*** MAALISMASUT 2009! ***

töpökkä: :hug: voimia sulle!

Varasin neuvolan äsken, pääsen jo perjantaina! Ajattelin ottaa miehen mukaan että seki sais hiukan raskauteen liittyvää valistusta, se tuntuu olevan tällä hetkellä pihalla kuin lumiukko kun puhutaan vitamiineista ja raskausviikoista.

Se eilinen gynekäynti oli kyllä aika kamala, kun muutenkaan ei ole kiva levitellä itseään tuikituntemattoman edessä ja eilinen gynetäti oli lievästi sanottuna omituinen... Ja se vaan survaisi sen ultralaitteen mun römpsääni, ei tuntunu ollenkaan mukavalta! Mieski oli ihan hämmentynyt siitä gynen käyttäytymisestä. Voin sanoa että sen tädin tutkittavaksi en enää koskaan mene.
 
Taitaa jäädä NT-ultra mun osalta käymättä. Soitin aikaa, ja sille viikolla mille terkka olis sen halunnut, ei käynyt tädille, seuraavalle viikolle lykkäs, vaikka silloin ei sovi mennä, kun en viitsi kolmen lapsen kanssa sinne yksin mennä. Siitä täti vaan, että no eipä ole pakollinen tutkimus |O . Juu ei ole ei :/ ..

Ketuttaa, mutta odotellaan sitten rakenneultraan. Jää sitten koko 12 vko:n lääkäri.

Sori mun avautuminen, pistetään vaikka hormoonien syyksi :kieh:
 
Neuvolassa käyty...

pissaa ei edes otettu, ei kuulemma näy vielä juuri mitään...

verenpaine 108/75 ja hemoglobiini 136... :)

hirveen nivaskan sain kaikenmaailman lappusia ja pitää alkaa nyt soitella aikaa ekaan ultraan mikä on täällä rv 11-14... eka lääkäri ajanki sain jo, se ois 7.8. :p

nyt tiskaileen ja pyykkäileen, palailen piakkoin takas... ;)


MUOKS: oli unohtua että LA muuttui sen verta että se on nyt sitten 4.3. ja viikkoja nyt 8+6 :D
 
zoe- F en usko että mitään tapahtuu parista lasista, tai jos joskus juo lasillisen, jos muuten ei keräile sitä a-vitaminiia =)
Kyllä sitä aika reippaasti saa kerätä ennen kun vaikuttaa. löytyis varmaan määrätkin jos jaksais ettiä. Mut jos vaikka maksaakin vahingossa syö niin tuskin siitä kerrasta on vaaraa. mut tosiaan jos usein saa liikaa niin sit voi tulla myrkytys.
Mä en sen kummemin tuota A vitamini asiaa o omiettiny kun että maksa tuotteet oon jättäny ja sit en niit mehuja oo juonu mihin on niitä lisätty.

Sitten omaa napaa.
Mulla tosiaan 6+2 menossa.
Heti oletetun hedelmöityksen jälkeen ollu todella vahvat oireet ja siitä arvasinkin että raskaana sitä ollaan. Oon sit miettiny että voisko kenties olla pitemmällä, mutta uskon että nua on oikeat viikot.
Kivut oli tosi kovat viikko sitten, nyt on hieman hellittäny mutta kipuja on. Neuvolaan soitin viimeviikolla. Siel oli ruotsinkielinen joka osas tosi huonosti suomea.
Se nauro et juu kyllä oot pitemmällä kun noin vahvat oireet on (ekassa raskaudessa oksensin 5 pv. oviksen jälkeen)
No aika on nyt ens tiistai. Nyt en muista mones päivä se on.
Kaverilla sitten epäiltiin rypäleraskautta ja tottakai itelleki tuli pala kurkkuun rupesin miettiin noita mun todella vahvoja ja moninaisia oireita heti alusta. Taas tänään neuvolaan soitin ja siellä oli onnex joku toinen työntekijä, aivan ihana kokenu hän oli.
Sai kyllä heti rauhoteltua meikäläisen ja nyt sit vaan ens viikolla neuvolaan ja sit varhaisultraan niin nähään missä vaiheessa mennään.

En edes ekassa raskaudessa pelänny keskenmenoa näin kovaa kun nyt. Ehkä johtuu kivuista tai mistä lie, mut kyllä on raskasta miettiä sitä koko ajan.

siitä tulikin mieleen että töpökälle
:hug:

netskuli ja juniori 6+2
 
Alkuiltaa kaikille!

Töpökälle :hug: , voimia!

