*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Elokuussa

perhis, todella suuret pahoittelut teille sinne!!! tiedeän tällä hetkellä tasan tarkkaan miltä susta tuntuu!! ite kävin myös tänään siellä kontrolli ultrassa ja sikiö tai siis alkio ei vastannut vieläkään viikkoja , oli kasvanut hiukan mutta ei sydämen sykettä. keskenmeno tullut kai viikolla 6?4 ja ei mitään oireita , ei vuotoja, raskaus oireet vain kadonneet. parin päivän päästä sitten polille lääkkeelliseen tyhjennykseen...saanko kysyä miksi sinulta otettiin niin paljon kaikkea kokeita? min usta ei mitään, kirjoitettiin vain lähete tyhjennykseen kun ei kerta itekseen ole tullut ulos..niin ja kiitos kaikille jotka tsemppasitte tuossa odotusajallan epätietoisuudessa! ja paljon onnea teille odotukseen!!!
 
perhis, todella suuret pahoittelut teille sinne!!! tiedeän tällä hetkellä tasan tarkkaan miltä susta tuntuu!! ite kävin myös tänään siellä kontrolli ultrassa ja sikiö tai siis alkio ei vastannut vieläkään viikkoja , oli kasvanut hiukan mutta ei sydämen sykettä. keskenmeno tullut kai viikolla 6?4 ja ei mitään oireita , ei vuotoja, raskaus oireet vain kadonneet. parin päivän päästä sitten polille lääkkeelliseen tyhjennykseen...saanko kysyä miksi sinulta otettiin niin paljon kaikkea kokeita? min usta ei mitään, kirjoitettiin vain lähete tyhjennykseen kun ei kerta itekseen ole tullut ulos..niin ja kiitos kaikille jotka tsemppasitte tuossa odotusajallan epätietoisuudessa! ja paljon onnea teille odotukseen!!!
voimia!!! :hug:
 
Voi miten surullisia uutisia Perhis ja heisu81. Kovasti voimia ja :hug: teille molemmille. Ihan kylmät väreet tuli kirjoituksianne lukiessa, niin tuoreessa muistissa oma menetys on. Tuo keskeytynyt keskenmeno on kamala yllätys, kun mitään keskenmeno-oireita ei ole ollut ja luulisi kaiken olevan hyvin. Toivottavasti teillä molemmilla sujuu tyhjennys niin hyvin kuin se nyt hyvin voi sujua. Pikaista toipumista ja uutta tärppiä toivon teille molemmille.

sunshinelle myös pahoittelut toisen kaksosen menetyksestä. Toivotaan, että toinen on tarrannut tiukasti kiinni ja pysyy mukana loppuun saakka :heart:
 
ON:
Torstaina mulla olis varhaisraskauden yhdistelmäseulonta, jossa siis tuo niskapoimukin katsotaan. Tuolloin mulla ois menossa 11+6.
Hieman jänskättää, onko pikkuisella kaikki hyvin...

Vointi:
- Tiedän että raskaana ollessa voi olla nännit kosketusarat, mutta onko normaalia että ne kutiavat?
- Tänä aamuna tuli ekan kerran oksennus, kun pesin hampaita... ei jäänyt enää pelkäksi yökkäilyksi. Olen muuten hoitoalalla töissä ja kaikkien eritteiden ja ulosteiden haju+käsittely on nyt todella vaikeaa...
- Öisin herään vain kerran pissalle, mutta välillä sekin katkaisee yöunet todella pahasti ja loppuyö menee pyöriessä, siihen asti kunnes herätyskello soi.
Yleensä pissahätä yllättää klo 3-4 välillä, herätyskello soi klo 5.30 ja töissä pitää olla klo 7.00.
- Vatsaturvotusta on vieläkin, joten ei varmaankaan ihan heti ala se oikea vauvamasu näkymäänkään. :)

Äitiyspakkaus:
Otamme sen, tulee sieltä sitten kumpi vaan. Ensimmäinen lapsi kuitenki kyseessä ja tuo pakkaus on todella kattava. =)

