Maalismasut 2009:stä vauvautuneet, kesän ketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marais
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa kaikille!

Mimosa on nyt sitten puolivuotias. Oon täällä tippa linssissä kun mun pikkuiseni alkaa olla jo niin iso :heart: Käytiin eilen neuvolassakin, Mimosa esitteli hienosti taitojaan ja terkka ihasteli kun typy on niin pirteä ja eläväinen. Vauvaheijasteet ovat kadonneet, istuttaessa keikuttaen alkaa jo suojaamaan sivuille ja taakse. Ilman tukea Mimosa saattaa istua jo parikin minuuttia. Kuuloakin testattiin ja se oli OK.

Suluissa 5kk mitat

64cm (60,5cm)
6160g (5600g)
42cm (41cm)

Eli pikkuinen on mutta omalla käyrällään kasvaa hyvin, ja kun on energinen ja syö hyvin niin tissiä kuin kiinteitäkin niin kaikinpuolin kaikki on hienosti. :)

Isäkuukautta ei pidetä, mies hakee valmistumisen jälkeen heti töihin.

Vaunujen ratasosa oli kokeilussa ekaa kertaa viikonloppuna, kyllä oli Mimosa onnellinen kun näki ympärilleen! Säädin selkänojan suurinpiirtein samaan kaltevuuteen kuin babysitterissäkin on, ihan istuvassa ei vielä viitsi pitää. Lähdetään ens kuussa sinne Portugaliin ja olis tarkoitus jättää vaunukoppa kotiin, joten nyt harjoitellaan vähän...

Mimosa on nyt lopettanut sitten yöllä ja päiväunia nukkuessaan pissaamisen. Aamuisin vaippa on ihan rutikuiva, mutta kymmenen minuuttia heräämisestä melkein tulvii yli kun neiti pissii yön tuotokset. Olen nyt pari päivää aamupissattanut Mimosan lavuaariin, säästyy vaippa :) Onkohan tuo joku vaihe vaan vai nukkuuko Mimosa niin sikeästi ettei yksinkertaisesti vaan pissi?

Zoe apuva mä en antais mun miehen koskee mun hiuksiin pitkällä tikullakaan, tulos oli takuuvarmasti täysi katastrofi :D Mä kyllä leikkaan sen hiukset. Ja vuokraisäntä sai korjattua tuon jääkaapin, mutta jos se vielä alkaa reistailemaan niin lupas ostaa uuden ja sellaisen missä on kunnon pakastin :)

Vois aamupalaa syödä, nukuin viime yönä 10 tuntia, ihanaa.

upupa ja Mimosa 6KK!!!!!!

heipat

onpas kiehtova yö takana |O
Menin nukkumaan joskus ennen yhtätoista, tyttö heräs ekan kerran 23.30 ja siinä sitten menikin kitistessä ja äheltäessä piiitkä tovi.. Katoin kelloa 03 ja jotain ja sen jälkeen ilmeisesti nukahdin |O Ihanat hampaat :kieh: Eikä näytä päikkäreitäkään nukkuvan.. pikku pätkiä vaan :(

Upupa: Meilä oli muistaakseni pojalla jossain vaiheessa sama homma että aamulla vaippa oli kuiva ja sitten kun alkoi pissata niin ei pitänyt mikään vaippa :whistle: mutta muistelen että poika oli silloin vanhempi kuin 6kk. Aika aikaisin aloitettiin sitten pottailu ( heti kun osasi itse potalla istua ) ja aamupisut saatiin sinne =)

Cadillac: Onnea hienosta painonpudotuksesta!! ja tsemppiä jatkoon :)

itsellä alkaa olla lähtöpaino saavutettu.. jos muutaman kilon sais niin ois ok. olen 171cm niin kaippa silloin ois ihan ok paino.

Jees, mutta tyttö ei nuku niin ei nuku... kai on yritettävä kiukku iitaa viihdyttää jotenkin..

danjuska Kuulostaa tutulta! Poika ei nukkunut koko aamuna kuin yhdet puolen tunnin unet ja nekin ennen kymmentä. Kiukkusi vaan, kun on niin väsynyt. Ei kelvannut mikään. Nyt sain nukkumaan pojan. Toivottavasti nukkuu piitkään. Tulee muuten tosi kiva kiukkueetuilta ja mieskin on poissa. Puhkeais jo se hammas!

