**Maalismasut 2009** syyskuussa

Moikka!
Samppa77, ajatukseen on jo totuttu, muutos tapahtunut viimeisten 2 viikon aikana.. Niin minäkin ajattelin, että ei heilauttais paljon jos ultrassa ei näkyis mitään. Siinä sitten lavitsalla pötkötellessä tokaisin terkalle ekaksi, että näkyykö siellä mitään. Ja hän siihen, että näkyy täällä sitä mitä pitää =) . Tosiaan laskettu aika aikaistui viikolla ja siitä laskien on todellinen vahinkovauva, ehkä tällä on tarkoituksensa sitten meidän elämässä. Nyt jo pystyy kertomaan kavereille, että hei, meille tulee neljäs :whistle: . Suurin syy, mikä sai mun mielen kääntymään, oli se kun jouduin kuuntelemaan puolikorvalla kun ystäväni jutteli yhden toisen kanssa keskenmenoista. Ystäväni ystävä oli saanut km viikolla 20 ja oli todella toivottu, samoin kuulin sen, että joku toinen oli saanut raskausmyrkytyksen viikolla 33 ja vauva oli kuollut kohtuun. Menin aika hiljaiseksi ja menin itseeni :snotty: . Kyllä ajatus vieläkin hirvittää, neljä alle kymmenvuotiasta.... AAAAAAAAAAaaapua, mutta ehkä se siitä. Naapurin äidiltä kuulin parhaimman selviytymiskeinon, pyry siihen, että saat pidettyä kaikki hengissä sen ensimmäisen vuoden, niin kyllä siitä. =)

Ärrieri, voisinpa vaikka tullakin kokeileen sun housuja :D , missäpäin Jykylää sä asustat? Palataan asiaan vaikka yksärein.
Meillä esikko sanoi kun kuuli sen, että meille tulee kolmas, "Meille EI TARVITA enään yhtään vauvaa lisää...!!!" Likka oli silloin 4,5 v ja silmät oikein loimusi päässä. NO, tuo on ollut kuitenkin se rakas esikollekin. Voisin jotenkin kuvitella, että olisko siinä jonkinlaista pelkoa ettei vanhemmat enään rakasta. Iso muutos se on koko perheelle, kun uusi tulokas syntyy. Onneksi siinä on kaikilla aikaa ajatella.

Nyt täytyy lähteä saunaan.
Mökin muija + "aallokko" 13 + 2
 
MORO

Tännehän on tullut paljon tekstiä. Ihanaa, ollaan oltu todella ahkeria, hyvä me :wave:.
Moni on ylittänyt jo 12 viikon rajan. Todella mahtavaa, itse olen resinalla tulossa kovaa vauhtia perässä :LOL:.

Kestovaippailu Hienoa, että jotkut jaksavat kestoilla. Itse olemme sen verran menevää sorttia, että on huomattavasti helpompi kerttareiden käyttö.

Uudet. Tervetuloa kaikki tasapuolisesti. Meitä on jo todella mahtava poppoo kasassa. Hehe, tietää mitä kesä ja kärpäset ovat hormooneille tehneet. :D

Neuvola. Itselläni oli tänään neuvolalääkäri. Painoa oli tullut 400 g lisää, eli ei juuri mitään. Hyvä hyvä. Paineet kunnossa, pissat puhtaat, hemppa 137 ja lekuri kuunteli sykkeen, ja heti löytyi. Eli ainakin jotain elämää masussa on. Ihanaa. Vähän jännitti, kun hän kuunteli, että kuuluuko, mutta onneksi kuului. Viikkoja on nyt siis 11+3, eli ihan kohta on 12 viikkoa täynnä. Torstaina on eka ultra ja jännittää, että onko kaikki ok ja onko yksi vai kaksi. Kummatkin vanhempani ovat kaksosia ja veljeni sai kaksoset. Toivon, että LA aikaistuisi. Niin pääsisi nopeammin äippärille. Mähän tein testin viikko ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa ja oireita oli sitä ennen ollut jo viikon verran, eli ilmeisesti ovulaatio on ollut aikaisemmin, kuin normisti.

On tullut paljon tekstiä, en edes muista kaikkea mistä on kirjoiteltu.Pitänee käydä hieman takautuvasti urkkimassa. Se on se äitiysdementia, joka on iskenyt ja loppuu vasta kun lapsi on viisi :LOL: .
 
Tapetointiterveisiä!

