MAALISMAMMAT 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susannaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Susannaaaa

Vieras
26.2. Hilppa 30 v., toinen lapsi, Keski-Suomi
28.2. Martsu 23-v, toinen lapsi
28.2. Plankton 33v., ensimmäinen
1.3. Mirella 28-v, ensimmäinen; Vaasa
1.3. Suvi 30-v, ensimmäinen
1.3. Susannaaaa 29-v, ensimmäinen, :: Kouvola :: KOKS
2.3. Enna 25-v, ensimmäinen,Järvenpää,Hyvinkään srl
2.3. Riitukka 40-v, toinen lapsi; Vantaa. Jorvi
3.3. Elli73 33-v, toinen lapsi
5.3. Nappianni 22-v, ensimmäinen
5.3. Supi 27-v, ensimmäinen
5.3.heta 34-v, toinen
7.3. Catty, toinen lapsi
7.3 Tuutikki81, ensimmäinen lapsi
7.-9.3. Kate 31-v, kolmas lapsi
8.3. Aada 26v, toinen lapsi, TAYS
10.3. Al 22-v, ensimmäinen
10.3. Himohiiri 31-v, toinen lapsi
10.3. Nillenalle 29-v, ensimmäinen , Espoo
10.3 Pooh 31-v, toinen lapsi, Rauma
11.3 Np 23-v, ensimmäinen
11.3 Minni 28-v., toinen lapsi
12.3. Mie 32-v. ensimmäinen
13.3 Kipsunäippä,24,toinen lapsi
15.3. Iines 26-v, ensimmäinen
15.3. Lentiäinen 31-v, toinen lapsi
16.3. Hanna 29-v, ensimmäinen
16.3 Mermaid 26 v, ensimmäinen, kätilöopisto
20.3 Cloud 19, ensimmäinen
20.3. Myy, 25, toinen lapsi, OYS
21.3. DiuDiu, 27, ensimmäinen
21.3 Miuku, 23, ensimmäinen, NKL Hki
24.3. Karpalo 34-v, kolmas lapsi,Tays
27.3 Mariella, 24, ensimmäinen, Vaasa
28.3. *Hena*, 26, ensimmäinen, pk-seutu
28.3. Marou, 29, ensimmäinen
31.3 Maria, 22,toinen
31.3 Vanilla, 21, ensimmäinen

Heipä hei :)

Mulla on nyt NIIIIIN mammaolo että oli pakko perustaa meille viides ketju ihan mamma nimellä :).

Pahoittelut Kate 31:lle. Toivottavasti kaikki olisi ok... paljon jaksamista sinulle :).

Hena taisi kommentoida näistä ihmeellisistä vastaanotoista eri ihmisiltä - toiset innoissaan ja toiset vähemmän. Itsekin ole saanut tätä kokea vaikka kovinkaan moni ei vielä asiasta tiedä. Yksi lähes bestis oli tosi ilkeäkin - johtunee kenties siitä että hänellä on lähes pakkomielteinen vauvakuume ja mies ei yhtään innoissaan... no nyt sitten pidämme tämän 'ystävän' kanssa hieman etäisyyttä (johtuu tosin muistakin syistä). Sitten taas yksi työkaveri oli ihan onnesta soikeana kun hänelle kerroin :) - ihanan yllätys!

Tulin juuri np-ultrasta. Turvotusta 2,6mm, otin myös verikokeen samalla vaikka maksoinkin itseni kipeäksi :/. Pituutta kaverilla (vai pitäisikö sanoa äijällä - oon ihan varma että äijä sieltä tulee ;-)...) 64mm (pää-perä) ja vkoja tuon mukaan 12+6. Eli taas sai hetken huohahtaa kun sydän löi ja kädet liikkuivat.

Olen voinut edelleen tosi hyvin ja urheillutkin. Spinning onmeidän molempien erityinen lemppari - se tuntuu kaikista parhaimmalta :)

Jaksamista ja hyvä vointeja kaikille!

