<<< MAALISMASUT HELMIKUUSSA >>>

Onnea Riksulle!

Täällätehty tänään suuri päätös kaikesta ennakkoinhosta ym. huolimatta koittaa kestovaippailua, ainakin suurimmaksi osaksi. Tänään olen kovasti netistä tutkinut juttuja ja vaippavaihtoehtoja ym. Äiti innostui kovin ja sanoi että haluu kutoo sellasia vaippahousuja ym. mielellään. No sehän sopii mulle :)

Kestovaippagalluppia: Nyt kuitenkin kaipaisin vinkkejä ja ideoita ja kokemuksia millasia kestoja jo lapselliset maalismasut on käyttäneet ja hyväksi havainneet ja millasia muut on ostelleet tuleville esikoisilleen!
 
No niin, nyt laitoin tuon kuvan uudelleen siihen profiiliin.. Toivottavasti näkyy. :)
Täällä on ollut super-laiska päivä! Mitään muuta ei olla tehty kuin katsottu telkkaria ja syöty.. :ashamed:

Tuossa iltapäivällä kun kävin roskia viemässä sain taas karmeita kipuja niin että piti jäädä pihalle hetkeksi kyykkimään.. Täytyy ehdottomasti pian päästä lääkärille!!! Seuraava vapaa neuvolalääkäri on 27. pvä ja vielä jollekin miehelle.. Ei tykkää.

Nyt takaisin köllöttelemään.. Onneks on vielä muutama joulun suklaakonvehti tuolla

:p
 
Kestovaipoista: Mua kiinnostais käyttää niitä, mutta mitä kaikkea niihin tarvitaan? Olen niin amatööri. Jos joku osaisi auttaa:) Esim. se äitiyspakkauksen kestovaippa, mitä siihen lisäksi, että pitää kakankin sisällään?? :ashamed: Ja toiseksekin, meillä mies ei aio ollenkaan osallistua kestoiluun, joten tuleekohan kauhean hankalaksi itse häärätä yötä päivää yksin niiden kaa??


Ninni kertoi niistä kivuista tuolla alhaalla. Mulle on tullut sellaisia ihme vihlaisuja tuolle alas emättimen ja pyllyn väliin.. Kerroin kätilölle noista pistelyistä, niin veikkasi, että vauva painaa jotenkin hermoon tms.. Mutta todellakin yks aamu meinas taju lähteä, koska kävi niin kipeää:(

Mitähän muuta oli... pitää lukea ja kommentoida myöhemmin.. Nyt menen antaan pojille iltapalan:) Ja sit katsoon huumaa:) Koko päivän olen siivoillut. Supistuksia ei ole, mutta jospa tuo touhuilu tekisi jotain tuonne kohdunsuulle.. Ihan vain, että synnytys olisi helpompi kuin kuopuksesta:)

Hyviä vointeja kaikille :hug:

LOE ja Rakas 38+2
 
Sain LauraN masun näkyviin, kun menin profiiliin ja painoin päivitä-kuvaketta. On sulla tosiaan söpön pikkuinen masu, onko se kasvanut sitten leveyssuunnassa enemmän? Paljon sulla on masunympärys, kun joskus meillä oli aika samassa? Mulla on nimittäin kaikki tuossa edessä kumpuna.

LOE: Täälläkin vihloo ja ei oo aina niin hauskan tuntuista! Ei kaiketi oo vaarallista, pikkuinen siellä raivailee tilaa itselleen alaspäin pääsyä varten.

Nyt oon vienyt tänään ihan liikaa palstatilaa, joten lähdenpä saunaan pesemään leivontapölyt pois. Ja sitten Huumaa tuijottamaan.

Misupai ja Helmis
 
Riksulle ja miehelle paljon onnea pienestä prinsessasta :heart: :heart: Voimia paranemiseen :hug:

Kleopatra otahan viel iisisti,meillä kun noita viikkoja on vielä suht vähän,niin parempi sen vaavin on siel sisällä viel pysyä muutama viikko.

Tosta viikkokateudesta täällä ollu puhetta,mulla ei sitä vielä oo,ku en oon niin sopeutunu siihe et ens kuun lopus tää vast ulostautuu,hirvittää jo kuunnellakin,ku tutut sanoo et tää kyl syntyy ennen aikojaa,ku mul on niin iso maha(no sehän se merkki on :eek: ).
Kauhulla vaan ajattelen et periaatteessahan tää voi syntyä milloin tahansa :whistle: toivotavasti mul nyt kuitenkin ois viel aikaa sopeutua tähän,niinku tät nyt ei ois jo heinäkuusta asti ootettukin ;) Mut ku jotenki hirvittää et miten sitä nyt taas pärjää niin pienen kans ku on tottunu jo tohon 4-vuotiaaseen minä itteen :whistle:

Piitsi rv34
 
Oikein paljon onnea Riksulle ja koko perheelle!! Onneksi kaikki meni loppujen lopuksi hyvin!! :heart:

Tänään oltu koko päivä mökkeilemässä, vasta reilu tunti sitten tultiin kotiin! Kohta täytyy lähtee laittaa tyttö yö unille!!

Kävin muuten torstaina varaamassa kirkon ristiäisiä ja häitä varten! Tuokohan huonoa onnea kun jo varasin valmiiksi? Mutta kun halusin tietyn päivän (3.5), niin en uskaltanut jättää enää myöhemmäksi, muuten on pian varattu jo se aika ja pappi. Halusin nimittäin saman papin kastamaan kun esikoisellakin oli!!

Mutta nyt lähden tyttöä nukuttamaan, täytyy kirjoitella huomenna paremmalla ajalla!!

