Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *syysketju*

Moi taas pitkästä aikaa!

Meillä on myös täällä huono nukkuja, joten sympatiat kaikille kohtalotovereille! Öisin tyttö herää puolen-puolentoista tunnin välein ja aamuherätys on 05-06 |O Oon miettinyt noita unikouluja... Kysyisinkin mielipiteitä niiltä, jotka on se Elisabeth Pantleyn pehmeän höyhensaarimatkan lukenut, että kannattaako kirjaa tilata? Toimiiko juttu? Itse en kestä tytön itkua kuunnella, joten hellävaraista tapaa etsin.

Marais En tiedä, nieleskeleekö tyttö yöllä, mutta yskimistä on. Se yskä on sen kuuloista, kuin jotain olis mennyt väärään henkeen. Oon miettinyt meillä kans refluksia ja ajattelin kysyä 8 kk neuvolassa. Ajattelin, että sähän voit kysyä siellä "unikoulu"lääkärillä, niin ei tartte huolehtia. Tsemppiä sulle hirveesti! Luin sun kirjoituksen "8kk vauvan unikoulusta" ja se auttoi mua kovasti ajattelemaan tätä uniasiaa, joten kiitos siitä!! :flower:

Meillä tytölle tuli ekat hampaat 7 kk iässä ja 7,5 kk iässä tyttö lähti ryömimään. Konttausasennossa hytkyttelee, mutta ei vielä konttaa. Vajaa viikko sitten hän oppi myös pärisemään ja nyt sylki lentää koko ajan :LOL: Onneksi ruoka suussa ei sentään vielä oo hoksannut hommaa kokeilla...

Joulukorteista oli ollut puhetta. Ekaksi ajattelin, että lähetän kaikille tavalliset kortit, mutta sitten äiti ja sisko sai puhuttua ympäri ja teetän joitain kortteja Sonjasta tonttulakki päässä isovanhemmille, tädeille, enolle ja läheisille ystävilleni.

Upupa Ajattelin kommentoida tuohon yökyläasiaan, että mun mielestä et oo mitenkään ylihuolehtivainen, jos ei vielä koe mukavaksi tyttöä yöksi jättää. Mäkään en millään vois Sonjaa jättää yöksi mihinkään. Niinkuin joku jo sanoikin, tee niin kuin sinusta tuntuu ja odottele muutama kuukausi. Jos joku ei sitä ymmärrä, niin se on niitten murhe...

Ajattelin kiittää kaikkia aktiivisia palstalaisia! :flower: Täällä on aivan ihana käydä lukemassa teidän juttuja, vaikka itse en kovin usein jaksakaan kirjoittaa.

Lopuksi vielä HURJASTI ONNEA RASKAUTUNEILLE!

Eka ja Sonja huomenna 8 kk
 
Meillä on ekaa kertaa viime yönä nukuttu 12h putkeen. JEE!! Kerran piti käydä laittamassa tutti suuhun yöllä. voi ku toivon että tämä jatkus niin sais monen kuukauden univelat pois.

Sitten ninni on alkanu puremaan samalla ku syö rintaa. Voi iekama että se käy kipiää. Lopetan aina sen jälkeen ku Ninni puree. Hampaita on tulossa vähän joka puolelle. 3 hammasta on jo entuudestaan.

Upupa: Olen vähän kade että teillä on noin innokkaita sukulaisia ja ystäviä jotka mielellään ottaisivat vauvan hoitoon. Olis mukava lähtiä välillä miehen kans tuulettumaan, mutta eipä ole hoitajaa. Kerran ollaan yritetty että anoppi ois ottanu hoitoon, mut ei suostunu kun imetän. Ärsyttää lähtiä yksin liikenteeseen ku seuraavana aamuna yleensä odottaa kolmannen luokan kuulustelu. Ei sillä että mies ei luottais, mut ku se tuntuu olevan vaan niin utelias että pitää kaikki raportoida.

Juu mut pakko lähtiä ulkoilemaan..... --->
 
Heips!

Meillä yökyläily oli menny ihan ok, muutaman kerran oli heränny, eka kerran oli mummu antanu vettä ja toisella kertaa viiden aikaan maitoa. Sit nukku puol seiskaan. Lounasperunan aikaan mummu meinas sanoa sopimuksen irti, koska neiti kolmannen lusikallisen jälkeen pisti suunsa viivaks, eikä sitä enää perunalle avannu :LOL:
Äiti tykkäsi olla tuulettumassa ja kivaa oli pitkästä aikaa, paitsi ihan aamuyö kun tissit meinas haljeta :kieh: Onneks veljen vaimolla oli sit rintapumppu ja aamulla sain tyhjättyä. En ymmärtäny omaa ottaa mukaan, vaikka oli puhetta et yöks jäädään. Niin ja tytön on nyt sit ollu päästävä useampaan kertaan tissille parintunnin aikana, ottaa vissiin illan ja yön takas :whistle: Ja oli mummulta kelvannu pullokin :)

Meillä vasta kaks hammasta, mut yläikenet kyl pullottaa ihan kivasti, et siltä varmaan lisää on tulossa. Kaikki menee suuhun, kivoimpia on pilttipukin metalliset kannet. Taitaa tosiaan kutittaa. 10 kuulostaa kyllä monelta, mut niin sekin on tosiaan yksilöllistä. Meen oli esikoinen puoltoista vuotias kun kaikki hampaat oli puhjennu.

Ekakertalainen, ite en oo tuohon kirjaan perehtyny, mut eikö joku täällä meinannu heittää sen parvekkeelta :LOL: Niin oli ne opit menny heidän vauvalle perille... Olis kyl ihan mielenkiintosta vilkasta tuota opusta.

Marais, meillä nieleskelee, mut oon aatellu et se on ihan normaalii ja kuuluu siihen rauhottumiseen, mut tosiaan kun teillä on taustalla todettu refluksi voi se kyllä siitäkin johtua. Eikö teillä ollu pian lääkäri sen unikoulun tiimoilta. Luulis ainakin et siellä poissulkis refluksin mahdollisuuden.

Mutta palaillaan taas... toivottavasti täällä ei oo ens yö ihan hirveetä tarkistamista, et äiti varmasti on paikalla...
 
