Maalismussukat - syntyneet

Iso kiitos kaikille!:heart:
Mies huomasikin lauantaina pahanoloni ja lähtikin tytön kanssa anoppilaan ja olivat siellä monta tuntia niin sain omaa aikaa. Ai että teki hyvää. Puhuttiin sitten tuosta että hänkin voisi osallistua tytön hoitoon. Ja sanoikin että hänestä tuntuu että hän joutuu kysymään minulta lupaa että saa olla tyttärensä kanssa?? Eli tässä ainakin melkoinen väärinymmärrys, en todellakaan omi tyttöä itselleni ja tottakai haluan isänkin olevan tyttärensä kanssa. Tekeehän se jo hyvää tytöllekin.
Nytkin he ovat olkkarissa, niin minä sain tulla tänne:) Minusta tuntuu että isäntää jotenkin jännittää hoitaa tyttöä, silloin kun Venla oli syntynyt isäntä sanoi että häntä peloittaa että tyttö menee rikki:D
Mutta toivottavasti tämä yhteiselo tästä nyt helpottaisi.=)

naurukohtaus täällä myöskin noi helteet laittaa pään sekasin. Luulen että sekin on ollu osa syyllinen tohon mun "räjähdykseen", koska itellä on ollu niin pirun kuuma ja sit tyttöä on saanu kantaa sylissä. Ja tyttökään ei tykkää yhtään näistä helteistä ja sillä huutaa kokoajan:(
Itsekin toivon että viileneisi reilusti ilmat. Itse olen enempi talvi ihminen.

nukkuminenmeillä mennään nukkumaan illalla 19-21 välillä velliä syödään ennen nukkumaan menoa ja sit herätään 3-5 välillä maitoa syömään ja siitä nukutaan vielä tonne puol 9=) Tästä rytmistä on mamma kiitollinen:heart:

kiinteätaloitettiin torstaina perunalla. Kakka olikin perjantaina jumissa joten siitä alkaen luumua myös syöty. Ens viikolla sit porkkanaa. Meillä onkin jo pakkasessa porkkanasosetta, bataattisosetta, maissisosetta, parsakaalisosetta ja lakkasosetta..:D

pullojen keittoen ole enää keitelly ku aloitettiin noita kiinteitä maisteleen.

veden antokiitti neuvosta. Tyttö tykkääkin vedestä, pitää ihan toppuutella.:D

korvikehuoneenlämpöisenä ja lämmitettynä olen antanu. Mutta en ole ihan lämpimäksi näillä helteillä enää lämmittäny.

vauvan itkeminen ulkona mua tossa ärsyttää eniten se että tuiki tuntemattomat tulee sanoo että sillä on nälkä anna sille maitoo:O:confused: Mistä hitosta ne sen voi tietää:headwall: Ja tässä yksin päivä kun oltiin vaunulenkillä Venla rupes huutaan eikä mikään auttanu ei tutti ei syli ei hyssyttelyt ni laitoin takas vaunuun niin sit ihmiset kattoo kieroon että eikö tuo "auta"lastaan.. Mut kai se on vaan opeteltava että ei anna katseiden häiritä...

Tässäpäs olikin melkoisesti juttua..

Mutta taidanpas lähteä Venlata pyllyn pesulle ja sit Venlan kanssa kylpemään.
 
Tintti83: Meidän vauva on ollut täysimetyksellä 4kk ikään asti ennenkuin aloitettiin soseet. Korvikkeita ei ole tarvittu. Meidän neuvola täti kyllä sanoi, että suositus on 6kk täysimetys mutta hänen kokemuksensa mukaan soseiden aloitus sujuu parhaiten 4kk iässä jolloin moni lapsi on ruokailusta kiinnostunut (kuten meidän tyttö ollut jo pitkään). On tehnyt työtään varmaan lähemmäks parikymmentä vuotta. Hänen kokemuksensa mukaan 6kk täysimetyksen jälkeen on lapsilla ollut hankalempaa tottua kiinteisiin ja kaikki pitää aloittaa kerralla rytinällä. Tämä siis hänen mielepiteensä. Me päätettiin aloittaa 4kk, kun tyttö tosiaan tuntui olevan valmis ja liiankin kiinnostunut ruokailuhetkistä. Nyt tosin on vähän stopattu noiden masu vaivojen takia ja lähes pelkällä maidolla mennään. Se, että miksi 5kk mennessä pitäisi olla nuo kolme ruokailua johtuu siis kai siitä että saadaan puurot sitten kätevästi mukaan ja 6kk sitten liha. Idea on kai, että tulisi pikkuhiljaa aloiteltua kaikki eikä kerralla. Tuntuu kuitenkin vaikealta saada kolmea ruokaa menemään tällä hetkellä (tai edes kahta) kun heti masuvaivat iskee.

Vauvan itkeminen ulkona: Minunkin on vaikea sietää ihmisten mulkoilevat katseet vauvan itkiessä esimerkiksi kaupan kassajonossa tai kävelyllä. Olen vaan yrittänyt ajatella, että eihän me kotiinkaan voida lukkiutua vaikka välillä on tuntunut, että muiden ihmisten mielestä itkevää vauvaa ei saisi tuoda toisten häiriöksi esimerkiksi sinne ruokakauppaan.

Mutta nyt vaipan vaihtoon :wave:
 
huomenta akkalauma ;)

meillä nukuttu taas loistava yö... vauva nukahti 21:30 kun vaan sänkyyn vein ja nyt kun kello lähenee yhdeksää niin nyt vasta heräsi. kertaakaan en oo heränny syöttämään :) illalla veti velliä kunnolla joten siitäkin kai uni parempi. ihanaa kyllä :) kuuden aikaan kävin pari kertaa antamassa tutin mut siinä on yön keikkumiset :D

katjahei no niin, hyvältä kuulostaa.. toivon teille hyvää yhteiseloa jatkossa :kiss:

ja sit mua tarvitaan jo :)
 
flower again kiitos!:heart:

vaunuilu vielä tohon vaunuiluun. Koska saa rueta istuttaan esim vaunuissa "ratasosalla"? Sillä kyselen ku mies meni takas töihin ja tekee siis yöllä töitä niin olen antanu sen nukkua rauhassa ni ollaan Venlan kanssa aamulla käytetty koira lenkillä. Ni tänäkin aamuna neiti huusi koko matkan ku ei viihdy makuullaan. Niinpä kannoin melkein koko matkan ja lykin vaunuja ja talutin koiraa samalla..:D Syliin rauhoittui heti kun näki "maailmaa" , mutta heti kun laitoin vaunuun huuto alkoi..

vesi pitääksen olla keitettyä vai saako antaa raanavettä?