Muumi82 ja eppu 38+4

p.s Eilen tuli siivottua, saunottua ja sekstailtua, mutta mitään ei tapahtunut, joten tämä kaveri ei ole ainakaan viellä valmis luopumaan yksiöstään!! :LOL:
 
Onnea kovasti Riksulle!

Kleopatrako se valitteli lyhyttä pinnaa... täällä on ainakin yksi kohtalotoveri. Mua ärsyttää kutakuinkin kaikki ihmiset ja niiden utelut varsinkin raskauden suhteen. Yks kaveri on sellanen et yritän nyt vältellä häntä kun en kertakaikkiaan kestä sitä ylipaapovaa asennetta!!! Hän kun vielä opiskelee terkkarix joten saan sympatioden sijaan myös aina lääketieteellisen selityksen vaivoihini :kieh: tässä nyt kuitenkin toista odotellaan joten kait mä itekkin jotain tajuun ja tiedän!!
Yritän nyt vaan ympäripyöreesti vastailla kaikille, hyväähän kaikki tarkoittaa ja samanlailla varmasti olen itekkin kamuilta jankannut näitä vointeja ym. Nyt vaan tuntuu et ei jaksais. tai on ne muutamat kamut joiden kanssa jaksan jauhaa näitä vaik aamusta iltaan,mut asiat asioina, sitä lässytystä ei mun pää nyt kestä!!! Ja kohta alkaa ne jokojoko-soitot.... juma.... Sit tulee varmaan jo sanottua pahasti. Ainakin viimex mun äiti sai mun raivostuun kun jokapäivä soitti jotain. Päätin et nyt sanon hyvissä ajoin et MÄ KYLLÄ ILMOTAN!!! en yleensä ole näin "ärripurri" mut en haluis kyl raivotakaan joka päivä. Ehkä tämä tästä :)

Tästä on ollu ehkä puhettakin mut oletteko ostaneet minkälaista pukua vauvalle? Kun mun la on 26.3 ja täs nyt pähkään toppiksen vai kevyemmän välillä. Nimittäin jos syntyy vaik 2vkoa yli,tuskin on kovat pakkaset,ainkaan pitkään, mut taas jos syntyy vaik 2vkoa etuajassa,voi hyvinkin olla kylmä? Ja mitens ne vastasyntyneen ulkona nukuttamiset menikään? koska saa laittaa ulos nukkuun? Jos ei nuku ulkona,tuskin tarvii toppista. Kauheesti ei vaan ole viä kaupoissa näkynyt kivoja vuorellisia fleecepukuja. Ainkaan mitään halpaa, en kyl maksa montaa kymppiä, kun pian kuitenkin alkaa lämmetä ja sellanen vuoreton mulla on.

Vihlasuja:täälläkin on niitä "sukkapuikolla alapäähän" ollu jo aikalailla ja voi pojat et tekee pahaa! Sit nivusia vihloo ja väliin kylkeä. Mut vauvan potkut ei vielä aikanaan ole tehneet kipeää.
Loppusuora häämöttää... :LOL:

Kestovaipoista:musta ei ole siihen :ashamed: en jaksa. Kavereilta olen kuullut et jos vallan kestoilee,niitä pitäis olla melko paljon-> alkusatsaus kallista,mut tokihan niillä on jälleenmyyntiarvoa ja vielä jos ite osaa tehä. Toisaalta en usko et se pyykkääminen on iso homma,pyykkiä on kuitenkin tosi paljon joten samassa ne menee.

jaaha taidan mennä iltapuuroa tekeen pikku-ukolle,joka on kiristänyt mun hermoja koko päivän...argh!

Olen aivan väsy,taidan itekkin mennä nukkuun aikasin.Kuin hitossa sitä kohta jaksaa valvoa yöt...

M 34+jotain kai
 
LOE: Mullakin mies jyrkästi vastaan....jopa niin kovasti et sanoo etten saa käyttää meidän upouutta pesukonetta vaippapyykkin. Se on sitäpaitsi jääräpäinen ukko, joten voi hyvin olla ettei sen mieli tosta ikinä muutu. Noh mulla on vielä varasuunnitelma....vanha pesukone on vielä tuolla pihalla rempparomun seassa niin voisin laahaa sen meidän pihalla olevaan varastoon ja pestä ne siellä :kieh: Toivottavasti joku kokeneempi kertoo noista valinnoista meille vielä enemmin...mä kun en oikein niistä osaa viel sanoo mitään.

Jotenkin vaan se ajatus n. 5000 kertsivaipan pinosta meidän vauvan jäljiltä tuntuu niin kurjalta. 100% kestoilijaks musta tuskin ikinä on kun oon meneväistä sorttia, mut jokainen vaippa vähemmän ois kuitenkin hyvä. Tossa äippäpakkauksen kestovaippaoppaassa oli hyvä esimerkki: 1 kestovaippa päivässä = 365 vaippaa vähemmän vuodessa!

Noh katotaan miten tän mun oman pienen ekotaistelun käy..onneks äiti on tukemassa asiassa! Tänään muuten pesin ekan koneellisen vauvan pyykkiä pesupähkinöillä . Pyykki tuoksuu puhtaalle mut ei oikeestaan kuitenkaan millekkään. Ne ei oo vielä kuivia joten pyykin pehmeydestä en osaa viel sanoa. Vaatteet oli myöskin puhtaita/uusia joten ei osaa vielä sanoo siitäkään et miten lika lähtee. Noh testaan ens kerralla ihan omiin vaatteisiin!

