Maalismussukat - syntyneet

THLn (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos entinen Stakes) Meille tulee vauva –opas on ...

”Säännöllinen harjaus aloitetaan heti, kun vauva on saanut ensimmäiset hampaansa. Fluorin tarpeesta keskustellaan neuvolassa

”Puuroaterian päätteeksi lasta imetetään tai hänelle annetaan
äidinmaidonkorviketta


Aiemmin ainakin kuntien fluorisuositukset ovat menneet käytettävän vesijohtoveden mukaan eli onko kunnan vesijohtovedessä fluoria, käyttääkö perhe mahdollisesti kaivovettä – ja lisäksi pitäisi tietysti huomioida kokonaistilanne eli onko odotettavissa hammasongelmia aiempien lasten tai vanhempien hampaiden perusteella jne.
Minä ainakin olen aiemmin kommentoinut näin - liittyen hampaiden harjaamiseen ja puuroon + maitoon.

On pitänyt viime aikoina hieman kiireitä, joten en ole ehtinyt juuri käydä lukemassa saati sitten kirjoittamassa mitään. Pikakelauksella vedin tänään palstan läpi - harmittaa ettei nyt jää aikaa.

Tintille: Otan osaa. Ja hienoa, ettei lapsen päähän tarvitse kajota, vaan pärjäätte seurannalla.

Naurukohtaukselle ja LDlle: Voimia lääkityksen kanssa.

Meillä mude/mutsi ja faija on ihan normaalipuhekieltä, mutta lapsille puhun itsestäni äitinä ja (lähes ex-) mieheni on lapsille isä.
 
Naurukohtaus: Mä olen vasta kaks päivää syönyt tota lääkettä, ja fyysisiä oireita toistaiseksi vasta. Siis etoo, ruoka ei maistu, ei kahvi, huimaa ja semmonen vähän sekava olo välillä, ja tuntoaistissa on jotain kummallisuuksia. Ja päätä särkee jatkuvasti. Mut kai se tästä, tsemppiä myös sinne!! :)

Vauvan luonteenpiirteistä.. on sellainen perustyytyväinen ja iloinen. Mutta aika herkkä, säikkyy kovasti isoja ääniä ihan itkuun asti. Esimerkiksi sauvasekoitin on sellanen joka saa joka kerta itkemään. Melko pitkäpinnainen on, mutta sitten kun suuttuu niin suuttuu kunnolla ja huuto on sen mukaista, mutta tyyntyy nopeasti - eli ihan kuin minä :D

Kun mä olin pieni, niin mä aina raahasin potan olohuoneeseen :D En tiiä miks. En ollut suostunut vessassa olemaan, vaan kannoin potan olohuoneeseen vaikka olis ollut vieraitakin kylässä. Ihan sisäsiisti musta on silti tullut xD Mutta ite aion opettaa just noin että vessa-asiat hoituu vessassa. Vaikka helppohan se vielä on sanoa.

Vaipat falskaa herkästi jos on pieni koko. Meillä on koko ajan ollut niin, että on pitänyt olla "kiloa isompi" vaippa tai tulee hetkessä läpi. Siis jos vauva painaa esim. 4kg, niin on pitänyt ostaa vaippoja joiden kilomäärä alkaa 5kg:stä. Ja nyt kun vauva painaa n. 9,5kg, niin vaipat on semmosia jotka alkaa 11kg:stä. Ne pitää tosi hyvin ja läpi yönkin :)
 
huomenet :) täällä yskivä mamma aamukahvilla :wave:

kupongit ikävä tuottaa pettymys, mut oon sen vert vähän käyny k-ryhmän kaupoissa ostoksilla ettei ole kertynyt. mut astiasto on meidän tyyliin kiva, toiveissa ois molempia värejä, niit ois kiva sit yhdistää, siis et lautanen ois sininen ja kuppi valkonen. Ja tykkään erityisesti niistä ISOISTA mukeista :) kahvinkin juon aina valtavasta mukista, en tykkää mitään hienostelu-kuppeja käyttää ;) muumi-mukikin on kotioloissa liian pieni ;)

väsymyksen merkkejä unohtelu..... niinpä. yhdellä sanalla. kesällä unohdin kakkavaipan autoon.... voitte kuvitella sen hajun helteellä ... :D
tai yks päivä tässä menin ottamaan lautasta kaapista, ni mikäs se siellä oli lautaspinon päällä? -edellispäivänä avattu hedelmäsose :LOL: kyllä pisti naurattamaan, mies totesi et okei.... kaikki kotona ;) et juu.....
6-7 tuntia nukun keskimäärin yössä, kai se sit riittää kun päivisin jaksaa kuitenkin.. ja vaikka sais nukkua, herään silti ihan virkeänä. geenit ne geenit.......

neuvola-kuulumiset pituuskäyrä lähtenyt nousuun :) ihanaa, ei tartte siitä enää murhetta kantaa, eikä jatkotutkimukset ole sen suhteen aiheelliset. huh!!! onneks en turhia surrut ja stressannut etukäteen, niin se kannattikin... säästyi voimia ja energiaa.

