<<< MAALISMASUT HELMIKUUSSA >>>

Onkin aikamoinen tuuli! Puut ihan melkein kaksinkerroin. Eipä tee mieli lähteä ulos, vaikka se aurinkokin sieltä löytyi!

Vakuutuksesta: meillä on vanhemmilla lapsilla vakuutukset ja on ollut ihan hyödylliset. Varsinkin tuon vanhimman kitarisaleikkaus ja suolistotähystys/kuvaus saatiin hoidettua pikaisesti yksityisellä. Kunnallisella olisi joutunut odottelemaan pidempään. Vakuutus on korvannut myös kalliit ummetuslääkkeet ja jopa käynnit homeopatilla, koska on myös ns. oikea lääkäri.

Tälle tulevalle ei nyt vakuutusta vielä otettu, koska Ifillä ei ollut sellaista "hyvää" tarjolla. Muita yhtiöitä vähän vertailtiin, eikä niistä oikein sopivaa löytynyt. Aika moni vaatii kotivakuutuksen siirtämistä. Olemme olleet kuitenkin niin supertyytyväisiä tuohon Ifin palveluun, että emme halua yhtiötä vaihtaa. Meillä on kaikki vakuutukset keskitetty sinne. Tarkoituksemme on ottaa lapsivakuutus sitten kun poika on sen 2 kk. Toivottavasti siihen asti pysyy terveenä.
 
Olen täsä taustaillut pari päivää kun on vaan ollut niin totaalisen väsynyt fiilis. Olen jokseenkin niin täynnä tätä raskaana olemista. En muista että tällaisia tuntemuksia olisi ollut aiemmissa raskauksissa.
Eilen pidin kunnon siivousurakan kun pojalla oli niitä kohimatoja niin piti sitten koko kämppä siivota lattiasta kattoon... Ja illalla sitten tiesi siivonneensa, meinaan sain kontata täällä kotona kun jalat ei kantaneet. Ihmemieskin sitten illalla muistutteli olemassaolostaan kaivautumalla vaan syvemmälle tuolla alapäässä :/

No mutta, piti kait jotain kommentoidakin, eikä vain surkutella tätä omaa olotilaa... :ashamed:

Ninnille onnittelut tätiytymisestä :hug:

Meillä ei tällä hetkellä harrasteta sen suuremmin "ekotekoja" kun on tämä elämä niin vaiheessa tässä rakennusaikana. Mutta kun talo on valmis niin meille tulee energiasäästölamput ja kierrätetään roskat. Vaipoissa mennään ihan kertiksillä. Kodinkoneet on kaikki A- luokkaa säästöominaisuuksiltaan (paitsi kuivausrumpu). Meillä on suora sähkölammitys, mutta omalla pihalla odottaa puita moniksi vuosiksi joten ostettiin takka jossa mahd. suuri lämmitysala. Ruoan suhteen ollaan melkoisia kulinaristeja, varsinkin mies joka on kokki koulutukseltaan. Välillä ostetaan luomua mutta usein melkein sitä mitä halvimmalla saa.

Imetystyynyä en ole ostanut enkä luultavasti ostakaan. Olen pärjännyt noilla muhkeilla sohvatyynyillä aina :)

Vakuutusta emme ole ottaneet. Ei ole muillakaan lapsilla. Mä olen jotenkin niin huono noiden vakuutusasioiden kanssa. Onneksi mies hoitaa ne asiat. Autoissa meillä on täyskaskot, mutta ne on pakolliset kun on rahoituksella olevat autot. Niin ja niitäkin on muuten vielä toistaiseksi 2 kappaletta. Keväällä luovutaan minun autosta, tai siis vaihdetaan nykyiset autot yhteen uuteen. :D

Nyt taidan mennä jauhelihasopalle ja sit hakemaan eskarilainen kotiin.

kleopatra ja ihmemies 33+3
 
Tässäpä pikaisesti pyörähän ennen ku lähetään ilmottamaan tyttö kouluun! :D Ihan käsittämättömän nopeeta menee nää vuodet! Vastahan se tuo neiti synty ja nyt jo menossa kouluun! Mammalla tulee ihan haikee olo kun ovat jo niin isoja nuo kaks :'( "Se on elämää ei sen enempää.." :) Mut onneks on nyt tulossa tää sylin täyte ;)

Misupai: mie olen kattonu sitä G pistettä juu.. ja on kyllä aika pitkälle just sillä "hihi hihi"- linjalla. Odotin tuolta sarjalta jotain ihan muuta ja oli suoraan sanottuna pettymys. Mut menee siis paremman puutteessa, niinku eilenki ku en jaksana raahautua yksin sänkyyn.

sopuli tervetuloa joukkoon mukaan :wave: Tännehän mahtuu :D

Marmeladi & Masuasukki 37+2
 
Meidän ihana ystävänpäivälahja täytti tänään 2v. :heart: Voi miten nopeaa aika menee..
Ajattelin, että oisko tänään syntynyt toinen ystävänpäivälahja, muttei näköjään synny.. Kasvakoon pieni rauhassa mahassa, vaikka onkin jo lähemmäs 3,5kg:)

Painosta: Mulle on tullut nyt 18kg. Muttei haittaa, koska lähtöpaino oli 45-46kg..

