*** MAALISMASUT 2009! ***

Nanniinalle ja muille keskenmenon saaneille :hug:

Moikka pitkästä aikaa!
Tulin kurkkailemaan, että onko muilla samanlaisia oireita. Elikäs tänä aamuna heräsin tosi kovaan ja ikävään viiltoon alavatsassa. Melkein tuli itku, kun mietin että just nyt synttäripäivänä alkaa menkat ..kamala synttärilahja.. Ei oo kuitenkaan tullut vuotoa (vielä ainakaan), joten aloin toiveikkaana tuumaan, että jos oliskin kyseessä "repäisykipu". Toisaalta selkää jomottaa (voi johtua eilisestä jumpasta) ja reilun viikon ajan on ollut päivittäin pikkuista tuntumista alavatsassa. Jännittää, pelottaa.
Voi kun saisi sellaisen turvallisen tunteen ja tiedon, että kaikki menee hienosti ja maaliskuussa meillä jokaisella olisi suloiset vaavit sylissämme!! :)

 
Nanniinalle ja muille ikiävistä uutisista voimia! :hug:

Täällä käytiin miehen kans neuvoloimassa tänään, ihan hyvä fiilis jäi ekasta kerrasta. Paljon tuli luettavaa mukaan, suurin osa kyl tais olla semmosta tietoo minkä on jo lukenut/kuullut. :) NT ultra on vasta 25.8 ja sillon taitaa olla menossa 12+3 tai jotain sinne päin. Neuvolaan suunnataan sit syyskuun alussa uudelleen. HB oli 137, kuulema hyvä (kiitos terveellisen ruokavalioni! :D ) Samoin verenpaine oli hyvissä lukemissa, oiskohan ollu 63/113.

Niinu & itiö (ja iskä ) 8+6 :heart:
 
Huomasinpa, että mut on laitettu ekalle sivulle kahteen kertaan (molemmat kohdat vaillinaisin tiedoin.) Eli sen voi muokata näillä tiedoilla:

Melita...........11.3.............esikoinen..................TYKS................29.v.

Meillä oli miehen vanhemmat eilen kylässä ja taitaa olla vaikeaa pitää salaisuus vielä kuukauden ajan. Huomaamattaan mies puhui koko ajan sillä tavalla, että sieltä huomasi jutun seasta mm. et en juo enää ollenkaan alkoholia, en ota lääkkeitä, vaikka olen kipeä yms. Myös vatsakumpu sai hellää silitystä osakseen. Toivottavasti eivät ihan vielä hoksanneet silti. Np-ultra olisi kiva saada ohi ensin.

Tänään ajattelin käydä ostamassa jonkinlaisen raskauspäiväkirjan tai vaikka ihan vaan kauniin kovakantisen vihon. Sinne olisi kiva silloin tällöin kirjoitella ja laittaa ultrakuvat talteen.

Paha olo iskee mulla aina, ku on nälkä. Koko ajan pitäisi olla syömässä. Toivottavasti musta ei ihan valasta tule raskauden aikana. Ajattelin yrittää pitää painon alle 80 kilon. Olen 180 senttiä pitkä ja painan nyt n. 68 kiloa. Keväällä aloitin pumpissa, spinningissä ja combatissa käymisen ja kahden viikon kesälomatauon jälkeen olisi taas tarkoitus jatkaa huomenna. Ennen raskautta kävin kuusi kertaa viikossa, mutta nyt ajattelin että 4-5 kertaa riittää ja poistan combatin ohjelmistosta. Siinä juostaan ja pompitaan niin paljon, että pelkään, että oksetuskohtaus iskisi jossain vaiheessa. Tyydyn siis lajeihin, jossa vatsa ei pompi ylös alas.