marais mullakin tuli painoa raskauden aikana 18 ja ihan vain herkuttelulla. kyllä mullakin vielä nuo housut tekee tiukkaa tuosta vatsan kohtaa. se kun oli niin valtava ni ei taida ihan hetkessä pienetä :whistle:
tuon 7,2 kiloa kun saan vielä pois olen todella tyytyväinen mutta en taida siihen jättää. jos vaan siitä vielä tippuu niin hyvä vaan.
olen nyt hurahtanut tuohon juoksemiseen ja kyllä huomaa että tehoaa reisiin ja peppuun. mulla nuo reidet on ollut ja tulee aina olemaan ongelma.
mie päätin että vähintään joka toinen päivä harrastan jotain liikuntaa (kävely/juoksu,rullaluistelu tai spinning)
zoe-f meillä on kolme lasta. 11v, 4v ja sitten jere. ja talossa kolme kerrosta siivottavaa |O tää on miehen kotitalo ja saatiin tää aika edullisesti niin sen takia tämä ostettiin. muuten en olis tälläistä taloa ostanut. se hyvä puoli tässä on että ulkoeteisestä mennään yläkertaan ja kun lapsilla rupee noita kavereita enemmän lappaamaan täällä niin ei niiden tarvi kulkea täältä alakerran kautta. saadaan me olla rauhassa :D
suunnistaja täällä ollaan 5 viikkoa laskettu pisteitä. otin sellaisen 9 viikon kirjekurssin enkä sitä aio sen pidempään jatkaa. olen ennenkin ottanut ja silloinkin jatkoin sitten vielä "yksin" sen 9 viikon jälkeen.
tsemppiä myös kaikille ketkä painoa pudottaa. ensi kesänä mekin sitten olemme taas rantakunnossa ;)
ja :hug: kaikille kenen vaaveleille on tulossa hampaita. meillä ei vielä mitään oireita. niitä odotellessa....

Onpas tänne tullut tekstiä. Kivaa. =) Pikaseen laitan neuvolakuulumisia, kommentoin sit paremmalla ajalla.

Eli 5kk:n neuvolamitat oli 6900g ja 65 cm. Päänympärystä en muista. Likka sai rokotuksen, vähän kiljas ja oli hyvin tyytyväinen loppuillan.

Marais, niin kun joku jo kirjoittikin, niin ainakin semperillä on pelkkää porkkanaa soseena. Aiemmin oli myös pelkkää perunaa, mut nyt en sitä löytänyt kaupasta.

Nyt suihkun kautta kaupungille. Jos vaikka näkis vilauksen kuninkaallisistakin. ;)

marza

Moi!

Outius, älä masennu painojutuista, on paljon tärkeämpiäkin asioita! Olet mm. varmasti ihana ja huolehtivainen äiti Annikalle, ja se on tärkeintä! :hug:

Neuvolasta tultu, pojalla ikää nyt 5kk ja 3vko. Mitat alla, suluissa mitat 1kk taaksepäin:

Pituus: 69,5cm (68cm)
Paino: 8280g (7950g)
Pipo: 45,8cm (45cm)

Pituus on pikkasen yläkäyrällä, mutta paino taas alakäyrällä. Ei kuitenkaan paljoa. Pää meidän mussukalla ainakin kasvaa :heart: Kyllähän tuo poika vähän hoikalta tuntuu, mutta minkäs teet, kun sekä ruokaa että maitoa menee "villit" määrät.

Mulla kun on sit aika pahana tuo pahoinvointi, huimaus ja heikotus edelleen, niin neukkatäti otti multakin verenpaineen ja hemon. Paineet oli 70/105 (yleensä 90/125-130) ja hemo 145 (yleensä 160). Eli molemmat olivat alakanttiin mun normaaliin tasoon nähden. Kai nuokin sit voi jo vähän tehdä pahaa oloa.

Meidän asunnossa laitettiin eilen ilmastointi (=huippuimuri) taas päälle, kun taloyhtiön hallitus ei vissiin jaksanut lukea ja kuunnella enää mun murinaa & valitusta. Nyt on sitten paloturvallisuusriski olemassa, enkä kuulema saa paistaa joulukinkkua tai munkkeja. Jee jee jee :headwall: Ihan perseestä tää tallanen, ei sillä että kinkkua paistaisin, mutta aina tuo riski on mielessä kun jotakin hellalla laittaa. Meinaavat kuulema kuitenkin korjata ilmastoinnin ennen pakkasia, pakko on, sillä muuten pakkanen hajoittaa suojaamattomat putket. Ja sitten minä rupean taas hankalaksi. Onneksi töissä on saanut olla jatkuvasti hankalana, niin tää menee jo ihan vanhoilla rutiineilla. Stressi on asiasta silti vähän päällä.

