Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *syysketju*

edelleen väsyttää :headwall: menin eilen jeren kanssa nukkumaan ennen yhdeksää.
en tietenkään saanut heti unta. noh jere nukkui normaalisti eli heräsi monesti yöllä mutta tutti suuhun riitti. minä sitten valvosin yöllä yli kaks tuntia |O ei millään tullut uni kun mies piti mitä ihmeellisimpiä ääniä kun on kipeenä. loppujen lopuks kömpi alakertaan kun kokoajan käskin kääntymään kyljelleen. taidetaan kohta nukkua eri huoneissa :kieh:
marza :hug: toivottavsti serkku paranee
memppuli tervetuloa joukkoon
nyt sitten alkoi tämä yh aika. mies ekaa kertaa hiekottamassa. siitä se lähtee. nyt vielä sai uuden urakan jota tarttis mennä näitten kahden homman lisäksi tekemään. ei taida millään ehtiä ellei ole sitten 24h töissä. ei auta kun palkata joku muu auttamaan. kohta varmaan taas makaa sairaalassa vatsahaavan takia kun hommia on enemmän mitä kerkee tekemään.
jere on tänään konttailut aika paljon. jospa nyt jättäis tuon ryömimisen kokonaan.
nielemisestä en ole kyllä huomannut moista. täytyy oikein seurata.
ja sitten jere jo heräskin....
 
Marzalle :hug: , voimia!

memppulille tervetuloa :) hiukan kade olen teidän öistä ;)

huoh.. tänne ei mitään uutta.. viime yönä Jenna heräili 00.30-3.45.. itse kävin nukkumaan klo 23 ja sain unta vasta kun mies lähti viideltä töihin.. että vähiin jäi unet kun en kerennyt edes torkahtaa kun tyttö ja kitisi uudestaan |O

Lähdettiin kuitenkin aamupäivästä Jenna manducassa reippailemana ja tunni lenkki käveltiin pojan ja koiran kanssa metsässä :) ihan eri fiiliksetkin kun on edes pakkasta, vaikka ei lunta olekkaan ( tosin sitäkin kovatsi jo kaipaan )
suursiivous projekti lähenee loppuaan ja enää olis jäljellä eteinen ja vessa. Sitten ois koko talo läpi käyty =)

Huomenna varmaankin leivotaan illasta torttuja ja pipareita ja vietetään pojan kanssa pikkujoulua glögiä juoden, torttuja ja pipareita syöden sekä joululauluja kuunnellen :D
perjantaina täytynee tehdä koevedos pojan synttäri kakusta ja illalla sitten tuulettumaan *kops, kops* :D

juuh.. nyt pakko hiippailla nukkumaan.
 
Moro!

Marza Lehdestä luin tuosta onnettomuudesta, ihan kamala tapaus :( Jaksamisia teidän perheelle :hug:

Memppuli Tervetuloa mukaan. Täältä saa kyllä aivan mahtavaa vertaistukea :heart:

Sormiruoka Oon antanut niitä maissinaksuja, kurkkua, porkkanaa, ruisleipää, paprikaa, banaania, ja uusin herkku on mandariini. Maissinaksuista osaa itse puraista sopivan palasen ja ottaa suuhun lisää vasta kun on edellisen palan saanut syötyä. Mitään isoja paloja ei saa kasviksista purtua, joten ei oo tullu mitään oksennusrefleksejä. Ruispalasta sai liian ison palan ja meinas jäädä kurkkuun kiinni. Sen jälkeen ei olla sitä enää tarjottu. Mandariinia syö niin, että ensin imeskelee mehut ja sit lopuksi saattaa syödä kuoretkin!

Peitto löytyy, mutta useinkaan se ei pysy päällä. Jos itse herään vessaan tms. niin laitan siinä samalla peittoa taas päälle. Koitin unipussia juurikin tuosta syystä, mutta se ei oikein ollut hyvä tytölle.

OutiusKannattaa sitä muilta lenkkeilijöiltä kysyä, jos niille seura kelpais. Itse paljon lenkkeilen ja itsestäni olisi ihan mukava saada seuraa.

Tytön kävelytaito on nyt lisääntynyt parin päivän aikan. Hienosti ottaa askeleita heti kun laittaa hänet seisomaan. Käsistä kyllä vielä täytyy pitää kiinni. Ois sittenkin pitänyt ostaa se taaperokärry joululahjaksi!
Eilen tyttö löysi kynän ja kerkesi sitä jonkin aikaa syömään, kun huomasin tämän, sanoin tytölle että anna äitille kynä, niin tyttö pyöritti päätään! Ajattelin, että se on varmaan vaan sattumaa, mutta eilisen illan ja tämän päivän olen tuota testaillut, niin joka kerta kun pyydän antamaan minulle lelun tms. niin pyörittelee vaan päätään. Fiksu tenava.

Annatteko lapsillenne kaksi lihasosetta päivässä? Meillä syö yhden lihasoseen lounaalla ja sit seuraava sose päivällisellä on joko hedelmää tai marjaa. Eli yhteensä neljä kiinteää ateriaa päivässä. Pitäisikö jo lisätä noiden kiinteiden määrää? Mitä ootte mieltä?

Se ois tänään taas nyrkkeilypäivä! Näkemisiin :wave:
 
moikat

Outius: Meillä tyttö saa noita5-6kk:n soseita sillon kun ostetaan.. mkuitenkin tulee tosi harvoin ostettua kun soseet oon tähän asti ite tehny. Mutta esim. reissussa on ihan kätevä kopata kaupan hyllyltä, vaikka Jenna näyttää mieluummin syövän kotitekoista. kaippa niissä joku maku ero ja on varmaan niin että mihin tottuu.
Rohkeasti vaan tekemään tuttavuutta muiden äitien/isien kanssa =) ( sanoo hän joka on aika arka aloittamaan keskustelua tms.. ;) ) mutta itsestä tuntuis ainakin kivalta jos joku tulis seiraks kysymään. Tai no täällä nyt on muutamia kavereita joiden kanssa aikaa vietetään mutta kuitenkin :)

sormiruokia täällä menee maissinaksut, spelttimurot, porkkana, kurkku, banaani.
kananmunaa en ole vielä antanut.. jotenkin jää nämä aineet mille poika oli allerginen, niin viimeiseksi. Eilen annoin eka kertaa vehnää.. kala on kans vielä pois ruokalistalta.

peitto on Jennalla mutta aika usein sätkii sen pois.. en pelkää että siihen tukehtuu.

