<<< MAALISMASUT HELMIKUUSSA >>>

MArmeladi: Kiva, että täällä on muitakin sokeita. Mie ostin vuosien harkinnan jälkeen Silmäasemalta aurinkolasit vahvuuksilla. Loistava teko mielestäni. HIntaa tuli alle 300 euroa, mulla kuitenkin -7 vahvuutta. Nyt syksyllä uusin toisten lasien linssit, niin makso pelkät linssit saman verran. TUossa aurinkolasihinnassa ei ollut mitään erikoisalennuksia. Suosittelen!! Mutta raskaus/imetysaikana ei suositella lasien hankintaa ellei pakko, koska hormoonit voi muuttaa näköä suuntaan tai toiseen. Mun optikolla näkö parani odotusaikana ja ei oo siitä enää muuttunut. Miekin tahon hyvän näön!

Ilmastonmuutosta:
Meillä on energiansäästölamput käytössä melkein kaikissa huoneissa ja ei polteta valoja, ellei olla kyseisessä huoneessa. Vessan loisteputki saa palaa koko illan, koska niissä se kulutus on alhaisempi kun kerran käynnistää. Yritetään selvitä yhdellä autolla eli omistetaan myös bussikortti, jos tarvitsee olla liikkeellä eri aikaan, kun auto on pihassa. Kierrätetään kaikki mahdollinen roska eli pahvit, biot, lasi, metalli ja lehdet yms. Lämpötila meillä kanssa aika alhaalla, mutta mies vilukissa...

Nyt tekemään jalkakylpyä ja kattoon Salkkarit.

Misupai ja Helmis 37+4
 
Misupai: juu kyllä ne ois ihan tarpeelliset nuo lasit, ois kiva olla tuolla ulkona ku muutki on B) Joen jäällä kun valon määrä moninkertaistuu, ni hyvin lähellä on myös lumisokeus :/

ilmastonmuutokseen unohin aikasemmin kommentoida:
Meillä vaiheltu hiljokselleen hehkuja energiasäästöihin, ostan aina ruskeeta suodatinpaperia ja serlaa käytetään wc-paperina. Muksuille motkotan vedenlotrauksesta, innostuvat hyvin usein lotraamaan. Miestäkin pitää aina välistä muistutella laskemasta turhaan vettä.

Marmeladi *taas*
 
PItääpä nostaa, kun ollaan pudottu! Taidetaan jokainen hääräillä kovasti kaikenlaista ja valmistautua synnytykseen, kun ei ehditäkään enää kirjoitella niin paljon. Toisaalta olotila on monella aika varmaan melko vakaa, joten juttua omasta navasta ei niinkään ole. Kohtahan sitten aletaan kertoa, kun synnytykset alkaa käynnistyä.

Onks kukaan kattonut tuota G-pistettä Neloselta?? Ihan pimee seksiohjelma. Se pyörii tuossa taustalla ja on kyllä ihan omalaatuinen. Kertooko se kenties jotain nyky-yhteiskunnasta ja siitä, kuinka seksillä on iso rooli!?!??! Onneksi ohjelmassa on sentään asiantuntijoita / tutkijoita kertomassa ajatuksia, kun että jotain julkimoita kertomassa seksiseikkailuistaan...

No joo, ehkä ois viisainta lähteä tuonne sänkyyn pötköttelemään ja toivomaan, että vauva haluaisi tulla ulos. Elän toivossa, koska itse olen syntynyt 11-13 pvää ennen aikojani.

Öitä kaikille ja huomiseen!!

Misupai ja Helmis 37+4
 
ei vielä tuu uni kun nukuin päikyt.

Ilmastonmuutosjuttuun... Tunnen suurta tuskaa kertisvaippojen käytöstä, mutta meistä ei vaan oo kestovaippailijoiksi :ashamed:. Energiansäästölamput myös meillä käytössä ja ollaan mahd. paljon ilman turhia valoja, koska luonnonvalo on myös paljon kauniimpi. Ostettiin just uus pesukone, joka on todella energiaa säästävä yksilö.
Emme myöskään ole ns. banaaninpakkaajia, eli vältämme turhaa muovijätettä mahdollisuuksien mukaan.

Silmälaseista, oon siitä onnekkaassa asemassa, että mieheni on optikko/yrittäjä, eli lasit on vähän niin kuin luontaisetu . Himoitsen uusia kevätpokia, mutta aina niin viisas mieheni ei suostu linssittämään niitä ennen kesää raskauden takia.
Viime raskauden jälkeen näkö tosiaan parani, toivottavasti paranis vielä lisää, niin kohta pärjäilen kokonaan ilman laseja. Voisi sitten hyvällä omallatunnolla keskittyä aukkareihin, ne on mulle lähes pakkomielle B) .

Kauhee turvotus on ollu parina iltana, arggh. Jalat on kuin tukit. Ahdistus...

No, tätä lystiä olis enää kuukaus jäljellä, onneksi. Palataan taas huomenissa, hyvät yöt!
 
Nyt eletään jännittäviä aikoja... Eli saatiin eilen tämä kaksio myytyä (aletaan rakentaa loppukesästä ), ja sovittiin että on vapaa 1.3. Ongelma on vaan ettei yhtään tiedetä mihin mennään... :whistle: ollaan kuumeisesti etsitty jo koko myynnin ajan rivarikolmiota vuokralle, mutta ei tunnu löytyvän! Yksityisillä ei oo kuin yksiöitä tai kaksioita ja firmoilla tai kaupungilta ei näköjään koskaan vapaudu noita isompia rivareita. Täällä meidän kaupungissa nuo vuokrakerrostalot on kyllä sellaisia että se on ihan viimeinen vaintoehto, ja useimmiten niissä ei edes ole hissiä, joten vaunut pitäis jättää jonnekin rappukäytävään varastettaviksi. Nyt ollaan sitten käyty kattoos paria omistusasuntoa, kun tuntuu olevan helpompaa asunnon ostaminen kuin vuokraaminen. Saa nähdä nyt mitä me tehdään, ei oo kauaa aikaa miettiä! Mutta oon kuitenkin tyytyväinen että tää muutto tulee nyt ennen synnytystä, ettei tarvi tähän asuntoon levitellä väliaikaisesti noita vauvan tarvikkeita. Mutta kiirettä pukkaa siis täällä!

