**Maalismasut 2009** helmikuussa

Heipsan :wave:

Tää se on kulutellut sohvan päällisen kohta puhki. On tullut telkkari ja netti tutuksi. Ilkeesti nipistelee alapäästä jostain sisuksista että olen suosiolla laiskotellut. Lähinnä nipistelee jos olen liikkeessä. Eilen kaupungilla kävin ja piti kavereiden kanssa kahvilla käydä mut otin viisaammaksi tulla taks kotio lepäämään. Supisteluja en ole tuntenut mut tuo nipistely kohdunkaulassa (?) keljuttaa. Jospa sitä siltikin tuonne kaupunkiin tossa suuntaisin jotta sais vihdoin ja viimein hommattua vauvalle patjan ja ammeen. Toi on ollut vaiheessa mulla pitkän aikaa.

Olin reippaana ja väsäilin kestovaippojen lisäimuja. Pukluriepujen reunat pitäisi ommella saumurilla kuhan miehen mummo sellaisen lainaa. Ostin kaupasta metritavarana harsoa ja siitä leikkelin vähän pienempiä harsoja.

Sairaalajuttuja olette miettineet. Ite en oo edes suunnitellut koko sairaala-asiaa. Menee omalla painollaan, ei sitä voi tietää kauanko siellä joutuu olemaan yms. Tuskin osaan siellä kunnolla nukkua kun olen herkkä uninen mut jospa ne vaikka kopauttas mut jollain nuijalla tainnoksiin.

Viikko sit lääkärineuvolassa mulla oli mukana opiskelijoita... Alussa vähän hirvitti et tuleeko ne kaikki 7 sinne huoneeseen mut ronkkimaan mut kaksi oli sitten mukana ite toimenpiteessä. Ei se mua haitannut, jostainhan heidänkin se uransa aloitettava. Onhan meistäkin jokainen varmaan opiskelijana ollut jossain harjoittelemassa. Eihän se tietenkää kivaa ole jos monta silmäparia töllistelee mutta työtään he tekevät.

Seuraava lääkärineuvola on vatsa ens kuun 11 päiv. Ois mukava tietää jo aijemmin kohdunsuun tilanne joten ma neuvolassa täytynee kysellä eikö aijemmin ole mahdollista päästä. Tänää vessassa käydessäni alapäästä tuli jokin vaalea limaklöntti joka ei ole samanlaista mitä aijemmin on tullut.

Hansku ja Sintti 34+6

Nipsunapsu kohdunkaulahan on raskauden alussa ainakin 6cm pitkä, ainakin näin mulle on lääkärit sanoneet. Joten itse veikkaisin, että tuo 25% olisi siitä lähtötilanteesta ei 3cm:stä.

muty, mulle tuli esikoisen synnytyksessä 3. asteen repeämät enkä tuntenut niiden tuloa ollenkaan :ashamed: Imukupin ja viiston virhetarjonnan syytä. Tosin mulla oli hirvittävä luukipu joka peitti ponnistusvaiheen supistuksetkin, mutta itse en siis tuntenut repeämien tuloa.

Marais ei se turvotus alatiesynnytyksenkään jälkeen salaman iskusta minnekään katoa, ainakaan kaikilta ;) Joillakihan jopa turvotus lisääntyy synnytyksen jälkeen :| Mutta veikkaan, että tuo on todellisuudessa aivan yksilöllinen asia =) Mutta liikuntaa heti kun siihen kykenee, niin viimestään sittenhän ne nesteet lähtee =)

-Pauko taas...

