**Maalismasut 2009** helmikuussa

Kivuttomat supistelut jatkuivat päivällä ja pitkälle iltaan. Neljättä päivää jo putkeen tällaista. Alkoi jo tuossa ottaa voimille nämä. :| Pakko kestää.
Ei muuta voi tässä kuin levätä. Plääh.

Mömmis 36+0 (Poks!)
 
täällä ollut nyt illan menkkamaista kipua alavatsassa. mahtaako toukka siellä etsiskellä paikkaa mihin kiinnittäytyä ;) jos vaikka ens viikolla jo rupeis tulemaan ulos. aina voi toivoa :ashamed:
hermot mulla on aivan loppu, ollut jo muutaman päivän. sitten vielä kun tuo 10 vuotias poju ei meinaan uskoa mitään :(
voipi olla hyvin että noiden hermojenkin takia pistelee alavatsasta.
noh jos nyt yrittäis mennä lepäilee tuonne pehmoselle sängylle ja toivoa että huomenna olisi paljon pirteempi :wave:
 
Vain muutamia päiviä pois koneelta, ja jo on tekstiä tulvinut =)
Onnea vauvautuneille ja koetetaan vaappua me muut eteenpäin :D

(.) Olo on kuin entisellä pressalla, joka vaappui kävellessään :kieh: Paitsi et jatkuva kuvotus ja närästys haittaa, niin myös nivuskivut haittaavat kulkua. Mutta eipä tässä varmaan enään tarvitse vaappua kuin muutamia viikkoja, arg pelottavan lähellä tuo odotettu h-hetki jo on
;)

Hömäkkä ja Möhkö 38+2
 
iltoja

oottepas taas ahkeroineet :D

ihan ekaks Fazerinan perheelle oikein plajon onnea!!! :flower: :flower: =)

Upupan puolesta jäänätään täällä! Onnea matkaan maanantaille ja stemppiä! :D

Ja Eeeva myös =) Jospa se lähtö tosiaan tulis ilman käynnistelyjä.

ÄitiKeravalla
ollut lievästi sanottuna rankan kuuloinen toimenpide. :hug:

niin se vaan on että pikku hiljaa sitä rupee maalisvauvat tekemään tuloaan ihan urakalla :D :D :xmas:

Ja mikä eniten herätti minussa hilpeyttä.. Hiq: ai se oonkin minä joku haisen imelälle/makealle :LOL: :LOL: ei hemmetti en voi olla nauramatta.. monta viikkoa oon miestä haitellu että mitä se on vetänyt kun haisee mukamas oudon makealle.. ja poikaa kans aina välistä nuuhkinut että sekinkö.. mutta että kai se oon sitten minä ite :LOL: hyvä kun valaisit ;) :whistle:

Täällä mennään taas tunteitten vuoristorataa.. pinna on kireällä kun viulun kieli ja tullut taas kyyneleitäkin vuodatettua viimeisen vuorokauden sisään.. lisäksi oma mummo todella huonossa kunnossa..

jos se tästä tasoittuis kun laittaa pään tyynyyn ja yrittää univelkoja nukkua pois (taitaa olla vaan turha toivo :headwall: )

danjuska ja vilma rv35
 
Täällä yks kukkuja. Heräsin vartti sitten ja nyt ei tu uni silmään muutamaan tuntiin. Sitten alkaa nukuttaa kun muut heräilee... :kieh: , ei yhtään kivaa.
Tulis jo, kun painaa tonne alas ja on painanut jo kauan.
Muija ja kevätmyrsky 37 + 1
 
Mitens teillä muilla maidon tulo? Mulla on tullut tippa silloin, tippa tällöin. Mutta nyt on parina päivänä paita kastunut oikein kunnolla. Kuuluukos sen nyt jo näin lähteä herumaan? Täytyy varmaan ottaa tässä vaiheessa liivinsuojukset käyttöön.
 