Pitää lähteä touhuilemaan jotakin, kun muut ovat päiväunilla:) Sain tänään nukuttua yli kahteentoista, ihanaa vaihtelua. Olen ollut niin väsynyt, ettei mitään järkeä. Kaippa se elimistö kerää voimia tulevaan koitokseen..

Ninnille onnea tätiyden johdosta :flower: Oliko vauva miten iso, jos kerta sectioon päädyttiin painon takia? Vai eikö muuten mahtunut tulemaan? Aina pelottaa tuo alakautta synnyttäminen, jos vauva ei sit mahdukaan tulemaan ja pitkän ähistelyn jälkeen joutuukin sectioon.. On vähän kuin turhaan ollut kauheissa tuskissa..

LOE ja Rakas 38+0 :heart: (Nyt vauva on täysaikainen:))
 
.. ja jos ystävänpäivä ei maata tärisytä niin asia hoitunee myös seisomalla pihalla tuossa tuulessa. Hyvä kun tukkaa pysyy päässä.

Meillä syötiin aamulla sydänvohveleita ja illalla dipataan suklaafondueeseen vaahtokarkkeja ja hedelmiä. Jätin pääaterian järkkäämisen miehelle, joten ulos ollaan varmaan menossa syömään. :D
Sain mieheltä lahjaksi toivomani turkoosin hupparin (joka tosin menee kiinni vasta kun masusta pääsee). :heart:

Eilen oltiin osastolla tutustumassa ja nähtiin 2h vanha vaavi.. :heart: Kyllä sitä jo kaipas omaansa syliin kovasti. Mä tykästyin altaaseen ja kätilö sano, että se on ollut todella vähällä käytöllä, joten siihen pääsy lienee ihan mahdollista jos olosuhteet muuten sallii. Ensi viikolla sitten näkee taas ukkelin ultrassa.. :heart:

Rhea ja eka-vekara 36+2
 
:flower: kaikille Mammoille =)

Yritän kirjoitella, jos vaikka tulee perille.... äsken taas näkyi valkoista ruutua kiitettävästi...

Vakuutusvaraus on hankittu. On tuo avioliitto Nordean kanssa solmittu, niin sieltä myös on syntymättömän lapsen vakuutusvaraus otettu. Mielummin turhana, kuin ettei sitä olisi ja sitä kovasti tarvittaisiinkin.

Ekojutuista; taitaa mennä samaan muidenkin kanssa eli valaisin- ja kierrätysasioihin kiinnitetään huomiota. Ledit on pitkälti hankittu nyt tähän uuteen kotiin. On aina suosittu kierrätystä ja löytyy itse entisöityjä lipastojakin kotoota sulassa sovussa uusien kanssa.
Tulokkaalle ei ole ostettu ensimmäistäkään vaatekappaletta, äitiyspakkauksen lisäksi on saatu niin paljon ystäviltä (uutta ja vanhaa), että kaappi on siitä huolimatta täynnä tavaraa!!! :D
Vauvan pyykit on pesty hajusteettomilla tuotteilla, Miniriskillä ja Comfort sensitivellä huuhtelut.
Kananmunien pitää olla vapaiden kanojen sellaisia ja itse en ole syönyt punaista lihaa kohta 20 vuoteen... kanaa ja kalkkunaa valitettavasti menee.. ja sitten vastapainona käytän kuitenkin nahkatakkeja ja -kenkiä..
Sukulaisten sijaan mun joululahjat saa WWF ja Hesy (eläinsuojeluyhdistys), joten yritän edes joskus olla hyvä ihminen :xmas: no joo, saa sukulaisetkin joskus jotain ;)
Ja mukavuuskapistus auto löytyy, vaikka metro on vieressä... mutta eipä sitä nyt kovin paljon tai kauas tule ajeltua kun kaikki löytyy läheltä.. ja sitäkin on mietitty, että vaihdetaan se veneeseen (turhuuksien turhuus), kun rannalla asutaan eikä kesäpaikkaa ole, niin..... pohdinnassa on. Niin ja tuulisähköstä maksetaan.

