Maaliskuun mussukat *HELMIKUUSSA* jo 5 vauvaa syntynyt

Oikein paljon onnea kaikille vauvan saaneille!!:flower::heart:

Ammuskalla oli tosi nopea synnytys! :)

Ihanaa, kun nyt niitä vauvoja alkaa tännekin tulla ihan urakalla. :) :heart:

( . ) Ei mitään uutta tällä rintamalla. Vauva painaa niin alas, että liikkuminen on vaikeaa ja tekee kipeetä. Myös selkä on alkanut reistailemaan eikä pysty enää paljoa liikkumaan, kun selkä on heti kipeä.
Maha kasvaa ja vauva liikkuu hyvin. :heart:

Tiitulipiituli 38+6
 
tiitulipiituli mulla on niin samat olotilat... oispa jo oma vuoro saada helpotus ja kevyempi elämä :)

onnea ammuska ja peppioliina!!!!! nopeita käänteitä... mutta hienoa että kaikki on nopeasti ohi, toipuu huomattavasti nopeammin kuin siitä että ois pumpattu kaikki mahdolliset lääkkeet kroppaan... tollasen pikaisen mäkin haluaisin, kunhan ehtisin ensin sairaalaan, paljoo mä en pyydä :D

aamu aukenee kuten muutkin, kahvilla, kohtuu hyvin nukkuneena. vatsa on valtava! ja olo sen mukainen.. ihme kiristys ylämahalla pitkin päivää, vissiin vaan kun vauva potkii niin kovia iskuja.. ja vaikka maha onkin laskeutunut, kohdun korkeus silti suuri.

saunominen tuntuu taivaalliselta, niin rentouttavalta... eilenkin lämmitettiin ja täytyy sanoo et saletisti natsaa mulle :D
Mä voisin olla siellä vaiks kuinka kauan! mites te muut mahakkaat vielä, onko samoja fiiliksiä saunan suhteen?
Voiskohan synnärillä toivoa päästä saunaan :D no juu... hiukan alkaa tää juttuseura olla täältä palstalta kadoksissa...... taitaa olla paras kun odottelee omaa vuoroaan jakautua ja silleen....
 
aamuja mammat!
hyvin nukuttu yö takana =) ei kipuja niin minkäänlaisia! otin panadolia yöksi,ku revähtäny nivustaive on kipuillu. vei sit liitoskivutki mennessään :attn:

FA täällä kans yks intoutunu saunoja. vois istuu vaik kuin kauan,mut jano ajaa pesulle. ei ikinä muista ottaa juomista lauteille mukaan : /

( . )
ei muutoksia. vauva kova liikkumaan.
tuli ihan ajatuskatkos,et oonko jo kirjotellu synnytystapa-arviosta :ashamed:
no,pikkusen paino 2,7kg (36+2) eli laskettuna aikana noin 3,3-3,5kg virtaukset ym muut hyvät,istukassa pikkusen kalkkeutumaa,mut se ei kuulemma vaikuta toimintaan! rt:ssä köllötteli,ja ei estettä alatiesynnytykselle :whistle: nyt sitte vaa niit suppareita oottelemme :popcorn:
 
Ihanaa tänne on tullut paljon vauva uutisia :flower: Oikeen paljon onnea kaikille jo jakautuneille ja pitkiä hermoja viellä yhdessä kasassa kärvisteleville :hug::heart:

Täällä on vauva arki pyörähtänyt todella lupaavasti käyntiin. Vauva viihtyy tissillä ja maito nousi viimeyönä niin että olo on kun pamsulla :LOL: Esikoisen kanssa kun imetys ei koskaan onnistunut niin nyt on kyllä voittaja olo.
Vauva on kiltti ja ihana pieni rakas :heart:
Synnäriltä kotiuduttiin eilen eli 2yötä siellä punkattiin perhehuoneessa. Nyt tosiaan tultiin minun isälleni muuttoevakkoon ja tiistaina päästään uuteen kotiin kun mies hoitaa muuton kavereineen (ihanaa). Esikoinenkin alkukiukuttelun jälkeen on alkanut hyväksyä siskoa ja äitillekkään ei enään mökötä :heart: Tämä on kertakaikkiaan ihanaa.. Kyllä vaikeuksia on tässä elämässä sen verta ollut että kyllä nyt nautin täysin rinnoin (kirjaimellisesti :D) tästä onnesta.

Miten muuten meinaako joku perustaa tänne jo syntyneille pinoa vai meinasiko porukka siirtyä sinne suljetun puolelle? Minä itse en osaa näitä pinoja oikeen perustella surkean (lähes olemattomien) atk-taitojen takia mutta mielelläni sellaiseen tulisin höpisemään. Ensikuu onkin sitten meidänkuu joten eiköhän näitä vauva uutisten sateleminen tästä vaan ylly :flower:

Tänään olis muuten laskettu mutta prinsessa onkin jo 3vrk. Huisaa että tosiaan syntyi ennen..

