~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~~Toukokuussa -08* ~ ~ ~

Jade, joo, minä mietin tuota kieltämättä itsekin että "lasketaanko" tuota kun käsi piti mulla avustaa pois sieltä masun alta... mutta jospa se ei näin maalaisittain niin nuukaa olisi! =)

Tällainen lyhyt merkkaus että tähän asti oon lukenu.
Ja hei, lisätäänkö jotain nimiä listaukseen?

-Ippu-
 
Vastailen galluppeihin:

Vaatekoko meillä on nyt 60 sopivin :)

Pimennysverhot löytyy kun en valosassa pysty nukkumaan yhtään :/

Vaippakoko on 3 ja siihen on n. viikko-pari sitten vaihdettu ja menee luultavasti vielä jonkin aikaa.

Imetän kokonaan muulloin mutta en pumppaile. Eli jos käyn salilla tai tanssimassa niin silloin vauva syö Nannia pullosta. Hyvin ottaa pullon eikä oo mitään ongelmaa tissin kanssa pullottelun jälkeen. Tuttia ei syö kotona koskaan, autossa jos tulee iso suru (eipä oo tainnu tulla ku kerran) ja sit mummeilla on aina tutti mukana varalta kun on hoidossa (esim. just salin ajan) ja silloin jos tutti annetaan niin kyllä se sitä suostuu syömään.

Kiinteitä ei maistella, kerran oon antanu vähä ananasta suun eteen niin että itse lipoi sitä palasta :D oli ihanannäköistä ja saatiin videollekin kun toisen kieli lipoo sitä :D

Niskapaskoja ei tule :) tainnut kerran tulla ja silloin oli syynä liian pieni vaippa.

En röyhtäytä öisin enkä oikeestaan muutenkaan tissin jälkeen. Pullottelun jälkeen kylläkin.


Siinähän nuo taisi ollakin :)

Terv. Oikukas ja Leevi 2kk 3pv
 
Ippu, Se on tosi hienoa, kun teidän pikkuinen on oppinut kääntymään =) Vielä noin aikaisin! Kyllä se on varmasti "hyväksytty" juttu ;)
Se on ihanan näköistä kun vauva on oppinut kääntymään. Aluksi siihen tarvii kaikki pienet voimat käyttää, että onnistuu. Mä odotan jo sitä, kun vauva oppii tarkoituksellisesti itse ottamaan omaan käteensä vaikka jonkun lelun mitä hänen edessään roikottaa =)

Taidan lähteä nukkuun. Huomenna meillä on kerhoilupäivä ja illalla pojan päiväkodissa kevätjuhlat. Kiva mennä katsomaan..

Unia unia :wave:

Jade taas
 
Jos välillä jotain kirjottaisikin. Päivittäin kyllä jutut suurella mielenkiinnolla luen, mutta en saa itsestä irti, että jotain kommentoisi tms. Jotenkin on nyt saamattomuuskausi. Laiskottaa, eikä oikein mistään saa kiinni. Mitälie kevätväsymystä.

Ninnille kiitos rotarokoteasiasta. Mulla on myös vähän sellainen olo ettei kuitenkaan rokotetta oteta. En tiedä mikä siinä "laittaa vastaan". Sitä kyllä paljon suositellaan ja varmasti jos tauti meihin rajuna iskee, niin sitten kaduttaa...

Arttu on myös alkanut harjoittelemaan tuota kääntymistä. Ihan ei vielä onnistu. Kovin ponnistelee ja sitten menee hermo, kun peppu on vielä niin painava. Meillä on molemmat vanhemmat lapset kääntyneet 3 päivää vaille 3 kuukauden ikäisenä, eli jos Arttu kääntyisi samaan aikaan, niin sitten se olisi ensi sunnuntaina. Ei taida silloin vielä päästä. Eikä sen puoleen, ei kiirettä. Sitten sitä kuitenkin kitistään, kun ei jaksa vatsallaan olla, eikä osaa takaisin selälleen kääntyä. Vaikka ainahan se mieltä lämmittää ja jotenkin rauhoittaa jos ja kun lapsi oppii nopeassa tahdissa uusia asioita.

Täysimetyksellä mennään meilläkin toistaiseksi. Nania kyllä on saanut sen meidän laivareissun ajan ja joskus satunnaisesti kun olen kaupassa tms. Muutaman kerran olen iltaisin antanut lisäksi, kun tuntui että tissit on niin tyhjät. Eli pullo kelpaa hyvin, eikä kuitenkaan vaikuta imetykseen. Lähipäivät ollaan taas kuitenkin menty pelkällä tissimaidolla. Kiinteitä ajattelin kokeilla sitten lähempänä 4 kuukauden ikää. Ja jos jaksaisi imettääkin sinne asti. Sitten taidetaan kyllä siirtyä korvikkeelle.

Selkäkakat on meillä harvinaisia. Kerran on sellaiset näkynyt ja nekin tietysti tivolireissulla. Ajattelin pikaisesti vaihtaa vaunuissa vaipan ja tietysti sitä kakkaa oli sitten niskaan asti. Kiva vetää poika alasti siellä telttakahvilassa. Onneksi oli hellepäivä.

Kakka on kyllä löysää ja se tulee paineella, mutta määrä on niin vähäinen, ettei sitä riitä selkään asti. Artuu kakkaa vielä lähes joka syötön jälkeen.

Yölevottomuutta on alkanut esiintymään. Nyt on muutamina öinä poika ähistellyt siihen malliin, että äiti on vähän väsynyt. En tiedä liittyykö tuohon käsien löytämiseen. Selvästi haluaisi yöllä niitä maiskutella, mutta ne ei pysy suussa ja siitä sitten hermostuu. Toisaalta miksi oikein heräilee niitä maiskuttelemaan? Tuttia olen sitten tarjonnut ja se hetken suussa pysyykin. Syö kuitenkin vielä 2 kertaa yössä.

