**Maalismasut 2009** helmikuussa

Tervetuloa uusille! :flower:

Soraya huijuijui ihan jänskättää sun puolesta! :) Toivotaan että vaavi pysyis siihen suunniteltuun päivään asti majaa sun mahassas.

hemptu wtf? Ihme toimintaa lääkäriltä! Mua ultrattiin viime viikolla kahdesti kahden lääkärin toimesta kahdella eri laitteella, kun vauva on viikkoihin nähden pikkanen ja lapsivettä runsaasti. Siis tutkittiin oikein kunnolla ja huomenna mennään uudestaan kontrolliin. Pääsisitkö sä vaikka yksityiselle ultraan tarkistamaan jollakulla pätevämmän tuntuisella tohtorilla, että mikä meininki sun massussa oikeasti on?

Niinulle onnea uuteen kotiin!

Käytiin moikkaamassa mun porukoita, äiskä siellä pesi vauvanvaatteita jotka saatiin sen työkaverilta... Meidän muksulla on nyt sitten yli 50 paria sukkia. Eipähän pitäis kovin helpolla loppua puhtaat sukat kesken :D Maksoin tänään Kestovaippakaupan tilauksen, ja tuolta galleriasta eräs ystävällinen ihminen laittoi tänään postareiden hinnalla mulle äp:n kestot joita hän ei itse aio käyttää. Meillä pääsee kyllä käyttöön, mä pyrin alusta asti täyskestoiluun. Perjantaina pitäisi siis postilaatikkoon ilmestyä kovasti vaippatavaraa.

Huomenna äippäpoli 13.30! Toivottavasti kaikki olis hyvin :heart:

upupa ja Multeri 35+2
 
Vihvi. :) Kyllähän se rupee jännittämään pikku hiljaa, kun tietää tarkan päivän. Voin kuvitella, etten nuku siinä edellisenä yönä lainkaan. Onneksi ystävä lohdutteli, että jos alkaa syntymään aikaisemmin ja joudutaan päivystysleikkaukseen, niin hyvin sekin sujuu. Hälle kun on käynyt niin. Se tieto kyllä helpottaa. :) Juu, Taysiin joudun! Lääkäri kysyikin, että harmittaako. Niin vastasin, että vähän, koska sinne liukuhihnalle en olisi alunperin halunnut. Vastasi ihan suoraan, että ruuhkaa on, aamusta saatan joutua odottelemaan käytävällä leikkaukseen pääsyä. Mutta kaikilla kuulemma sama kohtelu, niin hänkin (mieslääkäri) oli vaimonsa kanssa käytävällä... Mä en voi ymmärtää ruuhkaa, tilan puutetta, henkilökunnan vähyyttä. Miten tähän on tultu? Ystävä sanoi, että kun hän oli sairaalassa, siellä oltiin kotiuttamassa keisarileikkauspotilasta 2.päivänä! :eek: Kyllä siellä sitten täytyy olla tosi ahdasta, jos sieltä ollaan häätämässä pois niin äkkiä.
 
Heippa kaikille ja tervetuloa uusille !

Mimmukka81 Ei kantsi laittaa niitä crokseja (vai miten ne kirjotellaan) sairaalaan jalkaan! Ne johtaa sähköä, voipi saada melkosia tällejä jos vaikkapa hissiin menee. Ainakin OYS on työntekijöilleen valistanut niiden vaaroista, ja sisko sai muutaman sähkärin ku oli synnärillä. Mut sisäkengät ois kyll hyvä juttu itsellekin, jos kassiin vaan mahtuu :D

Hemptu
toivottavasti saat pian ajan, et tekevät paremman katselmuksen. Noita lekureitakin on moneen lähtöön :(

Hömäkkä ja Möhkö 35+6
 
Uusille tervetuloa joukkoon!
Minä olen tänään viettänyt ihan vapaapäivää. Kävin ostamassa esikolle isompaa peittoa ja tyynyä. Samalla poikkesin Seppälän isolla kirpparilla ja kuvittelin juoksevani sen läpi tunnissa. Kattia kanssa. kaksi tuntia meni niin että hurahti..... :whistle: . Noo, kyllä sitä ostettavaakin sitten löytyi, että ihan kiva juttu. Löytyi vauvalle ja isommille lapsille.
Vielä 2 päivää töitä jäljellä, sitten alkaa äitiysvapaa.
Muija ja kevätmyrsky 34 + 4
 
Iltaa! Ja tervetuloa uudet sekaan!