Kertominen:
Lähimmät sukulaiset ja ystävät tietää jo. Kerroimme varhaisultran jälkeen eli rv 7+5.
Loput sukulaiset ja työkaverit saavat tietää hieman myöhemmin. Työkavereista muutama on arvannutkin, kun minulle ei enää kahvi maistu... pelkkä hajukin kuvottaa.
Myöskin tämä vatsan turvotus on minut paljastanut. :)
 
Viimeksi muokattu:
Voi, olipa täällä ikäviä uutisia roppakaupalla. Lämmin osanotto suruunne Perhis ja heisu81! Olen todella pahoillani tilantestanne! Voimia myös sunshine9! Onneksi teillä toinen jatkaa kasvuaan!

Tästäpä saikin lisää jännitettävää huomiseen np-ultraan, saattaa tulla uneton yö...

Voimia kaikille ja eilistä parempia kuulumisia!
 
Hesu 81 ja perhis voimia

Eilen käyty ultrassa sydän löi ja viikot vastasi 10+3 eli lasketuksi ajaksi voi päivittää 15.03.2013
meillä 2 viikon päästä uusinta ultra, koska näillä viikoilla napa juttuja ei viel kunnolla nähny. Ja oli kaveri sen verta ikävässä paikassa että kätilö joutu painamaan tosi ikävästi ettei kyllä ollut mitenkään miellyttävä kokemus. Kätilö ei paljoa selitellyt asioita, olisi jäännyt tosi suppeaksi info jos ei olisi osannut itse kysyä ja jos ei ois aiempia lapsia.
¨¨
Nimistä: ollaan vähän mietitty mä haluisin tämän ympytän sulkeutuvan e kirjaimella alkavaan nimeen. Meillä siis ekan lapsen nimi alkaa e-kirjaimella ja kahden seuraavan m-kirjaimella. Joten haluisin että sulkeutuisi taas e-kirjaimella. Tytöstä haluaisin Ellin, ja mieskin jo sen mlkeen hyväksy=). Mun E-teoria päteekin vaan tohon yhteen nimeen yhtään kivaa e:llä alkavaa pojan nimeä en oo keksinny. Nimiä joista tykkään Elli, Hilma, Luna, Iita, Ada, Vilma, Piitu. Pojalle vaikeempi keksiä nimi nimiä joista tykkään Lenni, Jimi, Tatu, Pietu, Emil. Toisista nimistä tulee osa varmaan suvusta. Tytölle toisen nimen vaihtoehtoja on Matilda, Aino, Josefiina, Aurora ja vilhelmiina ja noi siis suvusta tulevia. Pojalle suvusta tulevia nimiä on vähemmän mutta Elias on semmonen mikä ehdottomasti tulee pojalle tulee toiseksi nimeksi, kulkenut suvussa niin monta sukupolvea että jos meille poika tulee niin mekään emme sitä katkaise. Meidän aiemmat lapset Emilia Aleksandra, Mea Nanna Sofia ja Mila Siri Eveliina. Tälle on nimeksi mietitty Elli Luna Aurora/ Elli Hilma Matilda/ Elli Aino Vilhelmiina/ Piitu Aino Matilda. Pojalle Lenni Elias Joonatan/ Lenni Elias Oliver/ Tatu Onni Elias/ Emil Elias Aleksander.

oonkohan jo vastannut tohon aiempien lasten painosta Eli esikoinen oli syntyessään 3490g/50cm, kakkonen 3615g/51cm ja kolmonen 3865g/52cm. Eli nyt mennään varmaan yli 4kg jo.

Synnytys ei pelota. Mulla on synnytykset edenny aina rivakasti ja mitään ongelmia ei oo tullu niin nytkin on luottavaisin mielin. aiemmat synnytykset ovat olleet kestoltaan 4h- 4,5h. kaksi viimeisintä lasta oon synnyttänyt ilman kivunlievitystä ja toivoisin että nyt synnytys etenisi samalla tavalla ja voisin synnyttää tämän viimeisimmänkin lapsen ilman kivun lievitystä.
 