Mulla on nykyisin hirmusesti rytmihäiriöitä! Johtuukohan tuosta häiriintyneestä yöunesta. Ne on todella ärsyttäviä. Jatkuvasti tuntuu, kun jäisi yksi lyönti välistä. Täytyy varmaan mennä lääkäriin. Beetasalpaajaa mulla olisi kaapissa, mutta en tiedä voiko niitä ottaa imetysaikana.

Ai niin, meillä on myös kynsiongelma. Siis Arttu raapii jatkuvasti naamansa ihan verinaarmuille. Nytkin on nenänpieli ja silmienväli ihan auki. En saa kynsiä leikattua niin, ettei aina jää joku terävä reuna jonnekinpäin. Lapasiakaan ei enää viitsisi pitää, kun harjoittelee jo tuota tarttumista. Mikä avuksi?

Jaha, jos nyt saisi itsensä edes suihkuun. Olen vielä yöpaidassa. Herättiin kuitenkin jo 8:lta. Meillä on nyt rytmi mennyt vähän sekaisin niistä öistä johtuen. Saatetaan torkkua aamulla 9:äänkin ja sitten on päivä ihan pilalla. Normaalisti Arttu menee aamupäiväunille klo 10-11 ja silloin teen päivän ensimmäisen lenkin. Tänään ei kyllä ehditty. Kotitöitäkin on jäänyt paljon rästiin kun ei jaksa niin ei jaksa. No, toivottavasti tämä on vaan väliaikaista.

Nyt sinne suihkuun!

Oonaliina ja Arttu 2 kk ja 3 viikkoa
 
rotarokotteesta vielä:

Hinta ei oo este mutta ei haluta sitä ottaa. Tauti ei oo hengenvaarallinen vaikka ikävä onkin JOS tulee pahin mahdollinen tapaus omalle kohdalle mutta toivon tietty ettei tule. Ei me rokoteta muitakaan ylimääräisiä rokotuksia kuten vesirokkoa vastaan vaikka kyllähän siitäki puhutaan että se tulis rokoteohjelmaan.

Mullakin "joku pistää vastaan" tosi paljon tossa,enkä osaa ees tarkkaan sanoa mikä. tietty sen lisäksi että ajatus johdetuista vasikasta ja ihmisistä kerätyistä viruksista yhdessä rokotteessa mikä pistetään vauvaan on inhottava.

Ja meillä lääkäri sanoi ettei hän olisi suositellutkaan kun kerrottiin päätöksestämme.

Sori vaan kaikki ketä tämä seuraava koskee mutta musta on tosi "lammasmaista" kun tehdään asioita tietämättä niistä vaan siksi kun muutkin tekee. Esimerkiksi ne keille oli yllätys tuo mistä se toinen rotavirusrokote on tehty ja sillä ovat rokottaneet. En vaan käsitä miksei ihmiset ota selvää asioista, varsinkin kun kyse on siitä että pistetään jotain ainetta lapseen eikä edes tiedetä mistä se on tehty :whistle: Enkä mä tarkoita että se olisi päätökseen vaikuttanut mistä se on tehty, vaan että jos ei edes TIEDÄ. Uskotaan vaan kun joku sanoo että joojoo tää on hyvä juttu...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Oikukas:
mistä se toinen rotavirusrokote on tehty ja sillä ovat rokottaneet.
No mistä se on tehty?

Ja kiitokset sinulle, sinun tekstejä on aina jotenkin tosi ilo lukea, vaikkakin meidän mielipiteet usein eroaakin täysin. Minusta on hienoa että omia, valtaosasta eroavia mielipiteitä joku uskaltaa tuoda julki näin ponnella kuin sinä rohkenet. Minusta itsestäni kun ei siihen olisi, ehkä siksi se onkin niin hienoa! =)

 
unisilmäinen äityli täällä taas linjoilla. Piti niitä euroviisuja tapittaa yömyöhään sitten minunkin. o_O Puoli kahdentoista maissa oli pakko antaa periksi ja jättää mies valvomaan ääntenlaskua. Eli hyvä Teräsbetoniiii! Finaalia kovin kovin odotellessa, oon mieletön euroviisufani! (useimpia biisejä inhoan mutta homman jujuhan onkin siinä että saa nauraa - parhainta antia ovat mielestäni etenkin euroviisukipaleiden suomennokset " et ollut pelkästään seksiä ja musiikkia, olit paljon muutakin " etc. :LOL: )

Eilinen päivä meni kyllä mahtavasti pitkästä aikaa unien puolesta. Tilppa nukku päikkäreitä ensin 9-12, sitten mun viekussa 13-14, sitten vaunuissa 16-19 ja yöunille sammu 21. Yösyötöt oli 02, 04 ja 06 eli ihan hienosti nekin, vielä kun sais 2 tiputettua yösyöttöjen määrän takaisin niin mamma ois tyytyväinen. Musta verho asennettiin eilen ikkunaan väliaikaiseksi pimennykseksi ja taisi tehdä tehtävänsä. Edelleenkin tuntuu että sippaa keskenkaiken tissille eikä jaksa syödä loppuun ja sitten on taas parin tunnin päästä nälkä... Onko muilla samanlaista, miten ootte ratkaisseet tämän ongelman?

Silmien väristä, mulla on vihreät pääosin, mutta löytyy näistä myös hitunen sinistä ja ruskeaakin. Mutta esim. valokuvissa jos on salamalla otetut niin ihan vihreät. Miehellä kirkkaansiniset. Toistaiseksi Telman silmät on tummansiniset, niinkuin syntyessäänkin. Nähtäväksi jää muuttuvatko... Uskoisin kyllä niin koska mulla on punapigmenttia ja niin on Telmallakin, tukassa näkyy välillä häivähdys punaista jos valo osuu.