pitkäkoipi + fiina huomenna 34viikkoa :D
 
pikaisesti vain ONNITTELUT RIKSULLE! :flower: :flower:

ja pitkäkoipi: toivottavasti tuut olemaan pähkinöihin tyytyväinen =) just itse haistelin ja kokeilin taas pyykkiä että onko se pehmeää jne että osaisin vastata paremmin jos tulee kysymyksiä, mutta kyllä se vaan on ihan yhtä puhdasta kuin teollisemmallakin kamalla pestynä mun mielestäni B) Ja tosiaan 100% biohajoavaa kamaa. Loistava keksintö, harmi kun sitä ei saa kaupasta/mainosteta että ihmiset tietäisi niistä enemmän!

ja tsemppiä kestoiluun! en osaa neuvoja antaa kun itsekin olen ihan tietämätön kaikista vaihtoehdoista. Helsingissä on 2.3 kestovaippahulinat kaapelitehtaalla johon oon ajatellu mennä tutkimaan, mutta muuten luotan vain siihen että kyllä se siitä suttaantuu. Mulla ei oo monia erilaisia, vain sen tapaisia mitä on äippäpakkauksessakin on tulossa miehen äidin tekemänä. Vaikutti musta ihan helpolta, senku pesee sen imun siitä ja lämäsee kuorenkin pesuun jos se suttaantuu.

Jos miehesi vetoaa siihe ettei haluu paskapyykkiä uuteen koneeseen ni sähän voit kysyä ajatteliko hän pestä vauvan paskaset/kusiset housut käsin sitten. Luultavasti tulee tapahtumaan kuitenkin niin että jossain vaiheessa vaipat falskaa esim. ripulissa tmv. En ainakaan oo koskaan kuullu vauvasta joka on säästynyt kakka/pissapyykiltä. ja kyllähän se kakka pyyhkästään pönttöön siitä kestovaipasta ennenkuin se pistetään koneeseen ja ne suurimmaksi osaksi ehtii likoamaankin aika hyvin ennen pesua! :)

Mäkin ajattelen niin että jokainen kestovaippa päivässä on parempi kuin ei yhtään, vaikka esim. kaupoille tai vieraille lähtiessä luultavasti meilläkin käytetään kertiksiä. Tosin himassa mä aion vakaasti sitä vaipattomuuttakin harrastaa :D ajatus on niin hieno. Tosin käytännössä juttu voi olla ihan eri, mutta ei mikään estä kokeilemasta :) kokemus sen parhaiten sitten kertoo mikä meille sopii.

Tulipa saarna, ainakun mä jotain pientä ajattelen kirjottaa niin tuntuu ettei tuu loppua ollenkaan :D ehkä parempi jättää kirjoittamatta kokonaan :LOL:

Illanjatkoja!
Oikukas 36+2

niin ja tosiaan kestovaippainfon kotisivulta löytyy keskustelufoorumi jossa lukee eri paikkakunnilla tapahtuvia kestovaippatapahtumia. kannattaa käydä katsomassa jos lähellä olisi niin sieltä saa aivan varmasti paljon infoa ja apua!

 
Täällä kyllä tuli saunassa äskön tosi mojovia suppareita.. Täytyy kokeilla muinakin iltoina. Kauheesti mä en oo koskaan välittänyt saunoa niin paljoa. Miehelle se nyt oli asunnon ostossa niitä pääasioita. Muut ässät ei oo täälä ainakaan tehonnut :whistle:
Onhan tässä vielä aikaa laskettuun ;)

Hui, kello on jo noin paljon. Nyt dippaileen perheen kanssa ja sitten lapset nukkuun.
Meillä on ollut mukava kotipäivä. Kaupassa vaan käytiin aamulla. Hyvin ollaan tänään syöty. Ja kivaa, kun jo eilen siivottiin. Vielä katotaan miehen kanssa joku leffa (ei vielä olla haettu) ja on karkkia ja suklaata. Hyi mua :D

Jade
 
Jäi se kantoliinan ompelu sitten kesken... meidän ikivanha kone hajosi kun liina oli yhtä saumaa vaille valmis ja mies purkaa sitä (siis konetta) nyt sitten osiin. Moottori toimii mutta neula ei liiku. Suututtaa kun jäi noin pienestä kiinni, nyt saa varmaan odottaa viikkokausia koneen huoltoa.

Kestovaipoista pitkäkoipi ja LOE ja muutkin sen verran, että niihin voi laittaa jonkun paperin (riisipaperin?) väliin ja kakat jää pääasiassa siihen paperiin ja ne voi kipata siitä pönttöön. Ei siis tarvii edes kovin likaisina pestä. Itse olen ostanut lähinnä all in one -vaippoja. Ne on periaatteessa ihan samanlaisia kuin kertsit, yksi vaippa siis joka laitetaan tarralla tai nepparilla kiinni eikä tarvita monia kerroksia, mutta sen vaipan voi sitten pestä. Niitä tarvitaan vain melko paljon, meillä on yhteensä noita AIO- vaippoja ja erilaisia sisävaippoja noin 30 kpl odottamassa. Tiedän, että jotkut käyttää päivisin kestovaippoja ja öisin kertsejä, kun vauva nukkuu kuulemma kertakäyttöisissä paremmin, kun niissä ei tunne kosteutta.

Misupai, me käytiin vain siellä perhehuonetutustumisessa että olisi sinne etusijalla ja jätettiin se synnytysosasto välistä, kun ollaan käyty jo kolmessa valmennuksessa. Oliko siellä tarjolla ammeita ja synnytysjakkaroita?

