**Maalismasut 2009** helmikuussa

upupaepos, repesin kun luin tosta rollaattorista ja miten mummut meni ohi :LOL: . Päivän piristys.
Täällä ei koeta oloa seksipommiksi vaan pikemmin olo kuin valaskalalla. Maha alkaa ihan oikeesti painaa ja olla tiellä. Pianhan hän jo sieltä saisikin tulla. 3 työaamua jäljellä.
Muija ja kevätmyrsky 34 + 2

Hiq
Tervehdys kaikille
Olen ollut nettipimennossa modeemin hajottua ja arvatkaa onko ollut angstia kun ei ole päässyt palstalle! :ashamed:
Perjantaina oli neuvola- kaikki ok, ei mainittavaa. Syn.tapa-arvion varasi viikolle 37 ja käski soitella aiempaa aikaa jos tuntuu että supistelut kipeytyvät jotta varmasti ehditään kaikki katsoa ennenkuin Oskari todella haluaa maailmaan. Huomenna meinaan syn.valmennuksessa kysyä sitä aikaisemmaksi. Viikonlopun jäljiltä on lonkka kipeä ja alavatsa särkee/juilii/kohdunsuulla vihloo kun tuli oltua hieman viime aikaista aktiivisempi liikunnan suhteen.. Lepo toivottavasti rauhoittaa.
Tänään alkoi virallisesti äippäloma ja sen kunniaksi kävin pomon 50v synttärikahvituksella töissä. Kiva oli käydä vaikka kahvipöydän keskustelu kääntyi jatkuvasti sankarista mun mahaani...
eipä nyt muuta.. Rupean laittamaan pyykkiä kuivamaan ja sitten kaivaudun miehen viereen sängyn lämpimään :heart:
-Hiq ja Oskari rv35

Ootteko huomannu (varsinki ne joilla ollu paljon lantion poksumista ja särkyjä ) että teistä ois tullu notkeampia lantiolta/nivusista tai jostai sieltä? Kun menee istumaan ja laittaa jalkapohjat vastakkain niin saan helposti polvet maahan :eek: Ennen raskautta ei toivoakaan!

Muutamana yönä oon nukkunu tosi siki ja koko ajan on nälkä! Kaikkea makeaa tekee mieli vaikka ei normaalisti ollenkaa..

Mäkään en tiennyt että olisko siinä tilanteessa pitänyt itkeä vai nauraa :D Sellanen rollaattori olis muuten aika hyvä vekotin kun alkaa liikkuminen olla hankalaa, onkohan miehen mummovainaan rollaattori jossakin tallella? :saint:

Seksikäs olo? NOT! Tukka on rasvainen ja nassu täynnä näppylöitä, rinnat ovat ihan ylipinkeät, arpiset, nännit ovat ruskeat ja isot ja valuvat maitoa. Mulla on aikalailla yksi säällinen vaatekerta joka mahtuu päälle, muuten hiippailen miehen vanhoissa kalsareissa. Maha on iso ja liikun kuin ylensyönyt ankka. Onneksi toi mies on sen verran sokea että jaksaa haluta mua vieläkin :heart:

Mulle nousi kuulkaa taas sellainen pieni lämpö, kolmannen kerran kuukauden sisään. Täytyy torstaina kysyä äippäpolilla että mikä mulla mahtaa olla kun nokka on tukossa, yskittää, sitten pari päivää olo on ihan hyvä ja TAAS sama uudestaan. Vaikka välissä ei olis muuta kuin makoillut ja juonut kuumaa mehua pullokaupalla. Mies parani jo ennen viikonloppua, mie vaan jatkan sairastelua.

Pesin muuten äsken kaikki 50-68cm vaatteet. Näyttäis hallitsevana värinä olevan valkoinen, mutta paljon on oranssia, keltaista ja vihreääkin vaatetta. Muutama ruskea myös. Ei yhtään vaaleanpunaista tai -sinistä! :eek:

upupa ja Multeri TAAS

iltoja

:LOL: ihan ekaks pitää kommentoida että ainaki mummot olleet hyvillään Upupae!! :LOL: :LOL: :hug:

Zoe ja mömmis
lähettäkääs niitä unenlahjoja tännekkin :wave: tahtoo kans nukkua!!

Viime yönä heräsin parin tunnin välein vessaan kunvauva paino ja potki niin kamalasti.. aamulla olikin sitten tosi hehkee olo..

Vai ei Viipi jakautunutkaan vielä?? :hug: ja voimia olotilaan!