Dindei + prinsessa NuuNuu 3vrk :kiss:
 
dindei ihanaa luettavaa toi sun teksti :heart: hienosti kaikki järjestyi, mies tekee muuton ja se onkin valtava suoritus! oikeesti nostan hänelle hattua! ja näin vauvan ja sun ei tarvii ressaantua siinä hälinässä ja huiskeessa, kun saatte lepäillä muualla. Sulle kaikki tuli nyt ihan kuin hopeatarjottimella, onnea :)
Ja velipoika saattaakin olla mustasukkainen vielä tästäkin eteenpäin, meillä ainakin ilmeni vasta pienen ajan kuluttua, mutta toivotaan että ei kauaa kränkkäile pikkusiskosta.. Ja tosi kiva että imetyskin sujuu! Toihan kuulostaa siltä että tosiaan mikään ei enää vois mennä paremmin, ja synnytys on jo kaukana muistoissa... saati kaikki viime kesän pahoinvoinnit ;) kuka niitä enää tossa jamassa haluiskaan muistella ;)
Nautit nyt oikeesti, nyt nyt se kauan odotettu palkinto on vihdoin kainalossa :heart:

täällä tosiaan kärvistellään vielä, ja jotenkin tuntuu että tuo toinen palsta imee edelleen kaikki innokkaimmat kommentoijat... :(

mä en kans osaa tehdä mitään pinoja... enkä muutenkaan osaa näitä koneita, kun just tän verran että tänne palstalle osaan laittaa omaa tekstiä :)
Ehkäpä joku sen syntyneet-pinonkin laittaa, vai onko lie sopineet tuolla toisella palstalla jotain jo senkin varalle ??????

sauna ja juominen joo siis juotavaa on ehdottomasti oltava. Ite käyn jäähyllä ja nykäisen tuopista vettä samalla :D joskus tulee otettua se holiton olut tai siideri mukaan saunaan, mutta ennemmin juon jäähytellessä :) ei siellä muuten jaksaiskaan niin kauaa.... mutta huomaa kyllä kroppaan vaikuttavan erittäin rentouttavalla tavalla. Saunan jälkeen on jotenkin vaan niin ihanaa OLLA....

pakkaset hellitti ja aurinko paistaa aivan ihana ilma tänään !! pakkasta oli aamulla enää vaivainen yksi aste, ulkona täytyy mennä tassuttelemaan tänään, lapset ja koira saa temmeltää ja mä laahustan perässä minkä vaan ololtani pääsen... nyt ei mene omakaan toppatakki enää kiinni, keskimmäinen nappi pamahtaa aina auki kun kumartuu :LOL: no, miehen untsikkaa oon sit tohon pihalle lainannu, eipä tarvii sen allekaan niin paljoa vaatteita tumpata että pysyy lämpimänä :)

Keväiseltä toi keli vaikuttaa, linnut laulaa ja piristää mieltä kovasti. Tarvii tsemppaantua vielä näihin viimeisiin päiviin oikein urakalla, eikä antaa masennukselle valtaa. pian se omakin synnytys on varmaan, ja vaikka nyt tuntuu vaikealta liikkua niin kuinka taivaallinen olo sitten onkaan kun tän painolastin saa vihdoin ja viimein pois :D

Nyt Synnyttäneet kertokaapa kokemuksenne henkilökunnasta, oliko miellyttävää, mikä jäi kaivertamaan mieltä? saitteko ruuan sänkyyn tarjoiltuna vai pitiks itse hakea kärrystä käytävältä? Ramppasiko huoneessa väkeä paljon katsomassa vauvaa? entä vierustoverit?
Ja miten suhtauduttiin tuttiin osastolla/ sinä itse? haluaako vauva tuttia lainkaan???

Pakko kysellä tämmösiä että jaksaa pysyä juttu-kanava auki, ei oikein huvita vaan omia juttujaan käydä taas lueskelees :D

Floweri ja vauvanen 38+4 :popcorn:
 
Isot halaukset ja onnittelut kaikille vauvautuneille!

Dindei ihana kun muuttokin järjestyi noin jouhevasti, varmaan iso taakka putosi harteilta kun ei tarvitse siitä stressata.

Silvialle tsempit vauva-arkeen, varmasti on vähän hutera olo istukkaepisodin jäljiltä, mutta onneksi äidin kroppa kestää aika paljon!