Bellona taas
 
riksulle suurensuuret onnittelut pienenpienestä rimpsensasta! :hug: :heart: :heart:

Pikapäivitystä vaan, laitan merkkiä mihin asti oon lukenu ku hirveesti on tullu juttua viikonlopun aikana... Äiti ja sisko on meillä käymässä Helsingistä niin on ollu aika hulinaa. Tänään kierrettiin kirppiksellä ja löysin vauvalle yltiösöpöt potkarit ja jopa itelleni yhen kivan kesäpaidan. Kodin Ykkösestä mamma osti meille tupaantuliaislahjaks OBH Nordican ihan kreisin hianon tehosekoittimen joka on pinkki ja mä oon jo syvästi kiintynyt siihen. Sillä saa sitten ite vaikka mitkä soseet bebiksellekin väsättyä, ja mun mies on pirtelöiden perään niin saa sitäkin aina ilahduttaa. :heart: Sit mukaan tarttu sieltä vielä uus lattiankuivain ja matto kylppäriin, mattopiiska ja miehelle tommonen pikkuinen traakkipuu työpöydälle, päätähuimaavalla hinnalla 1? !

Toistaiseksi ei oo vielä toi reissaaminen supistellut, liitokset kyllä kiittelee sitäkin enemmän. Ja kyllä täällä myös melkein päivittäin vihloo niinkuin LOE:lla ja Ninnilläkin, tosin musta se tuntuu ihan siltä ku toi mukula painais tai jotenki pyörittelis päätään tuolla lantiossa ja ois vähän ahtaat paikat. Mutta tosissaan pistää niin kivuliaasti et kaksin kerroin saa olla. Ummetus on palannut myös mulla kuvioihin - entistä ehompana. Tänään makasin tunnin vessan lattialla tuskissani ja luulen et kuolen siihen kun väänsi niin hirveesti mahasta ja mitään ei vaan tuu... Oon nyt syönyt luumusosetta ja ruisnäkkäriä et jospa sitten huomenna onnistuis. En muistanu miten hirveä vaiva toi on...

Täytyypä mennä viihdyttämään vieraita vielä, mieskin on nyt saunomassa veljiensä kanssa niin me ollaan ihan tyttöporukalla täällä ->

mama-L & Onni 36+2
 
Misupai: Kiitos vinkistä, carriwellit siis taidan hommata. Vielä pitäisi valita malli ja keksiä rahat jostain. :eek:

Huomasin just, että Riksulla olis ollu LA samana päivänä kuin meillä.. eli kyllä se lähtö voi vaan tulla hetkenä minä hyvänsä. En tietenkään kyllä toivo, että raskausmyrkytyksen lennättämänä synnyttäisin.. tuntuu, että ainavaan on asioita tekemättä, eikä ehtisi synnyttämään. Samalla kovasti haluais jo oman nyytin sykkyyn. :heart:

Kestovaipoista: Esikoista siis meillä odotetaan, mutta päätin jo ennen raskautta, että kestoja käytetään tai ainakin tosissaan kokeillaan kun aika koittaa.
Mä oon ostanut vain yhden tuliterän vaipan (BBH:n sisävaipan yövaipaksi) Pari yhden koon sisävaippaa ja pari S:n kuorta ostin käytettynä. Lisäks anoppi osti muutaman S-kuoren cittarista.
Oon mummun kanssa kutonut sitten hahtuvasta, merinosta ja huopasesta villahousuja, joita aion aluksi käyttää ihan harson kanssa. Lisäksi olen ommellut muutaman AIO:n Pul-kankaasta ja Fleecestä. Puolitoista palaa PUL:ia on vielä ompelematta kun en viitsi montaa tehdä jos eivät istukkaan hyvin niin täytyy kaavaa muokata.
Sitten olen tehnyt monta tasku-sisävaippaa kaikista jämäkankaista ja pyyhkeistä mitä kaapista on löytynyt.
Jos itse tekee niin kannattaa pyllykerrokseen valita sellainen kangas, joka ei pyllyä vasten tunnu märältä, kuten fleece tms. ja taskuun laitettaviksi imuiksi hyvin imukykyisiä kankaita (frotee, hamppu, bambu ja mitä niitä nyt on).
Ja tosiaan kakkatahroilta välttyy kun käyttää hoitoliinoja, joista kakka kipataan pönttöön ja liina pannaan roskiin. Tai toinen vaihtoehto on käyttää irrallista kuivaliinaa pitämään pepun kuivana, ja jonka voi kakan jälkeen huuhdella lavuaarissa ja pestä sen jälkeen koneessa.
Ja tosiaan keston vaihtoväli on tiheämpi kuin kertsin ja niitä tulee olla ainakin aluksi kuulemma n. 7-10/päivä. Siksi harso-villis yhdistelmä on meillä aluksi käytössä kun villakuori vain tuuletetaan ja se pestään harvoin ja harso kuivuu nopeasti jolloin sen saa nopsaa uudestaan käyttöön, eikä ole niin kallista. Harsoissakin valkaisemattomat ovat imukykyisempiä kuin valkoset.
Aluksi kannattaa hankkia muutamaa erilaista vaippaa ja kokeilla eri yhdistelmiä, joista sitten huomaa, mikä itsellä toimii parhaiten.
En kyllä usko, että kestovaipan pesu koneessa on uudelle koneelle mitenkään haitaksi. Eihän sinne vaippaa sontinensa laiteta. :D
Tässä vielä kuva vaippakokoelmasta (ei kyllä läheskään kaikki ole tuossa):
http://img.photobucket.com/albums/v344/kaapo/IMG_0472web.jpg

Tulipas tarina. Huomaako, että olen hurahtanut? (Lisäks oon eko-kaupasta hakenut erikseen vaippa-pesuaineen ja tehnyt vanhasta tyynyliinasta vaippa-pyykkipussin, jota pidetään kannellisessa pyykkikorissa. Likaset vaipat on helppo pyykkipusseineen heittää koneeseen.) :saint:

Rhea
 
... ja terkkuja taas synnäriltä. Helvetin sappikohtaus teki ihanan paluun :kieh: :kieh: Litalginia otin kotona mut ei auttanu ni oli pakko lähtee taas TYKS:ssä käymään. Käyrillä olin taas ja sit ultrattiin, vauvalla kaikki hyvin painoarvio nyt rv 36+0 3,2 kg eli hyvän kokoinen vauveli siellä on. Mut kotiutettiin kun halusin mielummin kotiin, mut käskivät tuleen takasin jos kivut yltyy sellasiks etten kotona pärjää. Tytöt vietiin meiän porukoille ja on siellä nyt yötä, parempi niin jos tulee tarve lähtee takasin. Sain toisen litalgin vielä ja nyt odottelen et kivut rauhottuis sen verran et pystyisin nukkuun...

