*** Mahtavat MARRASkuiset *** Huhtikuussa

Olipas taas tullu tekstiä :whistle: nopeesti selailin läpi...

Mulla pahoinvointi jatkuu, eilen taas tuli ruokatorvesta verta oksentaessa :$
Välillä on parempia päiviä, mut sit taas jatkuu sama meno. Paino on tippunu jo 4kg :eek: mulle kun tulee aina huono olo kun syön. Edellisessä raskaudessa se syöminen helpotti, mut nyt tää on kääntyny päälaelleen :headwall:

Alavatsa kipuja riittää ja supistuksiakin tulee välillä jos on kovasti rehkiny. Mulla on perjantaina ultra ja sit tietää kuinka pitkällä ollaan. Sen jälkeen ajattelin varata sitä ekaa nauvola aikaa.

Meillä esikoinen on kohta 8kk. eli ikäeroa tulee 1v 2-3kk. Jonkin sortin tuplat pitää hankkia että päästään liikkumaan, vaikka kyllähän tuo neiti jo kovasti harjoittelee tukea vasten kävelyä. Voi olla että kallistutaan kumminkin joihinkin matkaratas tyyppisiin jotka mahtuu autoon.

Mä olen nyt äitiyslomalla ja jään toukokuun lopulla hoitovapaalle seuraavan äitiysloman alkuun. Tosin opiskelen edelleen ja nyt olen ruvennu tekemään gradua. Kunnianhimoinen tavoite ois saada se hyvälle mallille ennen kuin tämä seuraava riiviö syntyy.

mutta palaan viimeistään perjantaina asiaan :wave:

Tervehdyt taas tännekin.
Tänään tuli käytyä lääkärissä vuodon takia, jota ollut. Lääkärin tehtyä tutkimuksen meinasi ettei mitään keskenmmenoon viittaavaa ollut, mutta kokeisiin määräsi tulehdusta epäillen. Huomenna saan kuulla tuloksista.

On se jännä miten voi olo muuttua...Nimittäin aiemmin oli koko ajan nälkä ja teki mitä milloinkin mieli, mutta nyt on tilanne kääntynyt päälaelleen. Aina kun avaa jääkaapin oven niin kaikki etoo sitten niin kauheesti eikä tiedä mitä söisi ku jotain maistuis, mut kaikki etoo :x Vessanpönttöäkin on saanu käydä morjenstamas jo useampana päivänä useampaan kertaan. Varsinkin kun iltaan päin mennään niin olo pahenee.

Saa nähdä miten töissä pystyis olee ykäilemättä. Oon nyt pääsiäisen jälkeen ollu saikul flunssan takia ja hirvittää perjantainen töihin meno. Nimittäin jos joudun töissä ykäilee, niin porukka rupee kyl heti kyselee.
Luulivat nimittäin jo kerran aiemmin, että olen raskaana kun eräänä aamuna olin pahoinvoiva ilmeisesti vatsataudin takia...Heti rupesivat huhut liikkumaan.

Imottaudun joukkoonne... ensimmäinen laskettu aika määritettiin 7.11. Saas nähdä poikkeeko sitten ultrassa paljonkin... kun en tuota hedelmöittymisajankohtaa todellakaan tiedä!!! Synnytyslaitos on Kätilöopisto, ainakin vielä :)

Itse olen 20-v opiskelija, mies 22, opiskelija hänkin. Ekaa tenavaa odotellaan ja vähän hirvittää :) Tänään napsahti 10. raskausviikko ja pahoinvointi on kokopäiväistä ihanuutta. Oksentaa ei onneksi ole tarvinnut, mutta kuvotus sen verran vahvana, että ruokaa ei kyllä tee mieli!

Parin viikon päästä lääkäriaika... ultra-aikaa ei ole vielä postiluukusta tullut.

heippa pitkästä aikaa. jääny vähiin tänne kirjoittelu. mulla oli kolme viikkoa sitten sitä veristä vuotoa ja se säikäytti pahemman kerran. mutta tänään oli sitten eka ultra ja sieltähän se pikkuinen löyty kummiskin :heart: viikkoja on nyt sit kasassa 10+5 ja laskettu aika on sit 2.11 ja paikka olis k-sks. nyt odottelen koskakohan tää huono olo mahtaa sit loppua. illasta tää oksentelu on pahimmillaan :$

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 19:30 pampula kirjoitti:
heippa pitkästä aikaa. jääny vähiin tänne kirjoittelu. mulla oli kolme viikkoa sitten sitä veristä vuotoa ja se säikäytti pahemman kerran. mutta tänään oli sitten eka ultra ja sieltähän se pikkuinen löyty kummiskin :heart: viikkoja on nyt sit kasassa 10+5 ja laskettu aika on sit 2.11 ja paikka olis k-sks. nyt odottelen koskakohan tää huono olo mahtaa sit loppua. illasta tää oksentelu on pahimmillaan :$
Ihana kuulla ettei ollu mtn vakavaa se vuoto :hug: Olisko sit ollu jotain valemenkkasysteemiä kun eikös menkkojen aikaan voi tulla pientä tuhrua ja isompaakin vuotoa..siis kun pitäis alkaa toisten menkkojen?