Minä eilen soittelin neuvolaan ja halusi minut sinne jo tänään eli eka neuvolakäynti siis suoritettu. Hullulta tuntui mennä näin aikaisin mutta tulipahan käytyä. Ennen olen mennyt 8-9 viikoilla.

Siellä kasa papereita täyteltiin ja pari opustakin mukaani otin. Raskauspäiväkirjanotin, olen jokaisessa raskaudessa pitänyt sellaista. Kolmannessa raskaudessa pidin oikein seikkaperäistä kirjaa kaikista inhottavista oireista ja tuntemuksista, että ei enää tulisi vauvakuumetta mutta tulipa kumminkin :D

Kuvo olo jatkuu, kylläkin vielä siedettävänä mutta jo toista päivää piinaa järetön päänsärky... Millähän sais kivun pois? Panadol ei auta ja Panacodia en oikein rohkene ottaa, vaikka pakkauksessa lukee että ei vaikutusta raskauteen ja imetykseen... :(

Ainiin, neuvolassa kaikki muuten ok mutta verenpaineet oli koholla, mulla oikeesti alhaiset. Tiiä sitten johtuuko paineet päänsärystä va ipäänsärky paineista.

Minullekin neuvolantäti sanoi monivitamiineista, että suositellaan syötäväksi vasta vkon 12 kälkeen. Miksköhän?

Netskuli: miten tommonen rypäleraskaus huomataan/todetaan jamissä vaiheessa?

SydänAlma ja Nyysä 5+2
 
Aali, kuulostaapas oudolta ettei neuvolassa otettu pissanäytettä. Mä oon ymmärtänyt että se pitäis ottaa jo senkin takia, et siitä tehdään vielä neuvolassa raskaustesti. Tai ainakin näin mulla toimittiin kun ekaa odotin.

Töpökälle :hug: .

Mulla on nyt alkanut aivan kaamea väsymys. Tänäänkin otettiin pojan kans parin tunnin päikkärit, mut silti mua vaan väsyttää. No toisaalta mulla ei muita oireita sitten olekaan, joten tuo väsymys on aika pientä oksenteluihin verrattuna.

marza ja masuvauva 7+0
 
Multiabseja (siis niitä raskaus) ei sen takia suositella koska siinä on rautaa, ja joillekin se alkuraskaudessa aiheuttaa pahoinvointia ja/tai närästystä. Tällaisen löysin kun etsin tietoa miksi ei suositella. Mutta jos muita monivitamiineja ei suositella en kyllä tiedä syytä. Tietysti jos niissä on A vitaminia niin ehkä siksi?

Noista ruoista mitä saa syödä niin ei kannata hirveesti kantaa ressiä =)
Esim tuo A vitamini, koska jos se olis pienissäkin määrissä liikaa otettuna todella vaarallista siitä olisi kyllä tarkat ohjeet mitä ja kuinka paljon saa ottaa.
Se kannattaa vaan just kattoo ettei maksaa vedä ihan mielin määrin. Ja sit kun se varastoituu eli se A vitaminin liika saanti usein on huono, koska se on rasvaliukonen. Mutta jos joskus juo menhuja tai maksaakin vahingossa palan syö ei siitä varmasti haittaa ole.
Ja siis täytyy muistaa että A vitaminia ihminen tarvitsee, eli ei missään nimessä kokonaan poisteta ruokavaliosta. ihan normaali ruokavalio muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Rypäleraskauden oireena on voimakkaat oireet jo varhaisessa vaiheessa. 90% tais olla määrä jolloin tulee myös vuotoja.
Sen voi tutkia verikokeesta, silloin nähdään että onko hormooni taso huomattavasti korkeampi. Sitten vielä ultrataan jos ei sykettä ja kohdussa on "lumisadetta" niin on kyse rypäleraskaudesta.

Se on siis äärimmäisen harvinainen. siinä istukka jotenkin rupee kehittään jotain "rypäleitä" kohtuun. josta johtuu todella voimakkaat oireet.
Mutta mulla oli jo edellisessä raskaudessa tosi voimakkaat oireet ja tyttö tuli rypäleiden sijaan =)
 
löysin tällasen netistä tosta A VITAMIINISTA =)

En usko, että olet aiheuttanut mitään vahinkoa sikiölle.
Suositus on, että raskaana käyttäisivät 800 yksikköä a-vitamiinia vuorokaudessa.
On tutkittu, että a-vitamiinia pitäisi tulla yli 3000yksikköä vuorokaudessa, jotta sikiölle voisi tästä aiheutua vaaraa.
Niin isoa määrää et ole saanut, vaikka olet lisänä syönyt maksamakkaraakin. Voit olla huoleti.
Jätä kuitenkin varmuuden vuoksi nyt vitamiinivalmiste pois.
Maksamakkaraa voi pieniä määriä silloin tällöin syödä.

