**Maalismasut 2009** syyskuussa

Upupa täällä taas hei,

meillä ei ole vielä uudessa kämpässä nettiä, kaveri tuli mokkulan kanssa kylään joten pääsin pikaisesti täälläkin käymään. Nyt tulee vain omaa napaa: Tunsin juuri äsken ensimmäisen kerran vauvan möyrivän, ja mies tunsi myös, itse asiassa se NÄKYI vatsan pinnassa. Ekaksi pelästyin aivan mielettömästi, mutta kun tajusin mistä oli kyse, käskin äkkiä miehenkin kokeilemaan. Vau. Tuli ihan mieletön fiilis! En ajatellut että voisin tuntea liikkeitä vielä pariin viikkoon vaikka neuvolatäti sanoi viime viikolla että kohdun asento on sellainen että potkut voivat alkaa tuntua koska vain. Jännää :)

Yo-kokeista takana ovat nyt äidinkieli sekä ruotsin kuullunymmärtäminen, perjantaina olisi vuorossa ruotsin kirjalliset. Mä olen vain todella kipeänä, kuumetta ollut öisin melkein 39 astetta ja välillä olo on kuin koomasta heränneellä - menen huomenna lääkäriin jollei olo parane, pitäkää peukkuja että tervehtyisin edes sen verran että pääsisin sinne kirjoituksiin.

Palailen myöhemmin paremmalla ajalla tsekkaamaa mitä kaikkea olette poissaollessani kirjoitelleet, hyviä vointeja kaikille!

upupa ja Multeri 16+2
 
myymä
Huomenta!
Mulla on täällä heti huoli aamusta. Kun oon tuntenut liikkeitä mielestäni joka päivä nyt viikon ajan ja eilen ei sitten mitään :O ... Yritin illallakin kuulostella kun yleensä on käynyt melske mutta nyt ei mitään, ainakaan selvää liikettä tai potkua.
Aamulla yritin vielä kuulostella mutta ei mitään ...
Nyt sitten pieni huoli vaivaa vaikka kuulinhan pienen sydänäänet toissapäivänä.. silti...
Plaah tätä huolen määrää mikä tulee aina vaan uudestaan!

:(

myymä ja pikkuvelisisko 15+0
 
zoe-f: Mie muistaakseni jostain luin että joku 200-400g viikossa ois ihan ok painon nousu. Tiedä sitten. Lukenu oon myös että hoikat naiset saisivat enemmän yleensä raskauskiloja, jos siekin oot hoikka niin ajatellaan sitte niin että painon kuuluukin nousta.. ja siis varmasti kuuluukin jos syö ihan normaalisti eikä mässäile hullunlailla.


myymä: lohdutuksen sananen, elä turhaan huolehdi, kaikki on varmasti hyvin, ei se sieltä tuossa vaiheessa varmaan enää tahdo karata. :heart: Meidän itiö on ainakin semmonen että antaa hyvin vaihtelevasti kuulla itsestään. Välillä reihuu ihna armottomasti, siis silleen että potkii ja hakkaa minua ja välillä taas nätimmin, niin etten itse edes hoksaa. Tilanteet missä se riehuu on vaihtunut paljonkin, mutta silloin kun olen kuunnellu sydänääniä niin se on ollut melkein aina kovassa vauhdissa. :heart:

Niinu & itiö 17+0
 
myymä
Alkuperäinen kirjoittaja mmiisa:
huomenta. mistähän johtuu, kun tuossa yks ilta sängyssä maatessa tunsin semmosen kovan kohdan vasemmalla puolella mahaa? :eek: ja vasta ensi viikolla olis seuraava neuvola.
Vauva se siellä köllii :) Itse pohdin tän viiikon alussa samaa kunnes "möykky vaihtoi paikkaa" :D Neuvolan täti sanoi että vauva se siinä köllöttelee :D
 
Heippa! En ole ehtinyt kirjoitella tänne, mutta lueskellut olen silloin tällöin. Onnea kaikille, joilla liikkeet tuntuvat!

Vauva kai liikkuu tuolla minunkin mahassani silloin tällöin. Välillä tunnen enemmän, välillä vähemmän epämääräisiä liikuskeluja tai suoliston möyrintää... :heart: Tänään on pitkästä aikaa neuvola. Viimeisin oli noin 5 viikkoa sitten. On jo aikakin kuulla taas pikkuisen sydäntä! Toivottavasti ne kuuluu. :ashamed: Aina tämä huoli nostaa päätään.