Ihana kun alkaa vauvauutisia sadella <3

Saunasta sen verran, että kauaa ei kyllä pysty enää löylyissä olemaan. Alkaa nopeasti tulla vähän huono olo, ja kroppa kuumenee aivan järkyttävästi, ei tuo lämmönsäätely oikein pelaa.. Mutta pienissä erissä ja paljon juoden jaksaa vähän aikaa saunoa.

Paranemista kaikilleflunssaisille, toivottavasti menee ohi ennen synnytystä, kurjaa olisi kuumeessa ja tukkoisena pinnistellä..

Oma olo on entisenlainen. Mitään tuntemuksia ei mihinkään suuntaa, vaikka intoa olisi sitäkin enemmän lähteä synnyttämään! Ystävät olivat järkänneet yllätykseksi Baby showerin eiliselle, joten mukavaa tekemistä onneksi ollut arkea piristämässä :) Vaan neuvolassa huomenna saa taas huomata viikonloppusyömisten kostautuvan.. :p

Kohta ollaan jo maaliskuussa, ihanaa!

Tupunen ja Rymy 37+6
 
Onnea teille vauvan saaneille! :flower::heart: Ihana lukea noita juttuja :)

flower: Mulla on samat fiilikset saunan suhteen, voisin olla vaikka kuinka kauan! Ja harmittaa kun ei ole omaa saunaa :( Mut oon käynyt äidillä saunassa, ja sitten kun oon käynyt uimassa niin oon istunut saunassa vaikka kuinka kauan.

Suljetulla palstalla on osio syntyneillekin.. Tai siis tuo palsta on sellainen keskustelufoorumi, ei vain yksi pino. Päiväketjuissa puhutaan yleisistä jutuista ja tuntemuksista jne. Sitten on syntyneiden palsta, synnytyskertomukset, yleistä höpinää jossa saa kysellä asioista jne. Valokuva-albumit, itsensä esittelyt.. Kestovaipoille ja resepteille on myös osiot niistä kiinnostuneille. Ja mitähän vielä.. Valitus- ja iloisuusketjut :D Lemmikkejä unohtamatta ;)

Mulla vauva tuntuu edelleen olevan raivotarjonnassa joten taitaa jäädä se äitiyspolin keikka huomenna käymättä. Tosin soitan sinne vielä aamulla ja kysyn onko tarvetta tulla. Muuten tässä ei erikoisia, tosi kovat liitoskivut vaan vaivaa ja liikkuminen tekee todella kipeää, sängyssä asennon vaihdosta puhumattakaan.

LD + Pikkunen 36+6
 
Heippa =)

En oo hirveesti viittiny käydä kirjottelemassa, kun ei tähän omaan oloon ole tullut mitään muutosta :( Supistukset jatkuu, napakoituvat ja kipeytyvät koko ajan, joten lähtöä odotellessa... Supparit on nyt sellaisia, että hikeä pukkaa ja henkeä ahdistaa, kipu ei mitenkään hirveä vielä ole. Näitä on nyt ollut muutaman päivän jo.

Flower: Vaikka en tätä olekaan vielä synnyttänyt, niin vastailen noihin sun kysymyksiin kuitenkin, jos sopii :D

Esikoisen ajalta jäi tosi hyvä kuva Oulaskankaan synnäriltä. Henkilökunta oli ihanaa, lukuunottamatta yhtä kätilöä joka oli inhottava ja kovakourainen imetysohjauksessaan. Ruoka tuotiin OAS:ssa sänkyyn, aamu- ja iltapala, sekä kahvi haettiin ite kärrystä. Kokkolassa (K-PKS) systeemi on vähän eri, kaikki ruuat syödään yhteisessä tilassa. Ne jotka ei pysty/saa liikkua, saavat sänkyyn ruokansa.

Vierailut on täällä noissa molemmissa rajoitettu siten, että huoneisiin (2 hengen) saa mennä ainoastaan isät ja vauvan sisarukset. OAS:in käytännöstä tällä hetkellä en sen tarkemmin tiedä, mut Kokkolassa muut vieraat otetaan vastaan siinä aulassa/yleisissä tiloissa. Varsinaisia vierailuaikoja ei ole.

