**Maalismasut 2009** helmikuussa

mies pitäis tulla mukaan synnytykseen, mut saa nähä miten saadaan esikoisen hoito järkättyä. just tässä illalla kummitäti ilmotti että oliki saanu töitä. mikä on sinänsä hyvä, mut meidän kannalta ei niinkään. ei siis oo varmaa hoitopaikkaa nyt....
 
Mianjo! Sama juttu hammaslääkärin kanssa. Mä en voi käsittää. Kaikissa oppaissa kerrotaan, kuinka raskaana ollessa täytyy kiinnittää erityistä huomiota hammashuoltoon ja käydä tarkistuttamassa purukalusto hammaslääkärillä. Itsekin varasin ajan heti ensimmäisen neuvolakäynnin yhteydessä ja vasta vähän aika sitten sain lapun, jossa kehotettiin varaamaan aika. Soitin ja sain ajan lasketun ajan jälkeen! Kyllä hiukan tökkii tuo systeemi!!! Inisin sinne puhelimeen, että enkö saisi ennen, kun en tiedä vointiani mahdollisen sektion jälkeen. Mulla aika on siis rv 37+5. Että semmoista raskausajan hammashuoltoa tarjoaa meidän kunta.
 
iltaa tulinpa piipahtamaan vaikken enää listalla näkynyt kun en ole paljon täällä vieraillu....mut kuiteskin ajattelin että onkohan muilla samanlaista vaivaa! Mulla on maha ollu jo monta viikkoa tosi löysällä mutta ripulix ei kai voi sanoa kun en kolmea kertaa joka päivä joudu käymää!?ja viikkoja nyt 35+
Kiitos jos viitsitte vastailla josko samoja oireita! ja yleensä olen raskaus aikoina kärsinyt ummetuksesta!
 
Moi!

Onpas taas tullut tekstiä.

Iines, älä suotta pelkää käynnistystä. Mulla käynnistettiin eka synnytys, mutta ei siitä mitään pelkoja jäänyt. Supistelut alkoi pikkuhiljaa ja synnytys kesti sen mitä muutenkin eka synnytys kestää keskimäärin.

Marais, mulla ei maha ehtinyt palautua ekan synnytyksen jälkeen kun jo tulin uudestaan raskaaksi. Eli noin vuoden kerkesin elätteleen toiveita että maha palautuu, mutta siihen se nahka jäi. Tuskin ikinä lähtee pois...

Kahvia juon entiseen malliin, eli n. 3 kuppia päivässä.

Samppa, etkö saa automaattisesti neuvolasta aina seuraavaa aika kun siellä käy? Mun ei ainakaan tarvi soitella neuvolasta ikinä aikaa, kun aina varataan seuraava aika sillä käynnillä.

Mies TULEE mukaan synnytykseen. Mä en synnytä ilman sitä. Piste.
Meillä on sillain hyvä tilanne, kun anoppi on perhepäivähoitaja, eli aina kotona, niin voidaan viedä esikoinen sinne mihin kellon aikaan tahansa.

Sukulaiset ei oo ostellu kummemmin mitään vauvalle, eikä me oikein mitään tarvitakaan kun on jo kaikki esikoisen jäljiltä. Esikoiselle sen sijaan meidän molempien vanhemmat osti kaikennäköistä, kun silloin piti hankkia niin paljon kaikkea. Uudet vaunut ostettiin tälle vauvalle ja niistä mun porukat maksoi puolet. Anoppi lupas ostaa kastemekon, jos tulee tyttö; meillä kun ei kummankaan suvussa ole ennestäänn kastemekkoa tytölle. Pojalle kyllä löytyis.

Nyt iltapalalle ja nukkumaan.

marza ja minimuru 33+3


 
pienihetki: Mulla on kans ummetus vaihtunut mahan löysyyteen. Useampana päivänä jo olen saanut useamman kerran käydä muttei kuitenkaan siis ole varsinaista ripulia. En tiedä mistä johtuu.

Streptokokki testataan multa huomenna kun menen lääkäriin. Täällä otetaan rutiinisti kaikilta.

