**Maalismasut 2009** tammikuussa

Löysin netistä tällaisen listan. Mutta käytännöt näyttävät vaihtelevan paikkakunnittain, minkä tässä ketjussa on siis saanut huomata.

Normaalissa raskaudessa käynnit neuvolassa:

Raskausviikolla
8 - 12 terveydenhoitajalla
8 - 12 lääkärillä
13 - 15 terveydenhoitajalla
17 - 20 terveydenhoitajalla
24 - 26 terveydenhoitajalla
26 - 28 lääkärillä
30 terveydenhoitajalla
32 terveydenhoitajalla
34 terveydenhoitajalla
36 lääkärillä
37 terveydenhoitajalla
38 terveydenhoitajalla
39 terveydenhoitajalla
40 terveydenhoitajalla
41 terveydenhoitajalla yliaikaisuuden seuranta

hokasin just että tänään tulee kuluneeksi tasan 6 vuotta kun tulin esikoisen kanssa synnäriltä kotiin.. :heart: kylläpä aika meneeki nopeesti.. vielä 6 viikkoa ja 3 päivää laskettuunaikaan :whistle: vaikka äsken vasta tein testin ja plussaa näytti (viikoilla 9+3) :p huh, mitä ihmettä oon tehny koko tän ajan :D täällä tyhmänä istun ja selaan kalenteria :LOL: isot kiitokset kun vielä sopi joukkoon!! :heart:

Kaa
Hurrrjasti olette kirjoitelleet. Lukaisin läpi, mutta väsyneistä aivoista meni ainakin puolet ohi... joten kommentointi jää ikävä kyllä tällä kertaa.

Neuvolasta tuli hyviä ja huonoja uutisia. Vekara on vihdoinkin kääntynyt perätilasta raivotarjontaan ja sopivan syvälle vielä. Huonoina uutisina sitten tuo verenpaine, joka vaan nousee nousemistaan. Raskauden alussa se oli noin 133/82, nyt nousee ollen tänään 153/93. Kävi tässä välissä matalallakin... ei tullut mitään sen kummempaa seurantaa. Lupasin kotona mittailla aina silloin tällöin ja soitella sitten jos nousee levossakin. Onneksi on tuo mahdollisuus.

Nyt ruuanlaittoon ja nukkumaan... miten niin liian aikaisin?? :saint:

Zoe, mullakin on jäänyt pienoinen herkuttelu päälle joulun jälkeen. Viimeksi oli painoa tullut 607g/vk ja se on mulle kauhistus, koska oon saanut muuten pidettyä painoa kurissa joten kuten. Lähtöpaino kun oli korkea, olisin halunnut pitää painon nousun alle kymmenessä kilossa ja vielä samoissa kymmenyksissä (81-89), mutta kohti ysikymppiä mennään! Saas nähdä. Viime neuvolakäynnillä oli tullut yhteensä 7,1kg. Yritän käydä päivittäin kävelemässä, mutta vauhti on hidas alaselän särkemisen ja puutumisen takia.

Kirjoittelin päivällä pitkän romaanin, mutta sepäs katos. :kieh:

Perheihminen taijan olla, kun en mä uraa ole vielä edes luonut. :ashamed: Nyt ois tarkotus, että jos jäis vanhempainvapaa jälkeen kotiin hoitamaan muksuja, mutta sepäs riippuu miehestä ja sen työtilanteesta.

Isovanhemmat Miehen vanhemmat asuu 800 metrin päässä ja hoitoapua saadaan kyllä mummulta heti, jos pystyy ottamaan, kun eläkepäivien ratoksi hieroo ihmisiä.
Mun vanhemmat taas asuu 120 kilsan päässä ja kyllä ottavat hoitoon, jos työt sallivat.

Ja oma napa
Kävin tänään täällä Kuusamon synnärillä sydänkäyrässä ja kaikki oli Nappulalla hyvin. Supistuksia ei piirtynyt, vaikka niitä on ollut, mutta ne kuuluukin iltaan.
Ja ultra. Koko ajan ollaan luultu, että Nappula olis rt, mutta juu, siellä se istua jököttää. :LOL: Meinas mulla itku tulla siinä, kun kuulin. En haluais toista sektiota ja enkä halua synnyttää perätilassa olevaa. :( Noh, toivotaan, että toinen kääntyy ennen Oysin käyntiä.
Alko vähän hymyilyttää tuo Kuusamon synnytyssali, kun on aivan erilainen kuin Oysissa. Pienempi, mutta kodikkaampi. Mutta jotenkin on sellainen olo, että mä toivon, että saisin synnyttää Oysissa, kun siellä ois kaikki neurologit lähellä. Perussairautena kun on epilepsia. Mutta juu, nyt pitää lähteä levähtelemään, kun supistelee.