Tutti annettiin esikoiselle vauvalassa, tällä kertaa otan omat mukaan, ne onkin jo laukussa valmiina. Tarjotaan ainakin vauvalle, jos ei huoli niin sit ei huoli. Toisaalta vois olla helpompi, jos sitä ei antais ollenkaan, niin ei tarttis sit myöhemmin tapella siitä (esikoinen ei suostu nyt luopumaan tutistaan ollenkaan, 2v4kk :( )

Sen verran pitää tuon meidän esikoisen edesottamuksista kertoa, että viime yönä puol viiden aikoihin heräsin siihen kun vessan ovi aukes ja sinne sytty valot. Sit katoin et hetkinen, mies nukkuu... Menin kattomaan niin tää meidän pikkuneiti puoliunessa on menossa potalle, sanoo vaan "äiti pissattaa" :) Oli se niin hellyyttävä taas. Mietin vaan, et oppiiko se nyt kuivaksi vähän väärässä järjestyksessä kun päivällä nuo potalla käynnit on ihan hakusassa, mutta yöllä kyllä osaa herätä ja yleisimmin vaippa on aamulla kuiva.

Syntyneiden palsta: Mun puolestani voi laittaa pystyyn tännekin. Kyl mä ainakin voin käydä kirjottelemassa. Tosin tiedän, että sitä aikaa ei ihan hirveesti sitten ole, ainakaan sen jälkeen kun esikoinen jää pois hoidosta keväällä.

Nyt lähden päiväkahville, jos sen saisin vielä nautiskella rauhassa. Mies ja esikoinen on olleet nyt 4 tuntia potkurilenkillä jossain tuolla kylillä...

-JennyA & pikkuneiti 38+1-
 
Isot onnittelut vauvautuneille! :flower::heart: En mä eilen ihan hirveän väärässä ollutkaan, melkoisesti on tullut ihania vauvauutisia!=)

Mielenkiinnolla odotoan muidenkin synnytyskokemuksia. Silvialla oli ainakin pitkä ja hivuttava synnytys, mutta nyt kaikki on jo onneksi voiton puolella.

Jos itse saisin toivoa, lähtisin synnyttämään aamusta, pirteänä, hyvinnukutun yön jälkeen ja koko homma olisi paketissa ennen virka-ajan päättymistä.:D Mitenköhän saisin viestin välitettyä vauvallekin :p Edelliset ovat syntyneet aamuyöllä, kun takana on ollut jo valvomista ja kärvistelyä vähintään vuorokauden verran.|O

Saunaan mulla on jatkuva hinku, mutta sitten kun siellä pitäisi istua, niin pian onkin jo kiire pois. Vaikka varaan aluteillekin juotavaa, en jaksa kovinkaan kuumissa löylyissä kauan viihtyä. Saunan jälkeen taas on ihan tukahduttavan kuuma, kun jälkihiki iksee päälle. Pakkasia uhmaten olen käynyt löylyistä ulkona vilvottelemassa.

Huomenna poksuu taas uusi viikko käyntiin ja sen kunniaksi pääsen neuvolaan ja vaa'alle :headwall: Tiedän jo etukäteen, että uusi kymmenluku taitaa mennä rikki...

Tänään on mennyt koko päivä siivoillessa, kokatessa, leipoessa ja kyläreissulla. Oikein tympäisee, kun en päässyt yhtään pihalle. No, huomenna ulkoillaan sitten tämänkin päivän edestä.

pikkutalvio
 
onnea kaikille vauvansa juuri saaneille, teitä oli niin monta etten muista millään kaikkien nimimerkkejä.

Täällä uskoisin menevän ihan laskettuun,ja ylikin. Saa nähdä syntyykö edes maaliskuun puolella vai mennäänkö huhtikuulle. Toisaalta hyvä kerkeen ompelemaan, toisaalta sais tulla ajoissa niin pääsis tästä kävelyn hankaluudesta ja selkäkivusta.
Vauvan pää tuntuu siis kirjaimellisesti tuolla melkein. Mut kiinni on paikat jne, plääh :D

CB- peikkopoika 36+5
 
Moikka!

Ei ole tullut kirjoiteltua mutta lukemassa kerkeää välillä käydä täälläkin. Onnittelut vauvautuneille!!!!

Monilla muillakin taitaa olla jo h-hetki lähellä!!!

ON: Ei mitään, ei sitten mitään... Hyvin turhauttavaa ja puuduttavaa! Muistuttaa turvonnutta ryhävalasta, vaappuu kuin ankka ja piereskelee kuin miesporukka. Siinä se kuvaus omasta olotilasta!

Vastaanpa samalla tuohon siirtyykö vauvautuneet sitten suljetulle-kysymukseen... Tosin en voi antaa kuin oman mielipiteeni mutta käsittääkseni kaksplussa on kaksplussa ja tämä jo perustettu suljettu palsta on suljettu palsta siellä kirjoitteleville. Tänne siis varmasti joku perustaa vauvautuneiden ketjun myös =)
Jos suljetullle palstalle tulisi vauvautuneiden ketju kaikille se ei käsittääkseni olisi enää suljettu ja siellä omilla nimillään ja kuvillaan jo lähes kuukauden kirjoitelleet jakaisivat siis kaikki henkilökohtaiset asiansa kaikille vieraillekin.