Mies tulee mukaan synnytykseen. Muuta vaihtoehtoa ei oikein olekaan kun yksin en tahdo mennä ja sukulaiset ja läheisimmät ystävät asuvat Suomessa :)

Miehen vanhemmat ostivat meille vierailullaan turvakaukalon. Muut hankinnat on tehty itse. Saa nähdä alkaako paketteja tupsahdella postista kunhan vauva syntyy. Molempien vanhemmat ovat kyllä tulossa myöhemmin keväällä ja kesällä käymäänkin ja voisin hyvin kuvitella, että jonkinlaisia lahjoja on vauvalle silloin tulossa.

Mä olen joka ilta kyykkäillyt lantion helpompi avautuminen mielessä. Synnytysvalmennuksessa sitä ihan suositeltiin. Hassua on se, että vaikka paikat olisi kuinka kipeät illalla niin kyykkääminen ei satu ollenkaan. Tehdään siis niin, että mies pitää käsistä kiinni ja ikään kuin vähän nojaan taaksepäin, selkä suorana kuitenkin, ja kyykkään lattiaan saakka muutaman kerran. Jospa tuosta jotain apua olisi.

Huomenna siis lääkäriin. Vähän hirvittää punnitus kun kotivaaka näytti tänään nousua reilun kilon vähän yli viikon takaiseen punnitukseen verrattuna. Tuntuukin kyllä, että jalat olisivat hieman turvoksissa. Täytyy popsia ananasta iltapalaksi ja toivoa tiheitä vessakäyntejä ensi yölle :LOL:

nipsunapsu 35+6, huomenna tasan neljä viikkoa laskettuun, hui!
 
Mies tulee mukaan synnytykseen. Aattelen vähän samoin kuin Marza, että mä en synnytä ilman sitä. Piste. Vaikka sitä sanotaan, että sen täytyy olla miehen oma päätös, niin mä olen sitä mieltä, että jos lapsi on yhdessä laitettu alulle, se viedään myös yhdessä loppuun asti. Koska mä en voi perääntyä, niin miksi hänkään sen tekisi. Mutta ei siitä ole onneksi tarvinnut keskustella, on tulossa ihan oma-aloitteisesti.
 
Iltaa, tai yötä!

Dementia, menee jo huolestuttavaksi kun sanon muroja sipseiksi ja appelsiinia ananakseksi. En muista yhtään mitään mitä tein silloin ja silloin. Rupes vähän jo muutenkin pelottamaan tämä. Onneksi asensin tieskan työpöytään muistilappu-softan. Auttaa ihan kamalasti. :ashamed:

Anoppi ja äiti toi/tuo vaatteita vauvalle. Jatkossa kyllä vois sanoa että mielummin jtn kamoja tois kuin vaatteita. Meinaa olla kohta isot kasat niitä.

Ompelukone pitäis kyllä hakea lainaksi ja ommella vihdoin ne petivaatteet vanhoista lakanoista. Huhhuh.

Raskausarvet näyttää tummuneen, rasvausta on ollut jo koko tän ajan. Kutisee välillä ihan kunnolla. Hrr...

Meilläkin mies lähtee mukaan synnytykseen. Sitä vähän jännittää. :heart:

( . ) Huippaa ihan kauheasti, pitäis kyllä tuplata rauta-annosta. Pikkurinsessa on möyrinyt koko illan ihan kunnolla. Välillä se on niin epämiellyttävää että vois vähän tökkiä takaisin. :D
Häpyluu alue on särkenyt kunnolla yhteen menoon ja se tuntuu niin pahalta että en haluais liikkua mitenkään. Se tosiaan _sattuu_! Inhottavaa.

Mömmis & potkija 33+4
 
Huomenta,

Mies lähti töihin ja poika hoitoon, minäpä odottelen kahvin valmistumista. Kahvia siis juon vain aamulla. Pahoinvoinnin vuoksi jäi kahvit alussa juomatta mutta n. raskauden puolessa välissä alkoi kahvi taas maistua. Silloin meni täysi sallittu määrä eli 3 kuppia mut nyt on alkanut tökkiä, vain aamukahvi enää uppoaa.

Synnytykseen lähtee mies mukaan. Anoppi ja appiukko ovat päivät kotona, kun heillä on maatila, joten saadaan lapsenvahti ihan milloin vain. Jopa niin hyvin, että jos/kun lähtö tulee yöllä, niin he voivat tulla meille ettei pojan unia tarvi häiritä.