Eilen oli se kohdunsuu kontrolli ja juuri mitään ei ollu tapahtunu. Saa jatkaa taas touhuilua kotona ja toivottavasti se tehokas pesänrakennusvietti jatkaa vielä hyrräämistä :) Lepäily toi sen verran hedelmää et tein vauvalle ne pienen pienet villahousut. Tein omalla ohjeella ja lankaa meni vain yksi pieni kerä :) Uusimman suuren käsityölehden ohjeen mukaan lankaa ois menny 4 kerää! Valtavat purjeet ois siis tullu niistä pöksyistä. Laitan kuvaa noista tänne kun saan kameran patterit ladattua :)

Koeajoin tänään meidän uusia (siis meille uusia, käytettynä ostettuja) tuplia kun kaverin puolen vuoden ikäinen poitsu oli reilun tunnin hoidossa. Eli pikku jäbällä oli päikkäri aika ja meidän likalla ulkoiluaika. Yhdistin ne ja käytiin puistossa kun meillä oli nuo tuplat valmiina varastossa :) Hyvin pelas ja mukavaa oli kun oli niin hyvä ilmakin.

Stokcmannilla ois tässä kuussa kanta-asiakas tarjouksena Avent Isis pumppu 47e ja jos ostaa yht 50e niin saa kympin alennusta. Mulla ei oo korttia eikä täällä oo stokcaa, mut pitäisköhän pyytää porukoita ostamaan, hmm.. Pitää miettiä..

Meillä lapsen isovanhemmat ei oo ihmeemmin tarjoutunu hankkimaan mitään erityistä. Rahaa ollaan molempien puolilta saatu jonkun verran vauvalahjaksi ja jotain vaatteita. Eipä oo meillä ollu minkäänlaista ongelmaa ollu hankintojen kanssa. Muistaakseni vähän ennen esikon syntymää mun porukat kysy et halutaanko et ne ostaa vaikka kaukalon vai antavat rahaa. Ja me pyydettiin rahana et ostetaan itse se mitä tarvitaan. Ja miehen porukat tyrkkäs kirjekuoren käteen et tuossa vähän vauvalahjaa. Ja edelleen mummo (anoppi) välillä antaa jonkun summan rahaa et vaikka Liinun talvivaatteisiin vähän avustusta. Ei kyllä itse olla avustuksia pyydetty.

Tuohon anopit ja äidit keskusteluun voisin kertoa, et meidän äiti on kyllä huvittava välillä. Se on just tarkka et jos supistelee niin pitäis levätä jne. Sit sillon kun esikolle ostettiin sen mielestä jotain ei-niin-völttänätöntä esim. lampaantalja niin se oli vähän silleen et ihan kaikkiko pitää hankkia lapselle. Samaa ajatteli myös kestovaipoista ja kantoliinasta jne jne. Nyt kun oltiin Vuokatissa porukoiden kans niin äiti tarkkaan huolehti et likalla on talja pulkassa pyllyn alla ja rattaissa päiväunilla :) Ja kerran tuskailin et likalle ei mee vyöt pulkassa kiinni kun on talja alla niin äiti heti et ei sitä voi ottaa pois kun pylly paleltuu :D Huvitti vaan tuo täys asenne muutos.. Onneksi anoppi ja äiti on oiken mukavia ja hyvissä ollaan. Eivät tuppaa eikä tuputa mitään ylimääräistä, mutta silti ihanasti mukana :heart:

Jospa tästä pikkuhiljaa vetäytyis uutta kirjaa lukemaan :) ja nukkumaan.. annas rv 34+5
 
Mulla oli tänään neuvola ja pikkunen on ainavain perätilassa. Mun tuntemusten ja neuvola
merkintöjen mukaan se ei oo ollu rt:ssa vissiin kertaakaan. Jos seuraavalla neuvola kerralla (kahen viikon päästä) on vielä perätilas ni neuvolatäti laittaa lähetteen synnärille käännöstä varten.