Jaksuja kaikille olotilaansa kyllästyneille ja tietty muillekin =)
 
siis ei kukaan oo tarkottanutkaan et vauvautuneet noin vaan suljetulle siirtyy, ite totesin et teillä siellä varmaan sellanen osio on...
Ja että omat taidot kun ei riitä ei ainakaan dindeillä ja mulla, niin ei ole tietoa kuka erikseen sen tänne sit tekis.
Pidätte siis suljetun suljettuna, ei kukaan sinne ollut änkeämässäkään jakamaan kaikille juttuja :)
 
Tosi paljon ONNEA vauvan saaneille ja kärsivällisyyttä meille vielä odottaville :heart: Meidän kodin remppa on viittä vaille valmis ja nyt päästään jo kotiin, mutta kyllä hommaa vielä riittää järjestelyissä ja siivouksessa... Heti alkuviikosta aion saada kaiken kuntoon ja vauvaa varten tavarat, sängyn yms. paikoilleen. Tämän kaiken kun saan kuntoon niin keskitän kaikki voimani vain nauttimiseen ja vauvan odotukseen :whistle: Ultrassa kävin RD:n vuoksi ja vauva on arviolta 3500g la:na. Poika sieltä on tulossa, kaikki mitat ja muutenkin oli kunnossa alatiesynnytystä varten. Tosin ei vielä merkkiäkään, että olisi syntymässä! Hyvä niin, minä maltan kyllä odottaa (ainakin tämän viikon, että saan kodin kuntoon...) ;)

Kaana 37+0 ja täysiaikainen vauva POKS!
 
kamiliya ja tiinelli, mähän se täällä olen yrittänyt yskiä keuhkoja pihalle.. Pahin on nyt toivottavasti takana, korvan lukkoisuuskin avautui onneksi eilen jossain vaiheessa päivää. Edelleen olen kyllä selvästi räkäinen. Meinaan itsekin että tokko tästä enää raskausaikana eroon pääsen. Nyt sentään sujuu jo muutoin vähän paremmin, vielä kun nuo yöunet jollain keinoin maittaisivat.. Unettomuus on rasittava vaiva. Ääni edelleen herkästi menee käheäksi ja vieläkin välillä yskittää. Kyljet sentään parantuneet. :)

Mulla on tänään vatsa sekoillut. Pariin otteeseen ihan megatyhjennys. En kyllä usko omalla kohdallani sen olevan sen enempää merkki mistään, paitsi jostain lievästä vatsataudista ehkä (tai sopimattomasta ravinnosta tms). Kyllä täälläkin vähän välillä supistaa, yllättävän kauan ne saattaa kestää ja ovat vähän napakoita, mutten nyt kuitenkaan kipeiksi sanoisi. Sellaisia että hengittelyyn hetken joutuu keskittymään.

Vauva on ihan mahdoton myllääjä edelleen. Mietin jo veden määrää, kun asukki tuntuu niin hyvin "käsille". Mutta yleensä kai vähäinen vesi vähentää liikkeitä ja tää kyllä ei ole niitä vähentänyt milllään lailla.. Kaipa tässä torstain käyntiin uskaltaa odottaa. Neuvolaa ei ollut tämän viikon aikana, enkä muutenkaan tiedä onko se th:n tekemä käsikopelo niin luotettava veden määrän arviointikeino. Musta on ihan pönttöä että meidän terveysasemalla ei ole ultraa.

Mä toivon kanssa että tällainen vastaava ketju perustetaan myös vauvapuolelle. Siitä suljetusta en tiedä, otetaanko sinne näin loppumetreillä tänne aktivoituneita? Kun tuntui sinne aika tiukat kriteerit olevan.. :confused:

Niin, ja ONNEA IHAN TUHANNESTI KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE!! :heart:

Silviakin varmaan voi jo ihan ok, vaikka pieniä yllätyskäänteitä matkaan tulikin. Näinhän se on että synnytyksestä ei ikinä voi tietää kuinka käy.

MUOKS vielä. Viikot unohtui.. 36+2 :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea minultakin kaikille vauvaantuneille! :flower:

Eilinen oksuolo meni onneksi päikkäreillä ohi. Nyt onkin päinvastainen olo, kun välillä kovastikin vessattais, mutta mitään ei tule. Paitsi ilmaa. :ashamed:

Mahtavaa, että Kaanan remppa on pian valmis ja dindeinkin muutto järjestyy lukeman mukaan kivuttomasti.

