~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~~Toukokuussa -08* ~ ~ ~

Pikkuvaemo; teidän yöt samanlaisia ku meillä. 8-9 aikaan Siiri menee unille ja syö siinä 4 aikaan. Joskus nukutaan yli 8, mikä tosi luxusta. Ei ainakaan mulla oo vaikuttanut maidon tuotantoon, suihkuaa edelleen. Mie nimittäin lypsän tarvittaessa silloin aamuyöstä, jos neiti syö vaan toisesta tissistä. Laitan itselleni "omaa aikaa" pakkaseen... Tokihan elimistö oppii siihen, miten paljon maitoa menee, siksi voi välillä olla hyväkin lypsää ja kiihdyttää maidontuotantoa. Mie tahtosin kans imettää täysin puolvuotiaaksi, koska helpompi kulkea paikoissa, kun ei tartte korvikkeita kantaa. Jokos ihmepojalle on nimi valmiina???

Meillä rytmi ollut aika pitkään. Menotkin on vähän sen mukaan, mutta se passaa meille. Neiti nimittäin vetelee sikeitä just sopivasti 12-15, jolloin ehtii hyvin täältä maaltakin Helsinkiin vaikka bussilla ja melkein takasi... no ei ihan, mutta yhdellä syötöllä. Mut saa itse rauhassa katsella kaupoissa, kun toinen nukkuu. Tosin siinä äiti saa tuhlattua enemmän rahaa...

Me tultiin just päivän toiselta lenkiltä, ihanan raikas ja kuulas ilta. Nyt Siiri viuhtoo tossa lattialla ja mie surffaan. TAidan tehdä vähän punnerruksia tuossa Siirin kanssa, viihdytän häntä samalla. Tuli joskus katottua Elixiriä ja siinä jumpattiin vauvan kans. Se vauvabailatino tms. voisi olla kivaa.

Misupai
 
Ei meillä ainakaan vielä ole mitään säännöllisiä rytmejä. Melko monesti tyttö nukkuu yhdet pitkät päiväunet (2-3 tuntia) ja yleensä melko aamupuolella, esim. 11-13, muuten sitten on niitä pieniä torkkuja. Ja herätys on seitsemän ja kymmenen välillä, nukkumaan taas mennään joskus yhdeksän ja kahdentoista välillä. Ei olla juuri yritetty tyttöä nukuttaa, vaan viedään sänkyyn sitten kun nukahtaa telkkua katsoessa syliin. Mahavaivat (vaikka ovatkin pienempiä kuin aikaisemmin) kun keskittyvät iltaan ja silloin pitää vain kantaa tyttöä ja pitää sylissä, mitään omaan sänkyyn nukuttamista on turha kuvitella.

Muuten meidän tyttö on nykyään ihan superrauhallinen silloin kun mahaa ei kipristä, tänäänkin aamulla katseli varmaan tunnin sitterissä kun puuhailin kotihommia (vedän kyllä vauvalle samanlaista showta kuin muutamat muutkin täällä) ja iltapäivällä vielä istuskeli pari tuntia tyytyväisenä sylissä kun lueskelin.

Nyt alkoi ilmeisesti itkeskelyt tälle päivälle, pitää mennä.

Bellona ja tyttö reilut 7 viikkoa
 
Kiitos Me6:lle valaisusta kiinteä-asiaan ja Misupaille kommentista rähmimiseen! Ihana lukea muutenkin näitä vertaiskuulumisia.

Meilläkin nukuttiin pari-kolme viikkoa siten, että yö alkoi kasin-ysin välillä ja poika heräsi syömään vasta neljän maissa. Rytmi kuitenkin muuttui takaisin kahteen syöttöön n.klo 2 ja 5. Isi oli tässä välissä pari yötä poissa ja en tiedä, kaipasiko poika hänen yöllisiä ääniään, kun alkoi silloin heräämään usemmmin. Mene ja tiedä.
 
Just tultiin neuvolasta ja pikaseen mutkan heitän koneella ennen ku lähen isompia kouluun vastaan. Sieltä sit suoraan ostaan jotain lahjaa/ kukkia mun mummolle.. täyttääpi tänään 79vuotta :)

Elikkäs..

pituutta 61.1(1kk oli 57.5)
paino 6065(viimeksi 5300)
pipo 39.9 (vimeksi 38.7)

Oikein reipas poitsu oli tädinki mielestä. Reseptin meinas pyytää lääkäriltä silmätippoihin kun poitsun oikee silmä senku vaan rähmii vaikka oli viikon se kuuri, voipi olla että ottavat näytteen kun ei ollut moksiskaan tuosta edellisestä lääkkeestä. Kuukauden päästä onki sit oma lääkärineuvola.

Mutta tuo aika juoksee ja niin muutes teen kohta minäkin. Adios! :wave:

Marmeladi & Pieni Herra M
 
Ensinnäkin tiistaina oli oma jälkitarkastus ja kaikki oli kuulemma hyvin. Unohdin tosin kysyä tikeistä mitä tuli aika paljon eikä täti maininnut mitään. Kysyin sitten onko muita ehkäisymuotoja kun ne Cerazette pillerit ja vastaukseksi tuli jyrkkä ei kun kerran imetän. Kokeilin siis noita vähän aikaa ja aloin melkein heti vuotamaan eikä näyttänyt loppua tulevan ja sitten lopetin ja pari päivää myöhemmin loppu vuoto. Mutta gynekologin mukaan ei voi johtua pillereistä. Sain sit kuulla noin viis kertaa että olettehan te nyt varmasti ymmärtänyt että voitte tulla raskaaksi jos ette käytä pillereitä? Ja tunsin oloni 15vuotiaaksi...

