**Maalismasut 2009** helmikuussa

fazerinalle ja perheelle täältäkin onnittelut :) :hug:

kertokaapas omia kokemuksia, limatulpan irtoamisen jälkeen, kauanko on mennyt että synnytys on alkanut? on varmaan jossain omakin keskustelu, mutta ku en jaksanut etsiä :D :LOL: mulla itsellä toissailtana 98% varmasti lähti limatulppa, ja nyt ei tiedä olisko täpinöissään, vai jännittäisikö vai mitä pitäisi ajatella :D

tiinahuu ja peipi 38+4 :heart:
 
myymä
Fazerinan perheelle onnea todella paljon :)

Mulle tuli taas käynti kättärillä yöllä. Sain jonkun ihan hirveen ylävatsa kouristuksen joka ei mennyt pois! Onneksi pääsin käyrälle ja ultraan jotta varmistettiin että vauvalla kaikki hyvin. Parin tunnin levolla se kipukin sitten hälveni (ja ilmeisesti panadolin voimasta) joten pääsin kotiin. Labrat oli normaalit, samoin pissa. Vauvan painoarvio oli nyt 2,8kg ja kohdunkaulaa 2 cm jäljellä.
Sinne tuli samaan aikaan joku tyttö jolla oli lapsivedet menneet. Tuli oikein kade olo, että se pääsee tosi toimiin :D

tiinahuu: olen kuullut, että limatulpasta voi mennä tunteja tai kaksikin viikkoa :)

Tähän hätään ei muuta, lähdemme ajelemaan tontille -->
myymä ja pikkuveli 36+2 :)
 
Isot onnittelut Fazerinalle ja perheelle!! =)

Yhdellä tutulla irtosi limatulppa ja siitä kesti vielä melkeen 3 viikkoa synnytykseen, meni yliajalle, vaikka toinen lapsi. Et eiköhän vaavi tuu kuukauden sisään tulpasta, mut kauheesti tuntuu olevan eroja.
 
Onnittelut Fazerinan perheelle! =)

Upupalle jaksamista viikonloppuun ja onnea maanantaiaamulle!

Ja kiitos mukaan pääsystä :D

Pakko kommentoida, kun joillain on ollut harjoittelijoita neuvolassa. Meidänkin neuvola on opetusneuvola, joten kätilöharjoittelijat on enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta heidän läsnäolonsa ei oo koskaan häirinnyt, he ovat työstään innostuneita ja haluavat nimenomaan kätilöksi. Mutta... ne hiton lääkäriopiskelijat.. Opiskelen itse toista ammattia tällä hetkellä ja tiedän että harjoitella kaikkien täytyy, mutta täytyy kyllä myöntää että oli jokseenkin traumaattinen viimeinen lääkärineuvola, kun vastaanottokopissa odotti vieras lääkäri ja viisi lääkäriopiskelijaa, joista kaksi miespuolista. Toinen näistä miehistä osallistui tutkimukseen, joka kesti aivan liian kauan, varsinkin kun ah niin ihana lantion kokoarviotutkimus tehtiin kahteen otteeseen. Vähemmän miellyttävää oli myös maata jalat levällään pöydällä kun yksi opiskelijoista kuunteli sydänääniä, ja toinen miesopiskelijoista säntäsi paikaltaan sinne mun jalkopäähän, ilmeisesti katsomaan sitä doppler-laitetta... :/ Kotiin kun päästiin niin itkin hysteerisesti hetken aikaa, kun se oli vaan niin kamalaa! Jotenkin konkretisoitui ajatusmaailma, että raskaana ollessaan menettää kaiken yksityisyyden.. =)

Mä kuulun kanssa niihin kärsimättömiin kun ei millään jaksais enää tätä mahaelämää vaan haluaisin jo kovasti tutustua lapsukaiseen naamatusten. Mulle ennustettiin viikkoon 36 asti, että tuskin päästään ees laskettuun aikaan asti, mutta nyt sitte lääkärissä kävi ilmi, että vaikka kivuliaatkin supistukset on jokapäiväisiä, niin ne ei tee mitään, ja nyt sitten todennäköisempää on viikonkin ylimeno. Nyt sitten heräilen järjestään joka aamuyö neljältä säännöllisiin supistuksiin, jotka voi kestää iltapäivään asti ja sitten loppua. Eli todennäköisesti jos ei vedet mene, niin en ymmärrä synnärille lähteä ennen kuin muksu on puoliks jo maailmassa.. :D

Joskohan tässä olisi tarpeeksi lauantaiaamuksi omaa avautumista! :D Aurinkoista talviviikonloppua kaikille!

