*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Elokuussa

Huomenta!

eiliset juhlat olivat siis äitini siskon 50v päivät. Porukkaa oli joku sillane 40 heidän pihallaan ja sisällään. Puin päälle mahdollisimma ison hamee ettei turvotus näy. Me kuitenki oltii pikkutunneille ja maha pulpahti siin illan suus poks vaa :eek: no siin olin sit et voi hemmetti. No kyllä meijä äiti sit tuli; ootko raskanaa? :headwall: no ei mittää piti kertoo vast 2vko päöst mut.. Muute oli kyll iha kivaa ja huono olo pysy pois!

uusi oire
Vatsan toiminta on hidastunu että pitikin.. Näitte muitte lisäks.

Työt mulla alkaa 2.v tauo jälkee 3vko pääst. Poika saikin paikan (onneksi) allergiapäiväkodista. Et mua jännittää viedä poika kun on ollu nii heikko mutta lääkärie mukaan kaikki on hyvin ja ei oo estet päivähoidolle ja siell pvkodiss on keskosia myös :) jos pojalle jtn tulee niin toki lopetan sitt työt. toivon etten joutuis kauheesti saikulle hammasta purren

Lähden tästä raksalle taas heido

Juli ja Mini 10+2
 
Huomenta. En olekaan käynyt täällä moneen päivään, töissä oli niin raskasta ja kuluttavaa, pitkiä vuoroja, etten jaksanut edes konetta avata, töistä kotiin, ruokaa ja kylvyn kautta nukkumaan. Eipä silti, tää päivä vapaata ja huomenna alkaa 15 päivän rumba pitkiä vuoroja ja raskasta työtä.

Vatsan koko vaihtelee miten sattuu. Joskus aamuisin sitä ei edes huomaa ja illasta se on niin iso, että ihan kuin olisi jo pidemmälläkin.

Väsymys on maksimaalinen, vois vaan nukkua koko ajan.

Pahoinvointi 24/7 eikä mitään tee mieli.

Siinäpä nämä isoimmat omanapaiset kuulumiset.
 
Huomasin että kirjoittelette noista seulonnoista, mulla on siitä oikein hyvin muistissa
omakohtainen kokemus esikoisesta. Kerron sen nyt teille, en halua pelotella, vaan kertoa
miten se menee... Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.

Kävin normaalisti nt-ultrassa, siellä ei mitään turvotuksia. Samalla reissulla otettiin verikokeet, luvattiin vastaukset viikon sisällä.

No sitten vastaus tuli, olin jotenkin ihan järkyttynyt kun kirjeessä oli että kohonnut riski, eli
mun luku oli 170, eli jos alle 250 kuuluu riskiryhmään ja jos yli 250 ei kuulu riskiryhmään.

No sitten vappuaattona oli varattu aika sikiötutkimusyksikköön, siellä eka hoitajan kanssa
keskustelu, hän sanoi että voin ajatella asiaa niin että, laitetaan 170 mua riviin ja yhdellä
niistä on vamma, eli 169 tervettä. Ja kaikki osallistuminen oli vapaaehtoista!
No päätettiin sitten että otetaan näyte, eli mulle tehtiin istukkapiopsia,
siitä en halua kertoa enempää, sanon vaan että ei todellakaan miellyttävää.

Keskenmenon riski oli muistaakseni 1/ 200, suurin riski oli n. 1vrk toimenpiteestä.
Lääkäri sanoi että mulla oli istukka hyvin muurina edessä ja siitä saatiin hyvät näytteet, jos
istukka olisi ollut eri paikassa olisi pitänyt tehdä lapsivesi punktio.

No siitä sitten viikon odotus, jos soitto tulee niin kaikki ei ok, mutta kirje niin kaikki ok.
Samalla kysyttiin halutaanko tietää sukupuoli, haluttiin.
Viikon piina oli järkyttävä, tunteet laidasta laitaan, aina kun puhelin soi pelotti mistä puhelu
tulee. Mutta sitten en kestänyt enään vaan soitin sinne, siellä ystävällinen hoitaja sanoi että teille on lähtenyt hyviä uutisia postitse!! Voi sitä onnen päivää, kirje myös tuli missä kaiki ok ja isolla luki että sikiö on poika!!

