MAALISVAUVAT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtu ja poitsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Santtu ja poitsu

Vieras
Pikaisesti tässä ruuanlaiton lomassa aloitan meille keskustelun tällepuolelle. Nyt vaan kaikki vauvalliset maalikset tänne!

Tässä vielä meidän syntyineet lista.

Minnie 4.2.2006 rv 38+5, Poika 3270g, 51cm
Milla 5.2.2006 rv34+3, Poika 2240g, 44cm
Sportti 9.2.2006 rv 40+3, Tyttö 3190g, 47cm
Santtu 20.2.2006 rv 38+5, Poika 3970g, 51cm
Emppu 21.2.2006 rv 38+4, Poika 2600g, 48cm
Thelma 1.3.2006 rv 39+4, Tyttö 3340g, 50cm
Sanni 3.3.2006 rv 39+3, Poika 3800g, 52cm
Raisa 9.3.2006 rv 42+1, Tyttö 3800g, 52 cm
Ani 9.3.2006 rv 40+2, Tyttö 4310g, 51cm
lilli 10.3.2006 rv 40+5, Tyttö 3690g, 51cm
lilja, 10.3.2006 rv 41+0, Poika 3870g, 52cm
tepa 10.3.2006 rv 42+1, Poika 3720g, 51cm
Henttu 13.3.2006 rv 40+6, Tyttö 3620g, 50cm
Stella 16.3.2006 rv 38+4, Tyttö 3490g, 49cm
Kirsikka 16.3.2006 rv 40+2, Tyttö 3495g, 50cm
Sintti 17.3.2006 rv 39+6, Poika 3140g, 48cm
Janis 17.3.2006 rv 40+2, Tyttö 3570g, 49cm
mamma86 20.3.2006 rv 40+1 Tyttö 3456g, 48,5cm

Hyvä juttu tämä keskustelu täällä vauvapuolellakin.

Onkos muiden maalisten vauvoilla ilmennyt ilmavaivoja? Meillä tuntuu olevan kokoajan lisääntymään päin, epäilen että tuo D-vitamiini aiheuttaa koska aina illasta itketään vatsavaivoja ja aamusta olo on vauvalla hyvä. D-vitamiinin saa yleensä tässä iltapäivästä....

Tykkääkös teidän vauvat tuosta D-vitamiinista? Meillä on jekovitia ja Roope irvistää todella pahasti sitä suuhunsa saatuaan ja työntää syljen mukana ulos... No pahan makuista se jekovit onkin, ainankin äidin ja isän mielestä.

Ai kun kiva, kun on tälläkin puolella lista, voi näitä vauva-asioita kirjoitella enemmän täällä.

Meillä on vasta perjantaina edessä se d-vitamiinin aloitus. Ajattelin aloittaa samalla maitohappobakteerit vauvalle, josko ei sitten tulisi niitä ilmavaivoja. Niitä kyllä taitaa olla välillä muutenkin, tai en tiedä, mutta luulen, kun välillä on kitinää, johon auttaa, kun laittaa vauvan mahalleen polven päälle.

Täytyy toivoa, ettei tule d-vitamiinista enempää. Ja antaa varuilta aamulla, yöksi en halua enää yhtään lisää ohjelmaa (siis jos antaisi illalla).

Neuvolan täti sanoi, että Jekovitista tulee vähemmän vatsavaivoja kuin siitä toisesta, mutta että Jekovit on todella kammottavan makuista.

Huomenta. Täällä sataa lunta! Missä ihmeessa meidän kevät on?

Meidän vauvalla oli aluksi enemmänkin ilmavaivoja, nyt vain välillä kun röyhtäsy on pyrkimässä pois. Cuplatonia on annettu ja sen käyttöä jo vähennettykin, tuntuu auttava:)

D-vitamiini kannataisi antaa heti aamusta juuri noiden ilmavaivojen takia. Jos jotain tulee niin itkseskelee niitä sitten päivällä, eikä illalla tai yöllä. Meillä on myös molemmilla lapsilla käytössä Jekovi ihan jo sen takia, että se on vesipohjainen, kun Devitol on soijaöljypohjainen, ja mulla on soija-allergia, niin en halua turhaan lapsia sille altiistaa. Esikoinen on tylännyt Jeksusta alusta astia ja nytkin se pitää saada ensimmäisenä aamiaspöydässä tyhjään lusikkaan (ja mielellään ottaisi lisääkin). Vauvasta on paha sanoa, mutta ei ainakaan ole irvistellyt tai ulos suusta työntänyt. On kyllä sellaista maiskuttelua tippojen jälkeen ja ilme sen näköinen että taitaapi olla pojallekin herkkua:) Itse en sitä kyllä ekan kerran jälkeen ottanut!