Mä oon kokoajan ajatellu et tää tulee etuajas, koska ollaan kaikki sisarukset tultu 2-4viikkoa etuajas. Nyt kuitenkin ku oon lukenu teidän muiden vaivoista ja supisteluista ni taitaa olla, että vasta huhtikuulla poksutaan. Mua ei oo tietääkseni vielä supistellu kertaakaan (tai ainakaan kipeesti) eikä täs mitään muutakaan hälyyttävää vielä ole.

Mulla ei oo vielä tullu minkäänlaista pesänrakennusviettiä ku alunperin oli tarkotus saada talo valmiiksi ennen vauvaa, mutta ei siitä vielä valmista saada... Jotenkin ottaa niin päähän alkaa tänne pieneen tavaroita täynnä olevaan kaksioon laittaa vauvalle paikkaa kun oli asennoitunut siihen, että saa laittaa uuteen kotiin lastenhuoneen yms. :kieh:

minde 33+0
 
Tervetuloa savan ja garbalo!

hemptu: toivottavasti asia selviää pian :hug:

Suklaa maistuu täälläkin turhan usein. Tänään kävin lääkärissä. Kohdunsuu on kiinni ja mikäli ymmärsin oikein, se tarkastetaan jatkossa viikottain. Vauva on pää alaspäin ja lääkäri antoi synnytyspainoarvioksi 3400 g, jos syntyy ajallaan mutta muistutti, että paino voi helposti heittää 600 g puoleen tai toiseen arviosta :ashamed: Sain kuitenkin lähetteen kokoarvioultraan, jonne olisi kuulemma hyvä mennä viikolla 38. Lapsivettä on paljon ja vauva liikkuu ahkerasti. Sukupuoleksi varmistui poika, kun tähän saakka on ollut ujo ja pitänyt jalat tiukasti yhdessä :) . Paino on nyt noussut 14 paunaa eli vajaa 6 ja puoli kiloa. Minusta se tuntuu paljolta, koska entistäkin massaa on mutta lääkärin mukaan ei ole syytä huoleen. Sf-mitta oli 37 cm eli aikas huikea. On kuitenkin kasvanut tasaisesti ja lääkärin mielestä tämäkin siis ihan kunnossa. Mä olen täkäläisten standardien mukaan pitkä, 171 cm, ja saankin kuulla vähän väliä, että kaikki normaalia kun olen näin pitkä :)

Miehelle olen pakannut sairaalakassiin vaihtovaatteet ja hygieniavälineet. Tämä siksi, että meidän sairaalassa on yksityishuoneet, joissa oma kylpyhuone ja sänky myös miehelle. Saadaan siis heti ensimmäisenä yönä nukkua vauvan kanssa perheenä, jos kaikki menee hyvin tietenkin :heart:

Mun on välillä hankala ymmärtää mitä ihmiset mulle puhuvat esim. kaupassa. Eilenkin kassatyttö kysyi kahteen kertaan, että haluanko hänen pakkaavan ostokset kassiin mun puolesta, enkä ymmärtänyt ollenkaan ennen kuin mies mulle tulkkasi. Pistän tämän kaiken raskauden piikkiin kun kieltämättä olo on välillä vähän enemmänkin pihallaoleva eikä ei-äidinkielellä asioiminen ainakaan helpota asiaa :LOL:

nipsunapsu 36+0
 
voi kiitos ihanat ihmiset kommenteista ja myötätunnosta! :heart:
eipä sieltä kukaan sitten soittanut, onneks vauva oli tuossa jonkin aikaa liikenteessä ni helpotti omaa paniikkia vähän.
huomena kyllä soitan sinne äp:lle uuestaan ja jos ne ei ehi/jotain tutkia mua, ni sitte eiku yksityiselle. se äp on sielä samassa sairaalassa missä ois tarkotus synnyttääkki.
kerroin tästä kaikesta tapahtuneesta kaverille, joka sanoi että oon vaan vainoharhanen ja pitäs rauhottua, ja että ei sielä mitään oo vialla.. tällä kamulla ei oo lapsia, miten se voiskaan ymmärtää miltä musta tuntuu..?!
onneksi täällä joku tietää mitä tää voi olla, kun on kyse pienestä lapsesta joka on niin rakas jo näin masu vaiheessa..
 