Siellä hoitajan keskustelussa kun oltiin, hän sanoi että teette minkä tahansa ratkaisun
tuloksen perusteella, niin aina löytyy ihmisiä ketkä teidät tuomitsee.
Mutta päätös on teidän, vain teidän kahden.

Vaikka takana tälläinen kokemus niin ajatteli tälläkin kertaa osallistua seulontaan, jos sitten
"jään" seulaan kiinni niin katsotaan mikä tilanne silloin. Yritän elää päivä kerrallaan,
katsotaan mitä huominen tuo tullessaan.:)

Ja vielä mitkä tekivät tämän tuloksen mulle niin, kaksissa veri arvoissa oli heittoa. Ja aina
pitää muistaa että tietokone laskee tämän riskilukeman!!!
Joten kuinka luotettava se on???

Johnis rv 8+6
 
Viimeksi muokattu:
Eea
Käytiin eilen pienellä kesäloma-ajelulla. Reilu 350km autossa istumista. puolessa matkassa alko särkemään päätä ihan älyttömästi ja muutenkin tuli huono olo. Jouduin sitten yhdellä linja-autopysäkillä oksentelemaan. Ei ollu kauheen onnistunut reissu, kun miun olo meni niin huonoks. : /

Seulontoihin osallistutaan. jos jotain poikkeavaa on, niin haluan tietää sen mahdollisuuksien mukaan etukäteen. Lapsivesi-/istukkanäytteeseen olen myös tarvittaessa valmis.

Väsymys vaan jatkuu. Voisin vaan nukkua! Päänsärky vaivaa myös ajoittain sekä huono olo. Näin voimakkaita oireita ei edellisissä raskauksissa ole miulla ollut. Eilen myös alko vaikuttaa pikkasen siltä, että oon saanu elämäni ekan hiivatulehduksen. Tänään ei kuitenkaan oireita oo enää ollut, joten jospa se siitä menis ihan itekseen.

Vaatteita oon jo pikkasen ostellut varastoon. Jos joku menee pieleen niin myyn sitten pois. Isojen hankintojen kanssa oon varovaisempi.

Nyt taitaa kuopus heräillä päikkäreiltä.

Eea & Pallero 9+1
 
Kilu Oireet sulla ainakin on lupaavia. Toivottavasti kaikki on hyvin vuodoista huolimatta!

Painosta Mulla vaaka näyttää edelleen 2kg enemmän kuin ennen raskautta. Mutta kyllähän se tasaantuu kun turvotus helpottaa jne. Esikoisesta mä ensin lihoin 2kg ja sitten laihduin 4kg. Kiloja alko tulemaan vasta puolenvälin jälkeen uudestaan.

Mä en odota kuulevani dopplerilla vielä mitään. Kuulin esikoisestakin vasta 15 viikolla kotidopplerilla. Voishan sitä kokeilla, ehkä nyt tokassa raskaudessa osaa etsiä paremmin :) Mulla on siis tuollainen ihan halpa tavallinen doppleri. Neuvolassa kuunnellaan ensi kerralla ja sillon olis 12+6.

Nallu 9+1
 
Takana leppoisa viikonloppu. Käytiin eilen lintsillä, ja suorastaan yllätyin, miten hyvin jaksoin reippailla koko päivän. Ällötysolon kanssa ei teitysti itse laitteissa kieppuminen kauheasti kiinnostanut, mutta lapsen iloksi kuitenkin muutamassa karusellissakin keikuin. Raitis ilma auttoi asiaa huomattavasti :) Tänään koitin jopa vähän siivoilla, vaikka viimeiset viikot olen ollut aktiivinen lähinnä päiväunissa, pötköttelyssä ja sohvan valloituksessa.