RV 13+3

Minulla oli tänään np-ultra ja kaikki hyvin! Olipas ihanaa nähdä pikkuinen. Kokokin vastasi suunnilleen viikkoja, muutama päivä olisi ultran mukaan enemmän, mutta eivät käy laskettua aikaa muutaman päivän takia muuttamaan, kun eihän se niin tarkka ole muutenkaan. Np-turvotus oli 1,3, mikä on kuulemma oikein hyvä, vaikka ei tietenkään takaakaan tervettä lasta. Hassua, että tuli täsmälleen sama arvo kuin esikoisella pari vuotta sitten. Oli oikein mukava lääkäri, kertoi kaikki mitä ruudulla näkyi ja ultrasi kaikki elimet tarkkaan.

Edelleenkään ei silti tee mieli kertoa vielä kenellekään vauvasta, paitsi yhdelle hyvälle ystävälleni kerroin, joka odottaa myös. Maha alkaa tosin näkyä jo sen verran hyvin, että kohta huomaavat kuitenkin. Muuten kaikki hyvin, vähän mielialat vain heittelee, kun töissäkin hermot palaa ja välillä ollaan itku silmässä...

Minni 12+1

Hei!

Olettepa ehtineet ahkerasti käymään np-ultrassa. Mulla on perjantaina. Katelle pahoittelut, voimia sulle ja toivotaan parasta.

Niistä verikokeista, ett rupesin ihan miettimään mitä siellä neuvolassa sanottiin. Sehän olikin niin että jos np-ultrassa ilmenee jotain häikkää niin sitten siitä tutkitaan kaikki tarpeellinen. Nyt se meni kansanterveyslaitokseen ihan yleiseen suomalaisten geenejä tms. kartoittavaan tutkimukseen. En muista ihan tarkkaan, kun tais olla paljon muuta ajateltavaa silloin neuvolassa.

Tänä aamuna kun heräsin ja venyttelin sängyllä niin repäs tuolta vasemmalta jostain munasarjojen tienoolta. Se onkin ollut sitten tämän päivän vähän väliä kipeä varsinkin kylkeä venyttäessä. Mutta onneksi ei mitenkään pahan kipeä. Toisellakin puolella tuntuu jotain. Ajattelin tarkkailla tilannetta ja jos jatkuu niin meen tarkastuttaa asian jos en perjantaihin voi odottaa.

Olen töissä kertonut lähimmille työkavereille ja he ovat olleet tosi iloisia. Pomolle kerron kai ensi viikolla, kun tuntuu että hän suunnittelee jo kevättä mun "varassa". Toivon että hänkin silti olisi iloinen. Kaikki muut (sukulaiset, kaverit) ovatkin olleet iloisia ja ovat sanoneet odottaneensakin, että milloin...?

Nillenalle

Onnea kaikille np:ssa hyvän tuloksen saaneille :o)

Tuosta mahan kasvamisesta: (miten tän nyt kysyisi...) millainen ruuminrakenne teillä on, joilla alkaa masu näkyä/pullottaa esim jo tuolla 12 viikolla tai niillä tienoilla? Itselläni on aina ollut pömppis jo valmiiksi tuossa alamahan kohdalla, ja vaikka mulla vielä pari viikkonen noille viikoille onkin, niin uskoisin että masuni ei vielä juurikaan tuolloin näkyisi...? Vaikka sitä jo kovasti odotankin :o)

Äitini pääsi 8kk:lle aikanaan ennenkuin ulkopuoliset huomasivat. Ei tietenkään käyttänyt mitään kireitä vaatteita mut ei kyllä telttojakaan...

Koska huomasitte ekan kerran "pullotusta"? Näkyykö se ihan selvästi, vai niin ettei entiset vaatteet mahdu enää päälle/kiristä? Ja kertokaahan ihmeessä sitten tänne, milloin ulkopuoliset ovat huomanneet masun niin että ovat asiasta sitten ihan maininneet ääneen tai kysyneet.