Siis jossain yritetään tehdä oikeita valintoja ja jossain ollaan taas omanapaisia laiskimuksia |O

Oon nyt sitten siirtynyt omanapaiseen laiskotteluun muutenkin! Supistelee heti, jos yrittääkään liikkua ja touhuilla.... ja maanantaille pitäisi selviytyä siihen lapsivesipunktioon! Jos muuttuu supparit tiheemmiksi tai kivuliaiksi, niin eikun mennään sairaalaan näytille ja voipi olla että sinne sitten jo jäädään!! :eek: :heart:
Siispä pysyn suosiolla tässä sohvalla, josta heräsinkin äsken päikkäreiltä. Lepo tekee hyvää.. :whistle:

Ihanaa päivää kaikille ja Ninni-tädille Onnea :flower: :hug:

Palailen taas täältä sohvalta :wave:

Hexodus ja masumonottaja (auts, tekeekin välillä tosi gutaa potkunyrkkeilymatsit) 37+1
 
Bellona tervetuloa Keski-Suomeen B) Voi kuule kyllä ensi talvena voi hyvinkin jo lähteä - ainakin siskon vauva pärjäsi mainiosti reilun puolen vuoden vanhana, kun vain otti hoitajan mukaan! Käsi se rinteen alla katsomassa touhua (tai unia) ja tietty sitä piti aina välillä käydä ravitsemassa... Minä kyllä tahdon rinteeseen ensi vuonna, jos vaan silloin on lunta...

Sopuli minä myös oon koko raskausajan kärsinyt nenän tukkoisuudesta. KEsällä allergiaoireet olivat inhottavat, mutta en uskaltanut ottaa mitään kortisooneja. Käytin vaan nenäsuihketta. Siis Saini kyllä kai lääkitystä kuitenkin saa käyttää, jos se on aivan välttämätöntä! Tosin jotkut lääkärit suosittelevat sinnittelemään minimillä tai mieluummin vain suihkeilla. Otin minä pahimpina päivinä sitten tablettia, ei se hapenpuute ja ahdistuskaan varmasti ole sikiölle hyväksi!

Ekoteoista nimenomaan raskauden suhteen sen verran, että tuleva täti on lainannut meille vuoren kestovaippoja. Tosin niiden peseminenkään ei ole kovin ekologista, että tiedä noista hyödyistä. Mutta eipähän tule jätettä ja säästöähän se on talousmielessä. Muuten meillä säästetään sähköissä ja me ostetaan mahd. vähän. Esimerkiksi huonekalut on kierrätystavaraa vinteiltä ja varastoista. Musta on mukavaa, mitä vanhempi huonekalu ja mitä enempi siihen liittyy tarinoita =)

Painosta oli taas kyselty ja aiemmin siitä oli puhetta, että kyllä, kyllä täällä on muita painoa hankkineita. Esim. minä en tosin ollut etukäteen alipainoinen, BMI jotain 22 eli normimitta. Mutta mitä lähemmäs LA tulee, sen vähemmän stressaa. Nimenomaan on sitten imetysvarantoja. Pikemmin odotan innolla että kykenis liikkumaan ja ennen kaikkea VENYTTELEMÄÄN. Se alkaa olla hankalaa kun aina on maha tiellä tai painaa isoja verisuonia tai jotain... Seisaaltaan pystyy sentään jotain tekeen. Alkaa olla paikat tosi jumissa!

Mulla on yhtäkkiä liikkuminen käynyt huonommaksi (supistukset, säryt) ja väsymys on jotain käsittämätöntä, pakko nukkua päikkärit. Viime yönä tuli eka kivulias supistus, siis KIVULIAS. Ajattelin jo et tuli lähtö, mut kun se yks meni ohi, sain taas unen päästä kiinni ja sen jälkeen on kestosupistus kivuttomana. Tuo oli kyllä niin uutta kaliiperia kuin entiset, joita luulin kivuliaiksi. Tuo tuntui selässä ja reisissä ja joka paikassa. Aamulla oli jäljellä pahoinvoiva olo ja menkkamainen jomotus. Merkkejä, merkkejä...? Sanoin pikkuiselle, että vielä pitää viikko jaksaa olla ahtaudessa, että äiti valmistuu...

Hyvää ystävänpäivää kaikille toivottaa Skog 38+3
 
Aurinkoista ystävänpäivää!

Skog: Kuten aiemmassa viestissä mainitsin niin ne tiedot mitä mä olen kestoista onkinut (brittiläisiä ja suomalaisia tutkimuksia) ovat kyllä ihan yksiselitteisiä sen suhteen että veden ja sähkön kulutuksesta huolimatta kestot kuormittaa ympäristöä monin verroin vähemmän kuin kertikset! Eli ihan huoletta sen suhteen!

Minkä merkkisiä kestoja olette ostelleet? Mä oon ostanu vähän sitä sun tätä kun ajattelin ensin kokeilla mikä on meidän vauvalle paras. Eilen ostin Prismasta Moomin sisä- ja kuorivaipan ja vaikutti kyllä hyvältä tuotteelta! Ihanan pehmeä sisäpinta ja hyvät tarrakiinnitykset sisävaipassakin, ja tasku mihin voi tarvittaessa laittaa lisäimuja. Kun vertaa esim. tuon ä-pakkauksen Imse Vimseen niin vaikutti huomattavasti paremmalta! Saa nyt sit nähdä miten toimivat käytännössä.

Ifin vauvavakuutus on meillä.