En sitten tiedä vaikuttaako ilmavoivoihin myös se jos antaa sen 5 tippaa... Meillä kun ollaan pelkällä korvikkeella niin 3 tippaa riittää.

Mutta nyt aamiaiselle, kun vauva vielä nukkuu (sillä on paha tapa herätä aina just silloin kun ollaan alkamassa syömään)
-Santtu ja poitsu 5vko sekä esikoinen 1v5kk

FarB 27.3.2006 rv 40+3, Tyttö 3700g, 52cm

Hyvä juttu tosiaan, että tällekin puolelle aloitettiin ketju. Saattaa olla, että täällä olenkin aktiivisempi, kun kysymyksiä ja ajatuksia tästä uudesta tilanteesta tuntuu riittävän..

Meillä alkoi D-vitamiinien otto sunnuntaina ja rysäyksellä alkoikin. En ole varma kuinka paljon sitä sunnuntaina suuhun meni, mutta eilen se yksi tippa, jolla kehoitettiin aloittamaan, upposi kokonaan. Tuloksena oli ennenkuulumaton huuto-episodi. Poika heräsi täyteen huutoon ja sitä jatkui, kunnes vihdoin sai äkellettyä kunnon pierut isän polvella. Toisaalta itselläni on nyt rintatulehduksen takia antibioottikuuri päällä ja sekin voi aiheuttaa vauvalle vatsaoireita.

Pakon edessä jouduin ostamaan Devitolia (se öljypohjainen), kun apteekissa sanottiin, että Jekovit ollut hetken loppu tukkuliikkeeltä. Saa nähdä siirrytäänkö heti Jekovitiin, kun tuo ensireaktio Devitolilla oli niin raju. Toisaalta näyttää tuo Jekovitkin aiheuttavan oireita.

Tänään on sitten ostoslistalla vauvalle sekä Cuplatonia että Relaa.

Laitan tänne uudestaan saman kyselyn kuin tuonne toiselle puolelle, siellä se taisi hukkua keskelle pitkää vuodatusta.

Eli oletteko saaneet sairaalasta jumppaohjeita lantionpohjalihaksille tai keskivartalon lihaksille? Mitä saa/pitää tehdä, missä vaiheessa ja kuinka paljon? Mulle ei sanottu mitään.

Toivottvasti muuten nuo Jekovitit eivät ole ihan yleisesti loppu, en haluaisi kyllä yhtään enempää masuvaivoja. Viime yönä ja tänä aamuna on kiemurreltu niiden kourissa muutenkin. Tarvinnee hommata varuilta myös sitä Cuplatonia, siltä varalta ettei Relat auta. Kun nyt yleensä pääsisi apteekkiin.

Ai niin, muistatteko, mitä ne oli ne ruoka-aineet, mistä vauva voi saada vatsanväänteitä? Siis äidin syöminä? Omena ainakin (niitä olen syönyt paljon...) ja kaali... suklaakin taisi olla listalla, mutta toivottavasti ei ole yhtä paha, pakkohan sitä on vähän suklaata saada :)

Mulla on tälläkin hetkellä kaalia rintsikoissa, kun kaikki kätilöt yms. sanoi, että se auttaa rintojen kuumotukseen ja ehkäisee tulehdusta (no kuumotusta viilentää ainakin oikeasti). Mietin vaan, että imeytyykö maitoon ja saa pienen mahan sekaisin.

