Mä en ymmärrä lapsettomia häitä

"vieras"
Niin ja summa summarum, asiassa ei ole ongelmaa silloin kun hääpari ei ole läheinen. Mutta aika kovanaama on se jota ei yhtään kirpaise jonkun monivuotisen, läheisen ystävän häiden missaaminen. Ne on (yleensä) ainutkertainen tapahtuma, ei mitkään synttärit. Mutta voihan olla että joillekin ne on vaan juhla muiden joukossa ja on ihan sama oliko siellä vai ei.
Voihan se kirpaista, mutta eiköhän hääpari tiedä, että riskinä on, että "mervi jää pois, jos järjestämme lapsettomat häät". Silloin hääpari miettii, että onko mervin ehdoton läsnäolo niin tärkeää, että he haluavat sittenkin kutsua häihinsä lapsia vai ei. Ja sitten se hääpari tekee päätöksen sen mukaan. Varmasti se on ikävää, jos joku tärkeä jää pois, mutta hääpari on miettinyt, että se ei ole niin ikävää kuin se, että häihin kutsuttaisiin myös lapsetkin.
 
"sipsi"
Häät ovat HÄÄPARIN juhla, vielä kerran tätä jaksan jankata. Minusta osoittaa tavallaan mitä suurinta itsekkyyttä se, että loukkaantuu, jos HE toivovat vieraaksi vain aikuisia. Vaikka sitten vierailu ei olisikaan perheen yhteinen lomamatka tms. Ja edelleen, kukin tyylillään :)

Ja kyllä minä hiukan outona pidän sellaistakin asiaa, jos juhlissa ei voi olla mukavaa ilman omaa miestä (ja lapsia). ikös heidän kanssaan nyt olla suurin osa ajasta muutenkin? Ja ainahan voi tosiaan järjestää itse vaikka sukujuhlat (meillä ensi kesänä), jonne voi kutsua koko suvun lapsineen päivineen.

Mutta ihan turhanaikaista jankkausta minusta tämä on. Jokaisella on asiasta oma mielipide, ja sen mukaanhan voi sitten mennä ja olla :) Jättää lapsettomat häät väliin vaan.
 
Ei noita teidän häitä ja isoja lapsettomia häitä voi verrata. Teidän häihin ei päässyt kukaan.
No mutta silti tolla sun logiikalla pitäis harmittaa esim miehen veljeä, joka on meille hyvin rakas. Kun eivät päässeet juhlistamaan?
Vai onko kyse siitä, että muut pääsee ja itse ei? Että juhliin pääseekin joku työkaveri, jolla ei ole lapsenhoidollisia ongelmia eikä vaikka läheinen ystävä?
 
[QUOTE="vieras";28330217]Voihan se kirpaista, mutta eiköhän hääpari tiedä, että riskinä on, että "mervi jää pois, jos järjestämme lapsettomat häät". Silloin hääpari miettii, että onko mervin ehdoton läsnäolo niin tärkeää, että he haluavat sittenkin kutsua häihinsä lapsia vai ei. Ja sitten se hääpari tekee päätöksen sen mukaan. Varmasti se on ikävää, jos joku tärkeä jää pois, mutta hääpari on miettinyt, että se ei ole niin ikävää kuin se, että häihin kutsuttaisiin myös lapsetkin.[/QUOTE]

Ei siinä sitä Merviä ajatella sitten yhtään. Joku tiivis ystäväpiiri josta muut pääsee ikimuistoisiin juhliin ja Mervi ryytyy kotonaan ja miettii että "kyl määki oisin halunnu sinne". :rolleyes:
 
"vieras"
[QUOTE="muua";28330208]Kuullostaa ihan idiootille noi jutut etta "sua ei oo kutsuttu", kuka ei osaa selittaa lapselleen etta kyseessa ei ole perinteiset haat vaan aikuisten kemut, ja etta kukaan muukaan ala-ikainen ei saavu paikalle!?[/QUOTE]

Peesi. :D Kannattaakin täräyttää "sua ei ole kutsuttu, et ole tervetullut".

Miten olisi vaikka: "Matti ja Maija järjestävät aikuisten juhlat joissa on aikuisten ohjelmaa, joten siellä on pelkkiä aikuisia"

Luulisi, ettei lapsi tuosta traumatisoidu.
 