Marais onhan tuota matkaa n.220kilsaa. Ja mä en todellakaan lähe takasin. Täällä on menossa sotasuunnitelmat Oysin lääkäreitä kohtaan. :D

Mullahan tuli esikoinen sektiolla (sekin saattaa olla syynä, että ne yrittää nyt mua taivuttaa siihen alatiesynnytykseen, kun tää on nyt viimeinen mahdollisuus, koska tän jälkeen tulee automaattisesti sektio, jos sektio nyt tulee) , niin mulla lähti kaikki kilot ja turvotukset pois jo synnärillä. Saapa nähä miten nyt. Ei kyllä mulle oo tullu kiloja paljon ollenkaan ja mä oon tällainen laiheliini. Yrittänyt saaha kiloja, mutta ei niitä vaan tule. :headwall:

Moikka!

Täällähän on tänään paljon siivousintoilijoita. =) Mäkin tuossa äsken imuroin ja nyt pitäis mennä laittaan pyykkikone päälle. Sit pitäis lähtee pojan kans käymään Kelassa ja ajattelin poiketa töissäkin palauttamassa työavaimet. Eilen oli parin tunnin ajan pieniä supisteluja, mutta loppuivat kun menin saunaan. :LOL:

Sohviia, pakko kommentoida et mä oon sitä mieltä et isillä on oikeus olla siellä sairaalassa niin paljon kun itse haluaa. Esikoisen aikaan mun mies oli sairaalassa juuri noin kun kuvailit :LOL: ; tuli heti aamulla ja lähti illalla ja usein vasta kympin jälkeen. Enkä millään olis päästänyt sitä pois. Täällä Tampereella kun ei ole niitä perhehuoneita...

Jossu, carenan ja emman eroja on ainakin se että emmoissa saa sitä työntöaisaa säädettyä, carenoissa ei. Carenoissa molemmilla lapsilla on omat kuomut ja turvakaaret, emmoissa on yhteinen kuomu ja turvakaari. Emmoissa lapset on naama menosuuntaan, carenoissa vaunukopan saa laitettua naama työntäjään päin. Tossa nyt mitä äkkiseltään tuli mieleen. Emmoja ei myöskään saa muuta kun mustana, carenoissa värivaihtoehtoja on ainakin musta, ruskea, punainen ja vihreä.

hendu, Mekin mentiin naimisiin maistraatissa ja oli kyllä niin koruton tilaisuus kun olla vaan voi. Ja kesti tosiaan sen pari minuuttia. :D Tosin meillä oli häät ja siunaaminen kirkossa heti seuraavana päivänä, niin edes sormuksia ei maistraatissa vaihdettu vaan vasta kirkossa. En vielä onnittele sua rouviintumisesta kun se kuulemma tuottaa huonoa onnea. Maanantain jälkeen sitten. =)

muty, mulle tuli esikoisen synnytyksessä toisen asteen repeämiä, mutta enhän mä niitä tuntenut kun oli niin kovat kivunlievitykset päällä.

Ootteko muuten miettineet jo mitä kivulievitystä meinaatte pyytää? Vai onkos siitäkin jo puhuttu aiemmissa ketjuissa? Raskausdementia. :$ Mä otin ekassa synnytyksessä epiduraalin, mutta nyt sen ottaminen jänskättää hieman enemmän. Mun tädin mies nimittäin halvaantui epiduraalista tuossa syksyllä. Sille tehtiin joku aika suuri leikkaus ja epiduraalia käytettiin puudutukseen. Kävi sitten niin ettei jalat toimineetkaan leikkauksen jälkeen, koska epiduraali oli pistetty jotenkin väärin. Ja nyt mies on sitten halvaantunut vyötäröstä alaspäin. Erittäin harvinaistahan tuo on, mutta pistää silti ajattelemaan. Näin tätiäni tuossa vähän aika sitten ja hän kovasti yritti puhua mulle etten ottaisi epiduraalia synnytyksessä. Aion sen kyllä silti ottaa, jos kivut on samaa luokkaa kun ekassa synnytyksessä. Toivottavasti en nyt pelotellut turhaan ketään.

Ärsyttääkö muuten muita, kun tuo kirjoituskohta on niin pieni? :kieh:

marza ja minimuru 35+4

Napagalluppia!!!

