**Maalismasut 2009** tammikuussa

Iltaa!

Meidän poitsulla on sitten korvatulehdus. :( Ja elämänsä ensimmäinen sellainen. Käytiin lääkärissä ja poitsu sai antibioottikuurin ja kipulääkettä. Josko nuo yöt olis vähän parempia nytten. Lääkäri kirjoitti mulle 4 päivää saikkua pojan takia, mutta kun soitin töihin ja ilmoitin asiasta, niin pomo kertoi etten saa lapsen takia olla kuin 3 päivää pois töistä. Mutta kun mulla joka tapauksessa olis ollut keskiviikkoa vapaata, niin enhän mä oliskaan töistä pois kun 3 päivää; ti, to ja pe. Tietääkö kukaan voinko vedota tuohon vapaapäivään jotta saisin olla kotona myös perjantain? Niin ja oon kans kaupassa töissä joten pam:n tes:in mukaan mennään.

Zoen tavoin mullakaan ei ole mitään suurempia vaivoja. :) Seison kyllä usein työpäivät, ja jalat on turvonneet illalla, mutta muuta ongelmaa ei ole.

Isovanhemmat asuvat kaikki kahden kilometrin säteellä ja ovat hieman päälle 50, joten hoitoapua löytyy lähes aina tarvittaessa. Ens lauantaina oliskin pitkästä aikaa tarkoitus lähteä miehen kans kaksin juhlimaan ja viedä poitsu hoitoon.

marza ja minimuru 31+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja hemptu:
hei vain... onnistunko vielä pyöreän massuni kanssa yhtymään eka sivun vauva listaan..? laskettuaika 6.3. ku en näistä ymmärrä niin auttakee tyhmää.. :p
ai nii, ja jos muita tietoja tarttee, nii poika on tulossa, ainaki nii ne neuvolassa väittivät.. ;) ja k-pks on sairaala.
itte oon 23v ja yks poika 6v on jo ennestään..
 
Oikein lämpimästi tervetuloa Hemptu :hug: !

marza: mun mielestä tuossa ei oo mitään rajaa. työnantaja on kait sekottanu jotain. pakkohan pienen lapsen kans on olla niin kauan aikaa pois kun lääkäri on sairaslomaa määränny. käyppäs katsomassa pam:n työehtosopimusta. tai ota liittoon yhteyttä niin sillä selviää.
 
myymä
Isovanhemmat: Mun vanhemmat asuu tossa muutaman kilometrin päässä ja heidän kanssaan ollaankin paljon tekemisissä. Töissä käy kumpikin.
Mies ei ole isänsä kanssaan ollut tekemisissä yli 20 vuoteen kun isä lähti aikoinaan uuden akan matkaan joka käski valita joko hänet tai sitten poika, eli siis ei antanut olla tekemisissä poikansa kanssa. Ihme akka ja ihme isä kun laittoi akan edelle.

Ristiäiset: Pidetään kuten pidettiin esikoisellekkin. Mies ei kuulu kirkkoon mutta minä kuulun ja vauva kastetaan :)

Tänään aloitin aamun vesijuoksemalla klo 7.00 siskon kanssa uimahallilla. Suosittelen kaikille. Itse laitoin sen vesijuoksu vyön tuohon mahan yläpuolelle. Loistavasti toimi ja kyllä teki hyvää! ylävatsakipukin helpotti uinnin ajaksi :D Nyt on kyllä jo tullut takaisin...

Hemptu tervetuloa :)

Huomenna olis sitten neuvola...

myymä ja pikkuveli 31+5 :)
 
myymä
Alkuperäinen kirjoittaja jossu84:
Oikein lämpimästi tervetuloa Hemptu :hug: !

marza: mun mielestä tuossa ei oo mitään rajaa. työnantaja on kait sekottanu jotain. pakkohan pienen lapsen kans on olla niin kauan aikaa pois kun lääkäri on sairaslomaa määränny. käyppäs katsomassa pam:n työehtosopimusta. tai ota liittoon yhteyttä niin sillä selviää.
Kyllä marzan työnantaja on oikeassa. Ilmeisesti kyseisellä systeemillä pyritään siihen, että 3 päivän jälkeen isän on jäätävä myös lapsen takia pois.
Eli siis työnantaja ei ole velvollinen maksamaan kuin 3 työpäivästä lapsen sairauden takia peräkkäin. Valitettavasti :(
 
marza: sori ku mulla jäi vaivaamaan, mutta puhuinki ihan puppua. tuo teksti kopsattu pamin sivuilta...

