MAALISMAMMAT 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanilla**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos Plankton synnytyskertomuksesta. Aika pitkään jouduit kärvistelemään, mutta onneksi loppu meni oikein hyvin ja palkinto on mahtava!

Täällä vietetään "viimeisiä odotuspäiviä" siinä toivossa että torstaina olis paikat sen verran auki että käynnistäisivät tän homman siellä äippäpolilla.

Nillenallelle voimia imetykseen. Et taida olla ainoa joka on kokematon näissä asioissa. Minäkään en osaa kysellä oikein etukäteen mitään, toivottavasti neuvovat ees jotain siellä TAYSsissa.

Keväistä viikkoa kaikille!
Vanilla 39+2

Moron :)

Tänään oli taas neuvola. Nyt me ollaan 53,5cm ja 3795g.

Nillenalle:

Mulla on vähän samanlaista häslinkiä imetyksessä ollu viime ja tällä vkolla. Ennen siis annoin pelkkää rintaa mutta nyt neiti huutaa ja lutkuttaa peukaloa/hihaa ja siksi joudun antaa nyt myös korviketta jonka jälkeen on tyytyväinen. Lutkutetaanko teillä peukaloa, hihaa, nyrkkiä tms. josta vois esim päätellä että olis vielä nälkäinen? Meinaan meillä kieltäydytään (riuhdotaan, huudetaan, ähistään, lyödään tissiä...) syömästä rintaa kun sieltä ei enää kunnolla tule - siksi siis voisi kuvitella että sulta tulee hyvin maitoa jos se sitä suostuu lutkuttaa? Onko paino noussu - onko sulla ollu neuvolaa? Voithan sä käydä siellä punnituksessa jos epäilet että ei maito riitä? Hassua että joka paikassa ei saa imetyksestä kunnollisia ohjeita - me saatiin vähän "liiankin hyvät" ja ei siksi päästy ees kotiin silloin kun haluttiin kun osastonhoitaja oli sitä mieltä että me ei vielä osata kunnolla.... ei me kyllä siinä yhdessä yössä paljoa viisaammiksi tultu :D.

Joo tuo imettäminen on kyllä haasteellisempaa ja aikaa vievämpää kuin ikinä koskaan ajatteli - tosin ehkä siihen samaan syssyyn voi laskea vaipat, seurustelut sun muut kun eihän se kokoaika ihan sitä imemistä ole :). Olis kyllä tosi helppoa jos ei tarttisi tuota korviketta mutta minkäs mahdat. Hyvä että se edes kelpaa tai ei olla maitoallergisia tms.

Kohta voimme siirtyä Vauva hoidon puolelle kunhan Vanillakin ehtii jakautua - vai mitä :)?

Epäilen että kiilaan kenenkään ohi. Kun kipeitä supistuksia ei oo ollu niin passittavat mut kuitenkin kotiin, ellei vaavi ole jo liian iso mahtuakseen syntymään.
Mulle sopii kyllä koska vaan siirtyä vauvan hoitopuolelle. Suurin osa on kuitenkin jo nyyttinsä saanut.. Vaikka huhtikuun alusta? Tehdään miten vaan. Mulle sopii kaikki!
Vanilla

Hävettää täällä yksin jorista, mutta höppötän nyt kuitenkin!

Nyt on tullu sellanen hassu fiilis tän kaiken epätoivoisen supistelujen odotuksen keskellä, että haikeeta kun masu lähtee. Siis että kuitenkin on ollut niin hellunen tää masu, että vois sitä vielä hetken pitää. Oikeestihan haluaisin jo äkkiä tästä eroon, mutta luulen että raskausaika on mennyt sen verran hyvin, että masun "lähtö "konkretisoi sen ajan päättymisen.
Silti kuitenkin koko ajan odotan jo aikaa että pääsen pikkuisen kanssa tutustumaan ihan kasvotusten. Taidan kuulostaa ihan hassulta.

