**Maalismasut 2009** marraskuussa vol 2.

myymä
Huomenta:)

Vihvi Mulla myös samaa painetta alapäässä. Ihan hirvee tunne ja just enimmäkseen vessakäynnin yhteydessä sen huomaa. Mäkään en tiedä mistä se johtuu?

Meillä oli eilen se keikka ja meni tosi hyvin :) Jäi ainaski hyvä fiilis!

Kohta sisko tulee tyttöjensä kanssa kylään joten täytynee hieman laittaa paikkoja kuntoon ->

IHANa talvi ulkona :)

myymä ja pikkuveli 23+2 :)

Kaa
Alkuperäinen kirjoittaja ärrieri:
Kaa: pääsettekö jo jouluksi muuttamaan? Rintamamiestalot ovat ihanan tunnelmallisia narisevine lautalattioineen jne. Ja niinhän se sanonta kuuluu että "Puutalossa asuu onnellinen perhe" ;) Meilläkin on vanha talo, rakennettu v.-48 ja juuri eilen viimeksi meidän poika huokasi, kuinka ihana talo meillä on asua :D
Ihana lausahdus pojalta. :) Muuttopäivästä ja muutenkin taloasioista mennään juttelemaan huomenna vuokranantajan kanssa. Meillä on vielä eri mielipiteet muuton ajankohdasta miehen kanssa, mutta mietitään. En usko että vielä jouluna ollaan uudessa kodissa. Tässäkin asunnossa on kuukauden irtisanominen vuokrasuhteesta, joten taitaa mennä tuonne tammi-helmikuulle muuttaminen. Ei ole varaa maksaa kahta vuokraa päällekkäin. Mutta kaikki ajallaan!

Ja sitten MieIte -osio. Selkäsärky on helpottanut, vaikka tuolla lantiossa on koko ajan yksi piste kipeänä. Hiljentää jatkuvasti kävelyvauhtia ja haittaa kumartelua. Mutta se on pientä, kärsittäköön nyt hyvän asian puolesta.

Tänään on kahden kaverin kolmekymppiset. Kivaa! En ole käynytkään humpalla viime kesän jälkeen. Saa nähdä kylläkin jaksaako sitä, koska aloitamme iltamat jo klo 16... :eek: Mutta sinnnillä mennään!

Apua, Turun Sanomissa oli tänään että Tyksissä lopetetaan synnytysvalmennukset vuoden alusta? Siirtyykö ne neuvoloihin vai loppuuko kokonaan? :eek:

En huomannut josko täällä oli jo puhetta vaunuista, mutta millaset/minkä merkkiset meinaatte hankkia? Ja kellä jo aikasempia lapsia niin olisin kiva kuulla kokemuksia eri merkeistä. Me ollaan aateltu ostaa Brio Sing- merkikiset. Niissä on se vaunukoppa, mutta toisaalta ehkä haluisinkin pehmeen kantokassin. Kokemuksia?

Apua, Turun Sanomissa oli tänään että Tyksissä lopetetaan synnytysvalmennukset vuoden alusta? Siirtyykö ne neuvoloihin vai loppuuko kokonaan? :eek:

En huomannut josko täällä oli jo puhetta vaunuista, mutta millaset/minkä merkkiset meinaatte hankkia? Ja kellä jo aikasempia lapsia niin olisin kiva kuulla kokemuksia eri merkeistä. Me ollaan aateltu ostaa Brio Sing- merkikiset. Niissä on se vaunukoppa, mutta toisaalta ehkä haluisinkin pehmeen kantokassin. Kokemuksia?

Heippa kaikki :wave:
Mä kuulun kans tänne. Toista pienokaista odotan 28.3 ja kättärille menossa!
Onko teillä ollut kutinaa alapäässä tai turvotusta??
Mistäköhän vois johtua? Tuntuu et ala pää on niin kuiva et iho menee rikki kun pyyhkii paperilla?