Aplo: meilläs yödään yksi lihasose päivässä..
yleensä aamupuuro, klo13 lihasose, klo 17-18 kasvissose tai hedelmä/marjasose ja sitten iltapuuro klo19. maitoa saa pullosta aina nukkumaan mennessä ja ruualla.

eipä mennyt sen paremmin viime yökään |O heräsi 1 aikaan möykkämään ja viideltä vasta simahti kunnon uneen..

tuntu päikkäreiltä heräävän joten poistun..

danjuska ja jenna tasan 8kk :heart:
 
Moi,

Yhdyn Kaan joukkoon siinä, että väsymykseltäni olen nyt toista viikkoa vaan taustaillut. Silmät ei vaan pysy auki. (voimia Kaa ja muty, kyllä me tää handlataan!). Mikä se tällainen auvoinen keskiraskaus on? Ekasta en muista tällaista väsymystä, tosin saattaahan tuo pimeyskin vaikuttaa. Vaikka nyt meillä on maassa ehkä puoli senttiä lunta ja kahdeksan astetta pakkasta! Kirpakka ilma! Mutta tyydyttiin pojan kanssa sisäpäivään, kun nenä vähän tukossa pienellä. Tosin jouduttiin mun porukoille evakkoon, kun aamulla katkes meidän kadulta vedet. Ja ties kuinka pitkään tekevät, huoh.

Mutylle paljon onnea odotukseen! Hieno juttu! :flower: Ja tervetuloa tähän kasvavaan joukkoomme. ;) Musta tuntuu, että kukaan ei ymmärrä tätä yhtälöä (väsymys, oksetus, pieni lapsi) paremmin kuin se, joka siinä itse elää. Voiko elämä ollakin välillä näin hankalaa? Ehkä rankinta aikaa ikinä. Oon ajatellut, että kaksi vaippaikäistä menee vallan mainiosti sitten, kun olen itse kunnossa! Sori valitus.

Voimia edelleen unettomista öistä kärsiville. Ja anteeksi, että käännän nyt veistä haavassa. Meillä on (kuin ihmeen kaupalla) yöt rauhoittuneet siten, että nukkuu 22-7-9.30. Lähes kellontarkasti näin. Seiskalta annan yleensä maidon ja kuivitan, sitten nukahtaa vielä. Ja antaa äidin nukkua. :p Sitten ottaa päivällä kahdet unet, kestoltaan 1-2 tuntia. Nukkuukohan meidän poika liikaa? Kai joku kasvukausi, valveillaolo onkin sitten yhtä hulinaa. Ja tätä osaan arvostaa pitkän valvomiskierteen jälkeen (hampaat, taidot, flunssa jne.)

Tervetuloa memppuli. :flower:

Zoe: meillä myös suursiivous lauantaina. Piti olla jo adventtia edeltävänä päivänä, mutta makasinkin koko päivän pedin omana silloin. :( Eli tsempitykset meille! :)

Outius: minäkin vaan tykkäisin, jos joku tulis jutteleen. Ja itse asiassa ei se varmaan niin harvinaistakaan oo. Yks tyttö juoksi mua aina vaunuineen vastaan kesällä, meillä sattui aina olemaan sama juoksureitti ja aika. No, muutaman päivän jälkeen alettiin jo moikata. :)

Onnea ekakertalaisen pienelle konttaustaidosta. Meilläkin kovasti heijataan ees taas konttausasennossa ja muutamia metrejä mennytkin jo eteenpäin, mutta ei vielä luonnistu ihan kunnolla. Meidän reppana tuli eilen naamalleen istuma-asennosta. Täytyy kai olla niin, että poika meni konttausasentoon istumasta ja lävähti sitten naamalleen. Hirveä säikähdyshän se oli, mutta taisi äiti säikähtää enemmän. Ja lisäksi jostain ikenen välistä tuli vertakin. Tarkistin hädissäni kaikki kuusi hammasta, kaikki tallella.

Joku kysyi 8 kk:n lihasoseista (anteeksi, en muista kuka). Niissä on melko isojakin könttejä välillä, eikä meidän poika ainakaan kovin mielellään niitä syö. Osaa kyllä jo natustaa ikenillään, mutta liekö sitten tottumiskysymys. Oon taas saanut sen verran virtaa, että tehnyt soseet itse pakkaseen. :D Mutta hätävarana kaupan soseita, ne kyllä pelasti sen yhden kamalan viikon.

Marais: onnea työhaastatteluun! Kerro sitten, miten kävi. Milloin muuten paikassa pitäisi aloittaa? Ja joko joku on palannut jo kokonaan töihin? Muistaakseni joku taisi olla. Kokemuksia?

Viola: ostin sen musiikkisetin jotain kolmisen viikkoa sitten. Ne oli niitä viikkotuotteita, mutta voithan kysyä lähi-Lidlistä. Ja kun minä käyn, voin kysyä omastani. Ja jos sattuu olemaan, voin vaikka lähettää sulle! :) Otanpa selvää.

Romaanihan tästä tuli nyt, mutta vielä sellaista, että nt-ultrassa käyty viikko sitten. Meidän pieni kelli siellä niin tyytyväisenä. Ja oli aivan erilainen kuin veljensä samaan aikaan (esikoinen viuhtoi niin paljon ja heittelehti kuperkeikkaa yms.) Sitten se pieni vilkutti meille ja laittoi peukun suuhun. Mutta eipä juuri muuta. :) Rauhallinen kaveri. Nt oli 0,8, joten ei juuri mitään. Nyt viikkoja siis 14+0.

Joulua odotellen,

Minea

Ai niin, nyt mekin teetettiin pojasta tonttulakkikuvia joulukorteiksi. Tuli aika söpöjä. :heart: Vielä kun sais lähetettyä ne. Mulla on joka joulu sama vika: haalin kaikkien osoitteet ja hukkaan ne sitten heti korttien postittamisen jälkeen. Pitäis hommaa osoitekirja. On se kumma, että koti ja kaikki muu on yleensä niin järjestelmällisesti hoidettu, mutta jossakin sitten repsahdan. Tosin työpaperitkin saattaa olla välillä vähän niin ja näin. :ashamed:

 
Heips!