Tänään kävin ihan 35 min lenkin ja sain aikaan ihan vähän supistuksia, mutta aika mitäänsanomattomia ne kyllä oli. Vähän otin aurinkoakin ja söin kylmää tuoretta ananasta. Kesäfiilis kaiken kaikkiaan.

Vanilla 39+3

Vanilla: ei se maha siitä HETI mihinkään häviä ;) Se on muuten tosi outoa kun siellä synnyttäneiden osastolla kaikki ovat niin kovasti vielä raskaanaolevan näköisiä mahoineen!! Mulla oli ilmaakin mahassa niin paljon (leikkauksen takia?), että mun mahassa vielä liikahtelikin parina päivänä synnytyksen jälkeen... ihan kuin vauva olisi siellä vielä venytellyt!! No, mulle tuli tosi paljon turvotusta sairaalassa ollessa, mutta paino normalisoitui viikossa ... silti vielä pieni pömppö tuossa edessä heiluu ja vatsalihakset ovat edelleen tuolla sivuissa ...

Testaan juuri vauvan kanssa rintareppua, hyvältä tuntuu!

Hei kaikille!
Siirrytään vaan vauvan hoitopuolelle kunhan kaikki ovat pienokaisensa saaneet. Täällä poika täytti tänään 2 viikkoa ja kaikki on tähän asti mennyt varsin hyvin. Hyvin on rauhallinen poika, joka enimmäkseen vain tyytyväisenä nukkuu, syö ja seurustelee lyhyitä pätkiä. Yöt on aika risaisia, 1-3h unta kerrallaan. Muutenkin on enimmäkseen sellainen 2 h rytmi. Kovasti poika öhisee ja ähisee etenkin öisin, vaikea saada siinä itse unta. Imetys tuntuu takkuilevan, tähän asti se sujui melko hyvin. Nyt maitoa ei millään tunnu riittävän tarpeeksi vaikka imettäisi tunnin välein. Pitää vielä kuitenkin yrittää, haluaisin tällä kertaa imetyksen onnistuvan edellistä paremmin. Öisinkin helpottaa, jos ei tarvitse nousta ylös pulloa lämmittämään.

Synnytys pyörii edelleen mielessä, oli niin yllättävä ja erilainen ensimmäiseen verrattuna. Vielä kun olin ajatellut kokevani tällä kertaa rauhallisesti alkavia luonnollisia supistuksia oksitosiinilla voimistettujen sijaan.. Heräsin siis aamuyöllä 13.3 klo 3 lapsivesien menoon. Vessaan ehdittyäni tuli jo ensimmäinen kipeä supistus. Ajattelin kuitenkin vähän aikaa seurailla millaisin välein niitä alkaa tulla ettei tulisi turhaan liian aikaisin lähdettyä sairaalaan odottelemaan keskellä yötä. Ehdin pestä hampaani ja pakata muutamia viimeisiä tavaroita sairaalakassiin, kun supistuksia tuli jo niin tiheään ja kipeästi, että herätin kuitenkin miehen. Hetken odottelimme lapsenvahtia ja lähdimme kiireesti ajamaan sairaalaan. Matka oli yhtä tuskaa todella kipeiden ja jatkuvasti voimistuvien supistusten kanssa. Niitä tuli jo minuutin, kahden välein ja kestivät todella kauan. Sairaalassa olimme klo 3.55 ja klo 4.06 poika oli jo syntynyt! Tuossa ajassa ehdin kiireesti vaihtaa sairaalavaatteet päälle ja siirtyä synnytyssaliin suoraan ponnistamaan. Kohdunsuu oli sairaalaan tullessa 8 cm auki ja seuraavan supistuksen jälkeen jo täydet 10 cm ja alkoi hillitön ponnistamisen tarve. Supistukset olivat niin voimakkaita, että työnsivät vauvan ulos ihan väkisin, itse yritin lähinnä estää ponnistamista kätilön käskyjen mukaan ettei olisi revennyt niin paljon. Hetken päästä vauva oli jo rinnalla ja olo aika hämmästynyt. Synnytys oli todella kivulias, mutta todella lyhyt, kokonaisaika 1 h 6 min. Jälkikäteen oli aika paljonkin kipuja ja ikävät tikit edelleen repeämässä, mutta melko positiivinen mieli jäi silti tästä synnytyksestä. Kovasti alkoi jo mietityttämään, että mitä sitten jos hankimme kolmannen lapsen joskus. Meiltä on 50 km sairaalaan enkä tiedä olisiko tämä syntynyt jo matkalle, jos olisimme olleet liikkeellä ruuhka-aikaan...