Mulle on iskenyt se kuuluisa pesänrakennusvietti. Tekis mieli vaan siivota ja siivota, leivontatarvikkeet on pariinkin herkkuun ostettu valmiiksi, samoin aion tehdä pakkaseen pari ihanaa kauraleseleipää :p. Eilen pesin kolme koneellista pyykkiä ja vielä vaan olisin voinut pestä lisää, mutta alkoi kuivaustelineet loppua kesken. No, onneksi talo on päässyt viime viikon aikan kamalaan ja rähjäiseen kuntoon, joten siivottavaa riittää :D.

Oman navan valitusta: Mä nukuin huonosti. Jouduin käymään kahdesti pissalla enkä nukkunut kovinkaan vahvasti koko yönä. Kunnon asentoa ei tuntunut löytyvän ja tuntui että mä paistun sinne sänkyyn. Oli siis tosi kuuma. Alkaa hormonihiki nousta pintaan :x .

Sitten uusi kysymys: Onko teille tullut mitään omituisia mieltymyksiä makuja ja hajuja kohtaan?

Tää on noloa, mutta mulla on tässäkin loppuraskaudessa tullut järjetön mieltymys pesuaineiden hajuihin, varsinkin just pyykinpesuaineisiin. Jopa tuoksuton Erisan tuoksuu ihanalle. Sitten vielä omituisempi, nimittäin kylmäkellari. Mun mielestä siellä tuoksuu hyvälle. Esikoisen raskaudessa tein aina tikusta asiaa, jotta pääsin käymään taloyhtiön kylmäkellarissa. Nyt kun töissä jouduin käymään pakkashuoneessa, niin siellä oli se sama ihana tuoksu. Olin niin onnellinen :eek: . Siis todella omituista. Nää menee kaikki ohi kun vaan synnyttää. Kaikkee kummallista raskaus teettää...

Iines ja Sintti 35+4
 
Perskeles, mun pitkä sepustukseni katosi kuin tuhka tuuleen! |O Noh, vähän tiivistetymmin,teidän onneksenne:

Nukuinpa taas katkonaiset kuuden tunnin yöunet. Kuuden tunnin aikana nousin kolmesti ylös vessaan ja niistämään. En jaksa uskoa että enää saisinkaan nukuttua kunnon yöunia ennen synnytystä (tai etenkään sen jälkeen, ainakaan hetkeen :kieh: )

Saatiin miehen ja tulevan haltiakummisedän kanssa rymsteerattua ja siivottua oikein kunnolla. Nyt on kirpparilta ostettu hieno lipasto, joka olikin hienompi kuin muistin ja sopii tarkoitukseensa eli vauvanvaatteiden säilytykseen oikein hyvin, sillä syviin laatikoihin mahtuu hyvin tavaraa järjestykseen. Harmi ettei paikallisella jälleenmyyjällä ollut varastossa ruskeaa Lundiaa, eilen olisi ollut päällä hyvä flow laittaa tuo meidän kirjahyllykin kuosiin. Nyt täytyy odotella viikko-pari.

Pakkasin eilen vauvan kotiintulovaatteet, tänään pitäisi pakata vielä oma sairaalakassi. Otatteko miehelle jotain vaatetta mukaan sairaalakassiin? Mä ajattelin laittaa puhtaan teepparin sekä kalsarit ja sukat, jos synnytyksessä tulee miehellekin hikiset paikat niin on mukavampi pesaista itsensä nopsasti sairaalassa ja pistää puhtaat päälle kuin lähteä ajelemaan kotiin suihkuun heti kun on juuri tullut isäksi. Meillä mies siis tulee mukaan synnytykseen. Täällä muuten hauskaa lukemista synnytykseen liittyen (joku tästä sivusta aikaisemmin mainitsikin) :

http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=3&_forum_WAR_perhe_action=viewThread&_forum_WAR_perhe_treeView=0&_forum_WAR_perhe_forumThreadId=1000429431&_forum_WAR_perhe_d-5873117-p=1&_forum_WAR_perhe_d-5873117-o=1

Eilen haettiin ystäviemme luota myös turvakaukalo (Brio Primo) sekä babysitter, kasa vauvanvaatteita ja kantoliina. Harsoja ja muovitettua froteeta pitäisi hankkia lisää, lisäksi meiltä puuttuu vielä amme. Ne kun saa hankittua niin pitäisi ihan oikeasti löytyä kaikki tarpeellinen ja turha.

