<<< MAALISMASUT HELMIKUUSSA >>>

Kiitos tätionnitteluista!
Vielä pitäis tunti odottaa et voin lähtee kotoota ajaan sairaalaan pikkusta kattoon :heart:
Ei malttais millään odottaa, kirotut vierailuajat!!!
Palaan illalla takasin, piti nyt vähän nostaa ettei tiputa toiselle sivulle...

:heart: :Ninni ja Muru 35+2
 
Paljon onnea Ninni-tädille! Toi olis mun pahin pelko, että ensin punnertais vauvaa vähintään vrk:n alakautta ja sitten päädyttäis sektioon. Onneks kuitenkin loppu hyvin, kaikki hyvin.

Mulla alko aamu aika tympeästi... Oon kauhean piikkikammonen ja jännitti hirveesti se sokerirasitus. Saatiin sitten riita aikaseksi miehen kanssa, kun tuittuilin sille hermostuksissani :ashamed: .
Itse rasituskoe meni kuitenkin suht hyvin, paastoarvo oli normaali. Sattu vaan toka verikoe aivan sikana, kun multa ei varmaan koskaan aiemmin olla otettu verta vasemmasta kyynärtaipeesta. Huomenna tai ylihuomenna tulee sitten tulokset.
Labranhoitaja ihmetteli myös sitä miksi äitipolilta on käsketty mut rasituskokeeseen, kun viikkojakin on näin paljon.

Paljonko teillä muilla on ollu se paastoarvo? Mä ehdin jo omani unohtaa, mutta ok oli joka tapauksessa.

Loppupäivä sujuikin sitten kaupungilla pörräten ja tietenkin hyvin syöden :D . Kävin kuuntelemassa ihonhoitokoulutusta ja sain kotiinkin kivoja tuotteita, jee! Poika on tarhakaverilla leikkimässä ja täällä vaan nautiskelen kodin rauhasta.

Kävin muuten tilaamassa sen ihanan Doomoon Alcantara-kankaalla, ehtii varmaan hyvin saapua ennen beibiä.

Imetystyyny löytyy vielä edelliseltä kierrokselta ja toimii varmaan tällä tulevallakin tapauksella. Niin ja äiti ja sisko toi Tukholmasta ihanan Barbababa-tyynyn, joka taitaa soveltua myös imetystyynyksi.

Jeps, mutta nyt uuden KaksPlus-lehden kimppuun sohvalle, heipat!
 
Neuvolakuulumisia eiliseltä: Pulla painoi 2955g ja pituus oli 50cm, kivastihan tuo kasvaa. Ei yllättäen tullut noottia imettämisistä vaan ainastaan kehuja tyytyväisestä vauvasta. Ihan huojentavaa vaikka olin pyytänyt miehen (eilen ekaa päivää töissä) käymän tuekseni.

Imetystyyny on ollut ihan huippu ainakin meillä. Lasta saa näppärästi pyöriteltyä siinä päällä (näin ensikertalaisena) ja mieskin tykkää käyttää pullosta syöttäessään.

Onnea kotiutuneille ja tätiytyneille!

Tämä äiti lähtee nyt päikkäreille..

BiaBia ja Pulla 20 vrk
 
Moikka vaan kaikille! Mua on nyt mietityttäny oikein todenteolla se mitä maanantaina sain kuulla neuvolassa ja mitä toki itsekin aavistelin, että vauva on ISO :eek: On tullut kaikenlaisia ajatuksia. Periaatteessa ei mitään syytä huoleen, tämä on toinen odotukseni ja eka synnytys meni suhteellisen hyvin pitkästä kestostaan huolimatta (poika painoi 3860g) mut siis nyt on kuulemma luvassa yli nelikiloinen(neuvolantädin veikkaus). Pääsen kaiketi kokoarvioon lasketunajan lähellä, mikä sit selventää tilannetta paremmin,mut täytyy myöntää et se pyörii nyt mun mielessä. Mun jättivauva. :heart: :D

olo on ollut mitä mainioin, ku mul oli tuos viikko pari sellasta valivali-aikaa, tuntu et kaikki vaivat iski päälle ja kivut mut nyt on ollut seesteisempää. Tokikin sattuu liikkuminen ja pojan pukeminen ulkovaatteisiin on hankalampaa päivä päivältä mut kun ajattelen et tätä on edessä enää sellanen ehkä pari viikkoo, niin se saa mut jaksamaan. Ja hymyilemään tyytyväisenä B)

Ompelin tänään pussilakanan vauvalle. Vaaleenpunasen nalle-lakanan.. :D (tyttöä odotellessa((ei oikeata tietoa, vaan arvailuja))hehee)

Imetystyynyä pohtiville, mulla oli sellainen esikoisen kanssa käytössä ekat kuukaudet ja kyllä siitä oli hyötyä kun vauva oli vielä pieni ja otteet vähän kömpelöt ekavekaran kanssa. Kuulostaakin ehkä tyhmälle, mut mä luovutin sen pois säilytysongelmien takia! sellanen iso mötkylätyyny ei mahtunu mihinkään ja pyöri vaan tiellä kokoajan sit ku sitä ei enää niinkään tullu tarvittua. Nyt siis kumminkin meinaan selvitä pelkällä tavallisella tyynyllä joita jätän sohville ja joita on sängyssäkin aina kädenulottuvilla ku meinaa imettää.