Yks saunahullu lähtee tästä nyt saunomaan. Meni vähän myöhäiseksi tänään, mutta jospa sitten saisi nopeasti unen päästä kiinni. Nyt kun on alkanut unet katoamaan, kun pitäisi nukkumaan mennä...

Meep 37+2
 
Viimeksi muokattu:
Täällä me ollaan vielä sairaalassa. Pikkuinen ei oikein suostu imemään ja sokerit siitä syystä alhaalla. Mä olen vielä tosi kipeä synnytyksestä.

Mikä mua jäi harmittamaan synnytyksessä: En kerennyt neuvolassa saamaan tietoa kivunlievitykseksi. Mulla olisi meinaan ollut neuvola tänään. Ja kätilö luuli että olen niistä tietoinen. Mulla oli ekassa huoneessa onneksi kansio, missä niistä oli kerrottu ja sen perusteella pyysin sitten lievitystä itselleni.

Ekan kätilön kanssa oli mukana opiskelija ja multa ei kysytty että tahdonko että opiskelija on mukana. Tästä annoin palautetta, mutta samalla sanoin että opiskelija oli todella mukava.

Henkilökunta on ollut ihan mukavaa ja kun pyysin epiduraalin, niin sain sen heti kun tahdoin.
Ekana aamuna mä makasin peiton alla alasti ja naapuri toi mulle aamupalan. Ruoka mulle tuotiin onneksi huoneeseen ja muuten olen sitten käynyt itse hakemassa sen kärrystä.

Mulla heräämössä leikattiin mekko pois päältä, kun oksensin todella pahasti kaiken mitä olin juonut synnytyksessä.

Mä en ole pyytänyt juurikaan ketään katsomaan vauvaa tänne. Muutama sukulainen on käynyt. Naapurilla niitä onkin sitten käynyt.

Tuttia ei olla käytetty ja ei ole vielä kaivattu. Yritän vielä jos vauva saisi aloitettua imemisen kunnolla. Meillä kun oli hankala alku. Osastolla ei ole edes ehdotettu tuttia.

Silvia ja viliANNA 2.5pv
 
POKS POKS 37+0

mullaki ollu omaa kivaa aamulla. uusin instrun mainos on saanu nauramaan vedet silmissä :LOL:
mitähän tekemistä sitä keksis noille hiihtolomalaisille : /

navassa ei edelleenkään uutta.
 
Viimeksi muokattu:
huomenta pian vaihtuu meidän kuu :heart:

mariela joo siis suljetulle en ainakaan mä mene, en halua antaa itsestäni kaikkia yksityisasioita julki edes ton vertaa... netti on aina netti... en jokseenkaan luota ... niin siksi mä ainakin tykkäisin kans et täällä jatkuis juttu jollain tapaa.. Ei vaan omat taidot riitä mihinkää palstan perustamiseen saati ylläpitoon... :(

odotellaan jos joku innokas ja taitava sen tekis :)

silvia logo mulla oli toisessa synnytyksessä kans opiskelija mukana, vielä sellanen ulkolais-taustainen joka ei ees puhunut suomea kunnolla..oli aluks hiukan orpo olo kun hän jäi meidän kanssa saliin,mutta kyllä hän oli vilpittömän suloinen, eikä siinä loppupeleissä enää haitannut vaikka olikin "ylimääräinen" ihminen mukana..
Ekasta saattaa ollakin sairaalassa kauemmin, mäkin olin viis päivää aikoinaan :) sitä oli niin väsynyt ja pökerryksissä kaikesta.. lepäilet rauhassa ja kyllä vauva siitä syömään innostuu :heart:

neuvolasta ja kivunlievityksestä no on kyllä kumma että ei ole aiemmin ollut mitään puhetta... tarttis niistä puhua hyvissä ajoin, eihän ensisynnyttäjä niistä saata mitään tietää...
Toki tietoa on netti tulvillaan et ehoitan kyllä etsimään tietoa jos joku asia askarruttaa...

tila loppuu hehe mun vuokraamat tilat vauvalle alkaa olla finaalissa, 9 päivää laskettuun... nukun ihan järkyttävän hyvin yöt... uskomatonta...
mut ei oikeesti, vauvan jokainen kääntyily tekee tiukkaa, takapuolta kun änkeää niin tuntuu et koko vatsanahka VARMASTI repeää... saati kun lähtee kävelemään,huh huh,enää ei kyllä tunnu kivalle... vauvaa varten kaikki on jo, turvakaukalo puuttuu, samaten tuttipullot ja paljon vaatteita. mutta pullot ja vaatteet hankitaan samantien kun nähdään kumpaa sukupuolta tää tenava edustaa :)

tuttipullojen väritys ootteko muuten pannut merkille et neutraaleja sävyjä ei sitten ole... joko sinisiä, vihreitä, keltasia, punasia, vaaleen punasia... ois ees yks kirkas...,mä en oo sit viittiny ostaa ensimmäistäkään, mies pääsee shoppaileen sit heti vauvan synnyttyä :D
tiedän et sieltä tuleekin sitten vaikka mitä :)

jaaha,uus viikko alkaa... jokohan joku osaava ihminen tekis uuden pinon maaliskuuta varten, nääs se on sit huomenna jo....