Oonko muuten ainut kuka ei osaa sanoa onko ollu supistuksia vai ei?! :ashamed: Siis mitään niin voimakkaita tuntemuksia ei oo ollu, mutta sit taas pari kertaa on ollu sellaista, että tuntuu että nyt tulee oikein kunnon pikajuna täysillä tavaravaunuilla, mutta sit ei kumminkaan oo tullu mitään, polte on vaan jatkunu alamahalla jonku aikaa. Voiku tollanen olla jotain lievää supistelua?

taimi & vatsataimi 33+5
 
Vitsi jotain hyviä uutisia meillekin. Ensinnäkin täällä mein kylillä on tonttien hinnat nousseet yht'äkkiä aikas runsaasti, tarkoittaa siis sitä että meidänkin tontti on arvokkaampi nyt kuin vuosi sitten, jeejee. Ja sitten säästöpankki on laskenut korkoaan eli jää vähemmän maksettavaa... Ilonaiheet ne on minullakin :LOL:

Vieläkään ei ole Kelalta tullut tietoja äippärahasta ja viikko on äitiysloman alkuun :/

Onko muita kenellä on jano kaiken aikaa? Mulla menee näin illasta vettä varmaan litratolkulla ja kaiken aikaa vaan janottaa :p

Tänään ollut kauhia päänsärky aamusta alkaen eikä vaan ota laantuakseen. Taodanpa mennä tuonne sänkyyn lepäämään ja lukemaan lehtiä, jospa se siitä :(

Palataan taas :wave:

kleopatra viemässä palstatilaa
 
Vitsi jotain hyviä uutisia meillekin. Ensinnäkin täällä mein kylillä on tonttien hinnat nousseet yht'äkkiä aikas runsaasti, tarkoittaa siis sitä että meidänkin tontti on arvokkaampi nyt kuin vuosi sitten, jeejee. Ja sitten säästöpankki on laskenut korkoaan eli jää vähemmän maksettavaa... Ilonaiheet ne on minullakin :LOL:

Vieläkään ei ole Kelalta tullut tietoja äippärahasta ja viikko on äitiysloman alkuun :/

Onko muita kenellä on jano kaiken aikaa? Mulla menee näin illasta vettä varmaan litratolkulla ja kaiken aikaa vaan janottaa :p

Tänään ollut kauhia päänsärky aamusta alkaen eikä vaan ota laantuakseen. Taodanpa mennä tuonne sänkyyn lepäämään ja lukemaan lehtiä, jospa se siitä :(

Palataan taas :wave:

kleopatra viemässä palstatilaa
 
Kannanpa minäkin korteni kekoon tälle päivälle. Eihän tämä palsta mitään velvoita, mutta kiva on lukea joka päivä ja kirjoitellakin edes kerran. Tänään oli taas sellainen "reissupäivä", ettei ole pahemmin tullut koneella oltua.

Aamulla kävin neuvolassa ja kaikki oli päällisin puolin hyvin. Painoa oli tullut 700g viikossa, ääk. Mut nestettä pääosin, vaikka turvotusta ei oikeastaan ole!!! Se o kyllä kumma, että mammafarkut on mahtunut ihan samalla tavalla vkosta 22 asti, vaikka kiloja on tullut yhteensä aika lailla 15. Menee jotenkin tasaisesti joka puolelle tuo neste. Selällään ei kuulemma mun kannattaisi hirveästi makoilla. Nimittäin, jos makaan selällään, vauvan sydänäänet heikommat (125) ja kyljellään 140 ja yli. Joku alaonttolaskimo joutuu siinä puristuksiin ja molempien sydänäänet heikkenee, samoin istukan toiminta. Onneksi nukun kyljellään.

Sit kävin hakemassa infoa synnärin tutustumiskäynnillä (45 minsaa ja NKL). Kertoivat ytimekkäästi, miten toimia kun h-hetki tulee. Näyttivät seurantahuoneen=odotushuone äidille ja synnytyssalin. Siellä yhdessä on amme ja useimmiten sinne pääsee, jos ei oo hirmuisesti halukkaita. Minä oon!! Kertoi tuo kätilö myös siitä, miten toimitaan, jos pikkuisella hätä jne. Jotenkin jäi tosi hyvä fiilis ja oikein odotan synnytystä. Ihan jos siksikin, että näkisi tämän oman pikkuisen. Käynnin aikana supisteli kovinkin, mutta ei kipeästi. Voisi nyt jo supistella kipeästi muulloinkin kun öisin...

Jano on täälläkin lähes jatkuvasti ja tuntuukin, että suolaa pitää saada runsaan nesteen vastapainoksi. Tulee muuten sellainen laimea olo! Sit tosin pissattaa tosi usein, mikä ärsyttää, kun ei koko ajan viittisi vessassa juosta.

Vakuutuksena meillä on Pohjolan lapsivakuutusvaraus, joka astuu voimaan vauvan synnyttyä. Ajateltiin ottaa, kun ei yhtään tiedä, miten perusterve lapsi on. Ja ollaan aika usein reissussakin Suomessa, niin helpompi mennä vieraassakin paikassa yksityiselle. Itselle meillä on vain perus tapaturmavakuutukset. Ehkä jossain vaiheessa pitäisi itsellekin ottaa se hoitokuluvakuutus. Ei ne kuitenkaan törkeän kalliita ollut, halvempia aikuiselle kuin lapselle.