Mömmis kun Multeri oikein innostuu riehumaan, niin mä alan laulamaan. Rauhoittuu siihen useimmiten, tai sitten vain jähmettyy kauhusta. Mene ja tiedä, toimii ainakin meillä :D

Dementiaa täälläkin, johtunee ihan valvomisesta. En meinannut millään saada kirjoitettua selvää suomen kieltä eilen, miehellä oli vaikeuksia saada selvää mun kauppalapustanikin. Mutta fazerinan korttijuttu oli kyllä paras!

Menenpä nyt hakemaan Hesarin ja juomaan kupposen kuumaa. (Eipä tästä nyt niin kauhean lyhyt sepostus tullutkaan, taaskaan)

upupa ja Multeri 35+2
 
Voi kakka :'( . Mä just kirjoitin kolmannen kerranpitkät jutut ja kaikki hävisi.

Palaan asiaan päivällä uudelleen. Miten hitossa näin käy aina välillä. Ne ollut päässyt edes loppuun asti, kun tekstini hävisivät.

Jadekettu+masuasukki 32+4
 
(.) Täälläkin edelleen kasassa, suppareista juilimisesta huolimatta, onneksi. Eilen makoilin ihan koko päivän... vessassa/syömistaukoja lukuunottamatta... paitsi joudun syömäänkin melkein makuultaan, ei pysty yhtään istumaan kun masuasukin pää painaa jo niin pahasti jalkovälissä.

Eilen tein sitten pikaisesti jauhelihakastikkeen ennen kun lapsukaiset tuli tarhasta. Meinasin itsekkin ruveta syömään, mutta tuli ihan kamala olo. Tuskanhiki nous pintaan ja rupes pyöryttämään. Heitin itteni sit vaaka-asentoon lattialle ja koivet ylös... ei mikään kiva asento, mut helpotti. Yritin taas nousta syömään mut ei... sama juttu. Oli pakko mennä vaan makaamaan... silti tuntu ettei saa happea, ahdisti ja öklötti ihan kamalasti. Puolen tunnin päästä sit söin makuultaan, sit meni ihan ok. Onko muilla ollut tälläistä? Mistäköhän johtuu?
 
Alkuperäinen kirjoittaja pienihetki:
iltaa tulinpa piipahtamaan vaikken enää listalla näkynyt kun en ole paljon täällä vieraillu....mut kuiteskin ajattelin että onkohan muilla samanlaista vaivaa! Mulla on maha ollu jo monta viikkoa tosi löysällä mutta ripulix ei kai voi sanoa kun en kolmea kertaa joka päivä joudu käymää!?ja viikkoja nyt 35+
Kiitos jos viitsitte vastailla josko samoja oireita! ja yleensä olen raskaus aikoina kärsinyt ummetuksesta!
joo,mulla on ollut nyt varmaan 5päivää ainakin,et kerran päivässä pitää käydä "ripulilla", ja sitä ennen ihan armoton ummetus :eek:
 
myymä
Huomenta!

Iineksen kysymykseen: Mulla tosi terveelliset hajumieltymykset mutta mun mielestä bensa on alkanut tuoksumaan ihanalle :D Siis tankatessa nuuhkuttelen ihan onnessani :D

Mies tulee ehdottomasti mukaan, kuten oli esikoisenkin syntymässä mukana :) Ei jäisi pois mistään hinnasta.

Yöllä tuli yksi TOOOSI kova supistus mutta jäi onneksi yhteen :) Kyllä siinä ehti jo vähän ärräpäitä lentää kun siihen heräsin..