Ekakertalainen: Eli sä olet sit mun kohtalotoveri, ja Misstra vissiin kanssa :xmas: Hyvä, että mun jutuista on ollut sulle hyötyä :)

Pantleyn kirjasta: Minä se olen kuka on heitellyt sitä seinään. Parveketta meillä ei ole B) Ihan per****tä mun mielestä koko nide, ainakaan meillä se ei ole toiminut. Ihan lällyn lällyn lää. Ja se on enemmän sellaisille kärsivällisille ihmisille mun mielestä. Vähän pehmennän, että joillekin se kirja voi tietty toimiakin. Mut Eka/Päksy, jos haluat kirjan lainaan, niin voin postittaa sen. Yv:nä vaan osoite, niin täältä tulee

Päksy, teidän yösyöttöjen lopettaminen ja onnistunut yökyläily tuo toivoa mullekin :)

Meillä tuli tänään eka hammas, huraa!! Jospa ainakin osa siitä yöheräilystä ja nieleskelystä olisi johtunut siitä *toiveikkaana*

Nyt pipareita leipomaan! Yritän sit ottaa pojasta tonttukuvia pipareitten äärellä joulukortteihin :heart: Haen oikein vaunuista lampaantaljankin, ja täräytän piparit ja pojan siihen tonttulakkeineen istumaan :)

T.Marais ja Leo
 
pikaseen piipahdan.
nukuttu ollaan taas jälleen huonosti. jere herää monta kertaa yössä hutamaan.
jospa se rauhoittuu kunhan ne ylähampaat on kunnolla ulkona...toivotaan....
ens viikolla on aikaa notkua täällä kun ei ole autoa. huomenna menee korjattavaks ja perjantaina pitäis saada takaisin. vielä kun tulis nopsaan rahat niistä lasten istuimista.
ja perjantaita odotellessa. silloin olis firman pikkujoulut ja sieltä meinaan lähteä jatkoille keskustaan kaverini kanssa kenen kanssa en ole moneen vuoteen päässyt bailaamaan.
ihanaa päästä vähän pois täältä neljän seinän sisältä :D
 
moiks

Ihan just nukkumaan.. on oleet pari viimestä yötä jotain aivan kamalia :/ viimeyö varsinkin!
tunnin välein nous kontalleen huutamaan eikä meinannu asettua ei sitten millään.. pari tuntia hyöri sängyssään jne...
aamulla käytin polilla varmana siitä että on korvatulehdus, kun on tuota toista korvaansa taas haronut.. mutta eipä ollutkaan! :eek: :D jotain positiivista jos pitää etsiä =)
Elikkäs "vika" mitä ilmeisemmin hampaissa mitkä ei edelleenkään oo puhjenneet |O supon kun päivällä laitoin niin tyttö ollut paremman tuulinen.. viihtyy jopa lattiallakin :whistle:
tosin ei ollut kun buranan suppoja ja vettä meidän lapsilla mahan sekas :whistle: :$
teki siis ne 2 hammasta 5kk:n iässä eikä sen jälkeen uusia ole näkynyt.

Jossu: onnea katkeamattomasta yöstä!!! :D *kade, kade, kade* ;)

Päksy:
hyvä kun yökyläily mennyt hyvin :) .. ja että äidilläkään ei pahaa eroahdistusta ilmennyt ;)

yökyläilystä.. Poika oli 6kk kun oli ekan kerran ilman meitä mummolassa. Ja ihan hyvin meni... paitsi mitä nyt minä muutamat puhelut otin sinne illan mittaan :whistle: :D
Nykyään onkin silloin tällöin 2-3yötä kerrallaan mummolassa.. ehkä kerran 2-3kuukaudessa.
Jenna ei ole ollut kokonaista yötä vielä missään ilman meitä.
Yhden kerran kävin kaverin kans limulla illalla ja tulin puolenyön maita takas, ja toisen ekrran käytiin miehen ja kaverin kans kylillä kun oltiin porukoilla.. molemmilla kerroilla oon kerennyt takas siihen kun herää syömään.
Nyt ois ehkä ensi viikonloppuna tiedossa illanistujaiset.. kovasti tekee mieli mennä ja tiedän kyllä että mies pärjää hyvin, mutta vähän hassulle tuntuu lähteä.. Ja pitää katsoa että mitä nämä yöt on alkavalla viikolla.. ei kehtaa lisää lähteä univelkaa ottamaan jos yhtä heikosti nukutaan |O kuitenkin lauantaina leivottava ja siivoiltava poitsun synttäreille =)

Meillä alettiin sitten nousta tukea vasten :D sohvaa tms. "korkeammalla" olevaa vasten ei vielä nouse, mutta kukkapöydän alatasoa vasten ja kun keittöin penkki oli väärinpäin lattialla niin sitä vasten kimusi kanssa... ja lelulaatikkoa vasten pitää notkua jne..

mutta nyt unille.
 
Iltaa!

Pikaset kommentoinnit ennen suihkua ja nukkumaan menoa.

Päksy; kiva et lapsilla sujui yöhoito hyvin ja teillä oli kiva ilta. =) Itsekin meinaan lähteä perjataina viettämään kavereiden kans pikkujoulua. =)

Aplo; täälläkin tehdään taas hampaita! Likalla on nyt 7 hammasta, 3 alhaalla ja 4 ylhäällä.

Pantleyn kirja; mä luin sitä hieman esikoisen aikoina ja totesin sen olevan ihan soopaa. Mutta kuten Marasikin sanoi, niin joillakin ne opit saattaa toimia, mutta kärsivällisyyttä siinä kyllä tarvitaan ja mulla ei sitä ole. :LOL: Mun kaveri "opetti" lapsensa nukkuman Pantleyn opeilla, ja jos ihan väärin en muista niin pari kuukautta meni ennen kun lapsi oppi nukahtaaan yksin. Mutta oppi kuitenkin. Ja ne tosiaan pari kuukautta omisti elämänsä niille opeille eli eivät lähteneet iltaisin mihinkään, tekivät joka ilta kaikki asiat tasan samaan aikaan ja kaikki iltatoimet tehtiin niin rutiininomaisesti kun vaan voi. Ulkopuolisen silmin se näytti ihan hullun hommalta ja edelleen en tajua ihan kaikkia juttua kaverin toiminnasta. Mun mielestä lapsi oppii nukahtamaan ajan kanssa, eikä siihen mitään ihme kikkoja vaadita. Toiset oppii nopeammin, toiset hitaammin, mutta aivan varmasti kaikki jossain vaiheessa sen oppivat. Aamen.

