MAALISMAMMAT 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanilla**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vanilla**

Vieras
PÄIVITYS:
7.3 Tuutikki81 25v. esikoinen
11.3 Np 23v. esikoinen
12.3 Mie 32v. esikoinen
12.3 Iines 27v. esikoinen, TYKS
13.3 Kipsunäippä 24v. toinen lapsi
14.3 Moppi 29v. esikoinen
16.3.Mermaid 27 v., esikoinen, Kätilöopisto
20.3 Cloud 20v. esikoinen
20.3 DiuDiu 27v. esikoinen, Kätilöopisto
31.3 Vanilla 21v. esikoinen, TAYS

SYNTYNEET

3.2 Elli73 33v. toinen lapsi, NKL: tyttö 2,3kg 46cm
24.2 Susannaaaa 29v. esikoinen, KOKS: tyttö 3,315kg 49cm
26.2 Hilppa 30v. toinen lapsi, Keski-Suomi : tyttö 4,036kg 52 cm
26.2 Supi 27v. esikoinen, Etelä-Pohjanmaa: poika 3,970kg 50,5cm
2.3 Riitukka 40v. toinen lapsi, Jorvi: tyttö 4050g 53cm
6.3. Plankton 33v., esikoinen, TAYS: poika 3,830kg 53cm
7.3. Nillenalle 29v. esikoinen, Espoo; Jorvi: tyttö 3,5kg 49cm
10.3 Heta 34v. toinen lapsi, Kmo/Oys: poika 3,480kg 52cm
13.3 Minni 29 v., toinen lapsi: poika 3,6 kg, 53 cm

Aloitin meille uuden ketjun kun lähestyttiin 100 viestiä ja täällä on ollut aika rauhallista..

Yritän väsyttää silmiäni ruudun ääressä, että saisin mahdollisimman helposti unta.
Jalkojen kylmäkuuma-suihkutus on myös auttanut nukahtamisessa, kun se saa "levottomat jalat" rauhoittumaan.

Edelleen odottelen yhteydenottoa äippäpolilta. Ihmeen kauan siinä kestää että ne ottaa mut sinne! Jotenkin pelottaa, että vauva ehtii kasvaa liian suureksi. Odotan nyt ainakin keskiviikkoon saakka ihan kiltisti.

Ihanaa, nyt taas luvattiin että kevät alkais tulla. Täällä on pari päivää ollut hirmuinen viima ja lumisade. Minä odottelen lämpimiä päiviä, että voi sitten vaunuilla vauvan kanssa! Miten muuten te jotka olette jo nyyttinne saaneet, olette ajatelleet viedä vauvaa ulos? Kuinka nopeasti sitä uskaltaa vaunuilla? Entä missä vaiheessa uskaltaa viedä isompaan porukkaan vauvan, niin ettei tarvi hirmusti pelätä että taudit tartttuu pikkuiseen? Meillä on huhtikuun lopussa yhdet häät mihin on ihan pakko mennä. Sillon vauva on toivottavasti ainakin sen 3 viikkoa (elän edelleen toivossa että viimeistään laskettuna aikana käynnistetään jos ei muuta..).

Tulkaahan nyt joku linjoille edes, ettei mene ihan yksinpuheluksi!

Vanilla 38+2

Se olisi laskettu päivä sitten saapunut, jotenkin epätodellista. :D Ei sillä, ei tuolla mukelolla tunnu olevan aikeita ulostautua tänään ainakaan, mutta eipä minullakaan erityisemmin hätä ole. Joutaahan tuo tuolta syntyä, kun aika on sopiva. Pääsiäiseen mennessä varmasti lie ulkomaailmassa. :) Tsemppiä muillekin, joilla vielä on maha tallella! :)

Hei kaikille :)

Tulin vain kertomaan että meille syntyi maailman suloisin poikavauva perjantain ja lauantain välisenä yönä kello 3.20. Painoa oli 3750g ja pituus 50cm. Huomenna päästään kotiin joten sitten tulen kertomaan lisää...

- Niin onnellinen....sniff...