Eilen pidettiin lasten kanssa siivouspäivä sillävälin kun mies remppasi tytön huonetta. Itse siinä vähän päälle päsmärinä ja tuli sitten kiva olo kun on puhdasta nyt.

Juostiin ilta kaupoissa ja käytiin palkinnoksi pitsalla koko porukka. Mutta niin meni taas alapää kipeäksi että eilinen ilta oli tuskaa. JA verenvuotoa taas jonkin verran. Sais jo loppua.

Mutta mikä positiivista, nukuin tosi hyvin pitkästä pitkästä aikaa koko yön. Tietenkin pakolliset vessareissut tuli tehtyä. Mutta tuntuu taas olo ihmismäiseltä:)

Fazerinan
perheelle tosi paljon onnea ja Upupalle hienoja hetkiä huomiseksi!

Minä olen jo täysin varautunut että lasketun ajan yli menee tämä vauva, joten en osaa vielä varautua lähestyvään synnytykseen tässä mitenkään. Ja kun ei ole sokerivauva niin eivät käynnistä vaikka menisi yli lasketun ajan.

Maitoa ei ole vielä tullut ainakaan vielä. Muistan kyllä että tytön kanssa aikoinaan olisi sänky kastunut jonakin yönä mutta vielä ei itsellä sellaista nyt ole ollut.

Lotta ja rv 37+4
 
Huomenet =)

Onnittelut Fazerinalle vauvasta :flower: . Niin niitä rupee putkahtelemaan pikku hiljaa. Itselläni vielä vajaat viisi viikkoa aikaa. Odottavan aika on nyt todella pitkä. Toivotavasti oma vauski ei menisi ainakaan yliajalle.

Alapään kipuilut on jääneet. Ehkäpä tässä uskaltaa ja arvaa jo lenkillekin suunnistella ja vähän itseään rasittaa. Tympäsee jo kun lähinnä kotiympyröissä olen ollut. Huomenna on uusi neuvola ja uusi neuvolatäti, toivottavasti mukava tapaus. Se puntari hirvittää kun viime viikkoina liikunta vähäistä ja jääkaapin ovi narahtelee turhankin usein :ashamed: . Ihana kun päivät ovat pidentyneet niin on eri mieli ulkoilla.

Vauvalle oon taas ostellut kirpparilta kaikkia ihania vaatteita. Mies tuumasi taannoin että sillä on vaatetta enempi kuin meillä yhteensä... ei kait sentään :whistle: . Lupasin itseleni et enää en mee tappamaan aikaa kirpparille kun sieltä tarttuu kuitenkin jotaon mukaan.

Täällä aijotaan myöskin kestoilla ainakin osittain. Nättejä nuo kestovaipat. Ennen kuin minä mämmikoura hallitsen tuon kestoilun niin varuilta on myös kertakäyttöisiä. Etenkin kun vaipat lähinnä taskuvaippoja ja moni on tuuminut että ne ei ihan pienelle välttämättä sovi. Onneksi on harsoja ja äippäpakkauksen kuoret vaikka siihen päälle.

Hansku ja Sintti 35+2
 
myymä
Ja sinne hävis mun teksti kuin pieru saharaan! Voi samperi!

Mimmukka81: Outoa että sulle on annettu lupa buranaan. ITse en saanut ylävatsakouristuskipuun toissayönä ottaa ibumaxia (sama kuin burana) vaikka mulla ei ollt kuin panadolia juniorina. Jouduin sittne ottamaan niitä 4.. Ja nimenomaan kättäriltä tämä ohje :O

Tähän hätään ei muuta. Lähdetään tässä just laskiaisriehaan jossa on muumikin tavattavissa :p Sinne ahtaamaan laskiaispullaa ja makkaraa :D

myymä ja pikkuveli 36+3 :)
 
Kaa
Maitoa ei ole vielä tullut. Muutamia sellaisia kirkkaita nestetippoja kylläkin, mutta ei valkoista maidonkaltaista eritystä. Toivottavasti nousee sitten nopeasti synnytyksen jälkeen, imettää olisi tarkoitus.

