*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Marraskuussa

Anncarol Voisko selkäkipu johtua SI-nivelen vaivoista?? SI-vaivat on tyypillisiä raskaana oleville ja kipu heijastelee usein reisiin. Ei ole omakohtaista kokemusta, että en osaa muuta vinkkiä antaa, kun googlailun :)

(.) Täällä supistelu vaivaa edelleen. Levossa olo on pääosin siedettävä, mutta pienikin ponnistelu (vaikka yläkertaan kiipeäminen) aiheuttaa suppereita. Onneksi mulla on ihana mies :heart:

Vauvan liikkeistä Oon seuraillu Kaks plussan raskaus -sivuilta vauvan kehitystä. Siellä luki näillä viikoilla jotenkin niin, että "
Lapsella on vielä tilaa liikkua, ja hän käyttääkin olemassa olevaa tilaa hyväkseen. Lapsi harjoittelee kuperkeikkoja ja konttausliikkeitä, heittäytyy taakse päin, istuu, polkee ja potkii."
Ei ihme, jos mahassa tuntuu välillä melkoista elämöintiä :D


Kelan vapaista
Omat äippävapaahakemukset pistetty vireille. Isäkuukaudesta ollut miehen kanssa puhetta, mutta mitään varsinaista päätöstä ei ole tehty. Todennäköisesti mies pitää vaan noi 18 päivää, mitkä ei lyhennä äidin pitämiä vapaita. Toi linkki STM:n sivuille oli hyvä, kun isyysvapaisiin on vireillä muutoksia.. Ihmettelin just miehelle, että neuvolassa oli jaossa vanhaa tietoa, jos kerran vuoden alusta jo käytäntö muuttuu..!

HaaveissaPulla ja Pulla 25+3
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tänään päivystyksessä istumassa ja näin sellaisen lääkärin, tosin luulin ensin että oli näitä 9-luokkalaisia tetharjoittelijoita tämä kaveri :LOL:
Ei vaan. Mutta ei se osannut auttaa, muuta kuin et soitti gynelle ja kirjoitti sit Burana 600 mg, huomenna mulla on aika sille gynelle sit. Ei oo helpottanut kivut mutta en jaksa valittaa täällä enää.
 
Välitän Eean suru-uutiset:

Eea joutui eilen sairaalaan, sillä hän ei ollut tuntenut vauvan liikkeitä sitten edellisen päivän. Sydänääniäkään ei tavattu. Sairaalassa Eea sai kuulla suru-uutiset, joita ei toivoisi kellekään: vauva oli muuttunut taivaan kauneimmaksi enkeliksi raskausviikoilla 25+1.

Eea pyytää, että hänet poistettaisiin listalta.

Tätä surunmäärää, ei minkäänlaista tarkoitusta voi ymmärtää.
 
pepper Mulla sama tilanne eli mun pitäisi saada sama äitiyspäiväraha kuin esikoisen kohdalla, mutta äsken kelasta sanottiin, ettei päätöstä voida silti tehdä ennen kuin vuoden 2011 verotustiedot selviää. Samalla sanottiin, ettei summa välttämättä ole euromääräisesti sama, vaan voi olla vähän pienempi tai isompi. Tuskin se kauheasti eroaa, mutta voi silti erota. Perusteluita en tähän kirjoita, kun niitä en niin tarkkaan kuunnellut.

Hienoa Nopponen, että pääsit kotiin :)

Anncarol toivottavasti kipu on hävinnyt.

Täälläkin sataa lunta!!! Jee, vaikka en siitä itse pääse nimeksikään nauttimaan.

Nukkuminen sujuu vaihtelevasti. Toisinaan herään vain muutaman kerran yössä, joskus useammin. Nukahtaminen ei enää tapahdu yhtä herkäsi kuin aiemmin, mutta se ei vielä häiritse minua. Aamulla herään herkästi ja se hieman häiritsee, mutta olen siitä huolimatta suht virkeä, joten ei valittamista.

liikkeet ovat täälläkin vähentyneet ja ehkä muuttuneetkin. En kuitenkaan ole huolissani.

Painoa on tullut vasta pari kiloa. Osa syy on varmaan raskausdiabeteksestä johtuva ruokavalio. Toisaalta esikoisenkaan kanssa ei painoa tullut juuri tätä enempää, vaikka herkuttelinkin. Painoa saisi tulla, koska olen juuri ja juuri normaalipainoinen. En normaalistikaan liho herkästi, joten kai tämä geeneistä johtuu.