paino: 8040g
pituus: 68,5
pipo: 42,3

siro neitonen siis :)

etova olo lääkkeiden aloituksen jälkeen kokeilkaas jotain pastilleja... mulla sillon kun aloitin, niin helpotti oloa kun jotain pientä mutusti, mistä tuli raikas maku suuhun. ja veden juominen on ehdottoman tärkeetä!!!!!
antakaa aikaa mielelle sopeutua uuteen tilanteeseen, se on kuulkaa hienoa että uskaltaa tännekin kirjoittaa et on aloittanut lääkityksen :attn:
ansaitsette kukkapuskan :flower:
:D

vauvan luonteenpiirteitä varsin helppo. kitisee juurikin vain jos vaippa tarvii vaihtaa. tosin tarkka likka sikäli, et se tarvii vaihtaa HETI. nälkä tulee HETI. kaikki mulle NYT :D oon koittanut sopeuttaa häntä siihen et IHAN välittömästi palvelua ei sais, et kärsivällisyyttä neitoseni, mut kyllä aika tempperamenttinen on... samoin jos leikkii lattialla ja päättääkin haluavansa eteenpäin eikä kuitenkaan pääse, ni pinna katkee kahden sekunnin sisään :D
mut sikäli mainio, et nauttii musiikista, koirast, kaikesta virikkeestä on valmis iloitsemaan mitä eteen tulee. Peili on ehdottoman hauska, ilveillään ja "mennään piiloon " ja tullaan takas peilin eteen :) ilmeikäs tenava, jonka korvien asentokin kertoo jo välillä, mitä pirullisuuksia neiti seuraavaksi aikoo tehdä. välillä ottaa esim mun poskista täysillä kiinni, ja KILJUU :D ihan kuin täristen ;D mä oon niin katketa naurusta välillä sen tempauksille, tosin, siinä kohtaa kun se oikeasti satuttaa, lopetan jutun ja keksitään muuta.
Luottavainen vauva, joka ei säiky mitään ääniä, tosin tässä elämänmenossa ei sellanen onnistuiskaan :D viihtyy yksinään eikä vaadi välitöntä kontaktia ihan koko ajan.

en muista mihin muuhun piti vielä kommentti heittää, se muisti se muisti nääs ;)
alkaa kohta olla aika talon väen heräillä, mä olen kohta pari tuntia jo kekkuloinu ylhäällä... yskänpuuska mokoma herätti, ja kun se meni ohi, koiran tartti päästä ulos. no sit laskin sen ja kävin vessassa ja jäin odottamaan ulko-ovelle et koskas herran tarpeet ois tehty, ni totesinkin et jaaaaaaa eiku kahvia keittämään, mitä täs enää nukkumaan, kellohan on jo kuitenki viis :D
taidan olla aamu-unisille kauhu :LOL: onneks tiinelli edes kuuluu tähän aamu-ihmisten joukkioon, on ees joku yhtä levoton ihminen ;)
 
Nesteestä kiinteiden yhteydessä : Meillä lapsi saa kiinteiden lisäksi vain rintamaitoa, ei vettä ollenkaan. Rintamaitoa annan aina syömisen jälkeen, n. 15-30 min. myöhemmin. Heti perään ei varmaan edes huolisi. Neuvolassa neuvottiin odottamaan tuo vartti niin sit yleensä maistuu, ja meillä siis maistuu. Nyt tyttö syö ruokaa 2-4 kertaa päivässä, riippuen nukkumisista ja muista menoista ja siitä miten neidille ruoka maistuu. Rintaa saa siis aina syömisen jälkeen ja sitten öisin ja aina kun on nälkä ja muuta ei ole tarjolla. Pissaa normaalisti ja kaikki on muutenkin normaalia joten en ole edes osannut pelätä, että neste ei riittäisi. Jos imetys ja kaikki menee hyvin, niin imetän vuotiaaksi ainakin.

Te jotka pelkäätte nesteen riittämättömyyttä, miten lapsi sitten oireilee? Pissaa vähän? On kuiva? Vai miksi pelkäätte?
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Luonteenpiirteet: no ainakin iloinen ehdottomasti ja utelias :) Mutta havaitsen välillä tuota kärsimättömyyttä kanssa, uni ja ruoka niiden täytyy tulla nopeasti, yleensä koitan olla vähän ajoissa näissä asioissa. Näin tuttujen kesken ei ole yhtään pelokas, muuallakin kuin kotona on ihan vapaasti liikenteessä, kiertelee ja kaartelee paikoissa ja tottuu äkkiä ihmisiin. Mutta jos tuntematon erehtyy liian lähelle tulemaan, niin se on kyllä hirveetä. Niin ja tää ei varmaan ole luonteenpiirre, mutta taitaa olla aikamoinen äitin tyttö!

Toi kalsarijuttu oli aika paha! :LOL: Et sitten huomannutl, että oli vähän väljä tuosta haarustalta :) Onneks mun mies ei käytä pitkiä kalsareita, ettei tuu mitään erehdyksiä :D

Mä oon yleensä aika hyvin perillä kaikista politiikanjutuista. Meillä on miehen kanssa välillä käynnissä aika mahtavat väittelytkin asioista, jos ei olla samaa mieltä :D Hulluilla on halvat huvit.

