Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *syysketju*

ja kun ei tässä nyt ennen joulua olis mitään ohjelmaa niin ajoipa yksi täti eilen mun auton kylkeen. hanttarin puolelle ja ovi aivan kasassa |O
onneks ei ollut lapset kyydissä. ei vaan ollut nähnyt mua. tuli oikealta sellaiselta pienemmältä tieltä ja mun edessä oli auto mikä kääntyi sinne. mie olin sen verran piilossa sen kääntyvän auton takana ettei nähnyt ja sitten vielä oli sateinen synkkä ilma sekä musta auto. kyllä sillä oli hölmö ilme kun kyseli mistä mie oikein tulin kun ei nähnyt....
nyt sitten odotellaan miten auton käy. tuskin kuulemma korjataan. ja uudet turvaistuimetkin tarttis mennä hakee.
mitäköhän seuraavaks...
jerekin on palannut normaaliin uniin. eli herää öisin monta kertaa mutta tutti suuhun riittää.
eilen katsoin ylähampaita ja siellä näkyi kaksi reikää. vielä ei tuntunut sormella hampaita. ehkä huomenna =)
päksy täällä vähän sama olo että kun saisi edes yhden yön nukkua ja kyllähän minä saisinkin. anoppi on jo monesti kysellyt jereäkin sinne yökylään mutta kun ei vaan raski antaa. miehen kanssa juteltiin jos ehkä sitten uutena vuotena. olishan se kiva pitkästä aikaa miehenkin kanssa mennä johonkin mutta meidän tuurilla on koko yön lumihommissa :kieh:
äitikausi täällä ollut jo pidemmän aikaa. huudetaan jos äiti hävii. nyt onneks osaa jo tulla perässä mutta huutaen....
marais toivotaan että unikoulu auttaa =)
joulukortit noista kahdesta nuorimmasta otin kuvan ja teetin siitä kortteja, mutta ihan tavallisiakin lähetän.
nyt tarttis mennä katsomaan koulutus tarjontaa. olen meinannut jos sitä vaihtais kokonaan alaa. ei oikein kiinnoistais palata vanhaan paikkaan nyt kun tehdas lopetettiin tuosta ihan naapurista ja työmatkaa tuli melkein 30 kilometriä. nyt olisi aikaa kouluttautua kun on kotona. ne vaan maksaa todella paljon.
 
Moikka!

Meneepä nää viikot äkkiä... Nyt on jo keskiviikko. Mies lähti raksalle ja mä täällä taas pähkäilen mitä tekis. Mihinkään kovin pitkälle en voi lähteä, kun meille tulee kolmen aikaan uusi jääkaappipakastin. =) Vanhassa meni pakastin rikki, ei toiminut muuta kun pakastus-toiminnolla. Tämmösissä tilanteissa on kiva asua vuokralla, kun ei tarvi kun soittaa isännöitsijälle ja jo pian uusi kaappi tuodaan kotiin. :D

Joulukortit - meinaan ottaa lapsista kuvan jouluisissa tunnelmissa ja tehdä niitä itse kortit. Meillä on valokuvatulostin, niin sillä saa tulostettua kuvat näppärästi. Lähetän myös tavallisia joulukortteja sellaisille ihmiselle, jotka ei meidän lapsia tunne. Musta mikään ei ole niin pöllöä, kun saada joulukortti jossa lapsen kuva eikä mitään hajua kuka lapsi on. :eek:

Mimmukka - nuo meidän scooterit on ostettu keväällä -08 ja ovat vaaleansiniset. Oon jo pitkän aikaa suunnitellut laittavani ne myyntiin huutonetiin, mutta en ole saanut aikaseksi ottaa kuvia niistä. Olin ajatellut pyytää niistä 120 ?. Rattaat on tosi hyvässä kunnossa, tosin pestä mun ne pitää. Ja rattaissa on semmoinen pieni vika että pysähdyksissä ollessaan oikea etupyörä ei ota maahan niin kuin muut pyörät. Oikea etukulma on siis hieman vino, mutta työntäessä sillä ei ole mitään vaikutusta. Oon myös ymmärtänyt että aika monissa scootereissa on tuo sama ongelma. Mutta tosiaan käyttöön se ei vaikuta millään tavalla.

Täälläkin alkaa olla havaittavissa äitin perään huutamista. Onhan se hellyyttävää, mutta toisaalta rasittavaa kun ei pysty mitään tekeen.

Päksy - kuulostaa niin tutulta teidän yöt. Meilläkään mies ei herää vaikka katto putois päälle. Oon välillä yrittänyt ehdottaa miehelle et se heräis yöllä syöttään likan, ja ollaan niin sovittukin, mutta eihän siitä mitää tule kun ei mies herää vauvan itkuun. Oonkin miettinyt et huutakohan likka täällä kauankin niillä kerroilla kun en ole ollut yösyötön aikaan kotona.... :| :eek: Mies itse väittää heräävänsä silloin heti. Taitaa olla psykologista tuo homma; kun mä olen kotona mies tietää et mä hoidan vauvan vaikka oltais muuta sovittukin, ja kun en ole kotona mies tietää et sen on pakko herätä.

Marais - onko tuo kallistakin tuo unikoulu? Ja miten se toteutetaan? Tuleeko teille kotiin joku hoitaja sieltä vai meettekö te mehiläiseen yöksi vai miten? Toivotaan et siitä on apua ja saatte kaikki kunnolliset yöunet jatkossa.

marza

 
Heips!