Kuinka monella napa on poksahtanut ulos?
Minähän olen koko ajan jännittänyt että jos tässä raskaudessa käy niin, mutta vielä ei ole tapahtunut. En tiiä muistaako kukaan mun "napa-inhotusta" :ashamed: :LOL:

kivunlievenyksestä molemmista olen saanut epiduraalin. ensimmäisestä pistivät väärään kohtaa mutta ei muuta tapahtunut kun että ei auttanut. pistivät sitten uudelleen.
nyt otan taas mielellään epiduraalin mikälin kerkeen mitään saamaan. vähän neuvolassa jo varottivat ettei välttämättä kerkee mitään saamaan.
garbalo mie voin vaan kuvitella miltä tuntuu tuo appiukko ja sen sanomiset :/
meillä kanssa vähän samanlainen tilanne mutta toisin päin ja kyseessä oma äiti |O
hän asuu englannissa ja yleensä ollaan jutuissa mesen kautta. nähdään noin kerran vuodessa ja nyt on tulossa suomeen pääsiäisenä ristiäisiin.
eilen sitten ilmoitin että varmaan pidetäänkin ristiäiset silloin 18 päivä jos papille sopii koska pääsiäisenä oma isäni on ulkomailla.
kyllähän tämä päivä sopii koska äitini lähtee silloin takaisin kotiin vasta illalla eli päivässä ei mitään. eilen sitten meni totaalisesti hermot kun ilmoitti että hänen täytyy päästä saunaan ennen lähtöä hänen ystävänsä luokse (missä asuu suomessaolo ajan). kysyin vaan että eikö vois mennä päivää aikasemmin tai vaikka meillä. noh eihän se sopinut kun on siellä saunavuorot ja ei näytä meidän sauna kelpaavan |O
että voi meidän äiti olla hankala ja aina kun ollaan mesessä jutuissa menee sen kanssa hermot :headwall: saa sitten luvan mennä saunomaan jos on ristiäisiä tärkeämpää :/

heips

paljon tekstiä tullut =)

minäkin liityin siivoilijoihin :wave: matot kopisteltu. siinä se sitten tällä hetkellä onkin :LOL: iltapäivällä sitten :whistle:

muty: en ainakaan itse tuntenut että millon olisin revennyt.. tosin sitten kun alkoivat tikkaamaan niin tais kaitaa ouudutetta lisää kun teki kipeää..

kivunlievityksestä.. kaiketi se epiduraali.. tietenkin tilnateen mukana mutta EI aqua rakkuloita kiitos!

Latella näpäskän kokoinen massu :)
kehtaiskohan oman massu kuvan lähipäivinä laitaa..

jää lyhyeksi.. meinaa vana juilia.. lähden lihapullataikinan tekoon...

danjuska ja vilma 34+5

Marza ymmärrän kyllä tuon isän sairaalassa olon, varsinkin, jos ei ole perhehuoneita tarjolla.. Tässä tapauksessa olisin toivonut hieman hienotunteisempaa käytöstä ko. pariskunnalta, yksityiskohtiin menemättä... Mut aina pitäisi ottaa se huonekaveri huomioon myös, niin ihmeellistä ja ihanaa kuin oman vauvan (varsinkin sen ihan ekan) saaminen onkin :heart:

torstaita!
heti ekkuna omat kuulumiset ku tänään sain niin hyviä uutisia, katos huolet vauvaan liittyen kokonaan.
elikkäspäs, aamulla oli äippäpolilla se sikiön kasvukontrolli ja lapsiveen määrän tarkastus.
kahella lääkärillä oon käyny aiemmin ja tämä oli nyt niinkö kolmas eri joka tutki.
sydänkäyrä ok, lapsivesi normaali ja painoa pienelle oli tullu 0,5kg 2 viikossa eli hyvä määrä.
paino arvio oli nyt 2.8kg. masu laskenu 5cm alaspäin, vauvan pää kiinnittyny, kaulaa jäljellä vajaa 2cm ja kohdunsuu auki sormelle.
tämä kolmas lääkäri sano ettei tässä mitään vikaa/ongelmia oo ollukkaa ja ettei oikeen ymmärrä miksi ne muut lääkärit on mua pelotellu sillä reisiluun lyhyydelläki, seki on kuulemma normaalia suomalaisilla vauvoilla ja kun vanhemmat on tämmösiä persejalkoja kumpiki.
jee jee! ja voi stanaprkle! ihanaa kun kaikki onhyvin, mutta turhaa oon stressannu ja miettiny ja menettäny yöunia 2viikkua.... :kieh:

kivunlievitys: esikoisella oli epiduraali ja niin tulee oleen nytkin. totesin sen hyväksi niin miksipäs sitä vaihtamaan..

Halfcafnonfatlatte: mahtavan kokonen masu!!

napagalluppi: mulla pullahti napa ulos jo joskus viikoilla 25 ja nyt se onkääntyny väärinpäin..
näyttää masentuneelta, ei oo tyytyväinen ku joutuu nii venymään.. :D

Turvotusta aina vaan... Mulla näyttää kohta tulevan suurin osa raskauden aikaisesta painon lisäyksestä tässä viimeisen kuun aikana! :D Niin nätisti sain painon pysymään kontrollissa tosi pitkään liikunnan ja ruokavalion avulla. Nyt oli tullut 1313g/vk, viimeksi 969g/vk. Yhteensä nyt on tullut tasan 12 kiloa. Mielenkiinnolla odotan, että mitä jää sairaalaan. Ja neuvolatäti manitsi saman, mitä joku jo tässä ketjussakin sanoi, että kaikki turvotus ei välttämättä häviä heti synnytykseen. Pöh!

Hemoglobiinia en sitten saa oikein kunnolla nousuun... Edelleen sahaa matalissa lukemissa välillä ylöspäin ja välillä alaspäin. Koko ajan syön rautaa purkista. Arvot oli 107.

Pissa oli puhdas
Vauvan syke 140
Paineet 128/76

Myymä! :) Vitsit että olen kade vesisynnytyksestä! Oon ite monesti haaveillut siitä. Se olisi lapselle pehmeä lasku ulkomaailmaan.

Hemptu! Ihanaa, että kaikki on hyvin! :hug: Kylläpä ne lääkärit pelottelikin.

Hermina, mulle järkättiin myös Baby Showerit siskon luona. Se on niin ihanaa, kun joku viittii nähdä vaivaa koota ystäviä koolle ja laittaa hyvät sapuskat! Ja ne ihanat vauva-lahjat! :heart: Mulla tosin oli pikkuriikkinen aavistus, kun juhlat oli naamioitu serkkujen tapaamiseksi. Sisko sanoi häätävänsä miehen ja lapset pois kotoa, jota ei todellakaan yleensä tee, siitä heräsi epäillykseni... :)

Napa ei ole pullahtanut. Ei ole ihan vielä masun pinnan tasalla, mutta melkein. :)

myymä
Tuosta vesisynnytyksestä vielä sen verran, että olishan se ajatuksena tietysti ihana mutta koska silloin ei saa kivunlievitystä niin sais olla vesi aika pirun toimiva kivunlievitys että siihen kykenen ;) Niin ja kättärillä on ammehuoneita tasan yksi, että jos sitä ei saa niin ei ole kyllä mitään mahdollisuutta synnyttää veteen! :) Kuitenkin sitä saa kysellä kun on lähdössä synnyttämään niin vapaana varaavat sen sitten kysyjälle :)

Kamala herkkunälkä koko ajan. Jätskiä on mennyt enemmän kuin laki sallii ja äsken mies toi mulle vielä suffelipuffin ja jaffakeksejä prkl...