Monenlaisia vaivoja ja kremppoja on immeisille tullut. Itselläni on se etova olo ollut jo muutaman viikon ajan ja nyt vajaan viikon verran on ollut jatkuvaa pientä närästystä... ahdistavaa. Polttelua ei isommin ole, mutta sellaista jatkuvaa jomottavaa kuumostusta tuossa vatsalaukun ja ruokatorven kohdilla. Huomenna pitää hakea Rennietä apteekista, jotta pääsee edes vähän liikkumaan ja saisi yöt nukuttua. Nyt menee tuskailuksi ja ähkimiseksi... ei ole tullut nukuttua pariin yöhön kunnolla. Mutta, ei tässä enää kauaa tartteis tuskailla... viimeistää viiden viikon päästä on vauva maailmassa. Toisaalta en pistäisi pahakseni, jos tulisi ennenkin. :)

Kaa 36+5
 
Eilen leivottiin laskiaispullat ja tänään ne pitäis sitte täyttää. :p :p Sitten lähetään mäkeen, pitäis vain saada paikallislehti käteen jotta vois katsastaa että missä päin tapahtuu. :D

maidontulosta: mulla kans alkanu vuotamaan ihan kunnolla ja ei enää ole ihan täysin kirkasta.

Huomenna olis se synnytystapa arvio. Pääsee samalla shoppailemaan. Ollaan kyllä yritetty harrastaa kolmea Ässää ja käytiin pitkästä aikaa vähän pitemmällä kävely lenkillä, mutta pientä supistelua vain illalla oli. Blaah!! Mut pakko mennä taas

jossu ja tilli 39 poksahti
 
Huomenet!

Ja heti omaa napaa.. Kotona edelleen, vaikka eilen illalla oli kovat haaveet päästä tositoimiin.. Heräsin eilen aamulla kun lantionseutua ja mahaa kolotti ihan hirveästi, oli yöllä supistellut. Koko päivän supisteli säännöllisen epäsäännöllisesti ja kipeästi. Illalla siivosin ja välillä teki mieli huutaa kun sattu niin. Ja kaikki loppu kun menin nukkumaan |O Yöllä taas heräsin kolmen-kuuden välillä puolen tunnin välein kipeisiin supistuksiin. Ja nyt taas ei mitään. Menkkamaista juilintaa vaan.. Koskaan mulla (edes edellisessä raskaudessa vesien menon jälkeen) ei oo ollu näin kipeitä luomu supistuksia.. Käynnistyksen jälkeiset oli sit ihan eri juttu.. Jospa tässä pikkuhiljaa pääsis tositoimiin..

Lisä "oireita" on päänsärky ja kuvotus.. Päänsäryt on ihan kuin ne puolivälin hormonipäänsäryt. Täytyy soittaa tuonne äippäpolille, et onko synnytyksen ja sen kivunlievityksen kannalta turvallista ottaa panacodia kun 1g panadol ei helpota yhtään!

upupa Mulla ei tarvittu käynnistykseen kuin yksi puolikas tabletti (mitä se nyt onkaan??) Ja likka oli 7h päästä sylissä :heart:

Kestoilusta innostuneita tuntuu olevan aika paljon! :) Saa nähdä miten meillä lähtee kahden vaipatettavan kans. Meillä on kertakäyttöisiä myös jatkuvasti varalta kaapissa ja likan kans ollaan luovuttu yökestoista n. 8kk ikäisenä. Meillä vauvalle on varattu noita äp:n sisävaippoja + muita pieniä sisävaippoja ja kuoria. Pari pientä taskuvaippaa löytyy myös. M-koosta eteenpäin on pelkkiä tasku- ja aiovaippoja. Harsojakin on, mutta taitavat olla lähinnä pyllypyyhkeinä meillä. Esikolla oli harsot vaippakäytössä, mutta nyt oon yrittäny panostaa sellaisiin jotka vie vähemmän kuivaustilaa..
 