Kovasti Mömmiksenkin kuulumisia jännitin ;)

Muty: No ei tod. olo oel kuin seksipommilla.. päin vastoin :ashamed: itsetunto aika alarajoilla.. tätä ei esikoisen aikaan ollut..
yhdyn Maraiksen sanoihin. tykkään massusta :heart: vaikka olo onkin tukala ja kipuinen.. ja odotan innolla että josko mahtuisin kesällä omiin vaatteisiin! Esikoista odottaessa tuli kiloja 13.. ne sain kaikki pois ja siihen päälle vielä -7kg.. ja halu ois kova palata niihin mittoihin... sitten joskus ainakin ;) tosin nyt ei ole onneksi ihan vielä tuota 13kg:a tullut.. oisko joku 8-9, myt kyllähän ne vielä kerkee :whistle:

Oliko Mimmukka joka lyseli synnytystapa ultrasta... Esikoisen aikaan tehtiin mulle se mutta nyt sitä ei enää täällä tehdä :eek: ei edes kaikille ensisynnyttäjille... kait kaupunki säästä tai jotain :headwall:
olis ihan kiva tietää minkä kokoinen kaveri sieltä on tulossa ja miten päin on.. minkään näköistä painoarviota en ole saanut.. mutta taas.. noh, tietohan lissä tuskaa ja ei varmasti alle neli-kiloiseksi jää :LOL:

tänään olo ollut taas tosi tukala.. käytiin matolääkkeet ostamassa elukoille ja tuntu etten jaksa apteekin jonossa seista kun niin hankala ja huono olo.. vauva painaa alas ja tökkii samalla jonnekkin oikean lonkan lähelle edelleen.. tekee kamalan kipeetä.
positivista että illalla kuitenkin tein suht normaalin lenkin nuoremman koiran kanssa ilman kauheampia kivistyksiä :)

nimistä sen verran että meille heti "kolhati" tuo vilma, mutta "löysin" myös toisen kauniin nimen mikä mielyttää molempia.. ja poika puhuu nyt vauvasta sillä nimellä :D kovasti kysellyt että millon se maaliskuu on?? :heart:

danjuska ja vilma 32+2

muty En ehtiny sinne polille kun tyttö vedet meni edellisenä päivänä :) Onneksi siis syntyi etuajassa kun oli sillon jo 3,2kg. Mun mielestä ihan hyvin mahtui syntymään vaikka tytön pää näytti ensimmäisen päivän tonttulakilta. Vedet meni kun oli viikkoja 37+4. Siksi siis jännittyneenä odottelen tuota synnytystapa-arviota jonka saan poikkeuksellisesti gynen tekemänä vkolle 36 vaikka on toinen raskaus ja synnytys kyseessä. Normaalisti täällä siis on aikaisemmin synnyttäneille tarjolla terkveydenhoitajan ultra jossa arvioidaan vauvan koko vkolla 37.

Tuosta streptokokista. Kannattaa kysyä neuvolassa mikä on oman synnytyssairaalan käytäntö. Seulotaanko kaikki sisään tulevat vai miten on. Ja jos ei seulota niin yrittää sit päästä neuvolan kautta kokeisiin. Sitä seulotaan siksi kun vauva voi saada äidiltä vakavan yleisinfektion. Äidille tiputetaan antibioottaja suoneen synnytyksen ajan vauvan suojaksi. Ja ammeeseen ei pääse jos on kalvot puhki. Vesisynnytyksestä ei kai voi edes haaveilla :)

Innostuin nyt tästä lepäilystä ja teen vauvalle ihan pieniä villahousuja. Ostin novitan silkki-villa lankaa ja on kyllä ihanan pehmeää neuloa :) Saa nähdä millon tulee valmista ja saanko kuvaa tänne :)

Seksikäs olo? Ei todellakaan.. Joka paikkaa kolottaa ja turvottaa.. Oon samaa mieltä mun äidin kans eli haluan meille vauvan ja lapsen, mutta en tykkää tästä vaivojen täyttämästä odotusajasta..

upupa: :LOL: Huippua, voisin kuvitella itseni täysin tuohon tilanteeseen ja kiukuttais ehkä enempi kuin hieman!! :D

Seksikäs oloko? Ja että vielä mitä.. Aika kaukana on olo seksikkäästä! Sen muutaman kerran mitä tässä viimeisen kuukauden aikana on sekstailtu niin pallo on kyllä mahtavasti tiellä ja minulla suunnilleen yrjöt kurkussa kun joka asennossa alkaa vaan järkyttävä närästys.. Lisäksi naamaan on alkanut herkästi kerääntymään nestettä, sekään ei ole kovin hehkeä fiilis. Onneksi neste vielä toistaiseksi on lähtenyt suolaa ja liiallisia hiilareita välttämällä. Liikuntaa onkin hankalampi lisätä kun on mentävä jo ätysin oman voinnin mukaan..