Eliaksella taas oli tänään lääkäri kun tuli 8vkoa täyteen.
paino 4170g (10päivää sitten oli 3760g)
pituus 56cm (48cm syntyessä)
pipo 39

Alussa ei oikein meinannut paino lähteä nousuun, mutta nyt tulee jo ihan kivasti :) Meiän poitsu pitää ilmeisesti huolta linjoistaan ettei pääsee liikaa pulskistumaan ja jaksaa äiti kannella ;) Sitten saatiin ekat rokotteet eli se perussatsi kurkkumätä-tetanus-polio-hinkuyskä-Hib + pneumokokki mitkä kai annetaan Suomessakin? Tuberkuloosirokotetta ei olla tietääkseni saatu. Ja noihin tulee tehosteet 3kk, 4kk ja 16-18kk nyt aluksi. Sitten ilmeisesti HepatiittiB jossain vaiheessa myös. Oli verisesti loukkaantunut poika ja huutoa siis tuli ja edelleenkin alkaa huuto jos tutti tippuu suusta.

Sitten sain moitteita että poitsu ei saa tarpeeks omaa tilaa ja syö liian usein. Eli kysyisinkin te jotka imetätte, miten usein teillä vauva syö? Käski syöttää 5 kertaa vuorokaudessa ja sitten vettä välissä jos pyytää ja mielellään ei öisin ollenkaan tai korkeintaan kerta.

Sellasia kuulumisia tänne siis. Aurinko paistaa edelleen, mutta osittain pilvessä ja lämpötila keikkuu 20-25asteessa :) Ja passia ei vieläkään kun paperit Suomesta tulee kai vasta ens viikolla - toivottavasti!!!!

Saini ja Elias 8vkoa
 
saini81 onkohan sun neuvolatädillä kaikki kotona? :eek: ai vauva tarvii omaa tilaa ja syö liian usein vai. Just, koska luontohan ei hoida :D eiköhän se vauva syö silloin kun sillä on tarve syödä. Älä nyt herranjumala ala laskee 5 kertaa ja sitte ei enää ruokaa vaikka itkis nälkäänsä o_O eikä 8viikkonen mitään vettä viel tarvi..

ihme tyyppi :D

ja vastaanpa vielä:

leevi syö päivästä ja kellonajasta riippuen 2-6h välein eli kyllä siinä aika monta kertaa tulee syötettyä. öisin en oo ihan varma kun en kunnolla herää mutta luulisin että 1-3 kertaa syö riippuen siitä monelta käy nukkumaan. ja mä lasken klo:06 syötönkin yöksi vielä kun sängystä noustaan vasta kympin jälkeen :)

 
Oikukas Kiitos vastauksesta. Ihan lastenlääkäri jonka luona käytiin, mutta en mä oo tähänkään asti noudattanut kirjaimellisesti neuvoja mitä oon näiltä täällä saanut ;) Ensinnäkin eilen just surffailin yhessä ranskankielisessä forumissa missä oli maalisvauvoja niin taisin löytää yhden äidin joka imetti lasta, kaikki muut oli pulloruokinnalla ja kuulemma alusta asti nukkuneet yönsä... tervetuloa ranskalaiseen yhteiskuntaan :D
 
Joo saini kyllä minäki yhdyn oikukkaan kommenttiin, että anna vaan rintaa aina kun oletat vauvan olevan nälkäinen, 5x jaettuna vuorokauden 24 tunnille... sitähän sais syöttää vajaan 5 tunnin välein vain! Harva tämän ikäinen semmosta jaksaa, kuin ei myöskään vielä täyspitkiä yöunia syömättä. Toki jotkut, mutta harvemmassa semmosia taitaa kumminki olla. Mene sen mukaan mikä itsestä tuntuu hyvältä, ja mikä näyttää tuntuvan hyvältä myös vauvan mielestä! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja saini81:
E
Sitten sain moitteita että poitsu ei saa tarpeeks omaa tilaa ja syö liian usein. Eli kysyisinkin te jotka imetätte, miten usein teillä vauva syö? Käski syöttää 5 kertaa vuorokaudessa ja sitten vettä välissä jos pyytää ja mielellään ei öisin ollenkaan tai korkeintaan kerta.