Joskus olikin noista astiastoista puhetta. Meillä on ihan perusvalkonen arabian setti, mutta aattelin kanssa, että jotain värikästä täytyis siihen sopivaa löytyä, aika tylsä tuo meidän tollasena.

Naurukohtaukselle ja LD:lle tsempit lääkkeisiin totutteluun, toivottavasti niistä on apua. Mä en ole ikinä ajatellut, että siinä ois mitään hävettävää että apuna käyttää lääkkeitä, hienoa tosiaan että on valmis yrittämään, vaikka naurukohtauskin oli kovin lääkevastainen.

Jaahas, pikasesti taas vaan, mä taidan keittää taas kupposet kahvia! Vauva nukkui vieressä, keskimmäinen toisella puolella koko yön, aika ahtaat paikat oli. Marrr: tais jutella noista niskoista, mun täytyis kyllä kanssa tilata aika johonkin fysioon/hierojalle... sen verran on jumissa.

Mindi83
 
Pikaisesti vain...

Kiitos LD vinkistä, taidankin ostaa seuraavalla kerralla isompia vaippoja! Nyt on poika (kotivaa'an mukaan) piirun verran yli 10 kg ja vaipat 9 kilosta eteenpäin (Pampersin 4+).

Ei meillä mitään oireita ole nesteen saannin vähyydestä, pissaakin tulee kai normaalisti. Kai tuo kiinteiden syönti vaan tuntuu niin oudolta jatkuvan imetyksen jälkeen, että alkaa mietityttää... (minä kun olen tämmöinen miettijä ja huolestuja). Meillä poika ei kyllä suostu juomaan maitoa enää edes joka ruoan jälkeen, ehkä 4 kertaa päivässä (syö kiinteitä sen 5 krt/pvä) ja 1-2 kertaa yöllä. Hyvin harvoin menee maitoa heti ruoan jälkeen, odotellaan jonkin aikaa tai seuraaviin päikkäreihin ennen kuin ottaa. Vettä juo pikkiriikkisen kiinteiden syönnin yhteydessä. Kaipa se tosiaan pissavaippojen vähyytenä näkyisi, jos jotain huolenaihetta olisi.

Minä en muuten kovin hienoa/kallista astiastoa uskalla ostaa, olen uskomaton tumpelo niiden kanssa. Säännöllisin väliajoin tuhoan astioita, tiskatessa, kattaessa, ym. :D

Kivaa torstaita!
 
Selkä jumissa on mullakin, vähän aikaa sitten meni kramppiin koko selkä ja en pystynyt kuin konttaamaan ja ryömimään. Onneksi olin just silloin vanhempieni luona käymässä niin äiti auttoi vauvan kanssa, toi sen aina syömään kun en pystynyt tekee muuta kuin imettämään. Jos oltais oltu kotona niin en tiedä mitä oisin tehnyt, varmaan soittanut miehen töistä kotiin sillä en ois pystynyt ottaa vauvaa edes syliin, saati kantaa, pestä, vaihtaa vaatteita tms.

Mun sisko opiskelee eläinlääkäriksi ja se sitten iski akupunktioneuloja mun selkään ja se auttoi! Onneksi se oli kans just silloin vanhempien luona. Mutta tosiaan olin 45 minuuttia ne neulat selässä ja kun se otti ne pois pystyin seisomaan ja kävelemään! Edelleen toi selkä on ihan jumissa ja pitäis mennä kyllä hierojalle ennenkuin kramppaa uudestaan. Pitäis ja pitäis.

Mulla on ruokaastiastona mustaa ja valkoista Teemaa ja sitten kahviastiastona mustavalkoista Taikaa. Noita voi sitten yhdistellä mielin määrin keskenään, ei tarvi hankkia täysiä astiastoja mistään kun vaan yhdistelee :)

Meillä on aina välillä vähän erimielisyyksiä miehen kanssa astioista kun olen pikkuhiljaa poistanut käytöstä kaikki hänen tähän talouteen tuomat astiat. Mutta kun ne on kaikki jotain sen vaarin vanhoja parittomia halpiksia, en tykkää yhtään. Viittä erilaista lautasta ja kuutta erilaista lasia jne. Ja tosiaan jotain halpoja market-astioita. Nyt niitä on kaksi isoa kassillista kellarissa ja kohan aikaa kuluu, niin kadotan ne sieltä kellarista.

Meillä oli pari viikkoa sitten 6 kk neuvola ja en saanut huutia vaikka olin syöttänyt viikon sisällä vauvalla kaikkea mahdollista :D Aloitin siis kiinteiden syötön ja maistelut aika rytinällä. Mutta mistään ei ole tullut mitään oireita ja kaikki on mennyt hyvin.

Tyttö on edelleen aika pieni. 6 kk neuvolassa mitat oli 67cm ja 6635g. Tai painoon nähden aika pitkä hän on. Mutta hyvin sopusuhtainen tyttö, ei mitenkään laiha. Ja hyväntuulinen ja aktiivinen joten ei haittaa tuo pikkuisuus.