Mitäs luulette, onko mahdollista saada pidettyä painonnousu noin hanskassa? Sisko lihoi useamman kymmenen kiloa ekassa raskaudessa ja me ollaan aika samanlaisia ruuminrakenteelta. Vähän pelottaa , että lihon valtavasti. Toivon silti, että pystyn pitämään ruokailutavat terveellisinä ja liikunnan riittävänä, jotta sekä minä että vauva voisimme mahdollsimman hyvin.

Melita ja ötökkä 8+0
 
Okei, mä tunnustan: tilasin just Vauva-lehden kun sattu lehtimyyjä soitteleen.. :ashamed:
Mihinkään vaateliikkeisiin en uskalla mennä kun pelkään että lähtee mopo käsistä, ei vielä kuitenkaan kannattais mitään ostella, raskaus vasta niin alussa (8+1). Ajattelin kuitenkin jossain välissä ommella jotain ihan pientä (50cm bodeja ja potkuhousuja yms).. Oonko vähän yli-innokas, vai onko muilla samanlaisia "oireita"??
 
:'( onpas taas monella surullisia uutisia, voimia vaan :hug:

annas00 ja capri, meil kans imetys muuten ois ihan ok, mut tuo yöheräily alkaa näin väsyneenä (ja kyl muutenkin) jo jurppia. Kauheesti en viitsi poikaa kouluttaa kun mies joutuu aamulla heräämään niin aikaisin et se ei sais yhtään nukuttua muuten. Poitsu herää siinä klo4-5 maissa ja nukahtaa uudelleen vaan rinnalle. Tänään aamulla nukuttiin sen jälkeen ruhtinaalliseen puol ysiin!

Tuntuu et te kaikki muut ootte jo käyny neuvolassa. Mä soitin eilen, ja menee tonne elokuun lopulle ennekuin eka käynti. Jotain rv8-9 silloin vissiin. Elikkäs samoihin viikkoihin kuin esikoisestakin aikoinaan.

Kävin sit eilen ostamassa ekat äitiysvaatteet :whistle: Minäkö kärsimätön :D Kun viikonloppuna on juhlat ja kaikki hienommat vaatteet kiristää. Tääl kotiäitinä vaan kun kotona pyörii niin huomaamatta noitten verskojen vyötärö venyy ja paukkuu. Ollaan kaverin vaavin "kummeja", joten ei kiva jos kuvis sit näkyy kuinka on kokoa liian pienissä vaatteissa. Aattelin sit et samalla sitä ostaa äitiysvaateet, menevät sit muutkin tulossa olevat juhlat eikä tarvii olla heti taas uusia ostamassa. Lindex vaan kuulemma lopettanut niitten mom-linjaston? Ei tääl Turus sit ainakaan oikeen muita kuin h&m tollasist halvemmist kaupoist.

Nyt lähdetään pyöräilemään Kelaan, ilmoittamaan niille et jäänkin kotihoidontuelle seuraavaan äippälomaan asti, edellinen vanhempianvapaa päättyy nyt maanantaina!

t.Katt + ötökkä rv5+6
 
Minkäslaisia verenpaineita teillä muilla on?? Oon välillä mittaillut kotona kun on niin heikko ja huimaava olo, aikas matalia tuloksia on ollut. Pohjat tais olla: 92/45, tosin sillon olin ehtinyt vähän aikaa (5min) makoilemaan. Muuten taitaa olla yläpaine 100 paikkeilla, jopa vähän ylikin.. Ei kivaa kun huimaa niin helposti, en jaksa olla kauaa pystyssä kuin jo huippaa!


Iso :hug: Nanniinalle!!
 
Pakko oli vielä tulla hihkumaan että tilasin sen dopplerin, vihdoin! :heart: Jotenki hirveä kynnys oli painaa "lähetä tilaus" nappia, jos se nyt tulisikin tilattua ihan turhaan minun tuurilla, mutta kuulema pitäis asiat ihan hyvin olla yleensä silloin kun syke näkyy ultrassa varhaisilla viikoilla, mulla näkyi silloin 5+5. :) Noh, jospa minäkin mammaantuisin vihdoin, monen epäonnistumisen jälkeen..
 