Saini ja Elias 8vkoa
Siis voi pyhäjysäys! No ei oo ihme jos ei pojalla paino ala nousemaan! Tottakai vauvalle tulee antaa tissiä aina kun se sitä haluaa. Nyt on kyllä höpö höpö juttua tuommonen. Ei muuta ku annat tissiä aina kun Elias sitä haluaa :D Ei tuommosta vauvaa voi liikaa syöttää koska syö sillon kun on nälkä. Että voit heittää tuommoset neuvot romukoppaan :) Ja minusta sillon kun lapsi viihtyy omissa oloissaan se hälle suotakoon, mutta muutenhan kaikki koskettelu ja läheisyys on todella tärkeää meille kaiken ikäsille ihmisille. Että sitä sylittelyäkin oman mielen mukaan. ei hellyyttä voi liikaa antaa :D

Niin ja meillä siis syödään tissiä ihan joka ikinen kerta kun pikku herra sitä vaatii. Eli välillä jopa puolen tunnin välein ja toisinaan saattaapi mennä tunti taikka kaksi. Ihan vauvan tahtista imetystä harrastellaan siis. Ja öisin syö 1-2 kertaa. :)

Marmeladi
 
Moi!

Leo sai sen rotarokotteen eka erän sillo keskiviikkona, onneksi se ei ole pahemmin sekoittanut pikkuisen masua joka muutenkin oireilee helposti. Mä jätin d-tipat pois kolmisen viikkoo sitten ja se rauhoitti meidän illat jotka sitä ennen oli huutoa ja kanniskelua tunti kausia. Eilen kokeilin aintaa ihan kaks tippaa ni lapsi raukak huusi taas illalla. Mä en anna niitä vielä.. en tiedä teenkö väärin mut koen että en jaksa sitä huutoa kun toiseen sattuu ja laiminlyön esikoista jos mun koko ilta menee huutavan vauvan kanssa. Kokeillaan niitä sit myöhemmin.

Leo on alkanut "jutella" paljon, lattiallakin viihtyy jo pieniä hetkiä ihan itekseenkin. Seurailee kovasti ja höpöttää. Tutia ei meinaa huolia enää ollenkaan vaan on oikea tissitakiainen- nauratti tuo "imetä 5krt päivässä" kun meillä syödään tissiä varmaan miljoona kertaa päivässä ja kahdesti yössä. Noin kahdesti.

Naama on vieläkin aika täynnä hormooninäppyjä vaik on se nyt parissa viikossa rauhottunu siitä mitä se oli alkuun. Silmä rähmii ja on vetinen, ollut syntymästä asti. Korvakontrolliin joudutaan keskiviikkona kun oli se turha tärykalvojen puhkaisu sillon kolme viikkoo takaperin.. :'( toivotaan et korvat on parantunu.

enne ja Leo kaksi kuukautta
 
Kirjoitin pitkät jutut ja sitten kaikki hävis ja näytölle ilmesty edellisen sivun kirjotukset..Aargh!!Eikun uudestaan jotain.

Saini on kyllä saanut outoja ohjeita lastenlääkäriltä. Oon ehdottomasti samaa mieltä, kun muutkin asiaa kommentoineet.

Minkä nimistä lääkettä ootte saanut vauvalle tulehtuneisiin silmiin? Me alotettiin Juliukselle tänään viikon kuuri Fucithalmic silmätippoja. Ne on kertakäyttöpipettejä. Pikkusella alkoi eilen rähmimään ja vuotamaan silmät tosi paljon. Aamulla ei silmät meinannu millään aueta, vaikka kuinka vanulapuilla putsasin. Silmät ja silmänympärykset on myös punoittavat. Oireet on pääasiassa vasemmassa silmässä. Soitin aamulla neuvolaan ja kysyin kannattaako seurata viikonlopun yli. Tädin mielestä ei.. Meidän neuvolantäti toi reseptin aamupäivällä meille kotiin. Ei siis käyty lääkärissä ollenkaan. Mä en päässy itse hakeen kun 2-vuotias on kuumeessa, nuhassa, korvatulehduksessa, silmätulehduksessa ja angiina oli kysymysmerkillä. Näytteitä ei otettu, mutta korvatulehduslääke auttaa siihenkin tarvittaessa. Mies oli aamuvuorossa, joten ei päässyt neuvolassa käymään. Illalla vei tytön lääkäriin ja hänenkin lääkekuuri alkoi siis tänään. Oli täti aika ystävällinen, kun reseptin meille toi. Itse sitä ehdotti. En olis uskonut, mutta hyvä niin.
Me ollaan oltu tosi tosi pitkän aikaa terveitä, niin vähän jo arvasin, että joku meistä pian sairastuu. Onneksi tyttö on ollut tosi reipas ja jaksanut touhuta. Juliusta ei silmien tulehdus oo haitannut.
9 päivää on kulunut Juliuksen ensimmäisestä Roteteq annoksesta. Ainakin nyt selvittiin ripulista ja oksennuksilta. Kädet on ihan kuivat, kun käsienpesuista ja huuhteen käytöstä ei säästelty. Viikonlopun yli aion vielä tehostettua käsipesua jatkaa.