Heipä hei!

Täällä oli muillakin Turkulaisilla menossa 8+0 tms, mulla tänään 8+0.

Sain neuvola-ajan parin vkon päähän ja sit np-ultra on 10.5 ja sillon sitte vkoja 12+1. Molempina päivinä töistä vapaapvä kun en ole kelleen siellä kertonut mitään, en ole juuri kelleen mitään kertonut. Muutama ihminen nyt tiesti tosta keinohedelmöityksestä, mut eipä nekään ole udellu et kuis kävi. Kerrotaan sitte ton np-ultran jälkeen...kai...

Kuvotus on kaameeta ja koko pvästä. Muutaman kerran on jo ollu niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin lähellä, et laatta lentään, mut ei vielä onneks ole kuitenkaan..

Mutta jos menis föönaan hiukset, et näyttäs taas huomennakin kampaajatädiltä töissä :LOL:

Ja mayalle :hug:

Voimia Mayalle :hug:

Täälläkin on pahoinvointi saanut otteensa. Eilen ja tänään ollut kuvottava ja väsynyt olo. Ruoka ei maistu sitten millään, mutta onneksi ei ole tarvinnut käydä oksentamassa.

Edla: me ollaan mun miehen kanssa myös molemmat opiskelijoita. Kuinkas olette ajatelleet järjestää opiskelut ollessasi raskaana ja vauvan synnyttyä?

tippe
Kyl mie alan olla sitä mieltä, että tässä alussakin sais olla semmonen parin kk:n alkuäippäloma... Siis ihan hirvee olo töissä, kuvottaa ja etoo, sit vielä pierettää ja röyhtäilyttää nii yritäppä siinä sitten olla asiakkaitten kanssa...!! :x :x :x
Mulla on töissä käymässä pieneks jo seuraavankin koon housut, kohta on kai pakko siirtyy äitiyshousuja käyttämään... Sit vaan kaikki huomaa... Pitää kai nyt vielä 2 viikkoo yrittää sinnitellä vetoketju puolitangossa, sit ois se eka ultra... :ashamed: Ei mulla ekaa ootellessa vielä tässä vaiheessa tämmöstä pömppöä ollut. Oonki jo miestä pelotellu et mitäs jos siellä onkin kolmoset...!!
10+1

taitaapi aikaistua mun neuvolakäynti huomiselle, luulin että en pääse kaupasta tänään kotiin. oltiin käyty parissa vaatekaupassa ja sitten ruokakauppaan päästiin, niin alko sellaset kivut selkään ja mahaan että. ja toki olin liikkeellä rattailla ja kaksin tuon lapsen kanssa. uuh, ei kiitos sellasta kokemusta enää!
kivut jatku levossa vielä pari tuntia senkin jälkeen, mutta jos huomenna pääsis tarkistuttaamaan että kaikki on ok. lähinnä että onko vauva oikeaan paikkaan kiinnittynyt vai onko vanha munuaisvaiva mikä vihoittelee selkään tuolla tavalla.. meillä on puhelintunti 12-13, mutta jos jaksaisi nousta ennen kahdeksaa ja soitella sinne ennen ekaa asiakasta (senku näki että mää pääsen ylös siihe aikaan =D )
pahaa oloa ei ole oikeastaan enää kun ihan parina päivänä viikossa, ja vähän väsyttää mutta ei niin paljoa kun alussa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 13:21 zallaah kirjoitti:
QueenOfAcco, ei se ennenaikasta synnytystä yleensä tarkotakaan, mutta se tarkottaa aika ehdotonta lepoa. ja mies on kaikki illat töissä ja sukulaiset 300km päässä että hiukan pelottaa, tuo esikoinen on kuitenkin vasta 8kk..
toivottavasti saat tarpeeks levättyä.. meikäläisellä jää haaveeks vaan :D taas sanottiin ettei mitään saa kantaa jos on painavampi ku maitopurkki jne.. kun mulla toi verenpaine jyllää.. ja kohta taas alkaa ne supistelutkin varmaan.. lepo jää kyllä haaveeks aika useasti noitten kolmen pienen kanssa..

tänään oli tosi väsy päivä, kun oli melko villiä menoa aamusta iltaan.. onneks kun ukko kotiutu, pääsin vetäytyy kuopuksen kanssa makkarin puolelle vaakatasoon. ukko hoiti penskojen iltapalat ja nukkumaanmenot.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 19:30 pampula kirjoitti:
Hyvä että pikkuinen löytyi sieltä, tuollanen kyllä säikäyttää..