Laitoin pojalle muuten jo ensi vuoden elokuulle hoitohakemuksen yhteen tiettyyn yksityiseen päiväkotiin, minne on kuulema tunkua. Tietääkö kukaan, onko hoitovapaa työnantajalle päin vain ilmoitusluontoinen asia, vai vaatiiko se työnantajan suostumuksen? Ilmoitin jo töihin, että palaan huhtikuun alusta.

Ai niin! Varattiin päivä Tukholmassa-risteily syyskuun loppuun. Toivottavasti ei tuu rankka reissu pienen kanssa, eikä mun kammoksuma sika-lentsu ole villiintynyt. Muuten mä peruutan koko matkan....

T:Marais ja Ilari 5kk 3vko

Mimosa kiittää onnitteluista :)

Danjuska koska teidän poju oppi sitten kuivaksi? Mä ja mun siskot ollaan oltu vaipattomia jo himpun päälle vuoden ikäisinä, olis ihan jees jos muksun sais mahdollisimman aikaisin kuivaksi. En mä silti siitä stressiä aio itelleni hankkia... Luin muuten just jostain, että briteissä yhä useampi koulun aloittava on edelleen vaipoissa, ihan siksi etteivät vanhemmat jaksa opettaa potalle tai pytylle. Mä en kyllä vapaaehtoisesti jaksais ympäri vuorokauden vaihtaa viisvuotiaalta vaippaa, eri asia toki jos lapsi ei jostain syystä ole vielä kykeneväinen reagoimaan vessahätään ajoissa.

Zoe mulla oli yli vuoden punainen tukka, mutta luonnostaan vaaleana mua alkoi kyrpimään parissa viikossa esiintuleva juurikasvu, joten pari kuukautta sitten vedin takaisin blondiksi. Kampaamoon menin just katastrofilta välttyäkseni ja olen kyllä TOSI tyytyväinen lopputulokseen, ei mennyt haituvat pahaan kuntoon ja väristä tuli vaalea ja punaisuus saatiin kokonaan pois.

vihvi juu neiti kirii kovasti kiinni ikätovereitaan, kyllä siitä vielä iso tyttö tulee :heart:

Marais mun käsittääkseni hoitovapaa on vain ''ilmoitusluonteinen asia'' eli siihen ei tarvitse erikseen lupia anella, toki jotkut rajat ovat siinä, koska työnanatajalle vapaalle jäämisestä viimeistään tulisi ilmoittaa. Kannattaa soittaa pomolle ja kysyä, miten on tapana toimia, voiko ilmoituksen tehdä vapaamuotoisesti vai onko olemassa jokin kaavake tms.

outius mäkin unohdan yleensä kommentoida muiden juttuihin, useimmiten siksi että joudun koko ajan loikkimaan tästä koneelta hoitamaan Mimosaa tai hämmentämään keitoksia tai vastaamaan puhelimeen tai tai tai... Että ei se niin vakavaa ole :) Nyt neiti nukkuu niin pysyy ajatuksetkin kasassa.

Voi että me naurettiin eilen miehen kanssa, kun Mimosa söi päivällistä. Mies ei ole tottumattomuuttaan yhtä tehokas syöttäjä kuin minä, ja Mimo on tottunut siihen että ruoan lapiointitahti suuhun on nopea. Isi ei sitten ollut tarpeeksi nopsa, kun neidin täytyi lusikallisten välissä imeskellä soseroiskeita ruokapöydästä :laugh: Se oli niin hassun näköistä, mies sai videotakin kuvattua hiukan, joten saatiin nauraa vielä uusiksikin :D

Pitäis mennä pyykkikonetta täyttämään... :kieh:

upupa ja Mimosa 6kk 1pvä

Moooi!

painonpudotuksesta: Muistelen huomanneeni jostain että imetys ja painonpudotus olis vähän niinku geeneissä. Eli joillain lähtee kilot ihan silmissä ja toisilla ei, vaikka imettäis kuinka. Ite kuulun noihin onnekkaisiin, eli paino oli normissa jo jälkitarkastuksessa. Paitsi vaikka vaaka näyttää että olen hoikempi kuin aikoihin, niin peili näyttää toista :headwall: Mulla nimittäin lihakset on lähteny ja löysää tullu tilalle... paska.

Ja veikkaanpa että kun vauvat lähtee kunnollla liikkeelle johan alkaa kilot kaikilla karista, kun on koko ajan mentävä perässä.