Millasta kakkaa ja minkälaisella rytmillä teidän muiden vauvat kakkaa rotarokotuksen jälkeen? Onko muuttunut entisestä? Julius alko rokotteen annon jälkeen paukutteleen paljon enemmän, kakka on löysempää ja tulee vieläkin kunnon äänitehosteiden kanssa. Aluksi kakkarytmi tiheni vähän. Nyt kakka tulee 1-2 kertaa päivässä ja välillä on päivän väli ettei tuu ollenkaan. Rokotteen jälkeen lähes aina kun kakka tulee menee koko vaatekerta suoraan pesuun.

pikkuvaemo, meillä on jonkinlainen päivärytmi. Aamut alkaa vauvan osalta 7-10 aikaan. Päivällä nukkuu kahdet pitkät TAI yhdet pitkät ja kahdet lyhyemmät unet. Niillä ei oo ihan tarkkaa aikaa, mutta klo 18 viimeistään on viimesiltä päiväunilta herännyt. Yöunilla on aina klo 21 niinkuin kaksi muutakin. Yöt menee meilläkin loistavasti..ihan putkeen tai kerran syö aamuyöstä ja jatkaa uniaan. Me liikutaan paljon jo senkin takia, kun on kaksi ennestään. Päiväuni paikat siis vaihtelee sängystä vaunuihin ja kaukalosta kantoliinaan. Yleensä nukkuu päikkärit kuitenkin omassa sängyssä tai vaunuissa pihassa tai liikkeessä!

Ootteko te muut jo saanut muistinne takaisin? Mun muistini on edelleen tosi surkee. Raskausaikana silloin huononi, eikä vieläkään normaali oo. Välillä oikein nolottaa, kun ei kertakaikkiaan muista mitään. Mulla on yleensä meistä se hyvä muisti ja miehellä välillä takkuilee. Nyt se on ehdottomasti toisinpäin. Mulla on aina raskauksien jälkeen käynyt näin, en vaan muista koska on palautunut.

Entä hiukset..onko alkanut lähteä? Mulla on aina raskauksien aikana ja jälkeen ihan ylipaksut hiukset, kun yhtään ei lähde pestessä, harjatessa eikä muutenkaan. Nyt huomaan, että on alkanut vähän lähtemään. Vielä tää on ihan normaalia. Mulla se on vaan aina yltynyt siihen asti, kunnes jää ne itselle tavalliset hiukset.

Siinä taas juttua ja parit kysymyksetkin=) Kivaa viikonloppua kaikille!

Jade ja Julius 2kk 2vko :heart:
 
Nukahdin eilen kesken Notting Hillin ja heräsin varttia vajaa viis, kun ihmepoika oli nälkäinen. No nyt sitten oon pirteänä ylhäällä ja päivällä tulee väsy...

enne: yrittäkää vielä jotain toista d-vitamiinitippaa, ne on tosi tärkeitä! Juttelin asiasta tutun lääkärin kanssa ja hän sanoi, että ehdottamasti pitää antaa ne tipat päivittäin. Tee coctail ja laita tippojen sekaan cuplatonia.

Jade, ei oo muisti palautunu, sitten kuusi vuotta syntyneen esikoisen... Eilen just unohdin pojan potkulaudan päiväkodin pihalle, onneksi muistin ottaa lapsen sentään mukaan.

Misupai, kiva, että Siirikin nukkuu niin hyvin. Mukavaa, kun on "kohtalotovereita", oon kuullut meidän lapsen olevan luonnonoikku.

Ihmepojasta tulee tietenkin Robin.

Mulla olis jo hinku jumppaan, vauvan kanssa tai ilman. Sali, jolla kävin ennen, lopetti jouluna ja uusi olis haussa. Meidän kaikki lähisalit (3) tarjoavat myös äiti-vauvatunteja, täytyypä kilpailuttaa tarkemmin.
Satsilla oli jossain vaiheessa babypilates-tunteja, kuulosti tosi kivalta.
Mutta pitää malttaa vielä hetki, sektion jälkeen pitää odottaa vähän pidempään treenien aloitusta. Pitkiä kävelylenkkejä sentään saa tehdä ja teenkin päivittäin.

Huomiset ristiäiset vähän jo jänskättää. Oon tosi herkkis ja itken helposti, viimeksi tällä viikolla alkoi itkettää pojan tarhan kevätjuhlatreeneissä. (noloo...)
Oon lauleskellut "ystävä sä lapsien-virttä (ja keksinyt kaikkia omia vähemmän itkettäviä sanoituksia) ja psyykannut itseäni, etten vollottais koko kastetilaisuuden ajan.

Nyt hetkeksi lepäämään ennen kuin muu perhe herää, mukavaa lauantaita kaikille! -pikkuvaemo ja ihmepoika 8vkoa



 
Saini, omituinen lekuri sulle osunut..!
En kommentoi muihin asioihin, muut ovat jo osuvasti sanoneetkin ruoan ja läheisyyden tärkeydestä, mutta tohon pilleriasiaan kommentoin, että minipillerit vaan ovat sellaisia, että se tiputteluvuoto kuuluu toisilla asiaan. Muistaakseni tuoteselosteessakin on mahdollisissa sivuvaikutuksissa tuo vuotelu. Joten kaikenkaikkiaan omituinen tohtori sulla ollut!