Sellasta, kai mä lähden nukkumaan kun yöt on aika katkonaisia olleet jo jonkin aikaa. Pari tuntia on pisin pätkä minkä nukun, sit juomaan, pissalle ja kylkee kääntää tai ettii vaan muuten parempaa asentoa..

enne ja aarre 36+5
 
Olipa outoa tulla uuden näköiselle etusivulle. Ekaks mietin, että mikäs kumma tää oikein on, mutta sit hokasin... hidas sytytys. No tää ainakin näyttää vielä vanhalle, kai ne tänkin uudistaa!

Mulla on ollut tosi vauhdikasta tää ma-ti. Oon ollut työpaikalla vapaaehtoisesti. Meillä oli yhteensä 17 vierasta kolmesta maasta yhteisen projektin merkeissä. Mun suuri tehtävä oli keitellä kahvia ja pitää pöytä koreana opehuoneessa!! Ja toki osallistuin vierailuihin, joita järjestettiin vieraille. Käytiin eilen Alkon museossa ja sitten tänään Teknoksen maalitehtaalla - oli muuten vaikuttavat laitokset missä maalit saavat alkunsa!!! Nyt sitten jatkan taas lomailua, tuo oli tosin kivaa vaihtelua ja pääsi puhumaan englantia vieraille.

Juttelin tänään vauvalle ja sanoin, että nyt saat syntyä milloin vain. Kuinkahan tottelevainen veijari tuolla masussa on. Masu on tullut vähän alas ja supistuksia, kaikenlaisia, tuntuu useammin kuin aiemmilla viikoilla. Nyt kun vain pysyisi itse terveenä, jotta jaksaa synnyttää tehokkaasti.

Siivous ei täällä ole käynnistymistä tai supistuksia saanut aikaan, koska olen viimekin viikolla siivonnut suursiivouksen ilman suppareita.

Saunasta ei ole mitään tehoa, siellä lähinnä rentoutuu ja vauvakin tykkää potkiskella kovasti. Ja maitoa virtaa, jos lypsää. Myös suihkussa usein iltaisin, oikein ruiskuaa seinille. Toivottavasti sitä riittää sitten jatkoonkin.

Kolmas ässä, eli se kauan ja paljon puhuttu seksi, ei tietoa. Koska sitä ei ole ollut, en edes tiedä milloin viimeksi. Mies ei halua satuttaa mua tai vauvaa, koska mulla usein limakalvoilla ilkeitä tuntemuksia sen jälkeen. Mua se ei haittaa, olisi vaan niin kiva... pitää vonkua...

Imetystyynyä ei meillä ole, eikä varmaan tule. Tyynyjä on joka huoneessa riittävästi, joten voi aina napata syliin imetyksen ajaksi. Öitä varten hommattiin lampuksi sellainen Osramin Dot-it, jonka laitoin roikkumaan pinniksen alareunaan. Valaisee 1-3 ledillä sen verran, että löydän silmälasit ja vauvan! Piti hommata uus rillikotelokin, että saa ne käden ulottuville. Nimittäin -7 linsseillä ei paljon imetetä ilman. Eli mulla tosi huono kaukonäkö. Ehkä sit myöhemmin onnistuu ilmankin kakkuloita. Onks täällä muita huononäköisiä?

Muuten täällä vointi hyvä. Tällä viikolla väsyttänyt selvästi enempi, mutta johtunee varmaan riennoista. Huomenna täytyy taas lenkkeillä pariin otteeseen, niin saa veret kiertämään ja nesteet liikkeelle kehossa. Torstaina sitten painoa punnitsemaan neuvolaan. Tarkotus ois, että jäis alle kiloon... mun oma tavoite siis.

Nyt Vauvaa lukemaan petiin, kun mies valtasi sohvan ja kattoo jotain poliisisarjaa, mie en jaksa.

Misupai ja Helmis 37+4
 
Tänään tuli siivoiltua oikein kunnolla, ja aika raa'asti tuli karsittua vaatteita tuonne Uffin keräykseen. En vain jotenkin jaksanut katsella niitä enää, ja kun palaa taas normaaleihin mittoihin, niin on aikakin uudistaa vaatekaappia.
Päivä on mennyt tosi nopeesti, ja ulkona olen käynyt vain roskat viemässä... :ashamed: Noh, huomenna pitää kyllä ulkoilla tämänkin päivän edestä.