Jotain varmaan piti vielä kommenteerata, mutta eipä tämä laho nyt muista. Taidan lähteä lenkille, niin voi sitten hyvällä omalla tunnolla syödä salilla käyneen ukkokullan kainalossa ystävänpäiväsuklaalevyä... Tosi tervejärkistä: liikkua ja sitten syödä!!!

Misupai ja Helmis 37+5
 
Taimi kyseli minkä merkkisiä käytössä niin itse olen lueskellut eri palstoilta ja suosituiksi vaipoiksi on kehuttu ronja, igulee, hilivinksis ja ruskovillan vaippoja. Itse olen ajatellut että käytän noita kaikkia ja sitten ruskovillan villiksia siinä kuorivaippana. Ronjalla on kuulemma hyvä se tuplaläppä vaippa. Se pitää hyvin esim. päiväunilla ja pidempiä aikoja. Kuivuu myös nopeasti irtonaisten läppien ansiosta. Igulla on pajon hyviä vaippoja ja paljon vaihtoehtoja. Olen ostellut vähän kaikkia...käytössä sitten nään mikä toimii meidän vaaville.
 
:attn:

Nostelen meitä kun aletaan valumaan melkoisen alas.

Juuri herkuteltiin lasten kanssa mansikkarahkalla ja nyt on taas mukavan ähky olo :p

Misupai harrastan ihan samaa.. Siis ensin liikun ihan hulluna ja sitten vaan syön,syön ja syön :LOL: Tosi terveellistä :whistle:

No mutta eipä mulla muuta tällä erää.

kleopatra
 
Hyvää ystävänpäivää!

Ihan ekaksi semmoinen kysymys, että kuinka helpolla lähdette äippäpolille, jos on tunne että kaikki ei ole ihan kunnossa tai jos masussa vauva ei liiku?

Aika vaikeaahan tuohon kysymykseen on tietysti vastata, mutta lähinnä kai tarkoitan, että oletteko ylihuolehtivaisia tai hysteerikkoja odotuksenne suhteen..
Mä nimittäin tässä mietin, että pitäskö käydä vauvaa näyttämässä...ei meinaa ole liikkunut niinkuin yleensä..Onhan tilakin käynyt ahtaammaksi, mutta miten se tollain yhtäkkiä päättääkin hiljaiseloa viettää...? Huomenna vois käydä neuvolassa jos tilanne on vielä sama.

Ekoteoissa
voisi aina olla tehokkaampikin, mutta energiansäästölamput löytyy, samoin kierrätetään tai poltetaan jätteet (vaikka se polttaminenkaan ei ole nykytiedon mukaan kovin ekologista). Vaipat on ainakin aluksi kerttiksiä, en ole vain jaksanut paneutua kestoiluun. Mutta ehkä siihenkin voisi opetella, mutta ei nyt heti alkuun. Monessa asiassa toimitaan luontoystävällisesti, ja toisissa sitten ei. Mutta ei meillä kyllä mitään numeroa tuosta ekoilusta tehdä...omalla painollaan se menee ja rutiinilla.

Vakuutus
vauvalle on otettuna.

Ja mä juon myös aikapaljon ja etenkin iltaisin iskee kovakin vesijano. Mulle vesi on paras janojuoma, en ole oikeen koskaan ollut mikään vichyn tai limpparin saatikka mehujen suurkuluttaja.

Nyt uppoudun kuuntelemaan masua, jos siellä vaikka taas elämää olisi... En mä osaa kovasti viel huolestua...mutta kyllä se mietityttää.

Ootus + kaveri 34+1
 
Ootus mulla kun oli joulun jälkeen ollut kauhia päänsärky ja mielestäni vauva ei ollut liikkunut normaalisti niin soitin heti synnärille ja pyysivät tulemaan käyrille. Mun siskon vauva on kuollut kohtuun raskausviikolla 29 niin olen ehkä sen vuoksi hieman ylihuolehtivainen. :'(

Kannattaa soittaa ja kysyä. Mutta ensin syö jotain sokeripitoista ja mene sen jälkeen kyljellesi ja laske liikkeitä tunti :hug:
 
Ootus:mulla ollut kans pari kertaa silleen, että vauva ei oo liikkunut koko päivänä juuri yhtään, ja oon ajatellu kans et jos seuraavana päivänä hiljaiselo jatkuu niin soitan neuvolaan ja kysyn toimintaohjeita, mutta sitten seuraava päivä onkin ollut taas yhtä mylläystä vatsassa, joten kai se sit on normaalia et on välillä hiljaisia päiviä. Mutta siis mulla ei oo tän parempaa tietoa asiasta. Mut voit tietysti pyytää miestä kuuntelemaan sydänääniä esim. wc-paperirullalla, nimittäin eilen neuvolassa mun terkka sanoi että ainakin mulla kuuluu selvästi sydänäänet korvallakin kun ei oo juuri vatsanpeitteitä. Mutta mä en oo vielä testauttanut tuota mun miehellä, mutta se terkka kokeili ite sellasela putkella. Olis kyllä ihan jännä kokeilla.