Mulla on hyvä vertailukohta masuista :). Nimittäin on käynyt niinkin hassusti että minä ja pomoni ollaan yhtä aikaa raskaana - vain noin vko eroa raskausvkoissa. Pomollani maha näkyy jo selvästi jos pitää vähänkin niukempaa asustetta (raskautta ovat epäilleet jo monet työkaverit) mutta minulla ei oikeastaan näy vielä missään! Me ollaan kyllä aika erilaisia ruumiinrakenteeltaankin että sekin voi toisaalta selittää. Ja eikö se ole aika yksilöllistä, toisella näkyy aikaisemmin kuin toisella :)? Pomoni on melko hoikka, itse sanoisin olevani normaali.

Vaatteissa minulla on se tilanne että kaikki farkut eivät mene päälle ja ne jotka ovat aiemmin olleet väljiä menevät nyt just vielä päälle. Että kohta saan lähteä housuostoksille :).

Onko joku tilannut vauva-lehteä tai odotus-lehteä tai jotain muuta? Vai kannattaako niitä tilailla? Kokemuksia?

Tarjottiinko sinulle Susannaaaa mahdollisuutta lapsivesinäytteeseen/istukkabiopsiaan? Mun siskon vauvalla oli tuo turvotus 2,5-2,7mm ja hän pääsi koska oli niin lähellä sitä 3mm mutta itse en päässyt vaikka turvotusta 2,6mm. Vai korvaako tuo verikoe sitten sen? Siis tokihan tuo on alle sen 3mm mutta kun esikoisella tuota turvotusta oli vain 0,9mm niin en voi olla miettimättä koko ajan varsinkin kun siskolle oli heti tarjottu tuota istukkabiopsiaa (jossa hän kävikin sitten ja vauva osoittautui terveeksi).

Ei ainakaan vielä tarjottu mitään. Lääkäri sanoi että pelkästä np:stä saa noin 60% varmuuden ja kun siihen lisätään verikoe prosenteiksi voi katsoa 90%. Tiedä sitten. Kovasti vakuutteli että 2,6:kin on hyvä arvo eikä kertaakaan edes sanonut että ehdottomasti kannattaa mennä verikokeeseen? En sitten viitsinyt kommentoida sitä mitenkään näistä muiden ilmoittamista 0,9:sistä... no katotaan se verikoe ensin. Jos siinä on jotain hälyyttävää niin sitten on jatkotutkimuksia.

Pahoittelut Katelle nt-tuloksista. Monenlaista tässä kohtaa ja ootte paljon puhuneet huolesta, mikä raskauteen kuuluu, sitähän se on. Eikä se huolehtiminen todellakaan helpota lapsen synnyttyä, lisääntyy vain. Juuri keskustelimme pitkään yhden "lapsellisen" ystäväni kanssa siitä, että etukäteen ei voinut kuvitellakaan millaista huolta, suorastaan pelkoa, lapsi tuo elämään. Kaikki maailman pahuus tuntuu erilailla, välillä aattelee, että mitä järkeä tänne on tenavia tehdä... Toisaalta: ehkä minun lapseni muuttaa jotain parempaan suuntaan. Ja minun tehtävänihän on heitä siihen kasvattaa.

Huh, johan tuli aatoksia, mutta monenlaista tässä miettii. Hieman konkreettisempaa eli mahan kasvusta: Ekassa raskaudessani maha kasvoi jotenkin sisäänpäin ja oli ihme littu, ihan viimeisillä ollessanikaan raskautta ei välttämättä huomannut, jos päällä oli jotain väljempää. Nyt pullistunut ihan eri lailla, enemmän pyöryä pallo ja muutenkin jo näkyy. Ja tästähän kaikki veikkailevat, että on eri sukupuolta kuin eka ipana...

Masugalluppi: Mulla alko massu pömpöttämään jo viikolla 6. Turvotusta tietenkin. Turvotus on hiljalleen laskenut, mutta alavatsan seudulla on jo ihan selkeä "vatsa". Eli kyllä musta näkee että olen raskaana jos käytän normaaleita vaatteita. Olen hoikka rakenteinen, vaikka nyt tihentyneen syömisen myötä painoa on tullut pari kiloa lisää. Housujen kaulukset kiristää, eikä monet mene enää päälle ollenkaan. Täytynee hankkia se BellyBelt.. En vielä kuitenkaan haluaisi hankkia mammahousuja! Ja hameitakin olisi kiva käyttää.