Pesuaineista: sattuneesta syystä en ole siis vauvan vaatteita vielä pessyt, mutta jos meidän kaupungista löytyy noita pähkinöitä, oon ajatellu niitä kokeilla, tai sit Dailyn Sensitiveä, jota suositellaan noiden kestovaippojen pesuun. huuhteluainetta me ei käytetä ollenkaan, kun melkein kaikki vaatemateriaalit on nykyään sellaisia että ei kannata käyttää! (esim. strecth, myös tavallinen trikoovaate "kärsii" huuhteluaineesta, eli mm. samentaa väriä ja "löysyttää." )

Ilmastonmuutoksesta:me säästetään sähköä kaikissa pieniltä tuntuvissakin jutuissa, eli kaikki lamput on nykyään enrgiansäästölamppuja, ei polteta valoja turhaan, sammutetaan tv aina virtanappulasta, samoin digiboxi ja modeemi. Ja ei jätetä puhelimen laturia yksikseen pistorasiaan (se siis todellakin vie virtaa vaikkei puhelin siinä kiinni olisikaan!) jne.

Kestovaippoja olen hankkinut muutamia ja aion kokeilla sitä touhua. Olen katsonut sekä brittiläisen että suomalaisen ohjelman, missä oli tutkittu että pesemiseen kuluvasta vedestä ja sähköstä huolimatta kestot on silti moninverroin ekologisempia kuin kertikset, harva varmaan tulee ajatelleeksi että esim. yhden kertiksen valmistukseen kuluu noin litra öljyä! Mutta en ole mikään fundamentalisti, koska kokemusta ei kerran vielä ole, katsotaan nyt ensin miten tuo kestoilu lähtee luistamaan meidän perheessä...

Mun henkilökohtaisesti isoin teko lienee varmaan punaisen lihan käytön lopettaminen, syynä juuri se että karjan kasvatus on niin saastuttavaa. Broilerista en ole kuitenkaan luopunut, vaikka niiden tehokasvatus on kyllä aivan epäinhimillistä! :ashamed: Mutta olen ajatellut niin että olen kuitenkin enemmän kuin puolittanut lihansyöntini, kun en syö punaista lihaa. Täydelliseen saasteettomuuteen tai kuluttamattomuuteen kun ei voi mitenkään päästä, niin mä olen yrittänyt omaa ekologista jalanjälkeäni edes hitusen pienentää...

Autolla pyritää ajamaan mahdollisimman vähän, useimmiten käydään lähikaupassa kävellen kun asutaan toistaiseksi vielä ihan keskustassa. Sitten kun talo joskus valmistuu, niin auton käyttö kyllä lisääntyy hurjasti, joka paikkaan pitää mennä autolla.

Mun suurin paheeni on pitkät suihkut! Mä vaan rakastan suihkussa olemista! Toivottavasti sitten kun vesimaksu tulee kulutuksen mukaan niin saan itseeni vähän ryhtiä tässä asiassa...Mies varmaan asentaa mulle munakellon kylppäriin... :kieh:

No joo nyt taidan ottaa pienen iltapalan ja painua sit pehkuihin!

taimi & vatsataimi 33+4
 
Heips kaikki!

Olen kirjoitellut viimeksi syksyllä, mutta sitten koulukiireet vei mukanaan ja koko raskaus on sujunut niin mallikkaasti, että en ole paljoa tietokonetta availlut. Mutta täällä sitä nyt ollaan, keskellä yötä! Äippälomaa on kulunut viikon verran ja viikkoja on nyt 36+1. Laskettua aikaa siirrettiin syksyllä rakenneultrassa viikolla eteenpäin, eli on nyt 12.3. ja TYKSiin ollan menossa!

Tänään oli neuvolalääkäri ja kaikki oli ok. Vauva kasvaa omalla käyrällään pikkuisen keskiarvoja alempana ja kuulemma hyvin mahtuu syntymään alakautta. Paikat oli kyllä vielä visusti kiinni, mutta vauva sentään on ollut jo hyvän tovin raivotarjonnassa.

Yöunet on ihan menneet sekaisin; illalla väsyttää yhdeksään asti, mutta sitten alan piristyä ja tässä sitä sitten ollaan! Aamulla kyllä nukuttaisi. Sängyssä ei saa millään hyvää asentoa, eikä paljoa valinnanvaraa olekaan, kyljellään vaan ja sitten ähkien käännös toiselle kyljelle.

Jospa tämä viesti nyt suostuisi lähtemään, pari aikaisempaa hävisivät jonnekin..

Sopuli ja pikkuinen 36+1

 
sopuli tervetuloa takaisin :wave:

Ilmastonmuutokseen meillä yritetään pikkuhiljaa opetella,nyt tälle tokalle ois tarkotus alkaa kestoilemaan ja valojakin oon yrittäny alkaa sammuttelemaan huoneesta lähtiessäni,tosin tyttö ja mies kun kävelevät perässäja sytyttelevät niitä ja minä taas heidän perässään sammuttelen,joten jono täällä iltasin kulkee :D tai nalkuttava äiti :whistle:

Nyt katkes ajatus taas ihan tyystin,mut ei kai se ihme oo tähän aikaan aamusta :whistle:

Kävin jo kymmenelt illal nukkuu,et jaksan herätä neidin kans hyvin ylös,ku on nyt heränny parina aamuna jo ennen seittemää,ku on nukahtanutkin sänkyyn jo ennen kasia,sitä toi sairastelu teettää,mut on kyl ollu ihanan hiljasta,ku on talo hiljentyny tuntia normaalia aiemmin =)

Kauhea kutina ollu illasta asti,mitähän tää nyt on :whistle: päänahkakin on kuin tulessa :kieh:

Piitsi ja VilmaIisakki 33+5

Ja meinas unohtua :ashamed: HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ KAIKILLE
 
Vaikka ei ainakaan vielä tuo aurinko taida näkyä. Pikkupakkanen on täällä Turun seudulla. Eilen olikin aivan ihana ilma aamupäivällä kävellä neuvolaan. Sieltä sainkin sitten lähetteen äippäpolille sydänkäyrille. Oli pikkusen korkeat vauvan sykkeet (n.190), mutta taisi johtua siitä kävelemisestä, koska ku pääsin polille käyrille, oli sykkeet ihan normaalit.