Liityn nyt Minean ja Kaan -raskauspiiriin. Kävin tänään ultrassa ja siellä pikkuinen köllötteli menemään. Sydän löi jo kovasti ja viikkoja 8+6. Laskettuaika määriteltiin uä:n perusteella 2.7.
Hieman ristiriitaisia tunnelmia on ollu täälläkin ilmassa, koska sain kuulla saaneeni työpaikan vuodenalusta ja nolottaa vähän, heti ilmoittaa et jää lomalle. Tai eihän sitä heti tarvi, mutta kyllähän ne huomaa ku mä siellä naama valkoisena heilun menemään. Pahoinvointia on riittäny, mut vielä ei oo niin paha ku esikoiselta. Imetän siis vieläkin esikkoa ja en tiiä hillitsisikö se pahoivointia. Maitoa suorastaan on tulvaksi asti. Välillä annetaan pullosta, varsinkin illalla, ku tuntuu että tissit on ihan lussut.

meillä neiti kehittyy hurjasti, työntää sisällä omia vaunuja ja kävelee siis tukea vasten. Konttaa ehkä 2 askelta, mutta vielä toistaiseksi ryömien pääsee nopeempaa. Hirvee huuto on äidin perään. Oksennetaan aamulla yhessä! :eek: (tai siis mä sitä harrastan ja neiti NAURAA vieressä). Onneks neiti viihtyy hyvin isänsäkin kanssa. Anopin ja appiukon mielestä neiti on häiriintyny ku huutaa äidin perään ja sitä kuulema pitäis alkaa kasvattamaan siten että se jätettäis väkisin hoitoon mummolle ja annettais huutaa. huh huh! todellakaan en aio suostua moiseen kuin kuolleen ruumini yli. SIis mä en tajua miten voi ottaa noin paljon itsetunnon päälle jos lapsen lapsi itkee ku näkee mummon ja papan? Mummo on niin rasittava ku olla ja voi. Oli tarjonnu eilen neidille SUOLAKURKKUA JA antanu omenamehua. juu, ei siinä mitään, eihän se niihin kuole mut periaatteessa ärsyttää et sinne lapsen suuhun pitää mennä tunkemaan sitä sun tätä. NIIN ja maitoo kuulema pitää alkaa antamaan! ja mummo myös ihmetteli miksei lapsella saa antaa suklaata ku ei ees oo allerginen! mua sitten josksu ottaa niin päästä MUMMO/ANOPPI. siis en tajua sitä, että miksi lapsi ei saa rauhassa totutella uusiin makuihin ja elämähän sitä on aikaa maitoa killittää ja suklaata syödä. miksi sitä pitää tunkea väkisin 9 kk naamariin.

yöt meillä on ehkä vähän rauhoittunu, ku illalla viimeiseksi annan pullollisen maitoa. Yöllä imaisee pari kertaa tavan vuoksi tissiä, mutta nälkä ei siis enää oo. rauhoittuu parin imun jälkeen ja mua se "yöimettäminen" ei rasita. Nostan hattua kaikille jotka jaksaa pitää unikoulua. Mun hermot ei yksin kertaisesti riitä siihen. Ehkäpä meilläkin nukutaan joskus kok yö, ilman lisätoimintoja.

joulukortit aattelin askarrella, jos jaksan. muuten pistän menemään ihan tavallisia kortteja sit.
sanoja/tavuja äitti, äiti, äittä on ihan ykkösiä nyt. koko ajan pitää hokea. neiti tulee lahkeeseen roikkkumaan ja hokee että äi-TTI äi-TTI.

no niin sori en muista mitä piti kommentoida! täytyy yrittää tulla aktiivisemmin kommenotimaan niin ei tuu aina vaan omaa napaa.
 
Onnea Muty!!! =) =)

Mulla kans ärsyttää nuo ruokaa tuputtavat tyypit. Meillä se on ukki joka tuputtaa kaikenmaailman herkkuja ja uusia makuja neidin suuhun. Ja vaikka kuinka sanoo, että ei saa antaa niin ei mee jakeluun..... |O |O
 
Ihan ekaks Mutylle hirveästi onnea!!! Sähän oot jo aikas pitkällä viikoissa :) :flower: :flower: Kohtahan tässä tulee paineita kun niin monet raskautuu :D

Marza: Vissiin hinta on 200-400 euroa käyntikertojen määrästä riippuen. Saan sen omilta vanhemmilta joululahjaksi - äidin sanoin ne ostaa mulle yöunet =) Unihoitaja soitti mulle eilen, ja olin niin väsynyt, etten ihan tarkalleen muista mitä se sanoi. Mutta niin ainakin, että ensin omatoimisesti lakataan antamasta yöllä maitoa, sitten käydään lääkärin tarkastuksessa ja saadaan ohjeet jatkoon (yö- ja päivärytmi), pidetään 1 viikko unipäiväkirjaa ja sitten taisi olla toinen käynti lääkärillä ja unihoitajalla. Muistaakseni näin. sitten on vielä seurantajakso, jolloin unihoitaja soittaa kotiin muutaman kerran. Kukaan ei vielä tähän asti ole kuulema reputtanut :LOL: Eikä me toivottavasti olla ekoja... :whistle:

Sitä mä vaan mietin, että kun lopetetaan yösyötöt ensin itse, ja kävisi niin onnellisesti, että Leo alkaisi sillä nukkua täysiä yöunia, niin eihän me enää sitä unikoulua tarvita. Mut aika näyttää, ja Leksalla kyllä suurin osa itkuista taitaa olla sitä yksin nukkumisen aiheuttamaa järkytystä. Vaikka siis pinnasänky on mun vieressä. Ja toissayönä vaikka poika poikkeuksellisesti nukkui mun kainalossa, niin silti herättii parkuun?!??

Toivoisin melkein, et joku sanoisi, että samanlaista on, eli parkuun herätään 10 kertaa yössä, että löytyisi kohtalotoveri.... Jännä nähdä mihin tilanne meillä ehtii kehittymään, kun tuntuu että koko ajan heräämise tihentyy. Kohta varmaan herätään vartin välein |O

Oon miettiny sitäkin että koskeeko johonkin, onko allergiaa tms, mutten ole antanut mitään normaalista poikkeavaa. Herätessään välillä nieleskelee, mutta aiemmin meillä ollut refluksi kyllä oireili selkeästi päivälläkin, eikä nyt päivällä ole ollut mitään oireita. Salapoliisin työtä tämä kyllä on.....