Tänään taas vähän helpompi olo, tuntuu menevän melkoista vuoristorataa nämä minun hyvä/huono päivät. Odottelen kutsua np-ultraan..
Näin muuten viime yönä unta, että imetin poikavauvaa..

Hena ja rv 9+6

Huomenta!

Mulla ei ole np:stä vielä tietoakaan, mutta kai saan sen sitten kun torstaina meen lääkärille. Vähän jänskättää sinne meno. En tiedä miksi. Kertokaahan kokeneemmat mitä siellä tehtiinkään ja oliko sisätutkimus jotenkin "rankempi" kuin normaalisti. Minua aina tuollaiset jännittää, vaikka se onkin aika koomista, kun synnytyskin on vielä edessä! *naureskelee itselleen*

Masusta; olen lievästi pyöreä normaalisti. Nyt raskauden aikana ihmiset on tullut sanomaan että olen laihtunut! Kuitenkin itse olen huomannut että housut kiristää ja hameita on huomattavasti mukavampi käyttää. Eilen menin jo ostamaan valmiiksi kaappiin yhdet mammahousut. Mielestäni maha on alhaalta kohonnut ja muualta sitten ehkä pienentynyt. Nyt on vasta rv 9+3.

Kiitos Susannaaaa vastauksesta. Ehkä yritän rauhoittua, vaikkei se mulle olekaan helppoa, olen perusluonteeltani pessimisti. Mutta kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti synnytämme maaliskuussa terveet nyytit :)

Joku kyseli Odotus-lehdestä..jos todella haluaa seurata omaa raskautta eikä vielä ns. lapsiaikaa tässä vaiheessa on odotus-lehti paras mahdollinen, itse tykkään todella paljon, harmi vain että ilmestyy niin harvoin (4x vuodessa)

t. vieraileva lokakuulainen

Minä olen rakenteeltani varsin hoikka, kokoa 36/S. Ekassa raskaudessa minulle ei rv 13 enää mahtuneet tiukat tavalliset housut kiinni, selkeästi maha alkoi näkyä joskus rv 15-16 jälkeen ja sitten kasvoikin vauhdilla. Loppuraskaudessa lähettivät jopa neuvolasta tutkimuksiin keskussairaalaan, kun maha meni niin reippaasti yli kaikkien käyrien. Lääkäri totesi heti, että kohtu on hieman eteenpäin kallellaan ja vauva kasvoi kokonaan ulospäin. Vielä kun maha oli tosi kapea ja "korkea" ei ollut ihmekään, että käyrien yli mentiin. Vauva oli syntyessään ihan normaalikokoinen, 3,5 kg. Toisen kohdalla maha kuulemma tulee yleensä aiemmin esiin ja nyt rv 12 näkyy jo selkeä pieni kumpare alavatsalla. Housuista ei monetkaan mahdu päälle, onneksi on paljon sopivia hameita vielä. Eilen sovittelin vanhoja äitiyshousuja, joista pienimmät olivat jo aika sopivat ja todella mukavat päällä. Kai se on niihin kohta siirryttävä.

Toisilla vatsa kasvaa ensin selkärankaa kohti, jolloin mahaa ei näy kunnolla pitkiin aikoihin. Säästyvät varmaan paremmin raskausarvilta mahassa?

minni 12+2

Heippa!

Nillenalle, nuo repäisyt kuuluvat asiaan, itsellänikin niitä on ollut jo parin viikon ajan. Tänään oli eka neuvolalääkäri ja siellä tehtiin tarkistusultra, että onko kaikki hyvin ja olihan siellä: pituutta 5,2 cm ja sydän löi tiuhaan tahtiin. Pikkuinen oli nukkumassa kylkiasennossa jalat koukussa (kuten äitinsä :), ja annettiin hänen jatkaa rauhassa uniaan. Kyllä tuntui taas ihanalta nähdä, että kaikki on kunnossa! Tasan viikon päästä niskaturvotusultra, silloin taas päästään pientä ihastelemaan!

