MAALISMAMMAT 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susannaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa kaikille,

pitkästä aikaa pääsin tänne kirjoittelemaan, kun on voimat ollut niin lopussa, että.. Kuukauden verran olen ollut töistä sairaslomalla rajun oksentelun vuoksi.. On ollut tosi rankkaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Kotona olen vain ollut neljän seinän sisällä ( sänky + tv parhaat kaverit!! ), mutta tämän viikon maanantaina aloitin työt. Ihan tervetullutta vaihtelua makaamiseen.

Kuin taikaiskusta pahoinvointi on vähentynyt (maanantai - ilta oli vielä aika rankkaa oksentelua..), mutta kamala väsymys on tullut tilalle. Harmittaa, kun päivät yrittää skarpata töissä ja töiden jälkeen sitten vain nukkuu kotona.. Ei oikein muulle elämälle jää tilaa.

Olen vuosijäsenenä paikkakuntamme liikuntakeskuksessa ja tuntuu kovin vaikealta jäädyttää sopimusta.. Ainahan se on niin, että ollaan mielinkielin kun asiakas on liittymässä, mutta kun jotain yllättävää sattuu ja pitäisi saada soppari jäähylle, niin ei onnistu sitten millään. Olen nyt 2 kk maksanut sitä maksua ihan turhaan, kun en ole pystynyt käymään.. Kyllä sille rahalle olisi muutakin käyttöä.

Ihanaa, kun kaikki olette niin innoissanne raskaudestanne.. Mua ihan hävettää, kun mun omat ajatukset ei ole niin innokkaita.. Aluksi oli, mutta viimeiset 2 kk, musta tuntuu, että haluaisin perua koko jutun. Onko kellään muulla ollut raskausaikana samanlaisia fiiliksiä? Olin äsken neuvolassa ja siellä puhuin näistä mun ajatuksista ja se tätsy oli ihan ymmärtäinen .. sanoi, että monesti sellaisia tuntemuksia voi tulla ja varsinkin, kun mun olotila on ollut jatkuvaa oksentelua, niin ei osaa asiasta iloita..

Silti tuntuu kurjalta, että mä ajattelen näin.. Ennen kuin mä olin raskaana, niin tuntui, siltä että raskaus on varmasti elämän parasta ja onnellisinta aikaa.. Mutta todellisuus on mun kohdalla ainakin toinen.

Viime viikolla (tiistaina) oltiin niskapoimu ultrassa ja kaikki oli hyvin.. Sydän sykki kovasti ja saatiin muutama hyvä kuva. Laskettu aika siirtyi päivällä eteenpäin eli 6.3..

Ootteko ajatellut mennä 4D -ultraan? Musta se ois kiva.. Mutta käsittääkseni se on aika hintava 200 - 300 €, tosin kela korvaa siitä osan. No, onhan tässä aikaa vielä miettiä.

Terkuin Tuutikki81 rv 13 + 1

heipsan,
Kate31 tosi ikävää kuulla että asiat ovat noin... vetää suorastaan mielen todella matalaksi.:( toivotaan silti parasta ja ei heitetä kaikkea vielä kaivoon.VOIMAhaleja sinne.

Iines, juu teen 3-vuoroa ja se on kyllä rankkaa tän pahoinvoinnin kanssa.. tiiät varmasti mitä tarkotan..;) ittepähän oon alani valinnut joten kai se on kestettävä,tosin olin kyl viikot 6-11 sairaslomalla kun ei olo ollut oikein sopiva työntekoon.Muutamia päiviä kävin välillä töissä kokeilemassa mut eihän siitä mitään tullut kun piti syödä heikkoon oloon kokoajan jotain ja sit hetken päästä piti jo polvillaan palvoa posliinijumalaa et sellasta kierrettä mulla on.
Tän viikon oon ollu jo aika letkeesti töissä,kyllä vähän välillä meinaa yökkäyttää kuitenkin.Jospa se tästä helpottais.

Eilen olin neuvolalääkärin vastaanotolla ja otettiin veriryhmäkokeet ja muuta.Kuulin muuten eka kerran vauvelin sydänäänetkin :) harmi ettei mies ollut mukana niitä kuulemassa. Vaikka ultrassahan sitä saa jotenkin konkreettisemman tunteen siitä et siellä masussa möngertää tuommoinen toukka,kun sen ruudulta näkee.