[QUOTE="vieras";28330219]miksi hääparin pitäisi ajatella mitä vaivaa vieraille on paikalle tulosta? ei se ole heidän asiansa, he järjestävät juhlat ja paikalle saapuvat ne jotka haluavat.[/QUOTE]

No periaatteessa näin. Mutta voisi sitä vähän ajatella sentään... ennen kuin alkaa järjestää häitä jossain unelmiensa kohteessa vuoren harjalla pitkän patikkamatkan päässä auringonnousun aikaan vain, koska on aina haaveillut juuri tällaisesta täydellisestä vihkimistilaisuudesta. Tai muuten vaan jossain todella esteellisessä paikassa, jonne osa häävieraista ei liikuntarajoitteen vuoksi pääse kuitenkaan.
 
No mutta silti tolla sun logiikalla pitäis harmittaa esim miehen veljeä, joka on meille hyvin rakas. Kun eivät päässeet juhlistamaan?
Vai onko kyse siitä, että muut pääsee ja itse ei? Että juhliin pääseekin joku työkaveri, jolla ei ole lapsenhoidollisia ongelmia eikä vaikka läheinen ystävä?
Siis teidän häissä varmasti jokainen ymmärsi ettei päässyt kun ketään ei kutsuttu, eli läheiset oli samassa asemassa. Isoissa lapsettomissa juhlissa pätee just tuo että osa karsiutuu pois hääparin laittaman ehdon takia. Kun ne lapset ei kyllä juhlia pilais...
 
"sipsi"
Ei siinä sitä Merviä ajatella sitten yhtään. Joku tiivis ystäväpiiri josta muut pääsee ikimuistoisiin juhliin ja Mervi ryytyy kotonaan ja miettii että "kyl määki oisin halunnu sinne". :rolleyes:
Miksi nyt niin kamalasti pitäisikään ajatella? Jos kutsut tulevat vaikka 3kk ennen häiä, ja ihan varmasti on aikaa järjestää asioita. Ja sitähän kai elämä on, että ihan joka paikkaan ei aina pääse (kukaan). Ja kutsuttu kuitenkin on, eikä jätetty kutsumatta.

Mutta kuten sanottu, kukin tyylillään.
 
"vieras"
Ei siinä sitä Merviä ajatella sitten yhtään. Joku tiivis ystäväpiiri josta muut pääsee ikimuistoisiin juhliin ja Mervi ryytyy kotonaan ja miettii että "kyl määki oisin halunnu sinne". :rolleyes:
No se on Mervin ongelma. Kuten todettu, syitä lapsettomiin häihin voi olla monia, ja vaikka kuinka Merviä harmittaisi, ei se välttämättä edes olisi mahdollista järjestää niitä lapsellisia häitä.
 
Siis teidän häissä varmasti jokainen ymmärsi ettei päässyt kun ketään ei kutsuttu, eli läheiset oli samassa asemassa. Isoissa lapsettomissa juhlissa pätee just tuo että osa karsiutuu pois hääparin laittaman ehdon takia. Kun ne lapset ei kyllä juhlia pilais...
Eli siis parempi ettei kellään ole kivaa, kun itselläkään ei ole, kuin että vaikka itse joutuu jäämään pois niin muut juhlisivat sunkin puolesta?
En tajua, en.
 
Tämä voi on varmaan semmoinen uudempi ilmiö mihin en ole vaan tottunut. Onhan tässä muutamankymmenen vuoden aikana häät muuttuneet niinkin paljon että nykyään ei kukaan laita pahakseen jos joku ei kutsu koko tuttavapiiriä ja järjestä 200-300 hlön häitä, kuten ennen. Mäkin ymmärrän hyvin jos joku hääpari juhlii vaan kahdestaan.
Eli tottumuskysymys mulla.

Mutta jos vielä urputan, niin jollain tavalla vaan nämäKIN jutut on semmoisia individualismin tuotoksia, "minä eikä kukaan muu".

Siis, kyllä on oikeasti tärkeää rajata oma budjetti ja omat voimavarat, ei ketään voi edelleenkään pakottaa pitämään satojen vieraiden prinsessahäitä jos ei halua.
Ja vielä joissain häiden suhteen tämä menee, mutta tätä kun rupeaa olemaan jo muillakin elämänalueilla semmoista että niitä lapsia ei kaivata, vaikkapa päivähoidon loma-aikoinakin saa lapset lojua hoidossa kun aikuiset rentoutuu. Mutta toivottavasti nämä on ja pysyy vaan marginaalisina ilmiöinä, harvojen juttuna. Kun ei se elämän rajaaminen vain mukaviin ja läheisiin ihmisiin oikein aina ole fiksua, on siinä entisajan yksilöllisyydessä ja muiden ihmisten sietämisessä oma viisautensa.

