**Maalismasut 2009** helmikuussa

Täälä on taas pakkasta -27. Ulkona ei kehdannu kovin kauaa olla. Pitäis alkaa käymään läpi nuita vauvan vaatteita ja laittaa ne koko järjestykseen, mutta kun ei oikein ole sitä inspiraatiota. tässä raskaudessa ei oo ollu niin kovaa pesänrakennuviettiä ku esikoisen aikaan. Johtuiskohan siitä että viimeksi olin työttömänä melkein koko raskauden ja nyt on sitte ollu koulun käyntiä ja paljon muuta tekemistä... no jaa mistäpä tuota tietää.

Pakko lähteä päikkäreille, kun pitkästä aikaa voi siitäki nautinnosta nauttia. :D

jossu ja tilli 36+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Mistäs noita Aventin rintapumppuja saa? Kattelin Cittarissa vauvan tarvikkeita, siellä oli joku muu merkki, en muista mikä. Avent on saanut niin paljon kehuja, että sen aattelin hankkia, käsikäyttöisen. :)
Muistelen että tässä joku päivä jossain ketjussa joku mainitsi että stockmannilla oli Aventin pumppu tarjouksessa? Varma en kyllä ole. Lastentarvikeliikkeistä niitä kaiketi ainakin saa.
 
Äippäpolilla kävin tiistaina, vauva edelleen perätilassa. Oli tarkoitus että kääntävät mutta sitten kysyin milloinka lopetan aspiriinin syönnin (olen syönyt sitä koko raskauden ajan raskausmyrkytyksen ehkäisyyn) niin lääkäri sanoi että eihän sitä käännöstä voikkaan yrittää kun sitä edelleen syön! Jos joku komplikaatio ois tullu niin verenhukka ois voinu olla todella suuri, aspiriini kun ohentaa verta. Kyllä suututti, ens viikolla uus aika, sitten kääntävät. Niin ja tämä oli kokonaan yhen lääkärin vika josta en oo tykänny alunperinkään, sen ois pitäny lopettaa aspiriini jo pari viikkoo sitten, sillon kysyin kauanko sitä vielä syön, niin sano vaan että ihan huoletta voit jatkaa ja ite vielä anto mulle tuon kääntöajan! :eek: Hengestään sitä voi päästä jos ei ite pidä huolta joka asiasta, no joo, ehkä vähän liioteltua mutta....
Vauvan paino rv 35+3 oli 2830g. Kovasti suosittelivat normaali synnytystä vaikka vauva siis istuu, jos ei käänny ens viikolla niin sitten ottavat lantiosta magneettikuvat ja nähdään onnistuuko alatie synnytys. Vähän kyllä hirvittää että jaksaako sitä ponnistaa ulos, lääkäri lohdutteli että nykyään on tosi tarkat kriteerit, hyvin harvan annetaan edes yrittää alakautta perätila vauvaa ja yhtään jos näyttää ettei synnytys etene niin sektioon.

Mitens muut perätilavauvelin kantajat meinaatteko suostua yrittämään alakautta synnytystä jos lääkäri sitä teille suosittelee vai vaaditteko suoraan suunnitellun sektion?

Myhkäri+mahamölliäinen 35+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja aiti78kerava:
Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Mistäs noita Aventin rintapumppuja saa? Kattelin Cittarissa vauvan tarvikkeita, siellä oli joku muu merkki, en muista mikä. Avent on saanut niin paljon kehuja, että sen aattelin hankkia, käsikäyttöisen. :)
Muistelen että tässä joku päivä jossain ketjussa joku mainitsi että stockmannilla oli Aventin pumppu tarjouksessa? Varma en kyllä ole. Lastentarvikeliikkeistä niitä kaiketi ainakin saa.
Kiitos! Kävin Stockmannin sivuilla ja siellähän se on helmikuun kanta-asiakas tarjouksessa 47e (norm.60e). Äiti on kanta-asiakas, pyydänkin, et käy hakemassa sen mulle! Pääsen vähän halvemmalla, kun ei tarvi ihan täyttä hintaa maksaa. :)