Tytöllä on tänään viimeinen tarhapäivä. Tuntuu tosi tosi haikealta jättää sinne kaikki sen lempparitarha kaverit ja ne tätöset. Ollaan oltu tohon päiväkotiin niin tyytyväisiä :) Mutta on se ihana saada tyttö kotiinkin ja kohtahan meillä on sitten se muuttokin :)

myymä ja pikkuveli 33+6 :)
 
Huomenta!

vanhempien ym. hankinnat: Minun vanhempani ostivat vauvalle uudet vaunut, pinnasängyn patjoineen sekä vaatteita muutamia. Kun äitini kuuli, että tyttövauvaa on luvattu, hän lähti samalta istumalta kauppaan ostamaan pienen mekon :D Anoppi on kutonut yhden pipon, villasukat ja tumput, siinäpä se. Eikä kysele vointiani juuri koskaan. Älkää käsittäkö väärin, tavaran määrällä ei ole minulle emrkitystä vaan sillä, että voisi osoittaa jotain kiinnostusta ylipäätään....

Synnytykseen lähtee mies, muu vaihtoehto ei tule kyseeseen. Onneksi miestä ei pelota yhtään, onhan hän jo yhdessä synnytyksessä ollutkin mukana. Ei kyllä tullut mieleen ottaa miehelle mitään vaatetta mukaan mutta täytyypä kysyä hänen mielipidettään siitä...

Omaanapaa: Semmoista menkkamaista mahakipua esiintyy...viimekin yönä...sitten se menee itsekseen ohi vähän ajan päästä ja tulee taas uudelleen. Mitäs tää nyt oikein on? Supistuksia? Ei uskoisi että olen synnyttänyt aiemminkin mutta en mä muista miltä harjoitussupistukset tuntuu, ainoastaan ne helvetilliset synnytyssupistukset on jäänyt mieleen..

ärrieri 33+3

 
Huomenia mammoille!

Täällä oli taas yöllä niitä kohdunsuun???? kipuja.. Heräsin siihen kipuun ja tunnustelin vauvaa, niin hää ei ainakana sillon liikkunut, eli ihan omiaan tuo minun kroppa urheili. Kylläpä oli ILKEÄN tuntuista! Varmaan tämä muutto touhuaminen aiheuttaa osakseen, vois luulla.

Tänään pitäis päästä kirjottamaan se vuokrasoppari, johan tuo ois aikakin kun on jo 4.pv.. Maksetaan muuten ihan vajaasta kuukaudesta vuokraa.. periaate kysymys. Eilen illalla käytiin jo moeidän kuomukärri valmiiksi parkkikselle, ei ois kun viedä säkkejä ja laatikoita jo kyytiin odottamaan lähtöä.

Niinu & itiö 35+6
 
Huomenta!

Sukulaisten hankinnat: anoppi on ostanut pienen pörröisen haalarin ja äiti on neulonut villavaippahousut ja ostanut pari bodyä. Muuten olemme hankkineet kaiken itse, niin meillä on muutenkin ollut tapana tehdä. Kun maksaa kaiken itse ei tarvitse välittää muiden mielipiteistä ja haluamisista. Toimii tavaroiden, häiden, asunnon ja oikeastaan kaiken mahdollisen kanssa.

Tukihenkilö synnytyksessä on oma mies. Ei asiasta ole edes keskusteltu, se on ollut ihan selvä juttu aiemmissakin synnytyksissä että hän tulee mukaan. En ole supisteluiden aikana kaivannut hierontaa tai silittelyä, mutta seuraa kylläkin. On oikein hyvä että on mukana joku jolle voi aivan vapaasti valittaa kurjaa oloaan.

Nyt pitäisi hoitaa joitain puhelinasioita, sitten voisi palailla nettiin hetkeksi samalla kun palkitsee itsensä piirakan palalla.

Metsälauha rv. 35 tasan
 
Huomenta!

Pienihetki, samaa vaivaa on mullakin ollut välillä. Esikoisen odotuksen aikana oli vatsa sekaisin koko raskauden ajan :x Ja lääkärien mukaan on normaali raskausvaiva ihan siinä missä ummetuskin.