Nykyään aika monet lokeroituvat omiin, mukaviin poteroihinsa ja ystäväpiireihinsä ja sitten ihmetellään kun ihmisillä on vähän paha olla. Onko se seurausta individualismista vai muuten kommunikaation puutteesta, en tiedä.
 
"vieras"
Eikö muka hääparia hetkauta se, jos vaikka pari rakasta perhettä jää pois omista häistä? Onpas kovanaamaista nykyään.
jos hetkauttaa, niin sitten hääpari ottaa kutsussaan huomioon juuri näiden rakakiden ihmisten "vaatimukset" esim. lasten läsnäolosta. teidän kohdallanne näin ei ilmeisesti ole, hääparille ei ole niin väliä oletteko paikalla vai ette. ehkäpä syynä saattaa olla juurikin tuo asenteesi sen suhteen, millaiset häät SINÄ soisit jonkun muun järjestävän...
 
Ja voihan ajatella, että vaikka yhteisöllisyys on hyvä juttu, niin ei kenelläkään hääparilla ole budjettinsakaan takia velvoitetta yhdistää koko sukua ja lähitienoota yhdeksi päiväksi yhteen (vaikka kauhean kätevää se on kaikkien kannalta, monet näkevät pitkästä aikaa toisiaan).
Mutta miten sitä yhteisöllisyyttä nykyään pidetään yllä? Koska mä näkisin sen selkeästi yhtenä keinona pahoinvointiin, eli otettaisiin mukaan ne ikävämmätkin tädit ja vilkkaat räkänokkalapset joista ei niin kauheasti välitä.

Itsellä on kokemusta meidän lähitienoilla järjestetyistä tapahtumista, että ei sinne oikein ihmiset tule. Hyvä jos jollain muulla on toinen kokemus.
Olisiko joku Facebook se juttu, mikä korvaa entisajan yhteisöllisyyden ja yhteen kokoontumisen?
 
vierass
Tämä voi on varmaan semmoinen uudempi ilmiö mihin en ole vaan tottunut. Onhan tässä muutamankymmenen vuoden aikana häät muuttuneet niinkin paljon että nykyään ei kukaan laita pahakseen jos joku ei kutsu koko tuttavapiiriä ja järjestä 200-300 hlön häitä, kuten ennen. Mäkin ymmärrän hyvin jos joku hääpari juhlii vaan kahdestaan.
Eli tottumuskysymys mulla.

Mutta jos vielä urputan, niin jollain tavalla vaan nämäKIN jutut on semmoisia individualismin tuotoksia, "minä eikä kukaan muu".

Siis, kyllä on oikeasti tärkeää rajata oma budjetti ja omat voimavarat, ei ketään voi edelleenkään pakottaa pitämään satojen vieraiden prinsessahäitä jos ei halua.
Ja vielä joissain häiden suhteen tämä menee, mutta tätä kun rupeaa olemaan jo muillakin elämänalueilla semmoista että niitä lapsia ei kaivata, vaikkapa päivähoidon loma-aikoinakin saa lapset lojua hoidossa kun aikuiset rentoutuu. Mutta toivottavasti nämä on ja pysyy vaan marginaalisina ilmiöinä, harvojen juttuna. Kun ei se elämän rajaaminen vain mukaviin ja läheisiin ihmisiin oikein aina ole fiksua, on siinä entisajan yksilöllisyydessä ja muiden ihmisten sietämisessä oma viisautensa.

Nykyään aika monet lokeroituvat omiin, mukaviin poteroihinsa ja ystäväpiireihinsä ja sitten ihmetellään kun ihmisillä on vähän paha olla. Onko se seurausta individualismista vai muuten kommunikaation puutteesta, en tiedä.
Mun mielestä tämä johtuu nykypäivän "vapaasta kasvatuksesta". Ennen lapsille pidettiin kuria -> lapset osasivat käyttäytyä tai ainakin laitettiin käyttäytymään. Kuka oikeasti haluaa häihinsä/mihkään muuallekkaan lapsia, kun vanhemmat ei komenna lapsiaan?
 
"vieras"
Mutta jos vielä urputan, niin jollain tavalla vaan nämäKIN jutut on semmoisia individualismin tuotoksia, "minä eikä kukaan muu".
Niin, sinähän sen todistat; jos MINUN LAPSET EI PÄÄSE; EN TULE MINÄKÄÄN. MINÄMINÄMINÄ. JA MUN PERHE.