Seuloista Aion mennä kaikkiin ultriin ja verikokeisiin, mutta uskon jättäväni punktion väliin. Tunnen itseni, ja tiedän, etten kykenisi keskeyttämään raskautta missään tilanteessa, vaikka mikä olisi. Mitenkään en tuomitse ketään, joka tähän ratkaisuun vaikeassa tilanteessa päätyy. Tutkimus tuntuu itselle kuitenkin turhalta riskinotolta, koska omalla kohdalla tutkimus on turha(?) ja itse tutkimukseenkin sisältyy km-riski. Siispä voinkin ladata toivoni siihen, että luonto korjaa pois, mikäli vauva ei ole lainkaan elinkelpoinen, ja että osaan ottaa vastaan myös vaikeasti vammaisen lapsen, mikäli niin on tarkoitettu.

Ruoka
Kahvin juonti väheni ensin kuppiin, ja on jäänyt nyt kokonaan pois, mikä on kaltaiselleni kahviaddiktille poikkeuksellista. Aamurytmikin ihan sekasin ;) Sen sijaan olenkin kehittänyt itselleni uuden addiktion smoothieihin ja vissyyn.

Tarvikkeet Muistan omistavani esikon odotusajasta äitiysturvavyön, jonka ajattelin etsiä varastojen uumenista. Muistaakos joku, miltä viikoilla kapinetta tulisi alkaa käyttää?

Tyttö vai poika?
Mulla ei ole oloja, mutta miehellä on poikaolo. Hyvin erilainen raskaus jokatapauksessa kuin esikkoa odottaessa (tyttö), olo ja mieltymykset aivan eri maata - mutta en oikein usko näihin ennustuksiin, liekö perää vai ei. Nimikeskustelu käy jokatapauksessa vilkkaana :D

HaaveissaPulla ja Pulla 8+6 (huomenna poksuu 9!)
 
Mikäs se semmonen bolakoru oikein on?
"Bola-koru on meksikolainen kaunis helistinkoru odottavalle äidille. Korua pidetään riippumassa äidin vatsan päällä ja lapsi voi kuulla korun hiljaisen soinnin kohtuun jo 20 raskausviikosta eteenpäin. Syntymänsä jälkeen lapsi tunnistaa korun soinnin ja koru rauhoittaa vauvaa esimerkiksi imetyshetkissä, kun lapsi voi hypistellä korua ja kuunnella sen tuttua sointia."

Bola-koru
 
Sikiöseulonnoista: Ollaan osallistuttu aina, mutta terkkari sanoi viimeksi kyllä todella hyvin että varmasti ymmärrän mistä on kyse. Eli sanoi niin, että pitää aina muistaa, että niissä todellakin saattaa löytyä jotain. Ja pitää valmiiksi miettiä ennen päätöstä osallistumisesta onko valmis jatkotoimen piteisiin jos seula hälyttää tai jos ei ole onko valmis siihen odotteluun ja elämään sen ajatuksen ja tuskan kanssa että siellä voi ehkä mahdollisesti olla vikana jotain niin vakavaa, että lapsi ei ole elinkelpoinen . Mä olin ainakin esikoisen aikaan niin pihalla, etten osannut pelätä yhtään mitään. mä menin vaan np ultraan kattomaan meidän vauvaa... ei tullu mieleen, että sillä voi ihan oikeasti olla jotain vikaa. No onneksi ei ole ollut yhdelläkään, mutta mitä enemmän odotuksia niin sitä enemmän oon kyllä jännittänyt. Oon nyt kovasti miettinyt noita verikokeita, niskapoimu ultraan osallistutaan varmasti. mut mitä luultavimmin osallistutaan myös verikokeeseen. ite olen sitä mieltä, et jos lapsi on täysin elinkelvoton niin miksi hänen tuskaa pitää pidentää. silloin on mahdollisesti jo sikiön vointi jo kohdussa huono, toisaalta jos näin käy niin toivon, että menee ihan itsekseen kesken. En tiiä, mutta se on vain mun näkemys. Mitään downin syndroomaa en pelkää, heillä näyttää useimmilla menevän vaivoista huolimatta hyvin elämässä. Toisaalta jos tällainen löytyy omalta lapselta, olisin tietenkin helpottunut jos se löytyisi jo odotus aikana. Mut tuo terkka oli mun mielestä siinä niin oikeassa, että seuloihin ei kannata lähteä pelkällä ajatuksella, että me mennään kun muutkin menee ja kun sellaisia nyt kerran tarjotaan, vaan asia kannattaa miettiä loppuun asti.