MAALISMAMMAT 12
PÄIVITYS:
11.3 Np 23v. esikoinen
12.3 Mie 32v. esikoinen
16.3.Mermaid 27 v., esikoinen, Kätilöopisto
20.3 Cloud 20v. esikoinen

SYNTYNEET

17.3 Cloud86 20v., esikoinen: poika 3,750kg 50cm

Onnea Cloud86 :)! Vanillalle: meille sanottiin että pariin ensimmäiseen vkoon ei saisi mennä ulos eikä paikkoihin joissa on runsaasti ihmisiä. Eikä siis menty ennenkuin oltiin yli 2vkoa. Ekan neuvolatädin käynnin jälkeen saatiin lupa ulkoiluun - aluksi 1/2h ja siitä pikku hiljaa enempi. Nytkin nukutaan taas parvekkeella tyytyväisenä ja annan nukkua koko 3-4h jos vaan nukkuu (mikä on syötön väli - meillä on pakko herättää syömään muuten nukutaan esim 6h...meikäläisen unenlahjat on peritty :D). Tuo eka vko menee niin nopsaan sisälläkin uusia asioita opetellessa että ei sitä montaa kertaa ehtinyt kaivata ulos :) - jossain välissä kyllä kävin yssikseni happihyppelyllä.

äippä ja pikkuneiti kohta 1kk :)

Onnea Cloud86:lle täältäkin.Meilläkin käyty vähän haukkaamassa happea, vajaa puol tuntia kerrallaan.Vaunuilemaan en ole vielä päässyt kun täällä pohjoisessa on vielä sen verran kylmiä ilmoja ollut ja lunta satanut useampana päivänä, et jos sit vaikka loppu viikolla urkenisi vaunujen kanssa liikkeelle.
Viime perjantaina kävi terkka kotona katsomassa kuin poju jakselee, ja hyvin jaksoikin.Paino oli noussut 3,5kg (kotiinlähtöpaino vain 3,295) ja keltasuus hävinnyt.Torstaina tulee toinen terkka käymään ja sit nähdään kuinka on kasvettu.Mulla ei meinaa tulla maitoa riittävästi, joten olemme joutuneet turvautumaan korvikkeisiin..
Tälläistä tänne kuuluu tälläerää.

Heta ja poika 10pv

Onnea Cloud täältäkin sinulle! Pitkästä aikaa ehdin kirjoittelemaan, on melko hektistä menoa kahden ipanan kanssa. Olen myös pohdiskellut sitä, milloin vaavin kanssa voisi esim. kaupassa tai kaupungilla käydä, ja olen aatellut vältellä ainakin toistaiseksi, sillä täällä jyllää noroviirus ja flunssaa myös paljon. Kärryttelemässä käydään toki päivittäin ja yhdet unet nukkuu ulkosalla. Alkaa ympyrät tuntua tosin jo suppeilta, onneksi vieraita käy paljon! Viikon kohokohta on neuvolakäynti... (=

Minä soitin tänään sinne äitiyspolille. Soitin koko päivän enkä saanut ketään kiinni. Sitten mies tuli kotiin ja heti ekasta yrittämästä sai sieltä jonkun kiinni. Kyselin sitten ite niiltä että miksi en oo vieläkään saanut lähetettä. Siellä päässä ihmeteltiin samaa asiaa, mutta sitten se varmaan puoli tuntia etti mulle lähintä aikaa. Lähin aika on nyt sitten mulle varattuna. Se on ens viikon torstaina klo 11.30! Toivottavasti ei vauva ehdi kasvaa sitä ennen liian isoksi. Tai syntyispä se sitä ennen!

Hui hui, kohta tiputaan jo kolmannelle sivulle!
Taitaa kaikilla olla kiire vauvojensa kanssa, tai sitten synnärillä...
Täällä ollaan edelleen yhtenä kappaleena. Huomenna mennään todennäkösesti miehen kaa leffaan, jos vaikka käynnistyis siellä tuo synnytys, mutta tuskin...
Vointeja kaikille!
Vanilla 38+5

Täällä ollaan edelleen yhtenä kappaleena. Ens viikon perjantaina kaiketi äitipolille, jos ei sitä ennen ole syntynyt. Rauhassa odotellaan, hätäkös tässä. :)

Heippa vaan kaikille!