Tilasin muuten Bravadon imetystopin, josta täällä oli aiemmin puhetta. Olen siihen varsin tyytyväinen, ainoastaan saisi olla hieman pidempi malli. Venyyhän se, mutta tuntuu helposti nousevan paljastaen mahan, joka ei nyt ole ihan kauneimmillaan. Myös Boobin imetyspaidat kiinnostaisivat, mutta hinta kyllä hirvittää.

Olen jo alkanut miettiä vartalon palautumista ennalleen. Turhauttaa, kun vanhat housut eivät mahdu vielä päälle, mutta en haluaisi käyttää enää äitiysvaatteitakaan. Ainoastaan kotihousut ja ulkoiluhousut, joissa on joustava vyötärö, mahtuvat. Maha sinänsä on lähes kadonnut, vaikka vatsa onkin pehmeää löllöä. Lantio ja vyötärö ovat vielä paljon normaalia leveämmät. Miten muilla? Mitä vaatteita te käytätte?

minni + poika

Hei!
Kiitos imetystsemppauksesta. Nyt on jo valoa tunnelin päässä. Viime yönä siirryin olohuoneeseen nojatuoliin imettämään kun aiemmin olen imettänyt sängyssä maaten. Taidettiin siinä molemmat tytön kanssa nukahdella ettei syömisestä tullut mitään. Nojatuoli-imetyksen jälkeen nukuttiin kolmisen tuntia eikä tarvinnut tissiä lutkuttaa :) vaan pinnasänky kelpasi tytölle hyvin. Seuraava imetys menikin sitten taas sängyssä maaten ja siinä kävi sitten vanhanaikaisesti... Mitä tästä opin? Olohuoneeseen vaan imettää yöllä vaikka olis kui ihanaa tahansa maata sängyssä :)

Minni, kyselit vaatteista. Aika pikälti mennään samoissa vetimissä kuin raskausaikana. Tosin eilen mahtui päälle jo yhdet vanhat farkut :) Jee!
Mutta moni muu vaate, kuten vaalea kevättakki, saa vielä odottaa hoikempaa minua. Ja enimmäkseen tulee käytettyä napillisia ja vetoketjullisia paitoja kotioloissa. Imetyspaitoja säästelen käyttöön silloin kun on vieraita käymässä.

Minkälaisia ristiäis/nimiäis -tarjottavia olette aatelleet tarjota? Ja onko joku pitänyt jo juhlat omalle pienokaiselleen? Meillä on nimen lisäksi pohdinnan alla nuo tarjottavat. Toisaalta ei jaksais mitään juhlia järjestää. Olemmekin päättäeneet kutsua vain ihan lähimmät sukulaiset sekä kummit,vaikka tiedän aika monen odottavan kutsua (parempi kuitenkin tehdä niin kuin itsestä tuntuu hyvälle eikä mennä suvun 'kaavan' mukaan).

