**Maalismasut 2009** helmikuussa

Maanantaita!

Ihana ilma ulkona. Aurinko paistaa ja on ihana talvisää. Pitäis vissiin vähän lähteä pojan kanssa ulos, mutta väsytti äsken niin sairaasti etten jaksanut tehdä muuta kun maata sohvalla. Nyt keitin pannullisen kahvia ja päätin että ryhdistäydyin. Onneks poika leikkii tosi itsenäisesti ettei mun tarvi koko ajan pitää sille seuraa. Nytkin poitsu tuossa vieressä rakentaa legopalikoilla. =)

chromo, mä alan pikkuhiljaa kans kääntyyn noiden carenoiden puoleen. Musta on hyvä kun niissä saa laitettua lapset molemmin päin; naama tai selkä menosuuntaan. Ja tykkään kans siitä et niissä lapsilla on omat osastonsa. Nyt vaan pitäis päättää minkä väriset ostetaan. :LOL:

marza ja minimuru 35+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja samppa77:
Alkuperäinen kirjoittaja Mömmis:
Tsuum.

Täälläkin kanssa suunnataan kaupoille. Jippiii! Myymä, oon kade, mieki haluun Ikeaan. :eek:

Kohta pitäis käydä hakee lääkäriltä viimeiset 2vk ajalta saikku ja huomenna sitten alkaapi virallinen äitiysloma. :heart:

Mömmis & potkija 34+6

Anteeksi myymä. Otin vahingossa väärän tekstin kommenttiini sairauslomasta ja shoppailemassa käymisestä.
Musta on vaan kohtuutonta miten herkästi nykyään haetaan saikkua ja ajatelaan varsinkin raskaana, että sitä voi ja pitäää sairastaa ja olla pois töistä. Ja aina vedotaan mahassa olevan vauvan etuun... Musta jos töissä supistaa ja se ei parin päivän lepäämisellä helpota ja kohdunkaulalla ei supistukset ole aiheuttanut muutosta, niin voi ihan hyvin olla suppareitten kanssa töissä. Kyllä harjoitus supparit on sit ihan eri luokkaa kun oikeet synnytykseen liittyvät. Tietty jos kohdunkaula lähtee aukeamaan, ni sit lienee parasta lepäillä, mut sit tuskin on aiheellista lähteä shoppamaankaan.

Jokaisella on oikeus mielipiteeseen.
Samppa.
Saanen sanoa tähän väliin vielä (jos liittyi minuun), ja tähän ei tosiaankaan liity supistelut/muut kivut saikun hakemiseen, voin ihan avoimesti kertoa, vain mielenterveydellisistä syistä.
Joo, ei tästä nyt enempää. =)

Äitee toi sitten lisää vauvanvaatteita iso kasa valmiiksi pestyinä (onneksi!) ja löysin joukosta ältsin söpön korvapipon. ^___^ Vielä oli tehnyt itse vauvalle isoäidin neliöistä lämpöpeiton vaunuun. Kilttiä. :)


Mömmis & potkija 35+2 :heart:
 
marza sen kopan saa laitettua kasvot työntäjään päin, mutta sitä itse ratasistuinosaa ei pysty muuttamaan. Täällä Vaasassa oli niin kalliit että tuli 80 euroa halvemmaksi tilata Hobby Hallista. Mä otin mustat =) Ja noi on siitä hyvät että siinä on ne pyörivät etupyörät jotka saa lukittua eli menee hyvin landella ja jos eksyy kaupungille niin sielläkin on kätevä liikkua noiden kanssa.
Hokasin just että sulla ja mulla on sama la!
 
minilla Ihana villatakki! Tämä rouva kiihdyttelee ostamaan lankoja kun likka nukahtaa päikkäreille. Lähipiiriin on syntyny/syntyy vauvoja niin monta, et en raaski ostaa kaikille vauvalahjaa vaan oon neulonu urakalla :) Ja vielä olis neulottavaa..
 
Oijoi, sain sittenkin lipun! Käytiin miehen kanssa Sokoksella kaupassa ja ajattelin että käynpä kysäisemässä vielä, josko lippuja olisi palautunut myyntiin. Olihan niitä :) Heinäkuussa Multeri jää iskän kanssa kotio kun mamma menee moshaamaan Metallican tahtiin, jei B)

annamami tervetuloa!

upupa ja Multeri 37+0
 
Kaa
Todellakin ihana ilma ulkona! Tulin juuri jäälenkiltä koirien kanssa. Tunti auringossa jäällä, ei voi paljoa parempaa olla. Pakkasta täällä on sellaiset -16C, mutta aurinko lämmittää kovasti. Nyt sitten viikonlopulta jääneen lihapadan kimppuun. Nam.

