**Maalismasut 2009** helmikuussa

Kotiuduin synnytystapa-arviosta!

Ääk, jotenkin jäi jännittämään tuo synnytys.. Lantio on kuulemma ihan ok, joku kulma (?) on vähän turhan terävä, mut muuten ok.. Mut sit vauvan kooksi arvioitiin 3,4kg nyt! Viikkoja on nyt 36+4 ja vastaa kuulemma 38+1.. Sokerivauvaste ei kuulemma kyse koska pituuttakin oli 49cm.. Nämä siis ultran mukaan ja vastaavat myös kasvu käyrien odotuksia. Käsin mahan päältä ei kuulemma tuntunut aivan yhtä isolta.. Eli pakko kai on valmistautua odottamaan isoa vauvaa.. Kyllä jännittää synnytys.. Vauvan koon seuranta siirtyy neuvolan vastuulle ja sieltä lähetetään eteenpäin tutkittavaksi jos näkevät tarpeelliseksi.

Kohdunsuun tilanne ei ollut juuri muuttunut. Oli kiinteä, suljettu ja kaulaa jäljellä n 2cm..

Mitähän tusta ajattelis.. Nyt mun päähän ei mahdu muuta kuin ISO VAUVA ja SYNNYTYS..
 
No mahtuupa päähän sen verran et ei kannata etukäteen murehtia siitä miten pärjää vauvan kans kotona muty. Vauva osaa onneksi tärkeimmät asiat viestittää itsekin ja itkee kun on jokin vialla. Mun äiti sanoi kun joskus tuskailin pikkusisko kaksosista toisen kanssa (äiti tais imettää toista) et vauva itkee vain jos sille joku tekee turvattoman olon. Eli nälkä, kipu, sylin kaipuu, kylmä, kuuma, märkä/puristava vaippa jne jne.. Ja sit vaan yritetään rauhallisesti selvittää mikä nyt vaivaa. Pikkuhiljaa oppii tuntemaan oman lapsen viestit. Onneksi on mahdollista tutustua vauvan hoitoon sairaalassa ja ne näyttää niksejä miten vauva vaikka kannattaa nostaa hoitopöydältä pyllyn pesulle :) Vaikka kuin olis lapsista kokemusta niin kaikki joutuu oman lapsen hoidon harjoittelemaan aika alusta.. Mua jännitti eka yö kotona kaikkein eniten, mutta hyvin sekin sit sujui.
 
käväsi viemässä pissanäytteen neuvolaan kun aamulla en millään saanut.
ei ollut ihan puhda :/
nyt lupasin mitata kotona verenpaineen ennen seuraavaa käyntiä jos vielä nousee. myös päänsärkyä ja muita oireita käski nyt seurailla.
toivotaan että päästäis kunnialla loppuuna asti ettei mitään raskausmyrkytystä tulis.
 
Kaa
Mulla on tylsää! En osaa "olla vaan" kotona, kaipaan jopa takaisin töihin. Ja kotona on sitten huono omatunto kaikesta mitä pitäisi tehdä, muttei viitsi.

Anteeksi tunteenpurkaukseni, alan vaan tulla vähän mökkihöperöksi... töissä kun on tottunut olemaan viimeiset kymmenen vuotta, niin tää kotona olo on yllättävän hankalaa meikäläiselle... :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaa:
Mulla on tylsää! En osaa "olla vaan" kotona, kaipaan jopa takaisin töihin. Ja kotona on sitten huono omatunto kaikesta mitä pitäisi tehdä, muttei viitsi.