Nukkumisesta; täällä nukutaan kans hyvin - on nukuttu kaiketi koko ajan *muistaakseni* :xmas:
Viime yö meni esim. näin; Kundi söi 10:n aikaan illalla, siitä nukahti oisko ollu 11:n aikaan, heräsi vähän ennen 6 syömään, jatkettiin unii ja noustiin 11 vaipanvaihtoon ja syömään. Tossa toi viekussa jokelteleee, ottaa ehkä vielä puolen tunnin torkut ja sitten taas syödään (ja tod.näk. kakataan, päivän kakka tulee yleensä toisen ruokailun jälkeen) ja lähdetään vähän kaupoille. Päivät menee edelleenkin niin, että nukkuillaan vaan pieniä, n. puolen tunnin, tunnin päiksyjä, varmaan kolmet keskimäärin, mut sehän passaa, kun yöt menee noin hyvin.
Velliä on annettu satunnaisesti, vähän sotkettu maidon sekaan ja olikohan se viime vai edellisviikonloppu, kun kundi nukkui vellin avustuksella (tai muuten vaan) kumpanakin yönä 9 tuntia putkeen!! Ihan kiva :saint:

Muistista (mikä se on..?) ei ole näkynyt, ei :whistle: ja keskittymiskyky on kans hukassa :p mm. menin tossa taannoin kauppaan, piti ostaa 2 asiaa, noh unohdin niistä toisen ja kassissa oli kaikkee muuta ylimääräistä |O
ehkä ne joskus palautuu, tai sitten ei :D

Pikkuvaemo, tsemii ristiäisiin! Mulla ihan sama ton herkistelyn kanssa! Ja pelkäsin myös vollaavani läpi kastejuhlan, mutta en ihan onneks itkenytkään. Syynä tosin oli se, että kun aloitimme Ystävä sä lapsien -virrellä, pappi vetäskin se niin matalalta, että jopa meidän matalat äänet (juu, yritettiin laulaa mukana.. :LOL: ) ei meinannut riittää skaalaan ja väkisinkin alkoi naurattamaan se tilanne, siipä se kastaminen meni siihen, että mua hymyilytti koko ajan, itketti ehkä vaan kerran.... eiköhän se hyvin mene :hug: Mukavaa kastepäivää teille!

Jepu, nyt lisää teetä, jotta ehkä heräiliskin tänään. Jos kohta miehenkin herättelis, niin päästäis liikenteeseen (pari köynnösruusua lisää pitää hakea pihalle). Valvottiin tietenkin taasen matseja kattoen, joten vähän väsy olo on..
Lystiä viikonloppua!

Hexodus ja poitsu ens vkolla 3kk :heart:
 
Hei pitkästä aikaa!

Täällä niin haipakkaa pihahommien kans. Päätettiin ruveta terassin tekohommiin (110neliöö) ja täytys saada ristiäisiin valmiiksi (viikon päästä) joten pihalla ollaan oleiltu lähes tulkoon aamusta iltaan.

Hienosti menee vauvan kanssa. Yöt nukutaan yht. 11h kolmella syötöllä. Päivät onkin sitten hyvin vaihtelevia, yleensä yhdet 3h pitemmät unet ja lisäksi lyhyempiä torkkuja. Äärettömän kiltti ja reipas tyttö. Kovasti kehittyy päivä päivältä ja alkaa tulla sitä vauvaa itseään jo näkyviin. Juttelee, on itseasiassa kovinkin äänekäs vauva ja viihtyy hienosti sitterissä itsekseen.


Onko mitään kippas konstii miten sais hormooninäppyjä hiukan rauhoittumaan ristiäisiksi, eli viikossa? onko paras apu vaan aamuin illoin pesu vaiko jotain muuta?

Nyt mä meen taas, vaiheeksi leipomis puuhiin.

Kuva vielä pikkasesta pulleaposkesta http://www.aijaa.com/v.php?i=2102563.jpg

Voikaa hyvin!

Minä ja Voice 5vkoa
 
Heips!

Gallupeihin ja kysymyksiin tulin kommentoimaan sillä aikaa kun mies laittaa esikoista yöunille... siinä puuhassa on muuten edetty sen verran että ei tarvi oottaa pojan unta siinä sängyn vieressä vaan sopii olla oven takana! Alakertaan asti ei vielä kärsi lähteä.. se olis seuraava tavoite!

Päivärytmi Kyllä, meillä on jo aika selkeä päivärytmi. Päikkäreiden pituudet vaihtelee, mutta niitä on jokatapauksessa kahdet. Aamulla vauva herää aika tarkasti 7.30, mutta joskus voi nukkua tunnin pidempäänkin, mikä helpottaa aina minun aamuja kovasti, kun ehdin kaikki omat ja esikoisen aamutoimet hoitaa ennen sitä. Tuo puoli 8 on pahin mahdollinen aika herätä, aamut on aina hurjan hektisiä.. kaikilla kolmella (siis minä+esikko+vauva) on aina kakkahätäkin yhtäaikaa! :LOL: Ekoille päikkäreille menee 9-9.30 maissa, jos on nukkunu aamulla pidempään ni voi mennä vasta 10ltäkin. Nukkuu pitkät unet, parhaimmillaan on vedelly puoli kolmeen asti! Mutta normaalisti herää 13-14 maissa, ja valvoo sitten puolisentoista - kaksi tuntia, ja sitten toisille unille. Niitä nukkuu kuuteen asti, tosin toisinaan ne voi välillä katketa jos käydään vaikka kaupassa, ni herää toki kun rassataan vaunuista autokaukaloon ja taas takas vaunuihin. Ja välillä heräilee tuttia kaipaamaan. Yöunille tahtoo aina aika tarkkaan 19.30. Yöllä syö kaksi tai kolme kertaa. No periaatteessa kolme kertaa, koska nyt on tullu kuvioihin klo 06:00 ateria; meinaa herätä aamuun jo siihen aikaan, joten pienen seurustelun jälkeen tainnutan tissillä jatkamaan unia vielä hetken. Heh, kirjoitettuna taitaa kuulostaa kaikkea muuta kuin selkeältä päivärytmiltä, mutta kyllä meillä sellainen siis kuitenkin on; itse tiedän kyllä mitä tapahtuu ja koska =)

Fucithalmic-resepti saatiin mekin mukaan jo keskolasta lähtiessä kun neitin silmät kovin rähmi. Ei sitä vaan olla vielä tarvittu, tähän asti rähmimiset on rauhoittunu aina kun vaan vanulapulla putsin. Alkaa rähmiä heti enempi jos erehdyn jonkun rähmäpalleron noukkimaan varovasti paljain käsin. Sitä kun toisinaan on niin laiska ettei joka palleron tähden viiti lähteä vanulapuille ryysimään.. mutta siitäpä saa heti seuraavana aamuna noottia! :ashamed: Mutta että kuuria ei oo meillä tarvinnu toistaiseksi hakea, että isommatkin rähmimiset on asettuneet veteen kostutetulla vanulapulla pyyhkien.

Jade kyselit muistamisesta. En osaa sanoa pelkästään siitä, mutta ihan yleisesti tunnostaa että mun aivot on laitoksella vieläki! Tyhmä huumorintajuton hajamielinen... ehkä tämä joskus palautuu? Ois aikas kiva olla oma ihtensä taas! :ashamed:
Hiusten lähdöstä mulla ei onneksi oo tarvinnu kärsiä, ei lähde sen enempää kuin yleensäkään.

angel, täytyy ihan rehellisesti sanoa että en tiedä, mutta mulle tuli mieleen, että voisko puhdistaminen ja Bepanthen auttaa hormoninäppyihin..?
Suloinen vauva kuvassa! =)

Meidän neiti yritti tänään tarttumista! No eihän se tietenkään onnistunut, mutta kovasti käsillä lelua tavoitteli, sormi-toimintaa ei vain hallinnut vielä ollenkaan. Ja masulleen kääntymistä yrittelee, ja voi jösses kun menee hermot, kun ei onnistu! Vaan siitä se pikkuhiljaa, harjoittelun tuloksena =) Mielelläni kuulisin muiden keskosvauvojen taitolistausta, olisi vähän jotain vertailupohjaa =) (ja jos sellaisia kuulumisia olette keskosäidit tänne jo kirjoittaneet niin ne on sit menny multa ihan ohi... :ashamed: mulla on menny lukeminen viime ajat vähän niin ja näin, ihan silmäillen olen lueskellut vain, en tiedä miksi...)

Mutta nyt miehen kylkeen kyöhnäämään... :heart:

Ippu :heart: Ansku 3kk 1vko
 
Kinsella, lisäsin sinut listalle! =) Rv:t jäi uupumaan, haluatko että lisätään nekin?

me6, luin nyt tarkemmin tuon sinun hyvän tekstisi keskosten kiinteistä. Oletko siis sitä mieltä että meidän rv 34+4, 2870g, nyt 3kk ja 5130g neiti ei tarvitsisi vielä kiinteitä? Että kun viikot oli keskosen, mutta mitat ihan "normaalit"? Ethän tietysti lääkäri ole ja mitään varmaa voi sanoa, mutta kysäisen kuitenkin mielipidettäsi! =)
Korven tyttö, joko teillä popsitaan kiinteitä?
Ja vielä mietin sitä, että onko yleiset suositukset kiinteiden aloittamisesta muuttuneet kahdessa vuodessa, vai aloitetaanko keskosten kiinteät vain eri tavalla kuin muiden, että luumulla ja maissilla ja mitä täällä mainittiinkaan..? Kun me täysiaikaiselle esikoiselle annettiin ensin pottua, sit porkkanaa, sit pottua ja porkkanaa, sit pottu+porkkana+parsakaali, sit pottu+porkkana+parsak.+kukkakaali... jne.

Nyt sinne kainaloon... ;)
 
Jade.. just tota samaa silmälääkettä oli se kuuri.. musta vaan tuntu että se pahensi tilannetta.. silmä pitää puhistaa monta kertaa päivässä.. toivottavasti lekurilla on antaa jonku muun lääkkeen resepti. Meillä kans meinas neuvolan täti tiputtaa sen sitten postiluukusta, eipä tarvihe lähti itellä hakemaan. Hyvää palvelua todellakin!