hemptu onnea hyvistä uutisista :) nyt sitten vain nautit loppuajan!! :)

myymä ja pikkuveli 36+0 :)

merkkailua vähän..oon lukenut koko ajan teidän jutut! tsemppiä sen tarvitsiville!paljon vaivaa ja muuta inhua ollu monella! :( :hug:

neuvolakuulumisia:
eilen kävin silloin viikot 37+6
pissassa oli leukkarit plussalla
painoa 1050g/vko :ashamed:
hemppaa ei otettu
sf-mitta 34 (kätilö opiskelija mittas)
vauvan syke 143 ja ++
paineet 127/76
pää ei vielä kiinnittynyt mutta ei ole kiinnittynyt keltään ennen synnytystä!
ei olla ronkittu tuota kohdun tilannetta lääkärikäynnin jälkeen jolloin oli 1.5cm auki mutta kaulaa jäljellä 3cm

supistuksia pieniä tulee joka päivä!enemmän ehkä harjotus sellaisia!
haluttais jo kauheena synnyttämään tämä pikkuinen että pääsisi hoitamaan! :heart:

napa on pullahtanu ulos aikoja sitten :D

hyvä kun hemptu saanut hyviä uutisia!turhat ressit on iana inhottavia vaan onneksi ei tarvi loppuun asti ressailla!

aina saanut epiduraalin ja haluaisin nytkin!tilanteen mukaan silti ja jos saisi edes jonkun niin olisin tyytyväinen! :)

palataan juttuun! =)

sabine ja pikkuinen 38 (HUH!!!ei enää kauaa!!!!) :D :heart:

Meillä näyttäis pahin mahatauti olevan jo ohi. Huh, ja onneksi ei ollut pitkä tauti. Eilen tyttö ei enää oksentanut, mutta lämpöä oli koko päivän ja ruoka ei maistunut. Tänään on jo ruokakin maistunut.

Soitin tänään neuvolaan ja kysyin ultran yhteydessä otettua streptokokki tulosta. Yllätys! Se oli tällä kertaa negetiivinen.. Mihinkähän se on hävinnyt? Osaako joku viisaampi sanoa? Kyselin kans tuosta vauvan koosta kun se jännittää mua nyt ja neuvolasta luvattiin uus ultra lähelle laskettua aikaa. Toivottavasti kuitenkin syntyis ennen sitä.. Saa nyt nähdä, kohdunsuun tilanne ei ainakaan viittaa siihen suuntaan..

Mua siks jännittää tuo vauvan koko kun esikkoa odottaessa mua vähän peloteltiin sirolla ja ehkä ahtaalla lantiolla. No nyt se kuulemma on ok.. Tiedä sitten mitä tarkoittaa.

Repeämistä synnytyksen aikana en tuntenut. Oli oikeastaan mulle yllätys, että oli kuitenkin niin paljon tikattavaa. Mutta mua vaivas itseäkin ennen esikon synnytystä just se et tunteeko sen repeämisen, aika inha ajatus ja varsinkin jos sen oikeasti tuntis.. Mua kursittiin kans lääkärin avulla (sain kunnon kipulääkkeet) kokoon synnytyksen jälkeen. Oli 1 ja 2 asteen repeämää + eppari. Ei kuulemma paljon tikkejä, mutta hankalassa paikassa oli joku repeämä.

Kivunlievitystä katsotaan sit synnytksen edetessä. Viimeksi suihkua ja lämpötyynyjä alkuun ja sit sain epiduraalin ja se oli kyllä taivas :) Ilokaasua yritettiin, mut ei toiminut mulla. Ammeeseen en päässyt kun oli tuo strept. + ja kalvot puhki..

Napa on pullahtanu ulos, ei mikään nätti näky tosiaan

No ens kerralla taas lisää.. Annas rv 36+6

Neukkakuulumiset:
36+4 (34+4)
paino +600g/ vko (+875)
RR 110/ 82 (118/ 82)
pissa puhdas (puhdas)
Hb 141 (130)
sf 31 (27,5)
rt (rt)
syke 120-146 (122-156)
liikkeet ++ (++)

Positiivista oli sf-mitan paluu käyrien sisään ja huikea hemppa! Sykettä täti kuunteli vähän pitempään, kun kävi välillä alhaalla (107). Onko muilla ollu alhaisia sykelukemia ?