Nalle-Puh Veikkaisin kanssa että sulla on ikävä naistenvaiva nimeltä hiiva. Suosittelen Canesten-emätinpuikkoa JA voidetta, auttaa nopeimmin.
Vaunuista Mun isä sanoi heti vauvauutiset kuultuaan että haluaa ostaa meille vaunut. Toistaiseksi olen katsellut vain netissä, mutta tykkään Brio Kombi-vaunuista. En tiedä sitten minkälaiset ovat käytössä, ja meidän pieni auto ja pitkä mies rajoittavat myös vaunuvalikoimaa.

upupa ja Multeri 24+5

Toivottavasti selvitään ilman flunssia sun muista räkätauteja. Ite ihmettelen ettei vielä ole tullut mitään flunssia *koputtaa puuta* sillä töissä joutuu olemaan tekemissä ihmisten kanssa. Tälä viikolla tuntui porukka jonkin verran pärskivän ja en tahtois mitään vaivoja riesakseni kun terveenä on pysytty.

Nukkuma-asennosta on ollut puhetta. Mä nukun kyljellään tai selällään. Tyyny on useimmiten polvien välissä. Ei tuo maha ole vieläkään turhan suuri joten maha ei vielä tukea kaipaa.

Huomenna ois neuvola. Toivottavasti paino ei ois hirveesti noussut. Hempan nousua odotan kun oli viimeksi aika alhainen.

Hansku ja Sintti 22+2

Huomenta

Tyks-valmennukset todella loppuvat vuodenvaihteeseen. Mä olen kerran siskon tukena ollut sellaisessa 8 vuotta sitten, mutta en muista enää siitä mitään. Siinähän kierretään synnäri ja lapsivuodeosastot ja voi kysellä mieltä askarruttavista asioista. Mä olisin niin mielelläni mennyt miehen kanssa tutustumaan ja ottamaan vähän tuntumaa tulevaan.

Just viime viikolla neuvolan perhevalmennuksessa täti kertoi, että tammikuussa olisi meidän vuoro mennä tutustumaan. Ajattelinkin soittaa neuvolaan ja kysyä, josko loppuvuoden tutustumisryhmiin mahtuisi ylimääräisenä mukaan. Muuten mulle tarjottu valmennus on koostunut fysioterapeutin ryhmästä (synnytysasennot ja alapäänlihakset aiheena), kahden kerran perhevalmennuksesta neuvolassa (synnytys ja lapsivuodeaika) ja kolmen kerran luentosetistä kaupunginsairaalan puolella (vielä edessä ). Tuota kolmen kerran juttua pidän aika turhana, kun isossa salissa suurelle määrälle ihmisiä ja aihettakaan en tiedä.

Vaunut on meillä ollut valmiina lastenhuoneessa ikuisuuksia. Ostettiin Turun Hämeenkadulla olevasta liikkestä jonkun puolalaisen merkin ihan kivat vaunut. Kotona työnnellessä tuntuvat mukavilta ja toivotaan vaan, että kestävät käyttöä tarpeeksi. Vuoden takuu näillä on ja se on merkitty alkavaksi laskettuna aikana.

Nukkuminen on mulla nyt paljon helpompaa kuin esim. kuukausi sitten. Nukun kyljelläni eikä ongelmia ole siinä enää. Jopa viikolla 10 oli epämukavampaa tuo nukkuminen. Enää ei tarvitse edes nousta vessaan yön aikana (kunnes taas loppuviikoilla pääsee nauttimaan tästä ). Uni on kyllä kevyempää kuin aiemmin ja heräilen kerran pari aamuyön aikana.

Äitiyspakkaus on matkalla mulle =) Laitoin hakemuksen menemään heti, kun sain lapun neuvolasta alkukuusta ja muistaakseni 13.11 se oli myönnetty mulle. Eli ensi viikolla pitäisi olla ihania hypisteltäviä tavaroita postissa.

Vatsanympärys on joitain senttejä päälle sadan. Alkutilanne taisi olla 70 sentin paikkeilla. Mies kutsuukin mua muumiksi. Esitietolomakkeessa on meillä varmasti lopullinen nimi, kun vauvelia on Samueliksi kutsuttu jo pitempään. Töistä sain perjantaina sen laskelman miten pitkään tulee täyttä palkkaa äitiysloman aikana. Äitiysloma alkaa 4.2 ja palkka juoksee 30.4 saakka.