Onko muilla ollut menkkoja raskausaikana? Mulla oli kun ekaa odotin 4 viikolla niin ihan normaalit menkat ja siks en tiennytkään raskaudesta vasta kun 8 viikolla. Ja samanlailla meni tästä toisestakin..

Sit kysymys, mikä teillä auttaa aamupahoinvointiin?
Mulla kamala aamupahoinvointi ja en ole keksinyt keinoa mikä auttais.. Ekaa odottaessa pahoinvointi oli 7-19 viikoilla, sit vasta helpotti.
Mulla siisn tosi paha olo, yökin mutta en oksenna..

:hug: ikäviä uutisia saaneille...

täällä ollaan vielä.. jännittelen kuitenkin tuonne reilummille viikoille.
pahoinvointiin ostin multitabsin raskaus inkivääriä ja tuntuu, ettei nyt ole tarvinnut niin paljon yökkiä tai oksentaa.. pahoinvointia on kyllä, mutta ehkä se inkivääri auttaakin, ainakin nyt tuntuu siltä.. kokeilkaa sitä! =)

maha on kasvanut ja sen erottaa selvästi kun edellisestä synnytyksestä on vasta vuosi ja nyt tulossa kaksoset.. joten olen sitten vastannut rehellisesti, kävi kuinka kävi :)

kuulumisiin :wave:

Heippa!
Vieläkö pääsee mukaan? Kolmen vuoden lapsettomuuden + yhden kohdunulkoisen raskauden jälkeen kolmas koeputkihedelmöityshoito vihdoin tuotti tulosta! Ultrassa on mm. reippaasta verenvuodosta johtuen käyty jo kolme kertaa ja aina siellä on se sydän sykkinyt :heart:
Nyt raskausviikkoja 9+3, la 12.11. synnärinä TAYS. Ja neuvolaan en ole edes vielä yhteyttä ottanut! sanoivat TAYS:ssa, että ota yhteys vasta tämän viikon ultran jälkeen. Eivät tainneet uskoa tähän pikkuiseemma :/ Ja nyt sitten terveydenhoitaja ei paikalla, huomenna pitäisi olla, toivottavasti muistan soittaa.
Teistä monella näyttää olevan kovastikin oireita. Itse lähes oireeton, aivan alussa oli rintojen arkuutta, kova väsymys ja äklö olo mutta nyt vain välillä heikottaa ja väsynyt olen, mutta tämä toista viikkoa kestänyt flunssa selittänee sen ainakin osittain.

Tervetuloa mukaan kaikki uudet odottajat :heart:

Mun maailma meinas kaatua eilen illalla. Olin ollut iltapäivällä kuntosalilla, mut en mielestäni rehkinyt mitenkään erityisesti. Joskus kuuden maissa sitten huomasin vessareissulla, että verta. Kääk. Sellaista ruskeaa valkovuotoa oli tullut housuihin ja tuli vielä vähän paperiinkin pyyhittäessä. Olin ihan varma, että se oli sitten tässä. Lääkäriin ei eilen illalla päästy, kun päivystyksessä oli niin pitkä jono. No vuoto onneksi loppui heti alkuunsa ja nyt ei ole tullut enää mitään. Tänään meillä on iltapäivällä eka nuvola, toivottavasti siellä sitten selviää onko kaikki kunnossa vai ei. Huomenna meidän on nimittäin tarkoitus lähteä viikoks kylpylään lillumaan, eikä olis kovin kiva koko viikkoa huolehtia, että kasvaakohan siellä masussa joku vai ei. Onneksi en kärsi oksetuksesta, mutta muuten etovaa oloa tulee kyllä heti, kun ruokailusta on vähänkin pidempi aika. Aina siis kun tulee nälkä, tulee myös paha olo, mutta pakko on vaan syödä, muuten tulee vielä pahempi olo. Huomasin muuten eilen kun kävin kuntosalilla, että verenpaineeni oli laskenut jonkin verran edelliskerroista. Kuuluukohan se asiaan? Se vois ainakin selittää tätä huimaavaa oloa.