HP neuvolassa on vanhaa tietoa isäkuukaudesta, koska muutoksista ei ole vielä päätetty. Voihan se olla, etteivät ne mene läpi. Toivotaan kovasti, että muuttuisivat.

Isäkuukaudesta ei olla varsinaisesti puhuttu, mutta olen ymmärtänyt, että mies sen pitäisi niin kuin viimeksikin. Se olis lapsille ja miehelle hyvä asia, kun saavat olla paljon keskenään.


Minx ja huomenna poksu 26+0
 
Eealle osanotot!:hug:
vetää kyl hiljaiseks, liian paljon on ollut epäonnea tässä pinossa.:'(

höh! miksköhän se nainen ei kertonut mulle mitään tommosta kelassa, sanoi vaa et tuun saamaan samat rahat kuin edellisestä. eiks se sit tiennyt.:confused: kiitos! Minx kun kerroit, nyt ei tarvitse ihmetellä jos päätöksessä kestää!:)

isäkuukautta mies ei pidä, ainoastaan vaa ne sallitut 18 päivää kun muuten olis nii kova menetys rahallisesti. et vaikka se poistuiskin ens vuonna nii ei haittaa.

pepper& typy 23+1
 
Eea Osanottoni suureen suruunne <3 Paljon paljon voimia!

Niin hiljaa kuin hiutale pieni
lennät taivaalla leijaillen.
Niin kaunis, hauras ja hento
enkeli pikkuinen.

Kun taivaan tähdet tuikkii
luokseni lentää saat
jokaisen illan myötä
unessa tavataan.

Kiitos ajasta siitä joka
yhdessä kuljettiin.
Kiitos ilonsäteistä niistä
joita hetkeksi annettiin.

Sydämessäin aina kuljet,
rakkauteni koskaan kuole ei,
vaikka ikävä aikanaan laantuu
sua unhoita, unhoita en.
 
Pepper ja Bingo joo, jotain indekseistä mullekin puhuttiin, mutta en osaa sanoa niistä paljonkaan. Saas nähdä kenelle meistä on annettu oikeaa tietoa Kelasta. Mä laitoin hakemuksen menemään jo 5.11 eikä vieläkään ole tullut päätöstä. Osittain se voi selittyä sillä, että raskaustodistus lähti joitakin päiviä myöhemmin, mutta silti kohta pitäis päätös tulla, jos menis normaalilla käytännöllä. Mulle vain sanottiin, ettei verotustietoja 2011 voi ohittaa, vaikka sen mukaan ei äitiyspäivärahoja lasketa. Kertokaahan, jos teille tulee päätös.
 
Eea Mitä muuta sitä osaa kirjoittaa, kuin mitättömän kuuloisia sanoja osaanotosta, toivoa surun keskelle voimia ja jaksamista, vaikka se(kin) tuntuu kliseiselle - mutta niitä vilpittömästi sinulle toivon! Olet varmasti kaikkien ajatuksissa ja mielissä. Tosiaan ihan liian paljon suru-uutisia kuultu tässä pinossa :/

Sahi Jäin miettimään sun kommenttia tän ketjun tyylistä. Itse en ole aiemmin kirjoitellut mihinkään palstoille, joten olen noviisi ja huono arvioimaan, mitä tälläiseltä palstalta odotetaan. Tarkoitatko, että kirjoittelu on liian omanapaista, että ihmiset katoaa muualle?

Anncarol Mullekin lääkäri määräsi (muiden joukossa) Burana 600mg. Menin noutamaan lääkeitä apteekista, jolloin farmaseutti sanoi, ettei Buranaa suositella raskaanaoleville (sen tiesinkin) eikä erityisesti raskauden viimeisellä kolmanneksella! Jäi kyllä mulla syömättä, ja kipulääkkeistä mulla käytössä Para tabs 1g (paracetamol-pohjainen, käsikauppalääkkeenä saa 500mg).

