**Maalismasut 2009** helmikuussa

Huomenta |O

Täällä on toooooodella |O väsynyt äiti. Esikoisella on 6 päivä korkeaa kuumetta ja yskää. EI ole kolmeen yöhön nukkunut kunnolla. Viime yönä ollaan oltu sitten 02:30 asti ylhäällä. Likka ei ole sen jälkeen yhtään nukkunut.Yskii niin paljon, ettei saa nukuttua. Vaikka kuinka on sängyn päätyä korotettu, ja hunajaa ja lääkkeitä annettu. Niin mikään ei auta. Tarvii toivoa, että tsippaisi pian, niin saisi itsekin hieman unta. Kolme yötä ja yhteensä 6 tuntia unta. Niin ei naurata.

Upulle ja Roquelle isoja voima :hug: .

Palataan asiaan myöhemmin.

Jadekettu+masuasukki 34+4 TÄH, enää muutama päivä ja taas vaihtuu viikko. Kylläpä se aika rientää :LOL:
:heart:
 
Viipi: Tsemppiä ja onnea, kyllä se vielä hyvin menee. Minäkin sitten jänistin, vaikka aluksi uhosin, että synnytän perätilassa olevan Mökön alakautta. En sitten uskaltanutkaan, vaan varasin leikkausajan. Ajattelin, että jos siinä alatiesynnytyksessä vauvalle sattuisi jotain, niin se ei olisi hyvä selitys, että äiti halusi "urheilla" ja olla rohkea. Siispä mietin kahta eri vaihtoehtoa, ja päädyin suunniteltuun sektioon. Sanoin puhelimessa että pelottaa, ei pysty, tarvitsen leikkauksen. Onhan tuossa sektiossakin riskinsä, jotenkin sitä haluaisi keskusteluapua äitiyspolilta, mutten osaa sitä vaatia.

Olen kyllä sitä mieltä, ettei sairaala saa painostaa perätilassa olevan vauvan alatiesynnykseen, vaan äitillä täytyy olla se viimeinen sana. Eli neuvoni sinulle on vaatia väkisin se leikkaus kun sen haluat, vaikka miten yrittäisivät painostaa. Onkohan muuten nyt joku uusi trendi synnyttää perätilalapsia alakautta, kun Jorvikin sillä kannalla oli...

T.Marais ja Mökö 37+3
 
Huomenta,

Meni sitten puoli yötä koiran kanssa valvoessa. Raukka ulisi kipujaan ja mä en osaa nukkua toisen kärsiessä. Valvon varmaan vauvan kanssakin, kun olen vainoharhainen hengittämisen kanssa. Kun siskon lapset ovat pienenä olleet mun luona yökylässä, valvoin silloinkin ja tarkastelin hengitystä tasaisin väliajoin. Rankkaa tulee olemaan, jos oman kanssa ei opi nopeasti rennommaksi.

Nyt on taas menossa vaihe ettei tunnu ollenkaan, että meille olisi tulossa vauva. Kolme viikkoa laskettuun aikaan ja nyt jaksaa taas odottaa. Enää ei ole sellaista oloa, että tulisipa se vauva pian maailmaan. Kyllä tässä jaksaa odottaa. Kipujen suhteen on menossa hyvä vaihe ja olen reippaampi kuin pitkään aikaan.

Jaksamista kaikille vastoinkäymisten ja isojen mahojen kanssa!

Melita ja Samuel 37+0
 
Kaa
Pöh, palsta pätkii taas ja pitkä teksti katosi... noh, lyhyesti:

Lääkärineuvolassa käyty, kaikki oli hyvin. Kohdunkaula 2 cm, kohdunsuu kiinni, mutta pehmentynyt, eli lupa kylpyläreissulle tuli (Jee! =) ). Lantio on hyvänkokoinen alatiesynnytykseen ja vauva sopivan kokoinen sieltä syntynmään (arvio syntymäpainosta noin 3400-3600 g). Napero oli jo laskeutunut, muttei vielä kiinnittynyt. Eli rauhassa saan odotella synnytystä tuonne lähemmäksi laskettua aikaa. Mukava niin.