Kääntymisestä, Telma kääntyi eilen 3 kertaa peräkkäin sohvalla vatsalta selälleen tasan 2 kk ikäisenä!!! :) Ja nautti ihan silminnähtävästi kun joka kerran jälkeen taputettiin ja hurrattiin. Neiti hymyili ja hykerteli tyytyväisenä. Nyt enää tarttis sit päästä toisinpäin, siinä sitä haastetta riittää... Mutta ai että äiti oli ylpeä! Uskon että siitä on hyötyä kun ollaan pidetty Telmaa paljon lattialla ja sohvalla itsekseen makoilemassa. Hän pääsee sillai esiryömimälläkin eteenpäin jo jonkin verran ja toissapäivänä oli kääntynyt meidän sängyllä 90 astetta vastapäivään. Säikähdin hirveesti kun tulin ihan hetken päästä takasin ja olikin ihan eripäin ku miten olin jättäny. Nyt saakin sit ruveta olemaan tarkkana...

Tosta rotarokotteesta me otettiin todella paljon selvää ennenku päädyttiin ottamaan se. Meillä painoi tosi paljon sekin seikka että täällä asuu 2 päiväkotilaista puolet ajasta ja sieltä se tulee jos jostain. Usean terveydenhuollon ammattilaisen mielipidettäkin kyselin ja kaikki kyllä suosittelivat. Me päädyttiin tuohon Rotateq-valmisteeseen. Tärkein pointti kuitenkin mielestäni oli siinä että rokote on selvästi nähty tarpeelliseksi kun se yleiseenkin rokotusohjelmaan tuodaan. Itse pidän tuota rokoteohjelmaa ja rokotteita ylipäänsäkin erittäin hyvänä asiana - tietysti se on sitten eri juttu jos suhtautuu skeptisesti ihan kaikkiin rokotuksiin.

Nyt taidan ottaa vähän jotain sapuskaa, nälkä kurnii... Kaapissa ois ihanaa miehen eilen tekemää jauheliha-currya mutta en uskalla syödä sitä kun oli niin tulista, ja tänä aamuna vauva selvästi kitkus masuaan tavallista enemmän... Bad mom. :ashamed:

t. mama-L ja Telma, 2kk+1pv.
 
Heips!

Tulin vaan ilmottelemaan että hengissä ollaan! ...vaikkei siltä aina tunnukaan :whistle:

Kaikenlaisia galluppeja taas ollu enkä muista varmaan puoliakaan, mutta tässä nyt joihinki :)

Niskakakkoja ei täällä oo ollu ku muutamat... Neiti kakkailee semmosia pikkukakkoja noin viikon ja sit turauttaa reippaammat :whistle:

Vaipat on vielä kakkosia ja vaatteetki 56-senttisiä :D Just tuossa ku lueskelin teidän kuulumisia niin aloin miettimään että ehkä meilläki voitais jo pikkuhiljaa siirtyä 60-62 senttisiin :whistle:

Täysimetyksestä pitäis alkaa just luopumaan ku reilun kuukauden päästä se pitäis lopettaa kokonaan :( Mä vaan lykkään sitä koko ajan ku ei huvittais pätkääkään... Ärsyttää niin hitosti se että maitoa tulis vaikka muille jakaa ja sit vauvalle pitäis antaaki korviketta... Pulloa ollaan kokeiltu pari kertaa ja näyttää kelpaavan eli sen suhteen ei pitäis tulla hirveitä ongelmia, mutta sitä ei olla vielä kokeiltu että huoliiko minulta pulloa ku haisen kuitenki maidolta :/

Öisin en röyhtäytä ku oon niin poikki että pistän tissin suuhun ja nukahdan viimeistään 5 min päästä... Herään sitten jossain vaiheessa ku kitistään uutta nälkää ja vaihdan vauvan toiselle puolelle :D Monena iltana oon päättäny että nyt nukutaan omissa sängyissä, mutta kun ei jaksa niin ei jaksa...

Tuttia syö silloin tällöin. Varsinki sillon ku maha vaivaa tai nukahtaminen on jostain syystä vaikeempaa niin pitää olla tutti suussa... Se vaan tuottaa ongelmia ku tutti meinaa tipahdella suusta sen parin minuutin välein ja aina pitäis saada heti takaisin.

Silmien väri on tuommonen tummansininen. Mulla on ruskeet silmät ja miehellä vihertävät ja mä kovasti toivoisin että tyttö sais ruskeet silmät ku esikoisella on ihan kirkkaan vaaleensiniset :)

Syöntivälit on edelleen 2-3 tuntia yötä päivää. Joskus saattaa mennä niin että yön ensimmäinen syöttöväli on jopa 4 tuntia mutta se taitaa olla maksimi. Ehkäpä se muuttuu sitten ku maito muuttuu pullosta tulevaksi... I hope... Ei jaksais nousta öisin lämmittämään kovin montaa pullollista...

Ristiäiset ois meilläki vihdoin ja viimein viikonloppuna :) Vielä pyöritellään kahta nimeä, mutta jospa sen päättäis ennen sitä sunnutaita :whistle: Valmisteluja ei mun tarvi tehdä kovin hirveesti ku mun mummu, miehen äiti ja sisko hoitaa leipomiset ja mun toinen mummu kukat ym koristelut. Kaste- ja kahvitilaisuus on kirkossa ja tarjoilun hoitaa emäntä eli ei tarvi edes kattaa pöytiä tai siivota ite :) Näin hoidettiin myös esikoisen ristiäiset ja sopi meille hyvin. Saa nähdä miten menee tällä kertaa :)

No mutta nyt heräs tuo vanhempi lapsonen ja taitaa olla nälkäinen :)

Meillä ei kääntyillä vielä pitkiin aikoihin vaan nyt iloitaan hymyistä ja koko ajan lisääntyvästä juttelusta :) Käsiään maiskuttelee vähän väliä ja eiköhän tuo kohta ala kokeilemaan sitä leluihin tarttumista... Mun puolesta sais olla noin pieni ja osaamaton vaikka kuinka kauan :heart:

Nyt ruuan tekoon!

Pimmi ja neiti reilu 7 viikkoa
 
Pimmi, miksi pitää luopua täysimetyksestä kolmikuisena? Voi olla, että olet selittänyt joskus aiemmin, mutta en muista.