Kaali, lanttu, ruisleipä, sitrushedelmät, sipuli, voimakkaat mausteet, kahvi, limpparit, suklaa, salmiakki, omena, paprika...
Ja sitä kun luuli odotusaikana joutuvansa tarkkailemaan syömisiään =)

Sintti:
Ei mullekaan mitää ohjeita sairaalasta annettu. Neuvolan täti lupasi esitettä antaa. Ekassa ultrassa olessa kättärillä antoivat jonkun lantiopohjalihas-jumppa lappusen, mutta sen olen laittanut niin hyvään talteen, ettei vielä ole löytynyt:)

Kävin juuri viimeviikolla ostamassa meille lisää Jekovittia ja ainakin Helsingistä löytyi Malmin Yliopistonapteekista vaikka kuinka monta purkkia hyllystä.

Nyt alkaa tuhina/vinkunaa kuulua tuolta sohvalta. TÄytyypi mennä vaipan vaihtoon ja syöttämään.

-Santtu ja poitsu

Tänään vauva huusi niin kovasti ilmavaivoja, että laitettiin isi kiireesti apteekkiin hakemaan sekä Relaa että Cuplatonia. Relaa annettiinkin jo, mutta Cuplatonin ohje hämmensi: siinä luki, että kolmen kuukauden koliikkiin annetaan neljä tippaa. Ei tuolla tietääkseni koliikkia ole... voiko alle kaksiviikkoiselle antaa tuota Cuplatonia, onko havaintoa?

Täytyy kysyä neuvolasta noita jumppaohjeita. Tai kyllä mä tiedän, miten mitäkin treenataan, kysymys on vain, että milloin.

Ärsyttää, epäilen, että mulla on tämän kaiken muun päälle vielä hiivatulehdus. Tai sitten on jälkivuodon aiheuttamaa kutinaa. En tiedä kumpaa, mietin pitäisikö soittaa neuvolaan vai kokeilla oma-aloitteisesti lääkitystä. Tarvinnee seurailla vielä vähän.

Sintti, sain ohjeet sekä Jorvista että ensimmäisellä kotikäynnillä neuvolan (Munkkiniemen terveysasemalta) hoitajalta. Lantionpohjan jumpan saa aloittaa tunnistamisharjoituksilla jo 24h synnytyksestä. Kun jälkivuoto on loppunut, voi aloittaa voima-, kestävyys- ja nopeusharjoittelut (siis niiden lantiolihasten). Näihin kaikkiin on kuvalliset ohjeet. Kannattaa siis kysyä neuvolasta.

siis se kolmen kuukauden koliikki tarkoittaa yleisestikin vauvan ilmavaivoja. Eli annat ennen jokaista syöttä sen 4 tippaa sekoitettuna piennen määrään nestettä. Me laitetaan lusikkaan vähän maitoa ja siihen ne tipat. Näin meitä neuvottiin apteekissa esikoisen aikaan v. 2004.

Sintti, meillä sama ongelma..Cuplaton käytössä ekaa kertaa 8 pv iässä. Itsekin mietin että onkohan hirveesti haittaa kun antaa alle kaksiviikkoiselle-huomenna pitää kysäistä neuvolakäynnillä. No, huomenna tulee kyllä meillä kaksi viikkoa täyteen.

Ootteko missä vaiheessa antaneen tuttia vaaville?Haikaranpesässä annettiin suositus ettei alle 6 viikon ikäiselle tulisi antaa tuttia lainkaan koska sotkee rinnalle opettelua(Haikiksessa viestitetään täysimetyksen puolesta). Tyttö tuntuu vatsavaivojen lisäksi pitävän rintaa aika-ajoin huvituttina ja joka päivä jossain vaiheessa tuntuu että tuokin kitinä voisi olla poissa jos antaisi tytölle tutin imettäväksi..No, vielä ollaan oltu antamatta - miten teillä muilla?