Meillä prinsessa tänään kolme viikkoinen, hyvin mennyt tähän asti. Ei koliikki oireita, syö hyvin ja uni maistuu. Neuvola kuulumisia: Pituutta tullut lisää 2,5 cm eli nyt neiti on 55,5 senttiä pitkä ja painoakin jo neljä ja puoli kiloa.
Isoveli ottanut siskonsa vastaan mallikaasti, ei minkäänlaista mustasukkaisuutta. On äidin pikku apulainen vauvan hoidossa.Tuo vaippaa ja talkkia, hakee pyyhettä ja järjestelee hoitopöytää uuteen uskoon.
Vieraita käynyt tasaiseen tahtiin, onneksi ei joka ilta, että saa vähän levähtää. Yöt menee kahdella syötöllä, mutta neiti usein tahtoisi seurustella öiseen aikaan. Siinä saattaa mennä parikin tuntia ennenkuin nukahtaa uudemman kerran.
Mukavaa odotusaikaa vielä odottaville ja vauvan tuoksuisia päiviä jo saaneille.

Riitukka+prinsessa ja isoveli.

Hei taas, meillä myös tyttö kasvaa kohisten, tänään vajaa neljäviikkoisena painoa 4,9 kg ja pituutta 56 cm eli sentti viikossa pituutta ja painoakin reippaasti, ihmeellistä että pelkällä rintamaidolla! Neiti syökin kyllä kovasti ja vetää tohkeissaan tieten ilmaa, sillä rupsuttelee aika lailla... Muutama ilta on ollut melkoista huutoa ja olen jo ajatellut, että koliikkia, mutta sitten taas tulee rauhallisempaa. Olen antanut Rela-matiohappobakteeritippoja ja välillä Cuplatoniakin. Aioitteko muuten ottaa rotavirusrokotteen? Hinta on kiva (n.140 euroa), mutta aateltiin ottaa.

Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!

Heippa!

Pikainen päivitys, meille syntyi ihana tyttövauva viime maanantaina rv 40+3. Tyttö oli 54 cm pitkä ja painoi 4145 g :) Päästiin kotiin vasta tänään, koska neiti oli lastenosastolla eilisaamuun saakka kehkoissa olleen kosteuden takia. Nyt aletaan opetella arkea!

Synnytys oli aika rankka, siitä lisää myöhemmin!

-Mermaid ja Tirppana-

Onnea Mermaid! Nyt vaan paljon keväisen aurinkoisia vauvapäiviä teille! Tuu kertomaan synnytyksestä kun ehdit...

Täällä odotellaan kovasti jo ens torstaita. Sillon on aika äippäpolille st-arvioon. Toivottavasti paikat olis alhaallla sen verran pehmenny että ois järkeä käynnistää, ellei sitä ennen käynnisty. Viimeyönä särki alapäätä ja mahaa ja selkää, mutta varsinaisia kipeitä supistusjaksoja ei ole kuulunut vielä ollenkaan...

Käytiin leffassa miehen kanssa. Ei se auttanut yhtään. Vauva kyllä pörräs sen pari tuntia mahassa oikein kunnolla, mutta ei muuta. Teatterissa veti sen verran paljon, että jalkoja särki ja leffa meni vähän ohi, mut ei se mittään...

Nyt paneudun puutarhahommiin loppuajaksi, ei tästä odottelusta tuu muuten yhtään mitään. Portaille on jo ostettu helmililjat ja ne on ihanan keväisiä. Pensasaita on leikattu, mutta vielä pitäs pari puskaa suojata auringolta. Sen jälkeen kävelylle..

Vanilla 39+1

DiuDiu, kyllä oli talo täynnä eilen kun lähdettiin. Kätilö sanoi perjantaina, että synnärillä hädin tuskin ehtivät siivota huoneen välissä. Mutta se pvä kun minä synnytin oli tosi rauhallinen, sain sen ison ammehuoneen, oli huomattavasti mukavampi kuin ne pienemmät. Joten tähtää rauhalliseen päivään :D Jäi muuten tosi hyvät kokemukset kättäristä, aivan upeaa henkilökuntaa siellä!

PÄIVITYS:
11.3 Np 23v. esikoinen
12.3 Mie 32v. esikoinen

SYNTYNEET

17.3 Cloud86 20v., esikoinen: poika 3,750kg 50cm
19.3.Mermaid 27 v., esikoinen, Kätilöopisto: tyttö 4,145kg 54 cm

Hei pitkästä aikaa ja onnittelut kaikille vauvansa saaneille ja tsemppiä vielä kärvistelijöille.
Vauvan kanssa aika menee ihan ihmeen nopeesti, joten eipä tänne nettiin enää kovin usein ennätä.