Meillä on poitsulla ollu nyt pari päivää kakan teko vähän vaikeen näköistä ja tuotokset hiukka normaalia kovemman oloisia. Aloitin sit taas luumun antamisen, josko se tois helpotusta.

jätin tosiaan n. viikko sitten luumun, mangon ja peruna-porkkanan pois kun Kallella tuli ihottumaa pippelin yläpuolelle. Vaihdettiin myös Pampersin active fit (ne seesamtie vaipat) tavallisiin Pamperseihin. Ihottuma hävis ja kun sit laitoin yks päivä taas ton active fit vaipan niin heti oli pylly ihottumalla, eli ne oli ne perhanan vaipat :headwall: No, hyvä kuitenkin ettei tullut mistään ruoka-aineesta.

Joku kysyi siitä Muksun riisipuurosta. Meillä syödään sitä ja hyvin uppoaa, vaikka veteenkin tehtynä.

Mainitsin viimeks että Kallella on tullu eka hammas. No, siitä muutama päivä niin oltiin mun siskon luona ja hän ihasteli Kallen hammasta ja tokas perään että täältä on tulossa toinen läpi kanssa. Ei oltu miehen kanssa huomattu mitään. Nyt sitten kaks pikku hammasta kiiltää alaleuassa. :hug:
Liikkumaankin on Kalle alkanut. Ryömii jo melko vinhaa vauhtia eteenpäin, mutta vain kun motivaatiota on tarpeeks (eli äidin kännykkä tai kaukosäädin on jäänyt lattialle :laugh: )

Nyt ottamaan pizza uunista. Ajattelin että on mukavaa vauvauinnin jälkeen syödä pizzaa iltapalaksi mutta taidan jo nyt maistaa, että millaista siitä tuli :p

Riksu ja päikkäreitä vetelevä Kalle

heips!

Meillä on nyt sit keksitty dvd-soitin. Viikko siis ryömitty ja ympäri olohuonetta tutkitaan paikkoja. Vauhdilla etenee ja tänään sit löyty tv:n alta koneet. Nyt se EIn jankkaaminen sit alkaa :laugh:
Muuten on tuon liikkeelle lähdön myötä mennyt meen alkanut rytmi ihan pipariks. Nykysin ei enää tietoo koska neiti nukkuu ja syö. Yöt on ihan sekasin.

Riksu: myös meillä puhelimet ja kaukot on ihan in juttuja jos ovat jääneet saataville. Niin ja onnea toisesta hampaasta.

Kiloista: mulla tuli yli 20 kg odotusaikana ja sen 15 sain pois, mut siihen on jämähtäny, eikä tietookaan et imetys veis kiloja :kieh: Päin vastoin koko ajan nälkä ja koko ajan jotain oon tunkeemassa suuhun. No katotaan kuinka sit kun imetykset on ohi ja elämä tasaantuu.... No joo mahtaako tasaantua?

Moi taas!

Päksy: teilläpä on vikkelä tyttö! Meillä kans tulee vauhtia, kun näkee kaukosäätimen tai kännykän, mutta meillä ährätään vielä työllä max pari metriä eteenpäin, ei vielä noin kovaa vauhtia =)

Zoe: hyvä idea tuo päiväkirja! Sitten kun odotusmuistot on vielä kauempana, niin varmasti mieluista lueskeltavaa! Tuo meidän ilmastoinnin palovaara on olemassa siksi, kun liesituulettimesta lähtee ilmastointiputket katolle. Noissa putkissa on eräs liitos, jota ei ole tehty kunnolla, vaan putket on vedetty ilmastointiteipillä toisiinsa kiinni, eivätkä ne edes kohtaa kunnolla toisiaan. Sitten vaan villat on laitettu päälle suojaksi. Paloturvallisessa ratkaisussa mitään aukkoja putkien välissä ei olisi, vaan ne olisi niitattu aukottomasti kiinni. Nyt jos hellalta pääsee joku kipinä putkiin, niin suattaapi alkaa käryämään siellä katolla. Näin ollen siis munkkien tms paisto on kielletty. Mua kyllä aika paljon huolestuttaa. Laiha lohtu on se, että 22 muulla tän taloyhtiön huoneistolla on sama juttu, ja paljon lapsiperheitä....

Hallituksen budjettiriihestä: Nyt ne pentele keksi karkkiveron ja limsaveron! Siis nouseeko hinnat näissä... |O

T:Marais ja Ilari

Zoe: en mäkään sitä kinkku-kieltoa tajunnu, rasvan keittämis- ja liekittämiskiellot ymmärrän. Pakkohan tuo homma on saada ennen pakkasia kuntoon, muuten kosteuden jäätymisen myötä nyt suojaamattomat putket mossahtavat. Ilmoitin jo taloyhtiölle, että pistän sen kuntoon vaikka omalla kustannuksella, ja ilmoittelen siitä sitten jälkeenpäin. Ai että mua ärsyttää saamattomat ihmiset, huokailemalla kun ei koskaan mitään saa. Pitää pistää vaan vauhti päälle, niin alkaa tapahtumaan. Tullu susta kanssa mielikuva, että olet myös toiminnan ihmisiä :)

T. Marais

Huomenta kaikille!