Neuvola ois torstaina...muuta menoa ei olekaan tälle viikolle, enkä kyllä oikeen pääsekää mihinkään... täytys varmaan kavereita pyytää kahville tänne etten ihan yksin nyhjää päivät :)
 
Nyt tulee vähän synnytystarinaa. :)

Eli meillä oli tiistaina 22.2 kontrollikäynti äitipolilla sen veden tihkumisen takia. Silloin Prom-testi näytti negaa, ja lääkäri sanoi että voi olla että reikä on umpeutunut tai sitten ei vaan oo nyt lirahellu. Kaikki oli ok, paitsi mun tulehdusarvot oli vähän koholla (aiemmin mulla oli alle 5, nyt oli 14. Ja 10 on se raja), mut lääkäri sano että ei puututa niihin vielä, vaikka multa löytykin se streptokokki. :confused: Sitten lääkäri sano, että joka tapauksessa tuun varmaan synnyttämään ainakin jonkin verran etuajassa. Anto vielä uuden ajan perjantaille, että käyn silloin käyrillä ja katotaan tulehdusarvot.

Olin pyytänyt miehen siskon meille yökyläilemään tiistaista perjantaihin. Maanantaina illalla vielä mietittiin, että ei tarviikkaan tulla, mutta oli jo pakkaillu tavarat ja vieny koiran hoitoon, niin sovittiin että tulee nyt ainakin yheksi yöksi. Onneks tuli. :)

Mulla oli ollu jo pari päivää aika napakoita supistuksia. Varmaan ehkä silti vielä harkkareita. ??? :) Limaa oli vuotanu jo jotain pari viikkoa. Tiistai-iltana kun olin lähössä nukkumaan, niin liman seassa oli ihan aavistus jotain tummempaa, tulkitsin veriviiruksi. Ja vähän oli menkkajomottelua mahalla. Miehelle sanoin vielä ennen nukkumaan menoa, että nuku nyt hyvin, et lähetään sitten hakemaan vauvaa. :D

Aamulla puolen 5 aikaan läksin vessaan kun oli vähän kostea olo. Luulin että oli päässy lirahtamaan, kun oli kova yskä. Laitoin sit varuiksi siteen, että selviäisi mitä sieltä tulee. Kuuden aikaan sitten heräsin, että nyt kyllä valuu enemmänkin jotain. Side oli kastunu ihan märäks ja ihmettelin sitä siinä pöntöllä ihan tokkurassa. Sitten alko vähän koskea mahaan ja mietin että sekinkö nyt vielä menee sekasin. Sitten tajusin et ri hitto nehän on supistuksia. Sit pääsinki jo kunnolla hereille ja läksin herättelee miestä että kohta lähetään.

Sit herätin vielä miehen siskon ja soitin mun äidille, jonka oli tarkotus sitten lähteä tulemaan tuolta reilun parin sadan kilometrin päästä, että on sitten poikien kanssa sen aikaa kun mulla menee sairaalassa. Supistukset oli jo melkosen kipeitä ja niitä tuli 1-3 min. välein.
Koitin siinä pukea päälle. Mies tuli alakertaan ja laitto kahvinkeittimen tulille. Katoin siinä et luuleeko oikeesti kerkiävänsä juomaan kahvit. :D
Supparit ylty vielä kovemmiks ja tiheemmiks. Mies lähti käynnistelee autoa, mä nappasin tavarat mukaan ja lähin autolle. Kello oli sillon n.6.30.
Tietenkää just sinä yönä ei ollu kumpikaan auto lämppärissä, mies sitten yritti tihrustaa huurusen tuulilasin läpi. :)
Matkalla se alko olla jo kauhuissaan kun katto miten tiheeseen suppareita tuli (alle minuutin välein) ja miten kipee olin. Silti sanoin et ei ajais niin lujaa, kun kaikki töyssyt tuntu tosi pahalta kun supisti. Varmaan oli vaikee koittaa siinä nyt sitten ajaa hiljempaa.

Vihdoin päästiin sairaalaan ja vartija saatteli meitä synnytyssaliin. Aina kun supisti niin pidettiin taukoa. Vartija siinä katteli ja kyseli tarviiko pyörätuolia. Aina sanoin et ei ei, kuhan tää supistus tästä menee. :) Sit oltiin enää muutama metri synnärin ovelta kun taas piti pitää taukoa. Siinä vaiheessa sattu ihan mielettömästi ja sanoin miehelle et tää muuten syntyy ihan kohta.