Jano on jatkuva täälläkin! Juon heti aamulla ensi töiksi melkein litran vettä ja pitkin päivää juon joka välissä, ja yöllä ainakin kerran.

taimi & vatsataimi 33+5
 
Ootus82: Mun neuvolatäti sanoi tänään, että EI ole turhaa käyntiä äippäpolilla, jos jokin asia huolestuttaa. Ensin kannattaa syödä/juoda sokeripitoista ja sitten kyljellään laskea liikkeitä (voi tökkiäkin vähän). Jos ei mitään, niin sit polille. Mun serkun vauva ei liikkunut noin vuorokauteen ja menivät käyrille - oli melkein suoraa viivaa. Ja lopulta seuraavana päivänä otettiin ulos ja selvisi, että lapsivesikin oli mennyt vihreäksi. Tapahtui tän kuun alussa. Itse aion mennä ennemmin "turhaan" kuin jäädä odottamaan, koska näin pitkälle edennyttä raskautta ei enää viitsi riskeerata jahkailemalla. Eli polille vaan, jos epäilet!!! Toivotaan, että vauvalla vaan väsy, ettei jaksakaan liikkua tänään.

Eipä kummempia. Taidan mennä tutkailemaan millaisia kevätpukuja vauvoille on tulossa Reimalta ja muilta valmistajilta.

Misupai ja Helmis 37+5 edelleen
 
Ootus82: mä olen aika "hermoileva" kyllä niiden liikkeiden kanssa. Meillähän olisi luultavasti esikoinen kuollut kohtuun, jos en olisi ajoissa lähtenyt käyrille. Silloin havahduin eräänä iltana (viikkoja oli 32) etten ollut koko päivänä tuntenut liikkeitä ja makasin sitten sen tunnin, eikä yhtään liikettä, kuuntelin vielä toisen tunnin ja ehkä yhden pienen töytäsyn tunsin. Lähdimme sitten näyttäytymään ja polilla todettiin monotoniset sydänäänet, eli uhkaava hapenpuute. Sektio tehtiin samantien. Eli kyllä hermoilen, jos liikkeet selvästi loppuu. Täytyy myöntää, että vähän täytyy vatsaa töniä, jos ihan hiljaiseksi pidemmäksi aikaa menee. Mutta siis tosiaan vasta, jos niitä liikkeitä ei tunnu lainkaan. Sehän on ihan normaalia, että ne tavallaan hiljenee, vaimenee jossain vaiheessa.

Kleopatra: jano on todellakin koko ajan. Kauppareissullakin iski niin kova jano, että meinasin vichypullon avata jo kaupassa. Varsinkin iltaa kohden juon todella paljon ja sitten juoksen yöllä vessassa. Välillä jo mietin, että onkohan sokerit ihan sekaisin kun niin paljon janottaa. Novellea kuluu päivän mittaan ainakin se 1,5 litraa. Vedestä ei mulla lähde jano. Sitäkin kyllä aika paljon juon.
 
Nostelen vielä kerran ja sitten katoan tuonne television ääreen Housen pariin :wave:
niin ja tietenkin vesilasin kera :p
Hieman tuntui että toi mansikkarahkan syöminen hillitsi janoa, johtunee vesimäärästä minkä mansikat sisältää. Täytynee ruveta joka ilta syömään ½ kilon pussi mansikoita... :p
Ne on jopa hyviä ja hillitsee makeanhimoa :D Ja toimivat tietenkin apuna nesteenpoistossa.

Hyvät Ystävänpäivä- illanjatkot :heart: ja huomiseen :wave:

kleopatra ja ihmemies
 
Kauhiasti oli asiaa tullu! Tää ollu oikein aktiivinen päivä näköjään :)

Tainnu koko maassa myrskytä, täällä kans tuntu että tupee lähtee lentoon! :LOL: Ihanan auringon paiste kuitenki pitäny mielen korkeella! Tyttö saatiin ilmotettua kouluun, ai ku jännitti neitiä ;) Sit kävästiin mummilassa ja päästiin herkutteleen karjalanpaistilla :p Kyllä kummassa ruoka maistuu tätä nykyä, tässä just samalla mietin mitä iltapalaa ottaisin? :p Herkut kyllä maistuu liikaakin, tänää käytiin ystävänpäivän kunniaksi ostamassa paikallisesta leipomosta tuoreita viinereitä! Voi että maistuikin hyvälle *nam, nam*

Mie kans kuulun niihin joita ei innosta yhtään kestoilu, kertakäyttösissä pysytään :)

Vauvan liikkumista en oo hermoillu yhdessäkään raskaudessa. Mutta jos jollakin itsestä tuntuu yhtään että asia pitäis tarkastaa niin mennä ihmeessä sinne äitipolille.