Mitäs muuta... Supistelut ovat vähentyneet ja kävely on helpompaa. Taidan olla nyt sellasilla viikoilla, että raskaus on ihanimmillaan. Kiloja on tullut aivan liikaa (n.12), mutta muuten mulla ei ole vaivoja ollenkaan. Ötökkäkin möyrii herttaisesti masussa. Silti tuntuu siltä, että raskaus on kestänyt jo ikuisuuden ja varsinkin, että tätä loppuaikaa olisi vielä toinen ikuisuus edessä.

Melita ja Samuel 24+4

myymä
Huomenta :)

Laitoin sitten vauvan huonetta kuntoon ja kävin vaatteita läpi. Kyllä meillä on näköjään vähän vihreitä, turkooseja yms vaatteita ja valkoisia niin paljon että kyllä me alkuun päästään pojan kanssa ;)
Oli ihana hypistellä taas niitä pieniä bodeja :)

Nyt on kyllä paino taas lähtenyt niin nätisti nousuun että pakko rupee rajottaamaan herkuttelua jos meinaan päästä tällä kertaa vähemmällä! Päätin että en syö mitään herkkuja töissä ! (siellä meinaan menee kaikista eniten)

myymä ja pikkuveli 23+3 :)

sunnuntaita

poikaa tässä toin päikyille.. kovasti tekis mieli itsekkin mennä mutta jospa sinnittelen niin ensi yö menis paremmin.. viime yönä laukkasin vessassa vähän väliä ja muutenkin tosi levoton yö |O

Mymmyryy:
Sitä minäkin oon ihmetellyt että miks meillä on aina näin kamalan sotkuista vaikka kuinka yrittäs siivota.. no ehkäpä vastaus löytyy kahdesta koirasta ja tuosta kohta 3v pojankoltiaisesta.. miehestä puhumattakaan ;) :LOL: Itsehhän en juuri sotke yhtään ;) :saint:

NallePuh: Mietinkin että missäs oot kun sinusta ei ole kuulunut! joo kuulostaa uhkaavasti hiivalta nuo sinun oireet.

Myymä: itse kans sorruin eilen pojan pienet vaatteet läpi käymään :heart: vaikka oli tarkoitus että joulun jälkeen sitten.. kamala miten pieniä vaatteita!!
ei kyllä kovin paljon semmoisia "neutraalieja" värejä löytynyt jotka tytölle passais.. paljon oli sinistä ja vihreää.. mut kirppikselle vuoden alusta siskon kans :D

laittelenpa nyt huvikseni pari kuvaa lapsuuden kodin maisemista kun on aikaa =)

siinä on etupihalta otettu kuva.. tais olla sinä talvena kun poika syntyi eli kohta 3v sitten =)

ja siinä takapihalta yhteen suuntaan näkymä auringonlaskiessa :xmas:

voi kun tuliskin lisää lunta! eikö se etelä suomeen ole sitä luvannutkin??

jep, jep ja nyt alkoi vanhempikin koira yskiä.. aika miehekkään ääninen ettenkö sanois :whistle:

no, koitanpa lähettää ja katson onnistuko tuo kuvien siirto.. täähän on hauskaa :D

Sunnuntaita!

Ainakin Tampereella tuo tutustumiskäynti synnärille oli musta aika turha. Tai ainakaan me ei miehen kans saatu siitä oikein mitään irti.

Aika monet on vissiin jo hakenu äippäpakkausta, osa jo saanutkin sen. Mä en oo vielä saanut edes papereita neuvolsta, mut torstaina olis neuvola, jolloin varmaankin saan paperit. Toisaalta ei tässä mikään kiire oo, kun meinaan hakea sitä rahaa viim. 6 kk:n perusteella, ja mulla tulee vasta helmikuussa 6 kuukautta täytteen töitä edellisen hoitovapaan jälkeen.