Nyt ei jaksa kauempaa istuu koneella, aamulla palailen taas...

:heart: :Ninni ja Muru 36+0 tasan!!
 
Ninnille :hug: toivottavasti tää nyt ois ollu sit viiminen sappikohtaus,ettei sun tartte jatkuvasti raahautua sinne synnärille :hug: tietty pientä positiivisuuttakin,kun pääsee vaavia aina samalla kurkkaamaan ja onneksi siellä kaikki hyvin :heart: Toivottavasti oot nyt saanu unen päästä kiinni.

Täällä taas kukutaan :wave: johan mä kuus tuntia sainkin nukuttua,sinäkin aikana heräsin kerran vessaan,kauhee pissahätä,mut pöntölle ku pääsee ni ei tuu ku pen lirahdus :kieh: pikkasen ottaa päähän tommoset "turhat" herätykset :/
Meil ois tänään kummitytön 5v synttärit ohjelmassa,nopeesti tää aika vaan menee,vasthan se syntyi ja mullakin tulee ens kuussa 5v siitä ku tein elämäni ensimmäisen positiivisen raskaustestin :heart:

Nyt sitä vois vaikka lähtee kattoo greytä nauhalta,ku ei oo vielä ehtiny ;)

Piitsi ja VilmaIisakki 34+1
 
Bellona: NKL:lla on yks ammeellinen synnytyshuone, joka pyritään pitämään vapaana niille, jotka haluaa ammeilla. Periaate on se, että ammeessa ollaan kivunlievitystarkoituksessa ja sitten kun on ponnistamisen aika, siirrytään pois ammeesta esim. sängylle tms. Siellä oli fyssapalloja, synnytysjakkaraa ja sit niitä lämpöpusseja tms. Mua ainakin kiehtoo se amme avautumisvaiheessa, koska kuuma vesi lievittää mulla normaalia lihaskipuakin. Se perhehuonevalmennus mekin käytiin siks, että oltaisi sitten vip-paikalla. Ja kyllä se synnärilläkin sanoi, että yleensä sen saa, jos tahtoo. Mut ei sanallakaan maininnut, että valmennuksella mennään jonon ohi... Sen ne sano siellä osastolla.

Kestovaippailuun meistä ei ole. Olen sivusta seurannut touhua kummipoikani perheessä ja ei jotenkin tunnu meidän jutulta. Ollaan vielä aika liikkuvaista sakkia, joten ei viitsi raahata niitä vaippoja mummoloihin tms. Voi olla, että äippäpakkauksen vaippaa kokeillaan. Ja onpahan jokin motiivi yrittää saada lapsi kuivaksi mahdollisimman pian....

Ollaan kyläänkin menossa tänään, pitäsi varmaan pukeutua ja tehdä itsestään ihmisen näköinen.

Misupai ja Helmis odottaa h-hetkeä rv 38+1
 
Toivottavasti paranet pian ja että kohtaukset jättää sut rauhaan :hug:


Rhea: Kiitos kestojen opastamisesta:) Mä en vaan tajunnu paljoakaan... Siis, kun on se kuori(esim. se äippäpakkauksen), niin mitä kaikkea tarvin vielä siihen? Ja jos käyn kaupasta ostamassa niitä vaippoja, niin mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ja ostaa siihen kokonaisuuteen?? Kiitos, jos joku viitsii opastaa yksinkertaista:D

Piitsi82: Mulla on ihan sama juttu.. Päivisin kyllä uni maistuu ja yks päivä nukuin 6tunnin päiväunet :ashamed: Mutta siis öisin nukkuminen on todella levotonta:( Herään todella monta kertaa ja jomottaa ja kaikkia vaivoja, jotka vaivaa sit muka unen läpi.. Oiskohan joku luonnollinen juttu valmistua vauvan herätyksiin tmv..

Lyhyestä pinnasta: Täällä yksi liittyy joukkoon :whistle: Tää on niin kauheaa, kun hermot niin kireellä ja pakko yrittää hillitä itseään lasten vuoksi.. Olen laittanut sen armotta tuon lähenevän synnytyksen piikkiin :ashamed: :D
Eikä oloa yhtään helpota se, kun koko ajan tulee viestejä, että joko vauva on syntynyt, joko supistelee, joko jalat näkyy tms.. Toisaalta, hyväähän kaikki tarkoittavat, mutta muutenkin on niin turhauttava olo ja aika tuntuu niiiiiiin piiiiiiitkääääältä. Mä niin innostuin siitä limatulpan irtoamisesta ja ajattelin, että enteilee synnytystä. Tai, no tietenkinhän se synnytys koko ajan lähenee, mutta niin turhauttavaa odottaa, kun ajatteli, että edelliset merkit pitää paikkaansa. Eli, että viikon sisällä olisi synnytys. Jospa se tulpan irtoaminen olisi saanut kuitenkin jotain aikaiseksi kohdunsuulla:) Huomenna neuvola ja luulen, että kätilö katsoo sen kohdunsuun..