Nyt on tämän vuoden mustikkasato poimittu. Enää ei oikein löydy hyviä mustikoita, alkaa olla jo liian vanhoja. Vielä hetki pitää odotell ja sitten pitäisi alkaa puolukoita poimimaan urakalla. Näin se vain syksy tekee tuloaan.

Meillä oli eilen ensimmäinen muskarikerta. Olipa hankalan puoleinen aloitus. Saa nähdä mitä siitä tulee. Heti odotellessa neiti teki kakat. Onneksi ehdin ne vaihtaa ennen aloitusta. Mutta neiti ei ollenkaan viihdy sylissä, heti alkaa kätinä kun pitäisi vaan päästä lattialle. Sitten kun yhdeksänkiloista vääntelijää yrittää sylissä pitää niin hiki vain valui selässä kun niin otti voimille. Kaikki laulut oli kivoja ja silloin neiti kuunteli ja jaksoi olla paikoillaan. Mutta tietenkin eka kerralla pitää kaikkia käytännön asioita kertoa.

Eilen oli lasten kanssa hieman hankala päivä. Pitäisi tuota tyttöä kannustaa koulun kanssa. Varsinkin kun englanti alkanut niin siinä pitäisi heti aloittaa täysillä opettelemaan sanoja. Käytiin pitkää ja harrasta keskustelua kun toinen vain oli sitä mieltä ettei jaksa millään. No, onneksi illanpäälle mieli muuttui ja innostuikin lukemisesta kun muutama sana tarttui jo mieleen.

Ihan kuin mies olisi arvannut että lasten kanssa oli hankalaa, toi sitten töistä tullessaan kukkia:) Oli tosi ihanaa. Oli kuulemma entiset kukat jo kuihtuneet..

Zoe-F: Tosi hyvä idea sulla toi kansion tekeminen!

Outius: Sama täällä. Entisiin mittoihin on matkaa ja kilot ei imettämällä lähde kun koko ajan on kamala nälkä. Täysimetys päällä eikä toivoakaan painon pudotuksesta. Oikein kiukuttaa oma olemus.

Neiti on tässä eilen oppi mahallaan pyörimään ympyrää. Tietenkin kun olisin halunnut videokuvata tapahtuman niin akku oli loppu kamerasta. Mies oli ihan ihmeissään kun tuli kotiin, että mitä kaikkea neiti oli oppinut ihan päivän aikana.

Nyt laittamaan lapset koulutaipaleelle ja aamupuurot pöytään...

Lotta ja neiti 5kk 2vko 2pvä

Huomenta!
Imetys ja kilot: Ite olin kanssa kuullu, että kun imettää saa syödä mitä vaan ja kuinka paljon vaan ja laihtuu! Nooh, eihän se ihan niin ollukaan. Oon huomannu sen, että jos syö terveellisesti ja normaalia ruokaa niin johan kilot tippuu. Ei siis pullapitkoo päivässä :laugh: Ja siks oon alkanu laskee niitä Painonvartjoiden piesteitä että pysyn vähän tolkussa tässä hommassa.

Me aloteltiin eilen luumusosetta, kun yleensä tyttö kakkaa kolmekin kertaa päivässä, mutta kahteen päivään ei mitään. ja sellaista melko "kovaa". Nooh, josko auttais.

Suunnistaja ja tyttö 4kk 3vko

voi voi..olkaa onnekkaita ne joilla onkin vaan joku 5kiloa mammamasusta jäljellä.
Itsellä tuli raskauden aikana joku 21 kiloo ja synnärille jäi 10kg ja siitä tullut jo jopa 2kg LISÄÄ!!! :whistle:

Zoe on keksinyt aika kivan idean, tuo päiväkirjahan vois olla ihan mukava muisto. :)

Te jotka käytätte korviketta, joko olette siirtyneet 6-12kk purkkeihin? Me ollaan ja tuntuu et tyttö puklaa normaalia enemmän, on myös välillä löysä kakka ym.. Onkohan normaalia? :o

Milloin olette ajatelleet palata töihin/kouluun? Mie olen kovasti funtsaillut jos ensi syksynä aloittais opinnot.. Haluaisin hakea terkkakouluun.. Haaveena päästä joskus lastenneuvolaan töihin, saa nähdä jääkö haaveiluksi. :D Nyt syyskuussa aloitan osa-aikaisena ilta/viikonlopputyöt, menen pitämään tuohon vähänmatkan päähän ratsastustunteja parina iltana viikossa ja lauantaisin. Ihan hyvä sauma saada lisä tienestiä kun mieskinon kotona toistaiseksi.