Muuten neuvolassa kaikki ok. Painoa tullut kilo kahdessa viikossa, hemppa vaan alhaalla 106 (kertaakaan ei ole noussut yli 110, vaikka rautaa syön), paineet 112/70, sf mitta tuli alaspäin, ollen nyt 34cm. Voi olla, että oli nyt sitten viimeinen neuvolakäynti... Mulla ei muuten ole katsottu kohdunsuun tilannetta koko raskausaikana. Se ei sitten varmaan tälläisellä tulevalla sektioäidillä ole niin tärkeä. Eipä kyllä mitään supisteluja yms. ole ollut.

Ilmastonmuutoksesta olette käyneet keskustelua. Täytyy tunnustaa, että minä en ole mitenkään erikoisen ekologinen ihminen. Energiasäästölamppuihin sentään olemme siirtyneet, vähän harrastan roskien lajittelua, pesuaineet yms. yritän ostaa ympäristöystävällisenä, kierrätystä harrastan jonkin verran. Paljon olisi vielä parannettavaa meidän perheellä.

Imetystyynystäkin on ollut taas juttua. Mulla on se kuukausia sitten hankittu "halpistyyny" ollut nyt jo ahkerassa käytössä. En tiedä toimiiko se sitten varsinaisessa käytössä sen paremmin kun tavallinenkaan tyyny, mutta nyt on ollut todella ihana petikaveri. Se on mulla joka yö tukemassa vatsaa ja jalkoja. Käytän sitä myös esim. sohvalla niskatyynynä. Uskon, että meillä on sille vielä pitkään käyttöä. Itse asiassa ajattelin jo hankkia niitä lisää, koska isommatkin lapset tykkää sitä käyttää.

Nyt alan surffailemaan, jos jostain löytyisi patja, verhot ja reunasuoja tuohon pinnasänkyyn.

Oonaliina 35+1
 
Huomenta...

Pääsinkin eilen kehumaan että hyvin olen nukkunut... Nyt viime yönä varmaan kolme tuntia. Vauvasta on selvästi tulossa melkoinen kauhukakara ja yökukkuja (perinyt isänsä temperamentin). Muutenkin on ollut koko ajan tosi aktiivinen liikkumaan (liikkeitä ei siis nykyisellään ole mitään kymmentä tunnissa vaan parhaimmillaan jopa tuhat, laskeskelin viime yönä aikani kuluksi) ja iltajumppa on ajoittunut aina mun nukkumaanmenoaikaan, mutta viime yönä jatkui hirveä myllerrys yhdestätoista aina kolmeen asti. Ei mitään mahdollisuutta nukkua, kun maha heittelee puolelta toiselle ja potkuja satelee joka suuntaan. Ja sitten kun olisi rauhoittunut niin alkoikin hikka... Ja aamulla seiskalta sama meno jatkui. Vielä kun olen vähän sairas niin olo on melko sumea.

Ilmastonmuutoksesta, mun mielestä suurin juttu minkä vauvaperhe voi tehdä on tuo kestovaippojen käyttö, muistaakseni yli puolet lapsiperheiden jätteestä on vaippoja. Meilläkin on jo yksi kaappi täynnä kestovaippoja, innostuin huutamaan eri malleja ja systeemejä, että pääsee kokeilemaan mikä sopii parhaiten. Me ollaan kyllä aiottu päästää itsemme niiden suhteen sikäli helpolla, ettei aleta harsoja taittelemaan vaan ollaan lähinnä ajateltu noita all-in-one-vaippoja. Muuten tehdään noita perusjuttuja mitä ilmeisesti muutkin täällä: kierrätetään kaikki mahdollinen, käytetään energiansäästölamppuja, pidetään lämpötila matalalla ja eletään nykyään käytännössä ilman autoa. Suurin ekoteko varmaan oli muutto: mies on tähän asti ainakin viisi vuotta kulkenut autolla työmatkat (n. 70 km suuntaansa, ollaan asuttu vähän eri puolilla mutta tuo matka sille on aina kertynyt), mutta täältä pääsee julkisilla ja kävelemällä.

Jos vinkkejä kaipailitte, niin me ollaan ostettu sellaisia jakareita, joista saa yhdellä napin painalluksella virran kokonaan pois päältä esim. koko tietokone- tai tv-systeemeistä, niin ei tarvii olla erikseen sammuttelemassa jokaista näyttöä ja tulostinta. Tosi kätevää!

Skog, Keski-Suomeen asti vain tällä kertaa menossa, niin pääsen minäkin kavereita moikkailemaan. Yksin voisi olla vähän ankea seikkailla maha pystyssä jossain Lapin bilekeskuksessa... Vähän haikeana mietin, että milloinkohan pääsee kunnolla laskemaan, toivottavasti jo ensi talvena, kun ei kai kovin pientä vauvaakaan voi ottaa mukaan.

Sisko tuli eilen yökylään, pitänee siirtyä aamukahvin keittoon...

Bellona 34 tasan
 
Ystävienpäivää :heart:

Ekoteko vinkkinä niille, jotka eivät innostu kestovaipoista niin kokeilee biovaippoja. Ei nekään maailmaa pelasta mutta taitavat silti olla ystävällisempiä luonnolle kuin tavis kerttikset.