Iltaa!

Minni Menninkäinen, me ollaan kans katseltu niitä Emman Jule Twinejä. Meillä lapsille tulee ikäeroa 1v 9 kk. Ostettiin vauvalle uudet emmaljungan vaunut, mutta tarvittais vielä tuplarattaat kaupunkireissuja varten. Oon myös kattellu carenan tuplarattaita, mut ne vaikuttaa kyllä aika rimpuloillta.

Jadekettu, mäkin tilasin meidän poitsulle nettikaupasta paidan jossa lukee isoveli. Edes mies ei tiedä et oon semmosen tilannu. Toin sun idea antaa paita esikoiselle vasta sairaalassa olikin tosi hyvä. Olin nimittäin ajatellut antaa paidan kotona, mutta sehän oliskin kiva et kun isi tulee poitsun kans vauvaa katsoon, odottaa poikaa sairaalassa lahja. Kiitos vinkistä. =)

Seksikäs olo-kyselyyn; mulla on vähän samat fiilikset kun Zoella. Ihan yhtä paljon haluttaa kun ennenkin ja yhtä seksikkäksi tunnen itseni kun ennenkin. Tykkään tosi paljon olla raskaana ja musta on ihanaa käyttää semmosia vaatteita et masu näkyy. Mutta tiedän että kun sairaalasta kotidun ja mahalla roikkuu tyhjä nahkapussi, niin sit ei todellakaan ole HOT olo... :LOL:

Nauroin täällä ääneen Upupan mummo-juttua, ja mies ihmettelee et mille mä hekotan. :LOL: :LOL: :LOL:

Mulla olis vielä 8 työpäivää ja sit alkaa äippäloma!

Nyt unten maille.

marza ja minimuru 33+1

Tulin juuri kävelyltä. Kivasti paistoi aurinko eikä missään vaiheessa tuntunut minkäänlaista kipua! Oikein onnistunut lenkki siis. Hain matkalla kahvilasta kahvin ja mietin, että mahtaako muut äidit juoda kahvia raskausaikana? Mulla oli tosi pitkä tauko kahvinjuonnissa, joka alkoi viime kesäisestä aamupahoinvoinnista. Vasta muutama viikko sitten alkoi uudelleen tuntua, että kahvia olisi saatava =) . Sittemmin olen sallinut itselleni yhden cappuccinon päivässä, jos on tehnyt mieli. Vauva kyllä potkii kahvin jälkeen aina melkoisesti, tosin potkii kyllä muutenkin ahkerasti ja kovaa, ettei kahvi nyt niin paljon eroa siihen tee :)

streptokokista joku kysyi,mulla tutkittiin se ekassa raskaudessa, kun oli paljon ennenaikasia supistuksia,ihan vaan kivuttomia, ja sit ku oli se bakteeri,niin on joka raskaudessa otettu näyte, vaikkei ois niin supistellukaan, ja aina se on ollut mulla kuitenkin. ja vauvaa on syntymän jälkeen seurattu,ettei oo saanu tartuntaa..
ja meillä päin sitä ei tutkita automaattisesti, jos ei oo mitään oireita,mutta voihan se olla oireetonkin..

Huomenta

Marza. Ole hyvä vaan vinkistä. Itsekin meinasin antaa lahjan tytölle maaliskuun aikana, mutta sain hyvän vinkin jota itse myös hyödynnän.:) Ehkä on tuleva sisarus "Kivempi" isosiskon mielestä, kun heti lahjoja tuo tullessaan ;) .

Seksikäs olo.. No jaa-a. Masu ei ole oikeastaan tiellä, kun nyt aamullakin heräsin masultani. Tosin mieheni vaan ei oikein halua meikäläistä, mistä johtunee :eek: . Vaikka itselläni halut hyrrää, hmm kevättä ilmassako? =) .