Meillä herätään nyt öisin. 7 viikkoisesta 5 kuukautiseksi tuo tyttö nukkui joka yö 8-10 tuntia heräämättä. Sitten tuli eka flunssa ja silloin heräsi monta kertaa yössä, ja herää edelleen. Aivan kuin olisi jäänyt päälle tuoheräily. Laitan tytön nukkumaan ja imetän klo 20.00. Tyttö herää syömään puoliltaöin, kolmen-neljän maissa ja kuuden-seitsemän aikaan. Sitten yhdeksän aikaan herätään. Hyvin jaksan herätä nämä yöt kun ekat kuukaudet sain nukkua, mutta kyllä tuo vähän ärsyttää että mistä se nyt sen heräilyn keksi. Ei ole vaikuttanut mitenkään kiinteiden aloitus. Ehkä hällä on kasvukausi, vihdoin :D
 
Viimeksi muokattu:
astioista mä taas eron jälkeen hommailin halpiskamaa kirpparilta ja muualta. mukit ja lautaset oli niin et jotain laatua oli 3 kpl, jotain 4 tai 5. haarukoista lähtien otin vain mitä vain suinkin sain. kun tän miehen kans samaan talouteen muutin, hänellä on ollu vaan arabiaa, iittalaa, sun muuta. on tosi tarkka ollu laadusta aina. lakanatkin oli marimekon unikkoa :D tosin sehän on vaan plussaa kun mies ymmärtää hyvän päälle, sillähän se mutkin valitsi ;)
ja ite huomannu, et kun on esim laadukas lautanen niin eipä se niin heti helähdäkään hajalle jos hiukan johonkin kopahtaa.
Mä olen aika tumpelo välillä kans... mut muumi-mukia ainuttakaan ei olla hajalle saatu, kerranki tippu lattialle eikä kolhun kolhua. et kyllä se laatu jossain kohtaa kannattaa....

escape pieni teidän vauva kyllä onkin, mutta hänellä on oma kasvunsa. kaikki tahdissaan kunhan vaan ei notkahduksia suuria tule.

yöt meillä taas nukutaan 11 tuntia putkeen, mutta nyt kahtena yönä peräkkäin vauvalla on ollu JANO. en sit tiiä, ei pitäis makkarissakaa liian kuuma olla, kun ei se hikinenkään ole. mut joskus kahden-kolmen aikaan kitisi viime yönäkin. yritin rauhoittaa mut mikään ei auttanu. vettä veti posket lommollaan jonkun verran ja sit sylkäsi sen pullon suustaan :) ja unet jatkui liki puol yhdeksään :)

vauvan jano no ite ainakin huomaan millon sillä on jano. ja vallankin jos ei mikää muu kelpaa ni vesi sitten. kiinteiden kanssa kun antaa vettä niin ei ole ummetusta. välillä oon testannu päiviä etten anna vettä, niin jo on kakka kovalla.....

työkuviot selkenee entisestään :) tammikuussa viimeistään alkaa sitten mun työelämä rullaamaan, ihanaa!!! vielä kun muutamaan paikkaan odotan varmistuksia niin sitten tiedän, minkä paikan kanssa tehdään soppari. siihen loppui mun rahahuolet :wave:
kun kymmeneen eri paikkaan on työhakemuksia laitellut, on kiva että sinnikäs hakeminen tuottaa tulosta. ens viikolla jälleen haastattelu, et nyt mun tilanne onkin sellanen, et saan enää ite valkata minkä pestin otan :) tuuletan!!!!!!!!!! ei ihan yksiselitteistä ja itsestään selvää nykypäivän taloustilanteen alla....
eli järjestyihän se sekin asia :)

oho, ei kannata imuroida ja olla koneella samaan aikaan: sinne se imaisi vauvan lattialla olleen sukan :D hihiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

back to business... vauva päikkäreille ja minä myös |O
 
politiikka ja muut aikuisten asiat :) ei sinänsä mikää puolue ole mun kannatuksissa. päättäköön mitä päättäävät. seurannut oon aina uutisia, mulle on jotenkin tärkeää silti vaikka olenkin vauvan kanssa kotona, et tiedän mitä maailmalla tapahtuu.
tiedän et voin jutella muustakin kuin pulautuksista ja kakan koostumuksesta :D
en äänestä koskaan, enkä vouhota mitään puoluetta saati pressa-ehdokkaita, mutta pysyn tilanteen tasalla :) joku urpilainenkin esim on niin hauska seurattava noissa keskustelu-ohjelmissa, et se käy jo ihan komediasta :)
muutenkin luen iltiksen joka päivä, paikallislehteä meil ei tule, mut senkin voi lukee netistä. radio on päällä lähes koko päivän, joten uutisia kuuntelen usein.
Yleissivistystä sanoisin ;)
 
Enpäs oo kerenny taaskaan koneella istumaan. Facebook-tilinkin poistin muutama viikko sitten. Nyt ku Emppu nukkuu niin vois vähän kirjoitella.

Meillä opittiin konttaamaan 2 päivää sitten. Kontti-asento on ollut hallussa jo kuukauden. Nyt sitä ei pysäytä enää mikään :D
Kauheella vauhdilla etiäpäi. Ja ylöskin kurkottaa ja sitteriin pääsee jo itse kömmittyä (tiukassa valvonnassa :D )

Yöllä nukutaan n. 12-14 tunnin katkoamatonta unta. Mikä mulle passaa oikein hyvin..