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!

t: Nillenalle & tyttö 3 viikkoa

Huomenna on aika äippäpolilla. Vähän jänskättää. En taida hirmu hyvin nukkua ens yönä kun pää on täynnä ajatuksia ja tämän päivän rytmi meni ihan pipariksi. Heräsin aamulla puol 8 sitten nukuin ekat päikkärit klo 9-11 ja tokat päikkärit 13.30-17. On ollu niin tokkurainen ja jotenkin huono olo. Päätäkin särki koko päivän.
Kävin ulkona sen verran että sain suojattua puskat (7 kpl) kevätauringolta. Palkkana oli vaan yks napakampi supistus, vaikka kuinka kyykin. Toiset 7 puskaa jäi laittamatta. Saa nähdä tuunko huomenna kiltisti kotiin kerjäämään supistuksia, vai kuivuuko puska parat kun jään synnyttämään...

Vanilla 39+4

Huomenta vaan, täällä ollaan edelleen yhdessä läjässä. Ei supistele. Tänään pitäisi soitella äitipolilta aikaa yliaikaisseurantaan, mutta tuskin ottavat ennen maanantaita. Eli on tässä muksulla vielä aikaa itsekseen tulla maailmaan. :o)

Tsempit Vanillalle!

No niin äippäpolilla käyty ja mut passitettiin kotiin vielä viikonlopuksi. Maanantaiaamuna on sitten käynnistys, ellei sitä ennen tapahdu mitään itsestään.
Kohdunkaulaa 2,5 cm jäljellä ja kohdunsuu sormelle auki.
Painoarvio tällä hetkellä 4000g.

Mieslääkäri teki sisätutkimuksen ja täytyy sanoa, että se oli parempi kun moni nainen. Aika rauhallinen ja varmaotteinen. Sen ronklaamisen jälkeen kyllä luulen että vois synnytys alkaa ennen maanantaitakin. Katotaan nyt.
Tsemppiä DiuDiulle odotteluun!

Vanilla39+5

Äitipolille soiteltu ja maanantaina on aika yliaikaiskontrolliin, jollei sitä ennen synny itsekseen. Menen huomenna vielä käymään neuvolassa.

Vanilla, minä olen itse myös todennut mieslääkärit yleisesti ottaen paljon paremmiksi gyneiksi kun naiset. Ovat järjestäen olleet paljon miellyttävämpiä otteissaan. Kohdalleni on osunut ainoastaan yksi todella hyvä naisgyne. Miesgynen valitsen, jos itse pääsen päättämään.

Täällä on tänään se kauan odotettu päivä! Rv 40 tasan! :)
Hui kun aika loppujen lopuksi menikin nopeeta, vaikka sitä tuskasteli että eikö se maaliskuu jo tule..!!!
Nyt vaan tämä loppukärvistely on yhtä odotusta.
Viimeyö meni huonosti. Paikkoja särki ja valvoin aika paljon. Vauva eleli masussa ihan ylivilkasta elämää, mutta ei saanut vesi tulemaan silti. :(

Maanantai alkaa jännittää. Mietityttää että miten ihmeessä saan vauvan ponnistettua pihalle. Käynnistyksen kulkukin mietityttää. Tehoaakohan suun kautta otettava lääke heti, vai joudunko tulla illalla kotiin ja tiistaina mennä uudestaan tehokkaampaan käynnistykseen (tabletit kohdun suulle). Niin ja miten ihmeessä saan kärvisteltyä siellä sairaalassa yksin sen päivän. Mies toki tulee iltapäivällä pitämään seuraa, vaikka synnytys ei olisikkaan vielä käynnissä.

Paljon liikkuu mielessä asioita, mutta kaippa kaikki hyvin menee joka tapauksessa.

DiuDiulle tsemppiä kans sinne kontrollikäynnille! Ellet oo jo sairaalassa... :).