Meille kuuluu ihan hyvää, mitä nyt itse olen ihan ryytynyt imettämiseen ja uhannut siirtyä täysin korvikkeeseen. Tuntuu ettei oma maito riitä millään. Tai mistä edes tiedän??? Meidän tyttö ei itke juuri lainkaan, yleensä vain vaippaa vaihdettaessa. Kuitenkin haluaa olla rinnalla koko ajan lutkuttamassa, mutta en tiedä irtooko sieltä mitään... Ainakaan pumpatessa en kovin ihmeellisiä saldoja ole saanut. Siis itkun sijast tyttö on kauheen levoton vaikka vaippa on vaihdettu eikä vaikuta vatsavaivaselta. Sitten kun olen antanut korviketta niin se on menny hujauksessa ja sen jälkeen neiti on ollut tyytyväinen ja rauhallinen. Aika masentavaa :/ Oisko kellään mitään vinkkiä? Vasta täällä kotona tajusin, ettei mua sairaalassa juuri neuvottu imettämisessä eikä juuri muussakaan. Olen ehkä huono kysymään neuvoja. Tai siis mistä näistä tämmösistä etukäteen tietää kysyä. Kun ei oikeastaan tiedä vauvojen hoidosta juuri mitään (kaikki oppaat on täynnä niin täsmäohjeita tai ristiriitaista tietoa), niin miten voi tietää missä voi tulla ongelmia.
No joo, anteeksi vuodatukseni mutta oon kylla aika pihalla tän homman kanssa... :/

Parempaa onnea vauvanhoitoon muille

t: Nillenalle

Nillenalle:
Koita imettää aina kun vauva haluaa eli alkuun vaikka kokoajan. Meidän vauva sai sairaalassa paljon lisämaitoa ja kun sen saa niin helposti, niin pian ei tissi maistukaan!! Itse annoin lisämaitoa kotona vain ekana päivänä ja sain neuvolasta ohjeen, että tiheät imetykset vaan niin se maidontuotanto pääsee kunnolla käyntiin ja kyllä se tosiaan niin menikin ja nyt maitoa tulee yllin kyllin ja imetysvälit luonnostaan harvenevat. Meillä siis jäi Tuttelia laatikollinen kaappiin ja pari juuri ostettua tuttipulloa vallan käyttämättä ... ostettiin sellaiset tuttipullot, joista maitoa tulee huonosti eli joutuu tosiaan imemään (Avent, newborn) kun alkuun suunnittelin, että imetän ja annan sitten lisämaitoa ja koitan samalla pumppailla omaa maitoa, mutta ei siitä tosiaan mitään tullut, neuvolan tädin ohje oli selkeä: vauvan tahtiin vain, ei haittaa nouseeko vai laskeeko vauvan paino aluksi, kun vain vauva on tyytyväinen.

Tuo alku oli kyllä tosi stressaavaa ja mulla ei sektion takia maitoa edes alkuun kunnolla tullut ... meinasi siinä ihan mennä hermot ja oli jotenkin tunne, että on epäonnistunut, mutta kun imetys lähti sujumaan, niin se tuntuu kyllä mahtavalta, on sitten aina ruoat mukana vauvallekin!

Voit myös soittaa imetystukinumeroon 041 528 5582.

Tsemppiä hirveesti ja kerro miten menee!

Tässä olis Vanillalle sitä synnytyskertomusta:

la 3.3. yöllä lorahti lapsivettä noin klo 3-3.30, soitin synnytysvastaanottoon klo 4 ja menin sinne aamulla joskus klo 8-9, käyrällä näkyi muutamia supistuksia, lääkäri teki positiivisen lapsivesitestin ja sisätutkimuksessa kohdunkaulaa 2cm ja sormenkärjelle auki, hiukan pehmennyt eli tilanne oli sama kuin jo monta viikkoa aikaisemmin, lääkäri määräsi osastolle, mutta pääsin kotilomalle päiväksi eli illalla takaisin synnytysvastaanottoon, jossa käyrää ja yöksi osastolle

su 4.3. aamulla aloitettiin synnytyksen käynnistely murusella cytoteciä, supistuksia tuli ihan hyvin ja sain päivän aikana lisää pari murusta, yöllä olin jo tosi kipeä ja sain kipupiikin joskus klo 3 ja sen jälkeen aamulla noin klo 7 supistukset alkoivat harventua ja ”synnytys” lakkasi, se oli ollut käynnissä (supistusten väli alle 10 min) noin 13 tuntia …