Nyt auto starttaa kohti yhden yön kylpylälomaa! :heart: :heart:
 
upupalle ja roguelle :hug: ja myös teille jaksamisia kenellä lapset kipeenä.
me olemme tuosta vatsataudista välttyneet mutta en yhtään ihmettele vaikka tunnin päästä jo oksennettaisiin. tuossa ihan naapurissa sitä juuri on :/
hiuksista ihan normaalisti olen niitä raskauden aikana värjäillyt eli käyn noin 6-7 viikoin välein. nyt on huomannut sen eron viime raskauteenn että päänahka kestää paremmin. viime raskauden aikaan kun olin blondi ja nyt tummat. tuo blondiaine kun veti päänahan ihan kuivaksi.
kaa viettäkää ihana kylpyläloma. kateeks käy kun ei itse enään uskalla lähteä vaikka tuossa ihan naapurissa sellainen on. ei varmaan suositella enään uimaan menemään kun on auki.
 
marais, huomasin, että meillä on sama LA. :) Meille tulee itsepäiset vauvat. :LOL:
Ajattelin, että soittaisin tuonne äippäpolille soittoaikaan, että eikö tosiaankaan tässä sairaalassa kuunnella potilasta. Oon nyt niin väsynyt, että pelottaa, että miten mä jaksan hoitaa vauvaa. Kipuja on ja miehellekkin tulee huudettua. :ashamed:

Mies on hakemassa meille matkahuollosta Emma Jule Twinit. :heart:
 
Sori nyt omaa napaa vain..

Neuvolassa kävin ja tuli sitten oudolle tunteelle selitys: On jonku aikaa tuntunu että pitäs saada tämä vauva ulos eikä mitään järjellistä selitystä sille, noh nyt sitten verikokeiden tulokset oli tullu ja vasta-aine tiitterit on noussu. Nelinkertaistunut. Ens viikolla on verikoe vielä ja jos nousee tai vissiin vaikkei nousiskaan nuo arvot niin sitte käynnistellään synnytys. Neuvolantäti sitten antoi vinkkejä omatoimiseen käynnistelyyn eli paljon kävelyä ym. Ja kuulemma vauvat tulee samalla keinolla ulos millä on alullekki laitettu. Elikkä nyt siis ihan luvan kanssa houkuttelemaan vauvaa ulos. Ai niin, vauva on laskeutunut ja on ihan lähtövalmiina.

Eeeva ja Äppä 37+6
 
Annas: "osanottoni"! voin kuvitella mikä tilanne, siis se järkyttää niin paljon ku kuulee jotain "konkreettista" vauvasta ja jos se on jotain mitä ei oo yhtään odottanu kuulevansa! Noh, joku viisas on sanonu, et päänympärys ois suunnilleen kaikille vauvoilla ja sama ja vartalo kuulema tulee ulos ku pään on saanu "ulostettua". Tosin kokemusta itellä ei oo! Mut tsemppiä! ite ei voi vaan voi vaikuttaa!!

Upupa: Osanottoni, mummon kuolemasta!
Rogue: Voimia! Onneksi ei sattunu mitään "sen pahempaa". Toivottavasti mies pääsee mukaan synntykseen. Onko synnäri samassa sairaalassa, missä mies nyt on? Mä oon tullu vähän vainoharhaiseksi, ku pelkään koko ajan et miehelle käy jotain. Jos se on sanonu tulevansa vaikka 19 aikaan niin mä oon jo 19.15 varma et nyt on sattunu jotain, ja suunnittelen jo miten ihmeessä selviän yksin synnytyksestä ja vauvan hoidosta... (oonkohan liian riippuvainen :LOL: )
Viipi: Ei ne voi pakottaa sua synnyttämään alakautta! Jos ite et jaksa niin ota mies mukaan ja käske sen sanoo tai tiiän kyl tapauksen josssa tyttären äiti on menny paukuttamaan nyrkkiä pöytään tyttären puolesta synnärille!! Siis niin painajaistilanne jos lääkärit/hoitajat painostais synntyttämään alakautta!!
Kaa: Hyvää minilomaa! nauttikaa! =)

Eilen neuvola ja ei mitään ihmeellistä. Siellä oli opiskelija ja se oli niin vaikuttunu ku tunsi vauvan pyllyn ja selän!! mua niin nauratti!!