Mammavaatteista Ostin huuto.netistä mammahousut ja ne maksoivat postikuluineen 16?. Ne oli tosi siistit ja hyvännäköiset päällä. Lindexin mallistoa. Postimaksut oli vaan aika isot, ne olis mahtunu kyllä maksikirjeenäkin perille puolet halvemmalla.. Sitten tilasin Ellokselta jotku farkut, mutta en ole vielä saanut niitä.

Onko missään Lindexillä tai Kappahallissa enää mammavaatteita, vai onko H&M ainoa paikka nykyään, mistä niitä vaatteita saa? Ja sitten nää superkalliit bebesit yms.

Synnytystä ole kanssa miettinyt. Ennen se pelotti tosi paljon, mutta nyt se ei tunnu enää niin pelottavalta. Epiduraalin haluan todellakin, mutta jännittää, että saanko sen, kun on alaselässä tatuointi. Pitikin ottaa tuollainen silloin 10 vuotta sitten. :kieh: Ei sitä silloin tätä tietenkään miettinyt. Mihin se epiduraali pistetään? Lantion kohdalle selkärankaan vai mihin?

Päänsäryt vaivaavat tosi paljon. Joka päivä särkee, mutta buranaa ei ole tarvinut ottaa, kuin pari kertaa viikossa. Panadolia sitä vähemmän, koska se ei tunnu auttavan, joten yritän aina kärsiä sen perussäryn kanssa ilman mitään. Kun särky kovenee, otan buranan.

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!

Mimmu ja furuno 17+0

 
Lindex on valitettavasti lopettanut äitiysvaatteiden myynnin. Itse olen ostanut Ellokselta housuja, jotka olivat valtavan kokoisia ja piti pistää vaihtoon. Toivottavasti pienemmät koot tulevat pian. Nykyiset farkut ovat todella inhottavat istuessa, vaikka vetoketjukin on kokonaan auki ja siinä päällä on masutuubi estämässä liikaa paljastelua B)
 
myymä ja mmiisa, mllakin tuntuu joskus tossa vasemmalla puolella sellanen kova kohta.mut sit ku käy kakalla niin se häviää.. :LOL: (se on aika keskellä) et toivottavasti se ei oo vauva. eikä mulla oo ollukaan. mä tunnen kohdun tosi "syvällä" mahassa vaikka oon hoikka ja viikkoja 16. suolisto vissiin alkanu muuttaa pois tieltä ja normaalistikinhan suoli liikkuu.
nyt siivoomaan ja innostaa muuten niin maan valatavasti!
 
Zoe-F
myymä Herättelet sitten sitä pikkusta siitä mahan päältä "vatkaamalla"
niinu86 En miä hoikka oo, ihan normaali kai 162cm ja 63kg oli lähtöpaino.
Mimmukka81 Epiduraalia ei juu laiteta tatuoinnin läpi koska tatuointihan on iso arpi.
Housut En oo ostan ku kotii lökärit.
 
Mimmukka81: Onko se ihan yhtenäinen tatuointi vai onko siinä kuviossa aukkoja? Epiduraalihan laitetaan kuitenki aika ylös verrattuna siihen missä tatuoinnit yleensä on.. Taitava lääkäri osaa laittaa, mutta jotku ei edes yritä jos on vaikeassa paikassa..

Minä ostin huuto.netistä H&M m ja L-kokoiset mammahousut ja ne L:t on kyllä aivan liian isot ja varmaan loppuun saakka. M:t on vielä tosi reilut neki. Että jos jollai kiinnostaa ostaa. Nii voin laittaa kuvia. Maksoin niistä 10?/kpl+postarit. Housuthan ovat siis Oulussa.

Repäisykipuja löytyy! Samoin lantion löystymistä! Kunnolla lantio naksuu ja poksuu ku liikkuu.. |O
Paino on tällä hetkellä -8kg :( Syön kyllä, mutta paljo vähemmän ku ennen. Yököttää vaan nii älyttömästi kaikki..
Mulla on kivuttomat supistukset alkanu ja nyt pelottaa että oon tässäkin raskaudessa peti-potilas rv 20 eteenpäin! |O |O |O |O |O |O |O

Empä minä muuta keksi.

Eeeva 17+0
 
Moi vaan kaikille!!
Kiva kuulla, että jotkut tuntee jo liikkeitä. Ootan kovasti itsekin sitä aikaa, että alkais tuntemaan jotain. Välillä maha on sellanen kimmoisa ja kova ja välillä tuntuu löysältä ja siltä kun ei olisikaan raskaana. Alkais jo kasvamaan kunnolla.