Vanilla 40+0

Vanillalle: Tsemppiä. Mulla ne muruset sai kyllä supistuksia aikaiseksi ja vaikutus alkoi kai aika nopeasti, en enää oikein muista. En usko että sua laitetaan kotiin sieltä enää ilman vauvaa. Ensin saat murusen ja neljän tunnin päästä seuraavan ja sitten vielä yhden. Kolme murusta siis voidaan antaa päivässä, niin mulle sanottiin. Jos ei ala tapahtumaan niin seuraavana päivänä jatketaan puolikkailla ... niin mulle sanottiin, mutta murunen vain annettiin ... ja sitten se homma etenikin synnytykseen vaikkakin ei ihan niinkuin piti. Toisilla käynnistys on aika raju ja kaikki menee nopeasti, mulla siis ei ollut lainkaan vauhdikasta menoa! Olet osastolla tai sitten vastaanoton tarkkailussa. Mulle tehtiin sisätutkimuksia silloin tällöin (helläkätiset kätilöt ja ei niin helläkätinen lääkäri) ja osastolla saa kyllä kipupiikkiä ja suun kautta lääkettä. Sitten kun paikat on riittävästi auki tai kuten mulla, kovat kivut, niin siirretään saliin jossa saa ilokaasua, epiduraalin jne. Hyvin se menee, tsemmpiä!

Gynestä vielä sen verran, että itsekin olen todennut miehet helläkätisemmiksi ja valitsen aina miesgynen jos valita saa.

Kiirettä pitää vauvan kanssa, nyt hän tosin nukkuu ... pääsee äitikin nettiin sähköpostin lukemaan ja laskut maksamaan ... tosin rintareppua olen kanssa nyt käyttänyt ja välillä vauva viihtyy siinä oikein hyvin ... silloin voi vähän siivoilla, olla koneella ja laittaa ruokaa yms. ja vauva torkkuu ja/tai seurailee touhuja siinä mukana. Maanantaina meillä on ensimmäinen neuvola...

Täällä ollaan edelleen. Tänään on maha tuntunut jotenkin "oudolta" ja vessassa saa ravailla. Mielenkiinnolla seurailen eteneekö tilanne johonkin suuntaan, vai ei.. :o) Mutta maanantaita odotellessa.. Tsempit Vanilla käynnistykseen!

Tyttö tuli!
Perjantaina 23.3 syntyi meidän prinsessa, 3470g ja 53,5cm. Rv:t oli 41+4.
Edellisenä päivänä ehdittiin käydä yliaikaiskontrollissa jossa todettiin että pian syntyy. Ja yöllä tulikin lähtö. Synnytys ei minun kohdalla ollut laisinkaan kamala, pitkä kylläkin, mutta se nyt on normaalia ensisynnyttäjälle. Tyttö on kyllä aivan ihana, on valloittanut vanhempansa ihan kokonaan. Palailen myöhemmin paremmalla ajalla, onnitteluja kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä niille jotka vielä odottavat, palkinto on mahtava ja lopun odotuksen piina unohtuu nopeasti.

Iines ja Neiti 9 päivää

Aloittelin viime vuonna kirjoittelemaan maalismammoissa mutta sittemmin siirryin tuonne WAB ketjuun. Olen kuitenkin seuraillut teitä maaliskuisia ahkerasti.

Ekaksi onnittelut kaikille synnyttäneille!!

Sitten kysymys DiuDiulle. Soititko ihan oma-aloitteisesti Kättäriltä ajan yliaikakontrolliin vai kehoittivatko neuvolasta soittamaan? Onko heillä joku raja kunnes ottavat kontrolliin? Minulla nyt rv 40+4 ja alkaa pinna kiristymään... Olisi kiva päästä edes tsekkaamaan onko mitään edistystä tapahtunut.
Mulla on supistellut kipeästi nyt viikon päivittäin, kahtena yönä olen jo ollut valmis lähtemään, mutta sitten supparit loppuvat kuin seinään. Maha on myös ollut ihan löysällä koko viikon.
Onkos sulle tehty kokoarviota? Mulla neuvolan täti sanoi keskiviikon käynnillä, että vauva alkaa olla jo lähellä 4 kg. Itse olen pitkä ja leveälanteinen, eli vielä varmaan mahtuu hyvin syntymään, mutta alkaa jo vähän huolestuttaa..

Kiitos ja tsemppiä loppumetreille!