Marzalle voimia :hug:

Outius, mullekin sais tulla jutustelemaan ja joskus esikoisen aikaan muistasin, et jonkun kans jokusen sanan lenkillä vaihdoin kun monta kertaa päivittän oli sama aikataulu :) Mut tosiaan on kyllä paljon ihmisestä kiinni. Toiset voi kyllä olla sitä mieltä, et pidetään vaan huoli omista asioista. Toiset tykkää kovastikin. Niin ja voi sitä aina vaihtaa lenkkiä jota kulkee jos sua pidetään ihan hölmönä kun VIERAALLE meet puhumaan :LOL:

Memppuli, tervetuloa!

Aplo, meillä menee vaihtelevasti kaks lihaa tai sit liha ja kasvis/hedelmä. Viis kertaa päivässä kiinteet + maidot ruoan päällä ja yöllä vaihtelevalla menestyksellä. Meillä ruokamäärät on mun mielestä aika pieniä, kun kerralla menee vajaa 100g sosetta, hedelmää ja puuroo sit hiukan enemmän.

Sormiruokana oon antanu maissinaksuu, porkkanaa, kurkkua, näkkileipää, paprikaa, banaania, omenaa, päärynää ja tänään muutaman raejuustopalan.
Kananmunaa meillä on jo maistettu. Eiks se maha olla joku 5-6kk kun suositellaan aikasintaan antaa.

Kaupan ruokia oon jo hetken antanu niitä 8kk aterioita. Hyvin uppoo ainakin meillä, eikä ongelmia oo kokkareiden kans ollu vaikka vasta kaks hammasta alhaalla nököttää. Hedelmäsoseissa ei kovin eroa oo 5-6kk, mut ruokapurkeissa on jo aika paljon kokkareita.
Oon yrittäny ottaa itteäni niskasta kiinni, et tekisin soseet ite, mut en saa aikaseks ees siten et tekisin isomman satsin kerralla. Neidille kun kelpaa hyvin kaupankin pöperö. Tarttis kuitenkin vissiin alkaa opettaa omien pöperöiden makuun kun pian kuitenkin alkaa olla se aika käsillä et samat ruoat kaikille. :kieh:

Niin ja peitto meillä on väillä kolmekin :LOL: Jostain kuulin, et kun lapsi pysyy lämpimänä yöllä nukkuu paremmin, pissaa vähemmän eikä siten heräilis yöllä ainakaan viluun ja kylmään vaippaan. Mut millä mä sidon sen peiton sänkyyn siten, et neiti ei livahda sen alta pois??? Oon koittanu laittaa siihen äippäpakkauksen pussiinkin nukkumaan, mut tyttö päätti nukkua pussin vierellä :LOL:

Marais, tsemppiä haastatteluun.

Niin ja Salkkareita katselen nykysin ehkä 1-2krt/vko. Kattelisin joka ehtoo, mut nuo isommat pojat on välillä niin ihmeissään niistä jutuista mitä siellä tapahtuu, et jää sit senkin takii kattomati. Menee koko katsomisen ilo kun selittää mitä tuo ja tuo tarkoittaa ja miks se teki niin ja näin, joten jätän mielummin kattomatta kuin selitän suu vaahdossa mitä milloinkin tapahtuu ja miks. Enkä mä nyt tiä jäänkö paljosta paitsi, mut joskun on vaan kiva katsella kun ei yhtään tartte ajatella mitä milloinkin taphtuu ja heittää aivot narikkaan :LOL:
 
Moikka!

Unikoululaiset ilmoittautuu! Eka yö takana, ja ihan ok meni. Poika nukahti klo 21, ja heräsi n. 23.00. Siitä sitten valvottiin ja itkettiin enemmän tai vähemmän klo 02.00 asti, jolloin väsynyt poika nukahti. Sitten lyhyt sylihyssyttely klo 3, ja herätys klo 5.00, jolloin imetin. Sit nukuttiin vielä 7.00 asti.

Rankin pätkä oli siis tuo 23-02.00, jolloin kannoin maitotuskaista poikaa pitkin kämppää. Vettä hörpytin mukista välillä, ja vaipankin vaihdoin.

Suapi nähdä, miten ens yönä....

Sormiruokana meillä on annettu päärynää, kurkkua, keitettyä bataattia, vadelmia ja leipää (100% kauraleipäa). Ja piparia + joulutorttuja!!:whistle: Poika pyyti kädet ojollaan itselleenkin noita herkkuja kahvipöydässä, annoin sit, ja Leo oli niiiin tyytyväinen ja maiskutti kovasti. Siis näin meillä, allergisilla... Ja juu, vaniljajäätelöäkin olen antanut jo 2 lusikallista. Mulla lähtee ihan selkeesti mopo käsistä.

Tätä menoa pojasta tulee ihan mahdoton herkkusuu - äitinsä veroinen. Meillä ei muuten kelpaa peruna bataatin jälkeen, ei ole vissiin yhtä makeaa....

Ai niin, ja sit imetyskysymys: Te, jotka imetätte, niin annatteko kerralla yhden vai molemmat rinnat?


T:Marais ja Leo 8kk 4vko
 
Ensinnäkin paljon paljon onnea Kaalle ja mutylle raskauden johdosta! :flower: Onnittelut myös kaikille uusia taitoja oppineille!

Marais: kiva kuulla, miten teidän unikoulu edistyy. Kohtalotovereita ollaa tosiaan. Ei ole kauheasti yöt muuttuneet. Yhtenä yönä söi kyllä ekan kerran vasta klo 5, vaikka heräsikin monta kertaa ennen sitä. Mä suosin hidasta syöttöjen vähentämistä, niin ei tartte kuunnella huutoa koko yötä. Nyt siis meillä kaksi yösyöttöä ja kohta pitäisi vähentää yhteen. Näin muuten sut sunnuntaina Jumbossa. Yritin huudella, mutta et kuullut ja menitte sitten hissiin. Tsemppiä työhaastatteluun!

Imetän nykyisin vähän vaihtelevasti joko vain toisen tai molemmat rinnat. Ennen en imettänyt aina kuin vain toisen, mutta maito on nyt jotenkin vähentynyt niin paljon, että tuntuvat vain tyhjiltä pusseilta, niin olen imettänyt molemmista.

Pantleyn kirjasta: sen avulla päästiin eroon tissille nukahtelusta, joten sen suhteen voin suositella. Muut ohjeet on vähän sellaisia, ettei tosiaan saisi olla mitään muuta elämää, jotta niitä voisi noudattaa täysin ja ainakaan meillä osittainen noudattaminen ei ole juurikaan auttanut.