Omaa napaa.. Sovittiin eilen miehen kanssa että mulla on joka päivä 1h "omaa-aikaa", jonka mielellään käytän lenkkeilyyn. Kiloja on taas päässy kertymään ku kotona on tosiaan oltu, ni löydän itteni aina jääkaapilta:ashamed::headwall:. Lenkkeily on mulle aina ollu henkireikä:heart:

Jaahas neiti varmaan kohta heräileekin päikkäreiltä, itse asiassa on jo 3 huudellu mutta on jatkanu unia tutilla:D Joskos lähtis pottua etsiin valmiiksi kaapista.

Joo kutsu kävi, heido naiset!
 
meillä myöskin täysimetyksellä 4kk asti jolloin alotettiin kiinteitä. Nyt enää yksi ateria rintamaitoa aamuisin. Jotenkin nuo menkat sotki koko imetyksen :( Maitoa ei tuntunut tulevan enää nimeksikään kun menkat alkoi. Mutta olen kiitollinen että päästiin edes sinne 4kk asti,aikaisemmin ollaan alusta asti oltu vain osittainimetyksellä.
Nyt menee kaksi ateriaa päivässä,lounaalla kasvista ja päivällisellä hedelmää. Velliä saa aamulla ja illalla. Viikon päästähän tulee se 5kk täyteen ja ajattelin ruveta puuroja maistelee. Lihan otan myös mukaan.

katjahei Hyvä kun saitte selvyyttä asiaan:hug: Tuossa taas huomaa miten tärkeää on avoin puhuminen parisuhteessa. Itse olen kyllä aika kärkäs sanomaan kaikesta mikä risoo ja se on mielestäni hyvä asia koska mies ei kuitenkaan ole mikään ajatustenlukija :)

Meillä on miehen kanssa mennyt tosi ihanasti pitkän aikaa :) Toki välillä arkiset asiat kinnaa ja tulee vähän suukopua mutta mitään sellaista tosi draamaa ei ole ollut pitkään aikaan. Mies on jotenkin muuttunut tosi seesteiseksi:heart: Ei ole aiemminkaan ollut mikään hulivili mutta tuntuu että tässä viime kuukausina on jotenkin ruvennut arvostamaan meitä perheenä ja minua enemmän :) Kerroin silloin jokunen aika sitten miehen hyvästä ystävästä kenen nainen oli pettänyt miestä jo pidemmän aikaa ja erosivat tietenkin asian tultua julki. Jotenkin tuntuu että kun mies läheltä katsoi tällaista draamaa,hän ymmärsi että itsellään on asiat aikamoisen hyvin joskin minäkin joskus ´turhasta´motkotan ja en aina ole se kaikista ihanin kumppani. Mutta luottamus meillä kuitenkin on:heart: Ja mies kai tajusi että se on kaikista tärkeintä ja että vaikka kuinka välillä olen ärsyttävä niin minuun voi kuitenkin luottaa,100%. Olen niin iloinen että meillä kuitenkin kommunikointi toimii ja voi sanoa toiselle jos jokin risoo. Ja tunnen toisinaan samoja tunteita miestä kohtaa kuin suhteemme alussa eli sellaista ´iiiik,olen niin rakastunut!!!!´-fiiliksiä :D Ja peiton heilutuskin on ihan omissa sfääreissään:p On ilo huomata että vaikka on kolme lasta ja suht pitkä parisuhde takana niin kaikki ei kuitenkaan ole niin arkista ja mies voi yllättää minut vieläkin makuuhuoneessa:p

Tällasia ajatuksia tänä aamuna...:D

Tytöt lähtee kohta mummolaan yhdeksi yöksi kun mulla on huomenna se ehkäisyneuvola heti aamusta.

Nyt muihin hommiin:wave:
 
katjahei Mä olen istuttanut Lenniä rattaissa jo yli kuukauden:whistle: Siis tottakai silleen puoli-istuvassa asennossa,ei selkä kokonaan suorassa. Nyt 4kk neuvolassa lääkäri sanoikin että selkä on jo suoristunut hienosti,että ihan hyvin voi alkaa istuttamaan. Ei se lapsi siihen kuole jos sitä nyt istuttaa vaikka ei selkä nyt ihan valmis vielä oliskaan,meillä ei ainakaan olis vaunulenkeistä tullu mitään kun Lenni suuttuu kun ei näe mitään,paljon mukavemmin menee matka kun näkeekin jotain. Tässäkin asiassa toki maalaisjärjen käyttö on sallittua koska jos lasta istuttaa aamusta iltaan niin tottakais se selkä kärsii mutta kyllä meillä Lennikin on joka päivä sitterissa puoli-istuvassa asennossa pitkiäkin aikoja:whistle:
 
Heippis!

Katjahei: kiva juttu, että homma selkes! Ja toi tunnin oma-aika päivässä on jo musta aika hyvin :)

Mä oon kanssa parisuhteessa aika suorapuheinen, ja välillä en niinkään kaunopuheinen ;) Helposti voin ajatella, että "teenpäs kaikki täällä kotona, voi prkl..."... nojoo, siis tää ei välttämättä tosiaan pidä aina paikkaansa, ja mies kuitenkin painaa töitä ja auttelee täälläkin kotihommissa kun kerkiää... ööh, välillä täytyy mun astua toisen saappaisiin, jotta näkisin mitä se toinenkin oikeesti hommaan panostaa. Senpä takia se suoraan puhuminen todellakin auttaa. Ja vielä kun osaisi aina ottaa sen "syyttävän" sävyn pois omista puheista, ei oo välttämättä hyvä aloittaa keskustelua sillä että kun sä et tee sitä, etkä tota etkä tätä.... :D

Rattaissa kai voi pitää, jos ei nyt tosiaan ihan istumaan vauvaa laita, vaan enemmänkin sellaseen nojaavaan asentoon, missä ei paikat "rasitu". Meillä vaunukopassakin on sellanen tuki siellä alhaalla, jolla voi nostaa hieman vauvaa, sekin jo ehkä auttais...?

