Marraskuiset 2021

Hansuuu
Tunnetteko vielä minkäänlaisia liikkeitä? Odotan ensimmäistä ja juuri vaihtui 19. raskausviikko, enkä ole tuntenut vielä mitään etäisestikään kalan polskintaa tai perhosen siiven iskuja muistuttavaa.
 
Tunnetteko vielä minkäänlaisia liikkeitä? Odotan ensimmäistä ja juuri vaihtui 19. raskausviikko, enkä ole tuntenut vielä mitään etäisestikään kalan polskintaa tai perhosen siiven iskuja muistuttavaa.
voi olla että kun ensimmäinen kyseessä, niin voi vielä mennä vähän aikaa että liikkeet tuntuu. Mulla ne tuntunut nyt selvemmin vajaan viikon … Ja varmasti riippuu myös istukan sijainnista, toista odottaessa en kyllä kovin varhain tuntenut paljoa mitään kun istukka oli ihan edessä.
 
Täällä kohta puoliväli! Ensi viikolla rakenneultra, jännittää, onko kaikki kehittynyt kuten pitää.

En oo pystynyt syömään rautaa ja olo on alkanut mennä heikoksi. Mulla siis raudanpuute jo ennen raskautta, ollut todettuna jo kaksi ja puoli vuotta. Yökötys on vaihtunut oksentamiseen, ihan järkkyä. Vihaan oksentamista.

Nyt on hirveän kuuma täällä päin Suomea, just lyllersin bussipysäkille ja oon aivan hiessä vaikka vain lyhyet shortsit ja paita. Meillä on huolta toisesta lapsesta, sillä on ollut vatsakipuja useamman viikon. Tänään taas lääkärille, mies vuorostaan käyttää. Vanhempana kyllä tuntee avuttomuutta, kun ei oikein pysty auttaa kuin läsnäololla :( koko alkukesä mennyt tuota asiaa miettiessä. Vielä ei ole löytynyt mitään syytä asialle :/

Iltaisin oon ihan poikki eikä ajatus kulje. Jos jaksaa jotain ajatella niin helposti tulee mietittyä tuota lapsen kipuasiaa. Miehen kans kahdenkeskisen ajan viettäminen on kyllä jäänyt todella vähälle, toivottavasti pystyttäisiin sellaistakin järjestämään piakkoin.
 
Täällä kohta puoliväli! Ensi viikolla rakenneultra, jännittää, onko kaikki kehittynyt kuten pitää.

En oo pystynyt syömään rautaa ja olo on alkanut mennä heikoksi. Mulla siis raudanpuute jo ennen raskautta, ollut todettuna jo kaksi ja puoli vuotta. Yökötys on vaihtunut oksentamiseen, ihan järkkyä. Vihaan oksentamista.

Nyt on hirveän kuuma täällä päin Suomea, just lyllersin bussipysäkille ja oon aivan hiessä vaikka vain lyhyet shortsit ja paita. Meillä on huolta toisesta lapsesta, sillä on ollut vatsakipuja useamman viikon. Tänään taas lääkärille, mies vuorostaan käyttää. Vanhempana kyllä tuntee avuttomuutta, kun ei oikein pysty auttaa kuin läsnäololla koko alkukesä mennyt tuota asiaa miettiessä. Vielä ei ole löytynyt mitään syytä asialle :/

Iltaisin oon ihan poikki eikä ajatus kulje. Jos jaksaa jotain ajatella niin helposti tulee mietittyä tuota lapsen kipuasiaa. Miehen kans kahdenkeskisen ajan viettäminen on kyllä jäänyt todella vähälle, toivottavasti pystyttäisiin sellaistakin järjestämään piakkoin.
hei! Mun ystävällä myös raudan kanssa ongelmia ennen raskautta ja raskauden aikana, olo on ollut tosi huono eikä pysty tabuja syömään eikä nestemäisetkään tunnu imeytyvän tarpeeksi tehokkaasti. Hän sitten vaatimalla vaati infuusioon pääsyä, siis rauta tiputettiin suoraan suoneen sairaalassa. Ensin tuohon pääsyyn oli hankaluutta, mm. Neuvolan terveydenhoitaja ei oikein ottanut tosissaan ja meinasi että tuossa olotilassa pitäisi loppuun saakka vaan mennä. Mutta ilmeisesti sitten saikin kuin saikin lähetteen tuohon tiputukseen ja odottelee nyt että olo kohenisi… Kannattaa tuota kysellä/vaatia jos vain on sinulle mahdollista :)
 
Täällä oli tänään rakenneultra rv 20+4 ja kaikki hyvin! Itkuhan siinä sitten tuli kun kätilö ilmoitti että tyttö on tulossa, häpyluu näkyi suoraan ultrassa. Kaikki mahdolliset sukulaiset ja tuttavat arveli että poika tulee, kun meille on syntynyt näitä lapsia tyttö, poika, tyttö järjestyksessä :) Mutta nyt neljäs onkin sitten taas tyttö :)
En tiedä mikä siinä on ollut, mutta itsellä vaan ollut semmoinen tunne myös että tyttö vois olla tämäkin. Sinänsä mukava, niin ei tarvi tuon kuopuksen vaatteita ja tarvikkeita heittää pois, kun ne menee nyt tälle uudellekin tulokkaalle.
Se alkuraskauden kamala huonovointisuus, ahdistus ja pelot nyt ainakin hetkellisesti takanapäin! Sen tilalle onkin tullut hirveä pesänrakennusvietti :D

Millainen vointi muilla on ollut?
 