Kiinteillä ollaan oltu 4kk asti, ja ens kuun alussa aloitellaan ne 8kk eväät. Maha ei oo reistaillu ja iloinen tyttöliini on tämä emppu.



SuzZ + Emilia 7kk
 
Nesteistä en ole huolissani, kun pissavaipat täyttyvät tätä tahtia ja niissä on kunnolla painoakin. Vauva syö tissiä 6-7 krt/vrk ja vettä kiinteiden yhteydessä niin paljon kun vain annan. Muutenkin soseissa jo sinänsä on aika paljon nestettä, samoin puurossa, vaikkei mukista sitä ottaisikaan.

Vaipat meillä on falskanneet lähinnä esikoispojan kohdalla. Yövaipat on olleet teippivaippoja, että saa säädettyä sopiviksi ja päivävaipat sitten housuvaippoja. Likan kanssa falskaaminen ei ole ollut ongelma olin sitten vaihtanut vaipan yöllä tai en. Me kans ollaan siirrytty aikas haipakkaa seuraaviin vaippakokoihin. Nyt ollaan siirtymässä vitoseen.=)

Mä kans satsaan laatuun asiassa kuin asiassa. Astiat, petivaatteet, koriste-esineet, tekstiilit, huonekalut yms. täytyvät olla hyvän laatuisia. Lasten tarvikkeet, kengät ja ulkoiluvarusteet myöskin, sisävaatteissa joustan.;) Ja kaikki tietysti oltava uutta.:ashamed:

Pojalla nousi yöllä kuume, muttei muita oireita. Nyt vaan sormet ristissä, että päästään ylihuomisiin ristiäisiin. Me kun ollaan miehen kanssa ainoat kummit. Jännittää, mitä tuumaavat mun tekemästäni torkkupeitosta. Tilasin sellaisin ihanan satukirjankin, jossa upeat kuvat ja tekstissä ajatusta. Mua tökkii kaikki kultasepänliikelahjat vauvalle... Onneksi lapsen vanhemmatkin on sellaisia boheemeja, etteivät ihan perinteisiä lahjoja odotakaan.
 
Tsemppiä kaikille lääkkeet aloittaneille! :hug:

Tintti kiva juttu jos päähän ei kajota.

SuzZ heissan ja kaunis lapsi sinulla! :heart:

Politiikkaa seuraan ja oon muutenkin umpiutelias maailman menosta, mulla on omat vahvat mielipiteet kaikista asioista. Tykkään tutkia asioita laidasta laitaan, viimeisimpänä villityksenä uskonnot...

Astiat yms. En välitä tippaakaan... Ei kiinnosta mikään merkkihömpötys. Rakastan eriparikuppeja ja kippoja kirppikseltä. Mulle kotona on tärkeintä tunnelma, ei niinkään mitkään "hienoudet". :xmas: Onneksi pian on joulu, ah mun lempparijuttu vuodenajoista. Tunnelmaa ja rakkautta.
Meidän koti on sellainen asema, täällä käy ihmisiä laidasta laitaan ja siitä mä tykkään. Musta on niin mahtavaa tuntea kaikenlaisia ihmisiä. Exä sanoi aina mun olevan jokaista uutta ihmistä kohtaan tälläisellä asenteella "Onko sun nälkä, haluatko muuttaa meille asumaan?" :cool:

Joo flower, me ollaan aamuihmisiä, kun avaan koneen, sinäkin oot varhain fb:ssa, aamut on kivoja.

Meillä nukuttiin 4 yötä niin huonosti että huh huh, viime yön Assi valvoi melkein kokonaan ja käytin sitten tänään lääkärissä, vasen korva kauttaaltaan tulehtunut ja kuurin määräsi. Jännä sinänsä kun Assi ei ole muuten flunssainen ollenkaan. Ei vaan ole nukkunut.
 
Tänään on ollut kiva päivä. =) Aamupäivällä käytiin toisen kerran vauvaperhekahvilassa ja olin varautunut samanlaiseen huutokonserttiin kuin edellisellä kerralla (poju pelästyi muiden vauvojen kiljahduksia ja muita ääntelyitä), mutta tää kerta menikin tosi mukavasti. =) Pari kertaa meni alahuuli ruttuun, mutta nopeasti poitsu rauhoittui, kun otin syliin. Olin tästä tosi iloinen, sillä toi perhekahvila on tosi kiva ja tunnelmaltaan hyvä, niin nyt tekee mieli mennä uudestaankin, kun tietää, ettei mene vain huudoksi. Näin ollen meillä on kaks vauva"harrastusta" viikossa, muskari ja vauvakahvila.

Mun miehellä loppuu huomenna (toistaiseksi) työt toisella paikkakunnalla, joten ollaan taas molemmat kotosalla jonkun aikaa. Toisaalta ihan kiva, sillä oma elämä helpottuu ja oon päättänyt aloittaa kunnon treenikauden ja käydä jumpalla 2-3 kertaa viikossa. Mutta toisaalta taas ahdistaa, kun miehen työjutut on ihan auki ja tulevat projektit varmistuu vasta jonkun ajan päästä. Ihanteellista tietenkin olis, että hän löytäis oman alan töitä täältä, mutta se ei olekaan niin helppoa. Noh, kattellaan miten käy.