Eli summa summarum; hyvä päivä tähän mennessä!

(Paitsi että taas oli sellainen kuukautiskipuinen ja kuumottava supistus lenkin alkuun.. grrr! :kieh: )
 
Hiq
Merkkailen- vihdoin toimii netti! luku-urakkaa vain 15 sivua takana ;)
Kirjoittelen huomenna kuulumisia syn.tapa-arvion jälkeen enemmän mutta nyt nopeasti että keskiviikkona verenpaineet taivaissa ja pissassa proteiinia- eikun kiireellä labraan mutta ei sitten ollut raskausmyrkytystä. Seurailen paineita nyt päivittäin kotona. Oskari on todella alhaalla ja nlatädin mukaan kiinnittynyt. Sf 32 ja pienen syke 147-157. Olo mulla tukala ja vaikka öisin löytää hyvän asennon ei uni tahdo tulla.
Vaikka synnytys lähenee ja olen jo jonkin aikaa ollut valmis synnärille niin oikean H-hetken lähestyessä en oikein osaakaan suhtautua asiaan, olo on epätodellinen ja mahasta luopuminen tuntuu jotenkin haikealle...
Palataan huomenna :flower:

-Hiq ja Oskari 37+0
 
chromo, mäkin oon kattellu niitä carenoita hobby hallista; ovat siellä halvemmat kun lastentarvikeliikkeissä. Pinkkejä sais vähän päälle parilla sataa, muttei niissä viitsis oikein poikaa kuljettaa... Joten meille tulee luultavasti mustat tai punaiset. Mä luulin et niissä saa molemmat lapset kumminpäin tahansa. Kiitos kun selvensit. Ja meillä tosiaan on sama la. =)

 
Heipähei!

Omia kuulumisia: Masun kanssa alkaa jo olla tukalaa, närästää ihan liian helpolla, yöllä saa ähistä sopivan asennon kanssa jne.. Voisin haluta pian synnyttämään! Palleaan on nyt alkanut jotenkin painamaan/jomottamaan, sekään ei tunnu ollenkaan kivalta.

Vauva liikuskelee aikalailla samoissa rytmeissä joka päivä, tuntuisi nukkuvan pitkät pätkät sekä päivällä että yöllä, saa nähdä nukkuuko yhtä hyvin sitten masun ulkopuolellakin! :D

Miehen kanssa meinaa hermo palaa, en ymmärrä miksi toinen ärsyttää/loukkaa tahallaan.. Onhan sitä ressiä hänelläkin mutta mulla ei meinaa riittää tässä vaiheessa enää ymmärrystä. Välillä on vaan semmonen fiilis että ois parempi olla yksikseen niin ei tarviis hermota ainakaan miehen takia. Voi voi...

Nettiä joudun venailemaan vielä ainakin kaksi viikkoa. :( Täytynee jaksaa täällä kirjastolla ramppautua siihen saakka, en oikein osaa olla ilmankaan niin kauaa. Mutta nyt ei enempää tälläkertaa, täytynee luovuttaa vuoro toisille..

Niinu & itiö 37+4
 
Heippa!

Äitiys- ja vanhempainrahapäätökseni näkyi viimein netissä. Tarkistin lukuja, ja jäi 1 epäselvyys laskenta"kaavasta" (halusin lasketuttaa etuuden viim. 6kk tulojen perusteella). Soitin Kelan asiointipalaveluun, eikä nekään osanneet vastata yksinkertaiseen kysymykseen..... Eli mistä summasta tuo 20% otetaan pois ja mihin se lisätään..... (vaihtoehtoja vuonna 2007: vuoden 2007 palkkakertoimella korotettu työtulo tai palkkatulo ja muu henkilökohtainen tulo / vaihtoehdot viim. 6kk ajalta: Palkat yhteensä tai palkat vähennysten jälkeen).

Oletin, että lasku menee seuraavasti: Palkat vähennysten jälkeen (6kk*2) * 0,20. Tämä summa sitten lisätään vuoden 2007 palkkatuloon ja muuhun henk.koht. tuloon, ja katsotaan yltääkö summa tuohon Palkat vähennysten jälkeen -lukuun (6kk).

Kuulema joku asiantuntija soittaa mulle takaisin. Jep jep, veikkaan, et virkailijoiden ei tartte muuta kuin osata käyttää niitä peruslaskureita, ja jos kysytään tarkemmin summien määräytymisestä, niin tarvitaan asiantuntijaa. Tosi ahdistuneelta kuulosti täti puhelimen päässä, kun sanoin että täällä laskimeni kanssa tarvitsisin hieman apua.

Oliko täällä henkilöstöhallinnon ihmisiä, Iines? Tai taidat olla kyllä Iines aika "tukossa", parane rauhassa!

T.Pilkunviilaaja-Marais ja Mökö 37+1
 
Marais Mun käsitykseni mukaan, jos tulosi ovat 20 % suuremmat kuin vuoden 2007 verotuksessa vähennysten jälkeen, niin saat äippärahasi edellisen 1/2 v mukaan.
Eli laskevat sen 2* 6 kuukauden tulot miinus niistä tehtävät vähennykset (kuten eläke yms.) Jos tuo on 20 % suuurempi kuin 07 kokonaistulot vähennysten jälkeen niin huomioivat sen. Mutta jos ei ole, niin sitten edellisen vahvistetun verotuksen mukaan. Kannattaa soittaa kelaan, eikös siinä päätöksessä ole muistaakseni käsittelijä näkyvissä. Ole suoraan häneen yhteydessä. Ei ne siellä asiakaspalvelussa osaa vastaa juuta eikä jaata :LOL: .

Tulin merkkailemaan lukemisiani.

Palaan sitten illalla tarkemmin asiaan.

Jadekettu+masuasukki 34+2 :heart:
 
marza vielä sen verran noista rattaista että vaunula.fi on vielä vanhaa väriä, vihreää tarjouksessa! Tämän vuoden uusi väri joka tulee ens kuussa on teräksensininen, se kuulosti kivalta,mutta maksaa tietty normihinnan. Mä mietin eka noita vihreitä mutta päädyin sitten vaan mustaan.
 
Jadekettu: Soitin vielä Savoon entisen kotipaikkakuntani paikalliskelaan, kun ajattelin, että pikkupaikkakunnalla saattavat osatakin nuo laskemiset.

Täti neuvoi seuraavasti: vuoden 2007 palkkatulot (ilman vähennyksia) * 0,20. Palkkatulot ja tämä 20 % lasketaan yhteen. Tulosta verrataan 6kk*2 summaan, josta on otettu vähennykset pois.

Täytyy kuulostella, kertooko tämä parin päivän kuluessa soittava Kelan virkailija minulle saman kaavan, jos ei, niin täytyy sitten rimpauttaa tuolle päätöksentekijälle, niin kuin ehdotit :)

T.Marais ja Mökö
 
Mimmukka81: Sama täällä. Sairaalassa olo ahdistaa jo valmiiksi. Se on kamalaa aikaa ja toivon että selviän mahdollissimman nopeasti sieltä pois. Kaikki siellä ahdistaa. Täyteen ahdetut huoneet, kaikki ihmispaljous ja yksityisyyden puute sekä hajut ym. Jospa siitä jotenkin selviäisi:(

Nyt on pappi varattu ristiäisiin eli päivä ja aika on nyt selvillä sekä kaikille läheisille ilmoiteltu.

Vihdoinkin tuli nukuttua koko yö (jos ei lasketa vessareissuja yöllä). Heti paljon pirteämpi olo. Vaikka en sitten mitään saanut tänään aikaiseksi.

Mies aloitti eilen lasten huoneen rempan. Tänään taas jatkuu. Tyttö oli ihan innoissaan kun pääsi muuttamaan siksi aikaa yläkerran aulaan. Hyvällä tuurilla remppa on valmis viikonloppuna. Siis aikataulussa ja toivottavsti ennen vauvan syntymää:) Saa vauva odotella ihan rauhassa, ei mikään kiire syntyä vielä.

Lotta rv 36+5
 
myymä
upupa: ONnea metallican lipuista :) Kävipä sulla tuuri!!

Kandihöpötyksiä: Mä oon ehdottomasti sitä mieltä että opiskelijoiden läsnäolosta pitäisi kysyä mutta olen myös sitä mieltä, että olisi hyvä antaa niiden myös tutkia, jotta hekin joskus valmistuisi :) Meinaan vain sitä, että jos kukaan ei antaisi kandien ronklata niin miten ihmeessä he ikinä oppisivat ja saisivat kokemusta :) Kukaan ei ole seppä syntyessään ja varsinkin kun näinkin tärkeästä työstä on kyse, kuin mm. kätilöt :)

Kotiuduimme tänään Tampereelta ja reissu oli todella ihana. Iskelmägaala aivan mahtava ja muutenkin irtiotto arjesta oli oikein ihanaa!
NYt on sairaalakassi osittain pakattu että jotain saanut edes aikaan :)

myymä ja pikkuveli 35+4 :)

 
Kiitos myymä B) Oon ollut ihan hangonkeksinä kyllä koko päivän. Mieti, voin kävellä tosta kotiovelta kaupungin läpi katsomaan Metallicaa ja sitten köpsytellä takas kotio miehen ja muksun luo, eihän tuollaista tilaisuutta VOI jättää väliin! Aina nuo Hesan keikat jääneet väliin kun lipun lisäks maksais matkat, ruoat yms. Nyt ei menny eikä mene roposia muuhun kuin tuohon lippuun.

Mä yritän olla ottamatta stressiä tuosta sairaalassaolosta. Kukaan siellä ei varmaan tykkää olla, mutta vauvan ja oman edun kannalta sairaalassa synnyttäminen ja siellä oleminen niin kauan kuin tarve vaatii, on järkevää. Ja niissä vauvahuuruissa toivottavasti unohtuu ne sairaalaan hajut ja maut :)

upupa ja Enter Sandmanin tahtiin twistaava Multeri 37+0 TAAS
(tää läppäri kasvaa pian kiinni meikäläiseen!)
 
Marais, ohessa ote Kelan sivuilta, koskien juuri tuota 6 kuukauden tulojen mukaan maksettavaksi tulevaa osaa.

Mun mielestäni sanoo hassusti, jos vuoden 07 tuloihin lisättäisiin se 20 % korotus, kun viimeisipien tulojen mukaan pitää olla kasvanut 20 %. No mutta eiköhän tuo selviä.

Jos tulot ovat kasvaneet vähintään 20 %. (Kuin vahvistetussa verotuksessa ollut kk-ansio)

Päiväraha voidaan laskea myös verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos työtulosi ovat kasvaneet merkittävästi. Päiväraha voidaan laskea tuoreiden tulojen perusteella, jos työtulosi ovat olleet jatkuvasti vähintään 20 % suuremmat kuin verotuksessa vahvistetut ja palkkakertoimella korotetut työtulot.

Tällöin Kela laskee tulosi 6 kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista ja kertoo ne kahdella vuosituloksi. Näin lasketusta vuositulosta tehdään samat vähennykset kuin verotetusta vuosityötulosta, mutta
niitä ei koroteta palkkakertoimella. Ratkaisevaa ei ole palkan maksupäivä vaan se, että tulot (esimerkiksi urakkatyön) on ansaittu tuona aikana. Kasvaneiden tulojen tulee olla jatkuvia (ei esim. kertaluontoinen bonuspalkka), mutta tulot voivat olla vain osalta 6 kuukauden aikaa.

Yleensä vanhempainpäiväraha lasketaan verotuksessa vahvistettujen tulojen mukaan. Jos nykyiset työtulosi ovat vähintään 20 % verotuksessa vahvistettuja, palkkakertoimella korotettuja tuloja suuremmat, päiväraha lasketaan niiden työtulojen mukaan, jotka olet saanut 6 kuukauden ajalta juuri ennen vapaan alkamista.

Jadekettu+masuasukki 34+2
 
Kaa
Sairaalassa olo ei ahdista, on tuttu ympäristö. Itse otan sen siltä kantilta, että siellä saa levätä ja apu on aina saatavilla. Sitäpaitsi sairaalaruoka on ihan hyvää perusruokaa, se tuodaan tarvittaessa huoneeseen ja palvelu pelaa muutenkin (välipalat jatkuvasti saatavilla, vaatehuolto pelaa...) Saatan olla vähän outo tuon suhteen... :D

Taas polttelee alavatsaa ja alaselkää... juuri niinkuin ennen menkkoja. Murr. :kieh: Täytyy muistaa kysyä ylihuomenna lääkärissä tästä. Kivuliasta.

Siskontyttöjen kanssa olisi muuten tarkoitus lähteä viikon päästä maanantaina katsomaan tuo Bolt leffaan. En olekkaan ollut elokuvissa piiiiitkään aikaan. Kiva. =)

Kaa 35+6
 
Olipa hurja päivä.
Nimittäin tuli ihan kunnon kivut selkään ja alapäähän niinkuin Kaa:lla. Meinasin jo huutaa ruokakaupassa että satuuu stna ny kotiin ja äkkiä :kieh:. Kaikki alkoi aluksi ihan kevyenä kipuna ja en pahemmin sit viittiny välittää siitä. Mut kipu yltyi sit kotimatkalla yllättäen. Monta tuntia pisteli alapäätä kipeästi enemmän/vähemmän. Nyt ei tunnu paljoo mitään mutta kävely tuskaa edelleen. Vähän säikähdin kyllä. Katsoo nyt vielä huomisen niin josko kävis lääkärillä näytillä.

On nyt sitten levätty loppuilta ja kohta vois nukkumaankin mennä jos vain maltan. =)

Jano, mulla on kokoajan ihan mieletön jano. Mistä lie johtuu? Siitä sit ravaa vessassa päivän mittaan jopa lähes 20krt ja pissaa jtn parin rkl verran. :ashamed:

Mömmis & potkija 35+2
 

Yhteistyössä