Kiinteitä aloitellaan täällä kuun vaihteessa, eli sen noin 4kk... oon kokenut sen muidenkin kanssa ihan hyväksi aloitusajaksi.

Vettä en ole enää keittänyt... en varsinkaan sen jälkeen, kun joku täälläkin mainitsi, että sen viisi min.pysyy ns. steriilinä.

Asiasta toiseen, onkohan täällä ketään joka astmasta kärsii... siis miksi musta tuntuu, että mun keuhkojen päällä istuisi joku henkilö, painaa niin älyttömästi.. jo pari viikkoa ollut ihan ihme olo tuossa. Voiskohan olla, että oisin astman itselleni kehittänyt nyt tässä iässä..? No tilasin lääkärin perjantaille, katotaan mitä sanoo... joku ihana kesäapulainen :D

Jepjep, syöttö puuhiin.

Mindi83
 
katjahei Hienoa, että asiat selvisi parhain päin. Ja tunti omaa aikaa kuulostaa tosi hyvältä! :)

Meillä vauva pungertaa itse istumaan, kun on sylissä tai sitterissa. Kurkottelee sillain tutkimaan varpaitaan. Katson kyllä, ettei liian kauan niin könötä, ettei selkä kovin rasitu. Mutta jotkut kyllä välillä kauhistelee, kun "istutan" vauvaa sylissä. Minkäs sille tekee, jos hän itse haluaa niin olla ja suuttuu, jos yritän pistää pötkölleen...

Mulla pitäis opetella olemaan suorapuheisempi. No miehelle kyllä sanon asiat yleensä aika suoraan, kun jos jotain haluaa tapahtuvaksi niin pakkohan se on sanoa. Eihän tässä ajatuksenlukijoita olla. Mieskin saisi useammin kertoa ajatuksiaan mulle. Mutta kun niitä ei kuulemma ole. :rolleyes:
Muille en osaa niin suoraan sanoa, jos jokin asia harmittaa. Jään sitten turhaan itsekseni märehtimään asioita. :ashamed:

Mutta nyt pitää mennä järjestelemään paikkoja ja jos sitten vaikka vaunulenkille.

Meep
 
mindi ellet nyt ihan ekana astmaa epäilis.... niin ettei olis niska-hartia-seutu jumissa???? se tekee mulle ainakin saman tunteen.
astmaa jos epäilee niin tietty se ei kiva ole, tunneks hengästyessä mitään muuta, tai muutenkaan hajujen lähellä tms.
toivottavasti ei ole.

katjahei sitä piti sanoa vielä että kiva kun mies on vastaanottavainen :) näin se suhde voi toimiakin kun siinä kaksi parhaansa yrittää ::)
mulla myös henkistä väkivaltaa entisessä liitossa joten kaiken oon minäkin kokenut, mitä en kellekään toivo. ja jälkensä jätti minuunkin. vasta tän uuden miehen myötä oon oppinut että kotityöt ei ole riidan aihe jos en oo ehtinyt tehdä :) ja itsensä arvostamista olen kans oppinut :)

veden keittäminen en ole keittänyt kerran kiinteitä saa jo.

ratasosa käyttöön vaihdoin tänään. ei meilläkään viihtynyt hereillä enää vaunukopassa, no eihän sieltä mitään maisemia näe :D nyt on tyytyväinen, ja kalteva on asento, ei makuulla eikä istumassa. lapsen olo kyllä kertoo onko hyvä vaiko huono :)

anoppi hiukan on alkanu ärsyttää kun se on sellasta hyysäämistä että tulee itelle olo, että en osaa huolehtia lapsesta. mies onnneks sanoo tiukasti takas, mutta sen verran vahva tämä nainen että välillä tuntuu ettei se edes kuuntele... eieln sanoin aivan suoraan mutta nätisti, että vauva ei nukkuis jos ois liian kuuma tai liian kylmä.. hänellä periaate että peittoa päälle vaan ettei vilu tule... haloo, näillä helteillä???!!!!!
no, täytyy olla ite luja toki pelkään etten suututa häntä, mutta kyllä mä kai osaan vauvani hoitaa, onhan noita kaksi jo ennestään ollu... MURRRR!!!!!

tää lähtee takas pihahommiin, mies laittoi ruuan ja mä ajoin nurmikkoa elämäni onnella :) ihanaa vapaata vauvan hoidosta, no, se kyl nukkuu just mutta silti.
äiti tarvii omaakin aikaa, ja mä nautin kun saan sitä tuolla pihalla mönkien :) miten ihmeellä mä totun taas kun mies viiden viikon lomansa jälkeen onkin päivät töissä eikä mun kans täällä... ;)

mukavaa loppupäivää :)
 
Floweri: no täti puhelimen päässä mainitsi siis sen astman, ja mahdollisuutena myös allergiat, joita mulla ei ole kyllä ole ollut millekään ennen... Ei musta hajusteet ota kyllä henkeen mitenkään erikoisemmin. Viime viikolla ajattelin, että tää on jotain ohimenevää, mut nyt siis pahentunut oikeastaan. Hirvee painon tunne, ja jotenkin ihan kuin ei saisi ihan täysillä henkeä... Öööh, ehkä niska/hartia seutukin ehkä vois olla syynä, mulla ei kyllä ole oikeen muita oireita kun tää ihme ahdistus.. ei huimaa eikä oikeen muutakaan.. täytyypä oikeen tutkia asiaa netin kautta ennen lääkärikäyntiä, että osaan pyytää tutkimaan kunnolla ja kysyä kaikki mahd. mieleen tulevat kysymykset :) Toivottavasti ei ainakaan ole mitään pääkopan sisällä olevaa oiretta, siitä ei ota sitten erkkikään selvää :D

Muoks: niin anopista, koita kestää... niissä vaan taitaa olla tuollainen "sisään rakennettu vika", että anoppi tietää parhaiten :D Munkin anopissa samaa tyyliä, vaikka muuten onkin ihan kiva lyyli. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
 
Viimeksi muokattu:
mindi okei, no, toivottavasti asiaan tulee helpotus. astma saattaa olla hankala kumppani ... onnek siihen on lääkkeet!