  • Tykkää
Reactions: pandanen
Das
Moikka kaikki! Täällä rv 20, toinen raskaus, liikkeet tuntuu selkeästi ja näkyvätkin jo vatsan läpi, niin että mieskin näkee ja tuntee ne... :) istukka etuseinämässä. Eli hyvin yksilöllistä on.
Paljonko teille on tullu tähän mennessä kiloja?!

Itse olen painosta stressaantunut. Olen 167 pitkä ja painoin ennen raskautta 62kg. Nyt 65kg. Ja pelottaa mitenköhän paljon kiloja tulee vielä lisää :/
 
Minua ei paino vielä ahdista, on noussut kuusi kiloa, ja jos tämä raskaus etenee kuten edelliset, niin vielä tulee 6-9 kg lisää. Siitä ne sitten pikkuhiljaa vuoden sisään karisee pois, joten välttelen peiliä silloin kun ahdistaa ja muutoin elämä jatkuu :)

Täällä odotetaan kesälomaa. Vatsa haittaa jo touhuamista, supistaa tosi herkästi, joten vauhtia on hidastettu ja kaikki kotityöt mitä voi jättää, niin on nyt jäänyt tekemättä. Varsinkin kaikki ylimääräinen, mitä olin aiemmin haaveillut tänä kesänä esim ulkona tekeväni, niin saa nyt jäädä. Ehkä lomalla on energiaa tehdä jotain kevyitä juttuja, kun ei töihin mene kaikki voimat :)

Käytiin rakenneultrassa ja kaikki oli siellä hyvin. Toivottavasti raskaus sujuu sekä itsellä että muilla hyvin loppuun saakka :)
 
  • Tykkää
Reactions: äitionnellinen
vierailija
Mitä tähän ketjuun kuuluu? Itselläni laskettu aika marraskuussa ja hyvin on mennyt raskausaika. Menisi vaan loppuun asti hyvin! Korona rokotteenkin oon ottanut, miten muut?
 
Hansuuu
Mukavasti on mennyt. :) Välillä väsymys painaa ja närästys haittaa yöunia, mutta kaiken kaikkiaan olen voinut tosi hyvin. Töitä on jäljellä vielä nelisen viikkoa ja sitten pääseekin ihmettelemään ihan uudenlaista arkea.
 
Rv 33+2, muuten ihan ok mutta liitoskivut ja väsymys semmosia että en ole oikein pystynyt muuta kuin tässä kotona pakolliset hommat tekemään. Jos vähänkään touhuaa enemmän, niin sen sitten tuntee illalla tai seuraavana päivänä lonkissa ja muualla kropassa. Lenkkeily myöskin alkaa sen verran sattumaan, että varmaan kilometrin jaksan etanavauhtia kävellä, muuten tuntuu että lonkat lähtee pois paikoiltaan ja maha repeää kahtia :) Mutta muuten on mennyt kaikki hyvin verenpaineita myöten, onneksi :)
Millaisia sf-mittoja muilla on ollut? Mulla oli viimeksi rv 32 sf 31cm
 
Mitähän muille kuuluu? Käykö kukaan enää täällä?

itsellä mielenkiintoinen tilanne, kun pitkäaikainen stressi purkaantui ja tuli vähän itkuakin väännettyä tänä päivänä… Niin alkoikin sitten iltapäivällä aikamoiset menkkakivut, alavatsaa ja selkää jomottaa ja kipu heijastuu ihan reisiin/nivusiinkin. Liikkuessa supistaa herkästi… Grammanen panadol vei suurimman kivun onneksi, mutta tuntuu ettei tämä kyllä vieläkään ole näin yötä kohti ohi. Ei kumminkaan supista levossa, paitsi jos istuu vähänkään huonossa asennossa… Edellisissä kolmessa raskaudessa ei ole ollut kyllä vastaavaa vasta kuin sitten, kun on synnyttämään pitänyt lähteä.
Oon nyt vaan yrittänyt lepäillä ja ottaa rauhassa, jospa menisi ohi.
Tuntuu että tuo stressin ja huolen purkaantuminen ja itkut jotenkin laukaisi tämän… Ja lisäksi on vähän sellainen ns. Euforinen olo, ehkä kivutkin sen jotenkin saa aikaseksi.

kuulostaako kenellekään tutulta? Ilman että on pitänyt lähteä synnyttää? :D

PopPy ja Rv 35+6
 
vierailija
Mitäs tähän ryhmään kuuluu? Mulla laskettu aika 22.11, saa nähä milloin alkaa tapahtumaan.. ei oo vielä edes supistuksia tullut, muutaman kerran kovettunut vain vatsa.
 
vierailija
Voi onnea paljon miten sun synnytys alkoi? Oliko supistuksia paljon? Tuliko lapsiveet tms? Itseä jännittää synnytys, esim mun eka lapsi on sektiolla, ja en oo supistuksia kokenutkaan.
Kiitos! Minunkin esikoinen syntyi lopulta sektiolla. Nyt käynnistettiin balongilla mutta supistukset onneksi alkoivat itsekseen. Kovia oli supistukset mutta epid. toi avun. Ihanasti kötilö kuunteli ja alakautta syntyi täydellinen poika.
 