Tuosta 4D ultrasta että olishan se ihana käydä näkemässä minkälainen jälkikasvun edustaja sieltä on tulossa,mutta se jää nähtäväksi aiotaanko mennä sellaseen.Meillä kun mies tahtois tietää sukupuolenkin tossa seuraavassa ultrassa mikä on viikolla 20.Ja minä taas haluisin pitää salassa sen loppuun asti, vaikka tiedän sen että poikaahan se ukko toivoo sisimmässään..
Mutta kyllä se rakastaisi tyttöäkin yhtälailla.:)
Nyt pitää kyllä lopetella täällä linjoilla roikkuminen kun pitäis tehä remonttia tuohon tulevaan "lastenhuoneeseen",onneks suurin on jo tehty,enää listat lattioihin ja kattoihin niin voilá!

terv. Enna25 rv 14+0 (vikan ultran mukaan)

Toivottavasti Kate31:llä kaikki vielä kääntyisi parhain päin, ei tässä voi muuta sanoa, inhottava tilanne.

Kiva kun tuutikki81 palasi maisemiin, olenkin ollut jo vähän huolissani näistä "kadonneista" listalaisista, että mahtaako kaikilla vielä olla pikkuinen kyydissä... Nythän alkaa jo olla ne viikot, että enää tuskin kukaan tippuu paitsi sitten just näiden pelottavien seulontojen kautta ... Itsekin siis niitä pelkään urakalla, kuten olen jo maininnutkin.

Tuutikki81 kyseli 4D:stä ... Tampereella omavastuu 200-250 euroa, Helsingissä maksaa jotain 130 euroa. Eroa tulee Tampereella siitä ottaako matskua DVD:lle, se lisää hintaa kai jotain 50€ ja Helsingissä kuulemma vain 4€!! Nämä tiedot olen poiminut muista keskusteluista. En vielä itse tiedä menenkö 4D-ultraan. Se kiinnostaisi jos rakenneultrassa kaikki ok, ei muuten. Ja toisaalta en tiedä kun ultristakin on ollut juttua, niiden turvallisuudesta ja siitä miten sikiö sen kokee, että viittiikö sitä lastaan kiusata "pakollista" enempää. 4D:ssä käyneet ovat kyllä olleet ihan haltioissaan!

Toivottavasti tuutikki81:nkin pahoinvointi niinkuin muiden pian lakkaa. Itselläni on nyt sellainen tilanne, että kun mättää ruokaa tai edes leipää aina kahden tunnin välein (max 3h), niin pahaa oloa ei juuri tule. Ja olen huomannut, että töissä voin vähän paremmin kuin kotona eli jos on kiirettä ja puuhaa niin omaan oloonsa ei kerkiä niin keskittyä ... kotona kun tulee mietittyä, että meniskö oksentaan vai makaisko sohvalla ;)

Olen koittanut "kuunnella" (en siis korvillani vaan tuntemuksella kehostani) sikiön liikkeitä, mutta ei tunnu mitään missään. Toiv

Viikot ainakin 14+0

En tiedä mitä tyrin, mutta viestini lähti liian aikaisin ... jatkan siis viimeistä kappalettani, jos sallitte:

...Toivottavasti pian alkaisi tuntemaan liikkeitä, uskoisi ainakin että siellä on joku hengissä ... vieläkin tulee välillä vähän uskon puutetta siitä, että siellä tosiaan sydän edelleen sykkii ... Neuvolaankin pääsee vasta neljän viikon päästä. Jotkut ovat tunteneet liikkeitä jo viikolla 16, mutta yleensä ensikertalaiset kai vasta joskus viikoilla 18-22. Siihen on vielä matkaa ...

Hei kaikille tasapuolisesti!

En oo pitkään aikaan kirjotellut, mut lueskellut sitäkin ahkerammin;)
Nyt on np ultra takana ja siis eka ultra mulla muutenkin. Oli aivan mielettömän ihanaa nähdä vaaveli huitomassa ja heilumassa tuolla vatsassa! Sydänäänetkin kuului jo pari viikkoo sit lääkärissä, ja sekin tuntui aika uskomattomalta! Seuraavaks sit odotellaan liikkeitä tunnettavaks asti!