ja mitä anoppiin tulee, niin juu, oikein mukava on tämäkin ja kyllä mä sen kestänkin :) jos miehellä ei ois pokkaa sanoa äidilleen asiasta niin sit mä oisin pulassa... ;) se vaan on niin outoo kun oma äiti ei ole sellanen joka höösäis joka asiaa mitä teen tai tehdään... :) no , kyl tää tästä :)

jos sit vaiks lenkil vaunuje ja koiran kans.... kivan paljon viileempää ulkona :)
 
apuja kaivataan, vauva vierastaa mummoaan!!!!!! en ymmärrä, ihan yhtäkkiä alkanut... ja vauvan kun olis pitänyt tulevana viikonloppuna mennä eka kerran yökylään..... en taida uskaltaa antaa mennä.... mummo kun tulee huoneeseen, vauva menee varuilleen ja tuijottelee... jos mummo tulee lähelle tai ottaa syliin tulee lohduton, pelokas huuto :(
normaali ilmiöhän tämä vierastaminen on, mutta ketään muuta ei vierasta. ei päivällä eikä illalla. enkä muista et aiemmat olis näin aikaisin vierastaneet. yksilöllistä tietty on.
mummolle vaan kova paikka, tietenkin kun ei malta sormiaan irti vauvasta pitää, ymmärtäähän tuon.
mutta onko kellään vastaavaa?
omasta mielestä ois paras nyt pikkuhiljaa luoda vauvan ja mummon välille luottamuksen suhde. en vaan tiedä miten :D kai niin että ei saa heti vauvan nähtyä ottaa syliin tms että antais vuvalle aikaa rauhassa....
ja yökylään ehtii taatusti myöhemminkin. just sanoin miehelle eilen, että ei mun rentoutumisesta tuu sitte yhtään mitään, jos koko ajan joudun miettiin että miten pieni pärjää .... kunpa vain mummo ymmärtäisi....
hän on kyllä epävarma ja jännittää, käsitellessään vauvaa, voiko olla mahdollista että kun vauva on sen vaistonnut tähän asti, niin se sen takia vierastaa juuri tätä henkilöä joka on kaikista epävarmin ollut kuka häntä on pitänyt??? onko ihan tuulesta temmattu ???

no, aika näyttää, mutta ois kiva jos jollain olis vastaavaa koettuna, ja miten se meni ohi.... :)

kiittää hän ...
 
Moi kaikille! :wave:

Katjahei kivaa että teillä asiat ovat taas mallillaan! =) Ja tänne saa kyllä tuntojaan purkaa niin hyviä kuin huonojakin, sitä vartenhan tämä palsta on.

Nukkumisesta meillä oli kanssa vaikeeta esikoisen aikaan... nukuin itse tosi huonosti kun vauva oli vieressä ja heräsin joka äänähdykseen ja vauvan liikkumiseen, mutta vieressä pidin alkuajat silti... sitten siirsin 3 kk:n iässä nukkumaan omaan sänkyynsä meidän sängyn viereen ja aloin itse silloin nukkumaan paremmin. Itse kun en osaa nukkua vauva vierelläni... :headwall:
Meillä on tämä vauva nukkunut omassa sängyssään alusta asti, vain syötön ajaksi otan viereen tai syliin... nukutaan molemmat näin paremmin. :) Vaikka ei yöllä nukukaan vieressä niin läheisyyttä saa silti päiväsaikaan paljon ja sylittelenkin mahdollisimman paljon päivisin... Esikoinen edelleen tulee meidän väliin nukkumaan, on ollut huono nukkuja aina mutta toista on tämän vauvan kanssa... kun nukahtaa niin nukkuu kuin tukki :D

Maidon lämmitän joskus, välillä tuntuu menevän ihan jääkaappikylmänäkin mutta yleensä annan huoneenlämpöistä tai otan jääkaapista hetkeksi huoneenlämpöön niin ei ole niin kylmää sitten...

Tutit ja pullot olen pyrkinyt keittämään kerran viikossa... meillä kun ei vielä kiinteitä syödä paitsi velliä iltaisin. Uudet tutit keitän edelleen ennen vauvalle antamista...

Kylmää hanavettä olen antanut helteillä janojuomaksi, mutta aina ruokailun jälkeen tai sitten ruokailujen välissä jos on janottanut, kun se ei vie nälkää kuitenkaan kuten maito...

Vauvan itkeminen vaunuissa vauvat itkee monestakin syystä ja kyllähän se äiti parhaiten tietää mikä vauvaa harmittaa... antaa vaan muiden ihmisten ihmetellä sitten jos eivät sitä tajua... ärsyttäväähän se ihmisten tuijottelu on mutta ei kannata vaan välittää... jos joku jotain tulee sanomaan niin se on kyllä kaiken huippu :rolleyes:

Toivottavasti Mindi ei sulla kuitenkaan astmaa ole, mutta hyvä kun käyt asiaa selvittelemässä ja toivotaan että olo pian helpottaa ei ole kivaa tuollainen... :hug:

Ratasosan käyttö poika pönkää sylissäkin jo istumaan joten meillä otetaan kyllä jo käyttöön, mutta puoli-istuvassa asennossa... eipä ole oikein nukkunut vaunuissa vaan katsellut maisemia viimeisen kuukauden, joten taitaa olla aika nostaa selkänojaa täälläkin että näkee paremmin maisemia. :D Sitterissä meillä on selkänoja puoli-istuvassa asennossa jo ollutkin jonkin aikaa, mutta ollaan suht pieniä aikoja siinä pidetty katselemassa... sylissä ei enää viihdy jos ei näe ympärilleen tarpeeksi ;)
 