Päksyn tyttö on kyllä nopea, meillä liikutaan vasta selällään takaperin jaloilla työntämällä.. :D Huvittavan näköistä.

Mulla alkaa maidontulo hiipua nyt ihan totaalisesti. Olen flunssassa niin tuntuu et maitoa on nyt entistä vähemmän vaikka pyrin juomaan nestettäkin runsaasti. Toisaalta olen iloinen että maitoa riitti edes tänne saakka. :)

Me saatiin vaatteita varmaan viisi säkillistä Venlan pikkuserkulta. Aivan ihania ja paljon uudenveroisia, säästän pitkän pennin. Ensi talveksi ei tarvitse toppahaalariakaan ostaa kun alkuun menee se äp-haalari ja sit lopputalveksi tuossa oli Remun 80cm haalari. Sit kevääksi oli kans 80cm pukuja.. Jes!! :)

Paino on mulla edelleen normaali.. Laihtuisin varmaan olemattomiin jos en söis tyyliin mitä sattuu. Voihan se nyt olla että tasoittuu kun maidontulo on vähentynyt niin paljon. Raskauskiloja tuli 12, ja suurin osa jäi synnärille. Loput karisivat nopsaan pois.

Tyttö on ollut itkuinen, bongasin hampaan alun aamulla, terävä piikki sillä tököttää.. Liekö sitä sitten itkee tai tämä samainen flunssa tulossa. Yskinyt on ainakin jonkun verran. Tänään saadaan lainaan hyppykiikku, mukava kokeilla mitä neiti siitä tykkää. :) Huomenna äidin kulta täyttää puoli vuotta! :heart:

Niinu & Venla

moikka

Täällä ollaan mummolassa ja Jenna nukkuu.. esikoinen riekkuu koiran kanssa...

Jenna nukkui viime yön 20.30-4.30 :D oli ihana saada itekkin nukkua!
on ihan viittä vaille että hammas ois läpi.. ikenet tosi ärhäkän näköiset..

Upupa: Meillä pojalta jätettiin päivävaippa pois 1v6kk ja yövaippa 2v5kk. Vaikka päivävaippa oli puoleentoista ikävuoteen niin potalla kävi aamua iltaa ja aina välissäkin heti siitä alkaen kun osasi itse potalla istua ja alkoi potta hommat kiinnostamaan. Tuota ennen ei vain ihan kunnolla ollut oppinut että missä vaiheessa potalle että kerkeää ennen kuin pissi jo housussa ;)
Meillä oli vessalukeminen pojalle in alusta asti ja nykyään sitten "lukee" aku ankkoja :laugh:

Niinu:
Töihin/kouluun menosta ei vielä mitään hajua. nyt on alkanut tuntua siltä että vois jopa uuden ammatin opiskella.. saa sitten nähdä milloin.. sitä en osaa sanoa.

nyt esikoisen kanssa touhuamaan.. on jo tälle aamua ulkoiltu ja keretty ponit hoitaa, ajaa skootterilla ja ja ja.. jennalle tein äsken soseita pakkaseen =)
poika tykkää maalla olla :D

Viiden kuukauden neuvola takana, uudet komiat mitat on 9150g ja 70,1cm :heart: jässikkä oikeen! Kuukausi sitten painoa oli 8400g ja pituutta 68,2cm, että hyvin on poika kasvanu. Terkkari oli onneks palannu kesälomalta eikä enää tullu paasausta oppikirjatyylillä, vaan käski mennä niin kuin parhaalta tuntuu....Eeli syö siis tällä hetkellä aamuisin ja iltaisin puuroa, lounaaksi lihakasvissosetta ja päivälliseksi kasvissosetta, yöllä syö kerran. Hassua kyllä miten erikokoisia voi samankin perheen lapset olla, kun Venni on ollu vasta 11-kuisena tuon kokonen ja Aada noin 9-10-kuisena....