Olipas taas kamala tilitys. Mutta parempaa vointia kaikille pahoinvoinnista kärsiville ja kasvavia masuja ihan kaikille =)

katjuusa
Tänää oli ensimmäinen, vatsakipujen takia tehtävä ultra, ja se selvitti sen verran, että siirryn täältä marraskuisista joulukuisiin, uusi la on 1.12! Siistyi melkein kaksi viikkoa, ilmeisen pitkä kierto on ollut..:) Oli kyllä kiva nähdä pieni sydän sykkimispuuhissa:)

Maya :hug:

Pahoinvointiin joku kyseli apua,mulla on tuo inkivääri aikasemmissa raskauksissa auttanut, mutta nyt ei auta sekään, lääkäri määräsi jo pahoinvointilääkettä kun alkaa tämä rouva olemaan aika heikossa tilassa :/
Vielä en tosin ole sitä lääkettä ottanut, mutta kyllä tää mun olo tosiaan vaatisi kohennusta kun ei pysty edes normaaleja toimia toimittaa kun on voimat ihan lopussa.

Viikonloppuna olisin menossa perhekerhon järjestämään äitiseminaariin, siellä saa ainakin levätä ihan luvan kanssa ja kömpiä vaan valmiiseen ruokapöytään jos ei muuta jaksa.

katjuza ja maha 9+5

Hei pitkästä aikaa kaikille!

Pahoittelut tippuneille.

Tänään oli ensimmäinen neuvola, mutta eipä siellä hirveästi mitään uutta tietoa tullut. Ensimmäinen ultra ois sitten kahden viikon päästä, että sitä jännäillään onko vatsassa mitään elämää.

Täällä saa raskausaika 5 ultraa. Niistä 3 neuvolan puolesta ja sit niskapoimu- ja rakenneultrat, jotka on vapaaehtoisia. Niistä kyllä joutuu pulittamaan sen parinkympin polimaksun, mut aika pienihän se on kun saa lapsen kerta nähdä.

Pahoinvointi on taas tiessään. Maanantai meni oksentaessa, mut sen jälkeen ei oo tarvinnu kertaakaan. Terkkarikin ihmetteli ja naureskeli tätä sahaavaa vointia, mut kuulema kaikki on mahdollista ja yksilöllistä. Mut jospa se nyt pysyis poissa, eikä enää palaa.

Sanle ja DJ 9+2

Mä nyt päätin, etten mene esittämään opinnäytetyötä (tai missä vaiheessa se on), kun kerran ohjaaja sanoi, että ei tarvi (pahoinvoinnin vuoksi, joka nyt kyllä lähes loppunut. Mut kun se esiintyminen muutenkin jännittää ja eilen oli taas huono olo ja aammulla ätläkkää oloa, päätin näin). Vähän harmittaa, toisaalta on vaan tosi helpottunu olo. Mä oon monta kuukautta varmaan jo ehtinyt sitä odottaa ja stressata, nyt koko juttua ei sitten tule... :whistle: Itse opinnäytetyössä riittäisi sitten tekemistä :LOL:

hilla83, mulla autto syöminen, söin kaikkea viileää. jugurttia, jääkaappikylmää ananasta, kurkkua ja sulkaamuroja. ei puhettakaan että olis edes päivälliseks voinnut syödä jotain lämmintä. salaattia piti syödä ettei nälkään kuollut. alkuun myös jos kävin yöllä vessassa niin söin samalla, muuten oli aamulla kauhea pahoinvointi päällä. kun viikon verran koitti syödä 2-3h välein, niin alkoi helpottaa, nyt on ollut monta päivää taas ihan hyvä olo eikä enää tarvitse yöllä syödä =D
ja lääkärissä käyty, virtsatientulehdushan se joka oireili jo selkään saakka, ei taaskaan muita oireita. toisaalta kun on raskaana niin saa juosta vessassa vähän useammin päivällä, mutta yöllä ei välttis kertaakaan. onko tää sitte tihentynyttä vauvan vai tulehduksen takia, ei voi ottaa selvää =D mutta tuttu ¨vaiva.. abkuurin sain ja sillä pitäis helpottaa, ja ens ti olis eka nlakäynti.
8+3 tänään (kai), enpä pärjää enää 4h yöunilla näköjään =D nimim. en muistanut omaa hlötunnustani katsomatta kelakorttia :ashamed:

Täällä voidaan ihan hyvin raskauden suhteen, pahoinvointi jatkuu taas pahempana vaikka luulin sen olevan jo historiaa, mutta ei. Toisaalta helpotus, kun palas, kun ei hirveästi ole noita oireita ollut. Väsyttää aika lailla edelleen, koulustakin kun tänään tulin oli pakko ottaa parin tunnin päikkärit.