).)tää on ollut kyllä koko alkuraskauden huonoin päivä. Oon nukkunut lähes koko päivän. etova olo on kyllä järkkyä. odotan kyllä innolla sitä hehkeää ja energistä keskiraskautta. mitenkä tän alun aina pääsee unohtamaan. nyt on oireet alkanut kyllä kaikkein aikaisemmin näin kovana. turvotus on tuttua tälle viikolle ja kun ei ole maha edelliseltäkään mihinkään kadonnut niin se kyllä näkyy. Mut onneksi se tästä vielä helpottaa ja muuttuu oikeaksi palloksi. :heart:
 
juu kyl me miehen kans mietittiin ja pohdittiin sitä seuloihin osallistumista.. itte en ainakaan mee siks ku muutki on käyny..

mulla on ollu koko päivän ihan järjetön päänsärky mihin ei panadol auta.. ootan innolla ensi yötä jos sen aikana häviäis sit. huomenna vika päivä töitä ennen kesälomaa.. jee.. :) niin ja lisäks tuli päivällä ihan hiton huono olo hetkeksi, makoilin vaan sohvalla ja katoin telkkaria ennen ku jaksoin mitään tehdä.. noh, kuulunee asiaan.. :)

lenkkari ja nöttis 10+3
 
eea no jopas oli kurja reissu :x Se huonon olon tunne on kyllä kurja, varsinkin autossa istuessa :/

Tänään masussa tuntu sellasta samanlaista "liikettä" kuin tytöllä rv 16, kun liikkeet aloin tuntemaan. Eihän tuo nyt oikeesti mitään vauvan liikkeitä ollu, mut kyllä tuli taas mieleen tytön raskaus ja se hetki, kun liikkeet alko tuntumaan. Voi miten ootankaan, että niitä pääsee taas ihastelemaan :heart:
Tiistaina olisi sitten neuvola ja toivottavasti siellä saatais sydänäänet kuulumaan, nii sais taas hetken mielenrauhan. Mulla tosiaan jo toka neuvola tulossa, tuntuu, että ravaan siellä jatkuvasti? Toivottavasti nyt tulee pitempi väli.

Mites teillä muilla, pitääkö teidän korvata työaikana käydyt neuvolat ja ultrat? Meillä pitää ja ihan jo sen takia, en haluais jatkuvasti ravata jossain päin (neuvola, lääkäri, ultrat). Nytkin tulee viikon sisälle kaks menoa, neuvola ja sitten np-ultra. Mukavasti sitten saa korvailla tunteja takasi.
 
Korvauksista en tiedä. Olen nyt ollut kesätöissä ja viimeks neuvola aika oli sopivasti just silleen ettei ollu töitä. Seuraavaksi olen menossa työharjotteluun (koulun kautta), ja siitä en sitten tiedä, kun en ole vielä edes maininnu koko raskausasiasta tälle yhteyshenkilölle, enkä ole siellä vielä alottanutkaan. Mut varmaan saan ihan sovittua vuoroni siten että pääsen neuvoloihin ja ultriin vapaasti. Opettajakin oli sitä mieltä ettei kannata mainita raskaudesta, jos vaikka sattuiskin vielä jotain huonoa.

Omppulimu ja papunen 9+2
(yritän tässä nyt totutella tähän uuteen nimimerkkiini.. :D)
 
Työt: En nosta palkkaa neuvolakäynneistä, kun ei tule silloin rahakaan sisään. Enkä siis korvaakkaan työtunneilla, tulee vaan pienempi tili. Ja itseasiassa erittäin pieni tili, kun nyt syksyllä on tytön hammasrautojen laitto ja käyntejä tulee jo niistä 4!! Enhän mie kerkee muuta tehä kun ajella ympäriinsä. Olen siis yrittäjä, mutta tuntipalkalla elän koska yhtiömuoto on oy ja kumppani mukana. :)

Saikku loppuu tänään, kohta pitäs mennä töihin, oon jotenkin ihan hermona, ahdistaa lähtö vaikka tykkään työstäni. Joku pelkotila nyt että jos ei hommat luonnistu. Ja sit viel se että mahan kasvun näkee nyt aamusta jo näissä miun työvaatteissa, joten iltapäivän asiakkaille ei jää varmaan epäselväks. Haluaisin pitää kuitenkin vielä tän salaisuuden kunnes on ultra..