Uuden asunnon tapetointi aloitettiin siis sekä minun että mieheni vanhempien avustuksella viime viikonloppuna. Samalla jynssäsimme kämpän katosta lattiaan. Luultavasti ensi viikolla alkaa tavaroiden roudaaminen, johon osallistumisen kaikki ovat minulta kieltäneet. Välillä täytyy muistuttaa, että olen vain raskaana, en mitenkään sairas. No, huoltahan he vain yrittävät minusta pitää.

ärrieri: Minä olin hiukan päälle kahden kun pikkusiskoni syntyi. Olin todella mustis uudesta vauvasta. Kun äitini sitten kotiutui laitokselta siskoni kanssa, olin osoittanut inhoten kantokoppaan ja kysynyt: ''Äiti, koska TOI viedään pois?'' Muutaman päivän kuluttua olin jo innolla mukana hoitamassa vauvaa. Todennäköisesti lapsesi vain pelkää asemansa menettämistä, ikäänkuin vauva ''syrjäyttäisi'' hänet. Sinun täytyy vain jaksaa ymmärtää ja keskustella. Pitäkää vauvan syntymänkin jälkeen äititytär-hetkiä. Tuonikäiselle voi asia tuntua vaikealta jo siksi, että hän käsittää äidin ja isän ''olleen silleen'' vauvan alkuunsaamiseksi.

Ultrauksesta: Olin tosiaan viime keskiviikkona ultrassa eikä minulle annettu sen suhteen mitään ohjeita, tulisiko rakko olla tyhjä vai täysi. Tyhjällä menin ja masun päältä ultrattiin, hienosti näkyi pieni. Vaikuttaako viikot sitten siihen, mulla oli menossa silloin 13+ ja monihan käy tuossa ultrassa jo 11+-viikoilla?

PITÄKÄÄHÄN MULLE PEUKKUJA HUOMISEEN RUOTSIN YO-KUUNTELUUN! Toivon niin kovasti saavani sen lakin ensi keväänä (tosin voi olla että jos päkerrän maaliskuussa vauvaa samaan aikaan yo-kokeiden kanssa, siirtyy lakin saaminen pakostikin ensi syksyyn). Nyt menen rentoutumaan ja ajoissa nukkumaan, täytyy olla koululla huomenna kahdeksalta!

upupa ja Multeri 14+0
 
iltaa

Upupaepops: Täällä peukut pystyssä :D bd

Ärrieri: Onpas hankala tilanne :| Mut ehkäpä esikoinen ei vielä sisäistä kuitenkaan täysin raskautta.. ehkä hänelle valkenee se ajan kanssa kun massusi alkaa kasvaa jne.. jospa hän tarvitsee vain aikaa sukatella uutista.. ja tosiaan tukea. Itse en osaa mitään neuvoja antaa koska itsellä ei kokemusta tuommoisesta tilanteesa... kuitenkin toivon että esikoisen mieli muuttuu kun saa rauhassa sulatella uutista.

Onnea hyviä ultra kuulumisia saaneet!! :flower:

Mantatyttö:
Tervetuloa joukkoon! ja :hug: esikoisenne kohtalo nostatti kyyneleet silmiin.
paljon jarruja tälle pikkuiselle mukaan!

Nyt vielä hetkeksi lukemaan ja sitten nukkumaan.. öitä!

danjuska ja toukka 11+2

 
upupaepops Onnea yo-kuunteluun!

Zoe-F Siellä kai käydään läpi raskaus, synnytys, imetys ym. juttuja ja käydään tutustumassa sairaalassa. Ja synnytyksen jälkeen tavataan myös. Me saatiin hieno esite siitä, eikä missään sanota, että se maksaisi. Ja ainakin eka kerta järjestetään terveysasemalla, joten en tiedä, saadaanko me kahvia siellä.. :)

Vaatteista: Löysin jostain sivuilta ihanat äitiysfarkut, mutta ne maksoivat 90 euroa! :eek: Kaamea hinta. Pitää varmaan tyytyä johonkin toisiin. Sillä hinnalla saa kolmet jotkut muut housut.

Hyvää yötä kaikille!
 