Misupai: Kuullostaa kivalle sun alkuviikko. Mä kanssa tykkään työssäni ulkomaanmatkoista/ulkomaan vieraista. Kielitaitoni ei ole mitä parhain, mutta aina olen ymmärretyksi tullut ja takaisin kotiin noilta työreissuiltani päässyt. :LOL: On ihan mielettömän kivaa tutustua eri kulttuureihin ja ihmisiin. Haaveena on myös joskus ehkä muuttaa vähäksi aikaa ulkomaille...ja ei se olisi hullumpaa, jos lapsemmekin kasvaisi kansainväliseksi... :whistle: Haaveita tulee ja pitää olla, saa sitten nähdä miten tuo käytännössä...heh.

Moni on kysynyt, että miten te voitte luopua siitä tai tästä asiasta lapsen tulon myötä...mä en kyllä nää sitä ihan noin, mä koen että tämä lapsi on vain ihana lisä tähän meidän elämään. Haasteellisemmaksi elämä varmasti tulee muuttumaan, mutta miksi sen pitäisi olla jostain pois? Ehkä en vain sitten enää osaa kaivata mitään sellaista jota lapsi sitten rajoittaisi...
olipas syvällistä pohdintaa. :ashamed:

noh, ei mulla mitään ihmeempää asiaa ole, kunhan tulin taas palstalle pyörähtämään. Iltapalan jälkeen alkoi taas sellainen ryminä tuolla masussa, että taidan mennä sohvalle makoilee ja ihmettelemään tuota pienen elämän menoa.

Kauniita Unia!

Ootus
 
AAAArrrrgh :headwall: kirjotin pitkät pätkät ja nyt ne on tiessään,no lyhyesti neuvolas tänää käyty painoa tullu kamalasti kahes viikos,onneks osa turvotusta,pissa prot +.

Neiti ollu kipeenä,kovassa kuumeessa ja tääl ollaan sohvan pohjalla maattu,äitikin ottanut löysästi ja sen kyllä huomaa :ashamed:

BiaBla hyvä et saitte vaan positiivist palautetta :heart: hurjaa et teil jo kolmiviikkonen vaavi,nopeesti se aika menee

Misupai mä en ees huomannu mitää uutta siel etusivul :ashamed:

Ninni onnea tätiydestä :heart:

pikkuvaemo mulla oli paastoarvo 5.4 ja meillä se raja on 5,mut sekin vaihtelee paikkakunnittain

Piitsi ja VilmaIisakki 33+3
 
huomenta!

Alkaa unet oleen aika vähissä. Aamusta voisi nousta jo neljän maissa kun uni ei riitä. Mutta neuvolalääkäri kuulumisia: vauvan painoarvio tällä hetkellä 2900g ja laskettuna aikana sitten muutaman viikon kuluttua olisi 3400g. Painoa tälle mammalla on kertynyt ekasta neuvolakäynnistä 13kg :p

leijonanmorsian 36+2
 
Huomenta täältäkin!

Onpa tosiaan uuden näköiset sivut!

Onnea Ninnille! Mullakin yksi kaveri yritti synnyttää alakautta 36 tuntia (!!!) ja siis ponnistaa monta tuntia ennen kuin leikkasivat ja huomasivat, että vauva oli sellaisessa asennossa, ettei olisi millään mahtunut tulemaan. Aika hurjan kuuloinen oli sekin synnytys...

Nyt on eka viikko äitiyslomaa takana. Kävin tuossa aamulla puntarilla ja huomaa kyllä, että kotona roikkuminen tekee tehtävänsä: nyt oli viikossa tullut kilo, kun tähän asti suurin viikkopainonnousu on ollut alle puoli kiloa. Onneksi nyt on vaihtelua tiedossa, sisko ja kaveri on tulossa käymään ja ensi viikolla sitten päästään pienelle hiihtolomareissulle. Kovasti houkuttaisi päästä vielä kokeilemaan, pysyykö masun kanssa laudalla pystyssä, mutta taitaa jäädä mun osalta rinne-elämä sinne baarin puolelle... Viikonlopuksi jään taas vaihteeksi yksin kotiin, kun mies lähtee abiristeilyä valvomaan.

Eilen tuli pari ekaa supistusta, joita voisi hyvällä tahdolla sanoa vähän kipeiksi. Muuten olo on vielä hyvä. Vauva on pysynyt tässä kummassa viistoasennossa (potkut tulee alas ja vasempaan kylkeen ja hikka tuntuu oikeassa kyljessä) ja illalla sätki tunnin verran niin kovaa joka suuntaan, että melkein jo huolestuin, onko joku hätänä. No, kun sain nukuttua niin nukuinkin taas sen kymmenen tuntia. Ihme kyllä mulla on nukkuminen vaan parantunut tän raskauden aikana. Heräilen kyllä yöllä vessaan ja juomaan, mutta nukahdan aina heti uudestaan.

Tulipa romaani!