Nyt oon kaupungilta kotiutunu, elvänny ja vieny koiran. Huh huh. Vähän nivusista kivistää ja maha on pinkeenä.

Päivällä siis kirjoitin tosiaan epähuomiossa raskausdementioissani Savanna. Tarkoitin tietysti Savan:a. :saint:

Hömäkkä
Hyvä tietää tuo sähköjuttu! Itse pidin jäljitelmäcrokseja töissä ja ne on niin mukavat, mutta sairaala on erilainen ympäristö, kuin työpaikkani oli.. Pitääpä katsoa jotain muuta sisätossua miehelle..

Ja miehestä tuli mieleen, että hän äsken soitti ja kysyi, onko suunnitelmia lauantaiksi ja voiko ne perua. Oltais nimittäin lähdössä Tallinnanristeilylle! Kun valitan aina, että mies ei ikinä vie minua mihinkään ja nyt ystäväpariskunta kysyi meitä mukaan. En tiedä, miten selviän päivästä, mutta mukavaa vaihtelua kyllä. Ja eihän sieltä lennä helikopterilla kuin joku 25 minuuttia, jos synnytys alkaa! :D Pääsen oikein etelään! B)

Ja Aventin pumpusta vielä. Kyllä harmitti, kun juuri pari viikkoa sitten ostin sen stockalta ja nyt se oli 13 euroa halvempi!!! Aina käy noin.

Hemptu
Ihan kauheaa, kun pitää stressata tuollaisia asioita lääkärin takia!! Toivottavasti asia selviää ja kaikki on kunnossa! :hug:

Kyssäri tähän väliin ja vähän tyhmä sellainen... :ashamed: Kun noi pullot ja tutit ja pumput pitää keittämällä steriloida, niin koska sen voisi tehdä ja miten säilyttää niitä sen jälkeen? Kun tuntuu siltä, että jos laitan steriloidut pullot ja tutit odottamaan astiakaappiin, niin kyllä ne pöpöt ne löytää ennen vauvan syntymää... =) Näin yksinkertainen asia on pyörinyt jo pari päivää mielessä, enkä ole keksinyt ratkaisua tähän... :xmas:

Hyvää yötä kaikille äideille ja vauvoille!
 
Hei vaan!

Kiirettä on pitänyt enkä ole tänne kerennyt käymään olenkaan. Kone on ollut kiinni sunnuntaista asti, päivät vietän Kätilöopistolla lasten kanssa ja kotona pitää pumppailla kolmen tunnin välein. Vuokrasin sähköpumpun Folkhälsanilta, ennestään on vaan käsikäyttöinen Avent.
Kekkoset kasvaa ja voi hyvin, pääsevät kotiin tod näk viikon-puolentoista sisään. Sylvillä vielä ravintoliuostippa josta koitetaan päästä eroon tämän yön aikana. Se otetaan pois kun Sylvi jaksaa syödä 35ml. Urho syö 50ml/ateria mikä on tosi paljon. Esikoinen kotiutui syöden 35ml/ ateria.
Tsemppiä kaikille, olen tiukasti hengessä mukana vaikken taaskaan päässyt loppuun asti :kieh:
Varmaan ehdin enemmän kirjoittaa tännekin kun lapset tulee kotiin, sairaalassa ei voi käyttää kännykkää eikä siis mokkulaa (ja kerrankin tottelen).
Soraya mun synnytys oli kiireellinen päivystyssektio ja ihan hyvin meni. Sen mahahapon neutraloijan sain leikkauspöydällä kitusiini eikä siinä mitään peräpuikkoja tarjoiltu, pissakatetri laitettiin vaan. Ota ihan rennosti vaan, hyvin se menee!

BiaBia ja Kekkoset 10 päivää (34+4)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
upupa Siis luinko mä oikein 50paria sukkia? :eek: Meillä on ehkä hmm.. 5?