Aplo: Velmolla on ollut varmaan kuukauden verran 8 hammasta ja nyt on todennäköisesti 9. tulossa.

marza: tosi kauhea se kolari. Voimia teidän perheelle.

Nyt täytyy mennä nukkumaan. Yritän tulla huomenna kertomaan meidän neuvolakuulumiset ja kommentoimaan muita juttuja.

Misstra + Velmo kohta 9 kk

 
Huomenta!

Toinen yö unikoulua takana, ja meni karvan verran paremmin. Leo nukahti klo 21, ja heräsi puolilta öin. Sitten kannoin 3h poikaa, ja nukahti sitten 03.00, heräsi 06.00 (jolloin annoin maitoa), ja sitten nukuttiin vielä yhdeksään. Eli yhteensä 3 kolmen tunnin unipätkää, joka on jo meille ihan hyvin. (Tai sitten oli edellisestä yöstä vielä niin väsy, että nukkui sen takia pidempiä jaksoja......)

Misstra: Voi harmi, kun en kuullut, olisi ollut mukava nähdä! Jos olin tulossa kodinosaston kassalta, niin olin vihainen kun ampiainen, kun yksi pariskunta valitsi iät ja ajat siinä mun edessä mikä lahjakortin kuva olisi paras:"otetaan tuo poro, ei kun maisema, ei kun eikun eikun.." Ja tuota sitten jatkui ja jatkui. Joskut ei vissiin osaa vaan päättää ikinä :D

Marza: Toivon, että serkkusi vointi kohenee.

Peitto meillä on ollut koko ajan, sellainen tavallinen lasten täkki.

Minea: Saisin vissiin aloittaa huhtikuun alussa, joka on toivomani aika palata töihin. Olen hakenut kotihoidontukeakin sinne asti. Tämän jälkeen oli alunperin tarkoitus, että mies jäisi kesän yli hoitovapaalle, mutta nyt jos muutto tulee ja hänkin saisi työpaikan, niin sitten yritetään etsiä hyvä perhepäivähoitaja Leolle. Se on onneksi helpompaa pienessä kaupungissa, kuin täällä pk-seudulla :)

Nyt tunteiden ja tuoksujen pariin!

T:Marais ja Leo 8kk 4vko
 
Heips!

Misstra, mä lueskelin tuota ketjua Velmon nukkumisesta tai oikeestaan nukkumattomuudesta :/ Sun teksti pisti oikeen miettimään tuota nukkumista/unijärjestelyjä. Tää teksti vois kuulua tuon ketjun jatkoks, mut aattelin, et tää sopii siihen ihan hyvin. Onhan täällä muitakin nukkumattomien öiden kanssa painivia... Meillä on myös vaihtelevalla menestyksellä menossa tassu-unikoulua soveltaen. Välillä aina on parempi yö mut kyllä heräämisketoja on yleensä ainakin 5-10. Mä oon samaa mieltä, et molempien tulee heräillä vauvan kans, koska se tosiaan käy voimille. Ok, miehen täytyy jaksaa töissä, mut äidin täytyy jaksaa kotona.

Tyttö meillä nukahtaa ajoittain tissille. Toisinaan myös omaan sänkyyn. Nukahtamispaikalla ei oo mitään merkitystä yön kulkuun.

Ajattelinkin et teillä vois oikeesti toimia, et mies jaksais vaikka viikonlopun yli heräillä vauvan kanssa. Kolme ekaa yötä on oikeesti kaikkein hankalimpia. Ja viikonloppuna saa kuitenkin huilattua päivällä. Jos mies siis viikonloppuina kotona eikä töissä.

Meillä mies tekee joka toisen viikon yövuoroo ni mun jaksa ei riitä jatkuvaan valvomiseen ja siksi sorrunkin yöimetykseen, vaikka sen jo neiti itekin lopetti kertaalleen :ashamed: Mut onneks sit päivävuorolla valvoo tytön kans. Se vaan, et kun mies nukahtaa nukkuu eikä herää mihkään. Ja aamuyö jää mun kontolle. Mut nyt on ilmeisesti tulossa ylähampaat, koska on välillä tosi kiukkunen päivisinkin ja yöt taas ihan hirveitä. Vaikuttasko nuo hampaiden tulot teen öihin?

Mä mietin myös, et rauhottuisko yöt jos neidin siirtäs omaan huoneeseen, mut millä ihmeellä sitä sit jaksaa et siellä toisessa kamarissa ramppaa???

Musta vauvalla voi olla kyllä vielä nälkäkin vaikka kirjat väittää, et 6kk ei enää tartte yöllä ruokaa. Meillä keskimmäinenkin otti yöllä 200ml velliä, mutta söi päivisin huonosti. Myös tämä meen nuorempi syö päivisin aika pieniä määriä, että kyllähän se siitä voi johtua, et oikeesti on nälkä. Meillä keskimmäinen lopetti yösyönnit noin 10kk iässä ja siitä vauvakirjan mukaan rauhottu yöt ( pitää kai paikkansa, kun on oikeen kirjattu ). Mut kokonaan alko nukkua yöt vasta vajaa 2-vuotiaana tassuttelun avulla.

Toisaalta, jos lopettaa yösyömiset täysin, täytyy olla valmis siihen, et aamu alkaa jo aikasin ja sit antaa eka puuroa, vasta puuron jälkeen tissi. Mä oisin siihen ite ihan valmis jos yöt oikeesti rauhottus, mut taitaa vielä mennä tovi. Mut jaksamista teille sinne ja toivottavasti yöt rauhottuvat ennen kuin meet töihin :hug: :hug:
Toivottavasti ei tullu kauheen sekavaa tekstiä eikä tarkotus oo muu kuin antaa tukeni valvojille. Mua oikeen inhottaa illat kun tiedän yön tulevan ja yöllä mietin miks yö on oltava... Mua ahdistaa puhuakin meen öistä kun en saa nukkua. Päivisin ei voi mennä unille kun on nuo isommat, vaikka kyllä kai nuo jo hetken pärjäisivät. Sit vaan ajatuksiin hiipii ajatus, et jos kuitenkin ens yö olis parempi...

Imettämisestä, mä imetän vaan yhdestä kerrallaan. Eikä kyllä tunnukaan mitenkään ettei riittäs.