Sere 22.3.2006 rv 39+1, Poika 2980g, 48cm
FarB 27.3.2006 rv 40+3, Tyttö 3700g, 52cm

Meillä oli eilen jälkitarkastus ja neuvola. Kaikki ok ja tyttö
Tervehdys täältäkin. Laitan tähänsaman tarinan kun kirjoitin tonne odotuspuolen ketjuun, eli:

Meillä oli eilen jälkitarkastus ja neuvola. Kaikki oli ok ja tyttö on kasvanut syntymästään, eli vajaassa seittemässä viikossa 10 cm ja painoa tullut 2kg. Kova on vauhti. Ekat vaatteet onkin jo jäänyt pieneksi. Itse en saanut lääkäriltä oikeen mitään kunnon vastauksia ja jäikin vähän p-maku omalta osalta. Kysyin ehkäisyvaihtoehtoja ja liikuntarajoituksista/suosituksista sekä omasta allergialääkityksestä imetyksen aikana. Sain pikaisia ympäripyöreitä vastauksia. Suorastaa v-itutti kun lähdin sieltä. No onneksi vauvan se taisi kattoa huolella. Lääkäri oli kyllä myöhässä aikataulusta, mutta ei se mun mielestä ole syy olla kuuntelematta/keskustelematta potilaan kanssa.

Sintti kyseli jumppaohjeita, Naistenklinikalla oli fysioterapeutin luento lantiopohjan lihasten ja syvien vatsalihasten harjoittelusta sekä saatiin paperilla ohjeet. Sekä syviävatsalihaksia ja lantiopohjanlihaksia kehoitettiin treenaamaan heti. Vältettäviä on suorat vatsalihakset niin kauan kuin lihasten välissä on rako. Myös hyppimistä ja muuta lantiopohjaa rasittavaa tulisi välttää, kunnes lantiopohja on kunnossa. Mutta koska se on kunnossa??
Itse olisin jälkitarkastuksessa halunnut vastauksen juuri tuohon,mutta lääkäri vaan totes kysymykseen, että riippuu vähän tapauksesta, mutta ainakin puolenvuoden päästä yleensä voi aloittaa normaalin liikunnan.Siis häh!!? No meidän neuvolassa synnyttäneille on fyssarin tapaaminen, joten toivottavasti saan vastauksen häneltä.

Stella kyseli tutista, meillä oli aluksi sellainen periaate, että ei tuttia anneta, mutta se periaate mureni aika nopeasti... ;o) Sillä saa tytön rauhottumaan niin hyvin. Oliskohan meillä ollut joskus parin viikon ikäisenä tutti ekankerran käytössä. En ole kyllä huomannut, että se olisi jotenkin haitannut imettämistä, ihan hyvä ote on vauvalla.

Tänään oli jo paljon parempi päivä Roopella, ei ollenkaan niin paljon ilmavaivoja kuin viikonloppuna ja alkuviikosta. Muutenkin parempi päivä vaikka illasta meinasi minun hormoonini jälleen yllättää ja olin aivan raivokohtauksen partaalla ... hitsi, luulin näiden kohtausten jo menneen kun ei ole yli viikkoon ollutkaan.

Meillä ei ole lapselle annettu tuttia vielä ollenkaan koska ei ole sitä tuntunut tarvitsevan. Käsi on jo kylläkin löytänyt tiensä suuhun mutta aika harvoin sitä lussuttaa.

Roope kannattelee päätään jo aika hyvin ja vatsallaan ollessaan harjoittelee ryömimistä ahkerasti. Jalat tekevät oikeanlaista liikettä vaikka liikkeelle ei vielä pääsekkään. Hassua on että vauvajumpassa olevan soittorasian ääni saa Roopen täysin pysähtymään vaikka muutoin häntä ei se kiinnostakkaan.

Kiitoksia jumppaohjeista ja Cuplatonin (vai taipuuko se Cuplattoman?) käyttöohjeista. Ehdin itse asiassa eilen soittaa niitä jo neuvolastakin, kun huuto yltyi niin kovaksi.

Ja mikä ihana lääke! Olen nukkunut viime yönä kahdeksan tuntia!!! Okei, kävin illalla nukkumaan jo kahdeksalta (mutta niin olen tehnyt koko vauva-ajan, jos vauva itse vaan nukkuu siihen asti) ja miehellä oli oma vahtivuoronsa, mutta vauva nukkui yönsä kolmen tunnin pätkissä ja oli niiden välillä hereillä yleensä vain puolisen tuntia. Oi autuutta! Vähän epäilytti, että voiko tämä annostus täsmätä, kun aikuisille on 5 tippaa neljä kertaa päivässä ja vauvalle 4 tippaa joka syötöllä = aika paljon enemmän kuin aikuisten annos. Mutta jos ne noin on niin hyvä. Oletteko käyttäneet tuota ihan säännöllisesti, vai onko siitä jotain haittaa? Ohjeessa ei lue mitään.

