**Maalismasut 2009** helmikuussa

maidontulosta: mulla alko esikoisen kans maitoa tulla n. viikolla 30 ja siitä asti on tullut kokoajan.. esikoinen täytti nyt tammikuussa 6vuotta.. :)
ainoastaan tämän raskauden alussa oli parin viikon tauko jolloin ei tullu, anoppi sano että "niin ne lehmätki menee umpeen ku alkavat oottaa" :D
maitoa tuli ainaki ekan kans niiiiin maan kamalasti, että jos nyt sama taas ni ajattelin kyllä myydä sitte eteenpäinki maitoa.
 
Maitoa tulee aika vaihtelevasti. Mä oon vähän hölmö ja puristelen nännejä päivittäin. Välillä tulee ihan valuen, välillä taas ei tipan tippaa. Joinain aamuna olen herännyt kainalot märkänä tai valkoista kuivunutta mönjää käsivarsilla.

Raskausarpia ei ole vielä tullut, mutta nyt alkaa tuntua vatsanahassa ilkeältä. Kiristää ja tuntuu, että repeää ihan koska tahansa. Jos vielä kuukausi menee, niin nahka varmasti repeää kunnolla.

Ensi viikolla pitäisi käydä ostamassa sairaalakassiin vähän tarvikkeita: Lansinohia, perusrasvaa, pillimehuja, pientä purtavaa molemmille. Vauvan kassi on kunnossa, mutta omaa pitää järjestellä. Mm. kamera, huulirasva, muutamat meikit, liivit, shampoo ja hoitoaine pitää saada mukaan itse pakaten. Muuta voi sitten mies tuoda jälkikäteen, kun sairaalaan on matkaa vaan satoja metrejä.

Ristiäiset on alustavasti sovittu toukokuun viimeiselle viikonlopulle. Järjestetään siskon kanssa yhteisristiäiset ja hänen laskettu aika on vasta hieman ennen toukokuun puoliväliä. On kuitenkin todennäköistä, että vauva tulee hieman aiemmin. Sumplitaan sitten aikaa uudestaan huhtikuun alussa sen mukaan miltä tilanne näyttää. Yhteen paikkaan lähetin jo kyselyä tilavuokrasta.

Melita ja Samuel 37+4
 
Pikku kyselyä.. Onko muilla liittynyt supistuksiin päänsärkyä? Lähinnä kipeisiin supistuksiin.. Mulla särki päätä koko tuon ajan kun supisteli kipeästi ja kun loppuivat niin loppu myös päänsärky. Mystistä.. Mietin et onkohan hormoneilla joku osuus asiaan. Tekihän ne keskiraskauden aikoihinkin monen päivän päänsärkyjä. Mulla ei oo ollu myöskään mitään viitteitä raskausmyrkytykseen.
 
Kaa
Galluppia ihan muusta aiheesta kuin raskaudesta; minkäs alan harrastajia ketjulaisissa on? Paljon on puhetta ollut työstä ja perheestä, raskaudesta tietysti, mutta mitäs muuta elämään mahtuu? Onko joku harrastus jäänyt tauolle tai kokonaan pois raskauden ajaksi?

Itse harrastelen kaikenlaista koirajuttua. Koulutan myös muita. Omina lajeina on agility, tokoilu, "mettälajit" eli jäljestys ja noutajamaiset harjoitukset. Näyttelytkin ovat tuttuja. Koiraharrastuksen lisäksi harrastan lattaritansseja. Muuten aika menee kotona maatessa tai töissä. Näin mammaloman ulkopuolella. Harrastukset ovat oman agilityn ja tanssin suhteen nyt tauolla, mutta jatkuvat heti kun vaan on mahdollista. Kesällä viimeistään lähdetään sekä treenikentälle että tanssisaliin.
 