Sori tämä omista asioista jauhaminen, oon vaan huomannut, että tänne kirjoittaminen selkeyttää omia ajatuksia tässä samalla :)

T.M & L

 
Oiii, Mutylle onnea kans! Kyllähän näitä pikkuisia nyt alkaa siunaantumaan, ja eikös joillakin ollut vielä yritys tai ainakin tjtot päällänsä? :)

Ikä olen 20-vuotias, eli vissiin tämän porukan nuorin.

cadillac hui olkoon, onneksi ei tullut henkilövahinkoja! Mua pelottaa autokolarit ihan kauheasti, vaikken koskaan itse kolarissa ole ollutkaan. Mies on loppukesästä asti opettanut mua ajamaan, enkä vieläkään uskalla ajaa niin, että Mimosa olis kyydissä :ashamed: Huhtikuun 20. päivä pitäis viimeistään mennä inssiin, tuntuu ettei tästä tule mitään kun pelkään autolla ajamista ihan kauheasti. Osaan siis ajaa sitä autoa, mutta liikenteessä sokkeloiminen ei olekaan niin helppoa. En osaa katsoa peileistä (en siis luota siihen peilikuvaan vaan kurottelen aina selkäni taa ja katson ettei ketään tule), panikoin kun joudun ajamaan kapeilla teillä ja pikatiellä ajaminen on ihan kauhistus, joudun ohjaamaan vekotinta mikä menee niin kovaa.

Marais tänne vaan purkautumaan! :flower:

Nyt täytyy tissittää tuo neitokainen ja sitten mennä leipomaan pipareita :)

upupa ja Mimosa tänään 9kk!
 
Mutylle paljon onnea raskautumisesta!!!

Tänään käytiin Siirin kanssa neuvolassa ja tässä mitat (suluissa 6 kk):

paino 7180 g (6835 g)
pituus 69,5 cm (65 cm)

py 43,9 cm (42,6 cm)

"Siiri seisoo suorin jaloin. Pinsettiote tulossa. Teen lähetteen fysioterapiaan. Pituutta tulee reippaasti, paino laskussa."

Kovin on vähänlaisesti painoa tullut kahdessa kuukaudessa ja saatiinkin ohjeeksi lisätä teelusikallinen rypsiöljyä yhteen ruokaan päivässä.

Fysioterapiaan saatiin lähete, kun Siiri ei vieläkään käänny selältä mahalleen. Kutsua nyt jäädään odottamaan.

Viola kiitos taas tsempityksestä ja vinkeistä. Samaa tänään neuvolatäti selosti, että koittaa vaan pitää mahallaan ja leluilla houkutella. helpommin sanottu kuin tehty, mutta pitää vaan koittaa jatkaa ja jaksaa. Aika kitusta kyllä edelleen on mahallaan oleminen. Istuminen sujuu hyvin eikä Siiri tunnu ymmärtävän, miksi hän ei saa rauhassa istua könöttää ja leikkiä leluillaan...

Cadillac kyllä sua nyt koetellaan! Onneksi ei käynny pahemmin eikä lapset ollu kyydissä. Harmittaa kyllä varmaan ylimääränen säätäminen tuon autojutun takia. Miehen kanssa toivotaan, että meidän autoon vois joku tökätäkin pikkusen, kun ollaan itse jo saatu aikaseks hyvää jälkeä :kieh:

Upupalle tsemppiä ajamiseen. Kuten Zoe jo sanoikin, harjoitus tekee mestarin ja antaa varmuutta.

Sit jotain kommentoimatta jääneitä asioita:

Joulukortit teen tänä vuonna hyödyntäen tonttuaiheista joulukangasta. Ihan kartongille liimaamalla ja valmiilla tarrakirjotuksilla meinaan saada nopeesti valmista. Siiristä olis tarkotus teettää kuva ja laittaa mukaan ainakin osalle kortin saajista.

Joululahjaksi Siirille ostettan lampaantalja pulkkaan (pulkan ostavat kummit) ja joku lastenlaulu-CD.

 
Iltaa!

Marais Vitsit miten ikävä tilanne! :hug: Onneksi pääsette unikouluun, siitä on varmasti apua!!

Marza
Aika halvalla myyt nuo rattaat. Huuto.netissä oli yhdet vsiniset rattaat ja ne oli aika ihanat! Mies just sanoi puhelimessa, että haluaa nähdä ne kaikki mallit ensin ja sitten mietitään, ostetaanko uutena vai käytettynä.

Raskautuneille ONNEA! :heart: :flower: Raskaus on ihana juttu ja vauvan syntymä myös!

Yöunista
Meillä oli muutaman viikon levoton kausi, mutta se on nyt ohi! Ennen seuraavaa vaihetta.. Olen pitänyt nyt pari viikkoa väkisin poikaa hereillä klo 21 asti, koska poika heräsi viiden aikaan ekan kerran ja kuudelta ylös. No nyt muutamana yönä on mennyt niin, että poika herää klo 6.45 juomaan maidon ja jatkaa unia klo 8.15 asti! Ekoina öinä otin pojan mahan päälle nukkumaan silloin aamuyöllä, kun riekkui vaan sängyssä. Toinen mikä auttoi yöuniin oli selkeästi unipussi. Heti kun sen laittoi, yöt rauhottuivat. Poika ei pääse liikkumaan niin hyvin ja pysyy kai paremmin lämpimänä. Laskin huoneen lämpötilaa ja nyt siellä on aika viileä. Unipussi on fleeceä, joten vaatetus tuntuu riittävältä, kun alla on kokoyöpaita.

Eroahdistuksesta Tuntuu, että parina päivänä on poika antanut mennä esim vessaan tai keittiöön ilman, että rupeaa itkemään suoraa huutoa. Viime viikolla jo lattialta ylös nouseminen aiheutti hirveän huudon. Toinen aika rasittava vaihe on se, että poika ei kestä imurin ääntä ja katsoi jopa rikkalapiota silleen, että kannattaisko vähän huutaa. Imuroin yksi päivä sitten Tobias (10kg) sylissä, että tottuisi vähän ääneen. Se auttoikin hieman ääniherkkyyteen..