Ja hyvä tietää tuo jumppaohjejuttukin, täytyypä tehdä lantionpohjaliikkeitä samantien. Enkä muuten minäkään olisi puoli vuotta valmis odottelemaan hyppimistä yms. Olin ajatellut, että kesällä pääsee juoksemaan ja jumppaan. Täytyy kysellä neuvolasta.

Nyt aamupalalle ennen kuin vauva herää. Vähänkö näyttää maailma erilaiselta, kun on nukkunut tarpeeksi! :)

Tuosta tutista vielä, me annettiin heti ekana kotiyönä. Itse asiassa aika vähän huolii tuttia, mutta tietyissä tilanteissa se auttaa nukahtamista. Mekin annettiin se sen takia, että sairaalassa vauva käytti välillä mua huvituttina, kun pahin nälkä oli ohi.

Miten muuten vauvan nukkumisasento, kun kyljelläänhän pitäisi nukuttaa, niin nukutatteko myös vaunuissa kyljellään? Me on nimittäin vaunuissa pidetty selällään, tuntuisi oudolta laittaa vauva kyljelleen paksussa haalarissa. Ei muutenkaan meinaa kyllä pysyä kyljellään, vaan joudutaan pitämään tyynyä selän takana, muuten on heti selällään.

Millaisessa varustuksessa te muuten ulkoilette näillä nollakeleillä, mitä iltapäivisin on? Meillä on ollut sisävaatteiden lisäksi ohut välihaalari ja paksu fleecehaalari, makuupussia ei ole ollut. Olen miettinyt, olisiko parempi jättää paksu haalari pois ja käyttää makuupussia sen sijasta. Nyt kun on tultu sisälle, niin vauvan niska on ollut lämmin tai vähän hikinenkin, eli ei siis ilmeisesti palele. Kopassa on pidetty lämpömittaria, ja se pysyy kyllä n. 10 plusasteen tietämissä.

Vauvan sain ulos ja nyt pitäisi mennä esikoisen kansa leikkimään, mutta pikaisesti vain...

Cuplaton on nimi, eli taipuu Cuplatonin, Cuplatonilla... Ei Cuplattoman, Cuplattomalla... Jälkimmäinen muoto siinä tapauksessa jos kyse olisi pulasta, eikä nimestä.

Mulla on lukihäiriö ja siksi joutunut opettelmaan nämä kielioppisäännöt erittäin tarkkaan. Yleensä huomaankin siis ne paremmin kuin muut:) Vähän pilkun viilaamista, mutta ärsyttää kun kirjoitetaan väärässä muodossa. Ei henkilökohtaista kenellekään.

Käykäähän odotuspuolella katselemassa tapaamisketjua niin saadaan tapaaminen sovittua. ti 11.4. on ehdotettu.

-Santtu, poitsu 5vk3pv sekä esikoinen 1v5kk

jees tässä sitä ollaan tuhiseva nyytti sylissä. on tää vaan ihanaa, oma vauva on kyllä niin sulonen ja ihana asia :)) isoveli on ihan lääpällään vauvaan, koko ajan haluaa kattella ja huolehtii kovasti, onko kaikki hyvin, onko tutti suussa jne. kun otan häntä mukaan hoitamiseen tutin hakua, vaipan hakemista jne hän on tosi ilonen kun voi auttaa. maltan tuskin oottaa että pääsee vauvan kanssa pihalle.

Meille annettiin Jorvista jopa oma tutti mukaan. Muutamaan ensimmäiseen päivään emme sitä käyttäneet, mutta mielestäni se on hyvä olemassa hätätapauksia varten. Alussa nimittäin oli vaatteidenkin vaihto silkkaa kaaressa huutoa, kun ei poika kestänyt lämpötilanvaihteluita. Tutti auttoi tässä ja joskus myös yliväsyneen vauvan nukahtamisessa. En ole huomannut mitään muutosta syömisessä, joten en näe tutin käyttöä kovinkaan pahana. Nyt poika ei aina edes huoli tuttia tilanteissa, joissa se aiemmin kelpasi hyvinkin.