Siis, kyllä on oikeasti tärkeää rajata oma budjetti ja omat voimavarat, ei ketään voi edelleenkään pakottaa pitämään satojen vieraiden prinsessahäitä jos ei halua.
Ja vielä joissain häiden suhteen tämä menee, mutta tätä kun rupeaa olemaan jo muillakin elämänalueilla semmoista että niitä lapsia ei kaivata, vaikkapa päivähoidon loma-aikoinakin saa lapset lojua hoidossa kun aikuiset rentoutuu. Mutta toivottavasti nämä on ja pysyy vaan marginaalisina ilmiöinä, harvojen juttuna. Kun ei se elämän rajaaminen vain mukaviin ja läheisiin ihmisiin oikein aina ole fiksua, on siinä entisajan yksilöllisyydessä ja muiden ihmisten sietämisessä oma viisautensa.
Ja tämä menee nyt niin ohi asiasta kuin mikään! Jos hääpari ei halua lapsia häihinsä, niin varmasti he sitten vievät lapsensa hoitoon lomillaankin?! Johan pomppas! :LOL:

Me emme halua lapsia häihimme, mutta omat ja sisarusten häät tulevat kuitenkin ja ovat ruokailuun asti, jonka jälkeen lähtevät nukkumaan. Muiden lapset saavat jäädä kotiin. Ja jokainen ystävämme on tehnyt saman ratkaisun, eikä siinä ole mitään outoa eikä kukaan ole jäänyt kemuista sen takia pois. Mutta meillä onkin tiivis, ihana ystäväpiiri :) Lasten synttärit ja muut kemut on sitten erikseen, sinne tullaan ja mennään koko perheen voimin.

Ja totta helvetissä minä kutsun häihini vain mukavia ja läheisiä ihmisia! Miksi pitäis kutsua sellaisia, joita en voi sietää?! :D

Nykyään aika monet lokeroituvat omiin, mukaviin poteroihinsa ja ystäväpiireihinsä ja sitten ihmetellään kun ihmisillä on vähän paha olla. Onko se seurausta individualismista vai muuten kommunikaation puutteesta, en tiedä.
Se on varmastikin seurausta juuri siitä, että jotkut ei halua lapsia häihinsä :D
 
[QUOTE="vieras";28330280]jos hetkauttaa, niin sitten hääpari ottaa kutsussaan huomioon juuri näiden rakakiden ihmisten "vaatimukset" esim. lasten läsnäolosta. teidän kohdallanne näin ei ilmeisesti ole, hääparille ei ole niin väliä oletteko paikalla vai ette. ehkäpä syynä saattaa olla juurikin tuo asenteesi sen suhteen, millaiset häät SINÄ soisit jonkun muun järjestävän...[/QUOTE]

Häh? Nyt meni yli...Mä en ole edes saanut yhtään kutsua lapsettomiin häihin, lapsellisiin kylläkin.
 
[QUOTE="vieras";28330306]Niin, sinähän sen todistat; jos MINUN LAPSET EI PÄÄSE; EN TULE MINÄKÄÄN. MINÄMINÄMINÄ. JA MUN PERHE.



Ja tämä menee nyt niin ohi asiasta kuin mikään! Jos hääpari ei halua lapsia häihinsä, niin varmasti he sitten vievät lapsensa hoitoon lomillaankin?! Johan pomppas! :LOL:

Me emme halua lapsia häihimme, mutta omat ja sisarusten häät tulevat kuitenkin ja ovat ruokailuun asti, jonka jälkeen lähtevät nukkumaan. Muiden lapset saavat jäädä kotiin. Ja jokainen ystävämme on tehnyt saman ratkaisun, eikä siinä ole mitään outoa eikä kukaan ole jäänyt kemuista sen takia pois. Mutta meillä onkin tiivis, ihana ystäväpiiri :) Lasten synttärit ja muut kemut on sitten erikseen, sinne tullaan ja mennään koko perheen voimin.

Ja totta helvetissä minä kutsun häihini vain mukavia ja läheisiä ihmisia! Miksi pitäis kutsua sellaisia, joita en voi sietää?! :D



Se on varmastikin seurausta juuri siitä, että jotkut ei halua lapsia häihinsä :D[/QUOTE]

Ei siinä ole mitään itsekästä ajattelua meillä, jos me ei lapsikiellon takia päästä joihinkin häihin. Jos me ei saada lastenhoitoa järjestymään niin me ei vaan päästä, piste. Vaikka haluttaisiinkin mennä niihin, eli ei siinä ole edes mitään suuttumisia ja mielensäpahoittamista, vaan ihan että ei vaan yksinkertaisesti pääse.