Suunnistaja ja rakas 13+6
 
myymä
Huomenta!

Mulla taas ARMOTON pääkipu! Argh! Samoin taas oikea puoli vatsasta kipuilee. Tai joku piste siellä. Todennäköisesti taas munasarjat... Ärrrrsyttävää!
On tosiaan massussa ollut mielestäni hiljaisempaa kuin aiemmin tällä viikolla mutta ehkä täytyy vain luottaa että kaikki kunnossa. Kyllä muutamia pukkasuja olen tuntenut... Toivon että ovat edelleen potkuja :)
Harkitsin jo todella sen dopplerin ostamista, jotta saisin mielenrauha tarvittaessa mutta pelkään tulevani sen kanssa niin hysteeriseksi...

myymä ja pikkuvelisisko 15+1
 
Eeeva Ontuossa tatuoinnissa välejä, eikä ole yhtenäinen. Toivottavasti lääkäri on suopea sitten! Kiitos tuosta tiedosta!

Neuvola Kävin eilen. Sokeria tai proteiinia ei ollut pissassa. Paino noussut n. 30 g päivässä. Sanoi, että ihan normaali nousu. Kuulimme sydänäänet ja taas helpotti huoli hetkeksi.

mmiisa On ollut alaselkäkipuja. Se on ollut toispuoleista ja tuntuu pakarassa asti. Aina kumartaessa tai noustessa ylös tuntuu pistävää kipua. Nyt on hieman hellittänyt.

Tällä hetkellä kivuista kuitenkin pahin on tuo hartia- ja niskakipu, joka aiheuttaa sitten päänsärkyä. Eilen jumppasin noita taukojumppaliikkeita, mutta tuntui, että kivut vaan paheni niistä. Yöllä heräsin taas päänsärkyyn. Pitää kai mennä uudelleen lääkärille, jos saisi vaikka lähetteen fysioterapiaan..

Mimmu ja Furuno 17+1
 
Minnuun sattui eilen koko mahaan ja alapäähän + nivusiin. Semmosia pistokipuja. Panadol auttoi ja lepo kanssa. Onneksi meni aamuun mennessä ohi. Säikähdin kyllä vähän.

Aika tuntuu kuluvan hitaaaasti tällähetkellä. Ressaan jo ensiviikon silmälääkärikäyntiä vaikkei siihen syytä ole.


Mömmis 14+6
 
Kuinka monta kertaa olette jo käyneet neuvolassa? Musta tuntuu, että täällä hiukan nipistetty käynneissä, käyntejä vasta 2 takana, viikkoja 17+5. Vielä 3 vko seuraavaan käyntiin.

Olisi kiva välillä kuulla pienen sydämenääntä. Liikkeitäkään kun ei vielä tunnu :/ .
 
myymä
Perhe on paras Mä oon käynyt MONTA kertaa ihan vaan kuuntelemassa sydänääniä kun meillä sellainen mahdollisuus on :heart: mutta normaaleja käyntejä on vasta 2 takana ja kolmas on tuossa ens kuun puolessa välissä.

nyt siis rv 15+1
 
Kauheesti tuntuu olevan eroja neuvolakäynneissä. Mä olen nimittäin ollut jo kolme kertaa. Eka oli rv 8, toka rv 10 (lääkärineuvola) ja kolmas rv 15. Seuraava on kuukauden päästä ja silloin on rv 20+6. Musta tuntuu, että joka viikko saa juosta jossain. Ens maanantaina on pojan neuvola, mun pitäis käydä taas labrassa verikokeissa, sit rakenneultra on 21.10 ja samalla viikolla on jo seuraava neuvola.

Tuota omaa neuvolakäyntiäni kyllä odotan ihan hirveesti. Silloin kuulemma saan raskaustodistuksen ja kaikki äitiysraha- ja avustuspaperit :) . Sit kiireellä tekemään papereita, kun töissä pitää laittaa sijainen hakuun, eikä sitä voi tehdä ennen kun mä oon hakenut virkavapaata. Ja taas virkavapaata en voi hakea ilman neuvolan raskaustodistusta. Voi elämä miten vaikeeta tää byrokratia välillä on....