Floweri ...kai teidän vauva sitten vaan aistii mummon jännityksen ja epävarmuuden ja siksi reagoi vierastamalla juuri häntä... oliskohan just apua tosta että antais hetken "totutella" mummon läheisyyteen vaikka ollen teidän vanhempien sylissä siinä vieressä ja sitten kun on "tottunut" niin syliin hetkeksi niin että ootte siinä ihan lähellä... tietty vois kokeilla että jos mummo laittaisi jonkun kivan värisen paidan päällensä, niin sitä vois vauva ihailla samalla kun on lähellä :) ja sitten kattoisikin mielenkiinnolla sitä paitaa kun menee syliin... mut kyllä se vierastaminen siitä sitten pikkuhiljaa häviää, on niin yksilöllistä tuokin...
meillä ei tällä hetkellä vielä vauva vierastele ketään, mutta esikoinen on aikanaan vierastanut tosi paljon sekä sukulaisia että vieraita :whistle: ajan kanssa se vierastaminen sitten loppui... =) muttei kannata kuitenkaan lopettaa sitä toisten syliin antamista ja kiertää kaukaa, vaan mennä vauva sylissä lähelle ja jos tulee huuto niin rauhoitella ja mennä vähän kauemmas että saa kuitenkin rauhassa tarkkailla kyseistä ihmistä... parempi varmaan antaa aikaa, kyllä se siitä sitten menee ohi viimeistään kun vauva kasvaa :)
 
Vierastaminen: en kyllä itsekään välttämättä haluis vauvaa antaa hoitoon yht´äkkiä päiväksi henkilölle jota vauva vierastaa, mieluummin yrittäisin sitten pikkuhiljaa ensin saada vauvaa tottumaan toisen syliin ja otteisiin. Ehkä vauva voi sitten sen epävarmuuden aistia. Jossain oli joskus, että älykäs vauva vierastaa ;) No en tiedä siitä sitten, meidän esikoinen ei vierastanut oikeastaan ollenkaan ja keskimmäinen vierasti todella paljon :D Tämä on nyt kerran parkaissut oikeen kunnolla, kun MIESpuolinen henkilö tulee liian lähelle, esim. miehen veli ja naapurin setä... en tiedä onko vielä vierastamista, mutta ihan selvästi reagoi heihin negatiivisesti.

Kun floweri mainitsi tuon niska/hartiaseudun jumiutumisen, niin jotenkin aloin ajatteleen että varmaan se on tod.näk syy tähän mun ihme oloon, ehkä on toi rintakehäkin jotenkin vaan lyönyt itsensä lukkoon, näin ainakin toivon, tuskin nyt mikään astmakaan ainoastaan näin oireile. Toivottavasti on kesätuurari pätevä, viimeksi kun TK:ssa kävin näin kesällä, niin suositeltiin menevän ihan "oikeelle" lääkärille vaivan kanssa :D Sitten tulikin käytyä yksityisellä puolella, mut se on vaan kukkarolla aika lystiä touhua.

Nyt asioille!

Mindi83
 
Viimeksi muokattu:
Flowerille vierastamisesta: Meidän esikoinen vierasti ensimmäisenä ja pahiten mummuaan. Siihen ei ollu mitään erikoista syytä, eikä siihen auttanu ku aika.

Vesi annetaan meillä suoraan hanasta. En oo kertaakaan keittäny, kun mulle joku sanoi jo sillon esikoisen aikaan, että ei tartte keitellä.

Rattaissa on meillä istuttu muutaman kerran. Yhdistelmien ratasosassa ei pysy istumassa, mut matkarattaissa pysyy hyvin. Noissa matkiksissa siinä istuimessa ei ole kovaa pohjaa niinku yhdistelmissä, joten pylly pääsee vähän painumaan alaspäin (tavallaan istuin menee kuopalle), joten helpommin niissä pysyy. Ja tykkää paljon enemmän istua. Enkä mä nyt sit enää viitti noita meidän yhdistelmiä autoon nostella, kun kerran matkiksienkin kanssa pärjää :)
 
kiitos vinkeistä vierastamiseen, eilinen kokeiltiin niin et mummu oli kaupoilla meidän mukana. eikä huutoja tullu :) mummon hajuvettä en oikein viitsis käyttää, tuoksuu sen verran voimakkaalle... oma makuni on sen verran eri ;)
näin me todettiin että pikkuhiljaa. onneks mies tajuaa tämän ja monet kerrat kun mummo höseltää vauvan nenän edessä tai räpeltää koko ajan jotain niin mies komentaa sen kauemmas :D
päivän kun kattelin äidin ja pojan touhuja niin olin kyllä niin helpottunut kun kotiin pääsin illalla... ;) on se vaan niin hössö :D
ja yökylään ei tosiaan laiteta. kun mummo kuuli ettei vauva tulekaan, se itekin totesi et häntä jännitti jo nyt.... eli kaikki selkiinty, ja mikä parasta, vauvalla hyvä olla :) mä jo pelkäsin et se ois meillä joka päivä niin kauan että ei enää vierasta :D no ei, tarkoitus ei ole anoppia haukkua, hauska täti se on, armoton hössöttäjä vaan :)
ja kun tää itelle on jo kolmas niin ei ota kaikkea niin yli-huolehtien. vauva kyllä ilmoittaa jos sillä on joku huonosti, ei sitä tartte KOKO ajan lärppiä ;) tää on niiden eka lapsen lapsi niin kai se sit sen piikkiin menee ;)

ratasosa kannatti kyllä vaihtaa. turvavaljaat kun on niin niillä saa passattua sopivasti että vauvan on tukeva istua, tai puoli-istua ;)

sään muutos on se vaan kumma että heti kun helteet loppuu, ihmiset pukee talvikampetta päälle, oikeesti, ei eilenkään niin kauhean kylmä ollu, ni jollain oli TOPPATAKKI päällä!!!! :D meinasin sanoo et onko hän sattunu huomaamaan että edelleen mittari näyttää päälle 20:n... ja on heinäkuu :D

mindi niin sitä hartia-lukkoa mä veikkaisin.... astma kyllä oireilee hiukan samalla tavalla, et kyllähän sekin pois kannattaa sulkea. mut kyllä sulla varmaan ois oireita esim jos hengästyt tms? mulla on omilla perheen jäsenillä kaikilla muilla todettu mut ei mulla. parhaiten sen kuulema huomaa siitä et ihan kuin olis joku suodatinkangas suun edessä, et ei saa kunnolla henkeä.
ite oon jo vuosia sitten ihastunut keppijumppaan. se on tehokas hartioille. en vaan jaksa nykyään sitä toteuttaa :D voi elämä et musta on tullu laiska, se ei sit vie kun vartin aamusta....
kokeiles mennä kylki seinään kiinni. siitä nostat käden taaksepäin, hiukan yläviistoon. sitten painat kroppaas seinään päin. aika tuntuva venytys solisluussa ja lapaluissa...
ja yks mikä aukasee hyvin lukkoa, on se jos pääset roikkumaan jossain? ainaki se leikkipuisto siinä lammen vieressä, oisko siellä mitään tankoa/kiipeilytelinettä?
toivottavasti saat pian apua :) nää on tämmösiä omia hyväksi havaittuja pika-helpotuksia :)

jotenkin tuntuu et kesä on jo pian ohi... kyllä se tietysti jatkuu nättinä ilmoina vielä, mutta miten lapseuuden kesälomat tuntui kestävän ikuisuuden ja nykyään se tuntuu loppuvan liian pian... nyt jo ahdistaa ajatuskin et mies lähtee töihin...meillä menee päivät niin lupsakasti yhdessä, että on kyllä oikeesti totuttelemista yksinäisiin päiviin... tai mä mitään sillleen yksinäinen ole :D yks hyvä kaverikin naapurustosta jää pian äitiyslomalle, ihanaaa !!!!