Jano lienen päivän sana.
Täällä kans janottaa ja sen mukaisesti sitten vessassakin juoksen. Turvotus myös kiusana ja siitäkin syystä sitten juon mahollisimman paljon vettä. Päivällä oliki jo ihan ok, mut nyt tuntuu taas sormet turpoavan. Juomaan siis.

Jahas ja sohva kutsuu.

Marmeladi & Masuasukki 37+2
 
Hyvää ystävänpäivää myös täältä kaikille maalismasuille! Ja tervetuloa mukaan Sopuli83. Meillä onkin la:t aika lähekkäin :)

Mulla on tänään ollut joku superkova pesänrakennusvimma, kun koko päivän olen siivonnut ja järkännyt kotia kuntoon :)

Vauvavakuutuksista oli puhetta...Meillä on kanssa sellainen varmuuden vuoksi.
Olen pessyt vauvan vaatteet LV:n pesu- ja huuhteluaineella.

Ekotekoja: Meillä kierrätetään kaikki, mitä meidän taloyhtiössä tällä hetkellä on mahdollista. Kestovaippojen käyttäjää musta ei tule...pyykkiä tulee muutenkin liikaa. Energiansäästölamppuihin ollaan siirtymässä pikkuhiljaa. Vedenkulutuksessa yritän olla säästeliäs, en turhaa lotraile. Kauppakasseina käytän kangaskasseja. Sisällä lämpötila pidetään kohtuudessa ja turhia valoja yritetään välttää. Että sellaisia pikku ekotekoja meidän perheessä... :)

funny + masuasukki 36+1 :heart:
 
Tulipas oikein todella huono omatunto kun luki noita teidän ekotekoja...
Meillä kun ei valitettavasti ekoilla oikeastaan millään tavalla =( Ajatuksissa on kyllä monestikin, mutta sille tasolle toistaiseksi vielä jäänytkin. Me asutaan isossa omakotitalossa, pihavalot (kylläkin energiasäästö) päällä pimeään vuoden aikaan 24h, koira kun jää kotiin yksin, hänellä aina joku valo+radio päällä. Tietokonetta ei sammuteta koskaan, eikä me pahemmin kierrätetäkään. Lehtiroskat on varmaan ainoa mikä kulkeutuu lehtikeräykseen, kaikki muu menee samaan. Meillä on myös kaksi autoa, jolla ajelemme päivittäin. Työmatkoihin Raisiosta Turkuun kun on väkisinkin matkaa. Likkakaverini joka sai 6vkoa sitten pojan aloitti kestoilun ja koitti mua houkutella siihen touhuun kans. Mua valitettavasti ei onnistunut. Oon kyllä kovin ottanut asiasta selvää, mut mitä helpommalla pääsen tuossa asiassa sen parempi. =(
Me ollaan myös aika tuhlaavaisia, kaupasta ostamme sen mitä mieli tekee, sen ihmeemmin ekologisuutta tai muuta miettimättä.
Tietty tämän kaiken julki kertominen, saa kyllä sellaisen olon aikaan että oikeasti jotain voisi ilmaston muutoksen vähenemiselle itsekin tehdä! Tässäkin asiassa varmaan kunnon potku persauksille olisi paikallaan. Eli anti tulla vaan !!!

LauraN Millaiset oon uudet vaunut? =)

Vakuutuksesta: Otimme myös Pohjolasta syntymättömälle lapselle vakuutuksen. Tämä oli aivan sanomattikin selvä asia, juuri pelkästään jo sillä periaatteella että meillä on autoissa täyskasko, koti vakuutettu laajalla kotiturvalla, koiralla täysvakuutus jne.. Ja mikä sen tärkeämpi kuin oma lapsi. Toiseksi oon kuullu niin paljon huonoa Raisio/Turku terveydenhuollosta, että kyllä sen yhden 300? vuodessa maksaa että pääsee esim mehiläiseen mihinkä vuorokauden aikaan tahansa. Kaikilla kenellä tiedän vakuutuksen olevan, ovat kyllä omansa pois saaneet!

Vauvan liikkeistä: Itse kyllä lukeudun noihin hysteerikkoihin, sillä aamuni oikeastaan alkaa aina tuoremehulasin jälkeen kuulostelemalla vauvaa ja pystyn aamu lehdenkin lukemiseen keskittyä vasta kun ensimmäiset töytäisyt tuntunu. Voice kun nukkuu yöt yhtä hyvin kuin minäkin ja päivisinkin hän on pitkiä aikoja ihan hissukseen. Yleensä illasta alkaa muutaman tunnin myllerrys ja etenkin saunassa se meinaa löylyistä tulla kylkiluista läpi.
Mut ihan varmasti olis polille soitto heti mikäli makean syömisen jälkeen ei mitään kuuluisi. Kamalin kauhukuva tässä olisi vauva menettää massuun näillä viikoilla, oman tarkkaavaisuuden puutteen takia =((

Juomisesta mä pyrin juomaan n. 4l vettä päivässä, ja siihen vielä kaikki muu kahvi, virvokkeet jne päälle. Vesipullo kulkee kokoajan mukana, mutta sen myötä myös suunnittelu siitä että mihin seuraavaksi pääsee pissalle =)
Nukkumaan mentäessä ensimmäiset 2-6 pissahätää tulee muutaman tunnin välein, mut loppu yö meneekin täysin käymättä. Yöllä en juo ollenkaan, mutta aamulla onkin sitäkin kovempi jano.