Iines ja Sintti 16+6
 
Päänsäryistä: Mä olen kans kärsinyt lähes päivittäisistä kovista päänsäryistä. Panadolia olen joutunut popsimaan vaikka normaalisti en käytä mitään särkylääkkeitä juuri koskaan. Sitten keksin helpotuksen! Luin jostain, että tässä vaiheessa raskautta kehon nesteet imeytyvät paljolti lapsen käytöön ja lapsiveden muodostumiseen, joten äidille voi tulla herkästi ummetusta. Noh, minä ajattelin että jospa tämä hedarikin johtuu nestehukasta ja kun otin vesipullon viereen ja join työpäivän aikana n. 1 litran vettä, ei päänsärkyä ollut ollenkaan! Tänään sama juttu, vesi on pitänyt säryn loitolla. En tiedä toimiiko muilla mutta kannattaa kokeilla!

Neuvolassa olen käynyt "virallisesti "kolme kertaa, niistä yksi oli lääkärineuvola. Seuraava neuvola on 9.10 eli muutaman viikon päästä. Muutoin on tullut piipahdettua ultraamassa masua silloin tällöin ;)

Vauvakirjan ajattelin pistää tilauksen tänään. Esikoisestakin oli mukavaa täytellä kirjaa jo odotusaikana ja erityisen hauskaa niitä juttuja on lukea nyt kun on taas raskaana. Lempikirja onkin jo löytynyt, paljastan sen sitten kun tilaus on tehty :$

ärrieri 14+5
 
Zoe-F
Heipä hei!
Eeeva Koita kestää niitä kipuja vaan, on se varmasti sen arvosta. Mulla se veri venytti kanssa silloin alussa tuota kohtua ja jumatsuka kun oli kipee :/
Mulla on selkä kipeytyny kanssa ja varmaan sellasen tukivyön joudun hommaamaan.
mmiisa Mulla on ollu jo kuukauden verran alaselkä ihan sikke kipee. Sänkyyn kun käy selälleen ja ajatteleekin jalkojen koukistamista niin sattuu tosi paljon.
myymä Kaikki on varmast ihan hyvin. Voihan se olla et sun kohtu on nyt noussu tai jotaan ettei nyt tunnukkaan niin herkästi.
Mimmukka81 Mulla on ollu joskus tollasia kipuja kannssa, nyt ei oo kyllä ollut. Oliskohan issias? Mulla se on ainakin tuntunut sellaselta hermokivulta.
Perhe on paras Oon käynny kaks kertaa. Toisen kerran piti olla lääkärineuvola käynti, mutta unohdin ja soitin uuden ajan, ja se neuvolan täti oli sitä mieltä ettei ole mitään järkeä ennään tohon lääkäriinkin kun mua on tökitty ja pistelty ja kaiveltu vaikka kuinka. Ja yhdessä ultrassa olen käynyt plus kaksi omaan laskuun verenvuodon takia. Ja ens kuussa taas neuvolaan.
ärrieri Mie ajattelin kans sellasen vauvakirjan, sitten ku tietää että kumpi on, niin sen värisen ison pehmeän kirjan ostan. Ja sitten sellasen kipsi taulun, mihin painetaan lapsen käsi ja jalka, vaikka silloin kun syntyy tai viikon tai kuukauden tai vuoden ikäisenä.

Zoe ja Öttiäinen 15+0 :heart:
 
Mulla on ollu yks normaali neuvola, lääkärineuvola, ultra (+yksityisellä omalla kustannuksella yks ultra) ja maanantaina on sitte tavallinen neuvola. eli siis 3. maanantaina. Kyllä täällä vissiin n. kk välein on neuvola.

Päänsärky voi hyvinki johtua nestehukasta.. Söin aamupalaksi (fiksuna) kokonaisia suolakurkkuja 2 ja sipsejä.. Pääkipuhan siitä tuli eikä hellitäkkää :(

Eeeva ja äppö 17+1
 
myymä
Eeeva Kiitos sipsihimosta jonka juuri tartutit :D

Tänään massu on ollut jotenkin TOSI ARKA. Tai siis kohtu.. Nyt alkaa jo vähän helpottaa se arkuus onneksi! Olin jo taas tovin huolissani.
Viiteen asti olis kiduttava töissä ja sitten käydään miehen kanssa ostamassa meille pesutorni :) Muutto on maanantaina (JIPIIIIII) joten pakkaamista varmaan koko viikonloppu :)

Mulla on kaveri hm:llä töissä ja kertoi että sinne on tullut "pillimallisia" mamma housuja (mustia) joten pakko käydä tänään ostamassa jos on hyvät! :)

MUKAVAA VIIKONLOPPUA tasaisesti jokaiselle möhömahalle :heart:

myymä ja pikkuvelisisko 15+1
 

Yhteistyössä