Onnea kääntyilijöille! Meillä ei varmasti käännytä vielä pitkään aikaan. Ihan pienenä (alle kuukauden) tyttö oli hyvin touhukas ja pääsi kyljelleen asti, mutta kun tuo sosiaalinen funktio avautui joskus kuuden viikon paikkeilla, niin sen jälkeen kaikki motoriset touhut on jääneet ihan toissijaiseksi. Tyttö vain jokeltelee ja tarkkailee meitä ja nauttii hirveästi siitä, kun jutellaan ja pelleillään hänen kanssaan - sellaista äänetöntä naurua tulee tosi paljon.

Niskakakasta sen verran, että meillä ei ole sellaisia juuri nähty, mutta sen sijaan mahakakkoja tulee päivittäin. En tajua miten se kakka sinne masun puolelle yli navan päätyy, kun tyttö ei juuri mahallaan viihdy. Sen olen huomannut, että kestovaipat pitää ainakin meillä paremmin tavaran vaipan sisässä. Niillä muutamilla kerroilla (kyläreissuilla jne.) kun ollaan kertsejä käytetty niin silloin sisällöt on kyllä missä sattuu.

Oonaliina, kynsiongelma on meilläkin. En ole ratkaissut, nytkin on pitkä naarmu kulmakarvojen välissä.

Eilen oli muuten meidän ihan eka itkuton ilta! En voinut uskoa, kun tyttö nukahti puoli kymmeneltä, että tämä oli tässä! Antaa toivoa, että joskus näitä alkaa tulla tosissaan enemmänkin!

Bellona ja Aava 8 viikkoa
 
Coucou,

Täällä on taas yöt alettu nukkua paremmin kun tuli vähän viileempää. Nukkumaan mennään 21-22 maissa ja herää syömään 3-4 maissa tai sit herää itkemään sitä kun paukuttaa. Jos herää aikasemmin joskus auttaa tutti ja nukkuu vielä tunnin tai pari ennen kun haluaa ruokaa. Sitten aamulla 6-8 välillä herää useimmiten kanssa itkeskelemään ja paukkuja tulee. Helpottaa siihen että tulee kakat ja usein sitterissä. En tiiä pitäiskö epäillä allergiaa, kun vaikuttaa omat syömiset ihan selvästi itkuihin ja mahakipuihin. Joskus vähän vihreetä limaa kakassa tai muuten limasta kakkaa. Poskissa aika kuiva iho ja ranteissa semmoset kuivat "läikät".

Sitten gallupeista , kakat vuotaa joskus pikkusen lahkeesta tai selästäkin on tullu muutaman kerran, mutta pienillä tahroilla on vielä päästy. Kuitenkin kakataan täälläkin melkein joka syötön jälkeen niin sitä ei niin hirveesti kerry. :whistle: Vaipoista koko 2 käytössä.

Niin ja täysimetyksellä mennään, mutta syö pullosta joka yö osan omaa maitoa, kun muuten hermostuu nälissään kun ei saa rinnoista otetta. Isi antaa usein pullon, jos sattuu heräämään. Ja tutti on ihan korvaamaton, jos ei äitiä saa lutkuttaa. Se pitää saada suuhun jos vähänkin harmittaa ja unille tarvitaan usein nukahtamiseen. Nyt on alkanu imemään nyrkkejä tai vaatetta tai mitä vaan saakin suuhunsa ja ihan koko ajan. Kuolaa tulee kanssa paljon. Noitten masuvaivojen takia en varmaan vielä ole aikoihin kokeilemassa kiinteitä jos vaan kasvaa nyt tarpeeks.

Meillä on ikkunoissa tummat verhot ja täällä on vielä melkein kaikissa taloissa puiset ikkunaluukut. Paremmin nukkuu kun ei oo liian valosaa.

Vaatekoko tutasta ja joistain muistakin menee vielä kevyesti 56senttiset eli niitten ja 62senttisten välillä liikutaan. Hoikka poitsu on eli ei sen takia tarvii isompia vaatteita käyttää.

Silmienväristä mulla on vihertävän ruskeat ja vähän riippuu valosta ja vaatteista minkä väriset millonkin. Isällään tumman ruskeat ja Eliaksella vielä ihan tumman harmaat, melkein mustat.

Ja kynnet on kanssa pitkät ja tarvis leikata viikoittain ettei sekä äiti että poika oo ihan verinaarmuilla. Vähän aikaa menee leikkaamisen jälkeen naarmuitta, mutta aika pian niitä alkaa tulla. Pitkät hihat on öisin hyvä apu tai sitten meillä ollu vielä osittain kapaloituna välillä että nukkuu rauhallisemmin.

Saini ja Elias 8vkoa ja 5pvää
 
Ippu eli siis tosiaan rotateq on vasikan ja ihmisen rotaviruksista johdettu rokote ja sit rotarix eläviä kylmäkuivattua ihmisen heikennettyä rotavirusta.

mä pidän siitä että ihmiset sanoo suoraan eikä hyssyttele turhuuksia ja siitä et jos on jostain eri mieltä niin on sitten rehellisesti sitä. siksi en itekään mieti liikoja kun kirjoitan johonkin nettipalstoille mielipiteistäni,enhän mä kuitenkaan ketään henkilökohtaisesti oikeesti loukkaa. ja jos loukkaan niin sopii miettiä miksi loukkaantuu nettipalstailijasta kun täällä kuitenkin on,saa ja pitääkin olla paljon erilaisia ihmisiä :D B)

Lensku ihanaa varmaan nähdä kun toinen kääntyilee :heart: mä just tänään katselin että meinas leevi vahingossa kääntyä selälleen mut vähästä jäi kuitenki uupumaan. no vahinko se olis ollu mut olisin kuitenki ilahtunu :D

Kynnet on täälläki hirmu pitkät ja naamassa naarmuja jos en vähän väliä tajua leikata :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oikukas:
Ippu eli siis tosiaan rotateq on vasikan ja ihmisen rotaviruksista johdettu rokote ja sit rotarix eläviä kylmäkuivattua ihmisen heikennettyä rotavirusta.