Katt Noi yöheräilyt on kyl :/

Töpökkä ja Nanniina: Voimia kovasti!! :hug:

Mie olen välillä älyttömän väsynyt, pakko nukkuu päikyt jne. Ja sit taas yhtäkkiä touhuan satalasissa. Eilenkin hinkkasin saunan katosta lattiaan, pesin pyykkiä, tiskasin, imuroin, pyyhin pölyt ja sormenjäljet jne. No toki noita tulee tehtyä muutenkin yleensä päivittäin, paitsi tuota saunan pesua. Sit viel illalla grillailin kun kaveri perheineen tuli remppa-avuksi. Tänään ei olekaan tullut tehtyä vielä oikeestaan mitään. Kohta lähden siskonluokse kyläilemään, kun mies alkaa olkkarin katon maalaukseen. Hiude ku ois sikarikas vois palkata kasan työmiehiä tekemään kerralla kaikki rempat!

Mul ei terkka sanonut mitään vaikka sanoin syöväni Lady -vita kalkki-, hivenaine-, monivitamiinivalmistetta raskaanaoleville ja imettäville. Pakko syödä kalkin ja raudan takia. Ennen ed. raskautta ja koko raskauden ajan kärsin anemiasta. Hilkulla oli veritankkaus. Rautatabletit ei auttanut mitään, ainoastaan nestemäinen (luontaistuotekaupasta) vähän nosti. Nyt Lady vita on pitänyt hb yli sadan (viimeksi oli 113) joten en kyllä lopeta niiden syöntiä!

Terkka sanoi myös että maksamakkara on poistunut kiellettyjen listalta. Siinä on niin vähän maksaa. Mulla tosin oli lääkäreiden lupa syödä maksatuotteita jo edellisessä raskaudessa tuon anemian suhteen alusta alkaen.
 
tämä ei voi olla enää totta! söin äsken pari makkaraa ja kananmunaa (paistoin pannulla, öljyssä ) niin nyt on taas nälkä! :LOL: olo oli sen syömisen jälkeen sellanen että kohta tulee ulos ja vauhdilla mutta ei kuitenkaa tullu ja nyt sitten maha taas kurnii nälkää... vaikka kylä epäilen että jos alkaisin syömään niin en sais juuri mitään kurkusta alas...

pissalla juoksen koko ajan nyt, ei tarvi ku pieni hörppäys ottaa lasista niin johan saa juosta vessaan...

Kelle kaikille ootte kertonu? Me tai minä oikeastaan oon kertonu vasta yhdelle kaverille ja siskolle, muut saa odottaa vielä kuukauden uutista... :D

Aali & Heppuli 9+0
 
Me ollaan kerrottu mun porukoille ja mun yhdelle kaverille. Muille (mun kolmelle sisarukselle, mun kavereille ja miehen äidille+kavereille) kerrotaan varmaan vasta ekan neuvolakäynnin tai ultran jälkeen. Jos siis pystyn pitään suuni kiinni!!
 
Ikävä lukea joidenkin ikävistä uutisista :'(

...mutta pakko silti hihkua onnesta omalta kohdalta, koska olin tänään siellä alkuraskauden ultrassa ja yksi vauvahan siellä oli ja pikku sydän naputti hyvään rytmiin :heart: Laskettuaika siirtyi peräti päivällä ollen nyt sitten 3.3.09. Viikkoja nyt 9+1. Lääkärin (joka oli huippu kiva ja kertoi asioista perinpohjaisesti) mukaan ollaan nyt voiton puolella, koska tässä vaiheessa normaali löydös tietää enää 3 %:n keskenmenon uhkaa. Niskaturvotusta ei myöskään ollut, vaikka varsinaisesti sen näkeekin rv 10 jälkeen, mutta hän sanoi, että viikossa sitä ei kuitenkaan enää käytännössä voi tulla, joten sekin asia selvisi samalla. Olen niin happy :D Sain muistoksi CD:n, jossa pikkuinen ja hänen sydämenlyöntinsä näkyvät, taidan loppupäivän katsella sitä....