Mutta tosiaan, alavatsan vihlontoja, repäisykipuja, jomotusta ym. on ollut tosi paljon, tämä kaikille lohdutukseksi jos epäilyttää, onko normaalia. Lääkäri myös sanoi, että jos vatsa ei toimi normaalisti (itselläni tavallista hitaammin), aiheuttaa se myös kivistyksiä. Muuten ihan normaaleja kasvukipuja.

Iltakuvotuksen loppumista tässä odottelen ja toivon, eilenkin meni taas loppuilta ihan puihin kun yökötti niin paljon. Maha näkyy kyllä jo, mutta jotenkin osasin odottaakin, että minulla alkaa näkyä herkästi. Nyt on aamuisinkin jo ihan selvä kumpu, joka ei ole mieheltäkään jäänyt huomaamatta. nauraa, kun yritän sanoa, että se on vielä vaan turvotusta. Mammavaatteita en ole ostellut, mutta viime viikolla löysin ihanat farkut, joissa vyötärö tosi alhaalla. Niiden kanssa pärjää loistavasti. Töissä maha on pysynyt salaisuutena, kun käytän collegetakkeja :)

Iloista päivää kaikille!

*Mermaid 11+4*

Heippa!
Saa nähdä saanko tän viestin lähtemään vai en... On meinaan nää sivut tökkineet aika paljon.
Katelle; ei pysty kuvittelemaan kuinka pahalta täytyy tuntua, mutta toivotaan vielä parasta!
Enna25 kyseli aikaisemmassa ketjussa työnteosta; samalla alalla olen ja hajut tekee niiiin pahaa... Onneksi olin lähes koko elokuun lomalla. Miten onko sulla Enna kolmivuorotyö?
Ja Susannaaaa kertoi pomonsa olevan myös raskaana, samoin on minun pomo, on vaan joku puolitoista kuukautta pidemmällä ja hänestä kyllä näkyi jo heinäkuussa oikein hyvin. Musta on kyllä todella kiva että töissä on joku samassa tilanteessa, kun on vielä aika pieni paikka.
Omasta (olemattomasta) mahasta; ei ole. Tai sellanen turvotus löytyy edellen, mutta ei sitä voi sanoa vauvamahaksi hyvällä tahdollakaan. Housut kyllä jo kiristää tosi kivasti, että kai sitä joskus sellaisen mahan saa. Olen kyllä käynyt ihailemassa mahakuvia netissä ja ne on niiiin ihania! Eipä sinänsä, olen ihan tyytyväinen ettei ole mahaa, eipä tiedä vieläkään esim. töissä kukaan.
Ja onnitteluja kaikille jotka ovat ultrassa oman pikkuisen nähneet ja saaneet vielä hyviä uutisia! Mulla olis ylihuomenna ultra, jännittää...
Eilen oli ihan järkyttäviä vihlaisuja alaosastolla, eipä niitä olekkaan ollut kun joskus ihan alussa viimeksi. Kyllä vähän säikäytti ensin, mutta kohtu se siellä varmaankin vaan kasvaa.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
toivottelee Iines 11+5

Toivottavasti Kate31:llä kaikki kuitenkin ok. Muuten meidän ei kannata vertailla näitä 0,9mm vs. 2,6mm turvotuksia, koska käsittääkseni se turvotuksen määrä ja ne rajat riippuvat hiukan myös ultrausviikosta ja siis sikiön koosta. Itselläni ei tehty sitä verikoetta, joka olisi yhdistetty turvotukseen ja näin olisi saatu parempi selvyys riskistä. Jännitän sitä seerumiseulaa, johon menen reilun viikon tai vajaan kahden viikon päästä ... Ja sitten pitää vielä pelätä rakenneultraa (jos seerumiseulsta selviää) ja sitten jos sekin on ok, niin voi alkaa nauttimaan raskaudesta ja alkaa pelkäämään vaikka synnytystä! Ja sitten kätkyt-kuolemaa ja sitten saakin loppuikänsä pelätä vaikka mitä!! Hui!