mä pidän siitä että ihmiset sanoo suoraan eikä hyssyttele turhuuksia ja siitä et jos on jostain eri mieltä niin on sitten rehellisesti sitä. siksi en itekään mieti liikoja kun kirjoitan johonkin nettipalstoille mielipiteistäni,enhän mä kuitenkaan ketään henkilökohtaisesti oikeesti loukkaa. ja jos loukkaan niin sopii miettiä miksi loukkaantuu nettipalstailijasta kun täällä kuitenkin on,saa ja pitääkin olla paljon erilaisia ihmisiä :D B)
Hmm.. tuli hetkellinen blackout että kumpaakos rokotetta meidän neiti saikaan, mutta kyllä se taisi tuo rotarix olla. Ei siis vasikkaa meillä ;)

Minäkin oon ennen ollut melkoinen suoraan sanoja ja varma omista mielipiteistäni, mutta tämä aika minkä olen viettänyt kotona lasten kanssa (2,5 vuotta, poissa koulu-/työelämästä ) on tehnyt minusta aremman ja jopa hiljaisemmankin (tosin en tiedä onko se puheliaassa ihmisessä kovin suuri ongelma! ;) ), ja siksi tuntuu hienolta että joku tohtii sanoa asiat oikeilla nimillä, kun minusta itestäni ei siihen enää ole. Toivottavasti joskus taas on.. Yleensä tekstisi saavat minut ensin kihisemään (siis kun mielipiteet usein eroaa niinkuin aiemmin sanoin), ja sitten hetken päästä tulee se hatunnosto-fiilis, että jes, teit sen taas! =)


Mahottomia juttutuokioita ollu neitin kanssa tänään, piiiitkiä "sanoja" ja paljon asiaa on kuulostanu olevan. Ja höpötystä jopa leluille, mitä ei oo aiemmin juuri tapahtunut.

Pitkät kynnet ongelmana täälläkin, ja en ole keksinyt muuta ratkaisua kun tiheä leikkaaminen. Jokos muilla on tarvinnu leikata varpaankynsiä? Meillä meni kauan että ei, mutta nyt on jo tarvinnu, kun sukkaosattomassa yöpössä jos nukkuu, niin imettäessä raapii kintuillaan minun reidet.. :/ siis kun makuullaan imettää ja itellä lyhyt yömekko päällä. Auch. Varpaankynsiä on ehdottomasti helpompi leikata nipsuttimilla, kuin äp-kynsisaksilla.

Ninni, teillä on se samanlainen unipussi kuin meillä, joko olette käyttäneet, mitä tykkäät? Meillä näyttää että jääköhän kokonaan käyttämättä... se on niin paksu, että neitin sais laittaa varmaan vaippasilleen sinne sisälle, ettei liian kuuma olisi. No en tiiä, pitää vielä ohkaisen bodyn kanssa kokeilla joku kerta. Sille vaan alkais olla tarvetta nyt kun viime yönäkin neiti havahtuili aina kun omaan sänkyyn takas nostin, kun joutui minun lämpöisestä kainalosta omaan jäähtyneeseen sänkyyn.. :/ Toisaalta aika hyvin olen saanut nukuttua vaikka neiti kainalossa olisikin, mutta noin periaatteesta tykkäisin että nukkuis syötön välit omassa sängyssä. No heh, menihän taas jaaritteluksi! :ashamed:

Onko muilla lempivaatetta? Siis vauvalle tietysti! Jotain mikä menee päälle heti kun vaan pesusta joutuu? Meillä oli pitkään äidin suosikkina semmoinen marimekko-raitainen Lindexin kietaisubody, valko-pinkki, ja vaaleanpunaiset tereet. Sitten sille taisi tapahtua pieni inflaatio, koska nyt se ei ole ollut päällä pitkään aikaan, eikä toista vastaavaa suosikkia ole oikeastaan tullut. Monia ihanuuksia on kaapissa oottamassa, siis semmosia mitä luulen että muodostuu jonkinlaisiksi suosikeiksi.

Ippu :heart: Ansku 3kk 13vrk
 
Bellona: Mulla todettiin viime syksynä just samaan aikaan ku tulin raskaaksi MS-tauti :/ Se hoksattiin siitä ku mulla tuli tuulimunaraskauden ja esikoisen synnytyksen jälkeen pahenemisvaihe (puutu jalat ja kädet aika pahasti ja olin tosi väsyny) ja nyt ne pelkää että tämänki synnytyksen jälkeen tulee ku se on aika yleistä 4-6 kk synnytyksestä. Jos se pahenemisvaihe on kovaki niin mulla voi olla vaikeeta hoitaa lapsia ja sen aikana saattaa tapahtua hermoissa jotain peruuttamatontaki että ois parempi jos sitä ei tulis... Eli 3 kk synnytyksestä pitäis alottaa lääkitys jonka pitäis pitää se pahenemisvaihe loitolla. Jos pahenemisvaihe ennättää alkaa niin sit sitä ei voi enää alottaa vaan pitää oottaa... Niin ja ne lääkkeet on sen verran tujua kamaa että ei saa enää imettää...
Se vaan tympii ku ei tiiä varmasti että tuleeko edes sitä pahenemisvaihetta ja että lopetanko mä imetyksen ihan turhaan :/ Ja sit seki että se lääke pitää pistää ite lihakseen(kohan se oli) ja sillä voi olla inhottavat sivuvaikutukset... Voi nousta aika korkeeki kuume lääkkeenottopäivänä, tulla tosi kova pääkipu, se lihas mihin pistetään voi mennä ihan voimattomaksi ym :/ Huoh... Ei jaksais tämmöstä pähkäilyä ku muutenki menee mielialat ylös ja alas |O

Ja ettei olis liian tylsää niin eilen soitettiin siitä sappirakkoleikkauksesta että syyskuussa ois se ja voi olla että tuon ms-taudin takia pitää olla seurannassa pidemmän aikaa... Jälkitarkastuksessa lääkäri meinas että mulle ei voi laittaa kuparikierukkaa ku on ollu sen verran runsaat ja kivuliaat kuukautiset, mutta ei oo varma että voiko laittaa myöskään hormonikierukkaa tuon ms-taudin takia ja mun pitää kysyä sitä neurolta :headwall: Imetyksen loputtua pitää soitella myöskin OYSin ihotautipuolelle aikaa ku mun oikeessa rinnassa on aikamoinen pahka (arven liikakasvua) joka pitää hoitaa pois jollain ihme laserhoidolla :headwall: :headwall:
Ois niin kiva ku vois keskittyä vaan näihin meidän pieniin ja niihin tuleviin häihin, mutta ei, koko ajan pukkaa jotain muuta...