Cadillac
Onneksi lapset eivät olleet kyydissä, eikä sattunut mitään! On kyllä tosi rasittavaa hoidella auto kuntoon, kun ei siitä päivässä selviä. Meillä meni ainakin viikko, että saatiin taas auto takaisin, kun kesän alussa yksi poika ajoi kylkeen parkkiksella.

Eipä tässä muuta. Runsasunista yötä kaikille! :heart:
 
Huomenta!!!
Olipas meillä kitkuinen aamu |O Saaga heräsi jo vähän ennen seitsemää itkusena... Yleensä viihtyy aamulla miedän välissä leikkimässä jonku 0,5h, mut nyt ei kelvannu kuin syli. Ajattelin et josko ois kova nälkä yllättänyt, mu puuroa söi about 2-3tl... :whistle: Mut maitoa meniki sit 160ml. Käytiin sit hampaitten pesulla ja laitoin takas nukkumaan noin tunnin hereillä olon jälkeen, kun niin väsyneen oloinen oli...Toivottavasti ei ainakan kipeeks oo tulos!!! Voiskohan tehhä ylähampaita kun kuulemma ovat kipeitä kun tulevat?!

Kaatjuska: Hyvä että saitte lähetteen fysioterapiaan, siellä ainakin osaavat tutkia mistä homma kiikastaa ja saatte sitte spesifit ohjeet millä Siiri saadaan houkuteltua liikkumaan :) Täälläpäin ainakin kaikki lasten fysioterapeutit on tosi mukavia ja päteviä!

Zoe: Kysyä saa ja yritän vastata parhaani mukaan, mitä näkemättä pystyn! =) Mun täytyy nyt vähän tarkentaa tuota sun kysymystä ennenku osaan vastata tarkemmin. Eli mitä rakoa sie meinaat? Onko sulle tehty sektio? Ja osaisitko kuvailla millaisia vatsalihasliikkeitä olet tehnyt?

Nyt tuon sun kirjoituksen pohjalta ajattelisin että vatsalihasten harjanteeksi nouseminen on juurikin sitä vatsalihasten heikkoutta, niin syvien kuin pinnallistenkin! Mut jos viitsit tarkentaa vielä nuo kysymykset niin pystyn tarkemmin vastaamaan =)

Myrna Vasta mietinkin että mitenhän teillä on niissä tutkimuksissa mennyt! Ihanaa ettei mitään syytä selvinnyt, eikä mistään vakavasta ollut kyse!!!! :flower: :)

Eroahdistuksesta Myös täällä on havaittavissa paikoin hyvinkin voimakasta eroahdistusta. En saisi olla metriä kauempana neidistä, ennenku jo huuto alkaa ja meillä myös pelkkä ylösnousu aiheuttaa kitinää. Jos jätän tytön olohuoneen lattialle ja käyn itse esim. koneella sohvan takana niin että Saaga näkee mut kokoajan, alkaa siltikin hirveä kiukkuaminen kun hänet sinne "hylkäsin"... jos saaga jää isänsä tai mummun tms. kanssa keskenään kotiin, sujuu aika kuitenkin ihan hyvin. Mut jos oon kotona ja yritän hetkeksi kadota näköpiiristä seuraa yleensä melkonen kiukkuaminen, joka loppuu kun seinään kun syliin ottaa :/ Melko raskasta on välissä kun ei hetkeäkään neidin hereillä ollessa saa tehdä rauhassa mitään... mut eiköhän tuo oo taas joku ohi menevä kausi, viimestään murrosiässä sitten hättyyttää äitiä jo poies.... :LOL:

Mut nyt suihkuun että kertään muskarin jouuiseen päätös konserttiin! Tonttulakki ja asu odottaa jo valmiina ;) Toivottavasti päästään esi vuonnakin musisoimaan, kun Saaga on tykännyt hommasta aivan hirveästi :heart:

Terkuin,

Viola
 
misstra, marza, päksy79 ja kaatjuska pistin teille viestiä.
kaatjuska minäkin ajoin yhden auton perään kesän aikoihin vai oliko jo syksyä. ei tullut pahaa jälkeä eikä oikeastaan mitään huomaakkaan jos ei osaa katsoa. noh ei ol kerennyt viemään korjaukseen ja hyvä niin koska nyt menee tässä samassa :D
se täti vaan saisi mennä tekemään sen vahinkoilmoituksen että sais asian eteenpäin |O
pistän sille tänään viestiä ellei ole käynyt.
kyllä tarvii joku vuokra-auto ottaa tilalle ennen kun saa oman takasin tai uuden. riippuu meinataanko sitä edes korjata. me kun autoa tarvitaan usein ja miehen autoa ei voida lainata koska on kaks paikkanen ja tarvii sitä töissä.
upupa samaa mieltä olen zoen kanssa että ajamaan vaan. sillai parhaiten oppii ja pääsee pelosta. kyllä miekin olen enemmän ruvennut pelkäämään ajamista ihan sen takia että juuri joku toinen voi ajaa päälle. aika usein kun on ollut kolari ja siinä joku kuollut niin vika ollut siinä toisessa autossa eikä siinä kuka menehtyi. paljon ajetaan punasia päin ja risteyksissä vaikka vihreä palaa minulle, katson todella tarkkaan ettei silti kukaan tule.
ja toinen mitä katson kun hiljennän tai olen kääntymässä ettei ole rekkaa takana.
tästä ei kovinkaan kauaa ole kun eräs naamatuttu mies päätti kääntyä tosta isolta tieltä pikkutielle ja ei kerennyt rekka pysähtymään. ajoi suoraan perään ja se henkilöauton kuljettaja kuoli heti :(
 
Hepsan vaan!