Bellona 33+6
 
Takana taas huonosti nukuttu yö, aamun alkajaisiksi piti napata panadol zapp nassuun ku päätä särki ihan sikana! Empä muista koska ois ollu moinen päänsärky? Eilen sentäs pääsin suht aikasin petiin. Ykköseltä tuli englantilainen elokuva Emma ja en voinu jättää sitä millään kattomatta. Kumma romantiikan nälkä nyt päällä? Tän hetkinen kirjaki mitä luen on just semmosta romanttista lässytystä :LOL: Menee varmaan hormonien piikkiin, neku muutenki ihan sekasi :whistle: Ja mieli alat kyllä nyt menee ihan laidasta laitaan ja oon muutenki ärsyttävän herkkä! Mää en normaalisti hetkahda juurikaan mistään, mut eilenki pahoitin mieleni ja itkua tuhersin sellasesta asiasta josta normaalisti selviin olan kohautuksella :/ Vieläki on hieman surullinen olo :ashamed: Mut eiköhän tämä tästä päivän myötä helpota :)

pikkuvaemo se paastoja kyseli.
Mulla pitää olla alle 5.0 mut ideaalihan ois toi 4.5.. siinä se on sit keikkunu 4.4-5.2 välillä.

Misupai täällä toinen jolla huono näkö :wave: Mulla toisessa silmässä -5.0 ja toisessa -5.5.. muistaakseni.. nykyään ku ei muista mitään :LOL: Yöllä on lasit saatava päähän ettei ovia päin kävele ja nyt ku tulee nyytti on meille kans joku yövalo hommattava jotta näkee lasta hoitaa ;)

Ootus: Tuo mun mielipaha johtuukin juuri tuosta kun jotku ihmiset osoittaa kaikin mahollisin tavoin että on typerää hankkia lapsia, ne kun estää heidän mukaan elämästä. Kyse on eräästä sinkku kaverista joka saatuaan tietää tästä raskaudesta on ollu todella pirullinen ja naljaileva. Hän ku on erittäin perillä näistä meidän suhteen kiemuroista tuntuu nauttivan saadessaan kaataa kaiken paskan mun niskaan. Tää ihminen vieläpä ajoittain synnärillä töissä ja jotenki ihmeellisesti kääntää kaikki hänen vastoin käymiset siellä mun syyski? Siis ihan kieroa. Mie muutenki varon puhumasta ihmisille liikaa tästä raskaudesta, etteivät nyt ihan kyllästy asiaan ja hällekkin yritän rupatella niitä näitä ja kysellä hänen kuulumisiaan. Mut hän vaan tokasee että EVVK! Mitäpä siinä oikein vois sit sanoa? Että sori nyt kun oon taas saanu suhteeni toimimaan ja sori nyt vaan mut meille tulee vauva!

Marmeladi & Masuasukki 37+1
 
Täälläkin loppui unet tyystin kesken tänä aamuna, nousin siis erittäin tapojeni vastaisesti "jo" 8.30 vapaaehtoisesti vällyjen välistä kun mies lähti töihin. Kovasti koitin kyllä vielä saada unta mutta kun ei niin ei... Yölläkin kukuin pariin otteeseen ja pyörin, alkaa olemaan toi nukkumisasennonkin etsintä melkoista hakuammuntaa tän möhön ja liitoskipujen kanssa...

Meillä oli eilen synnärillä se tutustumiskierros, ja vaikka vähän skeptinen olin niin kyllä siellä kannatti käydä, ainakin tiloihin tutustumassa. Mukavalta näyttivät ne amme- ja lepohuoneet ja synnytyssalikaan ei ollut liian kliininen. Kätilö oli tosi osaava ja selitti tyhjentävästi mutta samalla myös vähän huumorilla höystettynä kivunlievityksistä yms. ja esitteli mm. ilokaasumaskit eikä jäänyt kyllä mitään kauhuskenaarioita päälle, tuli semmoinen varmuus että kyllä ne asiansa osaa siellä. :) Epiduraalia suositeltiin kovasti ensisynnyttäjille, vähän liiaksikin minusta kannustettiin ottamaan... Itse kun aion yrittää ihan noilla luomulievityksillä niin kyselin niistä, ja tietoa hyvin sainkin.

Ninni, tonne etusivun listaan vois lisätä ehkä omat poltetut CD:t synnytystä varten jos haluaa itse valitsemaansa musiikkia kuunnella, KS-ks:ssa on ainakin se mahdollisuus jota itse aion hyödyntää, tai ainakin poltan levyjä valmiiksi, voihan se olla et siinä itse tilanteessa on vaan et *kele se möly pois. :LOL: Mut ponnistusvaiheessa vois ehkä toimia joku Nightwish-tyylinen mättö että sais taas energiaa puskea.

Olin eilen ihan varma että massu on laskeutunu ja mentiinkin kätilö-anoppilassa käymään ja hän vähän kokeili ja sano että kovasti on vauva taas lihooonu (painoarvio nyt ~2300-2600g). Ja laskeuduttu ollaan!! Jihuu!! Hienosti mahtui pää siis tonne häpyluun taakse joka tarkoittaa sitä että suurella todennäköisyydellä mahtuu myös syntymään alateitse eikä tarvitse mitään sektioita edes harkita. :heart: Synnytystapa-arviosta muuten semmoinen kysymys että tekeekö sen neuvolalääkäri ja laittaa sitten tarvittaessa vielä äitiyspolille jos on jotain epäselvää vai kuinka? Jostain kuulin että se tehdään joskus niin että lääkäri koittaa mahtuvatko molemmat nyrkit tonne alapäähän. Onko se oikeasti niin, hui!! |O Meillä on kolmas ja viimeinen lääkärineuvola ens viikolla 19.pv ja viikkoja sillon se 36+5 että siellä sitä varmaan aletaan arvioimaan...