Viipi ja perätilassa jököttävä Nappula 33+2

Viipi sinähän se sinne Kuusamoon muutit! Koitin kysellä huvikseni muutama päivä sitten, että kukakos se oli. Ollaan tulossa lomailemaan kaveripariskunnan kanssa nyt to-su Rukalle. Kuus tuntia ajoa täältä meiltä. neukkatäti tänään ohjeisti pitämään tarpeeksi taukoja...

Sairaalakuulumisia!

Oli tänään sitten mentävä kiireellä sairaalaan kovien kipujen vuoksi. Verenpaine oli itselläni suht korkea ja panikoin. Vauvan syke edelleen hyvä ja liikkui tomerasti.
Lääkärin tutkittua alapäätäni selvis että pahat häpyliitoskivut ja määräsi kipulääkettä ja rauhoittavia jotta pystyisisin nukkumaan jotenkuten.

Kohdunsuu on edelleen kiinni. Vauva kunnossa. Nähtiin taas ultrassa somat pikkuvarpaat ja kädet. Näytti kasvonpiirteitäkin. Ihanaa ! Lohdutti sen verran että unohtui kivut hetkeksi. Ihan ekana näkyi ultrassa että se on selvästi TYTTÖ!!!! :heart: Mies oli niin innoissaan että sekosi sanoissaan jo kun koetti viittoa minulle. :D "Ei tämä pojaksi enää voi muuttua.. Selkeesti tyttö ois tulossa." totesi lääkäri.
Vauva kääntyi muuten vihdoin raivotarjontaan. Toiv nyt pysyis paikallaan. Kuiteski heittelee kuperkeikkoja vielä muutama viikko. x-)

On nyt niin onnellinen olo että huhhuh :heart:

Mömmis ja potkija 31+3

kaatjuska mulla on menny tuo ohi. :ashamed: Niin mahottomasti tullu tekstejä, niin en oo sitten huomannu. :whistle:

Taas alako supistelee. Ja olotila on sellainen, että tää sais jo riittää, kun on niin kipeä olo. :ashamed: :/

Merkkaan, että olen käynyt lukemassa. Mömmikselle jaksamisia olon kanssa, niinkuin muillekin. Mulla huimat 13 tj jäljellä. Ihanaa on ollut olla töissä, virkistävää. =)
Masu alkaa tuntua, että tiellä on ja on kasvanut tässä ihan viimeaikoina ihan mukavasti. Torstaina seuraava nla, sitten tietää taas enemmän.
Uusille tervetuloa joukkoon!
Muija + kevätmyrsky 32 +3

Tänään on ollu jotain -8 astetta pakkasta. Ei oo tuuli pilannu sitä, että se on hyvä syy asua täällä sisämaassa. Ja lunta on. :) En tiiä sitten, että onko tulossa minkälaiset säät tänne päin, kun en oo säälupauksia seuraillut.

Että tervetuloa tänne! :wave:

Iltaa!

Tulin vaan pikaseen lukeen jutut, ettei jää taas montaa sivua kahlattavaksi ensi kerralla. :LOL: :LOL:

Danjuska, en vielä saanut selvyyttä tuohon vapaapäivä-asiaan. Selvinnee huomenna.

Taas tuli semmoinen tunne että, apua, pianhan se vauva jo syntyy, kun luin nota teidän juttuja. Aika monella jo supistelee ja kohdunsuu avautunut ja lyhentynyt.

Noista neuvolakäynneistä vielä, että näin loppuvaiheessakin ensisynnyttäjät käy useimmin neuvolassa kun uudelleensynnyttäjät. Siinä varmasti ainakin yksi syy noihin neuvolakäyntien tiheyteen.

marza ja minimuru 31+2

Hei vaan!

Ilmoittaudun että olen vielä yhtenä kappaleena. Aika paljon on supistuksia edelleen ja lääkkeitä tuupataan innolla. Limatulppa alkaa irtoilla pikkuhiljaa, tilanne kuitenkin hyvä kun vedet sisällä edelleen. Paljoa en pysty istumaan joten kirjoittelu jäänee vähemmälle kun makuulteen on aikas hankalaa.

Koittakaahan pysyä kasassa vielä vähän aikaa!

BiaBia ja kekkoset 32+3

BiaBialle tsemiä!

Mulle nousi tuossa muutama tunti sitten lämpöä, niveliä särkee mutta muuten olo suhtkoht OK. Multeri on tänään twistaillut ihan hurjasti, melkein sain jalasta kiinni äsken kun oikein venytteli :heart:

upupa ja Multeri 33+1

myymä
Biabialle tsemppiä sairaalaan :)

Mömmis ONnea tyttölupauksesta :)

Mun viimeyö oli tuskainen. Kävin vessassa valehtelematta 10 kertaa eikä uni meinannu tulla. En meinannut löytää hyvää asentoa kun jokaisessa asennossa tuntui etten saa henkeä, sitten aina hetken istuin ja yritin taas parhaani. Ja viimein kun asento löytyi, Vauva päätti pitää sellaisen potkuharjoittelun etten tosiaan saanut unta.
Onneksi sitten lopulta joskus nukahdin.. nyt olo on vaan aika töttöröö..