Käytiin tuossa pojan kans vähän kaupoilla, ja vitsi mikä myräkkä ulkona on. Vaikka on kyllä ihanaa kun tulee lunta. =) Ostettiin pojalle nyt pulkkakin ja huomenna mennään sit heti pulkkaileen. :)

Eipä tällä erää muuta.

marza ja masuvauva 23+0

Kaa
Esitietolomakkeesta: täällä päin saa valita täyttääkö esitiedot paperilla vai netissä. Itse valitsin sen nettivaihtoehdon, luonnollisesti. Siinä kysytään myös hätäkastelupa ja nimiehdotukset. Niitä pitääkin miettiä kovasti kohtapuolin, ettei jää viimetippaan.

Synnärin valmennukset ja tutustumiset; eipä ole sen kummemmin valmennusta täällä päin. Synnäriin on kyllä sellainen parin tunnin tutustuminen, jossa katsotaan paljon kuvia auditoriossa ja käydään osaston aulassa vilkaisemassa mistä ovesta sitten tullaan sisään. Siinäpä se.

Kysymys sitten; oletteko keskustelleet äitinne, mummojenne ja/tai siskojenne kanssa heidän synnytys- ja raskauskokemuksistaan? Hiemanhan ne kulkevat suvussa. Tänään oli puhe asiasta äitini kanssa. Kaikki sisarukseni (ja minä ) ollaan tultu viikon tai kaksi etuajassa, yksi sektiolla perätilan vuoksi. Myös sisarusten kokemukset menevät samaa luokkaa. Saas nähdä sitten miten meillä menee...

Tänään käytiin katselemassa sitä taloa... pieniä remppamuutoksia pitää tehdä ennen kuin muutetaan. Mutta asia siis etenee. =)

Sunnuntaita!

Tentistä selvitty hengissä, nyt voi taas ehtiä itse kirjoittamaankin... Neuvolassa käytiin torstaina ja kaikki oli niin kuin pitääkin. Hemoglobiini tosin vois olla parempikin. Saatiin myös joulukuun lopusta aika äitiyspolille tarkistuttamaan istukan tilanne. Ainakaan eteen se ei ole alhaalta noussut, koska liikkeet tuntuvat ja näkyvät ihan yhtä hyvin kuin ennenkin.

Nyt on toden teolla alkanut ilmaantua harjoitusmaitoa, oon parina iltana lätrännyt hienosti yöpaidan rinnukset. Siitä vielä jää vaatteisiin semmoset kovat läikät, joihin pesu taitaa olla ainut ratkaisu. Mutta en silti jaksa ihan joka ilta yöpaitaa vaihtaa, kun ei tuo tunnu mitenkään haisevan. Ja oisko siitä edes hyötyä, jos vaan sotkee taas seuraavan paidan saman tien.

Nukkuminen sujuu jotenkin. En oikein saa nukuttua kuin 6-7 tunnin yöunia, vaikka tarvetta varmasti olis enemmällekin unelle. Tänäänkin heräsin jo puoli kuudelta, vaikka univelkaa olis ollut. Kompensoin kaiken syömällä lisää suklaata... :ashamed: Ei kovin rakentava keino väsymyksen hoitoon. Onneksi maha antaa vielä kieriä ja pyöriä melko vapaasti. Tykkään nukkua kyljelläni tai mahallani polvi ylhäällä, tosin masulla ei voi ihan hirveen kauan olla, kun hege tuppaa pitämään melkoista maharallia yöaikaan. Onko kellään muulla ongelmia sen kanssa, ettei saa nukuttua kunnolla - siis sillonkaan, kun maha on aloillaan?

Viikolla kokeilin syödä allergian takia kiellettyä ruoka-ainetta, ja olinkin sitten hienosti vatsakipuinen pari päivää ja yötä. Sillon oli tosi kiva yöllä seurustella vauvan kanssa. Ihmettelin vain, miten se jaksaa: aktiivinen kausi alkoi n. 23 ja loppui kuuden aikaan aamulla. Välissä oli korkeintaan 10 minuutin mittaisia taukoja. En tiedä, onko joka yö samanlaista, ei varmaan. Onhan päivätkin erilaisia. Ehkä mun vatsan kaameat äänet ja oma levottomuus piti hegenkin jotenkin aktiivisena.