Mulla taitaa olla taas joku hormonimyrsky päällä ku pitää purkaa kaikki maailman asiat ulos :whistle: Ukko istuu vaan tuossa koneella eikä taida kyllä muutenkaan jaksaa enää kuunnella mun vuodatuksia ko asioista ku nurisen koko ajan :ashamed:

Jaha... Neiti alkaa pikkuhiljaa nukahtaa yöunille että pitänee alkaa meidänki mennä kohti yläkertaa... Mies ilmotti jo aamulla että tänään on seksipäivä, että vissiin pitää valvoa vielä vähän aikaa tuolla yläkerrassaki ;)

Niin joo, ja tuosta painostaki piti vielä nurista että miksi se ei tipu?! Esikoisen synnytyksen jälkeen hävis 13 kiloa heti 2 ensimmäisen kuukauden aikana, mutta nyt jäi se 6 kiloa synnärille eikä sen jälkeen oo lähteny ku 2 kiloa |O En mä omasta mielestä nyt niin paljon syö että pitäis näihin lukuihin jäädä, mutta pakko kait se on uskoa ku ei tapahdu mitään... Onneksi sain nuo tuplarattaat (niin, mä ostin ne sittenki :D ) niin pääsen huhkimaan tuonne pyöräteille. Pakko saada paino tippumaan ku en kyllä mene naimisiin tämän painoisena :ashamed:

No mutta nyt petipuuhiin :wave:

Tästäki viestistä hoksaa miten mun mieliala vaihtelee sen sekunnin välein :saint:

Pimmi ja neiti tuhisija
 
Päiviä taasen!

2kk-neuvolassa oltiin ja mitat olivat tälläiset
6280g
62cm
jotta hyvin kasvaa poika eikä muuta lupsuta ku mun maitoa, olen myös tutti, jeah B)

Kaikki oli muutenkin hyvin pojan osalta. Tytöllä oli samalla 2,5-vuotisneuvola ja mittoja ei kunnolla saatu. Painoa ei ollu tullu ollenkaan :ashamed: ja pituutta noin muutama sentti.
Tää tyttö ei vaan syö. Eläis ruisleivällä ja maidolla ihan hyvin. Mut nyt alko syömiskuuri ja katotaan pojan 3kk-neuvolassa olisko yhtään asiat muuttunu :D Pirteä ja iloinen tyttö, eli ei kuitenkaan syömättömyys näy muualla kuin painossa. Eikä kukaan muu oikeen ookaan huolissaan ku mä mut sehän on mun duuni :xmas:

Sunnuntaina pojasta tuli siis Veeti. Kaikki meni hyvin, ei itkeny kertaakaan.

Rotarokote harkinnassa. Olin ottamassa sitä mutta Oikukas sai pohtimaan. Kuulostaa kamalalta mitä siinä ruiskeessa on joka annetaan :x Eikä se niin hengenvaarallinenkaan ole, vaikka tosi paha onkin. Hmm, hankalaa on :/
Kaikki lapset joilla olen kuullut sen olevan ovat sairaalaan joutuneet.. Mutta rokotteen vaikutusaika on 2-vuotiaaksi niin onhan se paha myöhemmälläkin iällä.. Onpas pohtimista taas kun ens kerralla pitäis sitä antaa jos....

Mulla 23kg jäljellä 6kg. Saisin nekin iisisti pois jos en herkuttelis mut mut... :p Ei paineita, eikä ahdistusta..

Mies lähtee ryyppyviikonloppureissulle ja jään ekaa kertaa yksin lasten kanssa näin pitkäksi aikaa, vähän jännittää mutta eiköhän me pärjätä.

Mahakivut ja hormooninäpyt irrottaneet otteensa meiän pojasta! Ihanaa, enää ei tarvitse vierestä katsella kun toinen huutaa tuskasena..
Kanamakaroonimössössä on jotain sellasta mikä aiheuttaa mahanpuruja joten en syö sitä sitten ollenkaan.

Nyt ei jaksa enempää luritella!

Se vielä että en meinannut uskoa silmiäni kun näin Linan, aivan mielettömästi hiuksia :eek:
meiän pojalla on myös, mutta tohon verrattuna en sanoisi olevan edes paljon :whistle: Hienot on :D

Nyt syöttämään!

Suvitus+Veeti tasan 2kk :heart:
 
Pikapikaa koitan vastailla nyt joihinkin juttuihin...

Ippu meillä on unipussi toiminu hyvin, Lina tuppaa potkiin ja vehtaan peiton kanssa ni ollaan otettu unipussi käyttöön. Eikä oo meiän neidille hiki tullu, hän hikoilee muutenki aika vähän. Kesällä se voi olla liian kuuma, mut otetaan se sit luultavasti mökille kun siellä paljon viileempää,

Rotarokotteesta sen verran vielä et en edes tienny niistä jutuista mitä Oikukas kertoi, kiitos vaan lisäinfosta! Vahvistaa vaan sitä mun oloa/vaistoa etten sitä Linalle halua.
En tiedä sit johtuuko siitä ettei meiän isommatkaan tytöt oo sitä rokotetta saanu eikä myöskään ko. tautia sairastanu. Kun meiän lapsista kukaan ei oo päiväkodissa ni tartuntariski pienenee senkin takia.

Suvitus mä kutsun itseeni kans tutiksi, mun tissit on ainoat "asiat" mitkä Lina suostuu suuhunsa ottaan. Hätätapauksessa voi hetken imeä mun sormea, mut ei mee kauaa ennen kuin tajuaa huiputuksen :kieh: Omat nyrkkinsä ja sormensa on neiti kanssa löytäny, mut niitä imeskelee muuten vaan, ei nälissään.