Mulla myös jonkun verran pahaolo helpottanut, mutta kyllä silti tarttee ajoittain pyttyy halailla. En tidä johtuuko nyt raskaudesta, vai onko taas verenpaine korkeemmalla, mut muutaman päivän on särkenyt päätä aikas lujaa. Samoin viiltelee ilkeesti nivusista, varsinkin kun aivastaa tai jotain.'
Rinnat myös mulla edelleen erittäin arat. Eiköhän kuitenkin normaalia ainakin kun teidän muiden oireista lueskelee, et samassa veneessä ollaan!

Tänään kerrottiin ensimmäisen kerran muille raskaudesta, nimittäin veljelleni. Oli varmaan ihan onnellinen, ei siitä ota oikein selvää;)
Vanhemmille kerrotaan ehkä loppuviikosta. Omalle äidilleni kävin tänään ostamassa Aino-tossut, kun täytyyhän Mummolla sellaset olla! Eka lapsenlapsi tulossa, joten saas nähä kuinka sekoovat sukkiinsa ja tossuihinsa!!!

Onko kukaan miettinyt vielä lastenvaunu asiaa? Mä kävin tänään yhdessä lastentarvikeliikkeessä, ja ensinnäkin kukaan ei tullut palveleen, vaikka niitä vaunuja siinä tarkastelin jonkun aikaa. Kauheen paljon on valikoimaa ei oikein tiedä mikä olis juuri itselle ja vauvalle paras vaihtoehto. Itse olen ihastunut I`coon vaunuihin, ja teutonian vaunuihin. Niistä kivoimmilta tuntuis ne kolmipyöräiset mallit, jotka tietysti on vielä kalliimmasta päästä. Saksasta aateltiin kyllä etsiskellä, josko sais edullisemmin. Mut onko kellään kokemuksia kyseisistä merkeistä, tai olisko joku kuullut jotain näistä?
Samoin jos on kokemusta noista kolmipyöräsistä, miten on onko paremmat vai huonommat kuin nelipyöräiset?

Tulipas taas asiaa ja ei asiaa, mutta hyviä vointeja kaikille mameille. Erityispaljon haleja ja jaksamista Katelle!!!

La siirtyi muutamalla päivällä ultran mukaan nyt 14.3, joten
viikkoja tällä hetkellä 12+1

Moppi77

Moikka kaikille pitkästä aikaa! :)

Kate:lle lähetän paaaaaljon haleja ja onnea matkaan. Kertoilethan miten menee?

Itsellä oli tänään np-ultra. Kaikki oli hyvin! :) Löytyi mahalaukut ja muut mitkä pitikin ja turvotusarvo oli 0,8 mikä on kuulemma ihan normaali. Itsellä oli tarkoitus mennä vielä veriseulaan, mutta raskaus olikin pidemmällä mitä luultiin, joten en voinut enää mennä. :( Luotetaan siis tuohon turvotuksen arvoon... Raskausviikkoja piti olla siis 12+5, mutta olikin 13+5. :) Ihan kiva vaan että on raskaus pidemmällä. Pituuttakin kaverilla oli melkein 10m, uskomatonta tuo sikiön kehityksen nopeus! Kovasti viuhtoi pikkuinen käsillä ja jaloillaan ja meitä lääkärin kanssa nauratti kun vauveli sopivasti "katsoi" meitä ja heilutti kättä kun olisi vilkuttanut! :D Sekä mua että miestä vaan harmitti kun mies ei päässyt tulemaan. :( No, n.3vk päästä on rakenneultra niin sinne sitten. :)

Tuosta 4d ultrasta sen verran että haluttaisiin kovasti mennä mutta ei taida rahat riittää... :( pitää vielä tarkastella. Vaunuja ollaan katsottu ja kauhisteltu hintoja!!! ostetaan luultavasti käytetyt. Tuossa marras-joulukuussa aletaan ostaa tavaraa kun ollaan vähän varmemmilla vesillä. :)

Me haluttaisiin tietää sukupuoli, mutta ilmeisesti iso osa lääkäreistä/henkilökunnasta ei kerro sitä! En ymmärrä miksi?! Tottakai rakas lapsi olisi oli kumpi hyvänsä, olisi helpompi vaan vaatetta tms. ostaa... No, toivottavasti meidän kohdalle sattuu kiva ultraaja! :)

Onko muilla kamalaa flunssaa? Mulla alkoi eilen ja nyt olen ihan kamalassa kunnossa. :( Kuumetta ja kamala nuha ja kurkkukipu sun muut ihanat lisät... lauantaina olisi mummin juhlat, toivottavasti olo paranee siihen mennessä.