Nyt uskaltaa asiasta kertoa jo muillekin kun vanhemmille pikku hiljaa.....
 
hei kaikille :wave:
täällä yks odottaja liittyis joukkoon.
laskettu aika on 2.3.2009 ja kolmatta odotellaan ja tyksissä synnytetään.
normaalit raskaus oireet ovat. huonoa oloa ja väsymystä |O
samanlaiset oireet kun tyttöä odotellessa :whistle:

cadillac ja toukka 9+2 :heart:
 
Tosi paljon tulee kyllä juttua tänne. Pitää aina varata aikaa et saa kaiken luettua :) Tai edes silmäiltyä jutut läpi. Eilen olin piiitkästä aikaa tyttökavereiden luona ilman typykkää. Oli kyllä mukavaa. Ja mie olin ihan :eek: ku mies oli nukuttanu tytön vesimukin kans yöunille ilman suurempia huutoja! Yleensä nukahtaa VAIN tissille. Ja tyttö lopetti pullon juomisen 5kk ikäisenä :/

Mie en kans jaksa liikoja murehtia noista ruoista. Teitenkään en sellaisia selviä kiellettyjä ruokia syö (hauki, maksa, ne makeutusaineet jne..) . Mutta mun on kans ihan pakko syödä sellaista vitamiinivalmistetta missä on vähän rautaa koska edellisessä raskaudessa oli hb koko ajan liian matala. Mulle nimenomaan kaksi terkkaria ja vielä apteekissa erikseen panotettiin et mun pitää syödä rautaa. Ja tuossa raskaus multivitassa on niin vähän rautaa (vrt vaikka obsidan) että siitä ei ole haittaa sikiölle. Enemmän hyötyä kun äiti voi hyvin. Ja nyt varsinkin kun pahoinvointi vielä jyllää, niin mulla ei vaan uppoa alas liha.

:hug: Kaikille kovia kokeneille!
 
mä noihin ruokiin vielä kans palaan sen verran että meillä ei turhia ressailla.
Koska suurin osa suosituksista tarkoittaa että pieniä määriä voi syödä mutta ei jatkuvasti.
Tyhjiöpakatuissa graavikaloissa riski on aina eikä listeriaan liity määrä.
SAma on tuorejuustoissa, eli jos en itse ole ostanut ja ruokaa valmistanut missä on tuorejuustoa (voileipäkakku) en syö koska silloin ei voi taata onko kylmäketju säilyny moittetttomasti.

Joku sanoi noista kaloista että on niitä ennenkin syöty ja se on totta mutta kannattaa ottaa huomioon että ennen ei ole ollut niin paljon saasteita. Ja se juri kerääntyy niihin kaloihin kun luonnonvarasia ovat. Eli juuri ne vanhat kalat on siellä suositus listalla. Ja niissä on myös se että ei suupalasta kuole tai vammaudu vaan että kun ei joka päivä söisi. Ei ne kalat nyt niin myrkyllisiä ole ;)

sitten vielä tuosta ressistä että ei sitäkään kannata pelkäämään ruveta koska jos ressi vaikuttaa sikiöön sen tulee olla voimakasta ja pitkäkestoista. Muutenhan jokainen lapsi oli ressi äidin lapsi =) eikös tähän raskauteen kuitenkin huoli menlkein kuuli kylkiäisenä =)

niin ja raudasta oli vieläkin puhetta eli en ainakaan koskaan ole kuullut että se olisi vaarallista mutta äidille voi aiheuttaa pahoinvointia ja närästystä. Tämä on ainakin yksi syy misksi sitä ei suositella.