Alle 10-vuotiaan sairastuminen

Oikeus palkkaan 1-3 kalenteripäivään sisältyviltä työpäiviltä, jos

* poissaolo on välttämätöntä lapsen hoidon järjestämiseksi tai lapsen hoitamiseksi
* poissaolosta on ilmoitettu viipymättä
* sairaudesta on toimitettu lääkärintodistus tai muu työnantajan hyväksymä selvitys
* toisella huoltajalla ei ole ansiotyön ja työajan takia mahdollisuutta järjestää hoitoa tai hoitaa lasta

Tarvittaessa pyrittävä antamaan 3 päivää pidempi palkaton poissaolo.
 
Huomenta,

Täällä takana huonosti nukuttu yö ja aikainen aamu. Kaikki muut nukkuivat mutta mä en saanut unta enää klo 5.30 jälkeen |O .

marza: Mun mielestä sulla on oikeus pitää välissä vapaa-päiväsi ja sen jälkeen jatkaa sairaslomaa ne kaksi päivää. Jos olisin sinä, niin kuitenkin tänään varmistaisin asian henkilöstöhallinnosta/palkoista, kuka ikinä niistä asioista tietää. Tosin kannattaa varmistaa lasketaanko sun vapaapäiväsi sairaspäiväksi, sillä mun työpaikalla lasketaan viikonloppu sairaspäiviksi siinä tapauksessa, että on ollut perjantaina pois ja sama sairaus jatkuu vielä maanantaina. Tuossa tapauksessa pitää olla jopa viikonlopun ajalta saikkaritodistus.

kipuja ja särkyjä: Eilen koin tämän raskauden ekan iskias-kivun. Jessus kun käveleminen teki kipeetä. Oltiin Prismassa ja piti kävellä ympäri kauppaa. Huokailin onnesta kun vihdoinkin pääsin autoon istumaan. Tänä aamuna tulikin ihmeellinen viiltävä kipukohtaus. Koko vatsan aluetta alhaalta napaan saakka viilteli ja samaan aikaan viilteli myös kohdunsuulla (tai sillä suunnalla ainakin). Taitaa tuolla alhaalla jotain alkaa tapahtua. Paikat alkaa hiljalleen kypsyä.

Työt: Mulla oli eilen kehityskeskustelu ja pomo jo kyseli koska aiot tulla takaisin äitiyslomalta :eek: . Enhän mä ole vielä edes jäänyt pois! Samoin kyseli miten aion tulevaisuudessa kehittää ammattitaitoani ja osaamistani. Eipä ole noi asiat tällä hetkellä päälimmäisenä mielessä... No, onneksi mun pahimmat kiireet loppui eilen, kun viimeinen kiireinen homma piti olla valmiina. Tämä viikko meneekin sitten mappeja tutkiessa ja paikkoja siivotessa. Onhan noita paperipinoja jo kertynytkin, joten ihan hyvä, että jäi aikaa niiden tutkimiseen :whistle: :D .

Ja taas kaffepaussin aika :) .

Iines ja Sintti 33+3
 
Huomenta mammat ja tervetuloa Hömäkkä ja Hemptu! :flower:

Meitin pikkuinen mahtaa olla vielä perätilassa, perjantaina on taas neuvola ja siellähän sitä taas tunnustellaan. Neuvolassa sanottiin viimeksi et jos on vielä nyt tälläkin kertaa perätilassa niin menemme vissiin ylimääräiseen ultraan ja sitten koittavat kai myös kääntää ipanaa jossain vaiheessa.

Täällä on ollut puhetta ummetuksesta ym, mulla ei taida sitä ongelmaa olla.. Tavaraa tulee ulos ihan entiseen malliin eikä houkutella tarvi, nyt on ollu viikon verran maha löysällä.


Ristiäiset meillä pidetään seukkatalolla jos vaan saadaan sitten sopiva aika varattua ym. Kummivalintaa ei olla vielä suoritettu loppuun, ainoastaan yksi varman valinta on tehty ja kysyttykin jo. :)

Täällä on väsymystä ilmassa, jotenkin olen ollut nyt herkkä unisempi ja en saa enää unta jos herään aamulla aikaisin.. Vauva sen sijaan tuntuis voivan hyvin, kovasti muistaa myllätä masussa. :) Huomenna oliskin sitten synnytysvalmennus..

Niinu & itiö 33+5
 
Alle 10 vuotiaan sairastuminen: Onhan tuo tosi hankalaa jos lapsi sairastaa enenmmän kuin tuon kolme päivää. Onneksi omalla työnantajalla on 4 päivää. Mutta tosi hankalaa jos on pitempi sairaus. Samoin kun on tuon 10 vuotta. Onneksi oma lapsi ei ole sairastanut kun tuo ikä tuli täyteen. Mutta hirvittäisi jättää tosi kipeää lasta yksin kotiin. Pelottaa jo valmiiksi kun enää vuosi ja tyttökin täyttää tuon kymmenen vuotta.