"Me emme halua lapsia häihimme, mutta omat ja sisarusten häät tulevat kuitenkin ja ovat ruokailuun asti, jonka jälkeen lähtevät nukkumaan."
Siis häät-sana=lapset, kirjoitusvirhe?

No juu, tuo onkin uutta taas mulle. Eli rajataan jotkut lapset häihin pääseviksi ja jotkut ei. Okei. Voi olla taas joku uusi suuntaus enkä ole vielä tuosta tietoinen.
 
"Minä vain"
Ei siinä sitä Merviä ajatella sitten yhtään. Joku tiivis ystäväpiiri josta muut pääsee ikimuistoisiin juhliin ja Mervi ryytyy kotonaan ja miettii että "kyl määki oisin halunnu sinne". :rolleyes:
Siis tuohan on Mervin oma ongelma. Jos kovasti haluaa, niin on kutsun saanut ja joka paikkakunnalta löytyy MLL. Halvemmaksi se Mervin lapsevahti tulee kuin häiden järjestäjälle lihapullapöydät ja leikkinurkat. Plus että ne lihapullat ja leikkinurkat pilaa tunnelman häissä.
 
"Aamukahvi"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28330190:
No pitikö se asia ilmaista noin? On ihan eri asia sanoa, että "sua ei ole kutsuttu" kuin vaikka selittää, että sinne ei voi ottaa lapsia, koska juhlat ovat myöhään ja siellä on vaan aikuisia, ja että osa juhlista nyt vaan on aikuisten juhlia - ja jos lapselle tulee silti paha mieli, voi selittää, että olisihan ne tykänneet lapsetkin kutsua, mutta tuonne juhlapaikkaan se ei nyt tilanpuutteen (tai minkä ikinä) vuoksi onnistunut, tms.
No, en nyt ihan noin sanonut, vaan että 'kutsu taisi olla vain minulle, kun siinä oli vain minun nimeni'.

Vaikka tiedän, että lapselle täytyy elämässä opettaa pettymysten sietämistä, niin tämä oli
mielestäni turha tapa pahoittaa lapsen mieli. Kyllä siellä on nimittäin pieniä lapsia paikalla,
koska hääpari ajatteli, että heille on vaikea saada hoitaja. Nyt siis oli vain sallittua minun perheestäni
jättää lapseni pois. Minusta suoraan sanottuna törkeää.
 
Ja en tarkoittanut että ne samat ihmiset jotka vievät lapset hoitoon loma-aikoina, olisivat niitä jotka eivät kutsu lapsia häihinsä. Tuo ensinmainittu on varmaan vielä marginaalinen ilmiö ja varmaan pidetään semmoisena päättäjienkin taholta, nämä lapsettomat häät taitaa olla nouseva trendi, ainakin tämän ketjun perusteella. Vaikka tämä palsta ei edusta koko Suomen yhteiskuntaa...:D
 
[QUOTE="Minä vain";28330344]Siis tuohan on Mervin oma ongelma. Jos kovasti haluaa, niin on kutsun saanut ja joka paikkakunnalta löytyy MLL. Halvemmaksi se Mervin lapsevahti tulee kuin häiden järjestäjälle lihapullapöydät ja leikkinurkat. Plus että ne lihapullat ja leikkinurkat pilaa tunnelman häissä.[/QUOTE]

Kyl on herkässä häiden pilaantuminen jos lihapullat ja leikkinurkkaus ne pilaa. :LOL: Katsos kun hääparin ei lapsellisissakaan häissä tarvitse jutella kuin aikuisten kanssa. Mä en omissa häissäni lasten kanssa keskustellutkaan, kun ne aikuiset lappoi meidän luona juttuinensa.
 
Viimeksi muokattu:
"Minä vain"
Kai sä Echo ymmärrät että jokainen ihminen häissä aiheuttaa hääparille kustannuksia. Vaikka olisi varakaskin hääpari, miksi heidän velvollisuutensa olisi koota "kylä" yhdeksi päiväksi kokoon häiden merkeissä. Ei kai kukaan halua ei-mieluisia ja kallitta ihmisiä omiin juhliinsa? Haluaisitko itse mennä juhliin jonne sinut on kutsuttu ihan velvollisuudesta?
 

Yhteistyössä