Jopas on tullu tekstiä taas! :) osan vaan lukasin läpi kun väsyneenä ei nyt oikeen jaksa keskittyä, aattelinki siks vaan tulla tällai pikaseen näyttäytymässä. ;) Taidan olla ainut joka kuikuilee vielä hereillä tääl. x) Hei, pikaseen tällanen galluppi taas. :p

Onko muut alkanu jo kirjotteleen (tai ylipäätäänsä aijotteko) "päiväkirjaa" raskaudestaan? Ite kävin tänään ostamassa sellasen söpön päiväkirjan tiimarista, nyt saanki ruveta kirjottelemaan kaikkea kivaa, sitte voi näyttää lapselle sitä sit ku se on isompi. ^_^ En kyl oikeen muutenkaan kirjottele kyl päiväkirjaan ja jos kirjottelen ni ehkä hyvällä säkällä 1 kahdessa kuukaudessa! :LOL: Mut toivottavasti ees saisin kirjotettua niistä kerroista ku tapahtuu kaikkee uutta ja jännittävää! :)

Omasta navasta: No eipä tässä hirveesti oo mitään uudenveroista tapahtunu. Kävin tänään hammaslääkärissä, mulla tehään iensiirtoleikkaus, kun on ikenet lähteny karkaamaan kahen alaetuhampaan kohdalta.. :( Onko kellään minkäänlaisia kokemuksia iensiirtoleikkauksista? :/ Pelottaa ihan kauheesti! :(

En oo sen yhen kerran jälkeen tuntenu niitä ihme kuplia mahassa, jos se oli pikkunen ni miksi en enää tunne lastani.. :/ Tänään on ollu kahteen kertaan kauhee maha kipu, kohdun alueella, se on ollu sellasta vähän ehkä vihlovaa kipua ja se on kestäny aika kauan. En sitte tiiä olisko se vaan suolistossa vai voisko se kertoa jotain keskenmenosta.. :( :O

Onnea yo-kuunteluun upupaepops!

Eternal-life ja plankton 13+6
 
Kaa
Päiväkirjasta; minä pidän pientä muistikirjaa/päiväkirjaa raskauteni aikana. Kirjoittelen siihen silloin kun siltä tuntuu, en mitenkään säännöllisesti. Samalla laitan ylös tärkeitä päiviä muistettavaksi.

Kurkkukipuinen Kaa ja Natiainen tasan 13
 
Huomenta!

Keksin jopa miten helpotan nukkumistani. Laitoin muhkean tyynyn jalkojen väliin. Näin ollen ei ollut enää niin tukala olla kyljellään. Hullu nälkä piinaa jatkuvasti. Onneksi pahoinvointi on osittain helpottunut. Alan kai jo tottua tähän. :kieh:

Mieheni ja minä pidämme vauvablogia yksityisenä. On niin jännä kirjoittaa kaikesta jotka jäivät parhaiten mieleen. Kirjaan tosin en ole jaksanut kirjoittaa.

12+3
 
Kiitokset kaikille tsemppauksesta, kyllä se meidän esikoinen (joka on muuten poika ;) ) tähän varmaan tottuu vielä kunhan maha alkaa kasvaa enemmän..

Jep, mökin muija, laitellaas yksäriä niin pääset kokeilemaan pöksyjä. Ne on kyllä toosi hyvät :)

p.s (mä laitoinkin sulle jo viestiä mutta kertokaa blondille että miks teidän muiden kohdalla on toi kirjekuoren kuva ja mulla ei? En tajua mistä se tulee sieltä profiilista)
 
myymä
upupaepops Täällä on peukut pystyssä :)


ärrieri Sulle myös kovasti tsemppiä tulevan sisaruksen kanssa ;) Varmasti sydän sulaa kun pikkuisen näkee!

Täällä yksi hysteerinen huikkailee heti aamusta. Pääsin TAAS kuuntelemaan sydänääniä neuvolaan ja sieltähän ne kuului :) Kai se nyt on uskottava että tää raskaus voisi mennä hienosti loppuun asti! Sitä syvästi toivoen...

myymä ja pikkuvelisisko 12+4 :) :heart:

ps. tässä muuten tuore kuva tältä aamulta

 
Huomenta!

Ärrieri: sulla ei näy kirjekuorta koska et voi lähettää itelles yksäriä.. Kyllä me muut nähdään sun kohdalla kirjekuori.. :)

Ne jotka on tuntenut jo vauvan liikkeitä niin missä kohtaa ne on tuntunut? Mietin siis vaan että kuinka "korkeella" kohtu on tässä vaiheessa, vaikka napaan verrattuna? :D Mä en oo vielä mitään tuntenut, mut tietäs sit vähän kuulostella..