kyllähän suositukset tossissaan kannattaa ottaa kunhan muistaa että ruoka aineita ei ole kuin muutama. Ei se kenenkään elämää kaada jos muutamasta luopuu (tupakka ja muut todella haitalliset) ja ne muut on lähinnä niin että ei joka päivä syö.

lehden mäkin oon tilannu 2+
ei se oo yli innokkuutta =) kuuluu oireisiin

nyt viedään tyttö yökylään mummulle ja mies on suunnitellu meille jotain mut ei kerro mitä :) mä oon niin utelias et ärsyttää kun en tiiä mitä se on... no kohta näkee. vaatteita piti hienompaa ja rennopaa ja bikinit myös ottaa...

no mutta mä nyt häippäsen kun neiti heräs..
netskuli ja juniori 6+3
 
Osanottoni töpökälle ja Nanniinalle.

Itse pelkään nyt pahinta ja kovasti. Viikonloppuna alkoi aivan mitätön ruskea vuoto. Eilen oli neuvola ja se asia vain ohitettiin suunnilleen hymähdyksellä. Nyt sitten äsken vuoto muuttui ihan kirkkaan punaiseksi, ei edelleenkään paljon vuoda, mutta pyyhkiessä jää paperiin kuitenkin reilusti. :'( Voi ei voi ei voi ei....

8+3
 
Moi kaikille! Olipas tänne tullu tekstiä... Paljon haleja ja voimia niitä tarvitseville!!

Ja onnen rutustuksia ultrassa käyneille. Ootan kovasti, että itsekin pääsen. Varmaan aika mahtava tunne.. :heart:

Oireina on ollut nyt parin päivän ajan kaamee kuvotus, eilen olis aika paha päivä. En päässy sohvalta ylös ja kun nousin niin saman tien piti mennä maate ettei pyörry. Moni ruoka tekee pahaa kun aatteleekin vaan, hyi. Hedelmäsalaattia yritän syödä useesti kun sitä pystyy syömään. Lisäksi on kova väsy koko ajan ja mahaa välillä hieman sattuu menkkamaisesti.

Etin tänään varmaan sata luontaistuotekauppaa läpi, jotta olisin voinu ostaa sitä B6-vitamiinia, mutta joka paikasta just se valmiste loppu :( Täytyy jatkaa ettimistä..

Olikos se hattivatti vai kuka se on kyseli niistä vauvahankinnoista. Minä oon ostanu muutaman (?) vaatteen ja retkisängyn. :D Mutta nyt päätin, että en osta mitään ennen kuin eka ultra on ohi..
 
No jo on tullut viikon alusta surullisia viestejä, todelliset voimahalit kaikille keskenmenonsaanneille :hug: :hug: :hug: . Elämä ei ole reilua :snotty:

Olen tainnut unohtaa mainita, että olen siis 32-vuotias. Esikoinen on toisen syntyessä just täyttänyt kaksi. Esikoinen syntyi 42+2, joten saa nähdä kuinka se tällä kertaa menee:)
Jännittää:)

Alkuviikolla on ollut pahaa oloa jonnin verran, tänään ei niinkään. Kerran tuli etova olo. Ruoka ei tahdo maistua. Tuoksut etoo. Junassa rupesi eilen yököttää, kun viereeni tuli mies joka haisi ihan sikana röökille. Karkasin paikaltani äkkiä junan välikköön, oli miehen ilme näkemisen arvoinen :LOL: . Kahvi on jäänyt kokonaan pois.
 