Suvitus meiän esikoinen on ollu kans pienempänä tosi huono syömään, nyt kohta ekan luokan päättävänä ei vieläkään paina kuin 17 kg ja on noin 115cm pitkä. Hoikka ja pieni tyttö. Mut ei liian laiha! 1-vuotiaanakin neiti painoi vaan jotain 7 kg... Ei vaan suostunu syömään, maitoa ois juonu miten paljon vaan. Nykyään syö ihan sika paljon mut ei siltikään paino mitään kauheesti nouse, terve ja ihana tyttö kaikin puolin! Ei kannata siis huolestua!

Pimmille :hug: ja jaksuja MS:n kanssa! Toivottavasti saisit nyt imettää mahdollisimman kauan vaikkei korvikkeessakaan oo todellakaan mitään pahaa, luulen sillä vauvat kasvaa jopa paremmin kun rintamaidolla. Oonkohan ihan väärässä?

Niskakakkaa ei oo täällä ollu vielä kertaakaan, mut sivuvuotoja on ollu aina välillä.
Ja viime yönä Lina kakkasi ( ei siis yleensä kakkaa öisin ) ja kakka oli ihan kirkkaan vihreää. Siis oikeestaan nurmikon väristä :LOL: Sekin kai ihan normaalia et kakan väri vaihtelee aika rajustikin. Aamulla olikin sit jo sitä normaalia kirkkaankeltasta ryynikakkaa.

Mut nyt pakko mennä leikkaan tukkaa kun kerrankin jaksan olla hereillä vielä kun kaikki meidän perheen neidit nukkuu ja mies töissä. Siis omaa aikaa!!!
Ihanaa kun kohta loppuu koulut ja meidän aamut rauhoittuu!!!

Missä muuten Angel on? Entäs Pikkuvaemo, Ootus ja Piitsi? Ja monet muut?

:wave:
:heart: :Ninni ja Lina 8 vkoa
 
Joo siis aivan mahtava ilima! B) Ei voi muuta sanoa ku, että onhan tätä ilmojen lämpenemistä ooteltukkin! :D Mahtavaa.. upeeta!!*aaltoja*

Eilen en tosiaan kerenny ku tuon pika visiitin heittää kun jo taas mua kutsuttiin. On tosiaan tuo pieni mies niin seurallinen hereillä ollessaan, että eilinenki meni meillä "jutellessa" :D Juttua tulee ja osaa muka villitellä. Kikattaa välillä ja R:ää kurnuttaa kurkussa. Kuolausta on ollu jo sen kuukauden verran ja hieman on uumoiltu jotta hampaitako jo tekisi. Esikoisella tuli ensimmäiset naskalit 3kk:den ikäsenä, eli ei siis mikään mahottomuus olisi. Kääntymistä ei vielä harjoittele ollenkaan. Pepusta jos avittaa niin menee kyllä masulleen, mutta ei viihdy siinä muutamaa sekunttia pidempään. Pää vielä painaa ja peppu meinaa nousta ilmoihin. Mutta vastahan sitä huomenna 10vkoa on täynnä, joten ei mitään kiirettä siis :)

Eipä mekään tuota Rotavirus rokotetta oteta.
Kalliskihan se on ja eivät siitä neuvolassa sen enempää sanoneet kun antoivat vaan esitteen.

Pimmille täydet sympatiat
:hug: Joskus vaan kaikki ottaa päähän ja sillon on parhainta purkaa sitä mieltä, että ei jää asiat painamaan. Hormonimyrskyn piikkiin pistän minäkin nämä hetkittäiset mielialan vaihtelut, onneksi on ymmärtäväinen mies :heart: Nauti imetyksestä niin kauan kuin pystyt :hug:

Sitten silmienväri Galluppiin
voisin kanssa vastailla. Siniset on silmät pienelläkin miehellä. Mulla ja miehellä on siniharmaat silmät. Esikoisella on aivan häkellyttävän tumman siniset, keskimmäisellä siitä hieman vaaleammat. Saapa sitten nähdä mihin kuopuksen silmien väri asettuu? :)

Täällä Ninnin tavoin jo odottelen kovasti muksujen kesäloman alkua.
Saa sitten keskittyä olennaiseen, elikkäs nauttimaan ihanista kesäpäivistä. Eikä tarvi olla lähtemässä yhtään mihinkään aamulla ennen kukon kiekasua, vasta sitten syksyllä kun neitikin lähtee kouluun. Viikko vielä ja sitten tämäkin mamma pääsee kesälaitumille :D Ihanata.. ihanata.. :attn:

Tulipas tuosta Pimmin miehen ilmoittamasta seksipäivästä mieleen, että olen tässä vähän funtaillu, jotta koskas sitä pääsis miehen kanssa ihan kahden viettämään aikaa? :) On nimittäin oma työnsä pitää tällainen ei niin tuore liitto tuoreena :D You Know.. sitä pikku säpinää ja vipinää mitä itsestään on seurustelun alku metreillä ihan luonnostaan :) Se kun hyvin helposti pääsee tallautumaan tämän arjen ja murheiden alle. Täytyy siis ihan tietosesti harrastaa sen kipinän ruokkimista.. ;) Koskahan se Tommy Tabermanin Rakkausloma lakialoite menee läpi? Ois meinaan paikallaan tuollainen loma ;) :p

Marmeladi *joka piristää miehen työpäivää textareilla*& päikkäreillä uinuva Rakkauten Hetelmä :heart:
 
Kerrankin oltiin ajoissa jo liikenteessä. Oli isomman pojan lääkäri jo 9.30. Piti herätellä Arttu vähän ennen 9:ää, et ehdittiin ajoissa paikalle. Turha käynti sekin kyllä taas oli.

Pongasin muuten eilen kaupunkireissulla vauvan, jolla oli ihan Linan hiukset. Olikohan Lina? Olitteko Ninni eilen Halosella?