 
no niin, vihdoin pääsi istahtaan alas.
mentiin ukon kanssa synnärille tutustuun klo 14, siellä meitä vastassa oli kätilö joka sitte kierrätti ja esitteli paikkoja. itelle paikka on tuttu ku esikoinen synty sielä,mut miehelle paikka oli uus.
kun kierros oli ohi, pyysin saaja jutella tälle kätilölle, kun en koko aamina päässy puhelimella läpi sinne äp:lle. onneks tällä naisella oli vähän aikaa.
kerroin huoleni ja pääsin sitte sydänkäyrä ja supistusten mittaus laitteeseen puoleks tunniks makoileen.. käyrä oli ok. supistuksia laite ei saanu mitattua ollenkaan.
sitte sen jälkeen tuli paikalle lääkäri joka aiko vielä ultrata mut.
vaihettiin synnäriltä äp:lle. lääkäri kerto et lapsi on pieni, joka ehkä johtuu jostain tai sitte ei mistään.
pä ja vartola suhteessa toisiinsa oli ok, mutta reisiluu oli pienempi. lapsivettä oli minimin rajoilla. lääkäri sano heti että ehdotonta kontrollointia vaatii. ens viikolla neuvola, kahenviikon päästä takas äp:lle sikiön kasvu kontrolliin, jos ei sillon oo painoa tullu lisää riittävästi synnytys käynnistetään.... tämmöstä. pää ihan sekasin kaikesta.
 
Huomaa kyllä, että suurin osa porukasta on jo jääny äippälomalle, kun tekstiä tulee niin hirvittävää vauhtia. Vaikka ite oon suht usein yrittäny käydä lukemassa, niin aina tuntuu, et pari sivua on uutta juttua ehtiny tulla. :)

Eilen olin taas neuvolakäynnillä ja tässä viimeisimmät kuulumiset:

rv 34+3 (rv 32+1)
paino +1150g/vk :eek: (+250/vk) Olin kyllä viikonloppuna risteilyllä ja tuli syötyä oikein tosi reippaasti, mut silti olin "hieman" järkyttyny tosta lukemasta. Lähtöpainoon nähden tällä hetkellä kertyny +12kg.
rr 124/78 (119/77)
pissa ok
hb 135 Koko aikana ollu tosi hyvä, eikä oo tarvinnu olla rautakuureilla :)
sf 31cm (29cm)
rt, pää ei vielä kiinnittynyt
vauvan syke +150 (+140-150)
liikkeet ++ (++)

Onko muilla kokemusta baby showereista?
Kaveri halus mulle sellaset järkkää ja ne on nyt sitten lauantaina. Ite en oo koskaan sellasilla ollu, enkä oo kuullu kenenkään tutunkaan olleen. En siis yhtään tiedä mikä on "normaali kaava" tällaisille juhlille. Porukkaa on kutsuttu hieman reilu kymmenen, lähinnä kavereita/työkavereita/sukulaisia. Ja kaikki naisia, kun jotenkin aattelin, et miehiä ei varmaan hirveesti kiinnostais. :LOL:
Kaipa se pari tuntia menee sitten ihan vaan seurustellessa. Ja syödessä. :) Tarjottavaks meinattiin pikkusuolaisena itsetehtyä pizzaa ja sit ainakin täytekakku. Löysin Pirkan reseptihaulla sellasen minttuisen kieputuskakun ohjeen, joka kuulosti todella herkulliselta. :p

Sf-mitasta Miehen sisko kertoi pari viikkoa sitten sf-mittansa olevan 36cm ja silloin oli hällä menossa rv35. Ei meinannu uskoa, kun mä kerroin oman mittani olevan 29cm. Ja mulla oli sillon siis menossa rv32. Se 36cm kuulosti sillon tosi hurjalta lukemalta, mut toisaalta kun miettii miehen siskon ruumiinrakennetta, niin ei se niin outoa olekaan. Miehen sisko on kooltaa tosi pieni; lähtöpaino oli 45kg ja pituutta varmaan sellaset 155cm korkeintaan. Niin mihinkäs se maha siitä kasvaa, muualle kuin huimasti ulospäin. :LOL:

Täällä on moni jo nähny unta tulevasta synnytyksestä ja vauvasta. Mulla ei sellasia unia vielä oo ollu, mut muuten kyllä nään mitä omituisempia unia joka yö. Yks yö mun unessa oli Nelosen Sairaala -ohjelmassa ollu kätilö Eva-Mari. Vaikka en siis nähny edes unta synnytyksestä. :D Aamulla en vaan meinannu millään muistaa, et mistä kyseinen henkilö on niin tuttu. Näin naaman koko ajan mielessä, mut en osannu sitä mihinkään yhdistää. Sit jossain vaiheessa päivällä tuli sellanen PLING-efekti, et ei hitto se on siitä telkkariohjelmasta. :D Huomasin muuten tossa just, et toi Sairaala -sarja jatkuu Nelosella 9.3. Pääsee taas nyyhkimään joka kerran ku joku siinä synnyttää. :LOL:

Jahas, kello tuleekin jo seittemän, pitäisköhän sitä alottaa ruoanlaitto...