facebook ja lapset tuli vaan mieleen että annatteko minkä ikäisen olla naamassa? ikärajahan sinne on 13 eikös... mä en ole antanut lasten kirjautua. mutta huomaan vaan kuinka monen jopa 9 vuotiaat on siellä..... näin me vanhemmat voidaan olla erilaisia... eräänkin 9-vuotiaan äiti antaa tyttönsä vetää meikit naamaan perjantai-iltaisin ja lähteä illaksi kavereiden kanssa asuinalueelle "kartsalle" kuten äiti sanoi... tässä ite oon hyvin paljon eri mieltä. ehkä se kuuluis mun mielestä vasta tuossa yläaste-iässä...
että kuvittelenko vaan vai miks musta tuntuu että moni vanhempi oikein luotsaa lastaan aikuistumaan aiemmin nykypäivänä*????? mua hiukan jo pelottaa tällainen, sit kun oman lapsen haluais pysyvän lapsena niin pitkään kuin mahdollista, niin oonkohan MÄ sitten vaan se outo :) syvällistä pohdintaa näin aamukahvin tuiskeessa :) kertokaapas te omia mielipiteitänne :)ja otan vastaan suoraakin kritiikkiä, jos jonkun mielestä oon liian tiukka tässä asiassa niin sanokaa vaan :)

mä jatkan mun rauhaisaa aamua laskujen maksulla :) palaillaan!!!!
 
vierastaminen Lenni on kerran hetkellisesti vierastanut mummoani mutta se meni pian ohi kun mummo hetken aikaa seuraili taustalta :) Tytöt ovat muistaakseni vierastaneet ihan normaalisti,ei mitään sen kummempaa draamaa.

sää mun mielestä ilma ei juurikaan ole viilentynyt vaikka eilenkin satoi melkein koko päivän. Oli jotenkin kauheen hiostavaa silti.

lasten aikuistuminen Itsellä vähän ristiriitaiset fiilikset tästä. Siis tottakai pyrin siihen että lapset saa olla lapsia mahdollisimman pitkään mutta toisaalta taas kannustan heitä myös itsenäistymään. On hetkittäin ollut haikeeta kun Lennikin jo niin ´iso´mutta silti odotan myös innolla että hän kasvaa ja oppii uusia asioita. Ite pääsee sitten helpommalla :D:saint: Itse alotin meikkaamisen muistaakseni 5.luokalla,ihan omasta tahdosta,äitini ei ole koskaan meikkiä käyttänyt ja olemme muutenkin tosi erilaisia. Mä olen ollut lapsesta asti kauhean kiinnostunut meikkaamisesta ja laittautumisesta ja kas nythän sitten valmistun kosmetologiksi ja olen maskeeraja :) Omille lapsilleni en aio korostaa meikkausta tai muuta sellaista,nytkin olen ajoittain vähän huolestunut kun 5v ja 3v kyselee että miksi meikkaan ja näkevät joka päivä kun laittaudun. Olen sitten korostanut sitä että meikkaaminen on vain sellaista aikuisten kivaa puuhaa enkä siten että ´rumat meikkaa´-ajatuksella. 5v on pari kertaa sanonut että hänkin haluaa meikata jotta tulisi kauniimmaksi ja se on mun mielestä kauheen surullista :( Olen sitten keskustellut tytön kanssa että ei tarvitse meikata ollakseen kaunis ja että hän on todella kaunis ihan omana itsenään.
Vaikka itse olen ajoittain aika turhamainenkin,yritän lapsilleni korostaa vain sitä että omana itsenään kelpaa oikein hyvin eikä ulkonäöstä tarvitse ottaa paineita.
Nykyään tuo aikuisen ja lapsen raja on niin häilyvä että välillä oikein karmii kun 12-vuotias voi näyttää 20-vuotiaalta :(

Me ollaa kohta lähdössä sinne silmäklinikalle ja kas kummaa Lennin silmä ei ole kahteen päivään rähminyt yhtään!!:headwall: Kiva siellä selittään sitten että ´joo öö kyllä se vielä pari päivää sitten oli ihan ummessa´:headwall: Tokihan toivon että silmä olisi parantunut nyt viimein ihan itsekseen mutta kyllä mua ottaa aivoon jos lekuri ei anna mitään vinkkejä silmään kun se nyt näyttää ihan hyvältä ja sitten viikon päästä silmä on taas ummessa. Mutta toivotaan parasta....

Nyt syömään ja sitten menoksi!!
 
Lasten itsenäistyminen ja aikuistuminen pelottaa muakin, oliko se mindi jolla oli kans vaikeuksia löysätä köyttä isompien lasten kanssa?
Mun 6 ja kohta 8 vuotiaat on ihan lapsia vielä. Joulupukkikin menee satasella täällä. Isompi poika kyllä tykkää tytöistä ja on ihana herrasmies tyttöjä kohtaan. Tykkää myös että tukka leikataan hienosti ja jo jonkun verran katsoo omaa pukeutumistaan. Mulla on ihan omanlaiset kasvatusperiaatteet, mä haluun että lapset saa olla lapsia, sotkea ja rellestää luonnossa ja ulkona. Meillä ei tosiaankaan varjella vaatteita, kesäisin saa juosta alasti pitkin pihamaita. Muutenkin näin lomalla mä haluun ja yritän olla rento äiti. Lapsilla ei ole nukkumaanmenoaikaa lomalla, yleensä iltaisin katsovat rauhassa elokuvaa ja hyvin ajoissa nukahtavat itsekseen. Ulkoilma ja päivän touhut väsyttää täällä niin paljon. Pari päivää sitten tehtiin taas niin että mies nukkui olkkarissa (meillä siellä työmaapuhallin joka puhaltaa koko huoneen 17 asteiseksi, tehokkaampi kuin ilmalämpöpumppu, joten mieskin saa paremmin nukuttua) ja minä otin kaikki lapset mun viereen. Siinä illalla sitten juteltiin ja naurettiin, kivaa oli vaikka sainkin kantapäätä silmään yms. pitkin yötä. :heart:
Mä haluan että mun lapset pysyy nöyrinä ja mukavina, sydämellisinä ihmisinä. Korostan aina muiden puolustamista ja leikkiin ottamista, meillä ei saa ketään syrjiä eikä varsinkaan kiusata!