Heippa mammat!

Olettepa olleet ahkeria kirjoittajia.

Ensiksikin paljon onnea Fazerinalle ja koko perheelle.
Tsemppiä huomiselle Upupalle, varmasti ihana tietää, että huomenna on se suuri päivä ja saa vauvan syliin... :) :heart:

Omaa napaa... Minusta tuntuu, että tämä raskaus menee pitkäksi... Ei ole nyt mitään tuntemuksia, vaikka viikolla lääkärineuvolassa rv 37+0, oli kohdunsuu pehmentynyt ja vauveli alhaalla (kuulumma pää tuntui siellä tutkimuksen yhteydessä)

Nyt päivät menneet hyvin ja olen käynyt shoppailemassa lähes joka päivä. Vauvelin tavarat jo paikallaan...

Tiedättekö hyviä runoja, millä voisi ilmoittaa vauvan syntymästä tekstiviestillä?

Maalismammat voikaa hyvin ja eikön jo ensi viikolla kuulla lisää vauvauutisia??!!

Savan ja vauva 37+4
 
Heipsan ja kiitos kaikille tsempeistä!!! :hug:

Täällä jännitys tiivistyy. Olen ihmeen hyvin saanut nukuttua parina viime yönä, ja oltua muutenkin suhtkoht rauhallinen. Käytiin eilen moikkaamassa mun vanhempia, tuntui että äiskä oli enemmän paniikissa kuin minä :D Kyllä tämä varmaan iltaan mennessä lietsoontuu käsien vapinaksi asti, hui olkoon sentään. Tuntuu että kaikki vaivatkin katosivat kertaheitolla kun sai tietää että maanantaina pääseekin jo hommiin.

Eilen jatkettiin rymsteerausta ja siivousta, tänään miehen veli tulee laittamaan vihdoin ja viimein taulut seiniin (ollaan asuttu tässä kämpässä syyskuusta asti eikä vielä olla saatu tauluja paikoilleen :ashamed: ) ja sitten pitäisikin kaiken olla valmista. Katselen vielä sairaalakassin sisällön läpi, ja iltasella varmaan alankin jo kulkemaan vaan ympyrää. :)

Kestoja aiotaan meilläkin käyttää, parilta kaverilta olen saanut vajaan paketin New Born-kokoisia kertakäyttövaippoja joten niitäkin tulee varmaan aluksi käytettyä. Mulla on harsoja, nauhavaippoja, Imse Vimsen sisävaippoja sekä pul-kuoria ja pian tulossa parit villahousut.

Buranasta sen verran että mullekin sanottiin silloin rv 33 kun kävin ne peräpukamat leikkauttamassa, että voi ottaa 400mg Buranaa.

Maitoa on mulla tullut jostain rv 25 asti sen verran, että liivinsuojuksia on ihan pakko käyttää. Toivottavasti tulis sitten synnytyksen jälkeenkin sen verran että imetys onnistuisi!

Tästä tämä poksuminen sitten alkaa, toivon suppareita kaikille niitä haluaville! Alkaa viikotkin olla jo monella täynnä. Itse olen tuolta tammikuisten ja helmikuisten pinoista käynyt lukemassa synnytyskertomuksia ja tulen varmasti itsekin jossain vaiheessa sitten omani kirjoittamaan, itse ainakin olen tykännyt muiden kokemuksista lukea.