Meille on tulossa tällä viikolla myös tuplarattaat. Esikko on kohta kaksi, mutta äiti on niin liikkuvaa sorttia, että helpottaa, kun saa kummatkin välillä kyytiin. Tilasimme Englannista Phil & Tedsin Vipet. Odotan innoissani niitä. Valitettavasti eivät toimita niitä enää Suomeen. Mutta onneksemme mieheni sisar asuu Englannissa, niin ne menivät hänen kauttaan.

Olen nyt aamusta pessyt kaksi koneellista pyykkiä ja ajattelin tuossa hieman 9 jälkeen lähteä kävelemään uimahallille uimaan pitkästä aikaa. Koko syksy meni miltein sairastellessa, joten nyt on hyvää aikaa käydä uimassa. Kun kotiudun sieltä, niin pitää hieman syödä ja ottaa torkut. Pitäisi varmaan illaksi laittaa sitten jauhelihakeittoa. Nam, siitä tuleekin muutaman päivän ruoka.

Palataan

Jadekettu ja masuasukki 32+3 :heart:

Huomenta!

Ihanaa, kun sain nukuttua viime yönä pitkästä aikaa hyvin! Tämä on harvinaista herkkua, joten siitä täytyy nyt iloita :)

Raskausarvista: Esikoiselta niitä tuli maha täyteen ja nyt olen huomannut kaksi pientä uutta tuossa mahan yläosassa. Vauvan perätila on ehkä aiheuttanut ne kun päätään pyörittelee siinä... :(

Sexbomb: No eih. Koen itseni ehkä eri tavalla nyt seksikkääksi, sanoisinko että on aika hedelmällinen olo kun on isot rinnat ja iso maha ja pyöreät muodot. Olen luonnostanikin "hieman" muhkumpi, joten ei tämä nyt mikään radikaali muutos ole mutta onhan se maha kieltämättä tiellä ja vaikeuttaa akrobatiaa... :whistle:

StreptokokkiB: Te, keillä se on todettu siellä alakerrassa, kuinka se oireili tai kuinka se alunperin hoksattiin testata teiltä?

Marais: Eikös noilla viikoilla vauvan paino ole jo n. 2,5 kg? Kyllähän se pakostikin on jo kaksikiloinen ellei ole todella paljon normaalia pienempi. Työkaverin tytär synnytti rvkolla 30+0 tyttövauvan ja hän painoi 2300g....

Synnytystapa-arviosta: Taitaa olla paikakuntakohtaista tehdäänkö kaikille rutiinisti vaiko ei. Meidän sairaalaan tarvitaan erikseen lähete ja syy miksi tarvitaan synnytystapa-arviota. Itse pääsen siihen, koska esikoinen jäi hartioistaan kiinni ja vedettiin ulos imukupilla, kuten ilmeisesti Paukollakin?

Omaa napaa: Kutittaa mun napaa... ei oo kivaa, maanantaina taas uudet verikokeet... :(

ärrieri 33+2

Huomenta!

Muty, en mitenkään :ashamed: Siksi olenkin menossa pelkopolille, jos sieltä sais vähän helpotusta tähän ahdistukseen ja pelkoon :| Esikoisen aikaan en pelännyt yhtään synnytystä vaan olin menossa iloisin mielin tositoimiin, mutta nyt kaikki on toisin :( Kaiken lisäksi esikoinen painoi vain 3100g ja tämän vauvan syntymäpainoarvio on 3700g, ei ainakaan yhtään vähennä pelkoa :/ Ahdistaa ja hävettää tämä pelkääminen :ashamed:

Minni Menninkäinen, meillä lapsille tulee ikäeroa vajaa 2vuotta. Ostettiin Emmaljungan twin ceroxit, toivottavasti ovat hyvät, ainakin niitä on kovasti kehuttu =) Liikutaan tosi paljon joten meillä tuplien ostaminen oli ehdotonta.

Täällä streptokokkia ei kontrolloida kaikilta, pelkästään oireilevilta. Multa se otettiin ennenaikaisten supistusten vuoksi, negatiivinen oli :)

Ärrieri, juu mullakin jäi esikoinen synnytyksessä kiinni. En tosin tiedä mistä kohdasta, kun koko ponnistusvaihe oli yhtä h.elvettiä. Mutta sen vuoksi+pelko menen nyt äitiyspolille. Streptokokki multa tosiaan otettiin ennenaikaisten supistusten vuoksi.