Eeeva: No se voi kohta olla sulla lähtö lähellä! :LOL: mä oon alkanu kans houkutteleen tota kersaa ulos! Lääkäri sano sillon viikko sitten et kalvot pullottaa jo, arvatkaa tekiskö mieli tökätä et alkais syntymään. :)
Mua nimittäin niin hermostuttaa tää ku ei oikein uskalla lähtee minnekään! Oon kädet kyynerpäitä myöten ristissä et ei menis yliaikaseksi ja mieluummin syntyis tällä viikolla. Mua nimittäin niin kauhistuttaa et tää ehtii kasvaa niin isoksi ettei sitä saada normaalisti ulos!!
Tietääkö joku paljon vauvan paino nousee näillä viikolla 36-42?
tekis mieli laskiaspullia!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja muty:
Tietääkö joku paljon vauvan paino nousee näillä viikolla 36-42?
Mulle lääkäri sanoi, että 150-200g voi vauvan paino nousta viikossa näillä viikoilla. Mulla painoarvio oli 36+jotain 3000g, joten yliaikaisena voi olla yli nelikiloinenkin.

 
neuvola lääkäristä terveisiä... Huoh, olo on kaamee, alkoi sunnuntaina päänsärky oikein kunnollinen ja ollut joka päivä... hellittää levolla toistaseksi... puhtaat kuitenkin oli pissa tänään ja verenpainettakaan ei ollut... turvotusta nyt on kohtalaisesti... mutta ei siis toksemiaan viittaavaa (vielä) muuta kun päänsärky... Painoa tullut nyt tasan 10kg.. siitä sain russutusta... mutta ihmettelen edelleen sitä että olen alle 90kg ja valitusta tulee... kun edellisissä raskauksissa sain 100kg rikki... noh, en ajatellut ressata asiasta... sydämen syke on +135 eli tytönkö sykkeet nuo sitten on?sf mitta olis vähän yli käyrän... tasan 33.0cm... vaavin tila on rt... pehmennyt ja vielä paikat suljettuna... lääkäri sanoi että ei ainakaan tunnu siltä että ois ihan heti tulossa... vaikka supisteleekin välillä huolella... noh, hyvä niin menisikin laskettuun aikaan...tässä omaa napaa :eek:
upupan perheelle osanottoni :hug:
Muty: Luotat vaan ihtees! alku todellakin on sellasta opettelua uuteen tulokkaaseen, mutta muistakaa se että keskitytte paljon siihen vauvaan alussa, ei kauheesti kannata kutsua vieraita koska tiedän kokemuksesta että väsyin siihen kun en saanut koskaan oikeestaan levätä kun aina oli joku kylässä... kuulostaa tosi törkeeltä mutta niin se on.. ja vanhemmilta apuja jos koliikki vauva tjtn valvomisia... miehet kun on töissä niin niiltäkään ei voi vaatia liikoja...Sairaala olosta: en minäkään kauheesti pidä siellä olosta, koska a)mä en oo koskaan saanut siellä nukutuksi, synnytyksestäkin kun päässyt niin heti aamulla klo:8 kiskotaan jo aamu palalle vaikka olisi 6:30 tullut vasta osastolle.. ja kun taysissa vielä on imetys metodit että 4tunnin välein imettää... niin siinä sitten on väsynyt sekä minä että vaavi...ja mulla on aina ollut huone kavereinakin hiljasta väkeä... eli tylsää tulee olemaan... Huokaus....mutta nyt kaipaa kroppa lepoa, joten kirjoittelemisiin... :flower: rv 36+4
 
heips taas pitkästä aikaa!

jaksuja kaikille joilla on ollu rankkoja juttuja nyt!! :hug:

mulla on ollu niin paljo stressiä vauvan painon nousun kans, ku sitä ei taho tulla, että onneks kaikelta muulta ikävältä oon säästyny.
just tulin neuvolasta ja kaikki näyttäs olevan ok, huomena vielä äippäpolille sikiön kasvukontrolliin.. pääsee ultraanki taas!! jee =)

viime neuvola käynnin jälkeen marisin tänne teillekkin siitä kuinka se eukko ei osaa tehdä muutako huutaa ja meuhkata... mies lähti sitte tänään mukaan ja sano että hän kyllä sanoo isosti jos tulee huutua neukkatätiltä, se on jotenki agressiivisen olonen ku se vaahtuaa ja tuntuu tosi tympiänpelottavalta..
no tänään oli niiiiiin eri meininki! en tiiä sitte johtuko ukon läsnäolosta vai mistä mutta nyt sain sanottua mitä oli ollu tarkotus sanoa ja kysyä jo ajat sitte, mut en vaa saanu neuvolassa suunvuoroa.
neukkatäti oli ku toinen tyyppi, kuunteli, ymmärsi ja puhu normi äänellä..
ihan kiva täti jos se oiski aina tommonen! tää on nyt eka kerta ku sanon jotain hyvää siitä tätistä..
B)
 
Moi pitkästä aikaa!