Jännityksestä vapiseva upupa ja muksiva Multeri 37+6
 
upupa onnea huomiselle ja toivotaan että lähtee ensi yrittämällä :hug:
miehen kanssa ollaan vitsaltu että kun on pahin lumimyräkkä niin mie rupeen synnyttää. soitti juuri hommista että miltä näyttää joko kohta lähdetään. lunta kun on luvattu huomiseen iltaan asti eli ei ihan heti pääse mies hommista kotiin.
onneks kaveri menee illalla auttamaan niin saa vähän nopeammin hommat valmiiks jos sais miehen jo huomenna kotiin lepäilee ;)
nyt lasten kanssa peuhaamaan lumeen :wave:

cadillac ja toukka 38+5
 
Nukkuessa tulee väliajoin maitoa. Maidon väri on muuttunut enemmän valkoisemmaksi viimeaikoina.

Kivut, eilen oli rankka päivä suppareitten kanssa. Vessassa pisulla ollessani ekaa kertaa kyllä kiljahdin, kun alapäähän/häpyluuhun sattui enemmän kuin koskaan aiemmin.
Senkin olen huomannut että kivut kohdistuvat _aina_ alkuillasta - yöhön. Vaikka en ois päivällä juurinkaan liikkunut. Sais pieni tulla jo. En kestä enää näitä kipuja. :'(

Mömmis 36+1
 
:eek: Merkkailen mihin asti lukenut...

YÖKKÖOSIO limatulppa täälläkin taitaa olla irtoilemassa :x Tai sit on jotain tosi epämääräistä paksua 7cm pitkiä valkovuotoklönttejä... oliskohan edes mahdollista :whistle: veriviiruja klönteissä tosin ei ole ollut... mutta muistelen että kuopuksen kanssa limatulppa irtoili samalla lailla... eka vaaleaa ja myöhemmin vasta veriviiruja mukana.. Miten muilla? :/

aiti78kerava ja masuasukki rv.35 paukkuu.
 
Hyvää laskiaissunnuntaita! Laitettiin juuri (valmis)pullat uuniin, jotta voidaan tehdä laskiaispullia.

Maidosta Ei ole tullut pisaraakaan koko raskauden aikana. Toivottavasti sitten synnytyksen jälkeen tulee sitäkin enemmän.

Kestoilusta Sain kaverilta lainaksi yhden tuollaisen fuzzi bunzin. Oli kuulemma paras vaippa heille. Ja vaikuttikin helpolta käyttää. Uutena vaippa maksaa 18 euroa, joten kokeilen ensin. Ja sitten kokeilen noita äitiyspakkauksen vaippoja. Niitä pitää pestä monta kertaa ennen kuin ottaa käyttöön, jotta ne imevät kunnolla. Ilman huuhteluainetta. Oon pessyt ne nyt kerran.. Kokokestoilijaa meistä ei varmaan tule, mutta josko me käytettäis vaikka joka päivä kerran kestoa, niin säästää vuodessa jo 365 vaippaa! =)

Zoe-F Ikäviä uutisia tähän hetkeen, kun muutenkin tulossa iso muutos elämään. Onneksi löytyi tuo toinen työ kuitenkin! Poissaolot on tosi ikäviä. Voin vaan kauhulla odotella tuota toukokuuta, kun mies on 6 viikkoa pois. :(

Ensi viikolla pitäisi käydä vielä Ikeassa ostamassa vauvanlakanoita ja ehkä tyynynpäälisiä sohvalle. Nyt suunnittelen ompelutöiden aloittamista.

Mimmu ja Furtsi 38+3
 
Kipulääkeasioista: Minäkin kyllä ihmettelen noita ohjeita, että Buranaa saisi käyttää loppuraskaudessa. En ole koskaan mitään muuta ohjetta kuullutkaan, kuin ehdottoman kiellon loppuraskauden aikana (ja itsekin olen alalla joten tietoa löytyy omastakin takaa). Asian voi tarkistaa lääkeoppaasta (Pharmaca Fennica) tai ihan "Buranan omilta sivuilta" http://www.burana.fi/ ja tässä suora lainaus sieltä:
Parasetamoli on turvallisin kipulääke raskauden ja imetyksen aikana. Tulehduskipulääkkeet (kuten ibuprofeeni) voivat sen sijaan vaikuttaa sikiön kehitykseen ja lisätä keskenmenon  riskiä. Niitä ei tule käyttää raskauden viimeisellä kolmanneksella ollenkaan ja kahdella ensimmäiselläkin kolmanneksella vain lyhytkestoisesti ja pienimmällä mahdollisella annoksella.