HP
 
Ealle:Osanotot.. :( en osaa oikein mitään sanoa kun mikään ei kuitenkaan olisi mitään järkevää. Isot osanotot kuitenkin menetykseen vielä kerran..:hug:

mun mielestä meidän palsta on ihan hyvä tälläisenään ja kommentoidaan paljon muitakin, mutta kukin tyylillään ja tykkää mistä tykkää :)

Äitiyspäivärahasta niin ei tosiaan tännekään mitään päätöksiä tullut.. No eiköhän ne tule kun saavat ne indeksinsä mitkälie olikaan selville.. :D


Juli:Kiva kuulla sinustakin ja hyviä kuulumisia =)
 
Ealle syvät osanotot. :':)hug:

Mun mielestä meidän palsta on juuri hyvä näin! Ootte mulle tärkeitä vaikka en teitä silleen fyysisesti tunnekaan. :wave: Ja haluan ehdottomasti et jatketaan sit vauvojen ollessa jo maailmassa... Jaetaan vinkkeja ja kerrotaan miten menee vauva-arki! Se on mulle ainakin tärkeää! :heart:

Tänään on suppaillu edelleen... ois vaan jääny sinne osastolle nää vaivat, ei onneksi sitä jatkuvaa raastavaa kipua minkä vuoksi osastollekin jouduin. :( Paljo oon makoillu tänään... Täällä on kyl ollu melko paljo ollu suru-uutisia ja kaikenlaisia vaivoja ihmisillä... : /

Nopponen 26+4
 
Halaan teitä kaikkia kollektiivisesti :hug:

Kai se on sitä kun eihän kukaan voi normielämässään olla omanapainen ja valittaa vaivoistaan, niin sitten sitä täällä helposti keskittyy itseensä.. Mistäpä sitä muusta oikein voi puhuakaan, kun siitä mitä ite kokee/on kokenut. Miulle tää palsta on tosi tärkeä ja te ootte miulle kans tullu tosi tärkeiksi! Sit surettaa todella ihan aidosti jos jollain on suru ja elää teidän muiden fiiliksissa mukana. Meidän palsta on ihana:heart:

Oon ihan sikakateellinen Helsingissä asuville, kun siellä tulee lunta! Täällä on vaan helkutin kylmä! :LOL:
 
Nanna Se oli tosi pikanen ultraus. Ultralaite sen verran vanha ja surkea, että sillä katotaan vain, että kummite päin vauva masussa majailee :)

nippatäti ihana idea tuo itsetehty joulukori :) Ihanaa, että joku osaa ja jaksaa tehdä noin monipuolisesti kaikkea :)

Juli Onpa hienoa, että saatte pojan kotiin :heart:

Eea Olen ihan sanaton.. Niin surullisia uutisia jälleen kerran :'( Toivon voimia ja jaksamista kaikille teille! Iso VoimaHalaus :hug:

Täällä tosiaan oli neuvolalääkäri tänään.
Painoa tullut nyt yhteensä 6kg :x Toivottavasti ei tuu enää kauheesti..
Verenpaine oli hyvä (118/69)
Pissa oli yhdellä heikolla protskulla, josta sitten lankesikin pissanäytteen otto.
SF 24
Hb 116 (pysyny samana, vaikka rautaa oonkin kuukauden popsinu.
Vauvan sykkeet harvinaisen "korkeet", 149. Yleensä ollu 140, mut ehkä se nyt siellä touhus enemmän :D

Sitten "valitin" lääkärille, että mun sydämen syke ajoittain nousee suht korkeeks (eilen oli 120, vaikka ihan rauhallisesti touhusin). Joskus myös rauhoittuessa tunnen kuinka pulssi kiihtyy. Tosin tämä menee suht nopsaa ohi, mutta lääkäri halus laittaa mut ekg:hen ja labraan, jossa katotaan kilpparit ym. Ekassa raskaudessakin multa nää tutkittiin saman asian takia ja ne oli ihan ok, joten oletan, että nyt käy samoiten. Hyvä vain, että tutkivat.

Ja tosiaan ultralla vaavia kurkattiin ja meidän muksu majaili tällä hetkellä perätilassa. Hieman hirvittää ajatus, sillä tyttö oli ihan alusta asti raivotarjonnassa. Toivottavasti tämä heppu päättää vielä kääntyä :D

Tänään soittelin vakuutukseenkin, että saadaan vauvavakuutus jo ennen syntymää. Hieman viimetinkaan jäi, kun la on viimeinen päivä millon vakuutus on mahdollista ottaa, hups ;)

Alisa & Hippu 26+4
 
HaaveissaPulla juu noin sanoi lääkäri minullekin, mutta kuulemma viel tän 2 viikkoa on turvallista käyttää (äitiyspolin lääkäri näin sanoi) ja reseptiinkin kirjoitti että 1-3 kertaa päivässä rv 28 saakka saa käyttää. Mulla oli ennestään käytössä Panadol Forte 1g, mistä ei mitään apuja ollut. Nyt tuntuis että hieman helpottaa ton buranan kanssa, joten yöks viel otan sellaisen. Huomenna on sit kontrollikäynti muutenkin äitiyspolilla niin kysyn sitten tarkemmin että kuinka turvallista tuo käyttö oikein on. Eealle isot voimahalit, ei näin sais käydä kellekään enää tässä vaiheessa :'(
 
Ealle Paljon voimia ja jaksamista surun keskelle. :'( Halauksia :hug:

Minx82 Minä jätin kelan lapun äitiyspäivärahasta 9.11. ja päätöstä saa kuulema odottaa tammikuun puolelle,kun joulukuun puolen välin jälkeen pääsevät hakemuksia käsittelemään kun saavat vuoden 2011 vahvistetut verotiedot. Noin sanovat kelalta.
Joten ei auta kun odotella...
 