Anteeksi tunteenpurkaukseni, alan vaan tulla vähän mökkihöperöksi... töissä kun on tottunut olemaan viimeiset kymmenen vuotta, niin tää kotona olo on yllättävän hankalaa meikäläiselle... :ashamed:
Sama vika täällä jo pidemmän aikaan, alan jo tulla hulluksi ku ei pysty tekee mitään ja tuntuu että on pakotettu olemaan neljän seinän sisällä. Ei ihme että kiukuttaa tavallista enemmän. Päätin nyt vaan että kehitän uusia juttuja joita omilla käsillä pystyy jotain tekemään. Jaksuja Kaa!

 
myymä
Kaa: Tsemppiä tuohon olotilaan! Mä oon vaan törkeän malttamaton. Koska meillä on tänä vuonna edessä muutto, tämä vauva ja sittne vielä oman talon rakennus niin jotenkin tahtoisin että JOKIN niistä tapahtuisi nyt pian, mutta koska näyttäisi siltä että vauvan aika on ensin niin sitä ei sitten oikein malttaisi odottaa..

Vertasin tänään esikoisen viimeisiä neuvolalääkäri käyntejä tähän raskauteen ja mulla on ollut esikoisesta VASTA viikolla 39 sama tilanne kohdunsuulla kuin nyt (rv 35+6). Ja esikoisesta tällä viikolla mulla on ollut kaikki paikat vielä kiinni ja kiinteät.
Olen siis luottavainen, että tämä ei menisi yli kuten esikoinen... Syvästi ainakin toivon niin!

Annas: älä huoli, kyllä ne hyvin tulee ne isotkin sieltä :) Mun paras ystävä synnytti esikoisensa, 4,5 kg tytön alakautta eikä mitään ongelmia :) Eikä tosiaan tiennyt etukäteen että iso ois ollut tulossa... Ja mun serkku synnyttänyt yli 4,5 kiloisia (hänellä kaksi poikaa) ja kumpikin tulleet vauhdilla! Naisen kroppa on ihmeellinen! :)

myymä ja pikkuveli 35+5 :)
 
Terkkuja neuvolasta! 2 vk laskettuun aikaan siis ja vauva oli laskeutunut nyt selvästi alemmaksi ja pää tuntui kiinnittyneen lantioon, eli lähtökuopissa siellä jo ollaan. Sitä se kauhea paine sitten varmaan on ollut mitä välillä on alakertaan tuntunut. Painoa oli tullut viikossa 1,1 kg :ashamed: Mitään turvotuksia ei kuitenkaan ole ja RR ok (118/88). Painoa siis nyt tullut yhteensä 18 kg, on siinä pudottamista sitten synnytyksen jälkeen :/

Isommat lapset kipeenä hiihtoloman kunniaksi, raukat olleet kuumeessa sunnuntaista asti. Menivät sitä varten viä mummolaan 100 km:n ´päähän, että isovanhemmat olivat kehitelleet kaikkea tekemistä kun mä en pysty kauheita aktiviteetteja nyt tarjoamaan, mutta sielläpähän raukat nyt saavat hyvää hoitoa ja taattua paapomista. Huomenna tulevat kotiin jos ovat siinä kunnossa että jaksavat matkustaa autossa. On jo ikävä.

Pöttis rv 37+6
 
Kaa
Tämä mökkihöperö pääsee huomenna vähän tuulettumaan, ehkä. Varasin meille kahdelle (tai oikeastaan kolmelle :heart: ) kylpylään huoneen ke-to yöksi. Jos lääkäri antaa huomenna luvan, lähdetään yhden yön reissuun kylpylään... ihanaa! Nyt vaan jännittää mitä lääkäri sanoo asiaan. Eli a) voinko lähteä reilun 300 km päähän ajelemaan ja b) voinko mennä kylpylään? Matkaan lähdetään jos a-vaihtoehto vaan luvataan. Jos en pysty menemään kylpylään, niin varaan sitten jonkun ihanan hemmotteluhoidon itselleni. Ja tietysti sitten shoppailua ja ravintolaillallinen miehen kanssa... ja ihana hotellin aamupala! Peukut pystyyn että reissuun päästään. On sitten varmaan viimeinen pidemmän matkan reissu ennen vauvan syntymää.
 