Itse olen hoikka ja saan vieläkin mahan vedettyä aika hyvin sisään, mutta saan sen myös pullautettua tosi isoksi ... kyllä se pian alkaa näkymään, vaikka koitan sitä peitellä. Siinä on niinkun läskit nousseet ylemmäs lihasten päälle navan ympäristöön ja sitten lihasten alla ja muutenkin alempan pullottaa kohtu. Kiva kiva.

Itsekin mietin, että onkohan tuolla mahassa vielä joku hengissä, mutta ilmisesti sitten ... hope so.

Vanilla kyseli lääkärineuvolan sisätutkimuksesta. Kannattaa koittaa rentoutua ja pyytää vaikka hellää käsittelyä. Ei se mua ainakaan sattunut, mutta lääkäri toimi niin rivakasti, että en oikein ehtinyt rentoutua, jolloin se olisi varmaan "miellyttävämpää". Siinä vain pikaisesti lääkäri tarkisti kohdunkaulan ja sitten kohdun koon, ei paha. Ja sitten "palkkioksi" kuunneltiin sydänääniä! Älä suotta sitä jännitä.

Viikot 13+6 tai vähän päälle

Kiitos Plankton tästä lääkärivisiitti -valaisusta. En jännitä *salaa kuitenkin vähän jännittää*... Tuntuu vaan et aina nää julkisen palvelun lääkärit tekee sisätutkimuksetkin niin rutiinilla että ihan hirvittää se ronklaaminen. Kai se siitä. Huomenna on siis se lääkäriaika aamulla.

Eilen illalla pidin viestillä seuraa ystävälleni, jolla käynnistettiin synnytys. Ilta siinä viestiteltiin ja klo 11:16 sen mieheltä tuli viesti et nyt synnytys alkaa (tarkotti kai sitä että pääsivät synnytyssaliin) ja neljän jälkeen yöllä oli niille syntynyt 3,2 kg ja 47 cm kokoinen tytön tyllerö. Voi kun ihanaa! Meen sitä tänään kattomaan ja tuun varmaan ihan hulluksi kun nään niitä pikkuvauvoja! Ihanaa!!!!

Muutenkin olen alkanut iloitsemaan raskaudesta. Yleensä olen sellainen ihminen joka on huolissaan kaikesta, mutta jotenkin nyt saan otettua rauhallisesti ja iloiten tämän raskauden alun ainakin.

Tisseistä, onko kellään muulla vihlontaa tisseissä, varsinkin sillon jos ne painautuu esim patjaa vasten? Mulla on ja ajattelin vaan että onko se normaalia? Välillä töissä mulla on aika avonaisia paitoja, ja pelästyin että jos ne on saanu kylmää tai jotain..?

Hena, mikäs se BellyBelt on? Jos minäkin sellasen ehkä hankkisin...? Onko se kallis?

Vanilla ja Pikku-Ihku 9+4

Huomenta kaikki!
Vanilla: mun tisut on kanssa edelleen super arat. Kun käännän yöllä kylkeä, niin niihin sattuu ja vihloo. Myös jos ne painuu väärässä asennossa patjaa vasten. En usko, että vielä on niin kylmä, että se voisi vaikuttaa. Aluksi sidoin pitkän huivin yöksi rintojen ympärille, silleen kireelle, ettei rinnat päässeet liikkumaan. Se auttoi tohon vihlomiseen. Nyt olen kipuihin tottunut.
Juu, tilasin eilen netistä tuon bellybeltin osoitteesta www.amauti.fi . Hintaa tuli postituskuluineen noin 20 EUR. Otin deluxe paketin, jossa on kolme eri pituista "vyötä" ja kolme eri väristä kangaspalaa. Vaikee selittää sen toimintaa, käy kurkkaamassa tuolta sivuilta. Mutta sillä saa jatkettua omien housujen ja hameiden vyötärön pituutta. Harkitsin myös "tuubin" hankkimista, mutta ehkä sitten vähän myöhemmin. Beltit tulee varmaan loppuviikosta, kerron sitten kokemuksia.