Marais, toivottavasti tuottaa tulosta tuo unikoulu :hug:
 
Heippa!

Päksy Meillä rauhoittui hieman yöt, kun siirsin pojan omaan huoneeseen noin 5 kk iässä. Tosin meillä ei ollut yöimetyksiä silloinkaan, joten ei voi kai verrata tilannetta. Herään itse vaan niin helposti kaikkiin ääniin, joten sen vuoksi yöt rauhoittuivat. Poika ei kuule, kun kiehnään ja minä en kuule, kun pojalta pääsee jotain pikkuääniä. Voimia! Raskasta heräillä koko ajan, kun on näin pimeäkin koko ajan. :|

Marza
On kyllä aivan ihanat kärryt! Kannatti ostaa! Teneriffalle ollaan lähdössä maanantaina! B)

Te, jotka ovat olleet vauvan kanssa reissussa: Otitteko kaikki ruoat täältä mukaan? Sehän on aivan kauhea kasa purkkiruokaa.. Oon miettiny, että varmaan kanarialta löytyy purkkiruokia, mutta miten niiden hygieenisyys..? Ehkä otan vaan kaikki mukaan. Ihan kauheasti on kyllä pakattavaa.

Sormiruoka Syönyt maissinaksuja, banaania, kurkkua, 100% ruisleipäkoppuroita, näkkäriä, keitettyjä pikkuporkkanoita, muroja. Annoin Röllimuroja sen takia, että pojan pinsettiote kehittyisi, mutta ei tunnu pitävän muroista, kun pyyhkii kädellään vaan kaikki lattialle. :D Voisin ruveta antamaan vähän aktiivisemminkin jotain ihmistenruokaa. Eihän sitten vuoden iässä voi ruveta antamaan vaan heti kotiruokaa, jos ei ole yhtään tottunut...

Tervetuloa Memppuli!

Valtavasti voimia kaikille pätkäunisille! Toivottavasti saatte joululahjaksi pitkiä yöunia! :heart:
 
Vitsi kun te ootte ihania. :heart: Kiitokset tsempityksistä.

Olikin tullut aika paljon juttua muutamassa päivässä. =)

memppuli; tervetuloa!

Outius kyseli ruoista. Mä olen jo parin kuukauden ajan antanut likalle niitä 8 kk:n purkkiruokia. Kun hampaita tuli niin aikasessa vaiheessa, niin ajattelin että voin hyvin alkaa jo antamaan karkeampaa ruokaa ja hyvin on alusta asti kelvannut. Itseasiassa välillä kun antanut ihan niitä soseita, eli 5-6 kk:n ruokia, niin ne ei ookaa kelvanneet enää. :eek: Mutta hedelmäsoseet menee kyllä.

Sormiruoat; meillä on kokeiltu kurkkua, tomaattia, mandariinia, ruisleipää, näkkileipää, maissinaksuja, täysjyväkorppua, porkkanaa, parsakaalia ja kukkakaalia. On varmaan muutakin annettu, mut en juuri nyt muista.

Lenkillä vieraalle jutteleminen; mä olisin nykyään ihan tyytyväinen jos joku tulis jutteleen vaunulenkillä. Aiemmin en todellakaan halunnut jutella toisten äiten kanssa, koska mua ärsytti se diipa daapa, mitä siellä puistossa jutellaan ja välttelin esikoisen aikaan pieniä puistoja, joissa juttelu on todennäköisempää kun isoissa puistoissa. Mutta koska nykyään sitä oon niin paljon vaan lasten seurassa, niin kyllä sitä välillä kaipaa aikuista juttuseuraa ja siks olisin ihan tyytyväinen jos saisin juttuseuraa puistossa tai lenkillä. Mutta itse en kyllä menis jutteleen vieraalle. Tosin se kyllä riippuu aika paljon myös siitä ihmisestä joka tulee jutteleen. :D Mulle alkoi kesällä tuolla hiekkalaatikolla jutteleen yks äiti ja kun oltiin keskusteltu lasten iät ja selvis et meidän esikoiset on syntyneet parin päivän erolla, niin tämä äiti ehdotti josko pidettäisiin yhteiset synttärit lapsille. :eek: :eek: Mä hämmennyin kysymyksestä niin etten osannut vastata oikein mitään. Ja kyllä sen jälkeen välttelin sitä äitiä, koska mua ahdisti kun se oli niin tungettelevainen. Muutenkin mun mielestä pitää olla joku raja, mitä vieraalle ihmiselle voi puhua ja ehdottaa.

Peitto meillä on käytössä, mutta harvoin se kyllä on likan päällä.

Aplo; meilläkin syödään neljä kiinteää ateriaa päivässä. Aamulla ja illalla puuro, päikkärieden jälkeen lihasose ja alkuillasta hedelmäsose. Neuvolassa käskivät lisämään yhden aterian lisää, mutta en ole vielä siinä onnistunut.

marais; täällä kans yks mamma joka on antanut vauvan maistaa vaniljajäätelöä. :wave: :LOL:

Meillä on nyt likalla menossa joku rytmin muutos tai jotain muuta. Likka on nyt koko tän viikon nukkunut tosi vähän öisin ja vedellyt sit päikkäreitä vaikka kuinka paljon. Eilenkin nukkui kahdet päiväunet; klo 10-14 ja klo 17-19. Ekat unet oli siis 4 tuntia! Noin pitkiä unia meillä ei ole nukuttu sitten ihan vauva-aikojen. Ja ne yöunet on olleet max 8 tuntia. En tiedä pitäiskö likka vaan ottaa päikkäreiltä pois viimestään kolmen tunnin kohdalla, että nukkuis yölläkin sit vähän enemmän. En tiedä. Pitää katsoa vielä muutama yö miten menee.