Yö meni yllättävän hyvin, sain jopa nukuttua :D
Illalla tuli taas jonkunverran kipeitä supistuksia mutta loppuivat sitten. Vauva oli eilen paljon hiljaisempana kuin normaalisti :/ Täytynee tänään vähän tarkkailla miten paljon se nyt liikkuu.. Tosin ahdastahan tuolla mahassa alkaa olemaan joten sekin varmasti on osa syynä hiljaiseloon.

Aamuhommiin, ollaan tytön kanssa vielä aamupalapöydässä :whistle:

-Pauko ja Peppi 35+1

Huomenta täältäkin!

Kohtuullisen hyvin nukuttu yö takana. Nenä on mennyt yöllä tukkoon, toivottavasti tästä ei kehkeydy mitään sen ihmeellisempää.

Seksipommiolo No ei sitten yhtään. Muita muutoksia ei ole tapahtunut raskauden aikana kuin tuo masun kasvu, mutta sekin riittää. Pidän kyllä mahasta -ja periaatteessa raskaanaolostakin, vaivoista huolimatta. Mutta seksikkääksi en tällä hetkellä mene oloani väittämään.

Raskausarpia ei ole tullut tässä raskaudessa. Ekassa raskaudessa niitä tuli rintoihin, mutta ovat vaalenneet niin ettei niitä huomaa kuin tarkkaan katsomalla. Maha on isompi kuin kummassakaan aiemmassa raskaudessa, joten voi olla että niitä vielä ilmaantuu.

Taidan mennä hetkeksi maate. Pikkukaveri tuntuu kääntyneen masussa taas poikittain, eikä noin päin oikein olisi tilaa, olo on vähän pinkeä.

Metsälauha & Pyry 34+6

nipsunapsu: Mulla sama homma että alkuun kahvi etoi,mutta mulla kyllä varmaan jo jostain rv20 viikosta suunnilleen maistui taas kahvi hyvin. Ainoa vaan että se närästää niin kamalasti.. Suositushan oli muistaakseni joku max pari kuppia päivässä raskaana ollessa. Ite juon ehkä just tuon verran ja yhteen kahvikupilliseen laitan n.1,5dl kahvia, eli aika vähän.

Synnytytstapa arvio olis mulla ensi viikolla.. Siis hui joko ollaan niin pitkällä! :eek:

Tänään ois tasan 30 päivää laskettuun aikaan.. hui hai hupelis niin se aika käy vähiin. Vielä pitäis jaksaa muutto revohka tehdä. Onneksi täällä päässä on jo pakattu ahkerasti valmiiksi, jospa sitä sitten loppuviikosta alkais rojut olla toisessa kämpässä.

Niinu & itiö 35+5

myymä
Huomentarallaa!

Aloitin aamun leipomalla kaksi pellillistä mustikkapiirakkaa kun tytöllä on huomenna viimeinen tarhapäivä niin toinen olis tarkoitus viedä sinne...

Yö meni ihan ok. Aamuyöstä tuli taas se selkäkipu oikealle, mutta jostain syystä se meni kuitenkin ohi itsestään. ihmeellistä.

Palaan päivemmällä asiaan ->

myymä ja pikkuveli 33+5 :)

Heipsan,

Täällähän sitä ollaan. Olin viime viikon t-o-d-e-l-l-a väsynyt. Viimeinen työviikko otti koville, kun oli valtava stressi siitä, että pärjääkö mun sijainen vai ei. No, eihän se mun ongelma ole, mun piti vaan näyttää työtehtävät. Viime kädessä se on esimiehen ongelma, sillä hän sen valinnan on tehnyt. Mutta jonkin tasoisena pakkosuorittajana tietty stressaan oonko itse onnistunut opettamaan kaiken tehokkaasti :ashamed: .

Sitten eiliseen äippäpoli reissuun. Mulla oli aika klo 12.50, sisään pääsin klo 14.20. Eli ajat olivat 1,5 tuntia myöhässä. Mä kiehuin jo tunnin jälkeen ja tuossa puolentoista tunnin paikkeissa aloin olla todella kypsä, nälkäinen, janoinen ja huonovointinen. Sitten kun pääsin sisään, niin ei edes pahoiteltu pitkää odotusta :kieh: . Onneksi käynti oli kuitenkin kiireetön ja ihan mukava. Lääkäri oli ihana, ultrasi vauvan ja katsoi muutakin kun koon ja kaikki oli ihan normaalisti. Eilen vauvan koko oli n. 2,4 kg ja painoarvio laskettuna päivänä on n. 3,7-3,8 kg, jos pystyn pitämään ruokavalioni terveellisenä loppuun saakka. Vauvan kasvu oli palannut takaisin hiukan keskikäyrän alapuolelle, joten käynnistystä ei toteutetakaan. Eli saan odotella spontaania synnytystä :) . Mä oonkin kauhulla odotellut sitä käynnistystä, kun oon kuullut tarinoita hurjista suppareista. Ja niin, kohdunsuun tilanne oli sellainen, että ulkosuu sormelle auki, pehmeä ja kohdunkaula 3 cm ja takana. Vauvan pää oli kuitenkin aika hyvin jo lantiossa ei kuitenkaan vielä kiinnittynyt. Mut eihän kiinnittymistä välttämättä edes tapahdu uudelleensynnyttäjällä.