Hattivatti Kyselit onko mulla jo suurta innostusta hommailla tulokkaalle tarvikkeita. Itse olen jo toisinaan kaupasta katsellut ja hintoja vertaillut vaikka raskaus on alussa, netin laskurin mukaan viikkoja 5 ja laskettu 26.3, eka neuvolakin kahden viikon päästä.
Mies sen sijaan touhuaa ja tohottaa aivan kamalasti. Se on jo katellut mistä hommata kaukalot ja istuimet ja oli jo lupautunut että ensi viikolla mentäs kattomaan sen työkamun tenavien vanhoja vaatteita :D . Mä en olisi vielä niin innotunut näin aikaisessa vaiheessa ja sukupuolenkin haluaisin sitten ajallaan selvittää. Huh, mutta miten ihmeessä saisin mieheni vähän rauhoittumaan ja maan pinnalle. Se varmaan olettaa että se vauva putkahtaa täysiaikaisena jo kuukauden päästä :LOL: . Kerkiihän niitä hommata myöhemminkin mutta herra on hätähousu
 
Mulle ne vauvan vaatteet on tuolla piirongin alalaatikossa, joten jos jotain ikäää käy niin ei niitä sieltä tartte kaivaa itseään kiduttaakseen. Jotenkin haluun ostaa kaikki vaatteet uusina. Ovat sitten hyviä vielä seuraavallekin lapsoselle.

Onko Zoe sulla noin kurja olo koko ajan? Itsellä on sellanen tasanen kuvotus kyllä kanssa melkein koko ajan, näin iltaa myöten helpottaa. Mutta se on kyllä ollut kuitenkin vielä sellasta, että sen kestää. Töihin meno loman jälkeen hieman jänskättää.
 
Iltaa kaikille!

Onpas tänne tullut taas tekstiä. =)

Muutama on taas saanut huonoja uutisia. :hug: Paljon tsemppiä km:n saaneille.

Raskauden kertomisesta, me ollaan kerrottu molempien porukoille ja muutamille hyville ystäville. Lauantaina meillä olis häät tiedossa, joten saa nähdä huomaako kuinka moni kavereista etten juo mitään. En oo kuitenkaan koskaan mikään kuppiin sylkijä ollut. :LOL:

Mulle on tullut esikoisen syntymästä asti sekä vauvalehti että kaksplus, kun molemmista sai silloin hyvät tarjoukset. Oonko vähän innokas ollu... =) Eikä oo sitten tullut lehtiä lopetettua. Pitäis vissiin toinen ainakin lopettaa.... Tykkään enemmän tuosta vauvalehdestä, joten taidan tuon kaksplussan lopettaa.

Lasketusta ajasta , joku ihmetteli kun neuvolasta tuli eri la kun ultrasta. Neuvolan la on aina se jonka mukaan aluks mennään. Jos ultarassa päivä muuttuu +/- 4 päivää, vaihdetaan la ultran mukaan. Muuten siis mennään neuvolan la:n mukaan. En sit tiedä mikä on käytäntö jos käy ultrassa yksityisellä...

Jadekettu, mulla on kans esikko syntynyt rv 42+2, ja jotenkin luulen et yli tääkin menee. Käynnistettiinkö sulla synnytys? Mulla käynnistettiin juuri tuon yliaikaisuuden vuoksi rv 41+6, eli kolme päivää meni käynnistelyissä. Silti mulle jäi itelle fiilis, et oli aika iisi synnytys. Saas nähdä kuinka nyt käy.

Ihanaa kun netskulin mies järkkää tuommosia ylläreitä. Mun mies ei osaa pitää yllätyksiä salaisuutena, vaan aina kun on jotain suunnitellu kertoo kuitenkin etukäteen. ja eihän se sit enää mikään yllätys oo. :LOL:

Hansku83 kirjoitteli haluavansa tietää vauvan sukupuolen etukäteen. Mites muut? Me luultavasti ei haluta. Ei kyllä olla keskusteltu miehen kanssa asiasta, mut mies oli ekasssa raskaudesakin niin ehdoton ettei sukupuolta kysytä, niin tuskin nytkään kysytään. Mä ite olisin halunnut tietää aluks, mut toisaalta oli kyllä ihan kiva pitää jännitys synnytyssaliin asti. =)

Nyt meen laittaan poikaa nukkuun.

marza ja masuvauva 7+2
 

Yhteistyössä