Muty Ihanaa! Onnea paljon raskautumisesta :flower:

Cadillac Onneksi ei huonosti käynyt ja hyvä et ei ollu lapset mukana! Mitens, korvaakos vakuutus nuo turvaistuimet?
Olin ite pari vuotta sitten kolarissa, jossa mies ajoi kolmion takaa suoraan mun kylkeen aika kovaa vauhtia. Mun auto kääntyi vastaantulevien kaistalle nokka tulosuuntaan. Oli kyllä aika pelästyttävä kokemus. Auto ei mennykkään lunastukseen vaan ääliö vahinkotarkastaja oli sitä mieltä, että auton pystyy korjata. Hintaa korjaukselle tuli 13 000?! Eli enemmän mikä auton arvo oli. Vähän kyllä harmittaa kun eihän tuo auto enää samassa kunnossa ole kuin ennen kolaria.

Marais Toivotaan, että teidän yöunet nyt pikaisesti paranee :hug:

Tänään oli tytön 8kk neuvola (suluissa 6kk mitat)
paino: 8510g (7500g)
pituus:71cm (67cm)
py: 45,5 (44,5)

Paino tipahti vielä enemmän miinuskäyrälle, mutta tasaisestihan tuo kasvaa.
Lääkäri tutki ja kaikki oli kunnossa.

Tyttö on nyt tosissaan oppinut vilkuttamaan :wave: Sille kun sanoo hei hei, niin selvästi vilkuttaa ja ihan selvästi nauttii siitä kun sillä tavoin saa huomiota. Tänään kun neuvolassa odotettiin lääkärille pääsyä niin vilkutteli terkkarille, joka käveli ohi ja muille äideille! Kun oltiin lääkäriltä pois menossa, lääkäri sanoi hei hei ja vilkutti niin tyttö ihan innoissaan vilkutti molemmilla käsillä takaisin. Lääkäri sanoi että tosi harva 8kk osaa vielä vilkuttaa. Kyllä tämä äiti on nyt niin ylpeä :D

Eilen tosiaan olin siellä keikalla ja kyllä oli aivan MAHTAVAA! Oon vieläkin ihan kikseissäni siitä :D Kotona olin vasta klo 1:30 mutta ihan hyvin jaksoi tänään aamulla herätä.
 
iltoja

huh.. täällä ollut känkkäränkkä tämän päivää.. osittain varmaan johtunee siitä että viime yö meni taas ihan ketuiks |O
Toivon kovasti ( ja hyvin todennäköistä onkin ) että johtuu ylös tulevista hampaista ( niin kuin Violakin mietti ) mutta silti sitä itse ajattelee heti että ei kai taaaaas korvat kun tulehduksia ollut.
Yläikenissä näkyy selvästi kohdat johon hammasta pukkaa mutta ei tuu läpi niin ei tuu :headwall:

Mutylle valtavasti paljon onnea :D :flower:
Tässähän alkaa pieni haave itselläkin elää kun näin ihania uutisia tänne on useita nyt tullut :D vaikka toisaalta tuntuu että ei ihan vielä.. tuuliviirinä menee mulla tämä asia ;) toisaalta toivon että alkais jo vihdoin menkat että tietäs että kroppa pelaa jne.. mutta toisaalta taas en kaipaa yhtään :/ ajattelinkin jo viikonloppuna että alkais kun on vihlonut ja repinyt mahaa mutta ei..
mutta raskautuneet, kertokaas mitä oireita teille on tullut heti alussa? pahoinvointia tais olla aika monella??

Ikää itselle tuli loppukesästä 24.

Cadillac: onneksi ei tpsiaan lapset ollut kyydissä ja itsellesikään mitään tapahtunut! :hug:

Kaatjuska: Hyvähän se on jos fysioterapeutille ajan saitte. Vaikka kyllähän ne lapset kehittyykin eri tahtia.. Jennakin kun ei vielä liikkunut nin istuskeli hyvin tyytyväisenä ja tutki lelujaan. Sitten kerrasta napsahti päälle tuo liikkuminen.

Marais:
:hug: Toivottavasti unikoulusta apua!! jaksuja hirveesti ja tulehhan kertomaan kuulumiset että miten edistyy!

eroahdistusta meillä ei vielä pahemmin ole.. sillon kun vierasti enemmän, niin oli itkenyt kun jätin tätilleni/serkuille hoitoon siksi ajaksi että kaupassa pyörähdin.. muuten kyllä viihtyy melkeinpä kenen hoidettavana vaan.. mutta kun äiti tulee takas niin on kädet ojossa tulossa syliin ja hirvee kitinä ja miltei itku että missä oot ollut :whistle:
tekee noin esim. sunnuntai iltaisin kun oon jumpassa.. vaikka on kotona iskän ja veljen kanssa ja minä huimat 2h poissa :kieh:

Sitten tulee purkaus..
siis tuo meidän neukkatäti |O :headwall:
eilen oli pojalla 4v neuvola ja kaikki ihan ok... sano kuitenkin että soittaa puheterapeutille että saadaan ärrä tulemaan.. soitin sinne ja terapeutti oli sitä mieltä että eihän 4v poikaa sinne ota, joka kuitenkin ärrän osaa sanoa.. (ei vaan miellä poika käytä puheessa muuta kun pyynnöstä.. ) ihmetteli että kuka siellä neuvolassa on moisia hätäilly.
sitten sain iltapäivällä soiton että sori vaan, unohin rokottaa pojan, että tulkaapa uudelleen käymään :headwall: saatiin oottaa vielä yli 30min ennen kun päästin tänään rokotettavaks, aaarrrrgh!! Ite ihan hiilenä kun muutenkin ollu tämä viikko yhtä juoksua. joka päivälle jotain. onneks oli miehellä iltavuoro että sai jennan autoon nukkumaan kun me pojan kanssa ooteltiin neuvolassa.
ja kun ei oo kauaa kun sössi samainen täti jennan neuvola ajat :whistle: :headwall: ite piti nekin huolehtia ja varailla ja sumplia uudestaan.
ok, ehkä ois pitäny ite tarkistaa asia että onko se rokotus nyt mutta kai se ois th:nkin tehtävä ne huolehtia.

itsellä jokin ihme vimma siivota :whistle: eilen kun sain lapset yöunille pesin seunan ja kylppärin. Tänään jennan päikky aikaan urakoin kodinhoitohuoneen lattiasta kattoon.
viikonloppuna on tarkoitus tehdä sama urakka yläkerrassa.

nyt tekemään keskilattian siivous, suihkuun ja nukkumaan ( jos kerkeen ennen kun ekan kerran typy herää ) ja kai se ois jotain mahanmurinasta päätellen myös syötäväkin, vaikka olen taas yrittänyt iltasyömisestä päästä eroon.
 