Agda 38+4
 
nipsunapsu: Multa on otettu 4 viikon välein verikoe enkä oo saanu rokotusta välillä vaikka vasta-aineita on hiukan ollu koko ajan..

Kävin yön osastolla yön seurannassa supistusten takia, mutta tulin nyt kotiin oottelemaan kun ei se osastolla olo nannaa oo ja 10min matka sairaalaan niin voin olla kotonaki..

Onnea Fazerinalle! :heart:
 
Kaa
Nyt se iskostui tajuntaan... täällä vauvoja alkaa tulla maailmaan ja omaankin lasketuun aikaan on enää 24 päivää. Hui! Ja ihanaa! :heart:

Tsemppiä kaikille odottajille, se alkaa olla meidän vuoro! :flower:
 
Agda. :)

Eipä sullakaan kiva kokemus ollut lääkäriopiskelijoiden kanssa. :hug: Mäkin ymmärrän sen, että jossainhan opiskelijoiden on harjoiteltava. Mutta on yksi keino, miten mielestäni asiaa voitaisiin hiukan parantaa asiakkaan näkökohdista. Se, että niitä harjoittelijoita olisi vain yksi kerrallaan huoneessa. Se on ihan eri asia kuin se, että niitä seisoo lauma rivissä tuijottamassa kuin jotain näyttelyesinettä. Siinä on yksityisyys tipotiessään. :( Täytyykin laittaa palautetta sairaaloihin ja neuvoloihin! Mulle itselle ei ole koskaan sattunut tilannetta, että harjoittelijoita olisi ollut montaa samaan aikaan. Aina on ollut vain yksi ja se ei tunnu niin ikävältä.
 
Kaa
Muistakaa hyvät naiset, että jokaisella on oikeus kieltäytyä opiskelijan paikallaolosta. Se vain täytyy sanoa heti. Fiksut lääkärit/hoitajat/muut ammatti-ihmiset kysyvätkin heti asiakkaalta/potilaalta, käykö opiskelijoiden tekemä tutkimus vai ei... näin ei ikävä kyllä ole joka paikassa.

Itseäni ei haittaa opiskelijoiden paikallaolo, tutkimuksissa olen sitten tarkempi mitä annan opiskelijoiden tehdä. Jotain annan, jotain en. Synnytyksen suhteen olen valmis siihen, että meillä on amanuenssi mukana ainakin jossain vaiheessa. Kätilö hoitaa sen synnytyksen, lääkäriopiskelija on lähinnä apukätenä ja sivustaseuraajana. Lääkärineuvolassa meillä on ollutkin jo opiskelija mukana, kuten myös nt-ultrassa. Ihan oli hyviä kokemuksia.
 
Kaa. :) Multa ei ole koskaan kysytty, että saako harjoittelija olla paikalla, eikä ole kysytty, että saako hän tutkia. On vain esitelty hänet ja menty suoraan asiaan. Siinä vaiheessa tietysti voi itse kieltäytyä, jos haluaa. Mulla esimerkiksi lääkäri tutki kohdunsuun tilanteen ja harjoittelija teki saman heti perään, ei kukaan kysynyt mun mielipidettä. Ja mulla tosiaan se istukka kohdunsuulla ja se tiputtelee joskus verta. Silti lääkäri ei näköjään pitänyt pahana asiana, että ronklataan harjoittelijankin voimin. Kerran tämmöisen tilanteen jälkeen vuosinkin verta, mutta eipä siinä mitään. Harjoittelija mainitsi heti että verta tulee, eikä lääkäri noteerannut, joten en huolestunut. En ole kokenut kuitenkaan ylitsepääsemättömän ikäviksi näitä harjoittelijoita, koska mun kohdalla niitä on ollut tosiaan vain se yksi henkilö kerrallansa. Jos niitä olisi monta siinä, niin ehkä sanoisin, että yksi voi jäädä, kiitos. :)
 
Fazerinalle onnittelut pojasta!