äiti78kerava, mulla on ollut tuota vaivaa jo pidemmän aikaa. Yleensä tulee just ruokaa laittaessa, silittäessä, kauppajonossa.. Eli kaikkialla missä pidemmän aikaa seisoo lähes paikallaan :/ En kyllä tiedä yhtään mistään johtuu. Monta kertaa viikossa makaan keittiön lattialla tuskan hiestä märkänä kesken ruoanlaiton :headwall:

Itse ollaan tehty kaikki hankinnat mitä on pitänyt tehdä. Paljoa ei ole tarvinnut ostaa kun esikoiselta on lähes kaikki tallessa. Esikoisen aikaan isovanhemmat halusivat ostaa osan tarvikkeista. Silloinkin kysyivät saavatko ostaa ja vaativat, että ite valitaan mallit/värit, he siis vain maksoivat :whistle: :heart:

Mies lähtee mukaan synnytykseen, niin kuin viimeksikin. Nyt täytyy muistaa ottaa evästä miehelle mukaan mikäli lähtö tulee taas illalla, raukka oli ihan nälissään viimeksi. Tosin söi leivät mitä mulle yön aikana tuotiin, itse kun oksensin koko synnytyksen ajan :x Mitään vaatetta ei miehelle oteta mukaan, ei siellä mies viime kerrallakaan likaantunut.
Jos lähtö tulee illalla/yöllä niin esikoinen menee mummulaan, päiväsaikaan ei ole mitään varmaa paikkaa minne viedä tyttö, mutta luotan, että joku sen ottaa tosipaikan edessä :D

-Pauko ja Peppi 35+2
 
synnytykseen mukaan tulee täälläkin mies.oli esikoisenkin aikaan ja paljon oli apua kun sai kädestä puristaa..
oma napa muistelen että näin viime yönä unta että limatulppa irtos..nyt en oo varma oliko se unta ;) aamulla tuli taas lusikallisia valkovuotoo/limaa..tuota on alkanu nyt tulemaan ja samalla on painon tunne tuolla alapäässä..
 
Kaa
Täällä on tosiaan tullut hurjasti tekstiä parin päivän sisään, taitaa alkavat ja alkaneet mammalomat vaikuttaa... Yritän muistella.

Streptokokki; meikäläisellä on supistellut päivittäin raskausviikosta 15 lähtien, mutta mitään kokeita ei ole otettu. Ajattelin nyt tulevassa lääkärineuvolassa (kahden viikon päästä ) pyytääkkin sen streptokokin tarkastamaan, olisi homma selvä sitten ennen synnytystä. KYS:ssä se taidetaankin ottaa suht helposti. Mutta josko sen vaikka saisi hyvissä ajoin ennen synnytystä tarkistettua.

Raskausarpia ei ole vielä. Eikä tule. Piste. :D

Notkeus; enpä ole kokeillut tuota lantion venymistä. Pitääkin kokeilla illalla, nyt on ihan liian vaikeat vaatteet siihen päällä. Ja kyykky-asiakin oli ihan uusi. Kaikkea sitä oppii!

Seksikäs olo? En oikein tiedä. :ashamed: Pidän vartalostani tällä hetkellä, ehkä siksi että olen suhteellisen pienimahainen. Maha on myös sellainen kiinteä ja kompakti, joten se ei häiritse niin paljoa. Seksikäs olo ei kuitenkaan ole sanan varsinaisessa merkityksessä, naisellinen kylläkin.

Synnytystapa-arviota ei täällä sairaalassa kaikille tehdä. Neuvolalääkäri tarkistaa kropan tilanteen rv 36 neuvolassa ja tarvittaessa laittaa sitten lähetteen KYS:aan. Siellä sitten ultrataan ja mitataan tarkemmin.

Käsityöt: Kävin ostamassa Novitan uutta eko-lankaa (Luxus cotton), en vain tiedä mitä siitä tekisin... Tietysti jotain hattuja tai tumppuja voisi tehdä. Oli mukavan tuntuista puuvillalankaa. Eilen ostin myös täytteen imetystyynyn. Noin kuukausi sitten ostin niitä palakankaita poistokorista enkä oikein tiedä mitä niistä tekisin. Noh, yhdestä niistä tulee sitten imetystyyny. Kolme kangasta olisi vielä käyttämättä.