Sahi Kilppareista, miulla oli viimeeks arvot 0,7 ja se toinen oli jotain 14-16 hitsi kun en muista tarkkaan enää. Mutta eniwei, onpa todella tyhmää ettei teillä oteta T4v:täkun sehän voi olla päin persettä vaikka THS oliskin hyvä!
Miulla on silleen että THs pitää olla 1-2 tienoilla, ei paljon yli eikä ali, huomaa nytkin että oon pikkasen ylikierroksia välillä, mutta luulen että loppuraskautta kohden vielä thyroxinin tarve kasvaa. Tota sydämen hakkaamista miulla on by the way ollut koko raskauden, vissiin kulluu ihan asiaan, kun verimäärä lisääntyy, korjatkaa jos olen väärässä. Mut voihan se liittyä kilppariinkin. Onks siulla sit sellanen olo että menis liikatoiminnanpuolella nyt, onhan toi siun arvo aika alhainen, mutta viitteissä kuitenkin. Yritä saada seuraaviin kokeisiin toinenkin arvo, jos epäilet ettei ole ihan kohillaan!

sone ja paavo 25+4
 
Huomenta ja lumista torstaita täältä Turusta :xmas:

Nopponen!: On kuitenkin hyvä jos lepo auttaa supistuksiin aika hyvin? On varmaan kuitenkin jollain tavalla sen lisäksi, että pelottaa niin turhauttavaa kun ei pysty normaalisti tekemään asioita sillä tavalla kuin haluaisi : /

Alisa84:Mulla on aika korkeat leposykkeet myös. Neuvolassa aina ollut verenpaineen yhteydessä 92.. Ei alle 90 muistaakseni kertaakaan.. hyvä se on kuitenkin tarkistaa, että on kaikki hyvin :)

anncarol ja Haaveissapulla:Mun yksi tuttu söi aika pitkään raskauden ajan päänsärkyyn buranaa, mutta olen myös kuullut ettei sitä suositella etenkään alku ja loppu raskaudessa.. Olisko ollut ekat 12 viikkoa ja viimeinen kolmannes..

( . ):
Täällä siis tuli talvi ainakin hetkellisesti :xmas: Viikonloppuna luvattiin ihan -8 ja -10 pakkasta. Mua hiukan Turhauttaa kun se muuttopäivä ei nyt ole selvillä :( Tiedän olen aika malttamaton, mutta tietämmötymyys ärsyttää. No huomenna kun edelliset vuokralaiset palauttavat avaimet menen kirjoittamaan samana päivänä vuokrasopimuksen ja hoputan ne tvt asunnoilta tarkistamaan jo heti maanantaina. Hankalaksi hiukan tekee muuton kun uusi asunto on 100m päässä niin meillä on kuljetuksena henkilöauto ja nokkakärryt ja tietty pari auttavaa kättä ja mies sanoi, että selviää niillä hyvin niin luotan nyt siihen kunnes toisin todistetaan :)

Toinen asia mikä huolettaa on, että eletään kädestä suuhun aivan täysin niin hiukan stressiä joululahjojen kanssa ja vielä kun tuo muutto on tuossa roikkumassa niin on stressiä.. : / No eiköhän tästä pikku hiljaa selvitä. Pakko siihen ainakin luottaa.. :)

mam ja risbe 26+6 huomenna poksuu.. :)
 
mam: täällä sama stressi noiden joululahjojen suhteen. Ei ole ollenkaan ylimääräisiä rahoja niin kyllä huolettaa miten lahjat saadaan hommattua. No, yleensä asioilla on tapana järjestyä tavalla tai toisella. :)

Palstasta Mulle myös tämä palsta ja palstalaiset on tärkeitä, täältä saa hyvää vertaistukea ja voi vaihtaa mietteitä ja kuulumisia. Myötäeletään toisten surussa ja iloitaan hyvistä asioista. Musta täällä on hyvin keskustelua, kysytään ja vastataan, kerrotaan omaa napaa, mikä on myös tärkeää. Ollaan kaikki sellasia kun ollaan, kyllä tänne monenlaisia mahtuu.