Eeevaa: Alkoi naurattaa tuo toteamuksesi tuosta sukupuolen selvittämisestä:) Kiitos hyvästä huumorista:) Jaksaa jo hymyillä tuollaisille huomautuksille.

Kaikilla on neuvolaseurantaa ja minulla vasta seuraavan kerran viikolla 37 eli 19.2. Aika pitkä aika odotella ja tuokin on lääkäriaika. Jos tuolla äitipolilla kaikki hyvin niin sitten vasta pitää soittaa neuvolaan ja varata aika. Pikkusen huolettaa noin pitkä väli tarkastuksissa.

Lotta ja rv 32+6


 
Huomenta!

Onko taalla kenellakaan muulla tullut jo pahoinvointi takaisin? Mulle kavi nain viime raskaudessakin, muttei kylla nain aikaisin... :|

Vauvakassi- viela en oo mitaan laittanut valmiiksi, ostoksetkin (joitain vaatteita lukuunottamatta) on viela ostamatta... mennaan varmaan ostoksille parin viikon kuluttua. Vauvakassin laitan sit valmiiksi joskus lahempana laskettua aikaa, varmaan viikoilla 38 tai jotain... Mutta ainakin toivottavasti ennen vauvan syntymaan. Viimeksi yritin pakata samalla kun supisteli ja se ei ollut kivaa... ei jarki oikein toiminut. :LOL: Tuli otettua kummia juttuja mukaan ja joitain tarkeita juttuja jai kotiin...

Ristiaiset pidetaan, ne on mulle tarkeat. Kotona varmaan, niinkuin esikoisenkin kanssa. =)

Lantiota ja mahanymparysta en oo mitannut, mutta kasvanut on molemmat, lantio levisi jo ekassa raskaudessa. Mulla on nyt neljannet aitiysfarkut jaanyt pieneksi mahan kohdalta, joten ostin sellasen jatkokappaleen. Muuten farkut on kokoa 36, joten voitte kuvitella milta naytan... silta, etta mahassa on sata lasta... Vahan alkaa jo arsyttaa ihmisten kommentit, kun monta kertaa paivassa joutuu selittamaan, etta en ole synnyttamassa viela pariin kuukauten ja yksi lapsikin vaan mahassa... :/

Isovanhemmat on viela kaikki tyoelamassa, joten lapsenhoitoapua ei sielta voi aina saada. Mutta onhan tassa jo parjatty monta vuotta ilman, joten...

Nimista- Ei olla viela mitaan oikein mietitty tai paatetty. Pojalle olisi ollut valmiina, mutta jotenkin tytolle ei ole keksitty mitaan... Eikohan me kuitenkin jotain saada aikaan ennen vauvan syntymaan! Tuntuu vaan vahan hassulta, kun esikoiselle oli nimi valmiina jo aika aikaisesta raskaudesta lahtien ja sita sitten kaytettiin. Tata pienta kutsutaan vaan vauvaksi tai 'han'. :heart:

Tervetuloa mukaan Hemptu!!! =) Onnea pojasta! :heart: Miten teilla on esikoinen valmistautumassa vauvaan? Meilla on esikoinen saman ikainen ja han on tosi innoissaan, mutta hiukan huolettaa se, miten aikaa ja energiaa saa sitten riittamaan molemmille, varsinkin jos kuopuksellakin on koliikki ja sita kautta valvotaan paljon.

Pikaista paranemista Marzan esikoiselle! :hug:

Tarjonnasta- vauva pyorii viela ympyraa mahassa, joten joka kerta on eri tarjonnassa...

Nyt meen aamiaiselle!


Latte yli 31 vkoa!! :wave:
 
Onko kellään tietoa Philips baby monitor SBC SC364 itkuhälyttimistä? Onko toimiva peli?
Meillä kun oli jo ehditty hävittää/laittaa kiertoon kaikki vauvajutskat, nyt saa aloittaa taas alusta harjoittelun ja tavaroiden hankkimisen. Ihanaa kyll hypistellä pieniä vaatteita ja laitella niitä lipastoon =)
 
Tervetuloa Hömäkkä ja Hemptu!

Ajattelin vastailla loppuihin galluppeihin joihin en ehtinyt eilen puuttua.

Ristiäiset pidetään varmaankin kotona. Tarjottavat tehdään itse, jos oma kunto antaa myöten. Mies on onneksi ainakin yhtä pätevä touhuamaan keittiössä kuin minäkin. Olen jo katsellut kakkuihanuuksia netistä. Zoe-F mikä on muuten hyvän voileipäkakkusi resepti?