Kangas, Jaana, Kätilö-terveydenhoitaja, Kätilö-terveydenhoitaja

että älkää huolehtiko jos joskus vähänmehua juo tai maksamakkaran siivu himoissa menee suuhun =)

mä lisään nyt vielä tällasen linkin..
http://www.jns.fi/Resource.phx/sivut/sivut-sosterveys/lapsi-perhe/neuvolat/ravitsemus.htx
 
Luin jostai viime raskaudessa, että pellavansiemenet vaikuttaa samallalailla vauvaan ku tupakka.. Tai siis samoja aineita tj.. :eek: Nyt ei jaksa muuta kirjottaa ku on niiiii iso väsy! |O

Eeeva ja Äppä 8+4

Lisäys: Juu luinki että molemmat sisältää kadmiumia. Siis tupakka ja pellavansiemenet. Jo pieni määrä voi olla haitaksi sikiölle. Toinen aine pellavansiemenissä on syaanivety ja tupakassa on syanidiä. Liekkö noilla kahdella aineella yhteyttä..

töpökälle :hug:
 
Toinen päivä tupakoimatta B) ei oo oikeestaan tehny ees yhtään tiukkaa....

Tänään kun töistä tulin niin innostuin siivoamaan kotona... toki jätin hommia vielä huomisellekin,etten niska limassa raada... hih

Pahaa oloa on meinannut ola mutta on pitäny heti vähän jotai syyä ennenku maha alkaa murisee kovin,muuten siitä pahasta olosta ei tuu mitään ja etoo kaikki... yöh
Eilen sit herkuttelin vähän,ostin pakan jäätelöä,pienen levyn suklaata.. teki niin mieli.. jäde meni miehen kans syödessä,kun ei oo pakastinta.. suklaata vielä jälellä:)

Mietin tuossa ku moni tietää o ultra ajan ennenku käyny neuvolassa,että pitäskö mun tilata ite nyt se np ultra vai sit siel neuvolassa??? olen niin aasi,kun eka raskaus menossa
:p

LindaH ja vaavi 6+3
 
Moikka! sori, en ole kerinnyt kirjottelemaan ja lätkäsin vain viimeksi sen viestin, että mulle oltiin sanottu neuvolassa, ettei sitä multitabs raskaustablettia saisi syödä vasta, kun vkolla 12 aikasintaan. Mutta tosiaan, jos joku oli maksamakkaraa ja a-vitamiinia syönyt, niin neuvolassakin sanoivat, ettei se nyt haittaa jos silloin tällöin esim. sitä maksamakkaraa söisi. Alkoholi, huumeet ja tupakka vaikuttaa suoraan huonosti pikkuseen, mutta tuskinpa sitä vauhkoileen kannattaa. Yritin aluksi syödä ihan hirveesti kasviksia, mutta nyt kun ajattelenkin esim. pakastevihanneksia meinaa yrjö lentää. Normaalilla tyylillä oon nyt mennyt yli viikon ja aamupahoinvointikin lakkasi. Turhaa liikaa mietin asioita. :)

minä ja muru 8+ 3
 
moi

täällä näkuu muillakin olevan väsymystä oireena ;)
itsellä tuntuu että haluaisin vaan nukkua.. vaan olla ja lepuuttaa silmiä :whistle: ajatukset harhailee ja samaan aikaan pää on miltei tyhjä :LOL:
ja valitettavasti tämä piirre alkaa jo näkyä töissä vaikka kuinka yritän pitää ajatukset koossa ja tsempata.

Töpökälle :hug: miten se nyt niin :'( voimia

tuosta ruoka-asiasta... itse olen aatellut että terveellä järjellä pärjää.. en ole niin hirveän tiukkaa linjaa vetänyt ennen enkä vedä nytkään.. mutta just kaloissa.. oliko hauki?? yms.. niitä vältän hieman enemmän tietoisesti.. mutta jos mieli tekee ja tarjolla on niin en jätä maistamatta... samoin mehu tai esim. maksamakkara... mutta tämäkin on sellainen henkilökohtainen asia ja toinen vetää tiukempaa linjaa kuin toinen.

SydänAlma
: Jaksuja päänsäryn kans! :hug:
meillä näkyykin viikot olevan suunnilleen samoissa lukemissa jos meikäläisen omat laskelmat pitää paikkansa.

jep jep.. poika nukkuu joten hetkeksi sohvalle.
 