Nyt ois enää yks muumi-toppapuku ja extra-pikkulakanat pyykkäämättä, niiden vuoro on tänään. Millaisella pesuaineella ootte muuten muut pesseet pikkuisen vaatteita? Mulla on ollu ihan tavallista Bio Luvilia mutta sitten huuhteluaineena semmosta Sensitive Comfort-mallia jonka ei pitäis ärsyttää herkintäkään ihoa... Nyt _kaikki_ vaatteet ja peitot pyykättyäni rupesinkin sitten miettimään että oisko pitänyt käyttää jotain erikoispulveriakin... Pliiiiis viisaammat kertokaa ettei ole näin, en jaksa koko hommaa alusta. :|

Ja sitten aamukahville ja Hesarin kimppuun!,
mama-L & Onni 35+6
 
pikaisesti kommentoin vaan

Mama-L: meillä pestään kaikki vauvanvaatteet ja muut hälle kuuluvat PESUPÄHKINÖILLÄ :D ja ilman huuhteluaineita. Lähes kaikki muukin pyykki pestään noilla, toimii todella hyvin ja tosiaan ilman huuhteluaineitakin jää puhdas tuoksu. Ei mikään metsänhaju vaan ihankuin olisi pesuaineella pessyt.

Suosittelen ehdottomasti! itse vähän skeptisenä kokeilen kaikkia tuollaisia aina mutta ekokaupassa sattui olemaan mahdollisuus ostaa kokeiluerä ja sitten jäinkin koukkuun kun totesin että näähän toimii. Kovin likaisen pyykin (esim. sukat tai jos on kuraiset housut tms) pesen pesuaineella mutta sekin oikeastaan johtuu siitä että sitä on vielä niin kauheasti jäljellä.

Pähkinät tulevat halvemmaksikin kuin pesuaine :)

No tulipa taas lyhyt teksti... http://fi.wikipedia.org/wiki/Pesup%C3%A4hkin%C3%A4
lisää löytyy googlettamalla :)

Terv. Oikukas 35+6!
 
Taas täällä...

Pikaiseen vaan tuosta synnytystapa-arviosta. Mama-L, meillä sen tekee juurikin neuvolalääkäri (mulla kahden viikon päästä) ja laittaa tarkempiin mittauksiin jos yhtään epäilyttää. Ei sen pitäisi niitä nyrkkejä sisälle asti tunkea, vaan mallailee noin ulkopuolelta, mahtuuko nyrkki (mun mielestä siis yksi eikä kaksi) tuonne kankkuluiden väliin. Itse pääsen ilmeisesti tarkempiin mittauksiin tuon lääkärin jälkeen joka tapauksessa, kun on niin paljon sektioita ja lantion ahtauden takia vaikeita synnytyksiä lähisuvussa.

Meilläkin käytetään pesupähkinöitä, hyvin toimii!

Bellona 33+6 (edelleen)
 
Apua mitämitä pähkinöitä ? Mistä semmosia saa ? Kuulostaapas eksoottiselta. :D

Lähinnä sitä vaan että onko tuosta tavispesuaineesta (Bio Luvil + Sensitive huuhteluaine) jotain haittaa kun oon jo ehtinyt kaikki pestä... Ei se nyt onneks ois ku muutama koneellinen jos pitäis uusiks laittaa, kun oon pessy vaan 50-62 senttiset valmiiks, meille on niin sintti tulossa et 68cm menee varmaan vasta joskus loppukesästä. :LOL:
 
Ootus: mielenkiintoista uutta asiaa pesupähkinöistä!!!! Kiitos! Mitä oot mieltä siitä kun tuolla wikipediassa sanotaan et ne jättää pyykin pehmeeks eikä huuhteluainetta tarvita???? Onko oikeesti noin? Mä oon pessy vauvan vaatteet hajustettomilla pasuaineilla (merkkiä en nyt muista) mut eka koneellinen meni ilman huuhteluainetta ja kaikki oli tosi kovaa. Sit loput oon pessy silleen et oon laittanut jotain hajutonta minirisk? allegiatestattuu huuhteluainetta jonka jälkeen yykit ihan normaalin pehmeitä. Mä oon superlaiska silittään, joten mulle pyykin pehmeys suoraan kuivimisen jälkeen on välttämättömyys.