Nyt menen hoitamaan hääjuttuja ja lepäämään! :)

Huomenta! Täällähän on ollut vilkasta --Hyvä!

Tänään aamulla kävin lääkärissä ja kaikki ilmeisesti oli ok. Kuulin jo vähän sydämmensykettä kunnes tää Pikkunen karkas jonnekkin.. Oli kuitenkin tasainen ja selkeä sydänääni. Mitähän tuo tarkoittaa kun neuvolakostissa lukee CERVIX-sarakkeen kohdalla että CX 3 cm, sulj. ?? Kun ei oikein ymmärrä..

Meillä varattiin ultra rv 14+3. Siellä ei varmaan sukupuoli vielä näy, vai mitä veikkaatte? Mies haluais tietää jo sukupuolen, on niin malttamaton asian suhteen. Mennään kyllä ehkä sinne 4D ultraan Helsinkiin jossain vaiheessa. Luulisin niin.

Muille kertomisesta: kavereille ja lähisuvulle ollaan kerrottu. Yks puolituttu näki meiät tänään neuvolassa, joten pienessä paikassa kaikki nyt tietää että se vauva on tulossa...

Vauunuista, odotan että tulis kevään uudet mallistot. Merkkiä en ole vielää miettinyt. Kuhan on laaddukkaat ja kivan näköset. Täytyy perehtyä joskus myöhemmin paremmin..

Vanilla ja Pikkunen 9+5

Heippa taas.
Sain eilen Kätilöopistolta kutsun ultraan, 25.9. on aika varattuna. Piti siirtää neuvolakäyntiä edelliselle viikolle, olivat muuten juuri päällekäin. Ja toinenkin ultra oli jo varattu 2.11.
Yhtä asiaa jäin ihmettelemään niissä papereissa. Siellä luki nimittäin, että vauvan sukupuolta ei ultralla selvitetä. Hmm... toki ymmärrän ettei se välttämättä ole 100% (ystävälleni nimittäin luvattiin toista tyttöä, mutta poika tuli!). Jos eivät tuossa toisessa ultrassa suostu mitään sanomaan, niin käys sitten varmaan ensi vuoden alussa yksityisellä. Haluan kyllä tosiaan tietää kumpi sieltä on tuloillaan!!

Tänään on ollut tosi hyvä päivä! Ei ole edes närästänyt vielä. Täytyy pistää ylös, mitä tänään on tullut syötyä ja vertailla sitten jos tulee närästyksiä. Tylsää vaan, kun meillä on täällä töissä flunssaa liikkeellä. Ja mulla rupes just aamupäivästä kivistämään kurkusta.. Ja nenä vuotaa kanssa. Pidän kyllä huomenna sairaslomapäivän, jos menee yhtään huonommaksi olo illalla.

Olen miettinyt jo noita vaunuja. Kamalan kalliita, mutta uudet kuitenkin haluaisin. Täytynee seurailla, josko olisi alennusmyynnissä jossain vaiheessa (esim. Hullut Päivät).

Hena rv 10+1

Hei kaikille,

Kate:lle toivotan voimia, halauksia ja enkeleitä matkaan!

Täällä vietetään sairaslomapäivää. Alkoi aamulla huimata ja oksettaa niin etten voinut mennä töihin. Johtuu kai alhaisesta verenpaineesta ja jäykistä niskoista. Illalla saakin mies hieroa niskoja ihan kyllästymiseen asti :)

Kiva kuulla np-ultrista hyviä uutisia. Itse varmaan käyn neuvolassa ylimääräisen kerran ensi viikolla...tahtoo taas kuulla sydänäänet.