[quote="Nestskuli"Noista ruoista mitä saa syödä niin ei kannata hirveesti kantaa ressiä =) [/quote]

Mä olen jostain kuullut et vauvalle on haitallisempaa se että äiti stressaa koko ajan syömisestään, kun se et syö vähän kiellettyjäkin ruokia.
Mä ainakin söin ekassa raskaudessa oikeastaan samoja ruokia kun ennenkin, maksamakkaraa, tuorejuustoja, kahvia yms, mut vaan vähän vähemmän kun normaalisti. Punaviiniäkin join silloin tällöin lasillisen. Ja ihan terve poika meillä on. =)


Ei menny ihan nappiin mun lainaukset netskulilta...
 
Ehtoota kaikille ja [Töpökälle] lämmin :hug: .

Kiitos lämpimästä vastaanotostatäällä sivustolla! Tippa linssissä luin kommentit pitkästä yrittämisestä.

Kateellisena lueskelen noita teidän moninaisia oireita ja ruokailupulmia sekä väsymystä. Mulla kun ei oiretta just pukkaa edes parin tunnin rankan biitsinpeluun jälkeen. Kaikki ruokakin maistuu...

Kaatjuska ja Kunto 8+0 (?)
 
Mä oon kans samaa mieltä tuosta että enemmän se turha hätäily mitä saa syödä ja mitä ei vaikuttaa pikkuiseen kuin se jos syö välillä vähän jotain "kiellettyäkin". Onhan sitä ennen aikaankin syöty kaikkea mahdollista rajoituksetta eikä lapset varmaan ole olleet sen sairaampia tai muutakaan. Esim. noitakin kaloja on varmaan syöty laidasta laitaan kun on paljon silloin kalastettu itse. Ja maitokaan ei ehkäpä ole ollut pastöroitua kun se on melkeinpä suoraan lehmän tissistä juotu. Mutta ei silti etteikö tietysti nykyään tutkitakin kaikkea paljon enemmän, mutta välillä vaan tuntuu että vähän liikaakin... Itse en ainakaan ota turhaa stressiä tuon syömisen suhteen. Tietysti vältän noita maksajuttuja ja muutakin mikä nyt on ehdottomasti kiellettyä.

No, sitten tämän päivän vointiin... Töissä meinasi ihan väkisin tulla oksennus heti kun olin syönyt. Hyvä että vessaan kerkesin ja siellä sitten yökkäilin mutta ei kuitenkaan ruoka noussut ylös asti. Onneksi, mutta en tiedä paheneeko tämä tästä sitten päivä päivältä... Muuten ei olossa muutoksia. Hieman ehkä väsyttää normaalia enemmän, mutta voi johtua kyllä tuostakin töihin paluusta loman jälkeen.

No, nyt koirien kanssa vielä pikaisesti ulos ja sitten töllötintä katselemaan ja unta houkuttelemaan!

Tepa ja Pikkuinen 6+3
 
Minut voi poistaa maalimassuista =) Teen loikan huhtikuisiin. La on niin maaliskuun lopussa, että mikäli vanhat merkit paikkansa pitää, vauva syntyy kaukana huhtikuussa.

Kaikille tasapuolisesti vointeja ja massut kasvuun. Kiitoksia seurasta :D :wave:

SydänAlma ja Nyysä 5+2
 
Hellouta iltaa! Tässä vaan pikaisesti yks tosi kiva linkki, jota kandee käydä tutkailemassa jos ei ole viel käynyt. Hirmusesti tietoa kaikesta raskauteen ja vauvvoihin liittyvästä. :heart: http://www.vau.fi/
 
Hiphei! Kävin tänään ensimmäisessä lääkärintarkastuksessa ja siellähän se pikkuinen ihmisenalku näkyi ultratessa. Raskauden kesto oli pari päivää laskurin tulosta vähemmän eli nyt menossa 8+2. Lasketuksi ajaksi lääkärisetä sanoi ennen ultraa 4.3. joten tiedä nyt sitten mikä se tarkalleenottaen on :).

Hurjan paljon kaikkia testejä otettiin ja iso nivaska luettavaa lähti mukaan. Lääkärikin oli oikein asiallinen mies, joten lienen hyvissä käsissä :). Hirvittävästi mainosti kaikkia mahdollisia testejä jatkoa varten mutta luulemme, että tämänpäiväiset riittävät. Nyt vain toivomme asukin jatkavan kehittymistään :heart: Seuraava käynti on neljän viikon kuluttua. Mikäli oikein ymmärsin ja muistan, niin ultraus kuuluu täällä vakiona kolme kertaa raskauden aikana.

Olen hirvittävän pahoillani töpökän puolesta :'( :hug:
 

Yhteistyössä