Mulla ei vieläkään näy masu. vkonloppuna äiti sano että näyttäs ennemminkin siltä että oisin laihtunut vähän.. Sain siskolta hienot äitiyshousut jotka se oli ostanut kirppikseltä. Koko M. Pitihän niitä tietty heti kokeilla.. Ja voi että ne näytti surkeelta mun päällä!! Ihan liian isot, menee kyllä monta monta kuukautta ennen kun ne on sopivat. Tänään kävin taas puntarillakin, edelleenkään ei oo tullut kun 200g koko aikana, eli nyt painoo 57,8 kg (pituus 170 cm). Vähän jänskättää että kasvaako se toukka siä masussa yhtään. Gallup: Minkäs kokosia toukkia teilla muuten on nyt näkynyt ultrassa? Meiän oli (rv 12+1) pää-perämitaltaan 7,7cm.

rv 13+2
 
noniin, tänään sitten ultra iltapäivällä. katsotaan ollaanko mahassa elossa vielä. työkaveri ihmetteli et miks mä ylipäätään meen NT-ultraan kun ei mulla ole mitään vuotoja/ ongelmaa ja sen mielestä siellä ei poikkeavuuksia kuitenkaan löydetä... no musta on vaan jännä mennä katsomaan onko yks vai kaks ja onko elossa vai ei. meitä on moneksi.

Lapset: esikoisen kanssa oli ihan älyttömän vaikeeta kun vauva tuli taloon. esikoinen oli 3,5v. musta tuntu, et ensimmäinen ½vuotta mulla ja esikoisella oli yhteistä vain riitelyt. Silloin oli kyllä mahtavaa, että on mies olemassa ja mies sitten oli esikoisen kanssa enemmän ja antoi sille huomiota. Mä koin sen kyllä tosi rankkana aikana. Nyt kun tytöt on 5 ja pian 2v niin tilanne on tasoittunut, leikkejä onlöytynyt ja molemmille riittää syliä ja aikaa. Nyt sitten poelottaakin ton kuopuksen kohtalo. Mä olen nauttinut sen vauva-ajasta ihan täysillä ja tietysti ole osannut olla paljon rennompi kuin esikoisen kanssa. Säälittää kun vauva täyttäää sylin ja valvotttaa yöt, et miten siskot sen taas kestää.
 
Zoe-F
Huomenia!
upupa Tsemppiä!!
Mimmukka81 Hyvät vaatteet maksaa nykyään ihan sikana. Mä maksoin mun uusimmista farkuista seittämänkymment euroo eikä se ollut vielä edes paljon!
Eikä se ollukkaa sen perhevalmennut (vissiin)
Lappussa lukee näin: Tahdolla & Taidolla : parisuhteet lataamispäivät (tarkoitettu nuorille pareille) Kolmiosainen kurssi. Toinen tapaaminen sisältää lounaan ja kahvin. Hinta 20?/pari.
eternal-life Miä haluaisin jo sen päiväkirjan, mutta ostan sitte marraskuussa jos saan tietää sukupuolen siellä rakenneultrassa. Muuten kanssa ihan pakko ostaa sellanen kipsi taulu mihin tulee käden ja jalan jälki lapselta. Hammaslääkärit on kamalia :/ :hug: Ja niistä kivuistahan on sanottu, että ihan normaaleja kasvukipuja.
ärrieri Mistä tiedät että poika? Mun äiti sano että mulle olis tulossa poika ultrakuvan perusteella kun siinä näkyi "tikku" jalkojen välissä. Mutta jos se on pili niin sitten sillä lapsella on varmasti viis vasenta ja oikeeta kättä ja kolme molempia jalkoja kun se juuri heilutteli siinä kun kuva otettiin ja siihen tuli sellaisia "heilahduksia"
myymä Hurja maha sulla jo! Mulla ei näy mitään. Ihan pienen pieni kupru on tossa navan alla, ja sisko valitti eilen että milloin mun maha näkyy. Oon kyllä enimmäkseen syönnyt vaan hedelmiä ja vihanneksia ja saattanut jopa laihtua joten tilanne olisi plus miinus nolla :)
hattivatti09 Täällä oli päästä takapuoleen reilu viis, melkein kuus senttiä.
Samppa77 Minuu jännitti ihan hirveest mennä sinne ultraan. Mulla oli niitä vuotoja alussa.
(.) Ei kummempaa. Kaveria autellut kun nakkas äijänsä pihalle ja kaikki pitää ostaa.
Zoe ja Öttiäinen 12+4 :heart:
 
Kiitokset kaikille tsempanneille,

kuuntelu meni aikalailla niinkuin pitikin. Perjantaina tulee tulokset. Sain nukuttuakin ihan hyvin, vaikka pelkäsin valvovani koko yön jännityksen takia...