Tiinelli mainitsi joulun =) Mä kans niin rakastan joulua ja meidän perheessä on tosi ihanat jouluperinteet joulukirkkoineen, -lauluineen sun muineen. MUTTA probleemana on se, että ollaan melkein kaikki joulut vietetty niin, että mä oon ollut aaton mun perheen kanssa ja mies oman perheen kanssa ja joulupäivä ollaan oltu samassa paikassa. Ja tää järjestely on sopinu meille oikein hyvin. MUTTA nyt kun on tuo pojunen, niin kyllähän se olis ihanaa viettää jouluaattoa samassa paikassa, mutta ei olla oikein päästy yhteisymmärrykseen siitä, missä oltais. Mies on sitä mieltä, että mennään fiiliksen mukaan ja mä taas haluisin, että sovittais selkeä "systeemi" esim. niin että tänä vuonna meillä, ensi vuonna teillä. Mulle on tosi kova paikka se, että viettäisin jouluaaton jossain muualla kuin omien siskojen ja vanhempien kanssa, mutta täytyy kai nyt alkaa joustaa. En kuitenkaan halua, että joulufiilis menee siinä, että tapellaan siitä, missä ollaan millonkin.

Tämmöisiä aatoksia tänään.
 
Oi olipa paljon tekstiä, kiva. Luen tarkemmin aamulla tai siis suurimmalle osalle teistä päivällä, siis meidän aamulla :LOL: Mulla ei kävisi mielessäkään olla klo 6 kahvia keittelemässä ellei ois siis ihan hirvittävä pakko! Eikä edes klo 8. Kun töissä olin niin klo 7 oli herätys, mutta ei se ole mulle ongelma vaan ajoissa nukkumaan meneminen. Äitiyslomalla olen nauttinut täysin siemauksin kun saan valvoa. Olen todella onnellinen kun meidän vauva on alusta saakka elänyt meille sopivaa rytmiä. Meillä ei juuri koskaan kukaan ole hereillä ennen klo 10. Vauva nyt varsinkaan :whistle:

Sitä tulin sanomaan, että Kiitos kaikille K-kauppa keräysasiaan kommentoineille, asia on järjestynyt :D Totta mun kuponki-kaveri on kerännyt niitäkin yli omien tarpeiden. Miten en häneltä heti hoksannut kysyä! Jännä kun on niin eri fiiliksiä astioista ja "hienouksista" kuten Tiinelli asian ilmaisi. Mulle just ne "hienoudet" tekee kotiin tunnelman. Varmaan ymmärrätte sanomattakin, että myös moni muu asia kuin tietyt astiat, mutta myönnän, että olen hyvin tietoinen mitä haluan ja mitä en. Mulle on kauhistus kaikki "krääsä". Ikinä en eri pari kuppeja kestäisi ;) I feel you escape miehen astioiden osalta, Tikrulaisen kanssa samoilla linjoilla laatuun satsaamisen suhteen ja erityisesti FA:n miehelle iso peukku :D Tosin en pidä unikko kuosista, vaikka meilläkin niitä pussilakanoita on 6 kpl.

Ois muitakin kivoja mihin tahtoisin kommentoida, mutta nyt menen pehkuihin ku aamulla hammaslääkäri niin tarttee olla ajoissa liikenteessä. Myöhemmin siis lisää.

SuzZ ihana, aika kujeilevan näköinen pirpana sulla :heart:
 
ei voi kun nauraa nimittäin just se et kun aamulla tulee koneelle, ni kaanahan se keskellä yötä vielä näpyttelee :LOL: mut ihana lukea miten kaikki on erilaisia tapoineen kaikkineen...

unikko-kuosi ja miehen maku se onkin ainoa mistä en tän huushollin sisustuksesta tykkää, ne yhet lakanat :D joo, mies on tarkka ollu esim vaatteistaan. käyttää firetrapin farkkujakin, ne on musta kyl kans tooooosi hienoi. ite en vaan satasta pysty maksamaa tai siis en maksa, farkuista. takista ehkä joo mut no, joo.
ja sisustaa meillä todella hyvällä silmällä. mähän kun ekan kertaa tulin tähän taloon, ni kyl leuat loksahti auki, miten poikamies-boksi ei näytä siltä ollenkaan ;) hiljakseen valmistuva remontointi hidastaa sisustusta, mut hän on tilannu jopa avotakan itelleen et saa vinkkejä :)
antiikit ja designit se tietää... lokki-valaisimesta tupla-kuplaan :D
oon tykänny , koska musta on kiva et meillä silti on yhteinen linjaus. jos toinen ei tykkää ni sitä ei hankita, vaan aina hommataan sellasta mist tykkää kumpiki, ja oikeestaa ainoo mist mä EN tykkää, on juurikin tuo lokki-lamppu, tai lähinnä sen kettingit... mun kun tulee siit mieleen ihan vessan altaan tulpan ketju :D ehkä se ONKIN se ;)

jaha, kirjotelkaas kovasti päivän aikana, mä lähen valmisteleen meitä ajelulle kohti sairaalaa. se varjoainekuvaus on aamupäivällä.