myymä
Eeva Kyllä on ollut kipeitä supistuksia kun se norovirus mikä mulla oli viimeviikolla sai aikaan toooosi kipeitä supistuksia koko päivän 4-10 minuutin välein. Uskon että ne aukoivat silloin kohdunsuuta.. Silloin kohdunsuu ei ollut kyllä vielä pehmentyynt vaikka auki olikin joten tämä pehmenimen on tapahtunut vähän pienikipuisimmilla supistuksilla :)


 
Muty Mua kanssa kovasti mietityttää, miten pärjään vauvan kanssa kotona. Kyllähän sitä varmasti pärjää, mutta ei se mitään helppoa ja itsestäänselvää ole.. Mietityttää myös, miten sitä osaa olla pienen ihmisen kanssa koko ajan ja aina. Mitä ikinä tekeekin, sitä pitää huolehtia että lapsi on mukana tai hoidossa..

Myymä Mulla oli kanssa sf-mitta eka 33 cm ja viikon päästä 31 cm. Neuvolatäti sanoi, että vauva on laskeutunut.

Minilla Tosi ihania noi sun tekemät jutut! En kyllä ikinä osais tehdä tuollaisia eikä riitä kärsivällisyys..

Hiusten värjäys Syksyllä kun värjäsin hiuksia, tukka tuli vihreäksi. Ja se oli samaa väriä, kuin olen joskus aikaisemminkin käyttänyt. Jouduin sitten värjäämään aika tummalla päälle. En tykännyt tummasta ja kalpeasta luukista ja nyt sitten tein värinpoiston ja värjäsin tukan uudelleen vaaleanruskeaksi. Hieman punertavanruskea oli lopputulos. Ei olisi pitänyt silloin syksyllä värjätä.. Onneksi tukkani on paksu ja kasvaa nopeasti. Latvat on nyt raskauden aikana erikoisen nopeasti kuivahtaneet, vaikka niitä on tasoitettu säännöllisesti. Eikä tämä värinpoistosysteemi niitä varmaan auttanut.

Oon ollu nyt kaksi päivää liikkeellä. Eilen käväisin Ikeassa (3h) ja äidillä ja kahvilla yhden kaverin luona. Tänään kävin itäkeskuksessa. Nyt on sitten ihan romuna nivuset. Vihloo ja sattuu, kun kävelee. Huomenna pitää varmaan pitää lepopäivä. Ei vaan malttais, kun on ollut niin ihanan aurinkoisia päiviä! Tosin sitä aurinkoa ei nää kauppakeskuksissa...

Mimmu ja Furuno 37+5
 
Iltaa mammat!

Tulin pikaisesti puhelimella kurkkimaan kirjoituksianne.. Jännittää jo kovasti milloin niitä vauvoja alka putkahtelemaan, etten malta pysyä päivääkään erossa täältä. ;)

Sairaalassa olo kieltämättä hieman arveluttaa etukäteen, en ole koskaan tykännyt sairaaloista. Just se yksityisyyden puute, hajut ymym ovat sellaisia mitkä ehkä voivat alkaa ärsyttämään. Mutta lyhyt aikahan se loppupeleissä kuitenkin on. Tänään sain jopa ostettua pillimehuja, myslipatukoita ja hammastahnaa sairaalakassiin.. Tästä se lähtee! :D

Tänään kävin neuvolassa, kaikki oli ok. Vauvva on pysynyt nyt hienosti raivotarjonnassa. Sf mitta oli 30cm, eli ei edelleenkään mikään kovin suuri. :) Painoa on tullut nyt n.12kg alusta..Hui!! En ymmärrä miten toiset snaoo ettei minussa näy muka nämä kilot.. Kummallista vaikka itellä on ihan norsu olo! :D

Pauko: Onpa sulla aivan hurjan alhainen verenpaine!! :eek:

Tänään kävin taas ihastelemassa ystäväni reilun viikon ikäistä vauvaa.. Voi että se osaa olla niin pikuinen, ruttuinen, käppyräinen söpöläinen! :heart: Kohtapa minullakin on.. :) Mutta nyt iltalenkille..

Niinu & itiö 27+5
 
moi

Täällä lääkäri käynti takana minkä eilen neuvolasta varas..
kohdunsuu sormelle auki, kaulaa jäljellä 2,5cm ja pehmentynyt.. eli on alkanut alakertaan nämä supistukset vaikuttaa..
kysyin että saanko reilun viikon päästä lähteä reissuun (200km/suunta) niin sanoi että ei kyllä suosittele koska supistuksia (joskin kivuttomia) tulee aika herkästi ja tuo autossa istuminen (vaikka pitäisi taukoja) ei ainakaan paranna tilannetta. kuitenkin sais vielä pysyä meidän toukkanen masussa kun ihan loppukuusta la on. No, tuota mietitään sitten oman olon mukaan että lähdetäänkö vai ei.

Muty: Luotat vaan ihtees! =) Onhan se alussa vähän semmoista ihmettelemistä ja tubteet aivan sekaisin että voiko olla tottakaan.. nyt tämä masussa touhunnut pikkuinen on tässä ja siitä huolehtii 24/7. mutta itseluottamusta kehään vaan.
Meillä lähti hyvin ainakin pojan kanssa sujumaan.. eka ilta meni tosiaan ihmetellessä tulokasta.

upupan perheelle osanotot, :hug:

hiustenvärjäys.. oon värjänny säännölllisen epäsäännöllisesti :whistle:
viimeksi viime viikolla.. yleensä värjään itse tai serkku joka on kampaaja niin värjää.. asuu kuitenkin nyt niin kaukana että itse viime viikollakin värjäsin.. ja huhtikuun loppuun on aika varattu että saa ristiäsitukan sitten =)

nyt ei muuta kun aikaa rientää noin hurjasti. lähdetään suihkussa jässikän kans käymään ja iltahommille pikku hiljaa..

danjuska ja vilma 34+3
 
upupan perheelle osanottoni :hug:

sairaalaolosta tykkäsin esikoisen aikaa olla siellä, mutta nyt taitaa olla eri tilanne, kun koti on niin kaukana

Oma napa...

Tänään oli Oysin reissu ja tulipas sitten itkettyäkin siellä. :( Lapsivettä erittäin vähän ja napanuora kaulan ympärillä, joten eipä sitten yritetty edes kääntää. Kahden viikon päästä kontrolli Oysissa. Ei oo kyllä yhtään kiva reissata ees takas tuota matkaa. Silloin saan tietää lonkkakuvat ja varmaan yrittävät pakottaa alatiesynnytykseen, mutta minä en siihen suostu! Perätilasynnytyksessä on riskinsä ja sitten vielä tuo napanuora kaulan ympärillä. :eek: Joten ei kiitos. En viittinyt Tekayn kanssa alkaa nyt "tappelee", mutta ens kerralla kyllä viitin, kun oon nyt niin kipeä. Voi terkkaria, kun soittaa mulle huomenna. :whistle:

Koko illan itkenyt Viipi ja istuva Nappula 37+2
 
Upupaepops, osanottoni. Iloitkaa siitä mitä on ollut ja muistelkaa mummua, ikävä kuuluu luonnollisena osana elämää. Silloin kun kakkosta odotin ihan viime hetkillä, kuoli isotätini. Siinä sitten jännättiin, että syntyskö tämä kakkonen ihan vaikka sattumalta isotätini syntymäpäivänä, oli sekin siinä lähellä laskettua aikaa. Ei syntynyt, valitsi itselleen ihan oman synttäripäivän. Silloin ajattelin, että olisi se ollut mukavaa, jos isotätitni olisi nähnyt kakkosen mutta aina ei käy niin kun toivotaan.

Täällä närästys on taas tänään vaivannut, muuten olo ennallaan. Ei muuta kuin, että tulis ja nopeesti ulos.
Muija ja kevätmyrsky 36 + 3
 
Kiitos kaikille osanotosta!