Kahvin juontia en ole koskaan oikein harrastanut, olen ennemminkin teen juoja. Teetä menee yhdestä kolmeen kuppia päivässä, joskus ei ollenkaan. Kahvia juon lähinnä kaupungilla kahviloissa ja silloinkin jonkin erikoisen kahvijuoman. En perinteistä "mustaa kahvia". Ja tietysti jos sukulaisissa käydessä kahvi on kuppiin jo kaadettu valmiiksi, en viitsi silloin sanoa ei kiitos. Kaverit ja lähimmät sukulaiset jo tietääkin etten juo kahvia, ja tarjolla on aina teetä.

Äidit ja anopit eivät ole suuremmin ostelleet asioita meidän tulevalle lapselle. Meillä molemmilla on sisaruksilla jo aikaisempia lapsia, joten ei olla ekoja vauvan kanssa. Tavarat saankin melkein kaikki lainaan omalta siskoltani, vaunuja ja vaatteita myöten. Muutamia pikkujuttuja on anoppi ostanut, mutta ei mitään suurempaa. Äiti neuloo pari välivaatetta kevääksi, mukavaa.

Neuvolassa kävin alkuviikosta ja kaikki oli oikein hyvin. Verenpainekkin oli palautunut normaaliksi vapaapäivien ansiosta. Ikävä kyllä minulla oli taas sijainen, kolmas jo peräkkäin. Kaikenlisäksi sellainen, jolla oli "miljoona vuotta" edellisestä äitiyspolityöstä... eli aika hakemista tutkiminen oli. Mutta ihan hyvin se meni. Sf-mittaa mitattiinkin sitten pidempi aika, meidän pikkukaveri kun on sellaisessa puolivinossa asennossa tuolla masussa. Lyhytselkäinen kun olen.

Mies tulee synnytykseen mukaan. Raskauden alussa oli sitä mieltä, että tulee avautumisvaiheeseen seuraksi ja tueksi, mutta ponnistamisvaiheessa lähtee sitten pois. Minulle tämä kävi, ymmärsin miksi ei halunnut olla mukana, kun sen selitti. No, nyt hän on miettinyt asiaa uudelleen ja on ajatellut olla mukana koko synnytyksen ajan. Mukavaa! Annoin hänelle kyllä vielä luvan lähteä pois keskenkin jos siltä tuntuu. Mutta kyllä sydäntä lämmitti kun kertoi tuosta mielenmuutoksesta. :heart:

Emmentaali, ei kun dementia... vaivaa täälläkin. On vaivannut jo pitkän aikaa.Turhauttavaa, kun ei muista ihan tuttujen asioiden nimiä tai asioiden tekemistä.

Nukkumisesta; meikäläisellä on tasan tarkat heräämisajat yöllä, eli klo 24, 02, 04 ja 06 herään vessaan. Kivaa. Kaipa tuo kroppa valmentaa yövalvomiseen tällä tavalla. Näin olen heräillyt jo kolmisen viikkoa.

Himot ja mieltymykset; mulla on tullut kauhia himo kurkkuun ja mehujäihin. Taitaa kroppa kertoa nestevajauksestaan... eli lasi useammin hanan alle siis.

Täällä on mini-remppa jo melkein tehty, enää pitää kasata pinnasänky ja laittaa tavaroita paikoilleen. Muutaman päivän homma siinä olisi, teen sitä tässä pikkuhiljaa.
 
Huomenia,

Harvinaisen pirteä olo tänään ja olenkin jo vaihtanut lakanat sänkyihin ja alottanut leipomaan. Vanhemmat tulee tänään käymään joten jotain tarttee kahvipöytään saada vaikka äiti lupaskin tuoda Runebergin torttuja, nami.

Luin muuten jostain just, että jonkun tutkimuksen mukaan niiden äidien vauvat, jotka ovat syöneet reilusti (paljonkohan se on?) suklaata, ovat hyväntuulisempia kuin vähän tai ei ollenkaan suklaata syöneiden vauvat. Mulla ei pitäis olla siis hädän päivää, vauvasta pitäisi tulla itse ilopilleri =)