On kyllä hankalaa, jos on allerginen parasetamolille, sillä se on turvallinen lääke raskauden aikana. Annas00 kyseli, voiko Panacodia käyttää ja vastaus on että voi. Kodeiini ei aiheuta hankaluuksia sikiölle. Itselle ei niin kovia kipuja tule olemaan, että Buranan ottaisin loppuraskaudessa, ennemmin pyytäisin vaikka petidiniä lihakseen pistettynä. Ja jos lääkkeen tarve on yksi kpl kuukaudessa, se kuulostaa niin pieneltä määrältä että eikö silloin pärjäisi kokonaan ilman? Toisen kipua on vaikeaa arvioida ja kun kipua on, sitä pitää toki hoitaa. Pointtini on vaan se, että todellakin neuvoja on yhtä monia kuin niiden antajiakin eivätkä lääkärit ole kaikkitietäviä jumalia. Eli kannattaa kyseenalaistaa ja hankkia tietoa myös muualta. Yksikin väärä lääke voi aiheuttaa ongelmia, tuskinpa kukaan meistä suostuisi ottamaan yhtäkään tablettia talidomidia, vai kuinka?

No niin, odottelen jo innolla lisää synnytyskertomuksia eli upupa, tulehan koneelle heti kun vaan jaksat ja ehdit huomisen koitoksen jälkeen ;)

ärrieri 36+0 poks
 
Ärrieri Ei tietenkään kukaan varmasti halua tiedostaen vahingoittaa lastaan. Oon saanut nyt kahdelta eri lääkäriltä ja yhdeltä kätilöltä kehoituksen ottaa buranaa ja sitten taas kaksi lääkäriä ei ole ollut sillä kannalla. Jotenkin ajattelen asian niin, että on helppo kieltää kaikki lääkkeet raskaana olevilta. Nämä lääkärit, jotka eri syistä (työterveys, urologia) neuvoivat ottamaan buranaa, ovat varmasti tarkistaneet asian. Onhan yleisesti tiedossa, että buranaa ei saa ottaa raskauden aikana. Tietenkään ei saa luottaa liikaa ja vara veneessä parempi. Se on aika kummallista, että lääkärit eivät sitten ole määränneet muita lääkkeitä, jotka sopisivat raskaudenajan kipujen hoitoon.

Ja noihin kipuihin, joudun ottamaan kipuihin harvoin sen buranan ja ohitan kaikki pienemmät kivut. Sitten kun sellainen migreenikohtaus tai munuaiskivikipu tulee, niin en kyllä selviä ilman lääkkeitä.

Zoe Kiva, että paikka on vielä tuttukin. Vie kauheasti energiaa mennä uuteen työpaikkaan ja tottua siihen ympäristöön. Onneksi tosiaan tässä taantumassa on hyviäkin puolia, kuten nuo asuntolainan korot! =)

Pitääpi mennä syömään, kun ruoka on valmista!
 
Soitin äitipolille tuosta kipulääke asiasta ja siellä sanoivat, että synnytykseen ja sen aikaiseen kivunlievitykseen ei ole panacodilla vaikutusta. Toki hyssytteli, et kannattaa miettiä onko noin vahvan kipulääkkeen ottoon tarpeeksi painavat perusteet. Mä olen sitä mieltä, et vaihtoehtoina on nukkumatta jääneet yöunet tai särkylääke niin kyllä kallistun lääkken kannalle. Väsymys tahtoo tuplata kaikki vaivat. Mietin tuota panacodia lähinnä siltä kannalta, et jos vaikka heti lääkkeen oton jälkeen menis vedet ja synnytys käynnistyis nopeasti, niin jäiskö joku hyvä puudute tms saamatta kun vaikka codeiinilla ja sillä toisella lääkkeellä ois joku yhteisvaikutus.. No onneksi ei kuulemma ole..