Meillä on jo lastenvaunut, kun satuttiin niin hyvään aikaan vaunuliikkeeseen. Saatiin just ne vaunut mitkä halusin tämän vuoden kuosilla ja tosi edullisesti. Brion Novat 395,- kaikilla herkuilla. Olivat viimeiset sitä väriä.

Supi 13+3

Monissa sairaaloissa on nykyään sääntö, että sukupuolta ei saa vanhemmille kertoa, vaikka lääkäri sen ultrassa näkisikin. Kai se johtuu enimmäkseen siitä, ettei asia ole 100 % varma. Joskus on kuulemma sairaala saanut vanhemmilta syytteen, kun syntynyt vauva olikin eri sukupuolta kuin luvattu! Ehkä sukupuolen selvittämisen pelätään myös vievän huomiota ja aikaa varsinaiselta tutkimukselta, olettaisin. Kun kaiken pitää olla niin kustannustehokasta. Ja vielä sekin asia, että meidän kunnassakin kustannetaan vain yksi ultra, joka useimmilla on np-ultra. Tuolloin ei sukupuolta ilmeisesti kykene vielä ainakaan tarkasti erottamaan? Monet tuttavani ovat saaneet yksityisiltä lääkäriasemilta n. 70 % todennäköisyysveikkauksia sukupuolesta rv 20 jälkeen. Eli ei taida silloinkaan vielä näkyä ihan selvästi. No, itse en halua sukupuolta edes tietää etukäteen, on mukava "jännittää" sitäkin odottaessa ja arvailla kumpi olisi. Heti sydänäänet kuultuani tuli kyllä tosi varma tunne, että tyttö tämä on. Kuten esikoiselta oli tunne poika ja poikahan sieltä tuli. Sen näkee sitten keväällä toivottavasti.

Vaunut ovat kalliita, mutta oman kokemukseni mukaan kunnollisiin kannattaa panostaa tai ostaa merkkivaunut käytettyinä. Meillä on Emmaljungan Ceroxit ja olleet aivan loistavat, vieläkin kuin uudet (reilut 2 v käytössä). Maksoivat kovalla kantokopalla 665 eur v. 2004, mikä oli mielestäni ihan kohtuullinen hinta. Kannattaa miettiä tarkkaan missä ja kuinka paljon vaunuja käyttää. Vaunukoppa-aika on todella lyhyt, muutamia kuukausia, joten ratasosa on paljon tärkeämpi. Ja onko hiekkatie, asfaltti, julkisia kulkuneuvoja, kuljetetaanko autossa, kaupungilla ja minkälaisessa ympäristössä. Meillä Emmaljunga oli ainoita merkkejä, joka mahtui auton takakonttiin, mikä rajoitti jo paljon. Lisäksi kuljetaan paljon hiekkateitä ja epätasaista maastoa, lumisohjoa yms. joten tukevat, leveät rattaat kunnon jousituksella ja isoilla pyörillä ovat kätevät. Kaupungilla taas nämä ovat turhan leveät ja raskaat. On myös hyvä, että todella pitkä 2-vuotiaamme mahtuu vielä reilusti nukkumaan rattaissa, kun joskus ollaan reissussa. Huomioon otettavia asioita ja eri vaihtoehtoja on vaikka millä mitalla. Vertailemalla eri malleja löytää itsestä mieluisimmat.

Vanilla: käsittääkseni tuo teksti neuvolakortissasi tarkoittaa, että kohdunkaulaa on 3 cm ja kohdunsuu on kiinni. Eli ihan niin kuin pitääkin.