Olen todella pahoillani Perhis ja heisu81! Paljon voimia ja jaksamista! :hug: Myös sunshine9:lle jaksamista ja toivotaan että toinen pikkuinen pitää kovasti kiinni ja menee loppuaika hyvin!

Itsellä on ultra huomenna ja olo on kuin olisin menossa tuomiolle, pelottaa kovasti. Voi olla sama kuin pepposella, että tulee uneton yö!

CandleLight ja 12+2
 
Tosta Oivariinista sen verran ettei missään lue ettei sitä saisi syödä, että ois kiellettyä. Mulla vaan neuvolatäti suositteli vaihtamaan sen johonkin kevytmargariiniin tms. Hyi olkoon moisia! :)
Älä muuta sano! Itse en ainakaan vaihtaisi! Miksi hyväksi todettua pitäisi johonkin huonompaan vaihtaa?! Tasan syön sitä mikä leivän päällä maistuu :D tosin mulle neuvolassa ei mistään rasvoista edes puhuttu..

Sunshine9 ja heisu81, valtavasti voimia ja :hug:

Itseänikin alkoi pelottaa ihan valtavasti tuo eka ultra, "mitä jos" pyörii mielessäni koko ajan..

Sintu74, mulla myös rinnat kutisee aika ajoin aika paljonkin, ja myös minä heräilen yleensä 3.20 vessassa käymään, viime yönä tosin piti jääkaapillakin käydä, alkoi sen verran olemaan paha olo että oli tarpeen saada jotain syömistä.
Tiedän miltä tuntuu ku herätyskello soi 5.30 ja 07 pitäis olla työmaalla, varsinkin tuon klo 3 herätyksen jälkeen -_-

Ensimmäistä kertaa tänä aamuna melko jäätävä päänsärky ja yllättävän voimakas pahoinvointi, toivotaan et paranee, jos ei, ni häviän tästä kotiin hakemaan vähän vauhtia...

Hyvää alkanutta päivää kaikille!
 
Heisu81 ja Perhis Voi ei mitä uutisia :'( Voimia teille kovasti ja sitten kun hetki tuntuu oikealta, niin pikaista uutta pysyvää tärppiä :hug: Sunshine9
Pahoittelut toisen kaksosen menettämisestä :hug:

Nimistä Herranjestas miten ihania nimiä täällä onkin noussut esiin :heart:
Nyt pitää minunkin rueta vielä enemmän pyörittelemään vaihtoehtoja ja etsimään ehdotuksia lisää.

Tuplarattaista ja Mandukasta kaipaisin kokemuksia. Ja tuplarattaista mietityttää nimenomaan peräkkäin istuttavien kiesien tilavuus, miten pitkään taapero niihin mahtuisi?

Tsemppiä kaikille ultraan menijöille :)

Meliah 12+1
 
meliah tarkoitatko peräkkäin istuttavalla mallilla Phil&teds-tyyppisiä kiesejä, jossa lapset allekain, vai sitten niitä pitkiä kärryjä, jossa ovat oikeasti peräkkäin? Jos P&T kokemuksia kaipaat, niin tässä muutama huomio: meillä tällä hetkellä tuplissa matkaavat 2-vuotias oma ja 2,5-vuotias hoitolapsi. Kiesit on tarkoitettu niin, että vauvavaiheessa vastasyntynyt matkaa pääistuimessa makuuasennossa (kantokopassa) ja taapero lisäistuimessa pääistuimen päällä. Kun vauva kasvaa n. 6 kk ja voi olla jo pystyasennossa, suositellaan pienempi lapsi sijoittamaan lisäistuimeen alle ja isompi lapsi pääistuimeen. Lisäistuin kestää 15 kg ja mun 2,5-vuotias hoitolapsi alkaa olla jo niin pitkä (+ 90 cm), että lisäistuimen kuomua ei mahdu enää vetämään auki. Tosin kaikissa malleissa ei lisäistuimessa ole edes kuomua. Eli kahdelle isommalle taaperolle kiesit eivät ole paras mahdollinen ratkaisu, tosin sen ikäiset jaksavatkin jo kävellä osan matkasta ja harvemmin enää nukkuvat kärryissä. Pääistuin kestää sitten muistaakseni ainakin 20 kg ja siinä on ihan kunnolla muutenkin tilaa, varmasti mahtuu isompikin taapero siinä matkaamaan. Ja vauvalla taas on sitten kaksi vuotta aikaa kasvaa ulos lisäistuimesta ;)