Nyt meen suihkuun täältä paasaamasta. :LOL: :D

marza
 
Oi onnea Muty!!

Heräilystä: Meillä heräillään edelleen tunnin parin välein. Maito on ainoa joka auttaa, jos ei sitten halua istua tyttö sylissä koko yötä. Ää. Mun olis pakko tehdä päätös noiden yöimetysten lopettamisesta! Miten se onkin niin vaikeeta..

Marais, toivottavasti unikoulu auttaa! Mielenkiinnolla odottelen sun raporttia siitä ;)

Neuvolantädistä, meilläkin on varsinainen tampiotäti. Tai ei kai se sen tädin syy ole, mutta hukkuu töihinsä kun kaikki meidän alueen lapset sekä ala-asteen oppilaat on yhden tädin vastuulla. Ei sitten tietenkään muista mitään ja kauhea kiire kokoajan. Miten muut, ootteko kokeneet saavanne neuvolasta riittävästi tukee ja apua raskausaikana ja nyt vauvojen kanssa?

Jaaha. Tyttö heräs. Tää jäi lyhyeks. Moi!


 
Moi taas pitkästä aikaa. Paljon on tullut tekstiä enkä varmaan muista kommentoida puoliakaan :ashamed: sori.

Mutta Kaalle ja Mutylle ja Mineallekin vielä uudestaan onnea!!! :flower: :flower: .

Iästä: Oon 28wee, eli sieltä vanhemmasta päästä

Yökyläilyistä. Meillä ei poika ole ollut hoidossakaan muilla kuin kaks kertaa. Heinäkuussa käytiin kesäteatterissa miehen kanssa n. 3h ja viikko sitten viikonloppuna oli meidän hääpäivä ja käytiin syömässä, 2h oltiin poissa. Hääpäivänä Kalle oli mun siskolla hoidossa ja tuosta kahdesta tunnista oli huutanu äitiä 40 minsaa :headwall: :headwall: Eli eroahdistusta pukkaa. Vähän kateellisena myös luen teidän tekstejä joilla vanhemmat/appivanhemmat asuu lähellä ja voi kyläillä tollai ex tempore. Mun vanhemmat asuu 200 km päässä. Miehen vanhemmat asuu 20 km:n päässä mutta välit ei ole niin rennot ja välittömät et siellä vois pistäytyä viikolla tosta vain. Sen tiedän et jos asuttais noin lähellä omia vanhempiani niin he hyppäis meillä varmaan harva se päivä Kallea katsomassa, mutta ei miehen vanhemmat, vaikka ollaan sanottu et tulkaa pistäytymään jne. niin niinpä se kyläily jää meidän kontolle. Ja vaikka oma sisko asuu kaupungissa niin heilläkin on niin paljon menoa et nähdää max. kerran viikossa, eli ei Kalle heillekään kovin tutuksi ole tullut ja päivisin ovat tietty töissä.
En kyllä vielä hennois poikaa yökylään antaakaan, mutta olis kiva jos joskus miehen kanssa pääsis kaksistaan esim. leffaan tms.

Minäkin yritän nyt lopettaa yöimetyksiä. mies on ollut ihan loistava, herää yöllä hyssyttelemään pojan takaisin unten maille. Mutta miten kauan se ottaa???? Ollaan tätä unikoulua nyt pari viikkoa jatkettu, välillä (eli kerran viikossa) nukkuu 20-05, mut yleensä herää kerran ennen tota viiden syöttöä ainaski |O (haukotus)

Neuvolasta ja tädistä: Meillä on sellainen vanhempi täti, joka kanssa on vähän hössöttävää tyyppiä eikä aina muista kaikkia mittoja ottaa, esim. päänympärys tahtoo unohtua. Neuvolasta sen verran että meillä ei sitten 8kk neuvolaa ole ollenkaan vaan vasta 9kk neuvola, kiitos näiden sikapiiikitysten jotka vie neuvolan resurssit :kieh: :kieh: Mutta kun olen muita samanikäisten vauvojen äitejä tällä alueella jututtanut, niin heillä tuo 8kk neuvola on ollut. Harmittaa miten meidät jätetään tuolla lailla välistä, haluaisin niin tietää miten Kalle on kasvanut. Neuvoa ja tukea raskausaikana en niin tarvinnut kun kaikki meni hyvin. Pikkuvauva-aikana kysyin neuvoja imetyksen suhteen kun se takkusi alussa, kun imuote oli huono mutta en mitään apua kokenut saavani ja yksin piti sen asian kanssa painia. Onneksi imetys lähti kuitenkin sujumaan. Jäi vähän se fiilis, että eipä sieltä oikein apua saa mihinkään asiaan, ovat vain kiinnostuneita siitä että vauva kasvaa normaalisti.

Hampaita ja uusia taitojakin oli monille vauvoille tullut, onnea :heart:

Ai niin, kenelle piti laittaa yv:tä jos halusi sinne Facebookin maalismasut ryhmään?. Ja kummassa ryhmässä olette, kun niitä näkyi olevan kaks???

Riksu ja juuri päikkäreiltä herännyt Kalle
 
Iltaa B)

Kai minä sitten sen yökyläilyn kanssa odottelen ihan rauhassa, että tuntuu itsestä siltä, että vois jonnekin lähteä. Meidän suvussa on ollut tapana hoitaa paljon muiden lapsia, asutaan kaikki aika lähekkäin niin muutenkin väki (etenkin lapset) kulkee vähän kaikkien luona, riippuen ihmisten työvuoroista yms. Ei ole tarvinnut ekaluokkalaisen lähteä aamuisin yksin kouluun, vaikka vanhemmat olisivat töihin jo lähteneetkin, eikä palata tyhjään kotiin odottamaan vanhempien saapumista. Mä tykkään tästä meidän läheisyydestä, enkä siksi halua missään nimessä muuttaa minnekään kauas.

Marais meillä tyttö nieleskelee päivisin, mutta mun mielestä se on selkeesti sellaista suu auki touhuamisesta johtuvan kuolatulvan aiheuttamaa.