Sairaalassa olosta: En osaa nukkua vieraassa paikassa mutta muuten mulla ei ole mitään sairaalaa vastaan. Palvelu pelaa ja ruoka on kelvollista.

Hiuksia en värjännyt alkuraskaudessa mutta nyt loppukuukausina kylläkin. Edellinen kerta oli toissa päivänä.

Mammalomailusta: Taidan sitten kuulua siihen vähemmistöryhmään, joka nauttii mammalomastaan =) Ihanaa, kun on omaa aikaa tehdä kaikkea kivaa. Olen käynyt kampaajalla, kosmetologilla, päivittäin kävelylllä, ystävien kanssa kahvilla jne. Ei yhtään ole pitkä aika tai ikävä töihin..

Töistä puheen ollen pääsenkin aasin siltaa pitkin omiin asioihini ;) Muistaako kukaan kun valittelin joskus loppuvuodesta määräaikaisena sijaisena oloa ym. epäkohtia työsopimusasioissani? Noh, meille aukesi virka tässä alkuvuodesta ja hain sitä. Yllätyksekseni sain sen viran vaikka olenkin raskaana ;) Aivan ihana juttu ja olenkin ollut aika shokissa viikonlopusta lähtien (jolloin sain tietää asiasta). Mukavaa jäädä mammalomalle kun tietää, että vakituinen työpaikka odottaa. Ja nytpähän tuli todistettua, että kyllä raskaana olevakin voi saada vakipaikan :D

ärrieri 35+3
 
( . ) Joo taas omaa masua. Hissukseen jo varhaisaamusta, taitaa toinen nukkua. :heart: Edelleen sattuu käveleminen sen verran ettei ole halua lähteä ulos lainkaan. (pikkune potkas nyt täs välis, :D ) Olo on vähän mitä on... Ei mitään kehumista. En jaksa tehdä mitään. Ärsyttää kaikki. Sekin kun pyydän jotain asiaa niin joutuu toistamaan päivät toiset niin helkutin monta kertaa ja ny palaa jo käämit. Tuntuu ettei mikään asia etene tai tapahdtu mitään vaikka kuinka yrittäisi itse vaikuttaa asiaan. Märimäri.. :kieh:

Mömmis 35+3
 
Jihaa, meillä neiti nukkui kahden ja puolen unet. Sai äitikin takaisin yöllisiä valvomisia. Taas jaksaa. Kuume vaan nousee edelleen ei tahdo lähteä pois- saas nähdä kuinka kauan sitä tässä kärvistellään


Jadekettu+masuasukki 34+4 heh edelleen
 
Voimia kaikille tasapuolisesti

hemptu, sun masus oli kun kopio mun masusta
:) Vähän isompi vaan... mulla viikkoja 34+3.

Supistuksista en ole kylläkään huomannut että alkais oikeelta ylhäältä :LOL:

Varoitus omaa valitusta...
* Pelottaa, huomenna olis pyelostomiakatetrin vaihto. Viimeeksi kun laittoivat sen tuli 7-10 puudutuspiikkiä tohon kylkeen/selkään... munuaisen ympärille siis. |O Sattu niin.... Masuasukkikaan ei siitä tykännyt, vaan rupes supistelemaan niin pahasti ja itelle tuli niin huono olo, et tuskanhiki nous ja meinasin totaalisesti oksentaa/pyörtyy. Sanoivat silloin ennen operaatiota ettei toimenpiteestä ole vaikutusta vauvaan... tosiaankin :headwall: Homman jälkeen supparit sit oli lyhentäny kohdunkaulaa ja olin reilulle sormelle auki. Pelottaa niin vietävästi mitens huomenna... synnytänkö sinne pöydälle. Ne kun ei seuraa masuasukin vointia toimenpiteen aikana ollenkaan. :ashamed: Sit huominen olis vielä poliklinikkakäynti vain... ekal kerral seurasvat 6h operaation jälkeen... normaalisti on kai 2-3h... ja sit siirryin ambulanssilla makuuasennossa kättärille. Nyt sit olis vaan se vaihto, ja sen jälkeen kotiin????? Taksilla varmaan meinaavat mut pistää. Eikä siel ole ketään joka tutkis ton alapään toimenpiteen jälkeen, et onko tullut muutoksia. Perjantaina olen onneksi menos kättärille painokontrolliin... jospa sielä voisivat tarkistaa muutokset. Jos sitä pysyy sängystä nousemaan pe... viimeks meni viikko ennenkuin olin "kunnossa".