Meillä ei mitään uutta ihmeellistä. Kääntyminen on viittä vaille. Voi sittenkin kääntyä samassa aikataulussa sisarusten kanssa. Sylissä ei kyllä pään kannatus ole vielä kovinkaan luotettavaa. Saattaa vauhdilla pamauttaa päänsä alas ja lyö aika kovinkin silmäkulman tms. tuohon rintaan. Joskus oikein sattuu. Siis poikaa.

Arttu menee huomenna eka kertaa yökylään. Kyllä nyt äitiä jännittää. Ikävä tulee ja kova! Ihmettelen, että miten olen raaskinut viedä nuo isommat jo 5 viikkosena ensimmäistä kertaa hoitoon. Nyt en raaskisi millään.

Tuosta vihreästä kakasta sen verran, että silloinkin voi tulla ihan vihreää kakkaa, jos vauva saa vaan sitä etumaitoa.

No, nyt täytyy mennä! Ruoka-aika.

Palailen paremmalla ajalla.

Oonaliina + Arttu melkein 3 kk
 
Sen enempää ottamatta kantaa Rota-rokotteen tarpeellisuuteen, niin oletteko te yleensäkään tietoisia miten niitä rokotteita valmistetaan? Esim. MPR eli tuhkarokko-sikotauti-vihurirokko -rokote tuotetaan osittain kanan alkion soluissa. Eli hedelmöitetyssä kananmunassa. Kanan lisäksi käytetään ihan yleisesti apinoita ja vasikoita rokotteiden tuottamiseen. Tuotantotavan vuoksi rota-rokoteta tuskin kannattaisi jättää ottamatta, meinaan jäisi sitten moni muukin rokote väliin. Jokaisen oma valinta toki on mitä rokotteita lapselleen haluaa, mutta tuskin tuo rotakaan ihan turha on, koska rokoteohjelmaan meinataan ensi vuonna lisätä. Ei niitä rokotteita ihan turhaan taida valtio kustantaa nykyään suomessakaan.
KTL:n sivuilta löytyy muuten runsaasti tietoa rokotuksista ja niiden valmistuksesta, jos jotakuta kiinnostaa tietää, mitä niihin muksuihin oikeen pistetään. ;)
 
mouse73 olen tietoinen ainakin. ja tosiaan tietoa saa älyttömän helposti jos vaan ihan googlettaakin :) ei oo mitenkään kiven alla onneks. Eikä oo tuo MPR ainoa mikä siinä hedelmöitetyssä kananmunassa tehdään,muistaakseni myös influenssarokotus tuotetaan siinä. Jos nää rokotteet pistetään kananmuna-allergiseen niin se koitua hengenvaaralliseks.

Tuotantotapa ei meillä oo syy siihen ettei oteta. Siinä halusin vaan tuoda ilmi sen että usein ei edes vaivauduta ottamaan selvää alkuperästä,koska uskon että suurimmalle osalle tämä oli yllätys.

Kovasti mietimme myös tuon kolmoisrokotteen ottamista mutta koska tarkoitus on kiertää ulkomailla jonkin verran ja ekan kerran jo ensi vuonna asuakin niin kyllä se otetaan.

Rokoteohjelmaanotto ei taas kerro mielestäni siitä että se kannattaisi ottaa, juuri luin jostain taas (pasteen linkin jos sattuu uudestaan vastaan) että rotaviruskin on haitallisuusasteeltaan ihan siinä ja siinä kannattaako sitä rokoteohjelmaan pistää. esimerkkinä rokoteohjelman rokotuksista ottaisin myös Calmeten joka juuri poistettiin siitä....

Ja niin tarkkaan kuin nuo rokotteetkin tutkitaan niin eikö rotarokotteet ihan vasta pari vuotta sitten olleet tutkittavana testiryhmissä? (<- tässä saatan olla väärässä mutta muistelisin että ainakin vuonna 2004 olisi ollut näitä lumeryhmiä ja oikean rokotteen saajia.)

:attn: Rokoteohjelmaan harkitaan/harkittiin ensi vuodeksi myös sitä vesirokkorokotusta. En vieläkään ymmärrä miksei siitä oo tällästä muotihössötystä koska sehän voi pahimmillaan koitua hengenvaaralliseksi.


Ihan vaan varmistan:

en mä oo rokotteita vastaan. Enkä sitä mieltä että niitä ei pitäisi ottaa. Enkä sitä mieltä että ne jotka sen on ottaneet on tehny jotenki väärin mun mielestä.
 
Rokotteesta vielä.. meillä syy ihan on rahallinen.. siis ettei oteta.. kallis on meidän kukkarolle.. mutta jos tulis ilmatteeksi niinku muutkin rokotteet niin varmaan otettais.. :)

jäi tuossa aiksemmin mainitsematta että poitsu on kans löytänyt nyrkkinsä tuossa parisen viikkoa sitten ja näppärästi lurpsahtaa etusormi taikka peukku suuhun :D

Jahas jos rupeis hommaamaan taas itteensä liikenteeseen.. :wave:

Marmeladi & pieni mies 2,5kk
 
Ihanan vilkasta keskustelua, rokotteesta ja muutenkin!



Meillä kans nyrkit löytyneet, lähinnä jotain rystysiä nuoleskelee, ei vielä imemiseen asti oo päästy.

Ja se meidän masulleen meno, kahteen kertaan siis... varmaan joku onneton vahinko, sillä neiti ei ole onnistunut pyörähtämään enää niiden jälkeen itse ollenkaan!
Sisko tosin sanoi että heidän tyttö teki niin että kääntyi ekan kerran, ja sit meni pari viikkoa ennenkuin onnistui tekemään sen seuraavan kerran, joten voihan se olla että meilläkin... Mutta outoa kyllä. Aloin jo epäillä että näinköhän minä unta!!


Ninni, mitä puet Linalle sen unipussin sisään?

Jeps, sit kattomaan eilistä Luukusta lukaalia! :wave:

Ippu :heart: Ansku 3kk 2vkoa
 

Yhteistyössä