(.) Nyt on sokerirasitus ohi! Ällömakeaa vadelman makusta litkua siellä oli ja onneksi ei tullut takaisin päin. Nyt sain vihdoin aamupalaa ja huomenna voi kysellä neuvolasta tuloksia, jännittävää. Iltapäivästä lähdetään taas tytön kanssa moikkaamaan mun siskoa, kiva loppupäivä siis tiedossa. :)

CandleLight ja poju 26+4
 
Täällä vielä lunta odotellaan, ehkä sitä huomenna satelisi? :)

Mua jännittää tuleva sokerirasitus aika paljon. Jotenkin on sellainen tunne, että ainakin joku arvo olis koholla :( Rasitus on ens keskiviikkona ja tulokset saan sit perjantaina neuvolassa.. Neuvolassakin on niin paljon mistä puhua, mahdanko muistaa kaikkea..

Nallu ja pikkuveli 25+5
 
Lämpimät osanotot Ealle. Tuntuu todella pahalta, kun kaikki täällä samassa veneessä ollaan, ja tuollainen voisi periaatteessa käydä meistä kenelle vaan... Ei tässä taaskaan muuta voi kun toivottaa voimia surun keskelle, vaikka se jotenkin niin turhalta tuntuukin. :hug:

Nyt istun bussissa ja tulin vaan pikaseen lukemaan palstaa kännykällä. Palaan taas paremmalla ajalla muihin juttuihin!

Nanna 23+2
 
Eea Valtavasti voimia ja jaksamista :hug: Kyllä tällainen sanattomaksi vetää... :'(

Juli Ihanaa että saatte pojan kotiin :heart:

Palsta Minä pidän tästä juuri tällaisena ja olisi ihanaa jos porukka pysyis kasassa vielä synnytyksen jälkeenkin. Minusta täällä on paljonkin keskustelua ja mukava on lukea myös niitä omanapaisia viestejä, älkää turhaan pyydelkö niitä anteeksi! Saa sitä raskaana ollessa hehkuttaa/vuodattaa/tilittää sitä omaa napaa, kyllähän tämä aika on enempi tai vähempi sitä oman navan tarkkailua :)

Lääkärineuvolakuulumisia:
rv 26+6
painoa tullut +483g/vko (alusta n. 6kg)
RR 136/81 (neuvolalääkärin mielestä vähän koholla, minulle ihan hyvä arvo)
pissa puhdas
Hb 116
vauva poikkitilassa ja paino 848g
kohdunsuu kiinteä, kiinni, pituus 3cm
sf-mittaa ei jostain syystä mitattu (???)

Tosi tarkkaan kyseli lääkäri siitä minun synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, oireista, lääkityksestä jne. Eilen kävin oman gynen vastaanotolla ja aikoi kirjoittaa minulle estrogeenireseptin heti synnytyksen jälkeen jos tarpeen (raskaanaolevalle ei kuulema voi reseptiä kirjoittaa juridisista syistä) Neuvolalääkäri ei ollut tällaisesta hoidosta kuullutkaan niin ihan hyvä että kävin siellä gynellä. Pakko kai tässä on kaikki keinot käyttää ettei tauti uusiutuisi ainakaan yhtä pahana. Nytkin ihan itkua nieleskelin siellä lääkärin luona kun piti muistella sitä aikaa.

Täällä pakkasta -15 ja ohut kerros maassa lunta! :)

Särö ja Jalo 26+6
 
Viimeksi muokattu:
Noniin nyt oli pakko tulla vuodattaa.. :( Puntarille räsähti 70kg.. Mä en ymmärrä miten kerään raskauksien aikana niin paljon painoa :( Eli nyt on siis noussut 10kg paino ja hiukan hirvittää.. :( pakko olla jotain nesteen kertymistä.. edellisissä raskauksissa sama homma.. painoa vaan tulee.. nyt olis kahden viikon aikana tullut 2kg.. :ashamed: kaikki on kyllä lähtenyt pois, mutta silti jotenkin masentavaa kuin muilla on painoa tullut ihan maltillisesti.. Tosin poika kasvaa isosti jo mahassa, että kai sekin hiukan vaikuttaa? :ashamed: ääh en mie tiedä.. Ihan pepusta.. :ashamed:


Mitat mulla siis ennen raskautta 59-60kg ja 163cm..
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä