Maalismussukat - syntyneet

Vauvan pukeminen ulos on ollu yllättävän hankalaa alusta lähtien. Aina mietin, että onko nyt liikaa vai liian vähän vaatetta päällä. Me käydään yleensä ulkona toisilla päikkäreillä ja esim. tänään laitoin sisävaatteiden (body, housut) päälle semmoisen välikausipuvun (ei kauheen paksu), töppöset jalkaan ja hatun päähän. Vaunuihin laitoin äitiyspakkauksen makuupussin ja pojan sen päälle köllöttelemään. Makuupussi on siitä hyvä, että jos olis tuntunu pojalla olevan kylmä, niin sitten olisin sen vain voinut vetästä kiinni. Talveksi saan muutaman toppiksen ja merinovillahaalarin lainaan. Lämpimiä myssyjä, töppösiä ja hanskoja pitää vielä ostaa.

Täällä aiemmin kysyin nukuttamisesta ja on ollu mielenkiintoista lukea, miten muut tekee ja aika monella vauva näyttääkin jo nukahtavan itekseen. Sitä pitäis systemaattisemmin itsekin kokeilla, mutta etenkin iltaisin meillä nukutetaan edelleen tissille. Se vaan on toistaiseksi helpoin ja nopein tapa. Tuttia poju ei oo oppinut syömään, vaikka oon muutamia erilaisia kokeillut (ja siis kaikkia useaan kertaan). Se ei vaan tajua, että sitä pitäisi imeä, vaan se puree sitä ja työntää kielellä ulos. Tutti pysyy jotenkuten suussa jos siitä pitää kiinni. Jonkun ajan kuluttua siihen tosin menee hermo. Mutta autossa kopassa ollessa tutti tuolla tavalla suussa pidettynä kelpaa kyllä lohdutukseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä vauva on aika "kuumaverinen" niin näillä keleillä ollut housut, body ja joku huppari siinä bodyn päällä. Niin ja sukat ja lakki. Ja silti tuntuu välillä olevan kuumissaan. Sisällä ei tarvi aina edes housuja, meillä on melko lämmin. jalat ja kädet on aina lämpimät niin olen päätellyt ettei ole kylmä. Ja välillä on ihan hikipisaroita päässä kun on niin kuumissaan.

Mä en katso enää oikeestaan mitään telkkarista.

Yöunille nukahtaa itekseen nykyään. tai ainakin nyt jonkun aikaa nukahtanut, poikkeuksia voi tulla. Päiväunille saaminen on hankalampaa. Ekoille päikkäreille nukahtaa suht hyvin, mutta toisille (kolmansille) pitää nukuttaa olemalla vieressä.

Tutti on todella tärkeä, ilman sitä ei tule uni ja tutti lievittää muutakin murhetta.

Äitiysloman jälkeen menen töihin jos siihen mennessä saan töitä, mut heti kun töitä löytyy, olen valmis menemään ä-loman jälkeen. Olen jo nyt laittanut työhakemuksia.
 
LD mäkin olen laittanut jo hakemuksia.. yhteen paikkaan soitin ja oli sillä hetkellä niin kiireinen ettei kysynyt mitään. lupasi soittaa samana iltana.. eipä ole vieläkään kuulunu, joten kai mun tarvii ite soittaa sinne uudestaa.
mut se on tosi et niitä töitä tule kukaan kotiovelle tarjoamaan että hyvä kun säkin jaksat olla aktiivinen vauvan kanssa olemisesta huolimatta!!
 
Marni; heh, no kyllä mäkin joskus vielä mietin, että mitä tolle lapselle laittais päälle kun katselen ulos ikkunasta, vaikka mulle tää lapsi on kolmas. No onneksi ei sitten ole homma tai mikään lisätä tai vähentää vaatetusta (toi makuupussi onkin hyvä olla varoilla tai joku peitto, jos tarttee lisätä) jos tarve vaatii :)

Työstä: mua jo hirvittää työelämä, tuntuu että olen niin pitkään jo ollut pois siitä... vaikka oli täällä joku ollut vielä pidemmän aikaa. Jotenkin "omat hommat" on vielä sellasia, että enpä tiedä jaksanko enää sitten vanhempana, ja olen miettinyt koulutusta johonkin muuhun alaan... onneksi on vielä vähän aikaa funtsia tätä asiaa.

Tutti: meillä on jäänyt kanssa pois käytöstä, kun ei se tolle tytölle ollut sitten kuitenkaan niin tärkeä, ja pärjää ilmankin. Tosin joskus tuntuu, että siitä kyllä olis apua, varsinkin nyt kun päivisin on vähän kiukkunen ollut. Meillä anoppi koitti vierottaa vähän isompana tuota esikoista tutista SINAPILLA, joo ei onnistunut, vaan esikoinen pyysi lisää :D

Onko teillä vauva jo selkeästi jonkun näköinen? Meillä on kyllä ihan ilmetty isänsä vauvana (en tiedä sitten onko hyvä vai huono asia tyttölapselle), samoin esikoisen näköinen todella paljon! Päälaella on millin siili ja mietin jo, että onkohan tulossa pappaansa hiusten määrässä... kun niin kalju kiiltää :D Silmäripsissä löytyy volyymiä onneksi sentään :)

Mindi83
 
Vauva on melkeen kopio siitä minkä näköinen mä olen ollut pienenä. Nenän ja suun seutu sillä on enemmän mun näköiset, mutta silmät on pienemmät ja kiinni ollessaan erityisesti samannäköiset kuin isällään. Myöskin on tosi vaalea, kun taas mä olen tummempi. Silmät on aika tummansiniset, melkeen sellaset niinku vastasyntyneellä. Hahaa, jos sille tulee ruskeet silmät, mun papalla on. Hiukset, tai siis se pari milliä jotka on tullut, on vaaleat, syntymätukka oli punainen. Saapa nähdä tuleeko kiharat, mun äidillä on.
 
Huomenta!

Vauvan pukeminen... Eilen laitoin tuon aamupäikyille (n. 15-16 astetta) pelkissä sisävaatteissa, hupparissa ja osaksi toppapussissa (samanlainen kuin äitiyspakkauksen pussi). Vauva oli siis pussissa silleen et käsi oli ulkona jne. Ihan lämmin kun otin pois. Meillä tuntuu nukkuvan paremmin kun ei ole liian kuuma ja yötkin nukkuu vaipassa. Peittokin on lähinnä vaan pään päällä tai mytättynä johonkin nurkkaan. Tälleen sään kylmetessä ja samoin keväällä lämmetessä on kyllä aina sama ongelma et miten pukea... Ihan itselläkin meinaan!

Välikausipuvut ja ym. vaatteet olen kyllä jo tuonut alakertaan ja eilen testattiin esikon kanssa kaikkien kokoja. Tosin samalla huomasi taas, että on tullut hippasen liioiteltua vaatteiden tarvetta. Mutta jääpähän sitten vauvallekin käyttöön hyväkuntoisia vaatteita :D Onneksi tuli myös satsattua hyvään sadeasuun kun veikkaan, että sitä tarvitaan... Lähipäivien säätä jos miettii! Vauvan syysvarustukseen (ja talvi ja kevät...) kuuluu kaikki esikon säilössä olevat vaatteet ja varusteet. Joudutaan siis ostamaan ainoastaan esikolle talvikenkiä ja hanskoja yms. Mikä on hyvä sillä nuo talvikengät ainakin on aika hinnoissa... Esikolla meni ekana talvenaan kaksi talvikenkäkokoa ja toisena kolme! Nyt varmasti päästään taas sillä kahdella kun onhan tuo jalan kasvu hidastunut. Sisällä meilläkin vauva on usein pelkässä bodyssa.

Vauva on nykyään ihan mahdoton yöheräilijä. Nykyään mennään jostain syystä jopa neljällä herätyksellä! Enää ei voi ottaa viereenkään aamuyöstä kun ei tiedä missä se on herätessään. Yhtenä aamuna heräsin kun joku nypläsi mun varpaita. Unissani ajattelin et esikko on tullut herättämään ja olin vaan et Lopeta nyt. Mene omaan sänkyyn ja anna mun nukkua :LOL: Sit ihmettelin kun nypläys vaan jatkuu. Onneksi siellä päädyssä on vielä vauvan oma sänky eli olisi sinne sitten kierähtänyt lattian sijaan. Mutta muissa reunoissa onkin sitten pudotusta varmaan 70cm.

Kotihommiin |O
 
kisak kiva kun käyt ahkeraan meidän palstaa piristämässä :)

vauva on kuin ilmetty minä vauvana :D ja mun toinen tyttäristä :) silmät on aivan samanlaiset, vaikka musta aluksi näyttikin isältään. mutta nyt kaikki sanoo että vauva näyttää ihan siskoltaan :) hiukset on perinyt isältään, vahvat. pyörteet samoissa paikoissa :D
ja aavistus puna-pigmenttiä, mikä sinällään hassu juttu, miehen parrassa kyllä hiukan punertavuutta.
 
Kiitos pukemis vinkeistä!

viljat voikohan noita kokeilla uutta aina jo tutun viljan kanssa? vaikka joka paikassa toitotetaan että yksitellen kokeiltava. Kun soseitahan kans suositellaan kokeilemaan jo tutun aineen kanssa... Kun tässä mietin että jää pahasti iltapuuro syömättä aina kun vilja vaihtuu ja näin ollen mentäis vaan maidon turvin nukkumaan... Meillä kun on toi puuro rauhoittanut yöunia aika kivasti..

vauvamuistuttaa meitä molempia

pinniksen pohjakoskahan se pitää laskea alas?

vauvan patja millaisia patjoja teillä on vauvoille? Meillä on Brion Sleep sänkyyn suunniteltu patja. Pinnis on siis Brio Sleep.
Pinnasängyn patja BRIO Sleep on valmistettu tukevasta kuitumateriaalista. Patja hengittää ja tukee lasta tehokkaasti.
Mutta huomasin tässä yksi päivä että patja alkaa JO nyt menettää kovuuttaan.:confused: Otettiin vielä toi paksumpi että kestäs pitkään.
Meillä Venla on alkanut nukkumaan mahallaan yöllä, niin hieman huolettaa kun toi patja menee kuopalle esim kasvojen kohdalta. Tosin vielä silloin Venla yritti nukkua nenä patjaa vasten( jota en tietenkään antanut tehdä, vaan käänsin selälleen), nyt kääntää jo mallikkaasti sivulle pään...
 
Moi :wave:

Meillä vauva kuulemma mun näkönen (mä sanoisin et on itsensä näköinen) tai muutama nyt sanonu et ois, mut tiedä sit häntä :) Mut ei hei teist ketään sattunu kuulemaan juttua, ku tuli novalta täs ihan lähiaikoina.. Mul meni vähän ohi, mut siin oli jotain, et lapset näyttäs useesti noin puol vuotiaiksi isältään ja et siin on joku tällanen "eläimellinen tausta", siis ettei hylätä jälkeläistä. Tiedä sit sitäkään, mut sopipahan nyt tähän yhteyteen :) Ja isänsä näköset tytöt on yleensä valtavan kauniita!

Meillä yöt jatkuu levottomina, ite rupeen oleen tosi "sumeinen" :p Muisti pätkii ja mitään ei oikeen huvita/ jaksa tehdä. Mut eiköhän tää tästä.

Tutti ei meillä myöskään kelpaa, samanlaista pureskelua myös meillä, ku täällä joku muukin mainitsi. Esikolle kelpas vasta puolen vuoden jälkeen, ja itseasias vähän toivon et nytkin kävis näin, helpottas joitain tilanteita ja ehkä nukkumaan menemistä. Nyt sain onneks tv:n makkariin, kaikki illat ku joudun siel viettään (vauvalla tissi suussa :p ) ni ihanaa et ei mee kaikki ohjelmat ohi. Tai ei sielt nyt niin mitään tuu, mut kun grey alkaa, mä varmaan itkisin, jos en sitä näkis. Se on mulle aivan must-juttu! :D

Telkkariohjelmista kun muutenkin oli ollu juttuu, ni must oli tosi kivaa, ku tuli esim. tankki täyteen uusintakierros. Vaikka oon nähny ne "miljoona kertaa", ni vieläkin nauroin välil ihan vedet silmis, voi Juhana! ;) Täydelliset naiset kans pyrin katsoon. Frendejä katon myös, jos sillon oon telkkarin ääres. Vaik nekin niin nähty, ni silti naurattaa. Ja entisenä yleisurheilijana, nyt on koko ajan telkku päällä ku kisoja tulee! Paitsi tota kävelyy en kyl jaksanu seurata.

Noh nyt esikko tuli koulustaja vauvakin heräs samalla oven paukaukseen, joten nyt taas muihin hommiin :)
 
Meidän vauva ei ole selvästi kenenkään näköinen. Omasta mielestä hän on aika paljon saman näköinen kuin appiukko on 1-vuotis kuvassaan. Samanlainen kihartava tukka ja pyöreät posket. Aika paljon myös veljekset on samannäköisiä vauvakuvista, vaikka livenä eivät niin samannäköisiä olekaan.

Meillä tutti on lelu. Ei mussuta sitä muuten kuin joskus vähän aikaa. Jos yrittää kitinän takia sitä laittaa suuhun, niin poika suuttuu! Mutta mä oon tottunu siihen, ettei tutti kelpaa, kun esikoinenkaan ei sitä syönyt, niin ei harmita.

katjahei Tuntuis, että miksei vois kokeilla uutta viljaa sellaisen kanssa, josta on jo huomattu, ettei aiheuta mitään? Eikö sillä yksi kerrallaan maistelulla ajeta vaan sitä takaa, että on helpompi erottaa, mikä oireita aiheuttaa, jos niitä tulee? Näin itsestä tuntuu, mutta joku voi valaista muakin, jos siinä on joku muukin pointti.

Pinniksen pohjan ajattelin laskea sitten, kun vauva pääsee kunnolla konttausasentoon. Tai jos alkaa näyttää muuten, että vois tulla reunan yli.

Meidän vauva on samanlainen kuumaverinen kuin LD:n vauva. Nyt oon pukenut ulos bodyn, sukat, lakin ja äitiyspakkauksen vanupuvun, kun on ollut reilut 15 astetta lämmintä. Hyvin on sopinut, ei oo ollu kuumissaan eikä kylmissään. Sisällä meillä on lämmintä, niin on ollut body päällä vaan. Sitten siihen on vaan lisänny nuo muut, kun on menty tuohon omalle pihalle. Sieltä on sitten helppo tulla lisäileen vaatetta, jos tuntuu ettei riitä. :)
 
Kaikki sanoo, että meidän poika on ihan isänsä näköinen. Mun itse on kauheen vaikee katsoa, kumman näköä hänessä on. Mutta sellasetkin, jotka on nähny mun miehen vaan kerran tai kaks, on sanonut, että ihan on isänsä poika. Tai sitten sanotaan, että on mun silmät ja hymykuopat, mutta muuten kuin ilmetty isänsä. Mun mies on kyl selvästi tummempi kuin meidän poitsu. Hänellä on tumma tukka ja ruskeet silmät, ja pojalla sen verran kirkkaansiniset silmät, että mun on vaikea uskoa, että muuttusivat ruskeiksi (vaikka sitä alun perin vähän toivoin). Tietääkö kukaan, milloin vauvan silmien väri muuttuu, jos on muuttuakseen?
 
Huomenta.

Täällä taas 5h "unta" takana (tohon aikaan sisältyy neljä lyhyempää herätystä + puolen tunnin herätys..). Vauva Todella levoton.. Pyörii ja hyörii ja sit herää siihen omaan pyörimiseensä. Lisäks itkeskelee, eikä hänt saa rauhottuun muuta kun nostamalla ylös, et havahtuu ja sit voidaan koittaa uudestaan unenpäästä kiinni saamista. Tätä tapahtuu nykyään "normi yönä" kymmenestä kahteenkymmeneen kertaan. Lisäks nukahtaminen Todella vaikeaa ja havahtuu samantien, jos yritän karata vierestä.
Oonkin valmis kokeileen oikeestaan nyt jo kaikkee. Aattelin et kokeilisin illalla antaa velliä? Tosin ei oo nälkäsen olonen, vaan heräilee muista syistä, mut kokeiltas nyt sekin. Eli mikä olis vatsaystävällisisntä velliä?
Ehkä myöskin oma sänky vois rauhottaa? Mut miten ihmeessä saan lapsen, joka nukahtaa vaan tissille, ja havahtuu siinäkin ku lähen, omaan sänkyynsä? Tiedän et oma moka :ashamed: ku nukuttanu vaan näin, mut alkuun oli niin paljon helpompaa ku oli vieressä.

Kiitos, jos joku jaksaa vastailla.
 
karjaa maissivelli taitaa olla vatsaystävällisin. Saa aloittaa jo kuitenkin 4 kk iässä. makean makuinen ja muutenkin maissi on mieto kasvi. Meillä peruna-porkkana oksennettiin kaaressa, kun on niin ärtsyä. Laita vielä aluksi vaikka puolet maitoa ja puolet velliä.

Meikäläinen hommasi unipussin levottomien yön tueksi, katsotaan miten käy. meillä kans pyörii ja hyörii, välillä kiljahtelee unissaan. Toissa yönä valvo puolen yön aikaan puoltoista tuntia jamä olin ihan poikki.