Esitietolomakkeista ja synnytysvalmennuksista en tiedä mitään, koska kukaan ei ole neuvolassa maininnut halaistua kummastakaan asiasta. Ilmeisesti laitokselle pääsee tutustumaan edellisessä kuussa, jollei satu synnyttämään ennen sitä. Meillä vaihtu taas terveydenhoitajakin (edellistä ei ehditty edes nähdä!), joten jotain asioita on voinu kokonaan niiltä unohtuakin. Eihän ne voi tietää, mitä edelliskerralla on sanottu. Olis kiva tietää vähän enemmän sekä asioista sinänsä että käytännöistä.

Suvun synnytyksistä ei kai ihan yks yhteen voi vetää johtopäätöksiä, koska samankin äidin eri synnytykset voi olla aika erilaisia. Oon kuullut niin erilaisia kertomuksia sekä omasta että toisten suvusta, että parempi olla ennakoimatta. Muutenkin odotan ensin tietoa edes siitä, onko istukka siirtynyt pois tieltä. Toivoisin, että olis, koska synnytysarvet on kuitenkin nopeammin parantuvia kuin leikkausarvet. Ja nukutuksessa on ite ihan taju kankaalla, vaikka tapahtuu tosi tärkeä asia, syntyminen. Haluaisin olla tilanteessa edes niin läsnä kuin se kivulta on mahdollista. Kipu tuntuu vähemmän pelottavalta kuin kirurgin armoilla uinuminen. Taitaa olla outoa, kun nykyään monet ihan itse toivoo leikkausta... Ehkä se johtuu siitä, että en ole koskaan antanut pilkkoa itseäni nukutuksessa. Sen kerran kun leikeltiin luunpaloja pois, halusin väen vängällä vain puudutuksen. Lääkäri ihmetteli moneen kertaan, kun 11-vuotiaalle ei nukutus kelvannutkaan! :LOL:

Nyt on pakko lähtee kokeilemaan nukkumista. Pitkä päivä taas takana, ihan huomaamatta. Kohta rupeen olemaan hereillä 24/7 ja oon ihan lopussa jo ennen lapsen tuloa. :/ Damn.

Luovis + hegesippus 24+3

Mä oon äidin ja anopin kanssa keskustellu synnytyksistä, samoin parin kaverin jotka ovat tänä vuonna saaneet esikoisensa. Sitä ei koskaan tiedä, minkälainen synnytys juuri itselle tulee eteen. Mua pelottaa ajatus sektiosta, mutta mulla on sellainen kutina takapuolessa, etten varmaan alakauttakaan pysty synnyttämään. Mulla on todella kapea lantio ja sen lisäksi murtunut häntäluu, joka on luutunut kertakaikkisen kieroon. Mutta sen näkee sitten joskus miten käy!

upupa ja Multeri 24+6

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Luovis Ei mun kaveri ainakaan ollut nukutettuna kun sille tehtiin sektio. Oli vaan hyvä puudutus ja sellanen sermi edessä ettei nää niittä raakuuksia ja sai lapsen heti viereen ja sai pitää sen siinä suunnilleen siihen asti että lähti kotiin sieltä.
Enkä oo kuullut, että kukaan muukaan olisi ollut nukutettuna sektion ajan.
Niitä olen kyllä kuullut, että on joutunut synnytyksestä kaavintaan ja silloin on nukutettu.
Tuossa varmaan tarkoitetaan, että jos joutuu tekemään hätäsektion niin silloin kai yleensä/aina nukutetaan??? Suunnitellut keisarinleikkaukset tehdään äidin ollessa hereillä, ja saa lapsukaisen heti viereen...

Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja aiti78kerava:
Tuossa varmaan tarkoitetaan, että jos joutuu tekemään hätäsektion niin silloin kai yleensä/aina nukutetaan??? Suunnitellut keisarinleikkaukset tehdään äidin ollessa hereillä, ja saa lapsukaisen heti viereen...
Luovis
Muutenkin odotan ensin tietoa edes siitä, onko istukka siirtynyt pois tieltä. Toivoisin, että olis, koska synnytysarvet on kuitenkin nopeammin parantuvia kuin leikkausarvet. Ja nukutuksessa on ite ihan taju kankaalla, vaikka tapahtuu tosi tärkeä asia, syntyminen
Tosta vaan ymmärsin mitä ymmärsin. Että luulee tms. että sektio tehdään nukutuksessa.

*Mulla muuten kohdunsuulla ollut istukka on siirtynyt pois edestä tai siis kohdunsuun edestä, eli jos kaikki muu menee hyvin, niin tosi toimiin joudun maaliskuussa*

Hyvä kysymys tämä raskauskokemukset. Olen toistaiseksi keskustellut aika vähän siitä, ihan tarkoituksella, on niin paljon muuta pohdittavaa. Mutta ehdottomasti aion jutella. Palataan tähän siis myöhemmin.

Lumista maanantaita

Espoon Leppävaaran seutuvilla Jadekettu asustelee. Joku kysäisi sitä, mutta en nyt taas muista kuka. Raskausdementiaako, ehei? (vaikka just luin :ashamed: ) :ashamed: Missä päin kysyjä asustaa?

Lumi on maassa vain pari päivää ja keskiviikkona tulee räntää ja perjantaina viimeistään kaikki sulaa pois, mikäli se 5 asteen lämpö pitää kutinsa. :eek: :eek: Ois ihanaa asua pohjoisemmassa.

Ultra Tänään on 4d ultra. Tosin joudun menemään yksin :/ , kun meidän esikoista ollaan viemässä taas tuhannennen kerran lekuriin korvien takia. Alkoi eilen illalla vuotamaan taas. Ei ole paljon iloa ollut meidän perheessa putkista korvissa. Joka kuukausi edelleen tulehdus korvissa. No, mut eiköhän tuo kohta ala helpottamaan. Vähän ottaa aivoon. Ollaan lomalla ukon kanssa tämä viikko, ja likan piti olla ma-ti hoidossa, niin oltaisiin saatu yhteistä aikaa. Mutta ainakin tänä päivä meni läskiksi. Meidän piti ultriksen jälkeen käydä yhdessä ostoksilla, keilaamassa ja syömässä.
ei tähän hätää saa ketään edes auttamaan, edes muutamaksi tunniksi, että päästäsiin yhdessä ultraan.

No, mutta palataan.

Ihanaa talvea B) kaikille

Jadeketttu+masuasukki 22+2

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmukka81:
Iltaa kaikille!

Mistä sen esitietolomakkeen saa? Ja koska se pitää täyttää?

Eilen juhlittiin 10-vuotis juhlavuotta miehen ja kavereiden kanssa. Oli ihan kiva ilta! :heart:

Hyvää yötä!

Mimmu ja Furuno 25+jotain
sen saa neuvolasta ja jos et oo saanu niin soitat neuvolaan, että antaa sen lausunnon että oot käyny neuvolassa. en muista niitä viikkoja/ kuukausia millon viimeistään piti käyä neuvolassa. hankalassa selvitetty.. hih niin ja niitä täyttölomakkeita saa kelasta.

myymä
Kauanko teillä on mennyt äippäpakkauksen tulemiseen siitä "tilauspäivästä" :)
Eli siis ei siitä päätöksestä vaan tilauksesta.

Mä katoin netistä että mun on tilattu perjantaina ja nyt mietin että koskahan saapuu ;)

Kävin eilen taas ostelemassa pari aivan ihanaa kestovaippaa ja muutamia pojan vaatteita! :) Tulis jos maaliskuu, TAI EDES tammikuu :D Nyt tuntuu aika niin pitkältää..

myymä ja pikkuveli 23+4

Yhteistyössä