..nii ja muistikin pätkii.. B) Kuuluu "taudin" kuvaan.. ;)

pikkuvaemo.. mie kans oon ÄRSYTTÄVÄN herkkänä! Ei kuulu mun tapoihini tihrustaa tippaa silmännurkkaan ihan turhasta! Ristiäisissä sitten oliki kova homma piätellä itkua ku muksut laulovat juhlan aluksi "Jumalan kämmenellä".. mammalla alko väkistenkin pala nousemaan kurkkuun! Ihan vastoin mun luontoani moinen herkistely! Nokkiinnun myös tuolle ukon ketaleelle melkeen päivittäin ja yritän niitä suurimpia sammakoita sitten nieleskellä jotta ei tule siinä ihan kaikkea lauottua. voi voi tätä hormonien sekamelskaa!:/

Marmeladi *happamana*
 
me6
ippu meidän nelonen syntyi 35+2 2900 gr ja oli 3 kk iässä 5160 gr niin täysimetin 6 kuukautta. Eli itseasiassa lähes identtiset mitat teidän Anskun kanssa. Teillä ei ole tainut olla mitään ongelmia, hemppa oli muistaakseni ihan vauvana rajamailla mutta muuten kaikki ollut ok. Kun neuvolassa teiä käsitellääm kuin täysaikaista niin silloin mä ainakin uskaltaisin täysimettää 6kk, jos paino nousee tasaisesti. Mutta jos tulisi notkahdus niin alottaisin kiinteät välittömästi.

Aadan taidot: osaa huitoa sitterin lelukaarta, hymyilee ja nauraa käkättää. Kääntyy sohvalla selältä makuulle mutta lattialla ei onnistu. Suuttuu kun ei lattialla jaksa kannatella kauaa päätänsä. Tunnistaa perheenjäsenet äänestä. "tanssii" musiikkia kuullessa eli silloin kädet ja jalat menee miljoonaa :heart: Osaa komentaa varsinkin iskää, jos iskä lähtee näköpiiristä pois niin kiljaisee, ei itke vaan kiekuu.

Olin tänään meidän 6v ja 7v lasten kanssa Disney Live! Nalle Puh -esityksessä. Oli ihana!

Me6 ja Aada 3kk 17 pv

 
No nyt kyllä ottaa nuppiin!!!! |O Voi vit*n vit*n vit*u!!!! |O Heti aamusta latasin koneen täyteen pikku ukon VALKOSTA pyykkiä.. dorka en muistanut pesseeni eilen tytön PUNASTA matoa kun kissa oksensi sille.. nytpä siis kaikki on VAALEANPUNAISTA!!!! |O Voi vit*u sentään!!! Ja mieku olen niin hiton tarkka nuista vaatteista! Valkosen ON oltava valkosta! Ei harmaata.. sinistä.. vihreetä.. taikka vaaleenpunasta..!! Hitto että oonki VIHANEN ittelleni!

Marmeladi *raivoaa*
 
Moi!

Täällä taas sataa lunta, niinkuin joka päivä tällä viikolla...'
Tulisipa jo kevät!

Enne Mekin pidettiin Matilla viikon tauko D-vitskussa ja muissakin tipoissa, aloitettiin uudelleen yhdellä tipalla, nyt mennään kolmella jo ja itkuja on, mutta kyllä se raukan masu näyttää tottuvan niihin. Jekovit käytössä ja annetaan aina aamupäivällä yhdessä 7 Disflatyl-tipan kanssa. Toivottavasti Leonkin masu tottuu niihin! Ovat ilmeisesti oikeasti tarpeen, niin minäkin olen antanut uskotella itselleni. Parempi edes yksi tippa päivässä, kuin ei yhtään!

Jade Mattikin sai Rotarixon eka satsin perjantaina. Tuli masukipuja vähän ja järkyttävän isoja pieruja! Ruokahalua ei todellakaan vähentänyt! :)

Tässä siis Matin 2 kuukautisneuvolakuulumisia:
Paino 6 040 g!!
Pituus 37, 5 cm.

Painoa oli tullut yli kilo kuussa..
On kuulema erittäin hyvä maito minulla ;)

Poitsu siis jykevöityy vauhdilla!
Muutakin kehitystä on Matissa selvästi tapahtunut, ottaa tosi paljon kontaktia ja hymyilee, naurahtelee ääneen ja yrittelee jokeltaa.
Yöunille käy iltahuudon jälkeen kymmenen maissa, syö kaksi kertaa yössä ja ehkä vielä aamullakin, jos ja kun olemme muistaneet pimentää huoneen, niin unta riittää kasiin asti.
Mutta ei aina säännöllisesti ja päivärytmit ovat mitä ovat. Nyt vetelee tuossa sikeitä ja kohta joutuu autoon 500 kmn ajaksi ja ylihuomenna takas, saapas nähdä, miten menee.
Lähdemme siis koko poppoo taas miehen työmatkalle mukaan.

Nyt täytyy pakata loppuun!

Iloista olemista kaikille!!

:) Kellukka & Matti 2 kk & 2 vrk
 
Huomenta!

Olipa luksusta kun tyttö nukkui kymmeneen asti (ollaan siis hankittu ne pimennysverhot ja aamukukkumiset on jääneet siihen) ja saatiin miehen kanssa vähän yhteistä aikaa näin aamusta. Muutenkin meillä menee yöt sujuvasti, joskus jopa yhdellä syötöllä mutta yleensä kahdella (2-3 ja 5-6) pärjätään. Olen yrittänyt selittää itselleni, että tytön hyvistä yöunista (yleensä 11-12 tuntia) johtuu se, että päivällä ei todellakaan nukuta kuin muutama tunti, kun laskee kaikki torkut yhteen. Vähän kateellisena lueskelin Ipun juttuja päivärytmistä ja siitä, että vauva haluaa yöunille... Meillä kun normaali iltapäivän/illan valvomisputki on noin klo 13-23 eikä illalla tosiaan näytä nukuttavan, vaikka hämärtelen valoja ja lauleskelen unilauluja.