Tänään ei sit ole supistellut |O Minä jo haaveilin, et jospa sais jo vauvan maailmaan ja hoidettavaksi :heart: Ja sais muuta ajateltavaa ja vaihtelua särkyihin :D

Mimmukka On muitakin aineita joita kannattaa välttää kestojen pesuaineissa. Esim valkaisuaineet heikentää kosteussulku kankaiden toimintaa ja zeoliitti saattaa tukkia fuzzeissa käytetyn microfleece kuivaliinan. Sen kyllä huomaa käytännössä jos vaippa valuttaa kaiken pisun haaroista :) Meillä hyväksi havaittu pesuaine vaipoille (ja lähes kaikelle pyykille) on erisan color. Mutta huuhteluaine taitaa olla pahin vaippojen pilaaja :) Meillä hurahdettiin kestoihin pikkuhiljaa, mies vaihtaa vaippoja yhtä sujuvasti ja ilman ongelmia. Haaveena ois ostaa likalle pari kunnon yövaippaa, mut kertasijoitus aina hirvittää. Tämmöstä oon haaveillu, pyörittelin tuolla kotipuodissa pitkään käsissä ja tuntui ihanne yövaipalta meidän likalle. http://www.sampsukka.com/tuotteet.html?id=53/1131
 
Laskiassunnuntaita!

Cattitude, täällä on kans ollut menkkamaisia sellkäkipuiluja viime päivinä. Eilenkin kapuuareissulla sattui selkään niin vietävästi, että mies luuli et lähetään synnyttään.

Zoe, sä oot kyllä uskomaton! :p Jaksat siivota ja puunata kämppää jatkuvasti. :LOL: Mekin eilen laitettiin pinnis ja hoitopöytä vauvaa varten kuntoon ja samalla vaihdettiin järjestystä. Mä olin jo tuon urakan jälkeen ihan kypsynyt koko siivoamiseen. Mutta tuli kyllä hyvä mieli, kun nyt on kaikki vauvaaa varten valmiina, joten ei muuta kun tervetuloa vauva maailmaan!

Upupalle paljon tsemppiä ja voimia huomiselle! Mullakin käynnistettiin eka raskaus ja käynnistelyissä meni 3 päivää. Maanantaiaamuna aloitettiin ja poitsu syntyi ke-to välisenä yönä. Kolmena päivänä sain cytoteciä suun kautta, mutta eivät vaikuttaneet mitään vasta kun keskiviikkona. Yöt olin käynnistelyjen ajan kotona, koska supparteita ei ollut ja muutenkin kaikki oli ok. Ja halusin nimenomaan päästä kotiin yöks, vaikka mulla olikin petipaikka svo:lla. Loppujen lopuks itse synnytys kesti n. 12 h, mikä on ihan keskivertoaika ensisynnyttäjälle.

Maitoa ei ole tullut vielä yhtään, ja on edelleen semmoinen tunne ettei kauheesti tuukaan. Suoraan sanottuna mulla on tuon imetyksen suhteen aika negatiiviset ajatukset, joten mua ei haittaa vaikkei maitoa tulis ollenkaan. Korvikkeellla pärjää yhtä hyvin.

Ja tulkaahan heti kertomaan kun on jotain kerrottavaa, mäkin tykkään tosi paljon lukea synnytyskertomuksia ja viime hetken oireista ja fiiliksistä ennen synnttämään lähtöä.

marza ja minimuru 36+0 (viikot poksuu =) )
 

Yhteistyössä