Sitten valivali.... Tää yks ei täältä ymmärrä tulla pois, kehtaa vaan potkia mutsiansa tuolta sisuksista. Tenava on niiiiin alhaalla, että painaa ihan todella. Painaa peräsuolta ja pissarakkoa, ei todellakaan ole mulla kovin kiva olo. Maha on sellainen pallo tuolla alavattalla.
Onko muuten kukaan kuullut käytettävän sellaista termiä, kuin "pää johtoviivassa"? Gyne oli kirjoittanut epikriisiin näin, kysyin terkalta ja hän ei osannut sitä sen tarkemmin selittää kuin että synnytysopissa on näitä lantion luiden kohtia joista käytetään erilaisia termejä. Googlettamalla en tullut hullua hurskaammaksi. Kätilö ehkä osaisi selventää asiaa enemmän?!

Muija ja kevätmyrsky 37 + 0
 
onnea fazerina!! :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:

Olin jo varma aamulla et nyt lähetään synnyttämään, niin kipee olin. mut sit se meni makaamalla ohi.. siis tää paine peräpäässä on niin kauheeta.. En voi oikeestaan istua, kävellä enkä seisoa. vaaka- asento ois kaikista paras. VOISKO TÄÄ SYNTYÄ??? yritin äsken imuroidakin et alkais tulemaan jo mut ei mitään, muuta ku toi paine.. musta tuntuu et tuun hulluksi kohta.
 
ONNEA FAZERINAN PERHEELLE! :heart:

Upupalla on tosi jännät hetket! Toisaalta olis ihana tietää tarkka aika, koska vauva vaikka syntyis, mutta toisaalta taas en sais kyllä nukuttua yhtään edellisenä yönä, kun jännittäisin niin paljon. Toivottavasti Upupa saat nyt levättyä kunnolla ennen synnytystä ja nukuttua edellisen yön!

Olo on ihan hyvä. Eilen rupesi äkisti särkemään ihan kamalasti päätä. Jouduin ottamaan buranan, joka vei pahimman terän säryltä. Se helpotti myös noita alapään kipuja hieman. Tänään oon siivonnut ja odotellut, että vauva ymmärtäisi jo ruveta vaikka edes varoittelemaan tulostaan, mutta ihan tyytyväisenä on tuo potkiskellut mahassa. Ei edes supisteluja pahemmin tullut. Ainoastaan selkää rupesi särkemään ja nyt on taas vaikea nousta ylös sohvalta, kun tuntuu pahalta takapuolessa ja nivusissa.

Haluaisin kanssa NIIN kovasti jo vauvan syliin. Äiti kertoi, että omissa raskauksissaan hänelläkin oli vauva ottanut lähtöasennon jo hyvissä ajoin ja silti mennyt kaikki neljä raskautta yliaikaiseksi. Kun niin toivoin, että kun tämä vauva on jo joulukuusta lähtien ollut alhaalla kiinnittyneenä, että se tarkottaisi jotain.

Sain pakattua vihdoin sairaalakassin. Jee!

Nyt kun on siivoillut innolla koko päivän, ei kroppa oikein kestä kävelylenkkiä. Olis aika kiva saada raitista ilmaa. Ehkä sitten illemmalla, kun on vähän levännyt.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Mimmu ja Furuno 38+2

 
Heipparallaa!