Minultakin Katelle paljon onnea matkaan, toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin!

minni 12+4

Heippa!
Np-ultrassa käyty; kaikki hyvin :)
Kävin samantien veriseulassa, vaikka ei mun alkujaan pitänyt ja turvotustakin oli vain 0,8. Ja täällä ilmeisesti myös ollaan muutamaa päivää pidemmällä, edellisen ultran perusteella olisi tänään tasan 12, mutta kaveri vastasi viikkoja 12+6. Ei mitään, kunhan kaikki on hyvin. Joten mun LA onkin nyt 12.3 näiltä näkymin. Tai ainakin sinne päin...
Oli kyllä hurjaa nähdä kuinka paljon kaveri siellä viuhto ja heilu, eikä niitä tietenkään vielä tunne. Kovin kyllä jo odotan ensimmäisiä tuntemuksia.
Ja mä olen ollut tosi väsynyt ja sellainen alakuloinen jo monta viikkoa, mutta eilen huomasin itse ja mieskin sanoi että olen paljon iloisempi ja pirteämpi. Ehkä tässä pian alkaa ne "sata seesteistä päivää"!
Vaunuja en ole vielä miettinyt, muuta kuin että uudet. Ja ei mennä 4D ultraan. Mutta muille myös onnittelut hyvistä ultra-kuulumisista ja Katelle voimia ja enkeleitä!
Iines 12+

Moi,

Vaunuista ym. vauvakamasta: ostettiin eka tenavalle yhdellä lapsella olleet Emmeljungat (yhdistelmät), hintaa 160 euroa. Melkein kaikk kangasosat lähti irti ja pyöräytin pyykkikoneessa, mitään eroa ei uusiin paitsi hinta... No, ehkä kuosi ei ollut uusinta uutta. Olen jonkin sortin ekoilija, eli kierrätystä ja käytössä esim. kestovaipat. Suosittelen! (=

Kiitos teille kaikille, lämmöllä. Päivä kerrallaan täällä mennään, vatsaan ei enää näytteen ottamisen jälkeen satu. Täytyy vain odotella ja keskittyä jo olemassa olevaan perheeseen - onneksi se on olemassa!

13+1

JEEEE!!!! Perjantai!!! Enpä ole pitkään aikaan ollut näin iloinen siitä, että viikonloppu tulee! Viimeisen kuukauden ajan viikonloppu on merkinnyt vain nukkumista. Mutta tästä viikonlopusta aion nauttia! Mies lähtee lauantaina tapaamaansa ystäväänsä ja saan viettää KOKO päivän itsekseni! Heti aamusta ajattelin lähteä kirpputorille katsastamaan "uutuudet", meidän kirppis on ollut kesän suljettu ja tarjonta voi olla aika hyvä. Sitten vetäisen kunnon syyssiivouksen iltapäivästä! En ole kerta kaikkiaan jaksanut siivota kunnolla viikkoihin. Alkaa villakoirat työntymään esiin alaa sängyn alta..
Ehkä me DiuDiun kanssa tosiaan tavataan kättärillä.. mulla on aika aamupäivästä.
Aagh! Mä olen tällä hetkellä niin energiaa täynnä, että paras ryhtyä töihin! Voi olla, että iltapäivällä on jo toinen ääni kellossa..

Hena rv 10+2

Moikka,

vähän oon nyt hemmotellut itseäni, kun pitkään oli sellainen olo, ettei jaksa mitään ja voimat lopussa.. Niin.. Kävin kampaajalla, ostin uusia vaatteita ja tänään menen hierojalle (toivottavasti jaksan siellä tunnin makaa vatsallani)..

Nyt asiat tuntuvat valoisammilta.. Oksentelua oli siis viimeeksi maanantai - iltana eikä sen jälkeen ole ollut edes kuvotusta. Väsymys on ainut mikä vaivaa edelleen työpäivän jälkeen, mutta luulen, että saan siihenkin helpostusta rautatableteista, jonka kuurin eilen aloitin. Neuvolakäynnillä nimittäin mun hemoglobiini mitattiin ja se oli 118. Kovin alhainen. Raudalla sen nyt pitäisi sitten nousta.

Tänään mä olen menossa sinne liikuntakeskukseen jäädyttämään sitä mun sopimusta.. Toivottavasti ne on ymmärtäväisiä, mä en jaksaisi tällaisesta asiasta "riidellä". Nyt mulle riittää liikunnaksi koiran kanssa ulkoilu ja silloin tällöin kunnon mukaan uinti..