harrastuksista mitkä tosissaan jäänyt aika paljon pois raskauden myötä. spinningiä tulee poljettua ja jumpassa käytyä. ei vaan ole pystynyt enään mitään raskasta tekemään. heti olis tarkoitus taas aloitella kun vähänkin kykenen. sais nämä raskauskilot pois =)
sitten tuota rakennekynsien tekoa pidän harrastuksena. sitä teen vain satunaisesti kun joku haluaa. tässä loppuakohden tuntuu vaan asiakkaita tulevan lisää :whistle:
 
Harrastuksista, mun leppariharrastus on uinti, jota jatkan edelleen noin kerran viikossa. Käyn myös pumpissa ja spinnigissä sekä talvisin laskettelemassa. Tosin tuo laskettelu on viime vuosina vähentynyt noin pariin kertaan vuodessa. Ja tänä talvena tuskin pääsen mäkeen ollenkaan. :|
 
Annas En tiennytkään noista muista pesuohjeista. Oon kuullu vaan tuosta huuhteluaineesta. Meillä taitaa onneks sattumoisin olla tuota erisanin pesuainetta! :) Ihanan näköisiä noi sampsukan aiot! Kalliita nekin, mutta saattais olla aika hyviä.. Paljon kivemmat kuosit kuin fuzzeilla.

Harrastukset Vuorotyön takia on tuntunut hankalalta harrastaa jotain tiettyä lajia kerran viikossa. Aiemmin harrastin vatsatanssia. Nyt koiran kanssa lähinnä lenkkeilyä, koska se on aika vanha ja ollut melkein sokea koko ikänsä. Eli agilityt ja muut oli unohdettava heti alkuunsa. Löytää esim lelun törmäämällä siihen. Ja piilosta aletaan silleen, että metsässä astun askelen sivuun ja olen hetken hiljaa, niin koira on ihan pihalla taas ja juoksee ohi. Äänen perusteella tulee luokse. Ei tuo nenätyöskentely nytä olevan vahvinta lajia.. ;)

Sitten soitan omaksi iloksi pianoa muutaman kerran viikossa. Ja raskauden myötä olen näköjään alkanut ommella juttuja. :D Odotan kovasti syksyä kun suunnitelmissa on aloittaa vihdoinkin joku ohjattu liikuntajuttu, mikä on ollut aiemmin hankala järjestää.

Ja painosta Mietityttää paljonkin, että saankohan näitä kiloja karistettua. Mun tuurilla laitoksella lähtee joku neljä kiloa ja tuon kotiin kropassani 8-9 kiloa. Siinä on sitten työsarkaa. :ashamed:
 
Kaan harrastusgallupiin: Minä harrastan kaikenlaista :) Luonnossa liikkuminen on tullut kuvioihin miehen mukana. Useimmiten mukana ovat kiikarit ja kaukoputki eli katsellaan lintuja, valokuvataan ja kesällä innostuttiin perhosista ja sudenkorennoista. Myös eri kasvit, sienet, sammalet yms. kiinnostavat.
Matkustelua harrastetaan sekä kotimaassa että ulkomailla, kolmen vuoden sisällä ollaan reissattu Suomea läpi Utöstä Nuorgamiin ja ulkomailla ajeltu Euroopassa ja käyty Afrikan lintuparatiisissa eli Gambiassa. Meillä oli matka varattu nyt tammikuuksi Vietnamiin, mutta jouduttiin se sitten perumaan kun en olisi voinut silloin enää lentää. Tänään juuri suunniteltiin miehen porukoiden kanssa kimppareissua Kanarialle ensi syksyksi.
Pienestä asti olen harrastanut lukemista, kirjoja saattaa mennä 3-5 viikkotahtia. Meillä kun ei ole telkkua niin kirjaan tulee tartuttua helpommin, ja kun anoppi on kirjastonhoitaja niin sekin helpottaa tätä harrastusta huomattavasti =) Mies on myös innokas lukija, taitaa ottaa Alistair Reynoldsin mukaan synnärille. Oma lempikirja on Laura Esquivelin ''Pöytään ja vuoteeseen''. Synnärille otan mukaan Oksasen ''Puhdistuksen''.
Synnärille pääsee mukaan myös pieni luonnosteluvihko, olen harrastanut eri kuvataiteita pienestä pitäen. Askartelua, piirustusta, posliininmaalausta yms. Muutama vuosi sitten innostuin nukkekodin rakentamisesta, mulla on ikuisuusprojektina pinkki 1:12 nukketalo.
Liikuntaa harrastan nykyään hieman laiskasti, teininä kävin innokkaasti rinteessä lumilautailemassa.