Moi! Tänne myös syntyi tyttö 8.11. Pari päivää tuli supistuksia muutama päivässä ja alavatsaa ja selkää jomotti vähän väliä. Su-ma välisenä yönä käveleminen teetti niin kivuliaat supistukset , että en halunnut jäädä niitä ihmettelemään kotiin. Meiltä kestää ajaa sairaalaan 2h…
Kätilö arveli että synnytys ei ole vielä edes käynnissä ja ei löytänyt edes koko kohdunsuuta kun yritti katsoa tilannetta. Sain onneksi jäädä miehen kanssa osastolle odottelemaan tapahtuisiko mitään…

Klo. 6.00 alkoikin sitten säännöllisemmät supistukset, mihin heräsin ja sain kipupiikin ja tens-laitteen (suositus molemmille!) , varsinkin tens yllätti miten kummallisesti se lieventi supistuskipuja.

Kumminkin joskus 8 aikaan aloin ajatella että haluan jo puudutusta… Kätilö lähti hommaamaan lääkäriä kahdunkaulapuudutteeseen ja sen jälkeen alkoikin supistelemaan ihan jatkuvalla tahdilla. Lääkäri saapui antamaan puudutetta mutta totesikin että ei puudutusta voi antaa, kun on paikat jo täysin auki ja vauva jo tulossa hyvää vauhtia ulos. Häpyhermopuudutteen sain sitten siinä rytäkässä vielä ja jo yhdeksän jälkeen oli tyttö maailmassa :) Nopea oli itselleni tuo synnytys ja positiivinen kokemus kolmosen syntymään verrattuna, olen aika kiitollinen kyllä tuosta!
 
vierailija
Moi! Tänne myös syntyi tyttö 8.11. Pari päivää tuli supistuksia muutama päivässä ja alavatsaa ja selkää jomotti vähän väliä. Su-ma välisenä yönä käveleminen teetti niin kivuliaat supistukset , että en halunnut jäädä niitä ihmettelemään kotiin. Meiltä kestää ajaa sairaalaan 2h…
Kätilö arveli että synnytys ei ole vielä edes käynnissä ja ei löytänyt edes koko kohdunsuuta kun yritti katsoa tilannetta. Sain onneksi jäädä miehen kanssa osastolle odottelemaan tapahtuisiko mitään…

Klo. 6.00 alkoikin sitten säännöllisemmät supistukset, mihin heräsin ja sain kipupiikin ja tens-laitteen (suositus molemmille!) , varsinkin tens yllätti miten kummallisesti se lieventi supistuskipuja.

Kumminkin joskus 8 aikaan aloin ajatella että haluan jo puudutusta… Kätilö lähti hommaamaan lääkäriä kahdunkaulapuudutteeseen ja sen jälkeen alkoikin supistelemaan ihan jatkuvalla tahdilla. Lääkäri saapui antamaan puudutetta mutta totesikin että ei puudutusta voi antaa, kun on paikat jo täysin auki ja vauva jo tulossa hyvää vauhtia ulos. Häpyhermopuudutteen sain sitten siinä rytäkässä vielä ja jo yhdeksän jälkeen oli tyttö maailmassa Nopea oli itselleni tuo synnytys ja positiivinen kokemus kolmosen syntymään verrattuna, olen aika kiitollinen kyllä tuosta!
Millä raskaus viikolla synnytit? Täällä menossa 39+1 ja ootellaan jo milloin alkaa tapahtumaan jotain. Maha vain kovettuu ei muuta..
 
Millä raskaus viikolla synnytit? Täällä menossa 39+1 ja ootellaan jo milloin alkaa tapahtumaan jotain. Maha vain kovettuu ei muuta..
40+4, kaksi muuta myös syntynyt näillä viikoilla paitsi kolmas sitten vasta 41+5.
Itsellä kans nuo kipuilut ilmaantui ihan muutamassa päivässä ennen vauvan syntymää.
Reilun viikon vauva oli jotenkin rauhallisempi mahassa ja sitten viimeiset päivät oli jatkuvasti ”menkkakipuja” mitkä sitten muuttuivat kivuliaiksi supistuksiksi. Näitä kipeitä supistuksia tuli sillon tällön sen 2-3päivää.
Tsemppiä viime metreille, äkkiä se sitten etenee synnytykseen tuo homma kun lähtee homma käyntiin :)
 

Yhteistyössä