Hendu ja ötökkä 34+4
 
Myhkäri: Minulla vaavi kanssa perätilassa, enkä synnytä ainakaan ensisynnyttäjänä alakautta. Jos ei maanantainen kääntöyritys onnistu, niin haluan ajan samantien sektioon. Jos se kääntökin tuntuu vähänkin epäilyttävältä, niin pyydän lopettamaan.

Zoe: Kyllä pikkukurssi vähän piristi, mutta riippuu sitten musta itsestä & vauvasta pystyykö opiskelemaan etänä lisää. Nyt on siltä kannalta paineettomampaa, että opinnot eivät stressaa niin paljon, kun eivät tähtää tutkintoon vaan ovat vaan omaksi iloksi tietämystä kasvattamaan & tukemaan ammattitaitoa. Minä tykkään kanssa opiskelusta, 5 vuoden kouluputki oli 2000-2005, nyt taas on tehnyt töiden ohella mieli oppia jotain, muttei ole ehtinyt. Nyt ehtii ehkä vielä pari viikkoa ;)
 
hemptu hyvä että asia selvis!
Uusille tervetuloa joukkoomme
galluppi: minkäklaisia hb-arvoja teillä on?
ittellä oli eilen 105 ja nyt siis elämäni ensimmäiselle rautakuurille..
neuvolantäti meinas että niinköhän mennään loppuun asti tämän vauvan kohdalla ku on kaiken näköistä vaivaa..mutta luulempa että sitä alkaa enempi näistä "oireista" puhumaan ku alkaa viikot käydä vähiin
terveisin Angelia ja vaavi 34+6
 
mulla hb:ta ei nyt viime käynnillä mitattu, mut pari viikkoa aikasemmin se oli 118. huomasin tuossa että lääkäri ei ollu merkinny tohon korttiin kohdunsuun tilannetta. muistan vain että paikat on vielä kiini, että voi siis ihan rennosti ottaa.
 
Hb-gallup: tällähetkellä suht alhainen eli n. 104. Syksyn aikana laskenut paljon.

Huomenna aamulla on sitten sairaalakäynti, tahtovat tarkistaa vissiin lapsiveden määrää ja muutenkin alapään tilannetta. Tämän jälkeen tietääkseni on seuraava neuvola joskus 20.pvä ja silloinkaan ei edes lääkärineuvola-aikaa, viikkoja tuolloin ois sitten 35+6. :eek:

Nyt telkkarin ääreen nauttimaan jäätelöstä. :p

Mömmis & potkija 33+5
 
Mulla hb 111 ja nyt syön rautaa. Ite ainaki pidän kirkasta limaa valkovuotona, mutta jos siinä on verta ym värejä niin sitte vois olla limatulppaa :)

Meillä tulee miehen kans nyt helmikuussa 4vuotta yhteiseloa täyteen ja mies on paljon parantanu käytöstään niin ostin meille molempien juttujen kunniaksi nahkatakit :D
 
Mun hb oli viimeksi 106. Joka kerta on mitattu alusta asti ja on nyt lähiaikoina sahannut 90jotain ja 100jotain väliä. Oon jo pidempään syönyt rautaa. Ensin pullon Kräuterblutsaftia, sitten paketillisen Obsidania, sen jälkeen oon taas jatkanut Kräuterblutsaftilla. Silti ei meinaa arvot nousta millään.
 
Eeeva, mä söin vain yhden päivässä. Jotkut ottaa illalla viimeiseksi tai yöllä tyhjään vatsaan. Mä otin aamuisin hedelmien kanssa. Neuvolasta sain ohjeen, kun yksi ei nostanut arvoja, että voin ottaa kaksi päivässä, mutta ei joka päivä, vaan vaikka kolme kertaa viikossa. En sitten kyllä muistanut ottaa kahta kuin joskus silloin tällöin.
 

Yhteistyössä