Tänään on neuvola klo 16, sitä odotellessa...

myymä ja pikkuveli 31+6

kerrankin sain yön nukuttua melko hyvin. muistaakseni kerran olen vessan raahustanu. Olen vissiin viime aikoina ollu niin väsyny...

Zoe-F: meille ei annettu numeroita vaan hyväksytty/hylätty merkintä. Mun kohdalla vain hyvä, kun olin aika varma etten pääse läpi tuota puutteellisten tietojen perusteella. Nekin puutteelliset tiedot laitettiin sen pikkiin että ei ole vielä kokemusta.. minusta ihan hölömön hommaa tuommonen tyhjän pilkun viilaaminen tuossa näyttösuunnitelmassa. Ennen oli helpompaa ku tarvi vain tehdä lopputyö ja sekin oli paljon helpompi tehdä.

BiaBia: Sie taidatkin sitten olla seuraava synnyttäjä meidän porukasta. Kovasti jaksamisia sinne päin ja :hug:

niin ja kiitos onnitteluista! :D :D

Mun pitää lähteä neuvolaan. tulen taas myöhemmin kertomaan kuulumiset...

Jossu ja tilli 34+3

Huomenta maalismasut!

BiaBialle paljon tsemppiä sairaalaan :hug:!!

Mömmis: Onnea tyttölupauksesta!

upupalle parantumisia! Toivottavasti olo pysyy kohtalaisena, ei ole kiva sairastaa raskaana.

Ja tästä pääsenkin asiaan, eli esikoisen flunssa on nyt miehellä ja mulla. Mies valitteli eilen töistä tullessaan, että on flunssainen olo ja mulla oli illalla kestopalelu, istuin tunnin villapeiton sisällä ja takan edessä lämmittelemässä. Lämpö oli hiukan koholla ja yskä alkoi vaivaamaan iltaa myöden. Yö menikin sit siinä, kun havahduin, että keuhkot korisee limaisuudessa ja tuntui että happi loppuu. Nyt on sit nenäkin tukossa, joten hapensaanti on heikolla mallilla :/ .

Tulin vielä töihin, teen kevyttä työpöydän järjestelyä ja koitan pärjätä Panadol Hotin voimalla edes tämän päivän. Jos olo menee heikoksi niin olen kyllä loppuviikon saikulla.

Jaahas, pitää aloittaa pöydän raivaus.

Iines ja Sintti 33+4

Huomenta!

Onnea Jossu! :flower:

Onnea tyttolupauksesta! Mommis!! :heart:

Vielako on lampoa Upupaepops? Pikaista paranemista! :hug:

Paljon voimia lepailyyn BiaBia! :hug: Toivotaan, etta pikkuiset pysyvat mukana viela jonkin aikaa! =)

( . ) Yo meni vessassa ja keittiossa rampatessa taallakin... Senpa takia minakin menen sankyyn jo aikaisin, kun on se uni niin katkonaista! Kaipaan jo sita, etta voin nukkua selalla ja mahalla, mutta seuraavaksi on tiella tietysti ne valtavat ja vuotavat tissit... ;)

Synnytysta ajattelen jo paljon, varmaan samoista syista kun muutkin. Monella on paljon taalla supistuksia ja eihan siihen laskettuunkaan tietysti niin pitka aika enaa ole. :eek:

Paljon voimia myos Viipille supistusten kanssa! :hug:

Neuvola on minulla n 3 vkon valein. Mika sopii minulle ihan hyvin, kun olo on ihan ok. Saa nahda, jos viela enemman loppuvaiheessa ehdottavat tihentamista. Kaikki on ollut ihan hyvin, paitsi nyt taman vauvan jattimainen kasvu... Ehka sitten ultraan uudelleen ennen synnytysta kokoa arvioimaan...

Nyt aamiaiselle!

Latte 31.5 vkoa :wave:

Ihanat masutkuvat Eeeva! Ihan samankokoisia teilla nayttaa olevan, kun mullakin, joten en ymmarra miksi ihmiset huomauttelee mun mahasta jattisuurena... |O

Unohtu kysya, etta onko teilla ollu kamalia kramppeja vatsalihaksissa? Mitaan konsteja saada ne loppumaan? Mulla noita on aikaajoin useampia paivassa ja :x ne on niiin kivuliaita, etta salpaa hengityksen, eika pysty liikkumaan...

Yhteistyössä