Assi on meilläkin puoli-istuvassa asennossa ratasosassa usein, sieltä katsoo kun äippä antaa hevosille ruokaa tms.
 
Lasten itsenäistyminen ja aikuistumisesta... Oon Tiinellin kanssa samoilla linjoilla, että täällä maalla saa vaikka juosta ilkosillaan jos siltä tuntuu :) Saa remuta, touhuta ja sotkea, enkä kato koko ajan perään. Tietysti sen verran, että touhut on turvallisia, mut muuten saa esikoinen mennä aika vapaasti tuolla pihalla. Meillähän on tuota metsää heti takapihalla, eli oppii sitten sielläkin liikkumaan.

Mä olen monta kertaa kauhistellut, kun ihan pienetkin lapset pitää pukea "miniaikuisiksi". En tykkää ollenkaan :( Nyt kun tuo meidän esikoinen alkaa olla jo sen kokoinen, että 98 puserot on pieniä, niin eipä meinaa löytyä sellasia rehellisiä lasten vaatteita, jotka olis vielä kivannäköisiä. Mä en todellakaan ala vajaa 3-veelle pukemaan mitään napapaitoja ja lantiofarkkuja :x Pari narutoppia tuolla on, joista yks on napamalli, mut nekin on yleensä yökäytössä vaan. Lapsen pitää olla lapsen näköinen :)

Mut täytyy tästä lähteä raivaamaan makkaria tai siis järjesteleen vähän uusiks, kun mies lähti hakemaan vauvan pinnistä. Tuohan on siis vielä nukkunu siinä äp:n laatikossa, mut se alkaa käydä pieneksi...
 
Heipsan!

Siis jos viimeks oli kuukautiset myöhässä, ni nyt ne sit oli TOSi ajoissa.. Siis 14pv väliä!! Ja molemmilla kerroilla ihan tajuttomat.. Nyt on varmaan hemoglobiinikin sen takia melko alhaalla, tai luulisin, koska oon ihan väsähtäny koko ajan ollu pari päivää, muuten enää harvemmin päivisin oon olu väsyny. Tiiättekö saako rautaa syödä imetyksen aikana? / kokemuksia? Laittaako vauvan vatsan sekaisin?

Mulla todettiin astma oisko ollu 16 v.nä. Siis mieletön hengenahdistus ja sit sellanen kuiva yskä. Siis mulla ainakin kun tulee se "kohtaus", niin ei kunnolla saa happea (oikeesti tosi vaikee hengittää) ja hengästyy kun vähänkin jotain tekee, lisäksi hengitys vinkuu.. Nykysin kohtaus tulee yleensä vaan flunssien yhteydessä, eli mitään aktiivista hoitoo en tarvitse.

Anoppi ahdistukseen; löytyy tältäkin. Sanon vaan aarghh, muuten tulis niin pitkä juttu :D

Toivon ettei täälläkään turhan aikasin aikuistuttais. Ite oon kans 11 v.nä leikkiny barbeilla :) Tosin ne piti kauheeta vauhtii aina piilottaa, ku pojat tuli kurkkiin ikkunasta :p Se on vaan valitettavaa, et välttämät siihen ei niin hirveesti ite pysty vaikuttaan.. Nykysin ollaan jo monesti ihan teinejä siinä 11-12v.nä (etenkin tytöt). Varsinkin kaupungin kouluissa (oon ammatiltani opettaja). Lapsilla kun kouluiässä rupee noi kaverit oleen niin kovasti vaikuttimina, ni riippuu aika paljon siitä millasiin kaveripiireihin ajaudutaan. Mut todella myös toivon et munkin lapset sais olla lapsia mahdollisimman pitkään ja ite en heit ainakaan ohjaa "aikuistuun" liian aikasin. :) Mut jonkin sortin itsenäisyyteen kyl jo ohjaan tota esikoista, et osaa itse leipänsä voidella ym. ym. ja esim. kulkea matkat kavereiden luokse yksin (käyty matkat ja tienylitykset aina ekaksi yhdessä läpi). Mut siis eri asioita ainakin munst, itsenäistyminen ja aikuistuminen :)

Ihanaa, tänään nukuttu jo huomattavasti paremmin päikkäreitä :) Aamupäivällä jopa yli 2h!
 
Lasten aikuistuminen: joo tuntuu kyllä, että hirveen aikaisin alkaa kaikki mikä musta kuuluis vasta myöhäiseen teini-ikään. Toi JennyA:n mainitsema pukeutuminen on varsinkin tytöille siis ihan mahdotonta, jotain napapaitaa ja minihametta löytyy. Itse minäkin barbeilla leikin vielä aika vanhassa iässä ja kivaa oli, joskus 14/15-vuotiaana tais sitten alkaa jo muut asiat kiinnostaa. Toivoisin, että lapset sais rauhassa leikkiä ilman paineita muualta, esim. toisilta lapsilta. Meilläkin uskotaan kyllä joulupukkiin ja hammaskeijuun ihan tosissaan, niin joo ja pääsiäisnoitiin ja pupuihin jotka käy munia piilottelemassa :) Meillä täällä voi pihalla kyllä ihan vapaasti rellestää, mutta tästä pihalta ei kyllä mihinkään voi mennä... on niin kovasti liikennettä ja muutenkin täytyy jonkun sortin sääntöjä tässä pitää kun aika tiheesti asuttua aluetta on. Nyt kun esikoinen siis menee kouluun, täytyy munkin vähän pipoa löysätä ja koittaa nyt saada esikoinen edes vähän ymmärtämään vaaranpaikkoja, jotenkin tuntuu että saatan saattaa aika kauan häntä vielä kouluun ;)

Floweri: heh se oiskin näky kun mä tuolla riippuisin, lapset hyppis päälle :) Täytyy koittaa tossa kotipihalla, jos se auttais, kiitos vinkeistä :)... mut tosiaan täytyy käydä ihan varmuudeksi lääkärillä tarkistuttamassa ettei oo mitään muuta taustalla, niin harvoin kuitenkaan mulla mitään ongelmaa on fyysisesti ollut...