Moi!

Täällä valvotaan pikkupotilaan kanssa. :/ Esikoinen alkoi tuossa muutama tunti sitten oksentamaan, eikä ole sen jälkeen nukkunut. Laitoin sitten suosiolla lastenohjelmia tuleen ja niitä tuolla nyt tuijottaa ja välillä oksentaa. :( Nukkumaan kun yrittää viedä, niin huuto tulee ja sanoo et mahaan sattuu. No mikäs siinä kun aamulla ei ole kiire herätä. Mutta yllätyin totisesti kun heti poika tajus että ämpäriin pitää oksentaa eikä lattialle tai mihinkään muuallekaan. Ekat oksut tuli sänkyyn, kun poika heräs itse siihen oksentamiseen, mutta nyt tosiaan on oksentanut vaan ämpäriin. Toivottavasti ei likkaan tartu tuo inhottava tauti.

Danjuska; onpa teillä ollut hajamielinen ja typerä terkka.

mimmukka; heh, onko 120 euroa liian vähän, mä voin kyllä nostaakin hintaa... :LOL: Ei vaan, muistaakseni me itse maksettiin scootereista reilu pari sataa, joten mun mielestä tuo oli ihan sopivan suuruinen hinta käytetyistä rattaista. Ja miettikää toki rauhassa, en oo niitä ihan justiin mihinkään muualle myyntiin laittamassa, saamaton kun olen. :D

Kaatjuska; ihana pieni Siiri. =) Tyttö oli kyllä ihana tapaamisessa kun istua tönötti vaan paikallaan. =) Toivotaan et fysioterapiasta on apua liikkeelle lähtemiseen.

cadillac; unohdin viimeks kommentoida sulle tuota kolaria... Onneks ei käynyt pahemmin eikä lapset olleet mukana. Laitan sulle heti aamusta tulemaan rahaa. :)

Aplo; hienoa että teillä on opittu vilkuttamaan. Onnea uudesta taidosta. :flower: Ja mä kans luulen et taitaa olla aika harvinaista et 8 kk:n ikäinen vilkuttaa, meillä ei ainakaan ole mitään merkkejä tuon taidon opimisesta vaikka kuinka oon yrittänyt opettaa. Samoin on taputuksen kanssa. Mutta kyllä ne sieltä aikaan tulee.

Nyt yritän mennä nukkumaan esikoisen kanssa. Petasin meille pedin olkkarin lattialle, että likka ja mies saavat nukkua rauhassa, eikä ainakaan nukkuessa poitsu oksenna sänkyyn.

marza
 
Heips!

Kiitos kaikille onnitteluista!
Marza: Vointeja pikkupotilaalle ja äipälle!
Cadillac: mulla varmaan vieläkin tärisisi jalat jos joku ois päälle ajanu. Onneks ei käyny mitenkään.
DAnjuska: aluks mulle ei tullu oikeen mitään oireita. Alko vaan tuntumaan vahvasti siltä että raskaanahan oon. Mulla ei vaikuttanu alkuksi mitenkään maidon määrään. nyt jälkeen päin ajattelen niin ehkä neiti vietti sillon enemmän aikaa tissillä. Mulla alko esikoisestakin oksentaminen 7-8viikoilla, niin alko nytkin.
Zoe: mä en kans tajua mistä noita "hulluja mummoja" tulee?!? jotenkin tuntuu että antaisivat äidin ja lapsen olla rauhassa. Mun oma äiti kysyy aina et saako antaa jotain ruokaa tms. ja niin se mun mielestä pitäisi ollakin.
minea/kaa: mitä teille on sanottu neuvolassa? mulle alko terkka pitämään hirveetä saarnaa, että ei kroppa kestä näin nopeesti uudestaan raskautta ja synnytystä et: "heikkoon kuntoon meet!". (tosi kannustavaa). ja sit mun pitää kuulema syödä rautaa heti ku 12 viikkoa on täynnä. en tajua miksi, koska koko viime raskauden ajan mun hb oli 130 tienoilla ja synnytyksen jälkeen 150. Nyt ku kävin neuvolassa niin niin hb oli 136. et en käsitä miks sitä ptiäisi syödä.

nyt ptiää mennä laittamaan neiti päiväunille
 
Heipsan kaikille!

Muty, Onnea raskautumisesta!
Ja mistä ihmeestä noita terkkareitakin sikiää? Ite samanmoinen... :kieh:
Mun mielest sun ei kyl tartte sen enempää sitä rautaa syödä kuin muidenkaan ja se hb:n kuulukin puolenvälin paikkeilla jonkun verran laskea kun verimäärä kasvaa. Mut se terkka tais tarkottaa sillä raudan syömisellä sitä, et edellisen raskauden jälkeen ei ehkä oo rautavarastot täyttyneet. Hb kun ei kerro rautavarston määrästä, vaan siitä paljonko sitä rautaa on sillä hetkellä veressä. Mut sinuna nyt vaan söisin rautapitosta (persiljaa leivän päälle, pinaattia ym.) ruokaa ja c-vitamiini auttaa raudan imeytymisessä (jos nyt oikein muistan) siis appelsiinimehua juomaan samalla kun sitä persiljaa vetelet. Mahtaa olla näky aamupalapöydässä purkki appelsiinimehua ja puntti persiljaa :LOL:
Mut sais tuommoset "meet tosi huonoon kuntoon" mielipiteet pitää ihan ittellään. Kautta aikojen on lapsia tähän maailmaan tullu pienellä ikäerolla. Ehkä jos tää ois jo viides viiden vuoden sisään ni sit voisin tuollasen kommentin ymmärtää, mut silloinkin se on ihmisen ihan oma asia. NIH! Jaksuja ja voimia odotukseen. "Kivasti" kyl lähti neuvolakäynnit sujumaan, mut onneks toisessa odotuksessa ei siellä neuvolassa tarvi käydä niinkään usein ko ekassa.