Itkuherkkyys on lisääntynyt (vaikka muutenkin olen aika herkkä), toissa illalla itkin, että ei tästä mitään tuu, en minä tätä lasta osaa kuitenkaan hoitaa ja en minä sen kanssa pärjää, mutta aamulla oli sitten taas parempi mieli.

Verenpaineita äsken nosti, kun sain ihan muuta kautta tietää ettei mulla olekaan kesäksi töitä, vaikka näin mulle luvattiin jo aikaa sitten. Kun olen välillä käynyt tuurailemassa yhdessä paikassa ja nyt koulu sitten sotkenut mun töitä, enkä ole päässyt niin usein töihin kuin olis ollut tarvis niin olipa pomo sitten palkannut mun tilalle uuden eikä voinut mulle asiasta mitään ilmoittaa, että olis aiemmin jo voinut ruveta hakemaan muita töitä.
Nyt sitten itkenyt täällä silmät päästään, että mitenkäs kesä pärjätään, kun en mistään saa mitään rahaa jos en muita töitä saa. Avokki oli ihana, nyt rauhallisesti, sinä et saa kiihtyä ja yrittänytkin tuota neuvoa noudattaa.

Pampula, me ollaankin sitten menossa samaan sairaalaan, mietinkin jo, että eiks täällä muita ole. Oletko ihan Jyväskylän seudulta vai kauempaa?

Että sellaista tällä kertaa tänne. Jospa tämä tästä taas helpottais

Siiri80 & UlpuMatti 9 + 5

Niin ja sellaista jäi kirjoittamatta noista oireista, että housut kiristää varsinkin iltapäivästä/illasta ja nännit on ihan sellaiset kosteat :snotty: , mistäköhän tuokin mahtaa johtua, kun en omasta mielestäni hikoile paljoa.

Hirveästi tekis mieli aloittaa neulomaan pikkuiselle jotakin, mutta odotellaan nyt vielä reilu viikko niin sitten uskaltaa jo vähän ajatella lankakauppaan ryntäämistä, malleja kyllä katseltiin tulevan mummon kanssa jo viime viikonloppuna ja tiedänkin melkein mitä pikkuinen tulee saamaan. Voisin itse neuloa melkein kaiken, mutta ehkä noille mummoillekin tarttee jättää jotain tekemistä...

h82
Heippa!

Sama täällä, housut puristaa päivä päivältä vaan enemmän ja illalla en voi kuvitellakaan käyttäväni muita housuja kuin verkkareita! \|O
tänään tuli kutsu ultraääneen, olis 25.4. tänään tosin vakoilin jo vähän töissä ja siellähän se pieni makoili sydän hurjasti sykkien! :heart: on se niin liikuttavaa nähdä kuinka sisällä kasvaa pieni ihmisen alku. :heart: vasta nyt käsitän todella tämän asian ja uskallan jo iloitakin siitä! :D

paha olo on väistynyt ja ruoka maittaa! voisin syödä koko ajan! ainut vaan, että makean himo on myös päässyt valtaan enkä pysty hillitsemään itseäni... :ashamed: aion kyllä ottaa itseäni niskasta kiinni ja lopettaa herkuttelun! :saint:

nyt ei taas muuta, taidan painua päikkäreille!

H82 11+5

Nyt on eka neuvola takana. Eilinen tuhruttelu oli neuvolatädin mielestä vaaratonta, joten olen nyt melko helpottunein mielin lähdössä huomenna lomalle. Uutta asiaa tuli paljon ja neuvolan täti vaikutti tosi mukavalle. Verenpaine oli 129/69, hb 130 ja pissa puhdas. Painoa oli kaks kiloa enemmän, kuin mitä kotivaaka on tuossa talven mittaan näyttänyt, mutta osan ainakin laitan vaakojen erilaisuuden piikkiin. Niskapoimuultra pitää täällä varata itse noin kolmen viikon päähän, eli toukokuulle menee. Ultrassahan me ei olla vielä käyty, eikä sydän ääniä vielä yritettykään kuunnella, joten varmuus vauvasta saadaan vasta sitten. Seuraava neuvola onkin sitten lääkärineuvola, jossa sydänääniäkin kuunnellaan, se on sitten 9.5.

Nyt pakkaamaan, kun kaikki on vielä ihan levällään, eikä vielä edes suunniteltu, että mitähän sitä ottais mukaan.

Yhteistyössä