Käytiin miehen vanhempien ja veljen kanssa jo hiukan tyhjentämässä mummovainaan asuntoa. Mies löysi lastenkirjan, jota mummo on hänelle lukenut miehen ollessa pieni. Kirja pääsi muksun oman kirjaston jatkoksi. Mukava muisto mummosta :)

Multeri ollut tänään aika riehakas, johtunee siitä että miehen mummon luona oli tosi lämmin ja huhkiessani siellä tuli juotua tosi paljon jaffaa ja vauvapolo on varmaan ihan sokerihumalassa. Ja iltapalaksi vedän tässä karkkipussia, menee Multeriparka ihan hattaraksi masussa tästä sokerimäärästä.

Aletaan nyt katsomaan leffaa miehen kanssa ja jatketaan lämmitystä, tänne on luvattu yöksi jopa 20 astetta pakkasta, hui :eek:

upupa ja Multeri 37+1
 
Upupalle :hug: .

Viipille kans tsemppiä ja :hug:.

Täällä on tänään ollu paljon menkkamaisia vihlasuja. Olin pojan kans kaupassa ja lkoi vihlomaan mahaa niin vietävästi, et meinasin lähteä kesken pois. Olo helpottui kun pääsin kotiin ja pitkälleen. Mieskin on just tänään kiekkopelissä ja sen jälkeen menevät työkavereiden kans vielä syömään, niin täytyy tuota esikoistakin nyt yksin hoitaa ilta. Olis vaan niin hyvä ja kiva ollu maata vaan sohvalla. Täytyy tovoa että poika nukahtaa helposti.

Hiuksia oon värjäillyt samaan tahtiin kun ennekin, eli n. 2-3 kuukauden välein käyn kampaajalla. Enkä oo kyllä huomannut että väri olis tarttunut jotenkin huonommin. Viimeks kävin tammikuun lopulla värissä ja lsammalla leikkasin polkkatukan. Ite en oo enää aikoihin värjännyt tukkaa, kun aina tuntui etten löytänyt sopivaa väriä ja mun hiukset kärsi tosi paljon niistä värjäyksistä.

Nyt nukuttamaan esikoista.

marza ja minimuru 35+2
 
Pikaiset ilta lukemiset ja merkkaukset. Meillä on likka yrjötaudissa ja oon saanu 3 kertaa tänään yrjöt päälle. Tyttö on ihan reppana :heart: :'(

Yrjöpyykkiä on vessa täynnä ja osa pyörii koneessa vaikka on periaatteessa hiljaisuus taloyhtiössä.. Nyt jatkamaan järkkäilyjä niin pääsee joskus nukkumaan..
 
:ashamed: meillä pikkumiehellä varmaan taas korvatulehdus... herää vähän väliä huutamaan... Viime viikol loppu antibiottikuuri :headwall: ei kivaa. Merkkailenpa taas... nyt pikaseen nukkumaan, jos hetken sais unta, ennenkuin pikkumies taas herää. |O
 
Mä pääsin äsken siivoamaan pissoja lattialta. Hyvää harjoitusta varmaan... Koiralla on toista kertaa kuukauden sisällä tulehdus ja pissasi sitten sisälle. Toivottavasti eläinlääkäri suostuu antamaan uuden antibioottikuurin ilman käyntiä siellä. Sama vaiva ja viimeksikin lääke auttoi. Raukka on ihan häpeissään, kun luulee, et me rankaistaan sitä. Saa kuitenkin vaan halauksia, kun ei sitä tahallaan tee. Luin et pippeli- ja kivestulehdukset voi olla yleisiä nuorilla poikakoirilla keväisin. Molemmilla kerroilla ollaan oltu just muutama päivä ennen tulehdusta koirapuistossa, joten se saa nyt ainakin jäädä vähäksi aikaa.

Muuten tänään on ollut hyvä päivä ja masun kanssa olen jaksanut suorastaan mahtavasti. Siskon kanssa kierrettiin kaupungilla muutaman tunnin ajan ilman väsymistä.
 