Eilen yritin ensimmäisen kerran nukuttaa suoraan pinnasänkyyn ja onnistu loistavasti. Tosin tämä oli vasta ensimmäinen kerta. Aikasemmin olen nukuttanut viereeni. Karjaa, rohkesti vain pikkunen omaan sänkyyn. Alku hankalaa, mut lopulta palkitaan sitkeä yritys.
Mä en vielä aloittanut varsinaista unikoulua, nukutan nyt omaan sänkyyn, mut otan yöllä vielä tissille niin kauan kun maitoa tulee. ( todella pahasti hiipumaan päin)



Meillä on ensimmäinen muuttokuorma lähtenyt, mut kyl menee kuun loppuun et päästään virallisesti muuttaan. sähkäri kuumeessa. LVI miehet ei tule ennen kuin todella iso ampiaispesä hävitetty vintiltä. Rännimieskin jätti hommat kesken, kun olivat käyneet päälle ja tuholaistorjuja on jo viikon myöhässä!!!!!

jaha kutsu käy taas....

sane
 
Heips!

Meillä on aika jännä, vaikka lähipiirissä (minäkin) paljon kiharapäitä, niin yksikään meidän lapsi ei ole saanut kiharoita, en usko että tällekään tulee, niin on samantapanen tukka noihin edellisiin verrattuna. Tummat silmät, oon melko varma siitä... vaikka on noissa sinistäkin vielä jäljellä. Silmien väri, eikös se kehity johonkin aika pitkälle kahteen vuoteen saakka, vai..?? Esikoisella vaihtui ruskeisiin vasta joskus kun oli yli vuoden... aika pitkään oli kirkkaan siniset, kunnes muuttui tumman harmaisiin ja siitä sitten ruskeiksi.

Pinniksen tason ajattelin laskea, kun vauva alkaa puskemaan itsensä ylös, tai ehkä riittää että ottaa semmosen kunnon konttausasennon. Mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

KatjaHei: patjasta soittaisin maahantuojalle/valmistajalle, joskos ois joku maanantai päivän versio, ei nyt uskois että näin äkkiä menis huonoksi, jos ei jotain vikaa olis... Meillä on kanssa tuo Sleep sänky, mutta patja on eri.

Kaarja: niin, sitä tassuttelua mistä oli juttua vois kokeilla. pikkuhiljaa totutat siihen, että nukahtaa yksin sinne. Meillä on välillä niin, että laitan vauvan sänkyyn ja musiikin soimaan, on ainakin vielä nukahtanut joskus näinkin. Meillä selvästi vauva on "irtaantumassa" tuosta "unitissistä" ja ei oikeastaan enää iltaisin halua rintaa ollenkaan, vaan se on sellaista pelleilyä.

Kaikille väsyneille äideille vaan voimia :hug:

Kai tässä täytyy lähteä ulos haukkaamaan happea.

Mindi83
 
Viimeksi muokattu:
vauvan nukuttaminen niin, kyllä mäkin oisin sellasen lempeän "unikoulun" kannalla. voinee toki vaatia äidin hermoja kun vauva on niin tottunut toiseen tapaan... toiset vauvat sit vaan on tempperamenttisempia ja kiehnäävät yöt.
Tai sitten se on hampaiden tulossa, tai omien taitojen karttumisen aiheuttamaa levottomuutta ...
Oma sänky on kiva. Omalla kohalla huomannut että nukun paremmin kun vauvaa ei tarvii varoa.

velli maissivelliä mäkin ehdottaisin. mutta jos ei nälkäö tunnu olevan niin tuskinpa se vellilläkään tilanne muuttuu...

viljat no yhtä kerrallaan mä lähtisin kokeileen. mutta niin että nytkin on kohta kuukausi oltu kaurapuurolla. väliin kokeillut riisihiutaleista puuroa. ja nyt vasta oikein puuroa menee kunnolla. tai no, sen puoli desiä. puuro on kyllä iltaan hyvä, mutta meillä ainakin iltapala on noin kolme varttia ennen nukkumaan menoa, että jaksaa syödä.

hampaiden harjaus mites teidän pikkuiset on ottaneet hammasharjan vastaan? mehän ei neuvolasta hammasharjaa saatu viime käynnillä, vaikka hammas oli liki läpi. puhkesikin siitä seuraavana aamuna.
kävin ostaas oman ihanan pinkin :heart:
Vauva istuu altaan reunalla ja nyt jo hymyilee kun tietää mitä tapahtuu, oon kolmesti pessy :D hienosti antaa pestä ja selkeesti tykkää :) tahnaa ei käytetä.

vauvalle hammastahnaa sanokaas mitä mieltä ootta, ite en laita, eihän pieni osaa edes suutaan huuhtoa???? kaveri laittaa, samanikäinen vauva hänellä. jostain yritin etsiä suosituksia, ja bongasin et puolitoista vuotiaana aletaan tahnaa käyttää. mutta onko tähän jotain tarkkaa suositusta, et pitäiskö itekin alkaa käyttää... jotenkin tuntuu et ei vielä....

omat unet onneks on hyvät ja pitkät... jaksaa kyllä päivän ihan eri tavalla. selkeesti parantunut noiden kahden ekan hampaan puhkeamisen jälkeen. vauva muuten syökin paljon paremmalla ruokahalulla..

mä jo oon ehtiny pestä pyykkiä, trimmasin ton elukan loppuun aamulla ja tunnin lenkkikin heitettiin. nyt neito ottaa aamutorkkujaan, mä alan kattoo emmerdalen uusintoja ja syön lounaan :D
sit kaverin luo vauvamahaa ihastelemaan taas :) ah... :)
 
hammastahna tästä ollutkin jo aikasemmin puhetta. Meillä terkka sano et ota käyttöön, mut kun kysyin hammaslääkäriltä niin nauroi, että miksi. ainoa et voi totuttaa sen makuun, tarvetta ei todellakaan ole. Hammastahnatuubeissa suositus on 1-2 vuotta haarukalla ja sitä tahnaa saa laittaa pienen riisinjyvän verran, joten mä päätin pestä pelkällä vedellä. Hammaslääkäri sanoi, et tärkeintä et vauva tottuu hammasharjaan ja antaa pestä. Äitiyspakkauksessa tullut harja on todella mainio!!!


Silmienväri
mulla kans tieto et 2 ikävuoteen mennessä tulee pysyvä väri. Meillä on pojalla edelleen erittäin tummanvihreät silmät ja toivon et sellaisena pysyy.

Viljat mä annoin ensin kauraa, ja sit vehnää ja kauraa. viimeksi annoin puuroa jossa vehnää, kauraa, ruista ja ohraa. Kaksi viimesintä tuli ekaa kertaa mukaan. Mä olen nyt muutenkin antanut kahta uutta lajia päivässä eri aikaan. mitään ei ole tullut paitsi se peruna ja porkkana. Niitä ollaan taas maisteltu ja vähäisemmät oireet. mä kartutan ehkä liian nopeeta tahtia, mut jos jotain tulee niin aina voi rauhoittaa tilanteen.
Musta on tullut pikkuhiljaa rohkeempi tuon pojan suhteen. Uskollan jo antaa syödäkin kunnolla mahansa täyteen.

Piti muuten siitä riisipuurosta kommentoida, et mä teen riisihiutaleista ja olen pistänyt pamiksilla vielä hienommaksi ja hyvin uppoaa. Sit olen vielä tehnyt haudutuskattilassa ja hauduttanut unien ajan, niin on oikein pehmeetä.Tosin meillä tehdään kaikki puurot aina haudutuskattilassa. Aamusin kätevä pistää puuro tuleen ja mennä itse vielä mammiin hetkeksi, syödä ja sit lähteä töihin.


Tää uusittu kaksplus ei anna mun kirjoittaa niin et näen mitä kirjoitan. Taas raivostuttava uudistus.

Pinniksen pohja Säädän heti kun poika alkaa nousemaan. Mielummin ajoissa kun myöhään. Meillä vielä malli, jossa laita laskee myös, joten tassuttelut onnistuu ilman kauheeta kurottelua. Eilenkin oli kiva kun itellä oli hyväasento tassutella tuolilla istuen. Mulla on ajatuksena et sit tassuttelu hankala aloittaa kun poika nousee jo istuun tai seisoon. Tarvii sit aina saada ensin makuulle.

Meidän poika hoksasi juuri, et pääsee pyörimällä liikkuun. mennyt koko olohuoneen nurkasta nurkkaan ja sohvan alla vasta kiva onkin olla:LOL:

Nyt kahvin keittoon ja seuraa odottamaan
 
Kiitos teille ihanille vastauksista :heart:

Mut hei tassuttelu?? Mun on pitäny aikasemminkin kysyy. En oo koskaan kuullukaan moisesta..

Hammastahnasta; josain oli, et tarvii ruveta käyttään, kun tulee poskihampaita (misäköhän hitsis se oli..). Enpäs tästäkään kuitenkaan sen enempää tiedä.
Mut nykysuositushan taitaa olla, et tahna jätettäs suuhun, ettei siis purskutettas pois. Tai siis tietty ne suurimmat syljetään :D Mut ettei siis vedellä huuhdottais. Me ollaan esikon kanssa aina tehty niin.

Meillä esikolla on kihara punertava tukka :heart: Pienempänä oli aivan säkkyrä ja vitsi niitä reaktioita täysin tuntemattomissakin, ku otettiin lakki pois :) Nyt pituuden myötä suoristunu jonkun verran ja punasuuskin vaalentunu, mut ohan tuo silti tosi kihara. Toivosin et pienemmällekin neidille nuo kiharat suotas. Tosin tyttö ei ite niit välttämättä haluis ;) mut äippä haluu. Tosin siinä on myös sit toi, et esikon tukka on myös valtavan ohut ja "hamppumainen", mut kuitenkin niin ihana :)

Noh nyt ottaan ruoka pois uunista.
 
Mindi83 täytynee soittaa jonnekin, koskapa patjalla on peräti 5vuoden takuu.

Kaarja oletko kokeillut kylpyä iltaan? Meillä se rauhoittaa todella paljon, nukkuu levottomasti jos ei käytä kylvyssä. Meillä käytössä kylpytuki jossa tyttö saa myskää itse eikä tarvitse pitää kiinni niin saa telkuta kunnolla. Väsyy siinä ja sen jälkeen saa puuron ja maidon ja yleensä jo pullolle nukahtaa, eikä tarvii ku kantaa vaan omaan sänkyyn...

silmien väri olen kans kuullut että 2 vuotiaaksi asti väri vaihtuu.

hammastahna täällä kans neuvolassa viimeksi sanoi että kun eka hammas puhkeaa niin sipausu hammastahnaa harjaan.. En kyllä meinaa laittaa, kun eihän nää osaa huuhdella suuta..

viljat mä nyt päätin että laitan uuden viljan aina vanhan sekaan.. Ja riisi kai ei edes ole vilja?? ainakin vilja-allergiselle annetaan yleensä riisiä..

pinniksen pohja tota mä vähän mietinkin että sit vasta laskea kun osaa nousta jotain vasten tai osaa jo konttailla. Mä kans mieluummin aikesemmin ku liian myöhään lasken ton pohjan.

maissinaksut Venla sai eilen maistella ekaa kertaa, ilme oli mitä mahtavin.:p Kovasti tykkäs olis vieny mun käsistä sen, omasta kädestä annoin kun olis syöny sen kerralla, annoin imeskellä sen.

uusittu kaksplus tää vissiin tallentaa nyt automaattisesti, ainaski mulla näkyy tuolla nurkassa minuutin välein teksti auto-saved...

Taidanpa lähteä kahvin keittoon ku kaikki koiraa myöten nukkuu:LOL:
 
Päivää!!

hammastahnaa ei meilläkään käytetä. Ja kun vein esikoisen aikoinaan johonkin tarkastukseen niin hammaslääkäri sanoi että nykysuositus on että suuta ei vedellä purskutettaisi jotta fluori vaikuttaa suussa mahdollisimman pitkään. Näin meillä on tehty iät ja ajat.

viljat meillä saatu nyt kauraa ja riisiä. Kaurasta ei Lenni niinkään välittänyt mutta riisipuuro maittaa.

maissinaksuja ollaan mekin jo maisteltu. Ironista sinänsä että normaalisti poika laittaa kaiken mahdollisen suuhun hetikättelyssä mutta naksua vaan kummasteli kädessä ja vähän koitti suussa :D

silmien väri meillä on molemmat tytöt ja myös Lenni olleet kaikki kirkassinisilmäisiä syntyessään niinkuin nyt yleensä vastasyntyneet on. Nyt kun esikoinen on 5,5v niin silmät on sinivihreet ja keskimmäisellä 3v myös sinivihreät. Itselläni on sama pitkälle kouluikäiseen asti mutta nykyään vihreät. Miehellä on kumman väriset silmät,sellaiset ruskeankeltaset:rolleyes: KAikilla miehen lähisukulaisilla on syvänruskeat silmät,olenkin aina vitsaillut että miehen joukkoon lirahtanut tippa pissaa mukaan kun silmissä on keltaista:LOL: Halpa huumori mulla tiedetään :D

Hiukset on esikoisella tuollaiset hailakan ruskeat,keskimmäisellä ihan valkoset melkein läpinäkyvät. Lennillä vielä tummanruskeat. KAikilla lapsilla on syntyessään ollut musta tukka. Itse olen vaalea,mies tumma.

tassuttelu on siis lempeää nykyaikaista unikoulua jossa käytetään silitystekniikkaa lapsen rauhoittamiseen. Kun lapsi yöllä herää niin vanhempi laittaa käden lapsen selälle tai vatsalle ja tuntuvasti painaen silittelee lasta kunnes hän rauhoittuu. Itse en ole koskaan joutunut kokeilemaan,vastaavasti esikoisen aikaan oli vielä ´käytössä´tämä huudatustekniikka ja sillähän me sitten mentiin:ashamed: Voi että kyllä harmittaa jälkikäteen,voi lapsiressua.

Sain nyt viimeinkin laitettua sen ehkäisyrenkaan paikoilleen. Odotan jännityksellä mahdollsiia sivuvaikutuksia,toivottavasti säästyn kokonaan,olisi niin näppärä ehkäisykeino.
Meidän pitäisi huomenna lähteä mökille,pidän syksyn tunnelmallisuudesta,kynttilöitä ja mökkielämää:heart:

Nyt ruoanlaittoon!!
 
sane Kylläpä teillä meinaa vastustaa, kun on kuumeet ja ampiasenpesät vastuksena. :(

Hammastahnasta meille sanottiin esikoisen ensimmäisellä hammaslääkärikäynnillä, että sitä pitää sipaista vähäsen hammasharjaan, eikä huuhtelua tarvitse aikuisellakaan tehdä. Näin tehdään sitten, kun pikkuisellekin hampaanpesu tulee ajankohtaiseksi. Hällä kun ei ole vielä sitä ensimmäistäkään hammasta.

Jahas, pitää lähteä herättämään esikoinen päikkäreiltä, että saa illallakin unenpäästä kiinni aikonaan.
 
sanelle isot tsempit!!!!!! kosaanille lie käyttöä et ampiaiset sais pois :LOL:

vauvan hammastahnan käyttö soitin nyt ihan hammaslääkäriin, jA siellä sanottiin että todellakaan ei näin pienelle se ole tarpeen.... joten en aio laittaa edes pientä määrää. pääasia että tottuu harjan käyttöön ja yhteen rutiiniin lisää :)
 
Kylvyssä / suihkussa käydään joka ilta, mut meillä toi neiti ei oo koskaan, ei ees minivauvana, väsyny siitä. Ollu aina vähän haastavampi tän nukkumisen suhteen.. Mut kiitos ajatuksesta :)

Ok, jotain tollasta kuvaa tassuttelusta täältä sainkin. Me kanssa esikoinen (tasan kahden viikon päästä 7v.) huudattamalla unikoulutettiin.. Mut eipä tuolle niin järin suuria traumoja oo näyttäny jäävän =) Mut toki lempeämmät vaihtoehdot on tervetulleita.
 
  • Tykkää
Reactions: flower again
Soseiden määrästä olen nyt vähän epävarma tai tietämätön eli te kenellä vauvat jo syö soseita niin kertokaa vähän millaisia määriä. Ymmärrän toki, että yksilöllisiä ovat syömään jne. mutta kiinnostaa =) Meillä on nyt vähän rytmittynyt ruokailu ja eka ruoka on puuroa ja hedelmäsosetta, seuraava kasvissose+lisäksi hedelmäsosetta ja illalla puuro+hedelmäsosetta. Puuroa on aika vähän vielä sekä aamussa että illassa, mutta vähitellen määrää kasvatan.

Tänään poika maistoi eka kertaa lohta, hyvin meni. Nyt oli tuo kasvislohiannos sellainen, että yksi kuutio perunaporkkanaa, kaksi kuutiota bataattia ja yksi kuutio kesäkurpitsaa. Nuo kuutiot on siis jääpalamuottiin tehty ja yhden kuution koko on reilu t-lusikka. Lohta oli pieni nokare. Elikkäs tässä meni arviolta 6 t-lusikallista kasvista. Lisäksi annoin hedelmäsosetta puoli purkillista. Poika avaa suuta kuin linnunpoikanen ja lisääkin ois varmasti mennyt... Annatteko niin kauan ruokaa ku suu aukeaa vai miten?

Tässäpä pikaisesti tämä, lisää myöhemmin
 

Yhteistyössä