Mekin aloitettiin eilen ne D-vitamiinit uudelleen, eikä mitään normaalista poikkeavia itkuja tullut. Meillä siis edelleen itkeskellään iltaisin, mutta nykyään noin puoli yhdeksästä alkaen tunnin parin verran eikä neljää tuntia putkeen, eikä itku ole sellaista varsinaista huutoa vaan kitinää, joka rauhoittuu kanniskelemalla ja hytkyttelemällä. Mutta tytön ihottuma on levinnyt niin, että jalat on sitä täynnänsä, samoin poskissa, leuassa ja kyynärpäissä on melko paljon - ja välillä ihottuma-alueet menee ihan kirkkaan punaiseksi. Joten kai tässä karsitussakin ruokavaliossa on edelleen jotain, mille tyttö on allerginen, vaikka maha on nyt paremmassa kunnossa. Mulla on aika suuret toiveet sen ensi viikon allergialääkärin suhteen. Eikö kenenkään muun vauvalla ole allergiaoireita? En ainakaan ole huomannut, että kukaan niistä olisi kirjoitellut.

Bellona ja Aava 7 viikkoa ja 4 päivää

PS. Ollaan siis päästy yhteisymmärrykseen tytön kutsumanimestä vaikka ristiäiset on vasta kesäkuussa, joten Ippu, kun päivittelet tuota etusivun listaa, niin tuon voi sinne lisätä.
 
bellona:
millasta?
pojalla oli aluksi vähän hormoninäppyjä. sit ne lisäänty ja lisäänty ja välillä, yleensä iltasin meni tulipunaseks paikoin. meillä oli naamassa silmäluomia pitkin, selässä, rinnassa ja pikkuhiljaa lisäänty ja valtas pojan ihoa. onko tällästä?
jos on ni vastaan uusiks ku nyt ei kerkee ku tänään ristiäiset ja poika sylissä.
mä vaan sain pojan ihon puhtaaks ja on nyt taas niin komea että, kaikki näpyt lähestulkoon poissa :heart:

pikasuvitus+poikkeli 8vko :heart:
 
me6, ok hyvä, kiitos vastauksestasi! Siispä jatkan täysimetystä toistaiseksi hyvillä mielin! Tosin luulen että 4kk me aletaan makustelemaan varovasti, mutta ei ehkä silleen varsinaista syömistä aloiteta, niinku esikon kanssa. Luultavasti.. maistellaan ja kuulostellaan mitä massu kestää. Nyt on niin ihanan rauhallinen ja turhista kitinöistä vapaa tyttö, että ei aleta kiinteillä tuota elämisen iloa pilaamaan! =) Toki joka heräyksellä kitisee niin ettei tiedetä mikä on, mutta jos antaa tutin, niin imeskelee sitä ja on sitten taas ihan tyytyväinen; seuraa muiden puuhia ja kahtelee leluja jne. Eli oisko vaan imemisen tarvetta.. en tiedä... :ashamed:

Marmeladi, voi ei!! :hug: Pelastaisko valkaisuaine punastuneet pyykit? Jos on semmosta materiaalia olevia vaatteita mitä kärsii valkaisuaineella käsitellä..?

Kellukka, Matti oli sitte ottanu pituuskasvussa takapakkia..? ;) Oisko se 57cm? Vai 67cm? =)

bellona, meillä nuo illat menee niin, että Ansku on myös levoton ja kitkuinen jos pidetään tässä tapahtumien keskellä, mutta sitten jos tarjotaan mahdollisuus nukahtamiseen eli ts. laitetaan yöpuulle ja omaan sänkyyn, ni neiti rauhottuu heti, ja myös nukahtaa. Hytkyttelemällä hiljenisi toki myös.. siitä tuli siis mieleeni että voisiko teilläkin osa kitinästä olla semmosta hermostumista, että antakaa minulle rauha, osoittakaa että minä voin nyt olla rauhallisesti ja turvallisesti ja jopa vaikka nukahtaa..? No, tämä nyt on tämmöstä täysin mihinkään faktatietoon perustumatonta arpomista.. :ashamed: Tietenkin jos kyse on vaikkapa masukipristyksistä niin ei siinä oman rauhan antaminen auta, vauva rauhoittuu taatusti parhaiten juuri sylissä missä on lämmintä ja turvallisen tuntoista. Mutta hienoa että teillä on itkut kuitenkin selvästi vähentyneet jo, helpottavaa sekä vauvalle että vanhemmille! =)

suvitukselle mukavaa ristiäispäivää! Ja olikos pikkuvaemolla tänään myös?
Päivitän listalle nämä muutamat nimet sit kerralla, jos siis haluatte niitä sinne lisättävän =)

Nyt ripustamaan pyykkejä, toivottavasti meidän tummat ei oo muuttuneet kaikkiin sateenkaaren väreihin... ;)

Ippu :heart: Ansku 3kk 1vko
 

Yhteistyössä