Vauvan koosta: Laitan vaikka noi arviot tuosta rv28+4 lähtien.. Elikkäs:
Rv 28+4 1Kg
Rv 31+5 1690g
Rv 32+5 2,2Kg (Oysissa mitattu)
Rv 34+0 2300g
Rv 35+4 2500g
Rv 37+2 n. 3,2Kg

Noi kaikki muut mitat on mitattu siellä yksityisellä neuvolassa, jossa olen tämän raskauden käynyt:) Mietityttää vain tuo vauvan koko.. Oiskohan sit isompi, kun vertaa tuohon Oysin mittaan.. Mutta toisaalta luotan tuohon kätilön mittauksiin, koska on koko ajan ollut sama:) Noissa laitteissa on tietenkin eroja ja se Oysin laite oli mielestäni paljon selvempi, koska oli aika iso, niin vauva mahtui hyvin kuvaan:)..

Joo, mutta nyt lähden täältä pois viemästä yksin tilaa:D

Ihanaa päivän jatkoa kaikille :heart:

LOE ja Rakas 38+3( Kyllähän nää päivät menee eteenpäin, mutta niiiin hitaasti. Ja sit, kun vauva on syntynyt, niin sit päivittelen, että kun aika meni liian nopeaa:D)...
 
Kestovaippailusta...tuo 5000 vaippaa kuulostaa vähän turhan suurelta määrältä mun korviini. Mä oon varma, ettei kukaan meidän muksuista oon käyttänyt tuota määrää. Mä kyllä kestoilisin, jos jaksaisin...mutta, kun tuota pyykkiä on muutenkin niin paljon, että pitäisi muutenkin hankkia toinen pesukone. Vähentäähän se jätevuorta, kun on viitseliäs ja pesee vaipat koneessa, mutta kyllä sekin kuluttaa luontoa, kun pesuainetta käytetään. Mä en ainakaan viitsi vaihtaa jokaista pisuvaippaa (koska ei se vauvasta tunnu märältä). Kakka toki heti vaihdetaan pois. Meillä on kaikki lapset oppineet tosi aikaisin suoraan pöntölle (on meillä pottakin, mutta se pölyttyy tuolla hyllyllä...ja joskus joku vieras on tarvinnut sitä). Meillä kaks vuotias on jo yö kuiva, ja 1,5v on oppinut päiväkuivaks jo muutama kk sitten. Tää on kyllä yks niistä aroista aiheista joka kuumentaa tunteita...puolesta ja vastaan. Toinen on tuo imetys. Mä oon kyllä sitä mieltä, että jokainen äiti päättää oman tapansa ja tyylinsä kummassakin asiassa.

Pitäis lyllertää kohta ulos. Ulkona tupruaa lunta ja ihanan talviselta näyttää. Yks vko viel töitä ja sitten on viikon hiihtoloma.

Mamma Muu+Mulperiina 35+4
 
LOE: Periaatteena on, että sulla on imuosa (eli sisävaippa) ja sen päällä kuorivaippa (eli joko villahousut, pul-kuori tai vastaava). Sisävaippa voi olla taskumallinen, jolloin sinne sisään laitetaan lisäimuja sen mukaan, kuinka kovasti vauva pissaa. Myös sisävaipan sisäpuolellle voi toki imua laittaa, mutta siellä ne ei pysy niin hyvin paikoillaan (uskoisin). Lisäksi voi halutessaan käyttää niitä kuivaliinoja, jotka pitää pepun kuivan tuntoisena ja vaipan puhtaampana.
Eli se ÄP:n kesto-hässäkkä on yksi vaippakokonaisuus, siinä on sisävaippa (jossa valmiiksi kiinni lisäimu) ja kuorivaippa. Muuta et tarvi. Ja kyseessä on yhden koon vaippa, eli edestä tai takaa taittamalla saat sisävaipasta vauvalle sopivan ja menee pidemmän ajan. Sen kuoren kanssa voit käyttää sisävaippana myös harsoa, joita ÄP:ssä oli kai joku 8-10 kpl!? Harson taitto-ohje löytyy mm. täältä:
http://www.kotikakarat.net/kauppa/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=39

kestovaippainfon sivuilla löytyy vastaus varmasti joka kysymykseen ja jos ei löydy niin keskustelupalstalle vaan omia kysymyksiä. Siellä minäkin olen viisastunut. ;)
Kävin pariin otteeseen kestovaippakaupassa Jyväskylässä ja sekin auttoi paljon alkuun pääsyssä. Siellä myös hurahdin ihaniin kankaisiin ja lankoihin.. :p

Niin ja kun vaipanpesuaine on hankittu eko-kaupasta niin ei tarvi luonnon kuormittumista miettiä siinäkään asiassa. Vaipat pestään muun pyykin yhteydessä. Ihan millätahansa myrkyllähän vaippoja ei saakkaan pestä kun imut menevät mm. saippuasta tukkoon.

Rhea
 
Kestovaipoista:
Mä olen alkuun ajatellut pääosin mennä noilla harsoilla. Äiti kutoo muutamat villapöksyt päälivaipoiks. Sit on toi äitiyspakkauksen valmis setti, jota voin käyttää ja sit ostan ehkä muutaman pul- kuoren harsojen kans käytettäväks. Äiti tekee myös flanelista mulle sellasia lisäimupötköjä (niitä vähän kuukautisuojan näkösiä). Muutaman aio (all-in-one) ostan myös ihan kokeilumielellä. Ne on vaan aika kalliita ja kuulemma niiden kuivattelu kestää kauan. Harsoissa on se hyvä et ne on halpoja, kuivuu nopeesti ja pikkusen iholla hengittäviä, erityiseti villaisen pääly"kuoren" kanssa. Noilla voi musta olla tosi hyvin kotona. Enempi reissatessa varmasti käytän edelleen kertsejä. Pul kuoret on sit pitävämpiä esim. öiks tai jos käyn kaupassa tms reissussa ettei ulkovaatteisiin asti lurahda :) Oon koko eilisen surffaillut kaikilla mahdollisilla kestovaippasivuilla ja harjotellut harson taittelua jaa sovitellut pehmolelulle äippäpakkauksen vaippaa omalla sisävaipallaan ja harsovaihtoehdolla :LOL:

Mä ajattelin ainakin koittaa pesupärkinöitä noissa vaipoissakin, niitä ainakin kestovaippainfon listassa luki et voi käyttää. Aika näyttää sit et puhdistaako ne vaipat kunnolla. Jos pähkinät ei toimi niin ostan jotain tollasta kun Rheakin, jotain luontoystävällistä.