Nyt katsomaan sairaalakassit läpi, sitten suihkuun ja jos vaikka yrittäisi saada unenpäästä kiinni. PITÄKÄÄ PEUKKUJA!

Huomenna Multerinsa syliin saava panikoiva upupa 37+6
 
Minäkin olen harrastanut vatsatanssia muutaman vuoden ajan, aina silloin tällöin. Nyt kävin koko syyskauden jouluun asti kerran viikossa työväenopiston tanssitunnilla. Joka tunnin jälkeen oli aivan mahtava olo! Luulen, että se on voinut osaksi vaikuttaa siihen, että raskaus on mennyt ilman suurempia kremppoja. Siinähän keskitytään paljon keskivartalon liikkuvuuteen. :) Ompelukoneella ompelu on yksi tärkeä harrastukseni, joka on lapsuudesta asti ollut lähellä sydäntä ja sitä on voinut harrastaa näihin päiviin asti.
 
harrastuksista: mulle kaikki käsillä näpertely on kivaa. kutominen (lähinnä villasukkia viime aikoina), piirtäminen, maalaaminen, kirjottaminen ja haluaisin vielä oppia sen huovutuksen, mutta kun tuntuu ettei sille ole koskaan aikaa. Niin ja lukeminen on kans sellanen mitä tulee harrastettua jahka löytää välistä rauhallisen nurkan siihen hommaan.
 
Harrastusgalluppia: Koirien kanssa ollaan innostuttu tokoamaan, tavoitteena on tosta meen neidistä tehdä tokovalio.. :whistle: :LOL: Agility ja joku jälki- ym. kiinnostais, en vaan tiedä onko tosta meen pienestä rodusta jälkeen tai tommoisiin, agilityyn sopis kyllä loistavasti.
Kisattu ei olla vielä tokossa ollenkaan, kun meen vanhempi koira syö kortisonia eli ei saa kisata ja narttu on vielä liian nuori. Huhtikuuksi oon ottanut tavotteeks korkata alokasluokan :p täytyy vaan harjoitella sit kovasti vauva kantoliinassa :D :heart:

Ratsastusta harrastin kanssa marraskuuhun asti, olisin varmasti pidempääkin mennyt mutta tuli niin pitkä tauko siinä tuntien peruuntumisen takia et sit ei enää uskaltanut mennä. Ehkä kesällä tai syksyllä sitä sitten jatkan.
Pianoa soittelen omaksi ilokseni aina kerran kuussa :D Salille on kortti, mutta harvemmin tuli käytettyä..


Upupalle
tsemppiä! Muaki rupes jännään jo :LOL:

Kestovaipoista pesupähkinät on oikein loistava pesuaine kestovaipoille kuulemma! Saippuaa kun ei saisi olla yli 5%, pesupähkinöissä sitä ei oo.
Meillä kestoillaan, aluksi osittain ja varmaan myöhemminkin niin, että aina välillä kertiksiä esim. reissuissa. Meillä kävi tosi hyvä tuuri siinä, että mun veli sai vauvan marraskuussa ja ne otti kanssa kestot käyttöön heti alusta alkaen. Saadaan heiltä kaikki new born-kokoiset vaipat lainaan joten voidaan ihan rauhassa kokeilla mistä ite tykätään ja mitkä sopii meen vauvalle. Aika iso rahallinen säästö tuli siinä. Ite ostetaan sitten niitä isompia kokoja sen mukaan mitkä hyväks todetaan. Meen äitikin on hurahtanut kestoihin, se ompelee niitä ja kutoo villahousuja meille molemmille, nyt se on ilmottanut mut ja ittes kestovaippaompelukurssillekkin :D :LOL: se vaan sattuu olemaan samana päivänä kun LA, joten saapi nähdä et ehdinkö osallistua.. :LOL:

Kysymys nyt koiraharrastajille: miten ootte kouluttaneet koiraanne olemaan haukkumatta? Meillä kun ei mikään tunnu tehoavan.. |O Uroksen kanssa varsinkin, on tosi vahtikoira. Kaiken näköistä ollaan kokeiltu, nyt alkaa neuvot loppumaan. Voi silti olla et meen täytys taas tarkistaa tilanne johtajuuden kannalta, ehkä koiruus kokeekin olevansa johtaja ja vahtii sen takia niin tarkkaan.. :kieh:

garbalo 38+1
 
Harrastuksista... Odottelen kevättä ja jälkitarkastusta kuin kuuta nousevaa, että saan luvan lähteä juoksemaan. Onnistuin koukuttamaan itseni lenkkeilyyn pari vuotta sitten, mutta se sitten jäi alkuraskauden väsymyksen ja hullumaisen työmäärän takia vähemmälle, ja syksyllä tuli liikuntakielto, joten nyt polttelee jo jonnin verran :) Mukavinta on se, että kyseessä on miehen kanssa yhteinen harrastus. Juoksurattaatkin sain kaverilta edukkaasti hankittua :) Muutenkin liikuntaa oon kaivannut eniten raskauden aikana, varsinkin kun osittain liikkumattomuuden ansiosta raskauskiloja on kertynyt 18.
Muuten aika kuluu hyvin kirjojen parissa, nukun yleensä aika vähän, joten kirjoja tulee luettua paljon. Onneksi mies on tottunut nukkumaan vaikka mulla olisikin lukuvalo päällä :)

Jeps, ensi yönä vois vaikka supistusten kanssa valvoakin, kun tulee oscarit! :) Tosin mun tuurilla todennäköisesti kerrankin ku olis jotain hyvää ajanvietettä, niin sitten uni maittaa koko yön.
 
Hei!

Uskallanko vielä myöhäisherännäisenä ilmoittautua maalismasuihin? Olen 27-vuotias ja odotamme ekaa lastamme. La on 25.3 ja synnytyssairaala OYS. Tyttölupaus saatiin ultrassa vasta äskettäin. Olen taustaillut koko raskauden aikana tässä ketjussa, mutta on vaan jäänyt liittymättä virallisesti mukaan. Nyt kipulääkekeskustelu sai minut rekisteröitymään.

"Parasetamoli on ensisijainen vaihtoehto ja turvallinen kaikissa raskauden vaiheissa.

Tulehduskipulääkkeissä ensisijainen valinta ibuprofeeni (=Burana, Ibumax, jne.). Alkuraskauden aikainen runsas käyttö voi mahdollisesti lisätä keskenmenoriskiä.
Tulehduskipulääkkeiden toistuvaa käyttöä 32. raskausviikolta eteenpäin tulee välttää (vaikutus sikiön oikovirtauskanavan ennenaikaiseen sulkeutumiseen ja munuaistoimintaan)."
Lähde: Lääkärin käsikirja 16.3.2007

Eli kertaalleen jos Buranaa on joutunut nappaamaan, ei ole lapselle vielä mitään haittaa aiheuttanut. Kuitenkin jos ilman pärjää, on parempi jättää Buranat ottamatta.

Ajattelin vaan, että haluan tuoda faktaa keskusteluun, ettei kukaan turhaan huolehdi ottamistaan lääkkeistä.
Toivottavasti vielä mukaan mahtuu!!

T. Eka + masu 35+4
 
Upupalle tsemppiä synnytykseen. Aika hienoa oli lukea, että huomenna on multeri sylissä! Huh huh. Uskomatonta! Onnea, toivottavasti kaikki menee hyvin!