Nyt kyllä innoistuin noista pähkinöistä tosi kovin. Meillä kun on koko talon remontti valmistumassa ja oon suunnitellut uuden keittiön (joka valmistunee parin viikon sisällä :)) jätehuollonkin niin et voin kierrättää kaiken mahdollisen helposti. Muutenkin oon alkanut tietosestitekee ekologisia valintoja ja pidemmän tähtäimen suunnitelmia. Oon ajatellu suunnata joku päivä tonne turkuun sinne ekokauppaan (oliks se nyt joku ruohonjuuri tms.) tutkimaan hiukan juttuja. Kestovaippailuajatus ei oo vielä mulle tuntunut kovin luonnikkaalta vaihtoehdolta mut kattellaan nyt joso siihenkin pikkuhiljaa lämpeis ;)

Otetaas tähän sit pieni ilmastonmuutoksellinen galluppi: Mitä maalismammat tekee näiden asioiden eteen? Erityisesti hyvät tuotevinkit ym. niksipirkkahenkiset ideat kiinnostais :)

Jaahas...josko siin ois päivän ekoiliut :)

Äsken tuli upouus kylpytynnyri pihalle. Mahtavaa. Nyt vaan miesten pitää raahata se paikalleen ja asennella jutut kuntoon niin pääsee kylpemään! Mielettömän mahtavaa!

Vointi täällä päässä ihan ok. Raskaanaolo kyllästyttää mut se nyt ei oo mitenkään uutta. Supistelut vähenee kun laskettuaika lähenee...tietty. No saakin vielä olla rauhassa siellä. Muutamat viimeyötkin mennyt ihan ok:sti ilman suurempia valvomisia. Maanantaina kaveri joka on äitiysneuvolassa töissä koitti vauvan tarjonnan kun mulla seuraava nla vasta 35+2 niin hienosti neiti oli pää alaspäin mutta ei vielä mitenkään laskeneena. Kovasti jo odottelen ultraa joka mulla on myös tollon 35+ viikolla. Kiva saada vähän selkeempää käsitystä neidin koosta.

Noh mutta semmosia tänne tänään! Nyt ihanaan kevätaurinkoon lenkille!!!!
 
Mä oon pessyt vauvan vaatteet ihan tavallisilla pesuaineilla, siis ihan samoilla millä meiän muidenkin pyykit, arielilla tai omolla ja sit ihan comfortin sinisellä huuhteluaineella. Niin tehtiin kun noi isommatkin oli vauvoja eikä mitään koskaan tullut. Kyllä sen sitten huomaa jos vauvalle tulee jotain ärsytystä pesuaineesta iholle ni sit kannattaa varmaan vaihtaa johonkin hajusteettomaan aineeseen.

Olin eilen siskonpoikaa kattoos ja kyllä oli niin syötävän ihana!!! Niin malttamaton olo itellä, tahtoo jo oman vauvan syliin!

Nyt ei taas muuta tähän hätään!

:heart: :Ninni ja Muru 35+3
 
Nopeasti vastailen tuohon pesuainekyselyyn. että meillä pyykit pestään LV:n pesuaineella (kirjo-tai valkopyykki), joka on tarkoitettu herkkäihoisille, ja vauvan vaatteisiin en käytä huuhteluainetta lainkaan, koska esikoinen meni huuhteluaineesta nyppylöille... Nykyään tosin hänen vaatteilleen (reilu 1.v.) sopivat jo huuhteluaineetkin. Että se vauva aika kaikkeista herkin.
 
Meillä ei käytetä huuhteluainetta kun lakanapyykkiin. Se nimittäin kuluttaa joustavat kuidut trikoovaatteista ja alusvaatteista tms. Koska meillä käytetään myös vedenpitäviä ulkoasuja, niihinkään sitä ei tartte. Käytän ja pesin vauvan vaatteet Omo Colorilla tai valkopyykin pesuaineella ja ei tarttenu silittää, kun olivat niin pehmeitä. Edes mun vanhat vauvanvaatteet ei menneet koppuraksi. Jatkossa käytetään Omo Color Sensitiveä, jossa ei hajustetta. Huuhteluaine on sensitive-mallia myös, niin ei lakanat haise millekään orkideoille... Ärsyttää, kun joku talossamme käyttää ja sit se suunnilleen tarttuu omiinkin pyykkeihin kuivaushuoneesssa...

Nyt tulee Meille tuli vauva.

Misupai ja Helmis 37+4
 
Mama-L:Minä oon pessyt vauvan vaatteet ihan samoilla pesuaineilla kun meidän muutkin pyykit, näin tein myös tytön vauva aikana. Mulla taitaa kans olla jotain nestemäistä bio luvilia ja huuhteluaineena jotain hajusteellista!! Ja laitan sitä huuhteluainetta joka koneelliseen paitsi tytön ulkoiluvaatteisiin yms.

Mulla onkin ollut tänään aikas vilkas aamu. Siskon poika tuli hoitoon aamulla (ikää 11kk). Tulee hyvää harjoitusta. Käytiin ulkoilemassa ja pääsin samalla testaamaan niitä tuplavaunuja. Ja hyvin pelitti. Sitten kun aamusta oli niin mahtava keli, vein petikamppeet ulos tuulettumaan. Yhden maissa laitoin tytön sisälle nukkumaan ja lähdin viemään siskon poikaa ulos nukkumaan, niin ulkona kauhea lumipyry! Sitten kun sain vihdoinkin pojan unille, niin kiireesti hakemaan petikamppeita sisälle. Tyttö tulee ovella vastaan ja hokee kakkaa. oli kakannat housuun (ei käyty kotona vaippoja) niin ei muuta kun niitä siivoamaan. Sitten viellä kiireesti hakemaan loput petikamppeet ulkoa! Nyt sitten lumisade loppunut ja ulkona ihan kiva keli, joten ihan kuin olis tuo myrsky minun kiusaks tullut!! Toivottavasti nyt kummatkin nukkuis piiitkät päikkärit niin kerkeisin minäkin hieman huilaamaan. =)

Muumi82 ja eppu 38+1
 
ÄITIPOLIKUULUMISIA


Oli kiva käydä kurkkaamassa vauvaa :heart: Ja kaikki näyttää olevan kunnossa. Lääkäri oli tosi mukava. Selitti ja kertoi kaikenlaista. yritti myös näyttää vauvan kasvoja, mutta pikkuinenhan laitto heti käden poskelleen eteen. Samanlainen suloinen pieni nykerönenä siellä kuitenkin näkyi kuin isoveikalla ja -siskolla =)

Kerrankin lääkäri oikein kuunteli meitäkin ja oli jopa samaa mieltä asioista. (Viimeksi meillä oli TAYSissa joku hirmulääkäri..) Tuun onneksi saamaan samaa jääplasmaa heti synnytyksen jälkeen, niin ei tuu 2,5l verenvuotoja niinkuin ensimmäisen synnytyksen jälkeen tuli 4 vai 5 kertaa kuukauden sisällä synnytyksestä.. Sillon mun hyytymistekijöistä ei siis tiedetty mitään.
Vauvaa ei päästetä yli neljä kiloiseksi, koska ite oon niin siro. Lääkäri sanoi, ettei edes yli tytön painon 3700 kg oo hyvä mennä. Nyt vauvan painoarvio on 3200 kg. Eli laskettuna aikana ei pitäis yli neljän kilon mennä. Kyllä putos raskas taakka niskasta..helpotti mun oloa tosi paljon. Mä pelkäsin isoa vauvaa, kun lääkärit on niin sanonut ja onhan mun sf-mittakin 37. Masu on ihan edessä ja iho pinkeenä. Nyt tää raskaana olo maistuu taas ihan erilailla ;)

Verenpaine oli ihan ok 130/80, tosin korkein mitä mulla on koskaan ollut, pissa puhdas, istukka hyvinvoiva ja sen virtaukset hyvät. Vauvan sydänääniä kuunneltiin 15 min verran ja ok olivat.
Kuulosti kyllä kuin hevonen laukkaisi, niinkun joku sanoikin. Kohdunsuun tilanne ei olut muuttunut. Se vähän harmittaa. Kuitenkin niin paljon supistelee. Käyrällekin tuli jo kunnon supistusvuoria.

Seuraava vauvan kokoarvio onkin laskettuna päivänä. Toivottavasti sitä ennen syntyy. Nyt on jo tervetullut koska vaan.

Jade tasan 37 :heart:
 
mama-L kiva lukea täältä noista ksks:n tiloista. Meitä kun ei päästetty kierrokselle. Oli kuulemma liian iso ryhmä. Se toki saattoi olla peitetarina, jos niillä vaikka oli niin täyttä - jotkut on nimittäin kuulemma viety kahdessa osassa, jos on ollut liian paljon porukkaa yhdelle kierrokselle. Kiitos siis briiffauksesta! Pesuaineista se verran että ostin Erisanin sensitiveä. USkon, että normaalipesuainekin käy, kunhan ei ole kovin vahvoja hajusteita. Itse olen aika herkkä hajuille ja pesuaineille, joten ostin vielä astetta hellävaraisempia vauvaa varten... B) Kenties meni liioittelun puolelle mutta kuitenkin. Synnytystapa-arviosta sen verran, että mun äitipolikäynnillä sellainen vaitonainen paappa tuikkasi useamman sormen yllättäen eri paikkaan ilman ennakkovaroituksia... Luulin, että lipsahti väärään paikkaan ne sormet... Sitten tuo vaan totesi, että lantio on kliinisesti erittäin väljä. Selvitin sitten äitiltä, että kyseessä on rutiinitoimenpide (ainakin muinaisina aikoina tehty...)Kipeää se teki kun se koetteli ja oli muutenkin aika nolo tilanne em. syistä, mutta juu, ei laittanut kahta nyrkkiä. :LOL:

Neuvolassakin kävin tänään ja kaikki taitaa olla varsin hyvin. Paitsi että painan saman verran kuin mun mies :eek: Taas oli pukannut puoli kiloa viikossa. Nyt se ei kyllä ollut ihme, koska en ole juuri muuta tehnyt kuin herkutellut. Tuli vähän jälkijunassa himo runebergin torttuihin...

Bellonalle on pakko sanoa, että lautailu ois kyllä metkaa. Eikä ois varmaan ongelmia, että liikaa nojais taaksepäin :kieh: Painovoima vetää urakalla eteen. Ehkä kuitenkin pitää passata tältä talvelta. Minne menette?

Hui tuo Ninnin siskon synnytyskertomus ois kyllä niin painajainen...

Skog 38+2
 
Ekaksi Onnea kaikille jo vauvan saaneille! :flower:

Meillä muutto menossa ja kaikki tavarat hukassa. Huomenna ajattelin kyllä ottaa pienen ansaitun lepohetken vanhenemisen kunniaks ja sit voi taas järjestellä tavaroita yms. Ja luvassa myös ilmainen rentoutus tosin vain tutustumis sellainen, mutta eihän siitä voi kieltäytyäkään jos kerran tarjotaan :)

Äitiysloma alkais huomenna, mutta otin harkitusti tän viikon sairaslomaa ja on ollu kiva kun on saanu hoitaa rauhassa asioita töitä stressaamatta. Maanantaina kävin kantoliina kurssilla, eilen kontrolli ultrassa ja tänään synnytysvalmennuksessa. Vauva oli edelleen pieni, painoarvio vähän yli 2kg, mutta voi erittäin hyvin lääkärin mukaan eli luottavaisin mielin odotellaan. Kahden viikon päästä lääkärin tarkastus ja maaliskuun ekalla viikolla taas kontrolli.

Sellasta tänne. Aurinko on paistanu aivan ihanasti ja lämmittäny tosi paljon viimesen viikon ajan mikä sekin piristää kummasti. Tosin siitepölyallergisena olo tulee varmaan kohta olemaan aika tukala. Onko kukaan muu allerginen ja mitä lääkäri on sanonut lääkkeistä? Suomessa ehkä vielä selviää vähän pidemmälle kevääseen, mutta täällä tuntuu että nyt kun lämmintä on päivisin välillä 15 astetta en ehkä pärjää enää montaa viikkoa ilman mitään lääkitystä.

Saini rv 34 + 5
 
Oih Saini! Mie oon kade sulle! :D Siis luinko ihan oikein että +15 astetta lämmintä!? *huoh* Mulla ei allergioita ole, mutta kevät aurinko hangilla saa mun migreenin valloilleen :kieh: Miettiny tässä jotta raskisko ostaa aurinkolasit, mulla ku nääs pitäis olla omilla vahvuuksilla ja se tulee aika kalliiksi :/ Vasta vuos sitten hommasit uudet lasit ja siitä ilosta sain pulittaa vajaat 500?:a. Arskat tekis sitten sen toisen mokoman :kieh: Tai sit vaan pitää taas kestää niinku joka vuos :) Mut on kyllä niin ihanaa ku alkanu tuo aurinko armas näkymään täällä napapiirin korkeudellakin, tänäänki paisto niiiiiin ihanasti että ihan pahaa teki ku kävelylle en päässy B)

Marmeladi *touhuileepi samalla hissukseen, hieman masua ärsytelleen supistuksiin*
 
Taas on vierähtänyt tovi kun olen jaksanut kirjoitella. Käyn kyllä päivittäin lukemassa juttujanne.
Masussa jaksellaan hyvin ja synnytys lähestyy. Odotan jo innolla!

Synnytystapa arvioista:Kävin siinä tällä viikolla. Neuvolalääkäri sen teki. Ei tosiaan mitään kahta nyrkkiä laittanut, mutta kokeili kyllä molemmista reijistä ja ei tuntunut niin mukavalle. Mutta hyvin mahtuu kuulemma tulemaan alakautta ja arvioi vauvan kooksi 2800-2900 tällä hetkellä. Jossain kaupungeissa kuulemma ultrataan aina tässä vaiheessa? Olisi kieltämättä ollut kiva päästä vielä kurkkaamaan pikkuista.

Pesuaineista: Olen pessyt vauvan vaatteet erisan color pesuaineella. Toivottavasti se on hyvää. Näin olen ainakin käsittänyt.

Ilmastonmuutosasiaa:Pitkäkoipi kyseli, mitä sen hyväksi teen...Ainakin olen ajatellut kestovaippailla ja olenkin jo hankkinut moisen kasan. Matkat yritän kulkea niin usein kun mahdollista julkisilla sekä pyörällä. Kirppikseltä ostan paljon ja yritän muutenkin olla ostamatta mitään turhaa. Kierrätän kaiken mahdollisen ja siihen onkin onneksi turussa melko hyvät mahdollisuudet. hmm mitäs vielä...Niin suosin kotimaan matkailua ja sisällä lämpötilan pidämme siinä 20 asteessa. Lamput on energiansäästölamppuja eikä huoneissa pala valot turhaan.

Ei tässä muuta kun toivotaan lisää aurinkoisia päiviä ja luntakin vähän tänne etelään!

Jennah+ pikkuinen 36+6
 

Yhteistyössä