No tulipa paasattua :LOL:

Meillä taas pari yötä menty ihan ilman tissii. Eilen aamulla sai ekan kerran puol kuus ja tänään puol seiska. Huutoa oli ihan hirveesti, mut yökylä mummulaan odottaa huomenna, et jotain on asialle tehtävä. Ehkä pikkasen myöhäseen jäi, mut on täs vielä yks yö aikaa ja sit neiti saakin nukkua mummulassa ihan koko yön. Mummua jänskättää ihan hirmusesti ottaa neitiä kun ei pullo kelpaa, mut mukista kuitenkin ottaa ihan hyvin ja kyllä sitä yhden illan ja aamun ilman maitoo pärjää. Ottaa sit takas iltapäivän aikana. Yöllä ei kuitenkaan maitoa enää tipu. Sen mä oon nyt päättäny. Pian on 9kk ja varmana ei maitoa yöllä tarvi.

Marais, Onnea unikouluun!

Täällä tyttö haroo korviaan kovastikin, mut kahteen kertaan on lääkäri kattonu eikä mitään oo ollu, et varmasti täälläkin tehdään hampaita.
Eroahdistusta täälläkin on jonkin verran on. Kauhee huuto varsinkin väsynä jos vaan katoan huoneesta. Niin ja siten, et kun oon pois ja tuun ni sit kuljetaan huutaen perässä.
 
Aplo meilläkin vilkutetaan, oppi tuossa muutama viikko sitten. Mieluiten vilkuttaa omalle peilikuvalleen :LOL: Muutenkin peilit ja muut heijastavat pinnat ovat nyt ''in'', Mimoska on tämän tästä hellan edessä kun uuninluukku heijastaa kivasti. Ja ylettyypä muuten noihin hellan nappeihinkin, ei vielä väännellyt niitä mutta kai sekin on edessä... Onko kenelläkään kokemuksia hellasuojasta?

Päksy meillä on sama homma, että pullo ei kelpaa. Hassua sinänsä, kun imetän rintakumilla, ettei siinä ole imutuntumassa pulloon verrattuna kuitenkaan kauheasti eroa. En ole kokeillut antaa maitoa nokkiksesta, vettä siitä kuitenkin juo, tosin vähäisiä määriä ruoan yhteydessä.
Nyt on helppo jo antaa Mimo hoitoon päivällä muutamaksi tunniksi, kun se tissittely on jo muutenkin iltapainotteista, eli neljä-viisi tuntia menee hienosti tissittä. Mutta yökyläily... Mä tiedän, että anoppi ja mun äiti ja mun siksot ottaisivat riemusta kiljuen Mimosan yökylään, mutta en vaan vielä viitsisi. Mieskin haluaisi että vietettäis kavereiden kanssa uuttavuotta, eli vietäis Mimosa hoitoon, mutta miten tuo pärjäis ilman mua? Kuitenkin tottunut nukkumaan mun vieressä ja illat roikkuu tississä kiinni. Nukahtaminenkin on nykyään niin vaikeata. En kuitenkaan haluaisi, että mua pidetään tylsänä ja hysteerisenä, meillä kun on valtaosa tutuista ja kavereista antanut vauvansa yökylään joskus puolivuotiaina, aiemminkin. Eikä kyse ole siitä, ettenkö pitäisi muita hyvinä hoitajina Mimosalle. En vaan usko, että nauttisin yhtään olla niin kauaa erossa Mimosasta.

upupa ja Mimosa 9kk
 
Upupa, musta se ei oo yhtään hysteeristä ettei pientä lasta anna yökylään. Isommalle se on jo elämys. Meen isommat on vähän väliä mummulla yökylässä. Se on vaan heistä niin hienoo ja kun mummu ja pappakin mielellään ottaa. Oon itekin muksuna ollu paljon mummulassa ihan omasta tahdosta. Se on kai sitä irtaantumista äidistä ja isästä. Mut tosiaan jos mikään pakko ei oo pientä viedä ja itse kokee ettei tilanteesta nauti on sitä ihan turha ees aatella. Vaikkakin ehkä miehestä vauva on jo niin iso että hyvin pärjäis ja varmaan pärjäiskin, mut pärjääkö ÄITI? :D :whistle: Kyllä sitä sit vielä kerkee...
Iltaa mäkin vähän mietin kun on neiti tottunu siihen iltatissiin, ja sitä, et oon niin väsy et jaksanko nauttia yhtään. Mut pääsenpähän ainakin ravinteliin syömään :D ja vaatettakin kävin eilen kauheella kohinalla ostamassa.
 
Päksy mäkin olen pienenä ollut tosi paljon molemmilla mummuilla yökylässä, ihan pikkuvauvasta asti, ja nautin siitä kyllä todella paljon. Mutta mä olenkin ollut pullolapsi, että sitä tissidilemmaa ei ole ollut. Eikä ole tullut traumoja, vaikka muutaman kuukauden ikäisenä olen yökylässä ollutkin :D Mutta sehän tässä taitaa ollakin ongelmana, että pärjääkö äiskä ilman omaa lutumussukkaansa :LOL:
 
näinhän se taitaa olla... Vauva pärjäis, mut äiti ei :D Välillä sen imettämisen ainakin ite koen jonkin verran raskaaks, mut kun pitäs ajatella lopettavansa ni en oo kyllä valmis siihenkään :LOL: On äitiys vaan niin rankkaa...
 
Iltaa!