Vauvan nimeä ja kummeja ei ole vielä päätetty. Molemmista on joitain ajatuksia, mutta päätökset tehdään vasta vauvan synnyttyä.

Nyt lisää puita takkaan ja suihkuun. Sitten onkin jo tullut uurastettua niin paljon että voi juoda kupin teetä ja palailla tänne ;) .

Metsälauha & Pyrypoika 32+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hömäkkä:
Soraya: laskettuaika on kyll 5.3, mut meillä on tapana olla myöhäisherännäisiä syntyessäkin eli puoliväliin taitaa mennä maaliskuuta ennen kuin jotain tapahtuu :headwall:
Meillä taas voi käydä päinvastoin, että leikataan jonkin verran ennen laskettua aikaa, kun istukka ei ole noussut kohdunsuulta. Helmikuun alussa ollaan taas vähän viisaampia, kun on viimeinen äippäpolin ultra.

 
Mulla on varmaan vähän hölmö huolen aihe mutta minkäs teet jos asia mietityttää :( . Oon tässä jo viikon pohtinut, kun esikoinen oli kipeänä, että kun meidän maalismasujen vauvat syntyvät kesken flunssa- ja influenssakauden, niin mitenköhän ne vauvat pärjää? Varsinkin, kun perheessä on jo lapsi, joka koskee joka paikassa joka paikkaan eikä ihan koko ajan voi olla pesemässä ja desinfioimassa käsiä. Kyllähän vauva saa äidiltä jonkinmoisen suojan mutta eikös se ollut lähinnä rokkoja ja sen sellaisia vastaan?

Esikoinen oli aikanaan 3 kk:n ikäisenä ekassa nuhassa (eli heti ekan kauppakeskus-reissun jälkeen) enkä kyllä nyt haluaisi vauvaa flunssaan vielä nuorempana.
 
Neuvolaterkkuja!

Luulin tosiaan että mulla olis ollut tänään lääkärineuvola, mutta olikin ihan normiaika terveydenhoitajalle. Torstaina pääsen kyllä neukkalääkärille, hoidetaan tuo pukama-asia kuntoon ja saan samalla lähetteen sinne synnytystapa-arviointiin. Viime neuvolakäynti oli pari viikkoa sitten.

Tarjonta poikkitila
Syke 140+ (140+)
Liikkeet ++ (++)


Paino 57,5kg (54,9kg, yhteensä tullut painoa raskausaikana 15kg)
RR 128/86 (114/73)
Turvotus - (-)
Pissa puhdas
Hb 99 (108)
Sf 31 (25) !!!!!


Ei ihmetellyt terkka mun vaivojani kun on maha kasvanut parissa viikossa niin älyttömästi. Sf-mitta huidellut alakäyrää koko raskausajan ja nyt pompsahti yhtäkkiä keskikäyrän yläpuolelle. Tuo hempan laskukin johtunee luultavasti tästä nopeasta kasvusta, jatkan Obsidanin puputtamista tupla-annoksella, josko lähtisi sitten nousuun tuokin lukema. Käyn torstaina hakemassa apuvälinelainaamosta tukivyön, mulla masu on todella alhaalla ja painaa jo siksikin, onko kellään tällaista vyötä ja onko siitä ollut apua selkä/lonkka/issiasvaivoihin?

Hömäkkä ja Hemptu tervetuloa! :flower:

Lotta-75 onpas teillä harvoin neuvola :eek: Täällä SatKs:n alueella käydään rv30:n jälkeen parin viikon välein ja muistaakseni rv36:n jälkeen viikottain.

Halfcafnonfatlatte mulla ei kunnon pahoinvointia alkuraskaudessa ollutkaan, mutta nyt yököttää jotkut asiat lievästi. Muutaman kerran meinannut laatata, mutta yleensä silloin närästänyt pitkään ja/tai vauva painanut vatsalaukkua.

Tää menee nyt syömään appelsiineja :wave:

upupa ja Multeri 33+1
 
tervetuloa uusille :wave:
ja mitähän kaikkee minun pitikään kirjoittaa :eek: noh,tukivyöstä itte en oo voinu pitää koko raskausaikana..ja pahoinvointia on ajoittain ruvennu tulemaan takas.. alavatsa kivuista : niitä on ruvennu tulemaan,viime yönä luulin että alkaa synnytys käynnistymään ku siihen vielä lisätään tuo painontunne kakkospuolella :ashamed:
esikoisesta:meillä tyttö nyt 3-vuotias ja kovasti oottaa pikkusiskoo tai veljee..juttelee miten aikoo syöttää yms..saa sitten itsellä olla silmätkii selässä ettei ihan omin päin mene hoitamaan..noh mutta pittää palata kunhan muistan mitä kirjottaa :D
Angelia ja vaavi 32+4
 

Yhteistyössä