Hena rv 40+4

Iinekselle onnea tytöstä! Mukava kuulla että synnytys meni hyvin!

Henalle tsemppiä. En tiedä miten kättärillä toimitaan, mutta jos olisin sinä niin soittaisin sinne itse "ihan ilman lupaa". Kyllä ne sieltä sanovat jos tarviit lähetteen. Noi supistuksen on vaan ollu sulla jo niin pitkään, että luulis että pääsisit sinne tarkistuttamaan tilanteen.

Mulla on ollu viimeyö supistusten laskentaa. Kolme tuntia oli kai säännöllisesti 15 min välein, sitten säännöllisyys loppui ja koko päivän on supistellut kipeesti. Iltapäivä kolmen jälkeen on taas supistuksia tullut 5-10 min välein. Kirkasta vuotoa, missä on ollu vertakin, on tullu vähän. Nyt tuntuu et supistukset alkaa taas hiipua. No, aamulla on käynnistys, sitten näkee on ko mitään edistystä tapahtunut... :)
Vanilla 40+1

PÄIVITYS:
7.3 Tuutikki81 25v. esikoinen
11.3 Np 23v. esikoinen
12.3 Mie 32v. esikoinen
13.3 Kipsunäippä 24v. toinen lapsi
14.3 Moppi 29v. esikoinen
20.3 DiuDiu 27v. esikoinen, Kätilöopisto
31.3 Vanilla 21v. esikoinen, TAYS

SYNTYNEET

3.2 Elli73 33v. toinen lapsi, NKL: tyttö 2,3kg 46cm
24.2 Susannaaaa 29v. esikoinen, KOKS: tyttö 3,315kg 49cm
26.2 Hilppa 30v. toinen lapsi, Keski-Suomi : tyttö 4,036kg 52 cm
26.2 Supi 27v. esikoinen, Etelä-Pohjanmaa: poika 3,970kg 50,5cm
2.3 Riitukka 40v. toinen lapsi, Jorvi: tyttö 4050g 53cm
6.3. Plankton 33v., esikoinen, TAYS: poika 3,830kg 53cm
7.3. Nillenalle 29v. esikoinen, Espoo; Jorvi: tyttö 3,5kg 49cm
10.3 Heta 34v. toinen lapsi, Kmo/Oys: poika 3,480kg 52cm
13.3 Minni 29 v., toinen lapsi: poika 3,6 kg, 53 cm
17.3 Cloud86 20v., esikoinen: poika 3,750kg 50cm
19.3.Mermaid 27 v., esikoinen, Kätilöopisto: tyttö 4,145kg 54 cm
23.3 Iines 27v. esikoinen, TYKS: tyttö 3,470kg 53,5cm

Hena, Kättärille varataan aika yliaikaiskontrolliin itse soittamalla, ei tarvitse lähetettä. Neuvolasta kyllä kehottavatkin sitten soittamaan kun aika tulee. Kättärin politiikka on ottaa yliaikaiskontrolliin 41+5, eli kun ollaan 12 päivää yli. Itse soitin torstaina ja sain ajan maanantaille. Mulla neuvolan terkka tsekkasi ystävällisesti alakerran tilanteen, ja perjantaina oli kaulaa puolisen senttiä jäljellä ja oli jo vähän auennut, eli jotain tuolla lienee tapahtunut. Katsellaan mitä huomenna sanovat siellä kontrollissa..

Tsemppiä Hena!

Meille tuli tyttö tänään klo 15:00. Painoa oli 3890g ja pituutta ruhtinaalliset 49cm. Molemmat osapuolet voivat hyvin. Tarkempia tietoja tulee kunhan nuo kotiutuvat..

Onnittelut Vanillalle! Me käytiin siellä yliaikaiskontrollissa tänään, ja lopputuloksena komennus osastolle huomenna aamulla käynnistystä varten lapsiveden vähäisen määrän takia. Eli huomenna mennään sisään ja pois ei pääse ennenkuin lapsi on syntynyt.