Pelkoasioista juteltiin myös ja lääkäri käski heti sanoa neuvolassa, jos haluan mennä vielä juttelemaan synnytyksestä. Olisivat myös järjestäneet käynnin synnytyssaliin :eek: , jos olisin halunnut mennä. Mä vaan en halua mennä muistelemaan ekaa synnytystä ja sanoinkin, että menen kun on pakko. Silloin on muut asiat mielessä eikä tarvi palata esikoisen synnytykseen :| .

Onko sexy olo... No ei todellakaan! Mä oon jotenkin vinksahtanut, kun en usko miestä vaikka kehuu nätiksi ja silittelee ja halittelee. Kun itellä on valasmainen olo, niin on vaikea uskoa toistakaan. Mut ehkä tämä tästä, kun on jonkun aikaa saanut hengähtää kotona ja rentoutuu yms. Vointikin voi palata paremmaksi.

Raskausarvet: uusia ei ole tullut mutta esikoisen aikaan niitä tuli roimasti. Joidenkin suurempien arpien päässä on punaiset pisteet ja silleen se repeily alkoi esikoisen aikaankin :/ . No, jos uusia tulee, niin vaaleneehan ne ajan myötä. Eipä tässä muutoinkaan missään bikini-kunnossa olla :LOL: .

Mitäs tekis... taidan mennä tyhjentämän kuivausrumpua kun eilen laiskuuksissani änkesin koneellisen sinne. Ei kovin ekologista mutta helpotti eilistä taakkaa.

Palataan taas :wave: !

Iines ja Sintti 35+3

Huomenta!

Ärrieri: Meidän mökö on pikkuinen, viikko sitten painoarvio oli 1849g. Tämän vuoksi nyt toivon viikoille 36+0 tuota 2 kiloa, mielellään vaikka 2,1 kiloa :heart: Siksi käydään noissa kasvukontrolleissakin. Itse olin syntyessäni 3 kiloa ja mies saman verran, ja olen rakenteeltani pitkä hyttynen. Varmaan vaikuttaa osaltaan asiaan geenitkin.

Mahan palautuminen synnytyksen jälkeen, kuka tietää? Joskus lapsellisuuksissani luulin, että synnytyksen jälkeen vatsa on "Tsädäm", ennallaan. Tämä taitaa olla turha luulo. Miten nopeasti teillä uudelleensynnyttäjillä vatsa on palautunut entiseen kuosiin nahkoineen päivineen, vai onko se enää koskaan samanlainen? Minkälaisella liikunnalla voisi vaikuttaa asiaan (esim. onko tehokkaimpia aerobinen vai lihaskuntoliikunta)?

T.Bikinikelejä mielenkiinnolla odotteleva Marais ja pikku-Mökö 35+2

marza Mie käytän edelleen samoja vaatteita kuin ennen raskauttakin :D Tosin yks pitempi toppi täyty ostaa ettei napa paista :D Mie oon tosi laiska ostaan vaatteita, ja varsinkin nyt mie oikeen kierrän vaatekaupat kaukaa, kun tiedän, että esimerkiksi isompaa takkia en käyttäis kuin jonkun 6-7 viikkoa.

nipsunapsu Mulla loppu kahvin juominen jo melkein viikko ennen kuin oletettujen menkkojen olis pitäny aikanaan alkaa, sen jälkeen on ollu vähän nihkeetä, joskus on päiviä että vedän kuppi tolkulla, sitten taas tulee päiviä että tökkii jo ajatuskin.
Miekin kävisin mielellään jossakin kahvilassa tai jossain kävelylenkillä, mutta ihmettelen mihin mä ton räksyttimen parkkeeraisin siksi aikaa. Se kun ei siedä muita koiria yhtään.