Ihanaa kun mä pääsen tänään vähän rentoutumaan ja juhlimaan!!! Meillä on kavereiden kanssa tyttöjen pikkujoulut. Oon varannut Lapinniemen kylpylästä huoneiston, jossa juhlitaan saunomisen, syömisen ja juomisen merkeissä. Meitä tulee yhteensä 15 muijaa, joten eiköhän me hyvät bileet saada aikaseksi. :LOL: Singstariakin olis tarkoitus laulaa ja illalla sit baariin. Mun mieskin pitää pikkujoulut kavereilleen meillä kotona ja kaupungissa sit nähdään koko porukalla ja miehen kanssa mennään sitten vielä sinne kylpylään yöksi. :heart: Lapset menee anopille hoitoon ja vähän kyllä jänskättää miten likka pärjää, kun meillä on nyt ollut kans nähtävissä pientä äitiin ripustautumista. Mutta eiköhän lapsilla ihan hyvin mee. =)

Nyt aletaan esikoisen kanssa leipoon pipareita. Mukavaa viikonloppua kaikille!!

marza
 
Kiitos kaikille! Tuli tosi mukava olo, kun niin moni noteerasi ja toivotti tervetulleeksi!! :heart:

Meidän pikku-neiti onkin tänään jo 9kk. Ja äiskä saa sen kunniaksi iskältä matkarattaat. =)
Mea kulkee yhä kaukalossa, kun sinne mahtuu, ja on ollut lysti kannella neitiä (siinä kaukalossa) mukana, vaan nyt päätin alkaa totuttaa pientä pois vauvojen kaukalosta, isojen tyttöjen penkkiin ja matkarattaat hyvä kaveri, ettei tarvitse neitiä kainalossa kannella.

Tänään oli kummallinen aamu, Mea jaksoi nukkua pitempään kuin minä. Itse nostin pääni tyynyltä puoli kymmenen aikaan ja olin ihmeissäni, kun tyttö vielä nukkui. Normaalisti olen yhdeksän jälkeen herännyt vienoon huhuiluun, mutta tänään Mea nukkui kymmeneen asti. :)

Peitto meillä pysyy hyvin päällä päikkäreiden ajan, mutta yöllä se on usein mutkalla, eikä peitä neitiä. Enemmänkin päin vastoin, vauva on kietoutunut peiton ympärille. Mua on jotenkin alkanut huolettaa, kun meillä on neiti alkanut nukkua masullaan. Olen aina laittanut nukkumaan joko selälleen tai kyljelleen, vaan nykyään kääntyilee itse vatsalleen.. Vaan jospa neiti itse tietää paremmin, että kääntyy takaisin selälleen, jos alkaa ahdistaa. :| Mä en oikeasti tiedä milloin näillä on jo turvallista nukkua masullaan. :ashamed:

Meillä on syöty sormiruoista vasta maissinaksuja ja joskus olen antanut leipää jykerrettäväksi. Olen hampaita odotellut, että uskaltaisin antaa sellaisia, jotka ei sula suuhun. Maissinaksut on kyllä tosi hyviä, kun ne sulavat niin pieneksi ja hienoksi kastuttuaan. Ja karkeampia ruokiakaan en ole hampaattomalle "uskaltanut" antaa, vaikka ei kai siitä mitään haittaakaan olisi.. Saisipa kieli vähän erilaisempaa hommaa. =)

Hauskaa viikonloppua sinullekin marza!!
Sunnuntaina saa taas katsoa Linnan juhlat.. Ja vieläkö on perinteenä, että näyttäävät yleltä Tuntemattoman sotilaan? :whistle:
 
Heippatirallaa!

Nyt olen sitten ylioppilas, tosi ihanat juhlat oli eilen ja kaverin kanssa mentiin illalla vielä Mimosan nukahdettua laulamaan karaokea. Ja sain nukkua tänään pitkään, vaikka mies lähtikin aikaisin aamulla talvilinturalliin, kun mun sisko tuli yöksi että voi sitten hoitaa Mimoa aamulla. Sain upeita lahjoja ja koko huusholli on täynnä ruusuja ja jääkaappi pursuaa kaikkia herkkuja :p

Memppulille tervetuloa :flower:

Ruoat meillä on pariinkin kertaan kokeiltu 8kk soseita, mutta aika nihkeesti neiti niitä syö. Enkä kyllä ihmettele, vetisessä liemessä ihmeellisiä kökköjä. 6kk soseet ovat paljon paremman näköisiäkin. Mimosa syö vaan Hipp:in ja Bonan luomuaterioita, en sitten tiedä minkälaisia nuo muut ovat. Jos taas annan omalta lautaselta vaikka perunaa, niin voin antaa aika isonkin palasen ja se menee ihan hienosti, samoin eilen Mimosa söi karjalanpiirakasta sitä riisisisustaa, eikä se tökkinyt yhtään. Että se riippu vähän mistä roikkuu :D

Sormiruokia olen antanut muroja, riisiä, makaronia, keitettyjä kasviksia, raakoja kasviksia, maissinaksuja, leipää... Mä olen myös antanut maistaa jogurttia, viiliä yms. lehmänmaitotuotteita. Viiliä soi puoli purkkia eikä vatsa tullut ollenkaan kipeäksi, joten sitä vois alkaa antamaan aina välillä, vaikka nyt muutama viikko suositusiästä vielä uupuukin. Ja maustamatonta jugurttia hedelmäsoseen kanssa.

Imetän ja olen alusta asti imettänyt vain toisesta tissistä kerrallaan, mutta mulle olisikin tämän maitomäärän kanssa pitänyt syntyä viisikiloiset kaksoset eikä parikiloinen pikkulintu :)

Aplo meillä syödään 5 kiinteää ateriaa päivässä, aamulla puuroa, iso purkki lounaaksi, välipalaksi purkki tai pari hedelmää, iso purkki päivälliseksi ja illalla puuroa.

Mimmukka ihan samoja purkkiruokia kaikkialta saa kuin täältäkin, tosin suppeammassa valikoimassa ja PALJON kalliimmalla kuin täällä. Ja Teneriffalla on saarivaltioille tyypillisesti muutenkin vähän hinnakkaampaa. Isot lihasoseet maksoivat Portugalissa ja Espanjassa yli 2 euroa kipale, hedelmäsoseet kaupasta riippuen 60cnt-1,4e kappale. Eli kannattaa ainakin jonkin verran ottaa täältä mukaan soseita. Meillä oli mukana t2dl tetroja erilaisia puuroja, reissupäivinä Mimosa sai sellaisen lounaan tai päivällisen tilalla kun se on hyvää huoneenlämpöisenäkin, ei aina tarvinnut etsiä kahvilaa jossa lämmittää ruokaa (mutta me seikkailtiinkin kaikissa ihme paikoissa, kun etsittiin isotrappeja ja kehrääjiä ja pikkuhaikaroita yms.) Vaipat aikalailla saman hintaisia, korviketta ei myydä kuin jauheena, hintoja en katsellut kun me ei niitä tarvittu.

upupa ja Mimosa 9kk 1vko
 
Upupalle vielä onnea lakista, ja muista nyt herkutella oikein perusteellisesti!!