Aamulla kävin verikokeissa huomista varten. 9 menin sitten nukkumaan ja 12 mies sitte herätti... et sellaset pikku unet :LOL:

aiti78kerava 34+3
 
Yritin kirjoittaa ja tottakai pitkä teksti katosi bittiavaruuteen.

Ihanaa lukea tätä palstaa:) Monella on niin samanlaisia tuntemuksia.

Minä olen itse ihan mökkihöperönä kotona, kun on ulkona niin kylmä ettei viitsi laittaa nokkaansa sinne. En mahdu enää toppahousuihin ja takkikaan ei oikein mahdu, eikä se oikea talvitakki olekkaan. Joten pakkaseen ei viitsi lähteä. Kun on vain yksi auto niin eipä täältä oikein minnekkään pääse. Ja alapäätä särkee niin että käveleminen on tuskaa. Eilen sitten hermostuin miehelle ihan mitättömistä asioista ja itkua piti vääntää. Mutta onneksi tuota ymmärrystä riittää ja kun sai purkaa tuntojaan ja syliä niin olo tuntui taas ihan hyvältä. Ja tietenkin vielä valvottu yö takana niin kaikki tuntui kaatuvan päälle.

Ihan kamalat supistukset oli sitten koko yön. Kolmesta neljään supisteli kymmenen minuutin välein ja sen jälkeen puolen tunnin välein koko loppu yön. Ajattelin jo että nyt tuli lähtö mutta onneksi sitten helpotti ja päivä on mennyt suhteellisen hyvin. Onneksi tuli eilen harrastettua vain kahta ässää kolmesta :)

Tsemppiä kaikille teille joilla on nyt vaikeaa.

Huomenna on aika äitiyspolille. Saa nähdä mitä siellä sanotaan vauvan koosta. Alkaa tosi paljon jännittää nyt. Ei varmaan taas tule uni yöllä.

Lotta rv 37+0 (Hups kun aika rientää:) )
 
Moi!

Tsemppiä kaikille joilla on huolia. Niitä tuntui nyt olevan aika monella. :(

eeevalla alkaa seillä olemaan jännät paikat. =) Saas nähdä ootko seuraava maalismamma joka saa nyytin syliin.

viipi, ostitko uutena vai käytettynä nuo emman jule twinit? Mä kävin eilen testaileen liikkeessä carenan double swingejä ja noita jule twinejä. Ja taas alkoi uudestaan pähkääminen kummat ostetaan... Mä oon erittäin huono tekeen päätöksiä.. :LOL:

marza
 
marza käytettynä. Myyjä oli ostanu ne joulukuussa 2008 ja tammikuussa oli muutaman kerran käyttäny, mutta niillä on kuulemma tarpeeksi vaunuja, joten oli tarpeettomat heille.
Mä tykästyin noihin vaunuihin, kun tuossa eteisessä niillä vaunuttelin. :) :LOL:

Soitin sinne äippäpolille ja enkä saanu sektioaikaa. :headwall: Siis pitääkö nykyään ihmisen kärsiä näin paljon ja eikä kuunnella ollenkaan??? :eek: Alkaa olla pinna todella kireänä. Anoppilassa meni joka asiasta hermot ja sitten korottu ääni ja sitten tuli itku.
Masu on ihan kivikova, kosketusarka ja supistelee myös. Selkää kolottaa. :| Sanoin miehen siskolle, että huomenna on meillä suursiivouspäivä, että savustetaan tää Nappula pihalle. Pistetään ukot pihalle siksi aikaa. :kieh:
 
myymä
Heipsun! Täällä nyt jo paremmalla mielellä!
Käytiin tänään tutustumassa kättärille ja vaikutti oikein oikein kivalta paikalta synnyttää :) nyt vain odotan niin sitä lähtöä! Ei vauvalla siis mikään kiire vielä olekaan mutta kyllä sitä jo niin hirmusesti jännittää ja odottelee :)

Tulin katsomaan vain pikapikaa ja nyt syömään kun mies on tehnyt ruokaa-->

myymä ja pikkuveli 35+6 :)
 

Yhteistyössä