Tänään olis sitten neuvola, ajattelin hyvpätä sinne kävellen, ei sinne ole kuin pari kilometriä. Harmittaa kun ei voi tuota meidän hauvaa ottaa mukaan, se niin tykkäisi kävellä.
Mutta kun sitä ei voi ripustaa naulakkoon eikä jättää tuulikaappiin eikä sitoa pyörätelineeseen (pienestä koostaan huolimatta se sais kevyesti käveltyä mun perässä vaikka siinä roikkuis millainen pyörätelinehelkama-arsenaali)
Ajattelin tässä ensin kyllä imuroida, eilen huomasin kuinka paljon meillä on tuon koiran pikkukavereita, kun oli piilarit päässä.:D

Zoe ja Öttiäinen 33+4 :heart:

tiistaita! just kotiuduin neuvolalääkäristä, tehtiin synnytystapa jutut ja illalla pääsen ultraan!! jee, sitä onki pitäny kauan oottaa! viimeksi kävin rakenne ultrassa viikoilla 20, elikkäs n.15 viikkoa sitte..
lääkäri katsoi että kaikki oli hyvin ja kunnossa :heart:
elikkäs viikot nyt 35+4
paino:64,4 (64,1)
paineet:108/70 (110/60)
pissa:puhas
hb:121 (130)
syke: 132 (128)
liikkeet:++ (++)
pikkunen oli edelleen rt (jo viikosta 26 asti) pää oli laskeutunu, kaulaa jäljellä 2cm, paikat kiinni ja pehmeenä.

kohta ois pyykättynä kaikki vauvan vaatteetki, eilen kun silittelin vauvan lakanoita, silitin sitte mahaanikin, kiva palo jälki jäi :whistle: ja sattu nii maan kettusesti!!
vaarallista hommaa toi silityski.. :LOL: sänky pitäs vielä kasata ja sitte kaikki oliski valmiina.
mitenhän sitä vielä malttas oottaa iltaan et näkee pikkusen?! ja 31 päivää la:han..
argh.. tulis jo, tulis jo!

Hemptu. :) Vai silitellään sitä massuakin, oikein silitysraudan kanssa! :D Voi sinnuu. :hug: Meillä on sänky ollut koottuna joulusta asti. Pitäisköhän munkin silittää petivaatteet? Voisin kyllä, että olisivat sileät ja pehmeät. Muuten kun en ole silittäjätyyppi, enkä oo aatellu vaatteita silittää.

Onko teillä äidit tai anopit ostellut vauvalle jotain? Meillä on molemmat ihan hurahtaneita! Oon toppuutellut molempia, koska haluan itse hankkia varusteet ja mun on jotenkin vaikea ottaa yleensäkään ihmisiltä mitään vastaan. Arvostan toki sitä, että ajattelevat meitä ja onhan se rahallisestikin suuri apu. Vaatteiden ostolle olen antanut ehdottoman kiellon, sillä niitä meillä on kasapäin jo omasta takaa. Kirpputorit ja huutonetit olen kolunnut pohjiaan myöten jo aikoja sitten. :) Miehen suvulle tuleva lapsi on tämän sukupolven ensimmäinen edustaja, niin siellähän hössötetään sen tähden. Appiukko on hommannut jo kolmipyöränkin. :eek: Entäs mun oma äiti... Meidän vauvasta tulee neljäs lapsenlapsi hälle ja silti kiertelee ostelemassa lakanoita, pyyhkeitä, riepuja sun muita. Toisaalta on kiva toki saada, mutta toisaalta... Mä oon vähän semmoinen "minä itte".

Mahan palautuminen: ei mulla ainakaan koskaan ole palautunut täysin ennalleen. Kaiken ylimääräisen painon olen kyllä saanut pois, mutta se mahanahka on venynyt sen verran ettei se taida palautua kuin plastiikkakirurgin avulla. En ole kyllä ajatellut mennä, ei se niin paha ole, bikineitä voi ihan hyvin käyttää ;) . Itse sen lähinnä huomaa. Miehelle joskus valittelin asiaa saunassa ja se oli sitä mieltä että mä olen ylikriittinen oman kehon suhteen. Sen löysän saaminen pois mahasta kesti mulla jokseenkin imetysajan, eli n. vuoden kummallakin kerralla. Johtuen siitä että yritin koko sen ajan syödä mahdollisimman paljon jotta maitoa riittäisi. Mutta nämä on aika yksilölisiä juttuja, mulla on vilkas aineenvaihdunta ja olen aina ollut hoikanpuoleinen. Aion itse aloittaa vatsalihasliikkeet mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen, niillä sitä löysää tuntuu parhaiten saavan kuriin.