Onko teillä muilla perheessä lemmikkieläimiä?? Mua mietityttää miten meiän koira suhtautuu vauvan tuloon, kun on tottunut tähän asti olemaan meiän lellivauva ja elämän keskipiste. Onneksi se on tottunut pieniin lapsiin (meillä on 4 v ja 1,5 v kummitytöt, joiden kanssa ollaan paljon tekemisissä) ja on luonteeltaan kiltti ja sopeutuvainen.. Mutta silti.. Täytyy antaa sille paljon huomiota, ettei se tunne jäävänsä ulkopuoliseksi, kun vauva tulee taloon.

Me ei olla vielä mietitty mitään vauvaan liittyviä hankintoja, ainut on pinnasänky joka me saadaan miehen veljen perheeltä.. Se on ollut yhdellä lapsella, täytyy vain ostaa uusi patja. Vauvan vaatteita mä oon ostanu jo vuosia sitten varastoon (suurin osa on vaaleanpunaisia, jotka jää käyttämättä mikäli se on poju =) ), mutta nyt raskaaksi tulon jälkeen en ole mitään hankintoja tehnyt. Nyt olen ottanut järkeä mukaan touhuun, ettei rahaa mene hukkaan.. Siis noita vaatteita ajatellen. Niitä ehtii kyllä ostamaan..

Tosta sukupuoliasiasta.. Mä kysyin sitä neuvolassa, että miksi se on sairaalahenkilökunnalle sellainen "peikko", ettei sitä saisi mielellään kysyä tai eivät kerro vastausta.. Kuulemma pienemmillä paikkakunnilla yhä kerrotaan, mutta sitä ei saa suoraa kysyä, vaan pitää kierrellen ja kaarrellen kysyä.. Koska se ei ole tutkimuksen pääasia. No, ei tietenkään ole, mutta mun mielestä vanhemmilla on oikeus sitä kysyä jos haluavat tietää ja saada tieto jos sen pystyy näkemään. Kyllähän jokaisen pitäisi tiedostaa, ettei se ole 100% varmaa..

Kate31 voimia sulle ja koko perheelle!

13 + 3

huomenta, toivottakaa onnea.

Illalla alkoi aika runsas verinen vuoto, ja tänään aamulla huomasin verihyytymiä. :( Pelkäänpä että keskenmeno on kyseessä: :(

Lähden juuri lääkäriin. Tuntuu ihan uskomattomalta! Torstaina NP-ultrassa kaikki oli hyvin! Olo on epätoivoinen, surullinen, vihainen, katkera ja ennenkaikkea tämä epätietoisuus ahdistaa! Koko yön olen pyöritellyt kysymyksiä: Mitä jos tämä on keskenmeno?! Miten selviämme? Miksi meille kävi näin? Riskikin oli jo niin pieni... Ja jos tämä on keskenmeno, miksi joku ylempi taho antoi minun nähdä torsaina pienokaiseni?! Se vaan lisää tuskaa menettämisestä....

No, pieni toivon kipinä elää vielä... En vaan tiedä mitä muutakaan aika runsas, klimpikäs vuoto voisi olla... :( Palaan asiaan lääkärin jälkeen...

antzi 14+1

Voi ei antzi! Kyllä elämä on epäreilua, mutta toivotaan vielä että vuoto on jostain muusta johtuvaa! Kyllä meni taas sanattomaksi, kauhea juttu :( Toivotaan nyt vielä parasta, koita jaksaa.

Voimia antzi, toivottavasti kyseessä on jotain muuta! Siskollani istukka repesi hiukan yhdeltä sivulta viikolla 16 ja vuoti todella paljon verta, mutta vauva oli kaikesta huolimatta kunnossa. Toivoa siis on. Ajatukseni ovat kanssasi.

Mielestäni on vastuutonta, että lääkärit lupailevat riskien vähäisyyttä ekan ultran jälkeen, sydänäänten kuulemisen jälkeen, 12 rv jälkeen jne. Kamala totuushan on, että raskaus voi mennä kesken ihan koska tahansa.