Dementia on tuttu juttu täälläkin. Pannulaput on löytynyt jääkaapista yms. ja miehen mielestä kaiken saa vääntää rautalangasta ja vitsit uppoo meikäläiseen nyt ehkä tunnin viiveellä...No, nyt 8-vuotiaan tyttäreni unohdin aikoinaan muutaman viikon vanhana kaupan eteen vaunuihin (asuimme silloin pienessä maalaiskunnassa, kaupungissa ei ihan tulis mieleen jättää vaunuja kaupan eteen) ja läksin tyynesti esikoisen kanssa kauppakasseineen päivineen kotiin. Onneksi matkaa oli vain pari sataa metriä, kun huomasin kotipihalla, että hupsista, jotain unohtui ja eikun tuhatta ja sataa vauvaa hakemaan :ashamed: Silloin todella oli vuoden äiti olo. Että tämä tän hetken sekoilu on vielä pientä multa. :p

Joku kyseli isompien lasten reaktiosta vauvan tuloon ja meillä 8-vuotias just yks päivä tunnusti, että hän on vähän huolissaan tästä vauvan tulosta (vaikka on tosi tosi innoissaankin asiasta) kun koulussa oli puhuttu kateudesta, ja kerrottu tarina jossa perheeseen syntyi vauva ja vanhammat eivät sen jälkeen huomioineet niin paljoa isompia lapsia jne. Meillä on sitten aiheesta oikein hyvät keskustelut tyttären kanssa ja uskoisin, että hän ymmärsi että tuollaisten tunteiden esiintyminen voi olla ajankohtaista kohta täälläkin ja se on ihan normaalia, mutta tosiasiassa vanhemmat rakastavat kaikkia lapsiaan yhtä paljon vaikka se vauva vaatiikiin kaikessa avuttomuudessaan aluksi paljon hoivaa. Mutta hyvä kun asioista tuli puhuttua.

Synnytykseen mukaan ehdottomasti mies, ketään muuta en huoliskaan. Häntä kyl vähän jänskättää tuleva tapahtuma, kun oma tyttärensä syntyi aikoinaan keisarinleikkauksella eikä siis alatiesynnytyksestä ole kokemusta. Mutta urheasti on mukaan tulossa kyllä.
 
Huomenta!

Ei meille ole tulevat isovanhemmat tai muut sukulaiset juurikaan ostelleet vauvan tarvikkeita.Omaa äitiä ei enää ole ja isän on hyvin vaikea kuvitella tyrkyttävän avustuksia ja ostelevan vauvan tavaraa....Anoppi muutaman vaatteen osti. Muuten ollaan vaunut, sänky, hoitopöytä ja vaatteita ostettu itse. Ollaan ainakin saatu sitten valita juuri mieleisemme tavarat, kun ite hankittiin...Ei yleensäkään vanhemmat ole meidän elämisestä aiheutuviin kuluihin osallistuneet, vaikka ollaankin pelkän opintotuen varassa eläviä opiskelijoita.

Synnytykseen on tulossa mies mukaan, eli siis vauvan isä...alunperin josku jo ennen kuin vauvasta oli tietoakaan oli mies sitä mieltä ettei halua mukaan , mutta nyt on ollut koko odotusajan sillä mielellä että tottakai tulee mukaan...Oon kyllä antanut luvan poistua paikalta kesken kaiken jos alkaa tuntua siltä, ja oon luvannu olla suuttumatta jos lähtee pois...

Nuo raskausajan mieltymykset vaihtelee mulla usein. Hetki sitten oli hirvee himo ananas mehuun. Mies sitä sitten osti kaappiin monta purkkia kun join sitä niin innolla, ja nyt se himo on kadonnu täysin...en voi suunnilleen sietää sitä mehua :)

Näin muuten viime yönä unta, että tultiin jo vauvan kanssa sailaalasta kotiin :) Ihanaa....

T: Mira ja pieni 35+1
 
Vieläkö mahtuisi mukaan tänne Maalismasuihin? Olen käynyt täällä usein lukemassa teidän kirjoituksia, ja nyt kun tänään alkoi äitiyslomakin, ajattelin että kotona ollessa sitä joutaa kirjoittamaan paremmin.
Voisitko Kaa lisätä minut joukkoon... Laskettu aika on siis 11.3. kolmas lapsi tulossa. (aikaisemmat ovat 8v ja 10 v.) Nyt poikalupaus, Kys synnytyssairaala
 

Yhteistyössä