Ihan oikein luit. Yli 50 paria sukkia. Kaikki siis muualta saatuja, uusia en ole ostanut yksiäkään. No, jos muksu tulee äitiinsä, niin kyllä niitä sukkia sitten meneekin - meikäläinen kuulemma söi muksuna aina sukat ja potkarien jalkaosat rikki :D
 
Hemptu: Jaksamista, ja sitkeästi uudelleen näytille vaikka väkisin. Ei tee hyvää sinullekaan stressata asiasta. Suoraan vaan takaisin ja pyydä eri lääkäri.

Omaa oloa: Karseet supistukset ja kesti pitkään, ei siinä muuta kun polille. Käyrälle ne supistukset piirtyivät kanssa, mutta ei tarvinnut jäädä osastolle. Kohdun suu sormelle auki ja kanavaa vajaa 1cm jäljellä. Mies pisti kotiarestiin ainakin maanantaihin asti, jolloin on käännösyritys. Meinaa viedä mun autonkin avaimet, etten vaan pääse mihinkään.....

Mökön painoarvio nyt 35+3 oli 2145grammaa, eli toivomani 2000 meni rikki! :heart:

Yötä! :wave:

T.Marais ja Mökö
 
Upupa kattelin että meillä on LA:t aika lähekkäin ja sama synnäri, mahdetaankohan olla siellä samaan aikaan? :D Täytyypi kuunnella et onko joku tuleva huonekaveri varautunut monilla sukkapareilla :D :LOL:

Onko täällä monikin muussa maassa asuva? Me haaveillaan tulevaisuudessa muutosta ulkomaille, Italiaan. (ja Afrikkaan joskus myöhemmin..) ehkä silti haluisin synnyttää lapset Suomessa, ainakin nyt tän ekan :D :LOL:
 
Miten muuten on, oi te kaikkitietävät ja viisaat.. :saint: kun tänään lääkärissä todettiin että kohdunsuu lyhentynyt 2,5senttiin ja ulkosuu sentin auki. No, niin eli epäselvyys oli se että onko se epänormaalia tai paljon tässä vaiheessa?
Lääkäri sano että ihan hyvin voin käydä koirien kanssa rauhallisesti kävelemässä (tämä siis aiheuttaa kovaa mahakipua jo lenkin aikana ja koko loppupäiväksi, sellanen tunne kuin joku ois vetänyt vyön TOSI tiukalle, ihme pinkee olo myös :kieh: Tosi hyvin selitetty :LOL: ..)
 
Voi kamala, nyt on niin hölmistynyt olo ettei tosikaan.

Auttakee nyt te asiasta tietävät.

Haluaisin steriloida tutit ja ton avent pumpun osat sekä tuttiplot. Miten te puhdistatte, pitääkö ne "keittää" (vai mitä tuo kiehuminen) meinaa tosiaankin 5min kuumassa hellassa? Hitsin uusavuton olo. :ashamed: :D
 
garbalo Mä en tiedä muista kun olin niin pitkään poissa tältä palstalta ja palasin vastikään uudestaan kirjoittelemaan mutta mä asun Kaliforniassa.

Väsyttää aivan kamalasti. Pakko ottaa torkut ennen kuin alan vääntää illallista työstä palaavalle miehelle |O Vauva vain ei meinaa rauhoittua millään.
 
Huomenta kaikki ja tervetuloa kaikki uudet ja alkuvaiheessa mukana olleet

Aika hassua Soraya, että jättivät sektioajan noin viimetippaan lasketusta ajasta. Useimmilla joille on tehty suunniteltu sektio on tehty noin pariviikkoa ennen LA:ta. No, kyllä kaikki hyvin menee :flower: . Itseäni kanssa jännittää kamalasti, että jokos masuasukki on kääntynyt RT:n. Välillä on olo, että on kun voimakkaimmat liikkeet tuntuvat pallean kohdalla, mutta kuitenkin liikkeitä tuntuu ympärimassua. Viimeksi näillä viikoilla oli jo RT.

Hemptu Olehan yhteydessä vaan uudelleen sinne synnärille. Se, että lapsivettä on vähän, niin on yleensä iso syy käynnistää synnytys ja aloittaa tarkka kontrollointi, että vauvalla on kaikki hyvin. Ystävättärelläni tihkui koko ajan lapsivettä ja sitä alkoi olemaan liian vähän, niin joutui sitten leikkaukseen, jotta vauvalla pysyi kaikki kunnossa. Itse olisin varmasti vaatinut samantien toisen kätilön mielipiteen asiasta.