Palstalla on nyt muuten TODELLA kivaa käydä, kiitos teille kaikille, näitä on niin rattosaa lueskella!!!

sooon moro :wave:
 
Tsemppiä flower pikkuisen varjoainekuvaukseen!!!

Meillä nukuttiin nyt tosi hyvin, Assi nukkuu edelleen. Onpas ihanan levännyt olo monen valvotun yön jälkeen.

Mä en kertakaikkiaan osaa sisustaa, ehkä voisin oppia jos olis mielenkiintoa mutta minkäs tekee kun ei niin ei :xmas:.
Lakanoissakin tykkään niistä kaikista nukkaisimmista ja kodikkaimmista. On mullakin toki jotain merkkiastioitakin mutta ne on kuppeja mulle siinä missä huonommatkin.

Vaihdoin eilen tukan värin taas tummaksi, mä tykkään vaihtelusta. Vielä kun pidennykset jaksais teipata päähän.
 
Heips!

Suzzilla tosi iloisen näköinen tyttö siellä! :)

Kiva, kun porukka laittaa kuvia, niitä on hauska katsella!

Joulu: ihanaa, todellakin!! :) Tunnelmaa!

Unikko-kuosi: en tykkää yhtään. Mut tosi on, että laadukasta!

Inhoan krääsää. Joskus oli paljon tavaraa joka puolella ja se oli ahdistavaa. Olen tähdännyt siihen, että pinnoilla olisi mahdollisimman vähän tavaraa. Tykkään, että ihmisillä on erityylejä.. mäkin imuroin vähän sieltä sun täältä vaikutteita :) Mä en ennen ehkä välittänyt kattauksesta kauheen paljon, mut nyt olen alkanut kiinnittämään enempi huomiota pieniinkin asioihin.

Hei, köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja se on jämpti näin!

Musta on näin ikää kun on tullut lisää, niin aikamoinen askartelija... eilenkin tuli ulos tehtyä risuista sydämiä. Lapsetkin tykkää kaikennäköistä tehdä... ja ei paljon tartte tarvikkeitakaan, luonnosta löytyy vielä paljon!

Politiikka/uskonto: joo kaikki kiinnostaa, ja mulla myös tosi vahvat mielipiteet. Mut oikeastaan ainut kenen kanssa asioista hirveesti väittelen on mies :D Annan siis kaikkien kukkien kukkia tässä asiassa. Mulla parikin hyvää tuttua joita ei tämmöset asiat kiinnosta pätkääkään, eikä se ole minulta pois :)

Meillä imetetään enää edelleen yöllä/illalla, ja sillon kun vauva täytyy saada nukahtamaan jossain "vaikeassa" paikkaa, jos ei rattaita mukana. Tää on kätevää, mutta kyllä nyt pikkuhiljaa saisin alkaa minäkin lopettelemaan, kun se nyt ei enää edes varsinaista imetystä ole, vaan semmosta lohtutissiä. Viime yö meni vähän paremmin vauvan kanssa, heräsi vasta kun mies oli lähtenyt. Mä oon ollut tässä nii väsynyt, että olen mennyt ennen kymmentä nukkumaan... aika uskomatonta, kun yleensä mäkin tykkään sen oman ajan ottaa sieltä illasta.

Mitäköhän muuta... noh kaikille ainakin ihanaa viikonloppua!

Mindi83
 
Mä olen iltavirkku. Vaikka päivällä kuinka väsyttää ja ajattelen että menen aikaisin nukkumaan, niin yhdeksän, kymmenen aikaan illalla virkistyn. Aamut venyy ja vanuu. Sen takia en pääse mihinkään perhekerhoihinkaan kun ne on aamulla ja en saa itteäni liikkeelle. Sängyssä makoilen niin pitkään kuin mahdollista. Juon kahvin hitaasti eli n. tunnissa. Aamut on ikäviä.

Politiikkaa en kovinkaan seuraa. Kyllä mä pääkohdista olen varmaan perillä..

Masennuslääkkeitä menee nyt neljättä päivää. Inhotti aamulla oikeen ottaa tuo pilleri kun tiedän mikä hirveä pahoinvointi tulee parin tunnin päästä. Flunssaa myös ehkä pukkaa. Kurkku ollut eilisestä asti kipeä ja nokka vuotaa. Toivottavasti vauva säästyisi..

Joulusta en tykkää. Jos olis varaa niin matkustaisin jouluksi niin kauas ku pippuri kasvaa.