Napa ei vielä pullahtanut - siinä kiikun kaakun.

Kivunlievitystä en ole juuri miettinyt, kattellan sitten... Ilokaasua vois ainakin alkuun kokeilla ja epiduraalista on yleensä niin hyviä kokemuksia muilla. Vähän kyllä säikäytti tuo halvausjuttu... Täällä Kokkolassa yksi amme, jota käytetään tällähaavaa vain avautumisvaiheen kivunlievitykseen. Täällä ei vesisynnytyksiä nykyään tehdä, kun ei siihen koulutuksen saanutta henkilöä kuulemma nyt ole talossa.

Kaatjuska ja Kunto 36+4

kaatjuska: noista sykelukemista, mulla kävi jopa alle sadan syke kerran kun makoilin niissä sykemittareissa. olin ihan kauhuissani mutta se hoitaja vieressä sano että se on aika normaalia.
96 oli alhasin syke ja nousi sitte aina sinne 164 asti, melko suuri tuo väli mitä syke sahaa ees taas..
mulle sanottiin, että jos syke tuollain romahtelee paljonkin niin ei se hyvä oo, mutta muutaman kerran aina joskus jos näin tapahtuu niin ei oo vaarallista.
voi johtua vaikka siitä että napanuora jää jotenki puristuksiin tai vauva on huonosa asennossa. näin siis mulle sanottiin. mutta tuntuu olevan niin monenlaista lääkäriä että tohon syke kysymykseenki saisit varmaan miljoona tsiljoonaa eri vastausta.... :eek:

Moi!

Kiitos kaikille onnitteluista :D

Repeämistä en tuntenut esikoiselta, tosin sain vain yhden pienen repeämän johon tyuli 2 tai 3 ommelta. Epparia ei leikattu enkä anna leikata nytkään, koska nykytiedon mukaan se ei estä repeämiä, vaan saattaa jopa lisätä niitä. Epparin leikkaaminen on perusteltua silloin, jos lapsi pitää saada jostain syystä nopeasti ulos ja epparin leikkaamisen jälkeen lapsi syntyykin yleensä seuraavilla 1-2 supistuksella.

Napa on vielä pullahtamatta mutta siinä rajoilla mennään...

Kivunlievitys: ajattelin pyytää epiduraalia, kuten esikoisenkin kohdalla. Se oli tehokas kivunlievittäjä! Alkuvaiheessa ajattelin käyttää hyväkseni lämmintä vettä ja kokeilla ehkäpä TENSiä, kuulemma ihan kokeilemisen arvoinen juttu.

garbalo: karmea appiukko! Sääliksi käy miestäsi kun oma isä arvostelee tuolla lailla..puhumattakaan etä puuttuu vielä sinunkin ja lapsesi asioihisi.

Eeeva, kyllä minäkin olen niin kuullut että jos nyt jokin sen synnytyksen käynnistää niin se on se seksi. Siemenneste tosiaan kypsyttää kohdunkaulaa ja koko puuha lisäännyttää alueen verenkiertoa huomattavasti. Pulssi kohoaa ja liike saattaa saada aikaan supistelut...Tosin synnytystä ei käynnistä mikän ellei paikat ole siihen valmiit mutta kun ne ovat, voi synnytyksen alkamista jouduttaa hiukan harrastamalla ässiä.. :kieh:

Soraya: kuulostipa kivalta noi sun baby Shower -juhlat! Olispa kiva kun mullakin olis ollut tuollaiset mutta se ei vielä niin kuulu suomalaisiin tapoihin, eri asia lienee jenkkilässä...

Tässäpä oli taas tärkeimmät...näihin kuviin, näihin tunnelmiin..

ärrieri 35+4

Yhteistyössä