9+1
 
Eea
Seulontoihin haluan osallistua ihan sen takia, että saan tietää etukäteen jos jotain on vialla ja voin sitten punnita tilannetta. Miun pahin painajainen on, että synnytyksen jälkeen kävis ilmi, että lapsi onkin kykenemätön elämään. Mieluummin otan huonot uutiset jo aiemmin vastaan.

Millä viikolla olette tunteneet vauvan liikkeet? Esikoisesta tunsin n. viikolla 17 ja kuopuksesta viikolla 14 alkoi tuntumaan tuttua kuplintaa. :) Saa nähä kuinka pitkään nyt vielä pitää odotella. Menee ainakin tuonne 14. viikolle.

Huomenna olis taas neuvola ja torstaina verikokeet.

Hauskaa viikon alkua kaikille! :wave:

Eea & Pallero 9+2
 
Heipä hei pitkästä aikaa!

Olen kyllä lueskellut juttujanne, mutten ole ehtinyt kirjoittaa. Onnittelut kaikille sydänäänistä ja hyvistä ultrakuulumisista. En muista mistä kukakin on höpöttänyt kun on tullut niin paljon tekstiä.

Seulonnoista pitäisi keskustella miehen kanssa. En halua tehdä noin isoa päätöstä yksin. Ajattelin sellaista vaihtoehtoa, että katsottaisiin niskaturvotus ja vain jos se on koholla menisin verikokeisiin.

Kissoista oli juttua. Meillä myös pari ulkoilevaa. Mies hoitaa pääsääntöisesti laatikon putsauksen, itse hoidan homman hanskat kädessä + pesen kädet sen jälkeen huolellisesti. Joku mainitsi toksoplasmoosivasta-aine kokeesta. En edes tiennyt, että sellaista on olemassa mutta aion nyt kyllä kysäistä seuraavassa neuvolassa voisiko sellaisen tehdä.

ON: Varhaisultrassa kävimme viime viikolla. Kaikki oli juuri niin kuin pitikin: pieni oli oikeassa paikassa ja syke oli vahva ja tasainen. Vahvistettu LA ois 14.3 ja päiviä sain viikkoihin muutaman lisää. Kävimme myös neuvolassa ihka ekaa kertaa. Seuraava neuvola on elokuun lopussa ja nt-ultra pitäisi varailla myös sinne.
Oireet jatkuvat entisen kaltaisina, huonoa oloa (mutta ei edelleenkaan oksennusta), kramppeja, rintojen kasvua ja arkuutta ja vatsan turvotusta. Lisäksi vatsa ei toimi yhtä hyvin kuin ennen.
Tällä viikolla pitäisi postissa kolahtaa doppler, niin pääsee kuunteleen pikkuista. Tuskin kyllä vielä mitään kuuluu.
Ei edelleenkään mitään tyttö- poika oloja. Molemmat ovat yhtä tervetulleita. Haluamme kyllä rakenneultrassa saada sen selville.

Lara_84 ja kyytiläinen 8+4
 
Moikka taasen!

Kontrolli AR-ultrassa käyty, ja löytyi alkio ja syke! :heart:

Seulonnoista: Veriseulontaan en osallistu tässäkään raskaudessa näillä näkymin

Hankinnoista: Kauheesti tekisi mieli ostella pientä nuttua, mutten vielä ole antanut ittelleni lupaa kuin yhteen helistimeen. Sitä sitten ihailin.. :)

Oma olo on turpea ja ällö, töissä ekaa päivää loman jälkeen ja pillimehupurkkeja ja banaanin kuoria on ihan riittävästi pöydällä. Kahvilistasta viivasin itteni yli, varmaan kohta joku arvailee. Aamuoksullakin piti työpaikan vessassa käydä, mutta onneksi muut kopit näyttivät olevan tyhjiä. Mulla myös näyttöpäätetyö, ja paljon kokouksia ja asiakastapaamisia. Kahvin hajukin jo ällöttää, niin mitenkähän tässä vielä käy... Kellekään en vielä ole töissä siis kertonut :cool:

Lenkkari, sulla myös sairaalana MKS, asusteletko Mikkelissä, vai jossain ympäristökunnassa?