Sitten syöttöpuuhiin

Mindi83
 
meillä on tänään 4kk lääkäri-neuvola. oikee jänskättää että kuinka hyvin on pimu kasvanu, pitkä ainakin on...
isä lähtee mukaan. ihanaa! on se mahtis-juttu että lapsen isä haluaa olla näissäkin arjen asioissa mukana.... :kiss:
vaikka eihän siellä nyt mitään sen ihmeellisempää tapahdu, mutta näkee millaista se on, ja voihan olla että joskus sen tarviikin lapsi viedä jos mä en vaikka pääsekään. no eipä tällä miehellä mene sormi suuhun muutoinkaan uusissa tilanteissa ;)

kiinteät meillä menee perunan lisäksi parsaa, bataatti-kesäkurpitsa yhdistelmä on oikeen nami, päärynää ja mustikkaa menee suu apposen ammollaan :) porkkana sosetta annoin taas eilen perunamuusin joukkoon ruokalusikallisen. pitkin päivää tuli TAAS porkkana-pukleja ja vauva selkeesti vatsa-kipuinen. ihme juttu, ei siis porkkanaa hetkeen taaskaan. onneks on noita muita laatuja mitä voi antaa ja mitä vauva tykkää syödä.
teinkin jääpalamuotteihin parsa-sosetta pakkaseen. siitä on kätsy antaa yks pala sit muusin joukkoon :) eikä sit ollu kova työ vaikka tekemistä olikin. ite tehty on jotenkin ihan eri fiiliksellä antaa suuhun kun nuo kaupan valmisteet, vaikka hyviä nekin on :)

lasten kasvaminen niin, mä yritän kans pitää siis lapsuuden mahdollisimman kauan. isänsä tekee taas toisin päin. ei ole kauaa aikaa kun tytölle ois pitäny antaa raitoja laittaa. ehei, ei mun tytölle 9 vuotiaana!!!!!!
värjätä saa alkaa aikasintaan yläasteelle, tätä mieltä mä olen.
mutta jo oli kevätjuhlassakin nelosluokkalaiset täydet meikit naamassa, uskomatonta... mäkin oon leikkiny barbeilla vielä tosi "vanhana" eikä se ollu mikään häpeä. nykypäivän muotti on erilainen... ja kaikki elokuvat ja pelitkin on jo sellasia että ikärajat tarttis mun mielestä syynätä hiukan paremmin. vanhemmistahan se enimmäkseen lähtee, et sit kun on niitä ketä ei vaan välitä ja sanoo et kyllä meidän erkin täytyy jo itsenäistyä että pärjää sitten isona, niin joo... kyllä sitä täytyis saada olla lapsi niin pitkään kuin mahdollista, aikuistumaan ehtii kyllä :)
kiva huomata että täältä löytyy samoin ajattelevia myös :)

lasten nukkumaan meno lomalla meillä on kesällä pakko pitää rajat tässäkin, kun nää tenavat ei nuku aamuisin pitkään jos illalla valvoovat.... sit menee ihan tapellen koko päivä jos on liia vähän nukuttu...
mutta sen verran joustanu oon että kymmeneltä sänkyyn. välillä annan valvoa pitempään, mutta sitten en kyllä ite enää jaksa valvoa yhtä myöhälle ;)

jahaaa, sitten ois neuvolaan lähtö nyt. palailen infoamaan kuulumiset sitten :)

by the way, johonkin nää kirjottajat on kadonneet... jokohan Sane on muuttanut :) ja miten LD:n yöt taas menneet? Dindeitä kaipaisin myös :)
 
neuvolakuulumiset... ei ihan ilman huolta :( kasvanut tasaisesti, paino 6810g ja pituus 63,5 cm. siinä käynnin yhteydessä tuli joku verenkierto-häiriö, jalat muutui sinertäviksi, laikukkaiksi. tällaista ollut joskus aiemminkin, viikko sitten viimeksi. ei olla osattu huolestua kun aina nopeasti se mennyt ohi. nyt se tapahtui ihan siinä terkkarilla ollessa, ja lääkäri kuunteli sydäntä, ei poikkeavaa. maksakaan ei ole suurentunut mikä taas kertoisi sydämen viasta.
saatiin sitten kiireellinen lähete lastenpolille sydämen ultraääneen... hiukan meinaa huoli iskeä takavasemmalta, mitä jos pienellä onkin sydämessä vikaa??? onko se kuitenkin sairas lapsi?? rakenneultrassahan ei löytynyt isojen suonten risteämää heti..... no, pitäis noin viikon sisään päästä tutkimuksiin.
yritän sulkea pahimman mielestäni pois etten miettisi nyt koko ajan sitä sitten. tottakai huoli kalvaa.... mikään ei ole kamalampaa kuin lapsen sairastaminen.
Neiti on kuitenkin tasaisesti kasvanut, käyrillä on juuri siinä nyt missä odotetaankin :) tarkkaan seurasi mitä tapahtuu, hiukan vierasti terkkariakin :) pissasikin hoitopöydälle lääkärin luona :D
eli ei luulisi kovasti olevan lapsessa vikaa, kun kehityskin on kuukautta edellä kääntymisineen ym... ja kuinka syö ja nukkuu normaalisti...
että painan vaikka väkisin tämänkin positiivisella ajattelulla läpi. jos nyt alkaa suremaan että lapsi on vakavasti sairas, lapsikin vaistoaa sen taatusti, nyt vaan ollaan toiveikkaita ja jatketaan normaaleja päivä-juttuja tuttuun tapaan :)

Flower again ja toivon mukaan terve typy :flower:
 

Yhteistyössä