Edelliseen liittyen, eiväthän lääkärit mitään lupaile, mutta kyllä näillä viikoilla millä me tässä ketjussa nyt menemme, niin keskenmenon suurimmat riskit on jo ohitettu. Ks. http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=66
Tossa linkissä kannattaa huomioida, että raskausviikot on poikkeuksellisesti laskettu hedelmöittymisestä. Kuitenkin siis jos vaikka viikolla 10 on ultrassa kaikki ok, niin tosi harvassa ovat ne sikiöt jotka eivät siitä selviä loppuun asti. Tämä ei tietenkään helpota yhtään niitä, joiden sikiöt sattuvat sitten kuulumaan tuohon pieneen prosenttiosuuteen joka vielä menee kesken. Lisäksi kuvittelisin menetyksen olevan aina sitä rankempi mitä pidemmällä on eli juuri kun mainitsemasi sydänäänet on jo kuultu tai käsien heiluttelua ultrassa katsottu, en tiedä, ei ole (onneksi) kokemusta.

Itsekin olen siis "turvallisilla vesillä", mutta eipä se silti siltä tunnu. Kokoajan sitä miettii, että onko mahassa vielä joku hengissä ja miten käy seulonnoissa yms. Pelko ei vaan väisty.

Voimia Kate31:lle ja antzille.

Tänään EHKÄ kerrotaan mun vanhemmille, en tiedä vielä ... töissä kukaan ei tiedä, mutta maha alkaa pullottaa (kohtu tai läskit, syön hirveesti koska vain siten estän pahaa oloa, eilen taas oksensin viikon tauon jälkeen)...

Viikot ainakin 14+4

Voi ei antzi... ei voi käydä kyllä näin!! Kun vihdoin ja viimein haaveet on käymässä toteen. Mitä lääkärissä sanottiin? Toivottavasti selvisitte vain pelkällä säikähdyksellä ja kyse olisi jostain muusta.. Toivotan teille hurjasti onnea ja voimia!!!

kiitoksia kaikille tuesta ja voimasta! Ehkä niistä johtuen, ylemmästä tahosta ja sitkeästä veijarista johtuen, KAIKKI OLI KUNNOSSA!!!! :D

Kyse oli tosiaan siitä, että istukka oli hieman revennyt, ei kuulemma vaikuta jatkoon. Se olo sielä ultrassa... Sovittiin miehen kanssa ettei katsota ruudulle ennenkun lääkäri sanoo että kaikki on ok. Mä itkin, sielä, niin kun koko yön ja aamunkin. Mies lohdutti kyynel silmissä. Se tunne kun lääkäri sanoi että kaikki on ihan kunnossa, ja meidän pikkuinen imi peukaloa sielä... En osaa selittää. Olimme jo varmoja että menetimme pikkuisen! Kaikki muu oli sillä hetkellä yhdentekevää. Olisin vaan halunnut pussata pikkuista ja kiittää siitä että on elossa!

Lääkäri sanoi että verta tulee joillain paljonkin, ja että ei ihme että sitä pelästyy. Jatkossa pientä vuotoa ei tarvitse pelätä ellei ole kipuja, mutta sitten mitä pidemmällä ollaan niin tietenkin tarkemmin tutkitaan kaikki vuodot. Sanoi että vuotoa oli tavallista enemmän, mutta ettei löytänyt mitään keskenmenoon viittaavaa. Toivon tosiaan että selvittiin isolla järkytyksellä. Ettei ole merkki alkavasta keskenmenosta tms. Huh, osaa taas arvostaa raskauttaan entisäkin enemmän kun mahdollista. jotain hyvääkin siitä seurasi että pelästyimme oikein urakalla. Miehen on jo jonkun aikaa pitänyt lopettaa tupakointi. Ultraa odotellessa sanoi että jos tästä selvitään onnellisesti niin tupakointi loppuu. Ja sitä mieltä on edelleen. Toivottavasti kestää päätös. :)

Kyllä taas huomasi sen olon miten vähän kaikkeen voi vaikuttaa... Ei ole meidän käsissä päätökset! Tämä ei ainakaan vähentänyt pelkoani raskauden kulusta. Mutta tottakai olen äärimmäisen onnellinen, että ainakin toistaiseksi, saan kantaa pientä sisälläni.

Ihanaa antzi! Sinulla siis sama juttu kuin siskollani. Hänellä verta vuoti siis ihan voimalla pitkin kinttuja, housut kastui jne kun oli shoppaamassa.. Terve lapsi syntyi viime viikolla. :o) Paljon rutistuksia, itkettää täällä ilosta teidän puolesta!