Zoe. Äidit on vähän semmoisia! :D Mun äiti ei oo patistanut mua lenkille, mutta on koko ajan huolissaan mun painon noususta. Mä saan varmasti kaiken lastenhoitoneuvon inhottavaan tuputukseen asti kunhan vauva syntyy. Siskokin sai jokaisen kolmen kohdalla. Milloin hatun malli oli väärä tai jotain muuta. Äitini ehdotti, että jos/kun joudun sektioon, niin hän pitää talviloman siinä ja tulee viikoksi meille. Ajattelin, että apu olisi tarpeen, mutta jaksanko ympärivuorokautisesti sitä hössötystä. Penkoo ja järjestää mun kaapit tasan tarkkaan ja sulattaa pakkasen ym... No, onneksi miehellä alkaa tällä viikolla pitkä lomautus, niin yhdessä saadaan opetella vauvan arki. Äiti saa tulla käymään, mutta yöksi ei tarvitse jäädä, hih. :)

Mukavaa helmikuuta kaikille! Kovin tutuilta teidän vaivat ja fiilikset tuntuu. Oikein hyvin pysyin samaistumaan tuohon "mummot menee rollaattorilla ohi" -juttuun. Mulla on just sellainen fiilis kun kävelen jossain.

Tänään on eka virallinen äitiyslomapäivä, tosin kotona oon ollut sairaslomalla jo monta viikkoa joten käytännössä ei eroa huomaa. Nyt oon uskaltanu alkaa käydä kävelyllä päivittäin kun viikkoja on jo niin hyvin kasassa. Mulla kävely aiheuttaa aina supistuksia (toistaiseksi kivuttomia) ja näin on ollut varmaan puolivälistä raskautta asti. On piristänyt tosi paljon pienikin kävelylenkki, varsinkin kun ilmat on olleet näinkin keväiset.

Eilen kävin neuvolassa ylimääräisellä käynnillä kun masuasukki oli koko viikonlopun tosi hiljainen. Liikkeitä tuntui harvakseltaan ja nekin vaimeina. Aikaisemmin vauva on myllännyt mahassa useaan oteeseen päivässä ja niin että ne tuntui. Neuvolassa sattui just olemaan lääkäriaikakin vapaana niin pääsin sitten samalla käynnillä tuolle viimeiselle lääkärikäynnille. Vauva on lääkärin mukaan laskeutunut jo tosi alas, pää on alhaalla lantiossa. Sydänäänet kuului hienosti, joten kaikki pitäis olla kohdallaan. Liikkeiden vaimeneminen kuulemma on normaalia näin loppuvaiheessa kun vauvalla ei enää ole tilaa suoristella raajoja. Liikkeet muuttuu sitä myötä potkutteluista tönimiseksi. Ja toisaalta jos pää on kiinnittynyt niin se vaikuttaa myös vartalon liikkeisiin. Onhan se ihan loogista jos pää on kiinnittynyt niin ei se vartalo voi ihan miten vaan liikkua. Lääkäri tunnusteli kohdunsuuta ja se on jo vähän pehmentynyt, kaulaa oli vielä pari senttiä jäljellä. Lisäksi kommentoi lantiosta, että ei ole ihan kauhean tilava lantio eikä siksi kannata odottaa mitään kauhean nopeaa synnytystä. Muutenkin sanoi, että pitää sitten synnärillä (kun sen aika on) katsoa antaako lantio tarpeeksi myöten että vauva mahtuu tulemaan. Kuitenkin sanoi, että koska pää on jo nyt niin alhaalla niin ei sen ihan mahdotonta pitäisi olla. Mulle jäi vähän epävarma olo noista kommenteista ja pitää sit seuraavalla neuvolareissulla kysellä vielä lisää. Olis kiva jos tuota lantiota ja toisaalta vauvan kokoa voisi vielä tarkemmin tarkastella. En yhtään tiedä onko täällä tapana tehdä tarkempia arvioita ultralla. Jäi vähän epävarma fiilis tuosta synnytystapa-arviosta, jonka lopputulema mun käsittääkseni oli siis se, että pitää sit synnytyksen edetessä katsoa miten se menee...

Nyt ulkoilemaan ja tsemppiä kaikille!

Cattitude 35+0

Yhteistyössä