Lisäks ajattelin alkuaikoina ainakin koittaa sellasta lisäpaperia (maitokakkaparei) jota laitetaan yks suikale siihen harson päälle niin siitä saa maitokakat helpoiten kipsautettua pois.... Sellasia suunnitelmia täällä...

pitkäkoipi + fiina 34!!!!!! jee jee
 
Ninnille voima :hug: ! Toivottavasti kipukohtaukset olisi nyt takanapäin!!

Jee, sain vihdoin ja viimein pakattua sairaalakassin. Toivotaan nyt sitten että sitä mahdollisimman pian tarvitaan. Alan nimittäin olemaan aika kypsä tähän raskaana olemiseen. Maha ei toimi kunnolla vaikka joka päivä otan levolacia. Sitten selkä renaa ja närästää. Mikään ruoka ei oikein maistu, vaikka nälkä olisikin. On tää nyt vaikeeta!! :kieh:

Sain tänään onneksi trimmattua koirat, kun raasut oli niin kauhean näköisiä. Ei niistä nyt mitään kauheen nättejä nytkään tullut, mutta onpahan edes vähän karvoja pois!!

Kestovaipoista: Itseäni asia jollain tavalla kiinnostais, mutta munkin mielestä se on niin vaikee tajuista koko homma. Siis se minkälainen sen vaipan pitäis olla. Asiaan pitäis kai jaksaa paneutua hieman!! Mutta luulen kyllä että meilläkin mennään kertiksillä. Yritän sitten opettaa potalle mahdollisimman pian, ihan niin kuin tytönkin.

Vauvan koosta: Ei mitään havaintoa. Lääkäriltä kyselin koko arviota, ei oikein osannut sanoa mitään! Neuvolatäti ei oo mitään edes arvioinut. Koon tiedän sitten kun syntyy!!

Nyt lähden tekemään pitsaa miehen kanssa, kun sillä taitaa olla jo nälkä!!

Muumi82 ja eppu 38+5
 
Kivut loppui yölllä kuin seinään joskus kahden jälkeen, eli kesti suunnillen neljä tuntia yhteensä :eek: :ashamed: Sitten sain vasta nukuttua kunnes heräsin aamulla kaheksan aikoihin kauheeseen kutinaan :kieh: :kieh: Eli sappi taas noussu iholle ilmeisesti. Kuitina jatkuu mut kivut poissa onneks, hulluks meinaan vaan ton kutinan kanssa tulla. Saas nähdä mitä neuvolassa sanotaan tiistaina kun oon sinne sillon menossa, tuskinpa yhtään mitään asiaa helpottavaa. Alkanu se niidenkin välinpitämättömyys tympiä, haluisin äkkiä synnyttämään ni edes osa vaivoista vois olla mennyttä aikaa. Vauvakin siis jo arviolta 3,2 kiloinen ni ei estettä senkään puolesta. Nyt mulle kaikki niksit tänne millä saan synnytyksen käyntiin!!!

Aamulla pitäis käydä verikokeissa antamassa se paastoverinäyte kun mulla oli se paastosokeri 0,1 yli rajan. Toivottavasti olis nyt sit alle viiden ni ei tarvis siitäkin murehtia, tuntuu et on vähän turhan paljon nyt ollu kaikkea vaivaa.

Muumi mäkin sain eilen sairaalakassin pakattua valmiiks, tuolla se eteisessä odottaa lähtöä. Toivon vaan et mun seuraava visiitti sairaalan ois sit synnyttämään eikä taas jonkun h*lvetin sappikohtauksen takia :kieh:

Eipä mulla nyt muuta kun tota omanapaosiota ja valitusta, toivottavasti huomenna ois jo parempi päivä!!

:heart: :Ninni ja Muru 36+0
 
Moikka!

onnea, ja toipumisia Riksulle! :heart:

Mulla nämä viikonloput menee vauhdilla. Pikaisesti kävin lukemassa kuulumisia, olettepas olleet ahkeria kirjoittajia. :)

Mua alkoi kiinnostamaan myös nuo pesupähkinät, taidan käydä huomenna kattomassa, josko tuolta meidänkin kaupungista niitä saisi. Vauvapyykkiä olen pessyt taas tänään, se on jo nyt jotenkin sellainen loputon suo...juuri kun olet saanut kaikki pestyä, jostain ilmaantuu taas uusi kasa pestävää. On sen varran aktiivinen tuo anoppi meitä hankinnoissa auttamaan...mutta ei pidä valittaa, päinvastoin!

Mä myös meinaan tilata nuo carriwelin liivit, kunhan kilahtaa muutama ylimääräinen killinki tuonne pankkitilille. Mulla on yhdet liivit, ja tuntuu että ne painaa, ahdistaa, puristaa...niin ajattelin sitten muutamat vielä hankkia.