Tervetuloa Ekakertlainen! :flower: Kiitos tuosta kipulääketiedosta! =)

Harrastuksista vielä, tulee tietenkin mieleen uusia harrastuksia. Luen myöskin mielelläni ja kuljailen luonnossa!

Tänään olen saanut paljon ompelujuttuja valmiiksi! Ompelin kehtoon pikkupeiton ja reunasuojan, sekä ompelin kapalon mukaellen tuota miracle blankettia. Saa nähdä, toimiiko käytännössä sitten! :)

Nyt sitten nukkumaan! Hyvää yötä kaikille! Varsinkin Upupalle, jolla on viimeinen yö ennen vauvaa! :heart:
 
myymä

Tervetuloa Ekakertalainen :)

Ja huomenta muut! (Upupalla onkin tänään jännät paikat, eli sinne kovasti tsemppiä!!!!)

Erittäin huonosti "nukuttu" yö takana. Johtuen mun yhdestä ystävyyssuhteesta jota mietin koko yön. (On henkisesti sairas, tarvitsee apua mutta nyt itselläni ei enää riitä resurssit pitämään häntä jatkuvasti hengissä vaan odotan ja toivon että hän hakee apua)
Pääkivustakin oon kärsinyt koko yön eikä ole edes panadolia koko talossa. Pakko käydä tänään hakemassa!!

Ei tähän hätään muuta, tuun kirjoittelemaan myöhemmn tänään paremmilla voimilla!

Myymä ja pikkuveli 36+4
 
:( Aikainen aamu, lapsukaiset laitettu tarhaan. Inhottaa nämä aikaiset aamut lapsille :ashamed: kun miehellä on työkeikkoja. Joutuvat raukat sit olemaan siellä 10h ja äiti makaa vaan kotona, Raivostuttavaa |O Hyvä jos tuo 10 edes riittää... mies joutuu karkaamaan aiemmin. Onko täällä muita, jotka ovat pakosta joutuneet laittaa lapsukaiset tarhaan, vaikkei itse haluaisi? :/

Upupaelle paljon tsemppiä, jännää...

Itse Edelleen kokonaisena :LOL: supistuksetkin on johonkin hävinneet, masuasukki tosin tosi hiljainen, ei siis riehu niinkuin ennen. Nyt vain noita kamalia viiltelyitä jalkoihin, kun masuasukki poraa päätään... hermot jää puristuksiin, lääkäri sanoi. |O

aiti78kerava 35+1
 
Huomenta!

Muun perheen talviloma takana, nyt ehtii tännekin. Lähetin juuri poppoon liikkeelle ja nyt on aamiaisen aika itsellä.

Ensikertalainen tervetuloa!

Upupa onnentoivotuksia tälle päivälle!

Harrastuksista pisimpään on mukana tainnut seurata puutarhanhoito, siitä innostuin jo lapsena. Viime kesänä jäi piha aivan hunningolle kun olin niin huonovointinen etten pystynyt mihinkään. Saa nyt sitten nähdä minkä verran ensi kesänä ehtii touhuilla. Jonkin verran on jo siemeniä odottamassa esikasvatusta. Lukeminen on tainnut olla jokseenkin yhtä kauan kuvioissa. Luonnossa liikun myös mielelläni, sekä päämäärättä että marjastaen ja sienestäen. Erilaisissa venyttelypainotteisissa jumpissa olen myös tykännyt käydä, sopivat tällaiselle ihmiselle joka on notkea kuin rautakanki. Kaikenlainen käsillä tekeminen on myös mukavaa. Eikä tietysti pidä unohtaa valokuvausta. Siinähän noita jo tulikin. Aika pitkälti painottuu harrastaminen tässä elämäntilanteessa sellaiseen mitä voi tehdä silloin kun itselle sopii, vain nuo jumpat ovat tiettyyn aikaan ja paikkaan sidottuja.