Nyt mä menen tekemään isoa kulhollista hedelmäsalaattii, mies aikoi tuoda jonkun leffan töistä joten aateltiin se vielä katsoa kun hän kotiutuu klo23 jälkeen.

Kuulemisiin taas...

Minä + Voice 33+4
 
Jo toinen yö putkeen kun en saa nukuttua... Masu on taas taas sellanen arka ja inhottavan tuntunen eikä muutenkaan nukuta, enteiliskö lähenevää synnytystä??? Tänään olin myös huomaavinani jotain minkä ainakin ajattelisin olevan limatulppaa (aiemmissa raskauksissa en sellaista huomannut) sellasta venyvää limaa, oikeestaan aika valkosta.

Täällä mä nyt sit kukun koneella ja aattelin kyllä kohta mennä takas sänkyyn ja laittaa parvekkeen oven raolleen jos sais vaikka nukuttua kun tulee raitista ilmaa.. Sormet on taas kivasti turvonnu ja niveliin sattuu :kieh: Ja on edelleen nuha ja kurkku vähän kipee... Ihana valitusvirsi mulla taas...

Mun pitäis lauantaina jaksaa mennä mun kaverin 30-vuotissynttäreille, tyttöjen kanssa aattelin käydä heti iltapäivällä kun mieskin menee sit töihin. Enkä aatellu kauaa viipyä. Huomenna meen kattoon siskoa taas ja ihanan ihanaa vauvaa :heart: , hekin joutuvat luultavasti oleen sairaalassa viikonlpoun yli, vauvalle tehty jo lääkärintarkastus ja hän olis jo kotikunnossa, mut siskolla on aika kipee vielä se sektiohaava. Ja vauva painoi siis joku 4300g, kun joku kyseli sitä =)

Nam, Angel on tehny hedelmäsalaattia! Mulla on purkki ananasta odottamassa jääkaapissa aamua, eikö se aja saman asian :LOL: ?

Vauvan liikkeistä
mulla oli välillä hiljasempiakin päiviä, mut nyt tuntuu et Muru on vehdannu ihan hirveesti masussa koko tän viikon, raivaa varmaan tietä ulospäin, en tiedä mut niin erilaiselta on viime päivinä liikkeet tuntunu, oikeen kipeetä tekee! Mäkään en usko et ykskään äippäpolikäynti on turha, sillä saa mielenrauhan itelle ja vauvakin voi paremmin jos äiti murehdi. Eli kyllä mun mielestä kannattaa mennä käyrille jos siltä tuntuu.

Täällä myös yks kovasti koko ajan janoinen, vettä menee 3-4 litraa päivässä, mulla on yöllläkin vesipullo vieressä mistä otan välillä hörppyä. Ja sit saanki ravata 1-2 tunnin välein pissalla :ashamed:

Joo... Pitäisköhän mun mennä nyt takasin sänkyyn etsiinedelleen sitä hyvää asentoa missä saisin nukuttua... Ihanaa tällanen yökukkuminen... Onneks huomisen jälkeen alkaa hiihtoloma ni saan ens viikolla nukkua edes aamusin pitkään jos ei uni yöllä tule. Tai voihan se olla et oon ens viikolla jo synnyttämässä, esikoinenkin syntyi rv 36+...

Ai niin IPPU mites siellä voidaan???

:heart: :Ninni ja Muru 35+5
 
Tuli oikein huono omatunto hyvin nukutusta yöstä, kun luin kuinka Ninni valvoskelee (ja varmaan pari muutakin maalismasua)
Mulle on kehkeytymässä samanlainen rytmi kuin oli esikoisen synnyttyä, eli valvon puolille öin ja sitten nukun putkeen aamuun asti. Tai siis vauvan kanssa toki heräsin imettämään ekat kolme kuukautta.
Niin, aatelkaa, poitsu alko nukkua läpi yön jo niin pienenä. Pelkään pahoin, että saan kostoksi jonkun koliikkitapauksen :LOL:

Sain eilen sokerirasituksen tulokset, jotka oli superhyvät. Eli turhaan kidutettiin. Ja muutenkin outoa tehdä se vasta näillä viikoilla, ei sille vauvan koolle enää mitään mahda :/ Tuli jopa semmonen ajatus mieleen, että suivaantuivat kun lähetteessä luki, etten halua pelkopolille, vaan suoraaan sektion. (rasituksen määräsi siis äitpoli, ei neuvola)

Vakuutuksesta oli puhetta, meillä on jo. Pojan kanssa oli aivan ehdoton korvakierteen takia.

Nyt oma naama kuntoon ja piipahtamaan töihin, heipat :wave:
 

Yhteistyössä