Sairaalakassi mulla on puoliksi pakattuna, jotenkin on vaikea ajatella että mitä sitä sitten oikein mukaan pakkaisi. Ja vauvan kotiutumisvaatteita tässä vielä pohdin...Jos sen jättäisi tuon miehen tehtäväksi...uskaltaisikohan.. :LOL:

Nyt saunanlämpöön, mukavaa sunnuntai iltaa! Huomenna keskityn enemmän näihin viikonlopun teksteihin.

ootus
 
me6
Olipahan järkyttävä päivä eilen! Menin eilen hyväntuulisena prinsessan luo ja kuvittelin nostavani hänet rinnalleni ensimmäistä kertaa ilman nenämahaletkua. Toisin kävi :( Kun astuin tytön huoneseen niin lattian keskellä oli lastenvaunut happilaitteella, tytön sängyssä toinen happilaite, lääkeannostelija pöydällä, josta letkut menivät tyttöön. Hoitaja vaihtoi juuri neidille vaippoja ja huomasin että jalkaan oli ilmestynyt tippakanyyli.... Olin ihan shokissa, mitä ihmettä on tapahtunut!??

Pikkuisen happisaturaatiot olivat romahtaneet yöllä yht´äkkiä ja oli ollut pakko laittaa tytölle happimaski päälle. Tilanne oli rauhoittunut mutta uusinut aamulla ja lisäksi maha oli aivan pinkeä ja ruokahalut olivat kadonneet kokonaan. Sen jälkeen hoitajalla oli ollut haipakkaa: verikokeita, keuhkoröntgen, antibioottejen ja iv-nesteiden aloitus jne... Epäilynä oli infektio ja silloin keskosilla on pakko aloittaa mm. antibiootit ennen tulosten tulemista, koska heidän tila menee hetkessä todella huonoksi. Purskahdin täyteen itkuun, kun näin prinsessan todella heikossa kunnossa. Edelllisenä iltana oli itse aurinko ja jaksoi seurustella pitkät pätkät!

Odottelimme sitten tuloksia ja onneksi sekä keuhkoröntgen että labrat olivat puhtaita. Illalla otettiin vielä pissanäyte ja tänä aamuna uudet labrat. Kaikki ok! Iltaa kohden tyttö piristyi pikkuisen ja osoitti jo nälän merkkejä. Aamuyöstä oli jo rähjännyt maidon perään, kun maitomäärät pudotettiin puoleen :heart:

Tänään aamusta söi jo itse kaiken maidon, puolilta päivin jaksoi syödä melkein kaiken ennen uuvahtamista ja kolmelta söi kaiken. Kyseessä näyttäisi onneksi olevan vain totaalinen väsähtäminen syömiseen opettelussa jolloin prinsessa ei jaksanut enää itse hengittää.

Kotiutus siirtyy huomiselta ainakin muutamilla päivillä edemmäksi, mutta onneksi tämä kaikki tapahtui sairaalassa eikä kotona! Kyllä oli avuton olo!!!!!

Me6 ja Vauhti 16 vrk (rv. 35+0)
 
Heissan kaikille pitkästä aikaa ja onnittelut niille, jotka ovat ehtineet jo saada vauvan kainaloon! :flower:
Tsemppiä Me6 ja toivotaan, että pikkuinen vahvistuu ja takapakki oli vain hetkellinen. En yksityiskohtaisesti kommentoi jokaiselle teistä, sillä olen ollut niin pitkään kirjoittelematta tänne, että tulisi melkoinen litania juttuja. Hengessä silti olen ollut mukana ja vilkuillut tarinoitanne pitkin odotusaikaa.
Täällä moni on miettinyt kestovaippoja, niin minäkin..Osakestoilu on meillä varmaan sopiva vaihtoehto. Parikin vaippaa päivässä jos pystyisi säästämään kestoilulla kerttiksiä, olisi se mielestäni jo jonkinlainen ekoteko. Ja hyödyttäähän se myös rahallisestikkin. Sain siskoltani muutamia kestoja lainaan. Osa on sellaisia, mitkä näyttää monimutkaisilta ja jäi siskoltakin vähälle käytölle, ennen kuin löysivät heille sopivat vaihtoehdot ja kolme vaippaa näyttää erittäin näppäriltä. Eilen tein tilauksen kahdesta Fuzzy Bunz vaipasta ja samalla tilasin vaippapussinkin, jossa voi sit märän vaipan kuljettaa kotiin, jos esim. kotoa lähtiessä laittaa kestovaipan ja sitten vaippaa vaihtaessa kylässä yms. laittaa kerttiksen.
Ja vähällä olin tilata myös samalla Carriwellin imetysliivitkin..mutta sitten päädyin siihen, että tilaan vasta sitten kun tiedän, sujuuko imetys vai ei. Olen hommannut aikaisemmin jo Lindexistä yhdet liivit, mutta ne vaikuttaa vähän kömpelöiltä. Harmittaa, kun törmäsin liian myöhän noihin Carriwelleihin. Mutta kotoa käsin on sitten vauvan synnyttyä helppo tehdä tilaus, kun tietää tasan tarkkaan, mistä ja mitä tilaa. Ei tarvitse lähteä kauppoihin heti pyörimään.

Ensi viikolla neuvolalääkäri ja sit tietää vähän paremmin, missä mennään kohdunsuun tilanteen kanssa. Tuntuu, että tutkimuksia on ollut tosi vähän neuvolan puolesta, verrattuna esikoisen odotusaikaan. Silloin kuuluttiin eri neuvola-alueeseen ja siellä oli käytössä oma ultra. Nyt mua ei ole ultrattu, kuin 12. viikon niskapussiultrassa ja sitten viikolla 23 kävin yksityisellä ultrassa.

Tämmöisiä tällä kertaa.
Terkuin Siideri ja nyytti 35+5 =)
 

Yhteistyössä