Saatiin vihdoin hommattua isommille kerrossänky!! Jo yhden vuorokauden kokemuksella täytyy sanoa, että ois pitäny hankkia aikoja sitte....vähän jännitin, miten saadaan Venni pysymään sängyssä ja nukahtamaan sinne, mutta yhden ainoan kerran tuli eilen pois ja sit nukahti. Tänään päikkäreille mentäessä ei tullu kertaakaan pois =) toivottavasti tyyli pysyy samana! Hankittiin kerrossänky nyt, koska Venni ja Eeli on muutaman viikon herättäny kilpaa toisensa aamuisin aivan liian aikasin eikä oo järjettömän kivaa herätä kolmen lapsen kanssa päivään siinä heti viiden pintaan, esimerkiks eilen kello näytti 05.11, kun noustiin sängystä ylös. Nyt, kun Aada ja Venni nukku lastenhuoneessa viime yön ja Eeli meidän makkarissa, herättiin vasta 6.45, kun poikien aamuyökähjäykset ei häirinny toisiaan.

Talvivaatteita mun ei tarvii todennäkösesti Eelille ostaa, Venniltä on jääny kaikki käyttökelposiks, niin turha laittaa rahaa uusiin....Aadalle ja Vennille sen sijaan täytyykin sitten ostaa, että menee rahaa silti ihan kiitettävästi.

Painonpudotus on täälläkin meneillään.....Kaikista kolmesta lapsesta on yhteensä jäljellä vielä noin 13 kiloa siihen, mitä Aadasta painoin, kun ekaa kertaa neuvolassa olin. Hyvin on lähteny käyntiin ja parempi ois mennä hyvin paljon alemmas vielä jatkossakin....onneks mulla on kaveri kans, jolla sama suunta, niin ei tarvii yksin lenkkipolkuja kierrellä! Parantaa kummasti motivaatiota, kun toinen ainakin jaksaa aina tsempata lähtemään päivän päätteeksi hölkälle, yksin tulis vain mökötettyä kotona turhan helposti.

Vattihattu ja Eeli 5kk 1vk

Heippa taas!

Kiva ku vielä mut muistettiin, vaikka en kirjottanukaan piiiitkään aikaan.
Meidän neidillä on kaks hammasta alhalla. sinne ne sitten puhkes vajaassa viikossa. terävät pikku helmet. pitää aloittaa hammaspesut...

Niinu meillä kans imetys hiipuu. viime viikolla oli tissit pinkeenä parin tunnin välein, muta nyt tuntuu et neiti ei saa mitään enää... tyytyväinen on kuitenkin niin en oo korviketta antanu.

ruokailuista: aloitin possun antamisen ja tuntuu aiheuttavan mahan väänteitä. illalla hirveellä ähellyksellä neiti kakkas siis jossain siinä 9 aikaan sit KOLMEN aikaan yöllä veti toiset rieskat. yökakkaamista ei oo sit ollu moneen moneen kuukauteen.. en tiiä pitäikö koittaa sit kanaa. mut ei itekään syödä kanaa niin tuntuu niin kauheelta antaa vauvalle sitä- (siis kana :x :x ) muuten oon aloittanut nyt aamupuuron, lounaan, illallissoseen ja iltapuuroa (<-toi jos muistan) :ashamed: sitä mä mietin et saaks tarpeeksi nestettä ku ei välttämättä juo (tai siis syö tissiä esim aamupuuron ja lounaan välillä, tarjoa, mutta ei kelpaa tissi, eikä nokkamuki.).. mutta kyllähän tuota vaippaa pitää vaihtaa...

ZOE mä aloin kesällä kopioimaan juttuja täältä palstalta. oon nyt jouluun kohdalla menossa ja aika hidasta hommaa se silti on... mutta aattelin et joskus sit teen sen loppuun.

osaako muuten kukaan sanoa, et miten lapseen vaikuttaa siis tän ikäiseen, et jos sen jättää tavallaan "väkisin" hoitoon. siis mummon pitäis hoitaa nyt muutmana päivänä pari tuntia neitiä, mutta vierastus on niin hirveetä et lapsi huutaa heti ku näkeekin mummon... mua niin säälittää jättää... mummon mielestä se kyl sit ajan kansssa rauhoittuu... mutta mutta. jotenkin tuntuu et varmasti jää joku trauma. mä oli yhtenä päivänä pois kotoa noin 5 tuntia niin sen jälkeen neiti ei suostunu jäämään ulos nukkumaan vaunuihin viikkoon. oli siis iskän kanssa.
nyt pitää lopettaa, toiste enemmän!

Naapuri talossa asuvan rouvan kanssa käytiin ekaa kertaa tänään lenkillä vauvojen kanssa. Oli tosi piristävä kokemus:) Niin mukava olo kun sai höpötellä ja vielä liikuntaa siinä samalla. Jotenkin paljon kivempi olo.

Pitää aloittaa taas ulkoileminen. Tuossa katselin, että voisi aloittaa aamu-uinnit. Mies voisi lähteä hieman myöhemmin töihin ja minä menisin puoli seitsemäksi uimahallille. Muutenkin neiti herää kuuden jälkeen syömään niin istun sen jälkeen yleensä tietsikalla nauttien aamu rauhasta. Mitä nyt mies siinä tekee lähtöä töihin. Ennen neidin odotusta kävin komena neljänä kertana viikosta uimassa tai vesijumpassa ja se oli tosi kivaa. Nyt pitäisi vain päästä alkuun. Aamu-uinti on myös pari euroa halvempaa, niin raaskisi käydä.

Piti leipoa tuossa, huomenna tulisi työkaveri kylään.

Lotta ja neiti 5.5kk

muty: En usko et vauvalle mitään draumoja siitä jää. Ja tosin ajan kans se ohi menee. Ja jos mummo mielellään hoitaa niin mikäs siinä. Se tuntuu tosi pahalta jättää vauva hoitoon varsinkin jos jää sinne huutamaan. Yritä kylästellä mahdollisimman paljon sielä mummon luona että teän neiti tottuis niin ei vierasta niin paljon. Meillä ei ole tähän mennessä vierastettu ku mies puolisia henkilöitä. Nyt ollaan muksujen kans oltu viikko reissussa ja huomena pitäs taas mennä kotia. Jännittää kauheesti että alkaako Ninni vierastaa isäänsä. Kauhian myöhään alkanu ninnillä vierastus. Esikoinen oli 2kk ku ekan kerran alko vierastamaan.

Meidän neiti on tainnut saada kiinteisiin ja korvikkeisiin siirtymisestä ekstra-annoksen energiaa. Eilen pisti sellaisen akrobatianäytöksen pystyyn pinniksessä, että oksat pois, väsyttyään lauleskeli vielä vartin ja tänä aamuna ilmoitti pontevasti kello viisi, että nyt ei enää nukuta. Muuten olisi mies saanut nousta touhu-Adan kanssa ylös, mutta kun raukka sai flunssan Espanjassa!

Menemme tänään katsomaan syöttötuolia. Stockalla on kanta-asiakkaille kymmenen prosentin ale kaikista tuotteista, ja minun haaveilemani TrippTrapin hinnasta se on jo hyvä summa.

Nyt aamupalalle, ensin pikkuneiti ja sitten rouva...ehkä se ukkokin tuolta pian tokenee.

Yhyy :'( Iskin eilen varpaan sohvaan, ja se taisi murtua. Turvonnut, eikä kärsi kunnolla astua. Myös jalkapöydän päältä särkee. Lääkäriin soitin, niin pikkuvarvasta ei kipsata, eli viereiseen varpaaseen vaan teipillä kiinni ja paranemista odottelemaan. Hankaloittaa kyllä elämää, ja vielä meidän asunnossa on 2 kerrosta, niin könyä nyt siinä vauva sylissä portaita poikittain. Vali vali vali....

Soseisiin totuttelu asiaa: Sori, voi olla vähän tyhmiä kysymyksiä mutta pakko kysyy kun ei tiiä :D Eli, kun suositellaan että maistelee 1-2 uutta makua viikossa, niin kun esim. nyt maisteltiin kahtena päivänä luumua ja en viitti sitä enää syöttää ettei vallan toinen kakkaa vaan niin voinko ottaa nyt jo uuden maun? Ja esim. viime viikolla syötiin parina päivänä kukkakaalia, mutta tuntui että siitä tuli vatsa kovaksi puolestaan. Eli täytyykö uutta makua syödä aina se viikko kerralla, vai riittääkö tollaset parin päivän jaksot?
Toivottavasti ei ollu kauheen epäselvä selitys. Kertoilkaa jos jaksatte, miten ootte kiinteitä syöny ja maistellu ja missä tahdissa.

Suunnistaja ja tytteli 4kk 3vkoa

Marais: toipumisia :hug:

Suunnistaja: No niin sitä kai suositellaan, alkuun ainakin. Nyt meillä ollu kiinteiden maistelu jo kuukauden verran kuvioissa niin välillä kyllä lisään tiheämminkin uusia makuja. Meillä kävi samoin kukkakaalin kans ja jätin sen kahden päivän jälkeen ja annoin muuta makua. Samoin luumun jäljiltä meni kakka ihan ruikuliks oli pakko ottaa lisäks jotain muuta.

Bataateista oon huomannu et kannattaa ostaa niitä mahdollisimman pieniä bataatteja. Ei tuu lainkaan niin tikkusta ja tummaa sosetta. Meillä ei maistunu isosta bataatista tehty sose, no onneks löyty pieniä bataatteja lähikaupasta. Prismassa oli vaan toooosi isoja möhkäleitä.

Yhteistyössä