ma 5.3. aamulla tehtiin sisätutkimus ja niitä tehtiin vuorokauden aikana osastolla peräti viisi (vaikka oli ollut puhetta ettei turhaan ronkita tulehdusriskin vuoksi)… sain taas murusen cytoteciä ja supistukset voimistuivat ja tihenivät, mutta koska kohdunkaulan tilanne ei juurikaan edennyt, niin sain jo välillä lääkettä joka vähentäisi supistuksia ja se tehosikin niin että supistusten väli muuttui neljästä kahdeksaan minuuttiin… jossain tässä maanantain aikana ehdin ”synnyttää” reilut kymmenen tuntia … ei ole oikein muistikuvia, kipeä olin ja muistan esim. olleeni suihkussa parina yönä jonkin aikaa selkääni lämmittämässä ja vaikeroimassa…

ti 6.3. aamuyöllä olin jo ihan poikki ja kipeä ja vaikka kohdunkaulaa oli vielä sentti jäljellä eikä kohdunsuu ollut juurikaan auki, niin minut siirrettiin synnytyssaliin joskus klo 5, siellä sain epiduraalin, jotta voisin levätä hetken… minulle annettiin myös antibiootteja kohonneen crp:n takia ja sain epiduraaliin myös ne kaksi lisäystä (klo 10 ja klo 13) mitä voidaan antaa ja näiden aikana olin koko ajan myös oksitosiinitipassa… kalvotkin puhkaistiin joskus puolen päivän maissa ja silloin lääkäri sanoi, että ”vauva syntyy tänään tavalla tai toisella”… höngin ilokaasua urakalla, mutta tilanne alapäässä ei juuri kehittynyt ja tutkimuksissa kohdunkaulasta oli vielä jokin reuna jäljellä ja kohdunsuu oli n. klo 16 auki 3-4cm ja siis kaikki epiduraalit oli jo käytetty … lääkäri teki päätöksen sektiosta (onneksi), syynä infektio ja pysähtynyt synnytys … vauvan syke huiteli välillä yli kahtasataa ja keskisykekin oli jo muutaman tunnin ollut 170… vauva syntyi leikkauksella klo 16.35 ja synnytyksen kesto reilut kaksikymmentä tuntia (siis pelkkä avautuminen koska ponnistusvaihetta ei ollut ja kolmosvaiheen kestoksi leikkauksessa merkitään vain yksi minuutti)… vauvalla oli kaikki onneksi hyvin ja pisteitä tuli 9 ja 9, pituus 53cm, paino 3830g ja pipo 36,5cm ja kovin oli heti jäntevä kaveri. Ensimmäinen parkaisu kuulosti kyllä karitsalta ja oli aika hento ja niin ihana ”määäh”… Synnytyskertomuksessa lukee kohdassa ”vointi synnytyssalissa” että ”hyvä, ei valittele”, mutta se koskikin vauvaa ;) Äidin olo ei ollut niin hyvä ja äiti kyllä valitteli! Menetin siinä sitten vertakin 1200g ja infektion vuoksi olin antibioottitipassa pari päivää… Kuumeeni (38,5°C) laskettiin heti lääkkeillä ja vauva selvisi ilman suurempaa infektiota (crp korkeimmillaan reilut 15, minulla reilusti yli 100) joten sairaalassa oltiin sitten minun vointini takia muutama päivä.

Haava on tosi pieni ja siisti ja hyvin parantunut. Muutenkin kaikki on ok ja henkilökunta sairaalassa oli ok. Tsemppiä!

Sitä vielä, että ei ole rytmiä oikein täälläkään... vauva nukkuu kerrallaan yleensä reilut kaksi tuntia, mutta mitä vaan välillä 10min - 3,5 tuntia on mahdollista ... että ei tässä voi ennakkoon suunnitella että moneltako olis vaunulenkillä tms. tai että montakohan tuntia itse saa unta minäkin yönä ... Ja vauva on yllättävän seurallinen, "lukee" jo kovasti kirjaa hoitopöydällä (ja nauttii siinä olosta muutenkin) ja välillä meinaa jo "jutella" vaikka ikää on vasta alle kolme viikkoa!! Kotona ei ole ollut vielä yhtään pelkkää pissavaippaa, että aina on siis kakat vaipassa ... mahavaivoja on nyt vähän ollut ja se on kurjaa katsoa kun toinen vääntelehtii ja itkee vaikka ei ole nälkä eikä väsy eikä vaippa ole märkä... vaihdamme nyt d-vitamiinit vesiliukoiseen (Jekovit), toivottavasti se auttaa ...