Supistelut ovat kummasti hävinneet näin raskauden loppua kohti. Hyvä vain kun uskon ja toivon tämän pikkukaverin syntyvän mahdollisimman lähellä laskettua aikaa. Molemmat tytöt ovat syntyneet parin päivän heitolla laskettuun aikaan, eivätkä silti ole olleet mitään jättiläisiä. Joten tuskinpa on sitten tämäkään, ja silloin on hyvä kasvaa kokoa masussa mahdollisimman paljon, kun ei kerran ongelmia ole. Lisäksi olen suunnitellut pitäväni lasten yhdistetyt syntymäpäivät ensi viikonloppuna, olisivat sopivasti puolivälissä kummankin varsinaista syntymäpäivää. Eli ainakin silloin olen toivottavasti vielä yhtenä kappaleena.

Metsälauha & Pyry 37+5
 
Harrastusgalluppi: Kuntosali, Vespailu ja karting. Kuntosalilla kävin vaihtelevalla menestyksellä loppusuoralle, karting jäi tauolle heti plussaamisen jälkeen ja Vespa on talviteloilla. Koirakin minulla on (lapinkoira), mutta se on vanhempien luona parinsadan kilometrin päässä, joten en pääse lenkittämään sitä läheskään niin usein kuin haluaisin.

Tänään lääkäriin, mitään akuuttia ongelmaa ei ole, käyn vain ennen sektiota varmistamassa että kaikki on ok.

T.Marais ja Mökö 38+1
 
Jännittää Upupan puolesta :) Näkeekö vauva tänään päivänvalon vai meneekö useampi päivä... Eeeva, kiitos siitä vastaainevastauksesta, nyt tajuan. Varmaan huolestuttaa välillä.

Varmaan tälläkin hetkellä tästäkin ketjusta osa on jo synnyttämässä, aatelkaa.

Täällä kaikki valmiina vauvaa varten. Ehkä kasseja vois vähän täydentää vielä. Uskon että vielä menee kuitenkin se viikko ainakin.

MM 39+1
 
Heips!

Karmea yö takana, mies päivystää työnsä puolesta ja puhelin oltava auki myös öisin. Olo edelleen etova ja Möhköllä varmaan painoa jo aikalailla kun painaa asennossa kuin asennossa. Mut eiköhän se tästä taas uusi viikko pyörähdä käyntiin =)

Harrastusgalluppi: Harrastelen kuntosalilla käymistä sekä koiruuden lenkkeilyttämistä. Lisäksi entisöin huonekaluja ja remontoin taloamme. Meillä ei myöskään katsella tv:tä, joten luen aikasta paljon kirjoja sekä erilaisia lehtiä. Sekä hyvän ruuan ja viinien kokeilu (nyt jostain syystä jäähyllä :D ) on mielenkiintoista.

Upupa varmaan jo tositoimissa, toivottavasti kaikki menee ok! Ja kohta meitä taitaa olla muitakin vauvautumassa :heart: Paitsi et itse taidan olla valtava ronsu vielä muutamia viikkoja :kieh:

Noi jonkun mainitsemat pesupähkinät on mielestäni tosi hyvät myös atoopikoille!

Nyt imurihommiin ja nauttimaan hetken hiljaisuudesta :wave:

Hömäkkä ja Möhkö 38+4
 
Omaa napaa taas... :kieh:

Supistelee vieläkin yhteen menoon. Koko yönä voinut nukkua ja nytkin on maha pinkeenä. Epämiellyttävää ja välillä tuskallista. Ei oikein nyt pysty minnekkään lähtee kuin olla paikallaan. Tosiaankin vain supistelee mutta mtn muuta merkkejä ei ole/näy.... turhauttavaa(!). :| Helpottuis tääkin edes puolen päivän ajaksi. Olokin hiukka huono.

UUii, upupalle iisot peeukut !!! :hug:

Pitäiskö huomenna etsiä jostain kahvilasta laskiaispullaa? Iski himo 1 isoon kermaiseen pullaan. :D

(muoks. Hitto sekosin jo noissa viikoissa. Äsken näky 35 :ashamed: )

Mömmis 36+2
 

Yhteistyössä