Heips kaikki! :wave:
Annika kääntyi tänä aamuna masulleen! Sängyllä se on onnistunut jo jonkin aikaa, kun alusta on ollut pehmeä, mutta nyt kääntyi ihan lattialla, äp-makuupussin päällä (meillä ei ole jumppamattoa joten tuon päällä aina lekottelee, siis se on avattuna). Käsi jäi alle jumiin, kovasti yritti sitä itse sieltä pois saada mutta ei ihan onnistunut, ja sit meni jo hermotkin, joten avustin toki sen verran. Kaksi kertaa jaksoi kääntyä itse, mutta ei enää kolmatta, eli melkoinen voimainponnistus se vielä on! Mutta kääntyi, kääntyi aivan itse!
Ja ikää siis 3kk 12 vrk, ikää vain 1vrk enemmän kuin isoveljellään aikoinaan, kun kääntyi. Ei siis ainakaan tässä asiassa keskosuus tahtia haitannut! *helpotuksen huokaus äidiltä*
Vaatekoko Ansku on 56 ja 62 senttisten rajamailla. 56set on jo vähän hintsuja, osa 62sista vähän suuria vielä. Mutta monet 56set sais jo pakata pois, kun vaan raatsisin... tuntuu että ihan vauvamaisin vauva-aika jää lopullisesti taakse sitten kun sen teen...
Pimennysverho-asia on aktiivisena täälläkin. Odottelen kuun viimeistä päivää kun tulee kotihoidontuki, sit jos kävis Eurokankaasta ostamassa pimennysverhokangasta. Meillä on makkarissa kaksi tapaa ripustaa verhot; siellä on koko ikkunaseinän pituinen, katonrajassa oleva verholauta ja sen takana I-kisko, missä meillä nyt on pitkät suorat sivuverhot, ja sitten on hieman ikkunaa leveämpi tanko siinä ihan ikkunan yläpuolella. Siihen tankoon olisi tarkoitus tämä pimennysverho sitten sijoittaa. En tosiaan mitään nättiä ratkaisua edes yritä, vaan ihan vain se mielessä että huoneen saa pimeäksi. Ne pimennysverhot kun saa vedettyä sit niiden varsinaisten sivuverhojen taa piiloon päiväksi. Nyt ensihätään ripustin siihen tankoon yhdet tummahkot siniset, kukalliset retrohenkiset hirvitykset, ni jo ne auttaa vähän, pikkuisen pidempään neiti aamulla nukkui, mutta en jätä nyt noiden varaan, vaan hommaan sen varsinaisen pimennyskankaan kun olen sitä jo monta vuotta aikonut ja suunnitellut! =)
Vaippakoko Meillä on edelleen Liberon 2-koko, eikä sitä näytä toistaiseksi olevan kiirettä vaihtaa, se menee ihan hyvin vielä. Seuraavaa kokoa meillä on kyllä jo kotona jemmassa, kun saatiin se vaippakakku, se oli tehty liberon 3-koosta.
Täysimetän vielä, ja tyttö syö myös pullosta tarvittaessa, ja tuttiakin imee hyvin tyytyväisenä. Imemisen tarve näyttäisi vielä olevan hurja, niin monesti kitisee ja kun saa tutin suuhunsa, on tyytyväinen, jatkaa lelujen tai ympäröivien tapahtumien seuraamista. Olen tosin miettinyt että onko se kitinä kuitenkin vain vauvan omaa kieltä, vähän isompiäänistä vain... ja me aina tukahdutetaan hänen puhetulvansa tutilla?! Muutoinkin tuo tutti on nyt viime päivinä hieman mietityttänyt, että imeeköhän jo liiankin kanssa..? Mutta toisaalta, ei neiti hereillä ollessaan ole todellakaan koko aikaa tutti suussa, joten ehkei sentään. Ja uniinkin liittyy lähinnä vain unenvaiheen vaihtamiseen, ja unenpäästä kiinni saamiseen, ei siis lupsuta jatkuvasti unissaankaan. Lienee siis tämäkin tämmöinen äidin "turha" mieti, miljoonien muiden mietteiden joukossa; pitäiskö tehdä niin vai näin, onko tämä nyt ok näin vai ei?
Kiinteitä meillä ei siis maistella vielä, ehkä 4kk iässä aloitellaan maisteleminen, mutta ilman turhaa kiirettä, kun maito kuitenkin ainakin vielä hyvin riittää. Pääasiallisena ravintona saisi siis olla vielä siihen 6kk ikään asti, mutta että alettaisiin totutella toisenkinlaiseen tavaraan suussa (ja suolessa!) =)
Röyhtäyttäminen En röyhtäytä yöllä ollenkaan. Neiti herää syömään, imee aikansa, ja jo imetyksen aikana menee silmät kiinni, ja lopulta kun päästää irti, on jo niin makoisassa unessa, etten henno tempoa pystyyn ja takoa ilmoja pihalle
, vaan varovasti makuuasennossa nostan vain takaisin omaan sänkyynsä. Eikä meillä ainakaan vielä ole suurempia ilmavaivoja tullut. Päivällä kyllä röyhtäytän sinnikkäästi joka syötön päälle, ja joskus ruokailun välissäkin.
mama-L, meillä myös on tullut yösyöntejä mielestäni lisää (aamuyölle) tai ainakin heräyksiä, ja vaistomaisesti sitä sitten tarjoaa tissiä... Olen miettinyt, että illalla neiti tankkaa hyvin, ja jaksaa sitten sen ekan pätkän nukkua kohtis-pitkänä (5h, noin), mutta sitten kun herää unen keskeltä syömään, ja nukahtaakin tissille taas, niin ehkä vauva ei syö masua täyteen, vaan vain juuri sen verran että kurja tunne eli nälkä poistuu, ja jatkaa sitten heti uniaan. Silloinhan se uusi nälkäkin tulee sit nopeammin... mutta mitä tälle voi tehdä? Tökkiä neitiä yöllä kun se syö, että elähän vielä nukaha, syöpä vielä lisää?!
Tuttiongelmaasi ehdotan luonnonkumista tuttia. Ne on pehmeämpiä, joten niillä voisi vähän ikäänkuin "harjoitella", paremmin tuloksin kuin silikoni-mollukoilla.
Silmien väri Miehellä on siniset silmät, mulla rusehtavan sävyiset vihreät (eli ihan kamalat!), esikoisella siniset, ja Anskullakin ainakin toistaiseksi siniset, toivottavasti ei muutukaan!
Noista
kakkajutuista vielä, että onpa kumma ettei meillä ole tullut yhtään niskapaskaa vielä(kään)! Toki joskus tahriintuu body joko selästä tai lahkeensuusta, mutta että kakkaa olisi ollut "kaikkialla", ni ei, ei kertaakaan. Isoja kakkoja on tullu kyllä, mutta aina ne on onnistuneet vaipassa pysymään, siis lukuunottamatta niitä pienempiä tahroja.
Jep, siinäpä taisi olla kaikki mitä piti vastailla, nyt jatkan surffikierrosta! :wave:
Ippu :heart: Ansku 3kk 12vrk