Olen laittanut ulosmennessä vauvalle sisävaatteiden päälle vain fleecehaalarin ja sitten koko nyytti makuupussiin. Lisäksi olen yrittänyt varmistaa, että kädet ja jalat pysyvät lämpiminä. Lämpömittaria en ole käyttänyt, mutta poika on kyllä lämmin poisotettaessa. Se hieman kummastuttaa, kun jostain muistelisin lukeneeni, että jos vauvan posket ovat viileät, on vaatteita liian vähän. Tottakai posket ovat viileät, kun nollakeleillä ollaan ulkona ja posket kuitenkin kontaktissa ilman kanssa!

Tästä oikeastaan jatkokysymys. Eli, kuinka lämmintä teillä on sisätiloissa ja vastaavasti minkälainen vaatetus vauvalla? Meillä on vaihtelevasti n. 23-24 astetta mutta esim. makuuhuoneessa voi olla vain 22 astetta. Vauvan kehtoon ei kuitenkaan vedä, joten en sen suhteen ole huolissani. Välillä kuitenkin olohuoneessa puuhamatolla pojan kädet tuntuvat viileiltä ja hieman huolestuttaa, että onko lattianrajassa liian viileää. Ohuita puuvillatumppuja olemme pitäneet vauvalla käsissä lähinnä raapimisen takia, mutta se on nyt vähentynyt enkä haluaisi jatkaa käsien ""rajoittamista"" tuon mahdollisen viileyden takia. NOrmaali vaatetus meillä on body+potkarit/puolipotkarit.

Jee, kiitoksia taas hyvistä vastauksista.

Minäkin taivuttaisin sitä Cuplatonia nimenä, mutta neuvolan täti teki toisin, niin mietin, että tekevätkö ihmiset sitten käytännössä niin. Tuo nimihän viittaa siihen, että suolisto on kuplaton :)

Tänään muuten on huudettu mahaa noista tipoista huolimatta. Ja huomenna pitäisi aloittaa se d-vitamiinikin, voi ei. En tiedä, mikä nyt on. Omia syömisiäni yritän vahtia, mutta ei nyt kaikkea voi varmuuden vuoksi välttääkään.

Lämpötilakyselyyn, meillä on 20-23 astetta, enkä ole ollut vauvan tarkenemisesta huolissani. Tumppuja käytetään meilläkin raapimisen takia, pitäisi yrittää lähiaikoina leikata kynnet, niin ei tarvisi koko aikaa käyttää. Nyt laitettiin vauva pitkästä aikaa kapaloon, kun oli niin kovin rauhaton, joten nyt ei tumppuja tarvinut.

Ja muuten, mun mielestä se on vauvan niska, mitä pitää kokeilla, että onko kylmä vai lämmin. Tai voihan se olla, että jossain ohjeessa on poskistakin puhuttu, mutta mulle on tullut vastaan vain tuo niskan kokeilu.

Täällä masutaistelu jatkuu, kyselen vielä tuosta Cuplatonin annostuksesta... eli oletteko antaneet sen neljä tippaa ennen joka syöttöä, vaikka vauva tankkaisi kuinka ahkerasti?

Mietin vaan, että tuleeko sitä annettua liikaa, kun ensin antaa sen neljä tippaa, syöttää toiselta puolelta, vaihtaa vaipan, syöttää toiselta puolelta... mutta sitten kun vauva ei käykään nukkumaan vaan touhottaa hereillä tai pysyy muuten hereillä kipeän masun takia, ja tunnin päästä on taas nälkä... antaisitteko siinä vaiheessa uudet neljä tippaa? Itse olen antanut esim. 2, mutta mietin, saisiko niin pian antaa sitäkään. Tai toisaalta, kun masuvaivat ei kun jatkuu (juu, helpotus oli tosiaan tilapäinen, kun eilen täällä hehkutin), niin pitäisikö siinä vaiheessa antaa peräti neljä taas?

Soitan varmaan tänään neuvolaankin noista mahavaivoista, mutta valaiskaahan nyt ensin omaa käytäntöänne täällä, jos joku jaksaa.

Yhteistyössä