Yökyläilystä Me taas asuttiin äidin kanssa isovanhemmilla, kun synnyin. Eli olin joka yö yötä mummilla.. :D Eikä traumoja. Tosin ilman äitiä en ollut, kun ei äidillä ollut omaa kotia vielä..

Vilkutus Poika oppi noin kuukausi sitten vilkuttelemaan. Toinen taito, minkä oppi toissapäivänä on taputus! Viikon verran aina, kun harjoiteltiin taputusta, sohi vaan innoissaan kädet sivuilla tai katsoi kumpaakin kättä ja näytti miettivän, miten ne saisi yhteen. Toissailtana oppi sitten läpsyttelemään ja on tosi innoissaan taidosta! Tänään ymmärsi pelkästään kun sanoin että taputa vähän, niin rupesi taputtamaan, vaikka en näyttänyt mallia.

Oon menossa huomenna teatteriin ja syömään! Mies hoitaa lasta kotona. Ihanaa, kun pääsee pitkästä aikaa!
 
Unohdin kommentoida Cadillacin kolaria: Onneksi selvisit peltivaurioilla. Vaikka tuo auton korjaus tosin aikas työlästä puuhaa on.

Mimmukka: taitava poika teillä =)

Päksylle tsemppiä yöhön! Me tehdään sama viikon päästä perjantaina!

Nieleskelykysymys: Oon huomannu, että kun Leo herää yöllä, ja nostan sen sängystä ylös (itkun jälkeen), niin nieleskelee. Huoli hiipii mieleen, et ois taas refluksia, joka aiheuttaisi tuota yöheräilyäkin, mutta kun ei oo mitään uutta ruoka-ainetta. Eikä mitään muita oireita ole. Nieleskeleekö muiden vauvat, kun ne nostaa ylös, joko itkun kanssa tai ilman??

T.Marais ja Leo 8kk 3vko
 
Lauantaita!!

Eilinen meninkin nukkuessa. :LOL: En tajua miten ihminen voi nukkua niin paljon. Mä ihan kirjaimellisesti nukuin eilen koko päivän. Yhden leffan katselin ja välillä vähän luin, mutta muuten makasin sohvalla ja nukuin. Onneks mies on kotona, niin joku hoisi lapsiakin... Mulla oli vahvasti eilen semmoinen olo, et tuun kipeeksi. Kuumetta ei ollut, mutta joka paikkaa särki ja päähän sattui vietävästi. Olin ihan varma et nyt nöf nöf -tauti on iskenyt muhun, mutta tänään ku heräsin, niin ei enää sattunut mihinkään. Varmaan nuo nukkuminen auttoi asiaa. Ja poikakin on jo terve. Eilen aamulla vielä oksensi pari kertaa, mutta illalla oli jo ihan virkeä ja energinen.

Upupa; se ensimmäinen kerta kun lapsi on yöhoidossa on aina vaikein. :| Mutta mä oon sitä mieltä et äidin pitää saada omaakin aikaa, se on lapsellekin hyväks kun äiti päässyt vähän muihin ympyröihin ja saanut keskeustella aikuisten kanssa. Sitä jaksaa sitten taas niin paljon paremmin. Mutta toisaalta jos susta tuntuu pahalta jättää Mimosa hoitoon, niin sitten annat ajan vähän kulua ja mietit asiaa uudestaan muutaman kuukauden päästä. Ei siitäkään mitään tule että juhliminen menee pipariksi sun miettiessä koko illan miten Mimosalla menee. Ja kuten itse totesitkin, niin aika useinhan se menee niin että vauva pärjää kyllä yhden yön erossa, mutta äiti ei. :LOL:

muty; siis ei voi olla totta!! Mitä se sille tarkalle kuuluu kuinka nopeesti raskautuu uudestaan! Ja mä ainakin uskon et jos kroppa ei olis valmis uuteen raskauteen, ei sitä edes tulis raskaaksi. Kummallista että vieläkin on tommosia terkkoja jotka tyrkyttää noin vahvasti omaa mielipidettään. Neuvolanhan pitäis olla se joka tukee ja auttaa, ei se joka syyllistää ja aiheuttaa pahaa oloa.

Marais; mä en ole huomannut tuota sun mainitsemaasi nieleskelyä meidän likalla.

Mukavaa viikonloppua!

marza
 
Meillä taidetaan tehdä TAAS hampaita. Eilen nukkui ainoastaan aamupäivällä pienet unet ja koko loppupäivän oli hereillä. Ei siis suostunut käydä nukkumaan vaikka selvästi oli väsynyt. Maitoa ei kunnolla juonut, tuttia ei tykännyt imeä yhtään. Laittoi tutin suuhun mutta samantien sylkäisi sen pois. Koitin ikeniä ja olin tuntevinani ylhäällä ja alhaalla ikenissä hampaan alut. Eli siis kohta suussa on jo 10 hammasta! Onko muilla näin paljon? :eek: Illalla kun koitin saada tyttöä nukkumaan, aloitti ihan kamalan huudon. Pitkään aikaan en ole tuollaista huutoa tytöltä kuullut. Päätettiin antaa pari suppoa jos olisi helpottanut. Yölläkin heräili itkemään eikä tuttia suostunut syömään. Nyt aamulla tutti taas kelpasi ja oli ihan pirteä, iloinen itsensä.

Upupa Lähde vasta sitten illanviettoon kun itsestä siltä tuntuu. Ei ole kiva, että koko ilta menee pieleen kun on niin kova ikävä lasta. Itsekin meinasin, että pitäisi varmaan miehen kanssa välillä jonneen kahdestaan mennä mutta kun ei vaan raaskisi jättää tyttöä hoitoon.

Marais En oo huomannut meidän tytöllä tollasta nieleskelyjuttua.

Mies tänään kävelytti tyttöä! Piti siis käsistä kiinni ja tyttö otti hienosti askelia. Vähän olin ihmeissäni kun toinen ei vielä edes ryömi.

Jeps. Pitää alkaa valmistautumaan, lähden kuntonyrkkeilemään :wave:
 

Yhteistyössä