Flowerille ja vauvalle tsemppiä tähän päivään!! :)

Mä näytän varmaan ihan ikäiseltäni, luulisin!?? Tiinellin kuvia kun on kattonut niin mun mielestä sä ainakin näytät ihan ikäiseltäs, ja ne teidän tallikuvat on ihania! :D

Sisustuksesta en ymmärrä oikeen mitään enkä seuraa sisustusjuttuja.. Ei mulla ole varaa mihinkään, ehkä joskus.
 
astiastot Mäkään en tykkää eripareista yhtään :) Meillä on yksi tummansininen Arabian 24h-astiasto ja sitten iittalan juomalaseja. Ja muumimukeja löytyy myös. Mies ei tiedä eikä välitä tuon taivaallista mistään astiastoista :D

joulua rakastan ylikaiken:heart: Jo lapsesta asti se on ollut ehdottomasti ihanin päivä vuodesta. Ja puolet siitä ihanuudesta tulee siitä odotuksesta:heart:

Mä myös näytän ikäiseltäni kai?? :D En ainakaan vanhemmalta,ehkäpä jopa nuoremmalta. Usein kysytään papereita kun ostan tupakkaa :D

sisustus Rakastan sisustaa ja mielestäni omaan aika hyvän visuaalisen silmänkin mutta rahat ei riitä siihen mitä haluaisin. Olen nyt halunnut maalata täällä ja ostaa grafitinharmaan kulmasohvan jo iät ja ajat mutta rahat ei riitä:headwall: Mä vihaan tätä meidän olkkaria kun kaikki huonekalut tuntuu riitelevän keskenään:headwall:

politiikasta en juurikaan ymmärrä mutta kyllä mä kai perusasioista oon ihan perillä. Uutisia seurailen satunnaisesti.

Tytö lähti äsken äitini kanssa mökille ja mies menee illalla perästä. Me jäädään Lennin kanssa kotiin kun pojulla on sen verran kova tuo flunssa. Mies tulee sitten huomenillalla takaisin ja tytöt jäävät äitini kanssa sunnuntaihin asti. Ihan mukava viikonloppu tiedossa siis :)

LD Minkämerkkinen lääke sulla nyt käytössä? Mulla Sepram 20mg josta olen ottanut nyt vain puolikkaan.

Nyt siivoilemaan :)
 
Tintti Meillä kans nukutaan perhepedissä (eikä syödä tuttia) ja olen ajatellut niin, että sitten kun haluan yösyötöt lopettaa, niin poika on pakko siirtää omaan sänkyyn. Tuntuisi epäreilulta, että hän nukkuisi siinä tissiä lähellä, mutta ei sitä saisi. Sormiruokailusta en niin tiedä, mutta yhtenä unikoulun ehtonahan on, että pitää varmistaa, ettei vauvalla ole/tule yöllä nälkä. Eli jos ei sormiruokaillessa saa vielä niin paljon ruokaa, ettei yöllä tule nälkä, niin unikoulu voisi olla ajankohtainen siinä vaiheessa kun päivittäiset ruokailuannokset on riittävän suuret.
 
esikoinen söi 1v3kk ikäseksi yössä kerran, ei näetty tarpeelliseksi vieroittaa vaikka oli noinkin iso.
keskimmäinen alkoi perhepedistä huolimatta nukkua täysiä öitä 8kk ikäisenä itsestään, vaikka tissitkin oli vieressä.
kuopus on nyt 7kk, ja kerran yössä syö myös, tutti on mutta usein sängyn alla öisin :D omaa sänkyä ei ole olomassa edes.
 
Olispa aivan ihanteellista, jos vauva lopettais yösyömiset itsestään tai söis vain kerran yössä. Meillä tissi on niin vahvasti assosioitunut nukahtamiseen, että sitä lutkutetaan pitkin yötä. En ole ihan varma kuinka usein yössä, mutta 4-5 kertaa on sellainen normi - harvoin vähemmän, mutta joskus enemmän. Aiemmin ei oo sen kummemmin rassannut, mutta nyt oon alkanut haikailla rauhallisempien öiden perään. Parin päivän aikana oon lueskellut netistä unikouluista ja kirjastosta on varauksessa se Unihiekkaa etsimässä -kirja.
 
joo, v söi monesti yössä (en edes tiedä monesti, mutta joskus laskin neljään..) 6kk saakka. sitten puri mua nännistä, ja se kesti kuukauden että haava parani. kuukauden heräsin jokaiselle imetykselle, että pystyi asettelemaan vauvan ja tyynyn ja itsensä ja HUOH. ja oli pakko harventaa lopulta imetysvälejä, koska noilla päivisillä tunnin väleillä ei saanut oikein lepoa ja parantumista ei tapahtunut, ei vaan kärsinyt koska erittävä ja välistä rupinen haava yltti miltein koko nännin ympäri.
joten kasilta saa maitoa noin desi pullosta, ysin maissa puuroa+sosetta noin 1½dl ja sitten vielä tissiä. kympiltä on yleensä unessa, ja kerran yössä saa maitoa pullosta ja perään rintaa mitä jaksaa. ja tää tuputus on ainoa millä saatiin vähän väliä noihin syöttöihin, pakko oli sen vauvankin oppia. mutta itketty ei, valvoskeltiin vaan sitten..että kai tuokin jokin pakon sanelema unikoulu oli. tuota kesti kai 3 yötä hankalaa oloa, mutta sitten helpotti =) nyt itseasiassa mietin että päästäisiinkö yöpullosta pois, mutta tuleekohan sen tilalle ne monet tissittelyt sitten. ja edelleen pelottaa imettää makuultaan, jotenkin pelkään että se haava tulee uudestaan.
 

Yhteistyössä