myymä: Mulla on ihan samanlainen maha kuin sulla! Kävin itse asiassa tänään ostamassa äitiyshousut ja voi jukra että on mahtavaa kun on housut jotka eivät purista! Kumma juttu vain, H&M:ssä ei ollut mammafarkkuja kuin koosta 38 eteenpäin, sammareita oli yhdet 36-kokoiset jotka sitten ostinkin. Normaalisti olen kokoa 32-34, nyt on painoa tullut lisää 6kg ja alkaa jo pelkän painonnousun vuoksi käydä kaikki vaatteet ahtaiksi :)
eternal-life: Minä kirjoitan odotuspäiväkirjaa, ajattelin että tuohon kovakantiseen muistikirjaan mahtuu vaikka juttuja ensimmäisistä hampaista sun muistakin. Teen päiväkirjan niin, että voin antaa sen sitten lapselle kun hän itse joskus tulee äidiksi tai isäksi.
hattivatti09: Mulla oli viikkoja 13+2 ja pää-perämitta oli muistaakseni himpun vajaa 8cm.


Toivotan uudet tervetulleiksi ja onnittelen kaikkia iloisista ultrauutisista!
Nyt lähden jatkamaan koulupäivää.

upupa ja Multeri 14+1
 
Heips pitkästä aikaa. On niin kiirettä pitänyt, että en ole varmaan kahteen viikkoon täällä käynyt.
Nyt on sitten iskenyt flunssan päälle :snotty: ja ääni on kähee ku mikä. Töissä yritän kumminkin olla, kun kuumetta ei ole ja tuntuu, että jaksan kyllä. Työ ei ole niin stressaava etteikö jaksaisi vähän vajaakuntoisenakin. Täältä olen varmaan pöpön saanutkin kun työpaikalla pyörii pikku räkänokkia eli hoitotyössä ollaan. Toivottavasti nyt en sairastuta sitten niitä terveitä lapsia joita täällä myös käy vahempineen.
Painoa on tullut nyt 1,5 kg (vasta vaikka suklaata menee päivittäin) :) Maha on kyllä jo niin pyöreä, että ei tätä enää peittoon saa juur millään. Viikoja tulee huomenna tasan 15. Muuten olo on mitä mainioin jossei tätä flunssan poikasta lasketa.
Vaunuja olen kovasti katsellut, onko kellää kokemusta Tako-vaunuista?

 
Heippa!
Väsymys vaivaa edelleen. Pitäs käydä neuvolassa tarkastuttamassa hb, liekö yhtään noussut. Olo ei ainakaan ole parantunut :/

Pääperämitta oli muistaakseni rv 12 n. 5cm. Vastasi viikkoja päivälleen =)

Jollain muullakin oli sama homma, että neuvolassa ultrataan joka kerta =) Meillä on sama käytäntö. Mä tosin käyn muuallakin ultrissa usein, että ultrauskertoja tässäkin raskaudessa tulee kiitettävästi.

Tuo ohje, että tuleeko rakon olla täysi vai tyhjä taitaa olla aikalailla paikkakuntakohtainen. Mulle ei ikinä ole annettu mitään ohjetta sen suhteen. Esikoisen aikaan kävin useita kymmeniä kertoja ultrassa monessa eri paikassa ja kaikkialla oli aivan sama oliko rakko tyhjä vai täysi. Ja aina näkyi ultralla hyvin kohtuun =) Ja äippäpolilla sekä neuvolassa meillä käydään heti aluksi antamassa pissanäyte, joten rakko on väkisin tyhjä kun ultraan menee. Mutta sehän on jo tiedossa, että eri paikkakunnilla on aivan erilaiset käytännöt raskauden aikana..

Painoa mulle on tullut pari kiloa. Rintoihin on varmaan mennyt toinen noista kiloista :D Edellisessä raskaudessa kiloja tuli yhteensä 18, mutta kaikki oli poissa parin kuukauden kuluttua synnytyksestä.
Maha on näkynyt jo useita viikkoja. Äitiyshousut on ollut käytössä jo kauan. Hyvä kun syystakki menee enään kiinni :ashamed: Mitähän mä talvella laitan päälleni :|

http://www.aijaa.com/v.php?i=2698734.jpg

Mietin kauan kehtaanko laittaa masukuvaa, mutta siinä se nyt on (ainakin hetken ;)). Kuva on raskausviikolta 10.

-Pauko ja Peppi rv 14+1
 

Yhteistyössä