Kauramaidosta: Kaupassa on sellaista Keiju-kauramaitoa, jossa ei siis ole lehmänmaitoa, vaan muistaakseni ainoastaan kauraa ja sitten rypsiöljyä. Oletteko antaneet sitä vauvoille? Meinasin tuossa, että sitähän on olemassa kaurakermaakin, joten tässähän voisi tehdä Leolle jouluksi vaikka porkkana/bataattilaatikkoa kermalla :p

Meidän unikouluraporttia (vähän levotonta meininkiä):

20.00 nukkumaan
23.00 sylihyssyttely 5min
24.00-01.30 pieniä unipätkiä ja sylihyssyttelyä
01-30-04.00 virkeän pojan viihdytystä ja loppuajan hysteerisen huudon rauhoittelua
04.15 Repsahtaminen maidolle (kuulin mm. mahan kurnimista)
06.30 Arpomista herätäänkö vai otetaanko vielä maitoa ja unta palloon (jälkimmäinen voitti)
08.15 Ylösnousu

-Olin aamulla ihan kuitti. Masenti, ja päässä soi Nick Cave :/ Lähdettiin sitten kävelylle ja hain kahvilasta pullan ja ison mukin kahvia. Johan alkoi elämä voittamaan!!!

T.Yön ritarit
 
Upupa Oikein paljon onnea lakin johdosta :flower:

Marais Voi noita teidän öitä! Nukkuukos Leo päivällä minkälaisia unia? Onko päivisin väsynyt kun öisin ei malta nukkua? Oikein paljon jaksamisia teille :hug: Ajattele, että viikon päästä on varmasti jo paljon parempi tilanne =)

Mimmukka Oikein hyvää matkaa teille. Toivottavasti on ihanat ilmat!

Tyttö harjoittelee jokeltamaan. Tänään on saanut sanottua ättä-ättä-ättä ja baua-vaua. Noita on hokenut koko päivän. Suloisen kuuloista :heart: Ja sit myöskin irvistelee...tai siis tekee ihan ihme ilmeitä, niin, että kieli näkyy :p Niin, ja kävelyä on taas harjoitellut.

Jeps, ei mulla muuta tällä erää. Hauskat viikonloput kaikille!
 
Aplo: Kiitos tsempeistä! Mäkin toivon joka yö, että seuraava olisi parempi :) Ei sitä ilman optimismia ja toivoa kyllä varmaan jaksaisi tämänkään vertaa. Ja huumoria pitää jostain yrittää repiä, vaikkas sitten huonoa sellaista :D Leo on päivisin ihan pirteä, ja nukkuu pari sellaista 1-2h pätkää. Nykyisin usein nukun silloin myös, lataan akkuja vaikkas sitten öihin.....

Ja sitten meillä on nyt ensi torstaina aika Mehiläisen "unilääkärille". Toivon todella, että sieltä kerrotaan mulle joku viisasten kivi, koska heillä ovat kuulema kaikki "potilaat" vuosien saatossa onnistuneet.

Mun täti (lastenpsykologi) muuten sanoi, että lapsen uniongelmille altistaa nykyisin kuulema liian pehmot vanhemmat (?) Mäkään en kyllä anna huutaa, vaan aika herkästi otan syliin ja rauhoittelen siinä. Eikä kuulema saisi mennä mukaan siihen lapsen surkeuteen voivottelemalla, vaan ennemmin reippaalla äänellä todeta, että ei ole mitään hätää. Mies on joskus sanonut, että näyttäisi siltä että itketään molemmat kun lohdutan Leoa :whistle: Jotain tunteiden peilauksesta ja maailman hahmottamisesta sitä kautta puhui, en ihan kaikkea ymmärtänyt.
 
pikaset moikat (vaikka luultavasti romaani tiedossa :kieh: )

Mimmukka, hyvää matkaa ja suosittelen myös jotain ottamaan mukaan. Ne purkkiruokien maut ei välttämättä oo ihan sama mitä nämä suomalaiset valmisruoat. Niin ja jos on kovin lämmin ei ehkä ruoka maistu ja silloin ainakin kannattaa olla tuttuja makuja. Ja tarpeeks juomista. Kyllä viikko menee vähän vähemmällä ruoallakin :LOL:

Upupa, oikein paljon onne valkolakista :flower:
Myös mä oon antanu jo viiliä ja maustamatonta jugurttia. Hyvin maistu, eikä masu tullu kipeeks. Niin ja Semperilläkin on luomujuttuja ja ne on meille maistunu aika hyvin, on meinaan aika kranttu tuo meidän plikka. Mulla on sulle muuten se näytepussukka... Voitas koittaa nähä vaikka vielä ennen joulua?

Marais, voimia... Tuo heräily on yövalvomisessa ehkä pahinta :hug:
Oon huomannu tuon et ei sais heti mennä siihen itkuun illalla kun puoliunessa huutaa. Kyllä sen jo kuulee koska se on "oikeeta" itkua. Oon ottanu iltaan sellasen jutun et kun oon sänkyyn vieny ni siellä ollaan. Jos herää annan hetken itkeä ja huomata et eihän täs oo mitään hätää ja yleensä rauhottuukin sillä tavalla ihan nopsaan itse eikä tarvi mennä ollenkaan. Jos meen, rauhotan ja lähden pois, jos huuto alkaa uudestaan annan taas hetken itkeä. Yöllä tää ei toimi kun ite oon ihan pökkeryksissä ja pomppaan heti ylös kun itku alkaa, eihän tuo tyttö sit enää asetu kun mut siinä näkee.

Meillä tyttö nukku viimeyönä 21-03, mut sit aamuyö olikin yhtä hulinaa. Joku viisas on jossain ohjelmassa joskus sanonu, et vauvan täysi yö on se 5 tuntia, meen oli sit tuossa alkuyössä :kieh: Normaalisti herää kyllä jo pari kolme kertaa tuohon kolmeen mennessä.