Onko joku muu ottanut vauvalle myös sen kausi-influenssarokotteen? Meillä olis viikon päästä sen toisen annoksen ottaminen, voi jukupliut jos tuo tulee taas kipeeks ja heräilee taas viikkotolkulla öisin :headwall: Nyt saatu taas jotain rotia tuohon yöelämään edellisten rokotusten jälkeen, tosin nukahtamisaika siirtyi jotenkin ihmeellisesti tuonne puoleenyöhön ja herätys on aamukymmenen ja -yhdentoista välillä. Ärsyttävää, kun tuntuu että päivä menee ihan hukkaan kun nukutaan noin myöhään, mutta ei parane kyllä valittaa kun lukee täältä minkälaisia öitä muilla tuntuu olevan. Meillä sentään nukutaan. Minä en ymmärrä miten te pysytte järjissänne noin rikkonaisten öitten jälkeen, mulle riittää kaks huonosti nukuttua yötä ja lähden yöpuvunhousuissa kauppaan ja yritän siellä maksaa kirjastokortilla ja unohdan ostokset kauppaan. Isot propsit teille :flower:

Mimosa oppi näyttämään kieltä :p ja maiskauttamaan huulillaan. Ja musiikki, se on nyt kuulkaa tärkein homma, koko ajan saa humppa pauhata tai muuten neiti menee steroiden luo huutamaan, että miksei mikään soi??!!! Ja läppäri kiinnostaa myös, kaivettiin varastosta meidän vanha rikkinäinen kannettava Mimosan naputeltavaksi, on nyt puoli tuntia touhunnut sen kanssa. Täytyy kyllä vieressä vahtia ettei nappulat irtoa, kun ne menis kyllä heti suuhun. Akun irrotin pois, ei kai tuossa muuta vaarallista ole?

Me tehtiin tänään joulusiivo, laitoin koristeetkin jo. Huomenna vois leipoa taas pipareita, mies naposteli jo edelliset :D Yritän tehdä itse piparkakkutalonkin, saas nähdä miten onnistuu, viimevuotisesta valmistalosta kun tuli sellaisen pellon keskellä nököttävän tuulen vinoon puhkuman ladon näköinen :LOL:

Feisbuukkiin haluaisin minäkin Maalismasuihin liittyä. Ja jos joku tahtoo mut kaveriksi lisätä, niin rohkeesti vaan yv:tä :)

Sitten semmoinen juttu, vaikkei täällä oikeasti saiskaan mitään kaupitellakaan, niin olisiko jollakulla myytävänä muutamaa 74cm tytön kesävaatetta? Lähinnä lyhythihaisia bodyja tarvitsisin.

upupa ja Mimosa 9kk 5pvää
 
heips!

Upupa, eikö se mahtanu olla outius jolle sitä yv:tä piti laittaa. Ja sit hakea siellä veispuukissa sitä jäsenyyttä siihen ryhmään.
Me ei sitä kausi rokotetta haettu, mut saittekste sen sikapiikin samaan aikaan? Jos niin toivottavasti ne oireet tuli siit sikarokotteesta eikä kausirokotteesta.
Sit vielä noista kesävaatteista... meillä ei oo, mut kun kävin reimalla jonottamassa niin siellä oli myynnissä lyhythiasia bodyja 50c/kpl. Kyllä kotona harmitti kun en ottanu kun onhan ne kätsyjä paitojen alla. Ja varmasti myös ens kesänä ollu hyviä.

Meillä on kyllä yöt nyt rauhottunu, paitsi kun sen täällä ajatuksistani ilmoille päästän :kieh: Ens yönä herätään varmaan tsiljoona kertaa :D Yöllä herätään kerran ja sit kuudelta tissille. Välillä oon antanu siellä kolmen aikaankin tissiä, kun en oo jaksanu tsempata itteäni |O Mut luulisin et tuo yökyläily autto meillä noihin öihin, kun ei mummulla päässy tissille ni ei sit kotonakaan heräillä jatkuvasti. Toki oli jo kaks yötä ilman tissiä kotonakin ennen yökylää.

Tipsy, mä luulen et se yösyöttöjen lopettaminen on äidille vaikeempaa kuin vauvalle :ashamed: Se on niin helppo illalla päättää et nyt en sitä tissii anna, mut kun on monta kertaa heränny niin et just on ite saanu unenpäästä kiinni on se vaan niin paljon helpompaa se tissi sinne suuhun lykätä kunhan saa vaan nukkua. Varsinkin jos monta kuukautta on takana jatkuvaa yöheräilyä ei oo helppoo sitä lopettaa. Siihen tarvii kyllä jo isän tai jonkun ulkopuolisen apua, et ei oo heti sitä tissii sinne vauvan suuhun työntämässä. Tai sit täytyy saada nukkua hyvin päivällä et jaksaa siihen yövalvomiseen paneutua, koska huutoa ne ekat yöt tulee olemaan kun sitä tissii ei anna ja opetellaan nukkumaan. Tsemppiä yösyöttöjen lopettamiseen :hug: Täälläkin siis opetellaan olemaan yöt ilman tissiä ja onneks isä ollu apuna hyssyttelyissä varsinkin alkuyöstä ni mun ei oo tarvinnu nousta, vaikka eihän siinä ite nukuttuu saa, mut saapahan maata silmät kiinni.
 
Heippa,

Meillä on yösyömisen lopettamisesta aikaa jo tovi, mutta sillon ku meillä lopetettiin, ni ekan yön poika oli mummunsa hoivissa, ja pari seuraavaa yötä aina ku poika heräs, ni isä meni hyssyttämään, etten mä menny härnäämään maidonhajusena siihe. Kolmen yön jälkeen mäkin menin sit hyssytteleen ja ku viikko oli menny sillai, et poika heräili yli 10 krt yössä, aattelin et ei hitto, ei tuu mitään, ja just ku olin luovuttamas ja päätin et ens yönä saa maitoa, ni sit ei herättykää ku pari kertaa :) kaiken kaikkiaan siinä meni varmaan yli kuukausi ennenku oikeesti rauhottu ne yöt.

Iästäki teillä oli puhetta, mä oon 26v

Meil oli viime viikol yks yö ihan kauhee, tulin puolen yön jälkeen töistä ja kuuntelin et poika nukkuu tosi levottomasti, oli kuulemma alottanu kitisemisen jo 23 aikohin. Noh, yhdest eteenpäin ei nukuttu yhtään, kolmen aikaan tehtiin vaihto, et mun mies valvo pojan kans, ja se saikin sit nukkumaan toisen siinä neljän mais. Hiuka ennen seitsemää poika heräs vaatimaan maitoa, ja ku ite nousin ylös sillon, ni eikös sit jo hiuka ennen kahdeksaa alkanu kuulua hirvee pulina makkarist ku poika jutteli. Siitä seuraavana päivänä pojan mummu totes et täällähän on yks uus terävä hammas :) siitä harmi siis.. Nyt meillä on siis seitsemän puhjennutta pikkulegoa ja seuraava on tuloillaan.

Yökylässä meiän poika oli 6 kk ikäsenä, sillon ku yösyömiset lopetettiin. Sen jälkeen on ollu mummulla koko yön ehkä 4 kertaa, ja joka kerta on nukkunu paremmin ku kotona :D Ekan kerran ku olin koko yön poissa, poika oli selkeästi loukkaantunu, ei kattonu päin lainkaan, mutta se meni ohi ehkä vartissa, puoles tunnis. Meillä tosin poika on muutenki pienestä pitäen tottunu reissaamaan eri paikois ja on ihan kotonaan niin mummin ku mummunki tykönä ja lisäks viihtyy hienosti tätiensä ja setiensä hoidossa (mikä on aivan ihanaa, ku pääsee esim. saunas käymään yksinään ja tietää et a. toinen on hyväs hoidos sen aikaa ja b. tietää ettei poika tod näk huuda koko aikaa) Ilman tätä tukiverkkoa oltaiski oltu varmaan aika rikki, sympatiani niille, joille syystä tai toisesta tää ei oo niin helppoa :hug:

Mutta hei, jos keksitte jotain mullistavaa nukahtamisen suhteen ni kertokaa ihmees. Vaikka meil nukutaan ihan ok, ni nykyään nukahtamises voi mennä 1,5 tuntiaki ja yleensä lopputulos on se, et tarvii keikuttaa sylissä uneen :ashamed: Harmittaa ihan vietävästi, ku ehkä pari viikkoa tossa syksyllä toinen nukahti sillai, et vei sänkyyn ja sanoi hyvää yötä ja parin minuutin päästä oli unes.. Kunnes hän oppi nousemaan pystyyn. Nykyisin kiepsahtaa heti seisoskelemaan, välil nousee yöllä seisomaan unissaanki. Ja tämä silti, vaiks tämän taidon oppimisesta on jo yli kuukausi reilusti. :( Jossain vaihees nukahti iltamaidon jälkeen viereen, mut nykysin siitäki alkaa huuto ja kauhee vähtääminen. Ei mitään muuten, mut ku hiukan tuntuu hullulta tollasta kymmenkilosta jässikkää nukuttaa syliin ja ku sen tietää ettei se jatkos oo yhtään helpompaa..

Hups, tulipas taas avauduttua vuolassanaisesti :whistle:

kouluesseen tekoa välttelevä Agda
 
Moi!

Me tultiin just muskarista. Mietin jo etten jatka keväällä, mutta taidan sittenkin jatkaa, niin innoissaan lapset tänään siellä oli.

Upupa; me otettiin molemmille lapsille se kausi-influenssarokote. Molemmat lapset sai sen ja sikarokotteen samaan aikaan. Likalle ei tullut mitään oireita, mutta pojalla nousi kova kuume. Likka saa tokan annoksen 21.12, toivottavasti silloinkaan ei tule mitään oireita.

Jos joillakin on yöt rauhoittuneet, niin meillä on meno kyllä mennyt niin levottomaksi ettei tosi oo. Likka nukkuu tosi huonosti, heräilee vähän väliä ja huutaa suoraa kurkkua. Yksi hammas puhkesi muutama päivä sitten, mutta oisko sieltä taas lisää tulossa... :eek: Tänäkin aamuna likka heräsi jo kuudelta, vaikka nukahti illalla vasta kympin jälkeen ja heräili useampaa otteeseen yöllä. Eikä edes suostunut syömään vaan huusi vain. Päikkärit nukuttiinkin sit jo klo 9-11.

Likka oppi eilen vilkuttamaan. =) Oltiin käymässä isomummulla ja kun sieltä lähdettiin likka heilutti isomummulle. Illalla vilkutti vielä kotona kun pyysin, mutta tänään ei ole vilkutuksia tullut, vaikka olen pyytänyt. :LOL:

Nyt meen laittaan esikoiselle ja itselle ruokaa.

marza
 
täällä tuntuu muillakin menevän nuo yöt huonosti. mie olen jo siihen tottunut |O
ja kun se ilta tulee niin arvaako väsyttääkö silloin. tänään kyllä menen jo yhdeksältä nukkumaan ja torstaina samaan aikaan pojan kanssa että jaksan sitten perjantaina bailata.
vähän pelkäsin että varmasti tulee lunta ja mies joutuu hommiin joten olis mun joulujuhlat jääneet väliin. mutta plussaa luvattu.
neuvolan tuki silloin kun jereä odotin vaihtui tammikuussa neuvolan täti. olin todella kettuuntunut. vanha oli aivan ihana ja hänen luo oli kiva mennä. tämä uusi ei tuntunut tietävän mitään joten joutui aina vastaamaan omaan kysymykseen :/
nyt kun jere syntyi niin vasta kerran ollut oikea täti mutta on tuttu jo entuudestaan. on todella mukava eikä koskaan sano mitään pahaa esim. tuosta jeren kasvusta kun on niin iso. joku muu olisi siitäkin jo varmaan jotain sanonut.
kausi influenssa rokote ei olla meinattu ottaa.
auto on sitten korjaamolla ja toivon ettei tarvitsisi perjantaihin asti odottaa että sais takaisin. mulla on anopin auto tuossa pihassa että päästään kulkemaan mutta en tykkää sillä yhtään ajaa. eilenkin menin miehen autolla kun tuli kotiin niin kauppaan.
korvauspäätöskin tuli istuimista. tytön istuimen korvaa kokonaan mutta jeren istuimesta vähemmän. onhan se vanhempikin. eli täytyy vähän pistää omasta pussista istuimiin.
olen miettinyt tarviiko jerelle hakea konttauskypärä. joka paikkaan tarvii nousta ylös ja ainaskin kerran pari lyö päänsä kun kaatuu. jerellä on kyllä niin iso pää että mahtaako sellaista edes saada päähän :D
 
Moikkelis!

Tultiin just vähän aikaa sitten pitkälät lenkiltä. Reilu puolitoista tuntia käveltiin. Ilma ei kyllä todellakaan houkuttele lähtemään ulos, mutta onneksi sain itselleni lenkkiseuraa niin oli vähän kivempi lähtä.
Tyttö on nyt sit ilmeisesti oppinut kävelemään tuettuna! Sitä kun pitää käsista tai kainalon alta kiinni niin alkaa ottaa sujuvasti askelia ja kävelee melko pitkänkin matkaa. Oon kyllä hieman ihmeissäni et missä vaiheessa se on sen oppinut kun tosiaan ei vielä edes ryömi :D
Sit kun tytölle sanoo eieieieieiei niin hän alkaa pyörittämään päätään. Ton on ilmeisesti oppinut kun on joutunut kieltämään tyttöä niin samalla itse puistelee päätä. On vissiin katsonut et aina kun äiti sanoo eiei niin silloin myös pää heiluu :) Eilen kun anoppi oli kylässä ja oli lähdössä kotiin, sanoi tytölle hei hei, niin tyttö pyöritti päätään :LOL: Ei taida vielä tajuta sanojen hei ja ei eroja!

Kausi-influenssarokotetta ei tytölle otettu eikä meinata ottaa.

Cadillac Koitahan saada nukuttua että jaksat perjantaina bilettää!

Teille yökukkujille nostan kyllä hattua. Itse tosiaan olisin jo yhden valvotun yön jälkeen ihan sekaisin. Uskomatonta kuinka hyvin jaksatte :hug:

Meillä alkuvuosi tulee olemaan taloudellisesti aika tiukka. Vähän stressaa jo et mitenköhän sitä tulee toimeen. Kaikenmaailman tukia ollaan KELAlta haettu, nyt vaan pitää jännätä että paljonkohan rahaa tulee :/ Yritin miehelle vihjata että voitais toinen lapsi tehdä niin saisi taas hyvät päivärahat ja sit kun jäisin uudestaan hoitovapaalle niin mies jo valmistuu koulusta ja pääsisi töihin :D Ei tainnut olla hyvä idea miehen mielestä kun ei kommentoinut siihen mitenkään!

Nyt tulikin hyvin omanapainen teksti tällä kertaa, pahoittelen!
 
Moi!

Päksy: Ehkäpä se tarkoitti juuri sitä rautavarastojen ehtymistä. Pitänee vielä kysyä, et mikä tää rautasyöntipakko on. Oon joskus ala- asteella syöny rautaa ja mulla oli maha sekaisin ja kipeenä koko sen ajan, et mielellään et ala sitä popsimaan. Mut täytyy kysyä.

Upupa: Mä en anna lasta yökylään, ennen kuin ite tajuaa jotain. Siis sen verran pitää olla ikää, et lapselle voi selittää minne se nyt jää jne. Mä oon niin hysteerinen äiti sen suhteen. Kerran se lapsi on pieni. Tietenkin pitää äidin päästä tuulettumaan, mut voihan sitä tehdä päivälläkin jne. Me ollaa käyty vuorotelleen juhlimassa ja hyvin on toiminu. Haaveissa on yks yö kahdestaan ennen ku seuraava syntyy, mut siihen on aikaa vielä.

Nieleskelystä. Mä en oo huomannu mitään. Paitsi jos on nukkunu suu auki ja sit herää, niin neiti nieleskelee ku on niin kuiva kurkku. Muuten en oo huomannu mitään ihmeellistä.

Marza: Mä oon samaa mieltä, et en ois raskautunu näin nopeesti jos kroppa ei olisi ollu valmis. Imetän kuitenkin edelleen. Ilmeisesti oon astetta hedelmällisempi :eek: niin kaiken lisäksi oon ihan täysivaltainen ihminen, etten oo holhouksessa tms mielenterveys/muuterveysongelmainen niin mun mielestä se on ihan meidän asia kuin nopeesti me lapsia saadaan. (jos saadaan)

Aplo: meidän neidillä on vaan 2 hammasta, et 10 on jo huimaa (mun mielestä). Ei ihme jos itkettää joskus.

Tipsy: Meillä on kans tuo yötissi"ongelma" tai mä en kokenu sitä ongelmaksi koska se oli niin helppoa vaientaa neiti tissillä. En siis tehny asialle mitään. Illalla annoin puuron, tissit ja maitoa pullosta ja nykyään nukkuu yön kokonaan ilman tissiä. Herää itkemään välillä tutin perään mut se vaan yöimetys loppu. En tiiä maistuuko maito raskauden takia eriltä, mut päivällä neiti syö tissiä ihan hyvällä halulla.

Agda: meillä kans otetaan vastaan nukahtamisvinkkejä! Illat on menny hulinaksi ku neiti on väsyny mut mikään ei kelpaa. Autoon nukahtaa saman tien, mutta mä en lähe siihen hommaan et vedettäis joka ilta rundia tuolla kaupungissa et saadaan yks sitkeä ipana nukkumaan :LOL: nukahtaa millon mitenkin. Mutta aina viereen, mahan päälle kainaloon. Ei IKINÄ omaan sänkyyn. Hyssyttämällä vaunuihin jne. mutta ongelma se on! Ehkä sekin ongelma menee ohi kun ei tee asialle mitään :D

aplo: lapsenhankita on "hyvää" bisnestä näin lama- aikaan :D

mitähän muuta. pahoinvointi jatkuu, mutta ei oo niin paha ku tästä meidän neidistä. Nyt on kuitenkin jo 10 viikko menossa niin toivoa sopii että se ois hiipumassa. Huomaan sen, että väsymys provosoi ihan selvästi pahoinvointia. Työaamuina laattaan 1-4 kertaa ku joudun heräämään 6, mutta vapaapäivinä herätään 9 maissa niin on vaan kuvo-olo, mutta ei välttis tarvi oksentaa.

Nyt neiti heräs iltaunilta, eli menee taas nukkumaan joskus 12 jälkee JES!
 
moikat

pikaseen lukaisin ja kommentoin minkä muistan ;)

Zoe:
..siis tytölle ;)
Meillä jennallakin on vähän vetistä vuotoa nenästä ja hampaita tekee.. ei ole millään lailla räkäinen tai tukkoinen.. vähän vaan enä vuotaa.

rokotteista
lapset ei ole saaneet kumpaakaan.. ei sika- eikä kausirokotetta.

Liityn myös vähän Riksun kateuteen ;) :D teitä kohtaan jolla mummot ja ukit ym. sukulaiset ovat lähellä. Meillä lähimpään mummolaan 135km ja ei sinne ihan tuosta vaan lähdetä pistäytymään.. muutenkin koko suku savossa.

Agda: meillä nukahtaminen ollut kans viikon verran hankalampaa, kun tyttö oppi nousemaan tukea vasten ja lähti konttaamaan pitkiä matkoja.. myös eroahdistusta on havaittavissa.
ennen nukahti hetkesä kun laittoi sänkyyn, mutta nyt saattaa pitää käydä monta kertaa kääntämässä konttausasennosta selälleen ja rauhoiteltava silittämällä. Joku ilta menee paremmin ( niin kuin tänään :) )
Yölläkin kun havahtuu niin pinnojen välistä napottaa katsoa ja kitisee mulle.

eroahdistuksesta sen verran että yllätyin kun mies tänään laittoi tytön nukkumaan niin karjui 10min, ennen kuin suostui syömään :eek: kyllä päivällä syö iskänkin sylistä mutta näköjään toi äidistä erossa olo on alkanut täälläkin ahdistaa ;)
pitänee miehen laittaa joka ilta tällä viikolla nukkumaan tai sitten menen illanistujaisiin muodikkaasti myöhässä perjantaina, jos neiti vielä huomennakin kovin protestoi :LOL:

jep, mutta unille mentävä.. viime yönä jennaa piti 1,5h silitellä vähän väliä uneen.. rauhoittui kiltisti mutta heräsi miltei samantien uudelleen tillistelemään pinnojen välistä ja äitiä hihkumaan |O viideltä tulikin viereen ja ei ois yhtään huvittanut nousta kun poika ennen seiskaa heräsi ja halus lähetä joulukalenteriin kuikkaamaan :whistle:

tuosta yöheräilystä piti vielä sanomani että itseä keljuttaa ja ottaa suunnattomasti yöllä nuppiin ja ajattelen että meneepä huominenkin sitten metikköön ja silmät ristissä.. mutta sitten perään pyrin ajattelemaan että joka ikisenä päivänä oon iltaan asti jaksanut vaikka kuinka huonosti ois yöt menny.. joten se ei oo kuolemaks ;) vaikka kyllähän sitä väsymystä tulee tuskailtua jne..
mut ehkä se niksi piilee mulla siinä että pitää vaan lasten kanssa keksiä jotain mielekästä tekemistä että itsekkin virkoaa ja pysyy hyvällä tuulella. ja aamulla muistettava itse nousta sillä oikealla jalalla... tai jotain.. tulipas taas pohdintaa :D

öitä :)
 
Huomenta!

Meilläkin oli viime yönä 6 herätystä, kuten Zoellakin. Ja 5 niistä oli imetyskertoja ja muutama märkä vaippa :) Mies nojasi aamukasilta vielä porraskaiteeseen, ja ihmetteli, että miten jaksaa mennä töihin. ??? Kai sitäkin sitten väsyttää, ainakin kuorsaamisen määrästä päätellen.... |O |O

Ensi yönä aloitetaan unikoulu. Aluksi meinasin laittaa yöimetykset kerrasta poikki, mutta mies eilen suostutteli, että annetaan parina ekana yönä n. 4 maissa maitoa. Ettei poika järkyty. En tiedä onko tuo nyt sitten ihan viisasta, mutta otetaan ny pehmeä lasku sen mieliksi. Ja pahus - joudutaan sunnuntaina lähtemään 250km päähän (Savoon) työhaastatteluun (molemmilla haastattelut - muuttoaikeet :) ) , saapi nähdä miten kesken meidän unikoulua mummolassa vietetty yö haittaa... Ai juu, ja mennään muuten molemmat peräkkäisinä aikoina sinne haastatteluun, haettiin nimittäin samaa paikkaa :) Hassua. Jehna, kunhan ei olisi perheriidan paikka...

Nieleskelystä vielä:
Meillä väheni selkeesti, kun se eka hammas tuli nyt läpi. + sitten meidänkin poika nukkuu suu auki (mahallaan), niin joku mainitsi että silläkin voisi olla osuutta asiaan.

Meillä on sellaisen kimeän kirkumisen kausi nyt, vielä ei tuu tavuja. Tai jo jotain nän-nän-näää, mut ei vielä ainaskaan ei:tä :)

T:Marais ja Leo, kohta 9kk
 
Heippa! Pitkästä aikaa ulkona on nätti ilma!

Ostettiin nyt uutena ne Emmaljunga Scooterit! Kun ei olla vielä mitään rattaita ostettu uutena, niin ajateltiin, että voidaan nyt tuhlata! Ne on kyllä tosi hyvät rattaat. Kulkee melkein itsestään! Teutonia timmyt olivat kanssa hyviä, mutta niin paljon kalliimmat. Ja briot oli vähän pienehkön oloiset.

Voimia kaikille yöheräilijöille! :hug: Kun on päivisinkin pimeää, niin on kyllä varmaan ihan tuplaväsynyt, kun joutuu nousemaan öisin.

Meillä poika kanssa rakastaa kaikkia äänilaitteita. Huomasin sen kaverin luona, missä oli sellainen ihana pianolelu, mistä Tobias ei halunnut luopua millään. Ostin sitten oman musiikkilaitteen, mikä on ollutkin kovassa käytössä! Samoin, kun soitan pianoa, hiljentyy kuuntelemaan ja selvästi tykkää. Myös itse kokeilla soittamista! Konttaaminen on haparoivaa, mutta lyhyitä matkoja etenee. Taputus ja vilkuttaminen on ykkösjutut tällä hetkellä.

Sitten vähän ärsyttävämpi taito. Nimittäin huutaminen. Kun Tobias kyllästyy tai joku ei mene hänen pillinsä mukaan, hän aloittaa huutelun. Naama ihan peruslukemilla, mutta HUUTAA. Yritän tosi kovasti olla huomioimatta huutoa ja hoitaa asiat normaalisti, mutta huuota jatkuu aika pitkään, meinaa kyllä välillä ihan hermo ratketa. Toivottavasti unohtaa tavan nopeasti. Esimerkiksi kaupassa on aika ikävä seistä jossain kassajonossa, kun poika huutaa suoraa kurkkua ihan vain noin huvinvuoksi. Itkisi edes, mutta ei. Selkeästi nauttii omasta äänestään!

Meillä on jatkunut hyvien yöunien kausi nyt kolme viikkoa! :heart: Siirsin nukkumaan menoa tunnilla ja nyt nukkuu melkein joka yö 21-07-8.30. Seitsemältä juo maidon.

Nieleskelystä En ole huomannut sellaista, päinvastoin, ei niele kyllä mitään, kun esim hampaita on tulossa. Kuolaa on navassa asti koko ajan ja pieni tippa leuassa.

Alkaa matkakuumetta pukkaamaan. Maanantaina lähdetään. Pitäisi miettiä ruoat valmiiksi, samoin kaikki muu vauvanroina, mitä pitää raahata mukaan! Ihanaa!

Nyt äkkiä suihkuun, kun poika nukkuu! Heippa!
 
Moro!

Mä olin jo ihan siinä luulossa et veronapalautukset tulee tänään, mutta katin kontit, ne maksetaankin vasta 04.12. :kieh: :eek: Piti mennä tänään siskon kanssa jouluostoksille, mutta mennänkin sit vasta viikonloppuna, kun on rahat jo tilillä.

Mimmukka, eikö olekin hyvät rattaat ne scooterit? =) Ja kuten sanoit niin kulkee kun itsestään. Mä tykkäsin nistä erittäin paljon. Mihin muuten olittekaan menossa lomailemaan?

Marais; hauska juttu, et haette samaa paikkaa miehen kanssa. :D Toivotaan et jompi kumpi sais paikan. Ja tsemppiä unikouluun!

Danjuska; puhut niin asiaa tosta jaksamisesta. Kyllä sitä sitten kummasti jaksaa lasten kanssa touhuta vähilläkin yöunilla vaikka yöllä miettii jo kauhulla seuraavaa päivää. Kun vaan keksii tekemistä eikä rojahda sohvan nurkkaan, niin hyvin jaksaa iltaan asti.

Mulla on ollut ajatukset vähän muualla pari päivää. Mun serkku oli mukana siinä Kuhmalahdella sattuneessa kolarissa, jos ootte lukeneet siitä. Serkun kaksi parasta kaveria kuoli ja hän itse makaa tällä hetkellä teho-osastolla. Eilen tehtiin iso ja vaativa leikkaus, sillä serkulta murtui kolarissa kaularanka. Halvaantumisen riski on suuri, mutta on myös mahdollisuus selvitä. Meillä on koko suku ihan kauhuissaan, varsinkin mun mummi. Ollaan aika läheisiä kaikki keskenään ja muutenkin pidetään yhteyttä, joten tuo kolari kolahti aika lailla. Nyt vaan odotellaan miten leikkaus onnistui ja alkaako hermot selkäytimessä toimimaan. :|

Nyt taidan alkaa piparien leivontaan esikoisen kanssa. =)

marza
 
Hips vaan!

Olen uusi tässä ketjussa, perjantaina Mea-neidille tulee 9kk täyteen, eikä meillä ole vielä yhtään hammasta. Ei edes pilkistele. Ihan kateellisena täällä lueskelen, kun monen muksulla on jo paljon hampsuja. :p

Meillä on oltu aina hyviä nukkumaan, tällä hetkellä öisin menee unta palloon 11-12 tuntia ja päivällä otetaan yhdet n. 3 tunnin unet.

Mea ryömii hirmuista kyytiä, konttausasento-harjoittelut unohtuivat heti, kun löydettiin tehokas ryömimistekniikka. Tukevasti meillä istutaan, mutta ei vielä itse nousta istumisasentoon. Nyt on ollut pari viikkoa yhtä kiipeilemistä, koko ajan pitää etsiä joku paikka, minne kiipeillä ja ponnistella. Ja kiljahtelu on myös tullut meidän taloon, toivottavasti on ohimenevää, on nimittäin niin kimakka ääni neidillä ja joskus tuntuu, että tärykalvot puhkeavat, jos on liian lähellä kiljunnan hetkellä. =)
 
Tervetuloa mukaan Memppuli. Kyllä ne hampaat on ihania kun suusta pilkistelevät, ei niin ihania sitten kun purraan tissiä tai naamaa, tai käsivartta...

jaksamisia Marzalle :hug: Kauhean traaginen tapaushan tuo oli. Toivottavasti serkkusi leikkaus meni hyvin ja halvaantumiselta vältyttäisiin.

Täällä on tänään näkyny aurinko!! On sen verran harvinaista, että pitää oikein mainostaa :LOL: Käytiin pojan kanssa vaunulenkillä ja juuri kun oli puhetta noista kärryjen remmeistä ja taisin sanoa ettei meillä vielä niitä käytetä niin johan on pyörrettävä puheet. Eilen iltakävelyllä poika nimittäin meinas tippua kärryistä :headwall: kun niin kurkotteli.

Marais: Tsemppiä haastatteluun. Teillähän onkin kaksinkertaiset mahikset että työpaikka osuu perheeseen. Toivottavasti käy niin.

Kyllä Danjuska olit niin oikeassa tuosta jaksamisesta. Varsinkin tuo raitis ilma tekee ihmeitä kun vaan saa ittensä potkittua ulkoilemaan.

Ai niin, Outiukselle olis yv:tä :attn: :attn:

 
marzalle paljon voimia hankalaan tilanteeseen!

Marais Kiitti tarjouksesta sen kirjan suhteen! Voisin laittaa yksäriä, jos edelleen haluat siitä eroon. Maksua vastaan tietysti...

Tyttö oppi muuten tasan 8 kk päivänä konttaamaan :heart:
Nyt ei muuta, pitää mennä ruuanlaittoon.

 

Yhteistyössä