Työpäivän loppumista odotellen,

Marais & Kamu 7+1
 
  • Tykkää
Reactions: Sintu74
Liikkeet tunsin esikoisesta 20+ viikolla. Mulla oli silloin istukka edessä, eli sillä saattoi olla vaikutusta. 22+ viikolla liikkeet näkyi ja tuntui jo ulkoapäinkin :)

Oireet on edelleen samat kuin ennen. Pahoinvointia, ihan kamalaa väsymystä, palelua jne. Turvotus on ehkä vähän helpottanut, mutta edelleen sitä on. Maha on alkanut pömpöttää ihan eri tavalla :)

Voi kun mä odotan uuden äitiyspakkauksen julkaisua (15.8.), ihan kun olisi joulu tulossa :D

Mulla poika- ja tyttöolo edelleen vaihtelee. Vähän enemmän on tällä hetkellä poikaolo, mutta ei kuitenkaan ihan täysin. Miehellä on sellainen olo, et tällä kertaa olis poika tulossa.

Nallu 9+2
 
Me osallistutaan seulontoihin. Jotenkin vaan tuntuu, että olisi kivempi tietää etukäteen, jos jotain on pielessä..

kissoista oli puhetta myös. Minulla on ulkoileva kissa, mutta kun viime raskaudessa terkkari asiasta kysyi, ja kävi ilmi, että kissa on ollut minulla jo melkein kymmenen vuotta, totesi että joko minulla se jo on tai ei, eli siitä ei tarvitse huolta kantaa. Toki normaalista käsihygieniasta pitää pitää huoli, mutta sehän nyt on itsestäänselvyys :)

Hankinnoista ,meillä on kaikki tarvittava esikoisen jäljiltä tallessa. Mikäli tulokas päättää olla tyttö, niin jotain vaatetta varmaan joutuu hankkimaan lisää :)

Liikkeet tunsin esikoisesta viikolla 15+, odotan oikein innolla, että alkaisivat tuntua pian, niin ihana tunne se on <3

Katrin ja vaavi 10+3
 
Tervehdys!

Meikäläinen kävi tänään harjoittelemassa työntekoa ja varoittelemassa pomoa mahdollisesti jossain vaiheessa alkavasta äitiyslomasta ennen kuin paikalla oli liikaa korvia. :) Vaan eipä tätä mahaa tosiaan kauheesti piilotella tässä vaiheessakaan enää. Esikoinen sen sijaan kävi muutaman tunnin harjoittelemassa perhepäivähoitajalla ja hyvin oli mennyt! Varmaan se oli taas äidille jännempää...

Seulonnat jätin viimeksi väliin ja niin nytkin. Ultrassa toki käyn ja katsellaanhan siellä, että kaikki olis suunnilleen kunnossa, vaikkei niskaturvotusta mitattaisikaan. Jotenkin mä oon ajatellut, että eiköhän luonto hoida tän homman niinku on tehnyt jo aikast monta vuotta.

Kissa löytyy meiltäkin, mutta hiekkalaatikon hukkasin maallemuuton myötä. :) Siitä ei siis huolta, vaikka kyllähän tuo mies sen hoitaisi!

Dopplerilla innostuin kokeilemaan pe ja la, että kuuluisiko jotain, kun jollakin muullakin oli jo kuulunut. Suuri oli ihmetys lauantai-iltana, kun pienen sydämen jumpsutus kuuluikin jo rv9+2! Uskomatonta! Toki sitä sai jonkun aikaa etsiskellä ja tyyppi ponkaisi aika pian alta pois, mutta pariin otteeseen ehdin kuulla. Nyt sitten liikkeitä odottelemaan!

Mukavaa viikkoa kaikille!


Tiipula 9+4
 
  • Tykkää
Reactions: Toivoja74

Yhteistyössä