Mä lähden mun mammakamun kanssa juhlistaan ystävänpäivää Vantaan Ikeaan. Ostaminen on iloinen asia :whistle: Mikä ekoteko huristella autolla parisataa kilometriä päästäkseen ostaan kiinalaista kertakäyttötavaraa.Palaillaan astialle ehtoolla :wave:

leijonanmorsian ja :heart: 36+3
 
Täällä pääkaupunkiseudulla ainakin näyttää lupaavalta, että päivästä saadaan aurinkoinen! Täällä kaikki ok, mutta remonttistressi vaan painaa päälle vaikka kaikki on menny mallikkaasti ja etuajassa :) Jotenkin mulla on iskeny hirvee ahdistus ja pelko tulevaisuutta kohtaan, että miten sitä taloudell.pärjää ja muutenkin asiansa hoitaa, mutta kait tämä kuuluu tähän hormonimyllerrykseen! Ainahan sitä on tavalla tai toisella selvitty ja menty eteenpäin jos ei muulla niin suomalaisella sisulla ;)

Vauva voi hyvin kaiketi, liikkuu ja kasvaa.Mitä lähemmäksi la käy sitä vähemmälle on jääny supparit ja muut oudot tuntemukset! Ainut todellinen riesa on tämä alati kasvava turvotus ja painonnousu(möhköfanttiolo)!
Eipä muuta...vielä olisin kysyny lapsivakuutuksista, että miten ahkeraan olette ottaneet? Minä olin ajatellu sen ottaa, mutta on vaan jääny ja nyt ajattelin josko sitä tarvitaankaan? Aikasemmin en koskaan ole ottanu ja hyvin pärjätty, mutta lapset ollutki aina super terveitä! Aika kalliita vaan nuo vakuutukset, että...
 
Täällä pääkaupunkiseudulla ainakin näyttää lupaavalta, että päivästä saadaan aurinkoinen! Täällä kaikki ok, mutta remonttistressi vaan painaa päälle vaikka kaikki on menny mallikkaasti ja etuajassa :) Jotenkin mulla on iskeny hirvee ahdistus ja pelko tulevaisuutta kohtaan, että miten sitä taloudell.pärjää ja muutenkin asiansa hoitaa, mutta kait tämä kuuluu tähän hormonimyllerrykseen! Ainahan sitä on tavalla tai toisella selvitty ja menty eteenpäin jos ei muulla niin suomalaisella sisulla ;)

Vauva voi hyvin kaiketi, liikkuu ja kasvaa.Mitä lähemmäksi la käy sitä vähemmälle on jääny supparit ja muut oudot tuntemukset! Ainut todellinen riesa on tämä alati kasvava turvotus ja painonnousu(möhköfanttiolo)!
Eipä muuta...vielä olisin kysyny lapsivakuutuksista, että miten ahkeraan olette ottaneet? Minä olin ajatellu sen ottaa, mutta on vaan jääny ja nyt ajattelin josko sitä tarvitaankaan? Aikasemmin en koskaan ole ottanu ja hyvin pärjätty, mutta lapset ollutki aina super terveitä! Aika kalliita vaan nuo vakuutukset, että...
 
Aurinkoiselta näyttää täällä Turussakin, ihanaa!

Sopuli tervetuloa takaisin :flower: !

Tutteli kyseli vakuutuksista, meillä ei oo tytöillä ollut eikä oteta tälle tulevallekaan. Mun isäpuoli on lastenlääkäri ja päästään hänelle kyllä millon vaan näytille ja häneltä saadaan myös lähete eteenpäin jos tarvetta, ihana luontaisetu tollanen. Meillä lapset ollu kanssa aina tosi terveitä, toivottavasti tämä tulokaskin on sit yhtä terve kun siskonsakin. Kuopuksella on tainnu kerran olla korvatulehdus, esikoisella ei mun mielestä kertaakaan. Eli ei olla koettu tarpeelliseksi ottaa vakuutusta, on niin kauheen kalliskin. Jatkuva matkavakuutus meillä on kaikilla sen sijaan, ihan senkin takia kun ollaan yleensä tosi paljon mökillä ja meiän mökki on n. 60 km kotoota, ja matkavakuutus on voimassa aina yli 50 km kotoota. Luulen siellä ois suurempi mahdollisuus tyttöjen esim. loukata itsensä tai vastaavaa kun kotona.

Ekoteoista ollu kanssa paljon juttua, myönnän heti että ollaan aika kaukana ekoihmisistä :ashamed: Turussa on onneksi se hyvä puoli tossa jätehuollossa että talousjätteet menee Turku Energian jätteenpolttolaitokselle missä ne poltetaan ja muutetaan energiaksi, eli onhan sekin sit oikeestaan jonkinasteen ekoteko =)
Turhia valoja ei myöskään meillä pidetä päällä, mä olen meillä kanssa se joka koko ajan lamppuja sammuttamassa, makuuhuoneen pidän myös viileempänä kun on paljon parempi nukkuakin viileässä, eikä myöskään pakata kaupassa banaaneja pusseihin, eikä muitakaan yksittäisiä hedelmiä kuten sitruunoita ym... Kestovaippailijoiksi meistä ei ole, meillä riittää pyykkiä muutenkin eli kertiksillä mennään täälläkin.

Oltiin eilen meiän neidin vanhempainillassa ja mua sit supisteli kivasti koko sen puoltoista tuntia, 5-10 min välein... Mut ne supparit loppu taas kun seinään kun päästiin kotiin ja pääsin maate. Mut koko yön mun masu oli sellanen ihmeen kosketusarka ja vihlova, onko jollain muulla ollu vastaavaa? Tuntui ettei mikään asento oo oikeen hyvä... Ja pissaralli senkun jatkui, sain taas juosta 1-2 tunnin välein päästämässä sen pienen lirun ulos :kieh:

Eipä mulla muuta...

:heart: :Ninni ja Muru 35+4
 
Oikein ihanaa ja aurinkoista ystävänpäivää kaikille!! :heart: :flower:

Tänne päin ei mitään uutta... Epätoivoisesti yritän pysyä tuon esikoisen perässä ja selvitä pyllynpesuista ym hommista jotka ei oo kovin helppoja enää tämän mahan ja rimpuilevan ipanan kanssa :/
Täälläkin turvotusta havaittavissa, mutta painosta ei ole hajuakaan kun meidän puntari otti ja hajosi reilu viikko sitten... Saa nähdä kuinka hauskan yllärin saan kun meen ens viikolla taas neuvolaan :whistle:

Vakuutuksista sen verran, että ei otettu esikoiselle eikä oteta tällekään. Esikoisella on kyllä henki- ja tapaturmavakuutus niin kuin minulla ja miehelläkin että varmaan liitetään tämäkin sitten samaan pakettiin...

Täälläkin mennään valitettavasti kertiksillä, mutta kierrätystä harrastetaan aika ahkerasti, lamput on alkanu vaihtumaan enrgiansäästölamppuihin ja laitteista ei jätetä edes sitä valmiusvaloa palamaan. Kodinkoneiden on ehdottomasti oltava energialuokaltaan A, mutta tuo meidän auto ei taida olla kovin ympäristöystävällinen kun on sen verran isohko kone ja bensasyöppö :ashamed: Punaisesta lihasta mä en oo oikein välittäny ikinä. Ei oo vaan mun makuun... Mutta tuo mies tuntuu syövän sitä minunkin edestä, että se taitaa olla plus miinus nolla :whistle: Viileässä kun tykätään olla koko perhe niin meilläkin asunnon lämpötila on sen 20 astetta tai vähän alle. Esikoinenkin on niin kuumakalle että vaikka makkarissa on tavallisesti vain semmoset 19 astetta niin on nukkunu ihan vauvasta asti ilman peittoa :)

No jaa... Mun piti tulla vaan toivottamaan hyvää ystävänpäivää mutta piti jäädä tarinoimaan :) Pojukin kiertelee tuossa ympärillä siihen malliin että äitiä kaivataan leikkikaveriksi...

Pimmi 34+1
 
Ihanan aurinkoista täällä Turussa! Hurja tuuli vain. Kohta voisi lähteä koirien kanssa lenkille, toivottavasti eivät lennä ilmaan!

Kysymys: Onko täällä muita, joiden paino on noussut hurjasti? Mulle on kertynyt 19 kg! Olin tosin pikkuisen alipainoinen ennen raskautta (oon vain ruumiinrakenteeltani semmoinen) eikä neuvolassakaan ole urputettu. Itse luotan siihen, että imetys ja kärrylenkit vievät sitten kilot, mutta aika raskasta tämä kirjaimellisesti on. Ei meinaa kyykystä ylös päästä kun voimat loppuu!

Ilmastonmuutokseen sen verran, että koitetaan kyllä jotain asian eteen tehdä. Joskus vaan mukavuudenhalu ajaa ohi... Ollaan kasvissyöjiä oltu miehen kanssa jo kymmenen vuotta, kestovaipat odottaa pikkuista, jätteet lajitellaan niin hyvin kuin voidaan, hehkulamppuja vaihdetaan pikkuhiljaa energiasäästöihin ja ostetaan luomua suoraan rymättyläläiseltä viljelijältä! Tulee muuten halvemmaksi kuin kaupan luomu. Auto meillä on, mutta koitetaan välttää turhaa ajoa. Kun asuu lähes kaupungin keskustassa ja on pienituloinen, on mielestäni suht helppo olla ympäristöystävällinen; meillä ei olisi varaakaan ostaa kalliita kertisvaippoja, tankata autoa jatkuvasti tms. Ja ulkomaillahan me rampattaisiin jatkuvasti, mutta kun ajatellaan ympäristöä ja lentämisestä aiheutuvia päästöjä, niin ei viitsitä :p Mutta kyllä sitä välillä lipsuukin... Koirien kanssa tulee helposti lähdettyä autolla metsälenkeille, samoin nyt talvella iltaisin kun ollaan oltu esim leffassa, ulkona myöhään ollaan kyllä menty autolla. Ei vaan jaksa raahustaa tuolla pimeässä ja kylmässä, vaikka ei kotiin ole kuin pari kilsaa ydinkeskustasta. Niin ja suvun yhteinen kesämökki ei taida olla mikään ympäristöteko myöskään.

Kun me ostettiin auto syksyllä, ajattelin että sitten säästetään ja aletaan käydä isossa automarketissa kerran viikossa, jokapäiväisen lähikaupparamppaamisen sijaan. Mentiin kerran citymarketiin ja sinne paloi niiiiin paljon rahaa, että ei paljoa tullut säästöä :LOL: Kun siellä on niin valtavat valikoimat kaikkea hyvää ja tietenkin tuiki tarpeellista, että me ihan seottiin ja tuli vaan ostettua ja ostettua! Esim just puolivalmiita kasviruokavaihtoehtoja on ihan julmettu määrä. Oli siinä sitten ihanaa seistä kassalla kun on tottunut semmoisiin parinkympin ostoksiin ja tavaraa vaan tulee liukuhihnalle, kone piippaa ja loppusumma kasvaa, eikä ostoskärryjen pohja edes häämötä. Kylmä hiki otsalla sitten ojensin kassaneidille korttia, loppusumma 170 euroa!! :x

Eli ollaan nykyään oikein ympäristöystävällisiä, ei käydä autolla marketissa vaan kävellään 50 metriä meidän lähikauppaan, jossa on oikein ihanan suppeat valikoimat. :p

Niin ja poden jo nyt pikkuisen "p**ka-äiti-syndroomaa": kun anoppi aina tolkuttaa, että vauvalle pitää laulaa jo masuaikana, ja mulla ei ole ollut mitään lauluhaluja!! Koko otus tuntuu jotenkin niin epätodelliselta, että laulamaan puhkeaminen tuntuu yhtä luontevalta kuin huonossa musikaalissa... Ja siinä typerässä "VAU"-kirjasessakiin koko ajan tolkutetaan "laula, laula!" Kai se pikkuinen mun ääneni tunnistaa, vaikka en ole mitään kehtolauluja sille laulanutkaan?! Ja ei kai vauva voi mietenkään tehdä eroa lastenlaulun ja muun musiikin välille, kun "aikuisten" musiikkia kyllä kuuntelen ja kai sitä mahaankin kuuluu. Voi jessus mitkä huolenaiheet! Taitaa asiat olla liian hyvin :)

Hyvää ystävänpäivää kaikille!

Sopuli ja pikkuinen 36+1
 
Ja vielä.. :)

Vakuutuksista Vaavin isovanhemmat ovat luvanneet sponsoroida vakuutuksen! Joten meillä näin ihana tilanne sen suhteen. Pitäisi nyt vaan soitella ja kysellä eri vaihtoehdoista. Oon niin huono kaikissa virallisissa asioissa. Kelan kanssa osaan jo jotenkin asioida, mutta kaikki vakuutukset, veroasiat tms. ovat minulle ihan kauhistus! Luultavasti ihan turhaan :)

Pikkuisen vielä minun ja vaavin tiedoista, poikaa tänne odotetaan. On ollut koko raskausajan vahvasti poikaolo ja rakenneultrassa hän sitten suosiollisesti esitteli sukukalleuksiaan. Ei voinut erehtyä B) Kun mies sitten vielä kyseli, että onko se nyt sitten poika, hoitaja sanoi että kyllä sääliksi käy jos tuo on tyttö :LOL: Mutta oon kuullut kyllä juttuja, joissa ns. 100% varma poika onkin ollut tyttö! Ja iältäni olen vielä toukokuuhun asti 24. Ja siis esikoinen on tämä möyrijä :heart:

Mua on vaivannut nenän tukkoisuus öisin. Mikään ei ole auttanut, ennenkuin luin jostain täältä, että Bebanthenia kun laittaa illalla nenän limakalvoille, niin ei tule tukkoisuutta. Ja on toiminut!! Ihanan näköistä puuhaa kylläkin survoa rasvaa sieraimiin :D

Kauhe hinku olisi jo päästä synnyttämään, vaikka tietysti olisi hyvä jos vauva olisi masussa vielä pari viikkoa ainakin. Oonkin nyt koittanut psyykata itseäni, että nauttisin viimeisistä viikoistani ilman vauvaa enkä niin kamalasti laskeskelisi päiviä. Jotenkuten oonkin onnistunut, mutta uskon kyllä, että kohta alkaa olla vaikeaa. Ainakin jos vauva antaa odottaa itseään yli LA:n. Kun on jotenkin ollu kokoajan semmoinen olo, että varmasti hän ennen 12.3. syntyy.

Nyt koitan ryhdistäytyä ja pestä kylppärin. Sitten kauppaan!

Sopuli
 
Happy Valentine's!!!


Täällä yhdellä erittäin paljon yöuniaan arvostavalla möhiksellä yökukkuminen jatkuu... En tiiä mikä tota unettomuutta sitten aiheuttaa, viimekin yönä pyörin kolmeen asti ja mietin kaikkia tosi ikäviä asioita, ja huolin vaikka sun mitä vauvasta jo etukäteen, mies vaan kuorsas tyytyväisenä vieressä... Ja sit nousin kuitenki ihan normaalisti 9 kun se lähti töihin. Kai sitä vaan luonto rupeaa jotenki valmistamaan, mulla ja nukkumisella on vaan ollu ennestään tosi syvä rakkaussuhde. :D Et tuntuu ihan oudolta tällänen valvominen ja päivästä ei sit kuitenkaa ees väsytä pahemmin! Tekee vaan mieli kaikkia kotihommia tuusata.

Eilen sain extempore-idean lähteä yksin kaupungille pyörimään kun piti tehdä toi isyyspakkaus miehelle valmiiksi, 2 tuntia jaksoinkin ihan hyvin vaikka liitoskivut on pahentuneet tosi äkäsiks vauvan laskeutumisen myötä... Ja mies oli ihan tippa linssissä siitä pakkauksesta, ei kuulemma osannu yhtään oottaa! :heart: Ihana oli kyllä toista silleen ilahduttaa, oli joka metri kävelyä kyllä sen ilmeen arvoisia!

Ninni, mullakin on jatkuvasti vaikka minkälaista vihlontaa mahassa, ja toi kosketusherkkyys on myös tuttua, ihan tosi kipeää tekee joskus johonki tiettyyn pieneen kohtaan, eikä pysty ollenkaan koskemaan...

Onko muuten muilla jo vauva laskeutunut/kiinnittynyt? Ja oliko jotain tuntemuksia kun vauva lähti laskeutumaan? Mulla oli tosi kipeänä alamasu muutaman päivän viime viikolla kun tää ipana juili päänsä tonne häpyluun taakse, jouduin ihan panacodia ottamaan kun en saanut nukuttua, että mä ainakin tiesin jo heti sillon että nyt tapahtuu jotain, kova paineentuntu oli myös tuolla alapäässä niinä päivinä melkein kokoajan.

Vakuutuksia ei olla sen kummoisempia otettu - toivotaan että meillä ollaan terveitä. Ja noista ekoteoista, vielä ei oo energiansäästölamppuja mutta kovasti on mies puhunu että niihin siirryttäis. Valoja ei pidetä turhaan päällä ja aikaisemmin oli tietokone aina yötkin päällä kun tää on kuiteski miehen työväline ja sillä oli aina jotain juttuja tässä päällänsä mutta nykyään pannaan aina kiinni kun ei käytetä. Meillä on tosi pienibensainen auto mikä on ihan luojan lykky, se vie vaan ~5 litraa satasella, eli siinäkin säästetään... Mutta valitettavasti en oo tosta kestovaippailusta yhtään innostunut - lähinnä siksi että en siitä juuri mitään ymmärrä. Soseet ja muut aion kyllä sitten tehdä itse vauvalle, saa sitten nähdä kun oon maksanu itteni kipiäksi noista kertisvaipoista alkaako kankaiset kiinnostamaan. :)

Nyt täytyy ruveta valmistautumaan anopille lähtöön, meen ompelemaan meille verhot makkariin - kääk ... Mitäköhän siitäkin tulee. Ja illalla mies vie mut sit Rossoon mun lempikatkarapupastaa syömään, ystävänpäivän kunniaksi! :heart:

t. mama-L & Pikku-Onni tasaviikoin 36+0!
 
Onpa tullut paljon tekstiä nyt :D mihinköhän sitä muistaa kommnetoida.. :snotty:

Biovaipat ei valitettavasti oo sen ympäristöystävällisempiä kuin tavallisetkaan. Niitä ei sais heittää bioroskiksii joten maatumalla sekakaatiksilla ne aiheuttaa samaa käymistä kuin muukin pasha siellä. Ja maatumisaika on silti sen 100 vuotta vaikka biovaippa onkin, joten ei niistä kannata maksaa vaikka se kuulostaa houkuttelevalta. Ei vaan ole idea vielä tarpeeksi kehitetty eteenpäin.

Pesupähkinöistä
joku kysyi lisää infoa, googlettamalla löytyy paljon. En oo koskaan kiinnittänyt pyykin pehmeyteen huomiota niin en osaa sanoa tuleeko noista samanlaisia kuin huuhteluaineen kanssa. Mutta pähkinäthän ei estä huuhteluaineen käyttöä ;) Jos siirtyy edes pesuaineessa luonnonmukaiseen niin onhan sekin jo iso askel niistä myrkyistä poispäin vaikka käyttäisikin vielä huuhteluainetta. Niitä saa siis ekokaupoista ja sitten noi olen ostanut itiksen "punnitse ja säästä" -liikkeestä jossa yllätyksekseni oli myös luomutuotteita :D

ekotekoja
meillä arvostetaan mutta häpeäksemme laiskuus kuitenkin voittaa usein. Kaikki kierrätetään mihin löytyy roskikset minne heittää kierrätettävät, eli lasi,pahvi,paperi,bio jne. Masiinat sammutetaan virtanappuloista mutta yksi tietokone on usein yötä myöten päällä koska sitä käytetään niin paljon. Mutta ollaan päästy siihen että vain yksi (olohuoneessa on 4 yhteensä ) :D Autolla menen nykyään lähes joka paikkaan koska kävely rupee supistamaan ja sen jälkeen matkasta ei tule mitään. Kivuttomasti sentään vain, mutta ei se nopeutta lisää :D Kierrätän myös eteenpäin vanhat huonekalut/vaatteet/sun muut ja joskus ostan kirppiksiltä jotain. Yritämme ostaa kaupoista laatua vaikka maksaakin enemmän, säilyy toivottavasti myös paljon kauemmin hyvänä ettei tarvii koko ajan olla uusimassa.

Punaista lihaa emme ostaneet pitkään aikaan ollenkaan vaikkei kasvissyöjiä olla. Eli leivän päälle oli kyllä makkaraa ja lihaa tuli syötyä ravintoloissa+muualla missä nyt ruokaa tarjottiin mutta omassa ruoanlaitossa pyrimme käyttämään soijarouheita ja kasvisvaihtoehtoja aina. Nytkun olen ruokavaliolla tän rd:n vuoksi niin olen ostanut lihaa kotiin kun ei sitä pelkkää kasvista jaksa aina syödä koko päivää eikä muita lisukkeita (pasta,peruna) nyt voi (enkä halua edes) käyttää.

Luomua ostetaan aina kun on (hyvänä) vaihtoehtona :) ja Ruohonjuuressa (ekokauppa) käydään ostamassa esim. tiskiaineet ja tuollaiset.

Vakuutuksista meillä on kaikenkattavat vakuutukset miehelle,mulle,kodille ja autolle niin tottakai tulevalle (tärkeimmälle) perheenjäsenelle otettiin myös vakuutukset. En oo käsittänyt sitä "auto on vakuutettu mutta lapset ei" -mentaliteettia. Enkä tarkoita että kaikki tarvitsevat vakuutusta tai että sellainen pitää heti olla hankkimassa kun saa testiin plussan. Vaan että jos kokee esim. auto- tai kotivakuutuksen tärkeäksi niin kuvittelisi että silloin kokisi lapsenkin vakuuttamisen. Iloinen tulen vain olemaan jos lapsi ei sairasta vaikka vakuutus onkin. Ei sitä voi ajatella että hukkaan menee, aina voi tapahtua mitä tahansa. Tietty suomessa nyt onneksi on julkinen terveydenhuolto suht kohdallaan! ettei kukaan lapsi ilman hoitoa jää. (taino itseasiassa toissakesänä kuoli yksi 6v poika nopeasti etenevään sairauteen koska "resurssit ei riittäneet" kesäaikana hoitoon. Ei siis lekurit osanneet odottaa että etenisi niin nopeasti niin ei saanut hoitoa ajoissa. Ihan hirvittävää.).

Imetystyynyä ei olla ostettu eikä varmaan ostetakkaan. Tosin siihen ei ole mitään erikoista syytä :D en vaan ole vielä ainakaan kokenut tarpeelliseksi eikä niitä ole tullut vastaankaan kuin kerran lastentavaraliikeessä. Katsotaan sitten kun kiroilen sohvatyynyjen kanssa että lähteekö mies sellaista hakemaan :p

Vielä omaa napaa sen verran että kun nyt en ole neuvolassa käynyt niin ensi viikolla varmaan alan käymään tän loppuajan kerran viikossa. Tajusin kauhukseni että se sama terveydenhoitaja olisi ollut vastuussa vauvanhoidosta ja tullut kotikäynnille jne. joten salamannopeasti vaihdoin terkkaa ja nyt menen ensi viikolla tutustumaan. Äsken soitin häneltä aikaa ja kyllä kuulosti todella mukavalta ja reippaalta mammalta :D Sellainen rempseä täti, luulen että hän on juuri se kuka kerran kävi tätä edellistä terkkaa auttamassa että saivat vauvan sydänäänet mulla kuuluviin. Hän oli kyllä aivan mahtava :D

Nyt saa tää romaani riittää, hyvää päivänjatkoa!

Terv. Oikukas rv 36+0!
 
Sopulille piti tulla vielä vastailemaan että kyllä täälläkin on painoa tullut jo vissiin 13-14 kiloa :/ Ja minä en edes ollu mitenkään laiha tapaus ennen raskautta vaan painoindeksi oli 24 paikkeilla... Esikoisestakin tuli noin 15 kiloa, mutta puolessa vuodessa oli kaikki hävinny että jospa tälläkin kertaa... Mun sisko on paljon hoikempi ja hälle tuli esikoisesta jopa 27 kiloa :whistle: 20 kiloa tais hävitä jo ensimmäisen kuukauden aikana että älä huoli :)
Älä nyt tuon takia ittees huonoksi äidiksi tunne

Niin ja tuosta laulamisesta että en se minäkään kyllä ole lauleskellut :D En tälle mahalle enkä esikoisellekaan... Mun laulaminen ei oo mitenkään nättiä kuultavaa edes itteni mielestä joten eiköhän nuo vauvat pärjää ilman ;) Esikoinen ainakin tunnisti minut ihan hyvin ja on ollut ihan alusta asti äidin poika vaikken laulanut tai edes jutellut kummempia raskausaikana. Kyllähän ne kuulee meidän ääntä muutenkin kun ollaan äänessä pitkin päivää :) :hug:

Nyt voiskin kipittää taas postilaatikolle kattomaan että oisko tullu saapumisilmotus äitiyspakkauksesta :headwall:

Pimmi taas
 
ainiin se paino :D

Pohjat taidan vetää vieläkin kaikista, nyt tullut yhteensä 22kiloa ainakin. Ennen raskautta taisi painoindeksi olla 20 joten ihan normaalipainosta lähti näin hurjaan nousuun. Onneksi se ei mielestäni näy ihan noin pahana :LOL:
 

Pakko lähteä tänään kohti Helsinkiä, sillä vaunut ovat saapuneet!!! JEE!!!!! :heart:
Oli hieman jännitystä ilmassa että ehtiiköhän ne ennen vauvaa.. Nyt on sitten kaikki valmista, vauva tosin puuttuu.. :)

Mulla piti olla tänään neuvolalääkäri mutta jouduin peruuttamaan sen kun en uskaltanut eilen lähteä tien päälle. SÄä oli mitä hurjin ja taas kipuja riitti! Nyt joudun sitten yksityiselle, ellen halua varata aikaa 3 pvää lasketun ajan jälkeen.. Näin meillä.. Onneksi oma kulta tulee huomenna monen viikon jälkeen kotiin! :heart: Saatiin kehdon pehmusteet valmiiksi ja niistä tuli aivan mielettömän ihanat!! Nyt on kiva lähteä väsäämään niitä paikoilleen kotiin.

Ekoteoista
olette jutelleet.. Meillä ei ole juuri mitään niin ekoa kotosalla.. Kannettava tietsikka toki syö melko vähän sähköä verrattuna pöytämalliin.. Itse olen aina ollut luonnon painajainen.. :ashamed: En voi kehua sen enempää ekotekojani. Tölkkejä lajittelen joskus ja tietty paperit/lehdet eri keräyspisteeseen. Vaipparumbaan en lähde, vaan Pampers on meidän valinta.

Vihlontaa
on täälläkin!! Sattuu välillä niin julmetusti vaikka vaan istuis paikoillaan. Mulla kävellessä eniten ja siinä samalla yleensä tihkuu jotain ulos tuolta alakerrasta.. :x Ihan vain läpinäkyvää nestettä, joskus valkovuotoa. Tämän vuoksi olisi ihan mukava päästä lääkärille... :/

Imetystyynyä meillä ei ole.. Katsotaan sitten mikä tarve on myöhemmin. Ostin kotiin "imetystuolin".. Sellainen mukava nojatuoli missä PITÄISI olla miellyttävä syöttää pienokaista.
Me kuitenkin lähdetään vauvan kanssa melko pian pois suomesta, joten ei tänne hirveästi viitsi hankkia kaikkea.. Miehellä on vielä työt kesken Ranskassa, joten sinne haluttaisi lähteä kun vauva on siihen valmis.

Nyt pakkaamaan kamoja kasaan.. Matkaan on tarttunut hoitolaukku, yleiskone, kattiloita, leivontavälineitä, vauvalle nalle, silkkimyssy, lakanoita, virkattu peite (ihana ), kehdon suojus, villapuku+lapaset+sukat ym kivaa.. :) Sukulaiset hieman lahjoneet meitä! (voin laittaa kuvia noista mummin tekemistä jutuista kun ehdin.. )

Ihanaa ystävänpäivän jatkoa mammoille ja masukeille!!!

Laura & pienokainen 36+3
 
Vakuutuksen otimme Pullalle viime vuoden puolella jos tulisi jotain isompia allergioita tms. Meillä on kattavat vakutukset myös koirille joten tuntui luontevalta ottaa myös lapselle.

Kestovaippoja olen hankkinut aika läjän erilaisia kokeiltavaksi, nyt vaan odotellaan että mies kasvaa niihin sopivaksi (en siis ollut ostanut ihan niitä pienimpiä...). Valoja ja laitteita sammutellaan ahkerasti ja lamppuja olemme vaihtaneet energiansäästöihin. Eniten meillä ehkä panostetaan jätteiden lajitteluun, erityisesti mies on innokas. Kerran kysyinkin kuinka hän jaksaa aina miettiä ja vastasi että kun työnsä puolesta (remonttimies) roudaa kaatikselle valtavia määriä jätettä niin koittaa vastapainoksi kotona panostaa jotta ns. sekajätettä tulisi mahdollisimman vähän.

Ihana aurinkoinen sää kutsuu ulos mutta ollaan molemmat hieman tukkoisia, pitää ehkä ihailla ikkunan takaa...

BiaBia ja Pullianen 22vrk
 
Mä en ymmärrä kun alussa nous hirveen äkkiä paino ja sit se tasaantu... Sit vähän aikaa sitten oli se 4pv vatsatauti jolloin laihduin 3 kiloa... Parissa viikossa ne tuli takasin kuitenki, ja nyt taas olin eilen laihtunut kilon muutamassa päivässä. |O En käsitä. Nyt siis se 9 raskauskiloa plakkarissa... Sais kyllä olla vähän enemmän ku mä oon semmonen ruipelo luonnostani, et ois sit energiaa (= tavaraa takamuksessa) imetystä varten.

Onneks tänää pääsee ravintolaan mussuttamaan jos vähän vaikka korjais tilannetta. :LOL:
 
Ninni : Voit vaihtaa mulle vuoden lisää ikää, vaikka päätinkin että täytän nyt aina 25v :)

Ekotekoja: Meillä on kanssa energiansäästölamput käytössä, mutta siihen se sitten melkein jääkin. Täällä maksaa sähkö päivällä ihan älyttömästi joten yritetään olla polttamatta turhaan valoja tai muuta vastaavaa. Kierrätys on suhteellisen hankalaa, koska ainut mitä joissain paikoissa erotellaan on pullot ja metalli, mutta täällä missä itse asutaan ei esimerkiks ole mitään erillisiä keräysastioita lähimaillakaan mihin vois viedä esimerkiks pulloja eli valitettavasti suunnilleen kaikki menee samaan.

Saini rv 34 + 6
 

Yhteistyössä