Vihdoin kun päästiin synnärin ovista sisään (n. klo 6.45), nii se kätilö ei meinannu ollenkaa uskoo et on kiire, vaikka molemmat koitettiin miehen kanssa sille sanoa (lähinnä mies, mä en hirveesti kyenny enää puhua). Kätilö oli laittamassa meitä tarkkailuhuoneeseen ja koitin sille pihistä, että nyt ois hirveen hyvä aika epiduraalille. Se vaan sano, et katotaan eka vähän käyrää. Teki mieli sanoo mihin voi työntää käyräsä. Sit se katto ku en saanu ees kenkiä jalasta ja huusin siinä ja totes et mennäänki saliin ja et nyt nopeesti päältä pois. Enhä mä mitään kyenny riisumaan nii ne sitten mun miehen kanssa kimpassa otti multa päältä pois. Sitten se katto paikat ja totes et täähän on kokonaa auki. Siinä vaiheessa meinas usko loppuu ja valitin miehelle et voi ***** en saa mitään lääkettä. Toisaalta ties, et no kohta se on ohi.

Kätilöt alko kauheella kiireellä touhuta antibiootti tippaa mun käteen, kun on se streptokokki. Sanovat et yritä pidätellä hetki. :D Sitten kun se oli hetken tippunu nii alettiin ponnistaa.
Huusin koko ajan, varmaan koko sairaala kuullu et kaveri on syntymässä. :)

Ponnistus suju hyvin. Sattu vaan ihan mielettömästi. Ei tehny yhtään mieli ponnistaa kun koski, mut koko ajan takaraivossa soi, et nyt ku antaa mennä ni sit ei enää satu. Se oli ihan kamalaa kun pää oli jo melkeen puoliks pihalla ja piti olla työntämättä, että väliliha kerkiää venyä.
Sitten vihdoin poju synty klo 7.22 ja kivut hellitti. :)

Pelkäsin, että ne vie vauvan heti pois, niin kun esikoisen kun synty samoilla viikoilla. Mutta sainkin pienen rinnalle. :)
Nyt pääs mieskin leikkaamaan napanuoran, kun viimeks ei onnistunut kun oli nuora mennyt kaulan ympäri. Ihan niin kun viimesen kerran kunniaksi. :)

Synnytys kesti kaiken kaikkiaan 1h 22min, mistä ponnistusvaiheen kestoksi oli merkattu 7 min. Noin puoli tuntia kerittiin olla sairaalassa. Ja koko sen ajan huusin ku syötävä, alusta loppuun. Kätilölle sanoin toimituksen päätteeks, että edellistä kun synnytin (sillon oli lääkitys kohillaan), niin ihmettelin että miks tässä pitäis huutaa, mut nyt ymmärrän ihan täysin. :D

Yhtäkään tikkiä ei tarvinnut, ja pystyin heti istumaan ja kävelemään ihan normaalisti. Muutenkin oli tosi hyvä ja pirtee olo. Täytyy sanoa, että oon kyllä vähän ylpee itestäni, kun selvisin hengissä ihan luomu synnytyksestä. :) En ois ikinä uskonu. :)
Ja kyllä näin jälkikäteen oon tosi tyytyväinen, että meni juurikin noin. Toipuminen ollu tosi nopeeta. Jäi muutenkin ihan hyvät ajatukset synnytyksestä, vaikka olikin tosi kivulias, niin onneksi nopea. Vaikka tuntukin siinä vaiheessa vähintään viikolta se aika. :D

Nyt ollaan pari yötä oltu kotona. Ja pienellä miehellä ei oo missään välissä ollut mitään ongelmaa. Mitä myöskin pelkäsin, kun kumminkin 5 viikkoa etuajassa maailmaan kiirehti hän. :)
Yöt voipi käydä vähän rankoiksi, kun kaveri pitää herätää kahden ja puolen tunnin välein syömään. Ja päivät sitten yrittää jaksaa isompienkin poikien kanssa. Mutta kyllä se siitä. :) Mieskin pystyi onneksi aloittamaan isyysloman saman tien. :)

Tänään käydään neuvolassa punnituksessa ja toivotaan, että on paino noussut hyvin.

Tulipas siitä sepustus, kiva jos joku jaksoi lukea. :) En ikinä osaa kirjottaa mitään lyhyesti... :D

Yritän kohta vielä osata linkittää kuvan. :)

Ammuska ja poikanen 5vrk
 

Yhteistyössä