Vauvauinti meni pikkasen käteen just tuon väsyn takia. Hyvin meni kun sai koko ajan katsella leluja... leikit ja sukellukset ei tänään kiinnostanu. Aina kun kysyin sukelletaanko, vastaus oli itkun sekanen huuto :eek: Tietää siis selvästi mitä on sukellus :D

No mut nyt saunaan...
 
upupa onnea valkolakista :flower:
mimmukka oikein ihanaa lomaa teille. nauttikaa lämmöstä =)
sormiruoka/ruoka maissinaksuja olen antanut. myös pieniä palasia tulee annettua esim. omasta leivästä, juustosta...
meillä syödään aamuin ja illoin puuroa. päivällä liharuoka, hedelmäsose ja vielä kasvis sose. eli viisi kertaa päivässä. olen antanut niitä 8kk purkkeja mutta niissä on liian isoja könttejä. jere ei suostu niitä syömään. joten olen tehnyt niin että pistän siitä 8kk purkista hieman ja siihen sekaan 6kk purkista. oppii pikkuhiljaa niihin klöntteihin.
ylös on sitten tullut kaksi hammasta. kauan se kesti ennen kun puhkesivat kunnolla ulos.
meillä oli eilen firman pikkujoulut. en siellä ollut kun pari tuntia koska oli treffit kaverin kanssa kaupungilla. oli kyllä todella kiva ilta. pääsin jopa tanssimaan pitkästä aikaa. mie kun muutaman otan niin tarttis päästä tanssilattialle :D
loppuun asti bailattiin ja olin kotona vasta viideltä :whistle:
vähän kieltämättä väsyttää vieläkin.....eli ei muuta kun loton tarkistus ja nukkumaan :wave:

 
Moi!

Muistattekos minua? :D En taida olla laittanut tänne kuulumisiamme, koska ei ole oikein ollut aikaa enää istua koneella entiseen malliin ;) Joka tapauksessa hauskaa, että olette jatkaneet ketjuun, ihanan tutulta tuntuu nähdä nimimerkkinne ja lukea kuulumisianne. En millään jaksa lukea alusta asti tätä ketjua mutta muutaman sivun taaksepäin ehdin lukea. Minäkin voisin laittaa meidän kuulumiset lyhykäisesti:

Tyttöhän syntyi suunnitellulla käynnistyksellä 10.3 ja synnytys sujui erittäin hyvin, minulle jäi ainoastaan positiivisia muistoja siitä kokemuksesta. Pienten alkuharjoittelujen jälkeen imetyskin alkoi sujua ja imetin Vilmaa 6 kuukautta, kunnes hän erään ärhäkän flunssan yhteydessä kieltäytyi rinnasta (ilma ei kulkenut tukkoisen nenän takia kuin persreiästä) ja niin meillä loppui imetys. Olin jo aloittanut pikku hiljaa kiinteät ruoat 4 kuukauden iässä, joten imetyksen loputtua korvasimme maidon vain tuttelilla. Pullosta syömisen taitoa olimme pitäneet yllä koko pikkuvauva-ajan. 5 kuukauden iässä tyttö lopetti omatoimisesti yösyönnit, joten siirsimme hänet omaan huoneeseen nukkumaan. Siellä hän on siitä asti nukkunut illasta aamuun. Nykyisin nukutaan kahdet päiväunet (rattaissa ulkona) ja öisin nukutaan klo 21-7.30 ilman väliheräämisiä. Sama homma oli myös esikoisen kanssa aikoinaan. Vilma konttaa ja nousee tukea pitkin seisomaan ja hällä on yksi hammas alhaalla. Vilma syö 5 kiinteää ateriaa päivittäin, päälle maidot pullosta ja aterioilla nokkamukista. Sormiruokaa harrastamme välipalan yhteydessä eli pilkon lautaselle valmiiksi hedelmiä ja Vilma syö ne itse siitä. Maissinaksut maistuvat myös erittäin hyvin. Allergioita ei ole ollut mikä on kyllä hyvä juttu. Harrastamme vauvajumppaa ja käymme joka viikko MLL:n perhekahvilassa tapaamassa muita äitejä ja lapsia. Lisäksi käydään uimahallissa silloin tällöin, Vilma kun on oikea vesipeto :) Etelän matka kanarialle heitettiin muutama viikko sitten ja reissu meni paremmin kuin osattiin odottaa: ei pienintäkään ongelmaa! Ruoat ja vaipat vietiin täältä Suomesta mukanamme.
Tällä hetkellä Vilma on flunssassa ja se hieman vaikeuttaa nukahtamista kun röörit on niin täynnä räkää. Toivotaan että pian helpottaa ja päästään taas normaalirytmiin. Koska Vilma nukkuu kuitenkin todella hyvin yönsä verrattuna moniin muihin samanikäisiin, en saisi valittaa väsymystä mutta tällä hetkellä päiväunet on itsekin saatava, sillä odotan jo seuraavaa vauvaa :heart: ja se vie vähän voimia. Eli suunnitelmiemme ja toiveidemme mukaisesti saamme pikkukolmosen pienellä ikäerolla tähän perään, ensi kesänä pitäisi syntyä. Onnea myös Minea, Kaa ja Muty!!

Tässäpä meidän kuulumiset tiivistetysti vaikka aika pitkä teksti tulikin :whistle:

p.s mimmukka81: Me olimme Gran Canarian saarella ja siellä ainakin oli todella huonot valikoimat soseita. Ne lihasoseet, joita oli tarjolla, oli maustettu oliiviöljyllä ( suolaa!!) ja hedelmäsoseet olivat todella makeita. Vaipat olivat kalliimpia kuin Suomessa ja voimakkaasti hajustettuja. Meillä oli tytöllä oma matkalaukku, jonne pakkasimme sosepurkit, tuttelit ja vaipat. Vaippoja otimme mukaan 10/päivä ja niitä jäi ylitsekin. Sen sijaan hedelmäsoseita olisi pitänyt olla enemmän koska kuumuuden takia liha- ja kasvissoseet eivät aina maistuneet kahta kertaa päivässä. Maitoa kannattaa myös varata hieman ylimääräistä, meillä oli 500ml/pvä ja se riitti juuri ja juuri. Ennen koneen lähtöä kannattaa laittaa Nasolinit nenään niin ei satu korviin, meidän neiti ei ollut moksiskaan nousuista ja laskuista (varsinkin kun tarjosin maitoa pullosta nousun aikana). Meillä oli myös se vauvakoppa varattuna siellä koneessa ja se oli hyvä juttu, tyttö nukkui mennen tullen. Muutama uusi kirja ja lelu koneeseen niinmatka sujuu hyvin, meillä oli myös maissinaksuja ja henkilökunta lämmitti sosepurkit kun nälkä tuli :)
 

Yhteistyössä