Ensinnäkin Fazerinalle ja hänen perheelleen suuresti onnea!!!! :flower: :heart: Ihanaa, oikein vauvauutisiakin pääsin lukemaan. :)

upupalle onnea matkaan maanantaiksi, oot onnekas kun sun ei tarvii enää kauaa odotella. :)

Mie en oo päässy taas pariin päivään nettiin olleskaan. Hyvin täällä voidaan, oon pidentänyt lenkkejä taas tunnin mittaisiksi ja saanut aina illaksi kohtuullisesti suppareita aikaan. Suunnitelmissa olisi viikon sisään käydä tuttavalla vyöhyketerapiassa yrittämässä synnytyksen käynnistystä. Saapas nähdä jääkö yritykseksi.. :)

Hyvää vointia kaikille, tulen taas lukemaan heti kun koneelle pääsen, saisinpa lukea taas vauvauutisia. :heart:

Niinu & itiö 38+2
 
Onnea Fazerinalle ja koko perheelle! Maaliskuiset vauvat alkaa selvästi aktivoitumaan :)

Täällä tehtiin tänään ekat havainnot limatulpasta. En ainakaan keksi mitä muuta se vois olla. Alaselässä on alkanut tuntua sellaista kuukautiskipujen tapaista kipuilua, joka tulee ja menee. Ehkä ne on jotain supistusoireita. Onko muilla tällaista selkäkipuilua? Muutamia napakampia supistuksia on myös tänään ollut, ei kuitenkaan voi sanoa vielä kipeiksi. Niin ja ilmeisesti vauva on laskeutunut jo aika alas kun vessassa pitää laukata koko ajan ja maha on ollut löysällä. Tuo kai voinee viitata suolen tyhjentymiseen vai lieköhän vaan johtuu tämän mamman hermoilusta... katsotaan mitä tapahtuu.

Cattitude rv37+3
 
Onnittelut synnyttäneille! Tosi mukavaa lukea noita synnytyskertomuksia ja eritoten synnytystä ennakoivia merkkejä. Jännitys alkaa täälläkin tiivistyä vaikka viikkoja on vielä neljä odotettavana..

Mimmukka81: huh, sinähän uskalias olet kun uskalsit Buranan ottaa :eek: Buranaa ei saisi käyttää loppuraskaudessa, se kun voi altistaa (esim. istukka-)verenvuodolle.

upupalle tsemppiä, älä jännitä kamalasti (helppohan minun on sanoa, tiedän :D ), hyvin se menee. Minun ensimmäinen synnytykseni käynnistettiin ja se lähti käyntiin vasta neljännellä yrityskerralla. Eli käynnistysyritykset olivat maanantaiaamuna, maanantai-iltapäivänä, tiistaiaamuna ja tiistai-iltapäivänä, ja siitä se sitten lähti. Lapsi syntyi ti-ke välisen yönä. Ei olllut mukavaa olla supistuksissa ma-aamusta lähtien...mutta palkinto korvasi kaiken :D

(.): maanantaina olisi synnytystapa-arvio, hieman jännittää jo!

ärrieri 35+6
 
Ärrieri Tuolla kättärillä kun olin tutustumassa, niin siellä joku kysyi, mitä särkylääkettä voi ottaa, jos on panadolille eli parasetamolille allerginen. Kätilö vastasi, että sitten voi ottaa ihan burana 400 mg. Selitti, että on turvallinen ottaa niihin epäsäännöllisiin supistuskipuihin.
Samoin urologian laitoksella lääkäri kehoitti ottamaan buranaa, jos tulee kauheita munuaiskivikipuja, koska panadol ei auta siihen särkyyn. Panadol ei auta mun särkyihin, vaikka ottaisin sitä sen 1g, joten pahoihin särkyihin on pakko ottaa sitten se burana 400. Uskon, että se ei ole vaarallista, jos ottaa kerran kuukaudessa yhden buranan, varsinkin kun lääkäri on siihen antanut luvan.
 
Fazerinalle ja koko perheelle onnittelut pienestä pojasta!! :flower:

ja upupalle onnea ja jaksuja maanantaille! :hug:

joku kyseli että miten paljo täällä vauvalla oli reisiluun kasvu jäljessä..
kun se mitattiin oli viikkoja 37+4 ja reisiluu vastas viikkoja 33+5. pää ja vartalo vastas kuitenki meneillään olevia viikkoja. lääkäri meinas että noi mitat on ihan normit ja ok.

meinaa supistella.. ja väsyttää ihan kamalasti vaikka on kyllä tullu nukuttua hyvin.
 

Yhteistyössä