Sisätutkimuksista, itse olen niihin jo tottunut (jos niihin nyt voi koskaan tottua), pillereiden aikaan kun kävin kerran vuodessa sellaisessa. Mulle se tehtiin jo tuossa ensimmäisen ultran aikana (kävin siis yksityisellä), ja homma oli nopeasti tehty. Vähän inhaahan se on, täytyy vaan muistaa olla ihan rentona niin tuntuu paljo "miellyttävämmältä". Jos on hyvä ja kokenut lääkäri, niin osaa tehdä tuon todella nopeasti.

Plankton, mulla on kanssa nimen omaan nousseet läskit tuohon ylös navan seudulle ja aiheuttavat pömppömahan. Myös kohtu koholla. Kummitäti taputteli eilen mun mahaa, en viitsinyt pilata hänen iloaan sanomalla, että läskiä se vaan on... :-D

Ihanaa, kun voi nyt avoimesti puhua vauvasta täällä töissä. Ja kaikki vielä kyselee kiinnostuneena. Jotenkin helpottaa huolia.

Hena ja rv 10 (jotenkin huippu tunne, kun on 10 täynnä!!)

Tänään otettiin istukkanäyte - erittäin inhottava toimenpide. Samalla todettiin, että turvotus on levinnyt niskasta koko vartaloon. Se saattaa jo sinällään viitata siihen, että sikiö tekee kuolemaa. TOISAALTA myös itse tutkimus saattaa aiheuttaa keskenmenon. Ennen toimenpidettä istuin odotushuoneessa ja radiosta soi virsi "Blott en dag, ett ögonblick i sänder". Toimenpiteen jälkeen hoitaja sanoi "ei tässä voi muuta kuin odottaa ja elää päivä kerrallaan". Näin on.

Kromosomipoikkeaman riski on np:n perusteella 64%. MUTTA koska turvotus on niin raju, voidaan Downin oireyhtymä melkein heti sulkea pois, koska Down-sikiöiden turvotus on yleensä paljon pienempi. Kyseessä saattaa olla esim. Turnerin oireyhtymä, mikä ei ole vakava kehitysvamma eikä vaikuta älylliseen kehitykseen.

Sekä neuvoa antanut lääkäri että näytteenottaja-lääkäri sanoivat, että valitettavasti tilanne näyttää pahalta.

MUTTA kuulin samaan hengenvetoon naisesta, jonka vauvalla oli viime keväänä ollut 10 mm turvotus, pientä kromosomihäikkää, ja kuitenkin syntynyt terveenä ja pirteänä.

Kaikki nämä MUTTA ja TOISAALTA toteamukset lisäävät toivoa, mutta eniten vain sekoittavat päätä entisestään. On helppo olla kaikenlaista mieltä raskauden keskeyttämisestä jne niin kauan kuin ei itse ole siinä tilanteessa - nyt on järkianalyysien seurana tunteet, jotka heräävät sikiön kasvoja katsellessa. Sehän on lapseni.

Voi Kate31! Olen todella pahoillani tilanteestani. En edes yritä väittää tietäväni miltä tuntuu. Olen tosiaan itsekin yrittänyt miettiä miten toimisin vastaavassa tilanteessa, mutta en ole pystynyt tekemään minkäänlaista päätöstä.
Voimia koko teidän perheelle! Lähetän rukouksen enkelien mukana.

Kate31, kylläpäs veti hiljaiseksi tuo viestisi.

Olet onneksi saanut rehellisiä kommentteja, mikä on hyvä. Niin se vain menee, että päivä ja hetki kerrallaan, toivotaan parasta, että pieni siellä jaksaa ja voimia ennen kaikkea sinulle! Eilen ultrassa olleena koin tuon saman tunteen; tuollahan on minun lapseni ja olen hänen äitinsä. Se on paljon voimakkaampi kuin mikään muu tunne.

Ihmeitä on tapahtunut ja tapahtuu. Uskotaan niihin!

Kate, voimia ja jaksamista koko perheelle. Muista säilyttää toivo loppuun saakka. Tilanne on varmasti inhottava ja sekava. Toivotaaan että kaikki menee kuitenkin hyvin. Tule tänne keskustelemaan asiasta lisää jos siltä tuntuu. Kaikki haluavat varmasti tässäkin ketjussa olla tukenasi.