Pitkästä aikaa kirjotan tänne kun ei oikeen uni tuu. Nukuinhan jo hurjat 2,5 tuntia. Tästä tulee sitten viimeisimpiä kuulumisia. Viikkoja on nyt 34+4 ja neuvolassa on kaikki ollut hyvin ja pää alespäin on ollut jo pitkään ja nyt lähtenyt jo laskeutumaan lähtökuoppiin.

Sitten eilen päivällä sain puhelin soiton mitä ei halua saada. Anoppi soitti ja kertoi että ukko on sairaalassa ja ainakin jalka poikki että oli ollut kolarissa. Siinä sitten kun alkaa paniikki että mitä nyt on käynyt ja onko jotain muutakin käynyt ja se epätietoisuus kun ei tiedä kuinka pahasti. Onneksi selvisi vain 7 tikillä päässä ja reisi ylhäältä 2 kohtaa poikki kun autoa kävin katsomassa niin voisi luulla että on käynyt pahemminkin. Onneksi selvisi niin "vähällä" eikä muita ollut kyydissä eikä kenellekkään muulle käynyt mitään. Mutta nyt kun alkaa olee viimeset viikot käsillä niin se huoli että millä mennään sitten synnyttämään ja pääseekö mies mukaan ollenkaan. Ja kiitos tämän stressin on nyt tullut sitten muutamia kunnon supistuksiakin mutta toivottavasti ei vielä synnytys käynnisty. Huoli on kova ja kaikki vaan toitottaa että älä stressaa mutta helpommin sanottu kuin tehty. Vaikka tietää että toinen on elossa ja niinkin pienellä selviää mutta se liikkuminen tulee hankaloitumaan ja minä joudun viimesillään huolehtimaan kaikesta ja auttamaan joka asiassa. Ei ihan mene tämä loppu aika niinkuin on suunnitellut. Mutta onneksi selvisi hengissä ja kait tässä pärjätään.

Rogue ja pikku myy
 
myymä
Upulle ja Roguelle paljon voimia rankkoina aikoina!

Ja huomenta kaikille!

Yö meni yllättävän mukavasti! Vaikka heräsinkin useasti vessaan niin nukuin yllättävän hyvin! Aamu vaan meni päin persettä kun mies rupes sönköttämään raha-asioista. Mies on siis talvilomalla ja tää on VUOSIIN ensimmäinen viikko kun ollaan yhtäaikaa kotona. ´Tuntuu että ollaan toistemme kurkussa kiinni koko ajan ja ärsyyntymiskynnys on tosi tosi pieni, varsinkin aamuisin! Nyt vaan vituttaa niin paljon että tuun kirjoittamaan myöhemmin lisää..

myymä ja pikkuveli 35+6
 
Huomenta!

Upupalle :hug:

Viipille :hug:

Rogue onni, ettei miehellesi käynyt pahemmin. Jaksamisia teille :hug:

Hiuksia olen värjäyttänyt alkuraskauden ajan normaalisti, nyt en enää pysty istumaan kampaajalla, joten hiukset olen värjännyt viimeksi joulukuussa. Väriä nämä hiukset jo kaipaisivat kiireesti :x Mutta seuraavan ajan taidan varata vasta maaliskuun loppupuolelle, heti synnytyksen jälkeen ei huvita kampaajalle lähteä istumaan.

Oma olo on ennallaan. Kipeitä supistuksia tulee edelleen päivittäin, niin kuin on tullut jo kohta puoli vuotta :headwall: Iltaisin viiltelee ja supistelee ihan tosissaan, mutta niin ne vaan aina laantuu suihkulla tai nukkumaanmenolla. Enää on tämä ja ensi viikko aikaa ennen käynnistystä, toivottavasti neitokainen hoksaisi tulla oma-alotteisesti ulos..

-Pauko ja Peppi 37+2
 

Yhteistyössä