Dementia. Täällä on kanssa jatkuvaa dementiaa. Kestää kuulemma niin kauan kuin lapsi on viiden vanha. :LOL: . Joten sen piikkiin on hyvä laittaa kaikki naisten hölmöilyt ;) .

Pesänrakennusvietti. Täällä kanssa on kaikenmaailman siivoiluja ja järjetelyjä tekemässä / suunnitteilla. Tällä viikolla olen tehnyt muutamia hommia, mutta paljon on vielä tekemistä. Onnekseni aloitin äippärini aikaistettuna. :D . Lisäksi tällä viikolla olen päässyt taas urheilemaan syksyn sairastelun jälkeen.

Notkeus Juu polvet saan maahan, mutta niin olen saanut normaalistikin. Kyykkäyksen vaikutuksesta en ole koskaan kuullutkaan. Mutta onnekseni olen tehnyt sitäkin koko ajan, kun neidin kanssa ollaan ulkona touhuiltu.

Pääkaupungissa ei synnytystapa-arviota tehdä automaattisesti kaikille eikä edes paino-arviota. Pitää olla vahvat perusteet asialle, ennen kuin kunnan resursseja tuhlataan.

Martat tosiaan ovat uurastaneet villasukkia heidän juhlavuotensa kunniaksi. Joten kaikki vuonna 2009 syntyvät lapset saavat heiltä villasukat. Kiitos Martat :flower: .

Mömmis. Juu tuttien ja pullojen sterilisointi tarkoittaa tosiaan sitä, että niitä keitetään kiehuvassa vedessa noin 5 minsaa. Itse olen steriloimassa pulloja hieman ennen laskettua aikaa ja käännän tuttipullojen tuttiosat tuttipullojen sisään, ja korkki päälle. Eiköhän se ole ihan jees.
Toimi esikoisella alkuaikoina sen muutaman viikon, mitä suostui tuttipulloa syömään.

BiaBia. Mahtavia uutisia ja onneksi olet päässyt kuulumisia kirjoittelemaan. Ja kyllä sinä pääsit loppuun asti omalla tavallasi :hug: . Vaikka hieman etukäteen.

KahvinjuontiAlkuraskaudessa en voinut sietää kahvin hajua tai sen makua. Yrjö tuli vierailulle jos join alkuraskaudessa kahvia :LOL: . Onneksi ne ajat ovat ohitse. Tosin kahvia on tällä hetkellä kaapissa oikeastaan vain vieraita varten. Itse olen alkanut juomaan enemmän teetä.

Mummut ja papat rollaattoreilla. Tuttu juttu, kyllä menevät ohitseni, niin että lumi lentää :LOL: . Pakko mennä hiljempaa, kun muuten rupeaa supistelee tai voi liukastua.

SF-mitta ei se koko totuutta kerro vauvelin koosta. Riippuu niin paljon mm. lapsivedestä, kohdun asennosta, vauvan asennosta yms.

Miehen vaatetus yms. Meiltä sairaalassa saa synnärille muistaakseni talon tossut lainaan. Pitänee tarkistaa. Omat eväät tosin tulee ottaa mukaan. Jos sattuu vaikka yöaikana lähtö. Siinähän rupeaa miestäkin jo hiukomaan ja janottamaan.

Jaahas aika rientää. Pitänee lähteä taapertamaan uimahallille suunnitelmani mukaan. Palataan asiaan.

Jadekettu+masuasukki 32+5 :heart:
 
Jadekettu, itsekin hämmästelen sitä, että noin myöhään antoivat ajan. Neuvolan täti kun sanoi, että yleensä viikolla 38 leikkaavat. Mutta lääkäri sanoi, että haluavat viikon 39 tulevan täyteen vauvan kaiken kehityksen tähden, keuhkot ym. Ja juuri sen kalenteriviikon lopussa ei ollut aikoja, joten maanantaille sen antoivat, silloin siis 39+5.

Tervetuloa Garpalo!

Hemptun kuulumisia odotellen! :)

Rv 36+1
 

Yhteistyössä