Kuulemma se ekat puol vuotta kärryt ei ole paras mahdollinen menopeli, kun vauva matkaa siellä taaperon alla (hankala esim. rauhoitella) ja tosiaan isommalle taaperolle se lisäistuin voi käydä jo pienehköksi. Mutta sen jälkeen, kun lapset ovat allekain, kärryt toimivat todella hyvin. Itse suosittelen lämpimästi omien taaperokokemusten pohjalta! Katsotaan sitten, miten sujuu vauvan kanssa. Valintaani vaikutti, että haluan kärryt, jotka sitten menevät myös yhdellä lapsella, kun tuo esikoinen kasvaa ulos kärryvaiheesta. Vierekkäin olevista tuplista kun ei yksösrattaita saa.

Ultratsempit tarvitseville!

kwaidan ja nalle 10+1
 
Pahoittelut Perhikselle ja Heisu81:lle :'( Paljon voimia ja kaikkea hyvää uuteen yritykseen kun sen aika tulee.

Täälläkin tunteet meinaa olla pinnassa ja herkistyn TODELLA herkästi, varsinkin jos kyseessä on lapsiin liittyvä asia. Areenasta katsoin yhtä dokumenttiä, jossa useammalla pariskunnalla oli vaikeuksia saada lapsia. Yksi pari vuokrasi kohdun Intiasta ja toinen oli käynyt lapsettomuushoidoissa jo pitkän aikaa. Voi sitä kyynelten määrää kun toinen pareista sai vastasyntyneen käsiinsä ja toinen pari näki vihdoin ja viimein varhaisultrassa pienen sydämen sykkeen <3

Muuten ei omissa olotiloissa ole suurempia muutoksia. Hetkeksi taustalle hävinnyt jatkuva nälkä löysi jotenkin tiensä takaisin ja nyt sitten täytyykin aina miettiä etukäteen, että on jotain syömistä mukana koko ajan ettei verensokerit laske liikaa. Mukava kuulla, että muidenkin unet katkeaa öisten vessareissujen takia. Itsellä täytyy käydä useimpina öinä 2 kertaa vessassa. Kai se täytyy jo totuttautua ajatukseen, että piiitkät ja häiriöttömät yöunet ovat historiaa :)

Vasta ihan viime viikkoina olen "uskaltanut" ajatella, minkälainen vauva mahdollisesti on, ja liikkuukohan se jo kovasti. Aiemmin tuntui, että jos kovin kovasti mietin vauvaa ja sen syntymää etukäteen tai hössötän asiasta isosti, niin jotain ikävää tapahtuu. Onneksi olen saanut ajatuksia kääntymään siihen suuntaan, että normaalilla elämäntyylilläni en vauvaa voi vahingoittaa ja jos jotain sattuu niin sitten se vain tapahtuu. Ehkä 12 maagisen viikon rajan lähestyessä tässä pikku hiljaa uskaltaa iloita asiasta vieläkin enemmän!

Vielä kaksi viikkoa ensimmäiseen ultraan, miten sitä jaksaa sinne asti odotella!

Laia 10+4
 
Voi Perhis! Halaus ja rutistus!! Ihan itku tulee teän puolesta.. Onnea uuteen yritykseen, kun sen aika koittaa.
Ja Heisu81, paljon tsemppiä tyhjennykseen ja toivotan kaikkea parasta sinullekin tulevaan. :'(

En mie enempää jaksa nyt kommentoida. Paitsi että on eka neuvola tänään.

Mandalay + mustikka rv. 8+4
 
Paljon voimia heisulle, perhikselle ja sunshinelle! Rankkaa varmasti :(

Nimistä vielä sen verran että nykyään tuntuu tosi monet antavan vähä erikoisemman nimen, tai ainakin musta tuntuu siltä. Mietin pitäiskö ihan kapinoidakseen antaa suomalaisesta kalenterista vaan jokin, tosin noi mitä aiemmin löysin nii ei niistäkää mitkää kyllä tainnu mitään superyleisiä olla. En mä sellasta nimeä halua mikä on joka toisella suomalaisella. Ja en oikein edes tykkää näistä yleisistä suomalaisista nimistä, toki on niitä nyt kivojakin.

Eilen yökkäsin hampaita harjatessa. Luulen että liitty lähinnä siihen suun auki pitämiseen. Muuten on ollu ok olo raskauden kanssa.

Tänään sitte kuulemaan ultra-tuomio. Hrrh. Nukuin aamusta vähän pätkittäin ja lopulta heräsin aiemmin ku olin suunnitellu. Kun oon lukenu noista keskeytyneistä keskenmenoista niin oon kyllä ajatellu että niinhän voi ihan hyvin käydä mullekkin. Mua jännittäis se kaavintakin kun pelkäisin että se vaikuttais mun raskaaks tulemiseen/olemiseen jatkossakin.

Omppulimu ja papunen 11+4
 
Oliko monet uskaltanu jo ostaa vaatteita? Itse en ole ostanut, tosin oon sitä yhtä teddyhaalaria kattonu jo ties miten kauan.. Ja vähä niinku luvannu itelleni et ostan sen tässä joskus tän ultran jälkeen jos kaikki on ok.

Onko teillä ollu millasia ruokia mistä ootte tykänny ennen raskautta mutta ette raskausaikana siedä? Mä tykkäsin ennen pizzasta tosi paljo mut nykyään ei enää tee mieli. Yök sellasille.
 
Paitsi yksi kysymys teille jotka olette synnyttäneet parin vuoden sisällä: onko teillä alamahassa kohdun venymiskipuja tms? Mulle ei oo nyt mitään ja ekassa raskaudessa oli ihan huoleksi asti.. Synnytyksestä on kulunut vuosi.
 
Eea
mandalay miulla on ollu kyljissä repäisykipuja (nopeasti asentoa vaihtaessa tai pystyyn noustessa), mut ei mitään muita tuntemuksia alamahalla. Muistaakseni aikasemmissa raskauksissa nipisteli, vihloi ja "kiristi". Nyt ei ole ollut mitään sellasta.
 
Jaksamisia Perhis ja Heisu81, pahoittelut myös sunshine9 toisen menetyksestä, varmasti tavallaan ehtinyt asennoitumaan, että kaksi on tulossa. Tarrasukkia toiselle pikkuiselle.

Nimiasiaa olitte täällä pohtineet. Mulla olisi pojalle nimi, mutta se nimi on myös erään lähipiiriin kuuluvan isän nimi, ja tiedän taustan takia, että se loukkaa kovasti tätä mulle rakasta ihmistä, jos se nimi annettaisiin. :/ Tytölle mulla olisi nimi ollut jo vuosikausia ja olen sen kaikille kavereilleni jo aikoja sitten sanonut, että jos saan joskus lapsen ja se on tyttö niin tämä tulee nimeksi. Harmi vaan kun nyt tämän pikkuisen isä ei voi sietää nimeä. Noh, ehkä tästä vielä keskustellaan. :D Jos vaikka kutsun sitä sillä nimellä koko lopuraskauden niin ehkä siihen tottuu. :D

Kerrottu ei olla vieläkään kenellekään, hirveän suuri salaisuus kannettavana. Ja salassa aiotaan pitää suunnitelman mukaan reilu neljä viikkoa vielä. Toivottavasti masu ei rupea nyt parin viikon aikana kovin nopeasti kasvamaan. Viikot meneen kyllä jotenkin tosi nopeasti.

Oireista täällä on edelleen väsymys, nännit kipeät ja rinnat kasvaneet älyttömästi. Huimaa myös todella helposti, lähes joka kerta saa ottaa tukea pöydästä kun nousee. Tuo väsymys näkyy vissiin ulospäin myös, työkaveri kysyi töissä viikonloppuna, että onko sulla kaikki hyvin, näytät ihan hirveän väsyneeltä, ooksä nukkunu ollenkaan, meinaatko oikeasti jaksaa tullla huomenna töihin. Siinä olla, että joo joo, kaikki hyvin, "vähän" vaan väsyttää. Eka kerta kun siis kukaan kommentoinu mitään mun oloja. :D

Enemmän ja enemmän alan ymmärtämään kuinka ihana mies mulla on rinnalla. Ainahan se on täydellinen ollu, mutta nyt vielä vähän päälle. Se jaksaa ettiä tietoa raskaudesta, mikä on mun hyvinvoinnille tärkeää, mikä taas pikkusen. On netistä ladannu, jos jonkinlaisia tietopaketteja. Se on jaksanu lukea kaikki opukset mitä ollaan neuvolasta saatu ja yrittää kovasti toimia myös niitten ohjeitten mukaan, että mulla olis hyvä olla. Mun epätoivon hetkellä se kertoo, että kaikki on hyvin ja tuo kuuluu tämän ajan oireisiin. Kehottaa juomaan riittävästi vettä, limsoihin ei anna enää ees koskea eikä oikein muihinkaan makeutusainemömmöihin. Vessaan mulla ei oo mitään asiaa sillon kun kissojen vessaa siivoaa, tiedä mitä kaikkia pöpöjä ilmas voi sillon leijua. :D Sipsiä tekee ihan koko ajan mieli, mutta niitäkään ei mies osta kun tosi harvoin, itse ostan todella harvoin mitään herkkuja kaupasta, se on jo kauan sitten opittu tapa. Oon ollu aina semmonen kiukkupussi, nyt välillä vähän enemmänkin, mies jaksaa vaan nauraa mulle vaikka kuinka äksyilen, ja se osaa käsitellä mua tilantees just oikein, että lepyn heti. Muistaa mua helliä ja hoivata. Oon kyllä onnekas kun oon tommosen elämänkumppanin saanu.

Olipas tunteikasta, varmaan nää hormonit saa näin pehmosia puhumaan.

Ensi viikolla nt-ultra, jännää. :)

minttu ja kääpiö 11+0
 
Onko teillä ollu millasia ruokia mistä ootte tykänny ennen raskautta mutta ette raskausaikana siedä? Mä tykkäsin ennen pizzasta tosi paljo mut nykyään ei enää tee mieli. Yök sellasille.
Mulla teki eilen ekaa kertaa pahaa nuudelit, mies niitä teki itselleen illalla, mä aattelin eka et joo, mäki haluun, mut sit samantien tuliki sellane olo et ei hitto, en halua!

minttu_89, sulla on kyl varsinainen aarre toi sun miehes! Tosin kyl minunkin mies on aika lailla samanlainen, eniten se on huolissaan siitä jos kannan jotain raskasta, en saa kauppakasseihin koskeakaan eikä mitään saa kotonakaan siirtää pöytiä ym. Joudun joskus kiipeämään jakkaralle kun ylähyllyltä pitää saada joku astia, mies on heti siinä pitämässä kiinni etten vaan tipu :)
Kissanhiekat joudun kyllä itse edelleen hoitamaan, niihin ei mun mies koske vaikka olis kivääri ohimolla, se inhoaa sitä hommaa ku ruttoa.
Tosi ymmärtäväinen on mun mielialojen ailahteluiden kanssa, se tietää et tää kuuluu tähän aikaan ni menee olankohautuksella aina ohi.

Tääl pitäis ihan kuolemanväsyneenä viel jokunen tunti jaksaa painaa töitä :/
 

Yhteistyössä