*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Syyskuussa

Eea
Meillä rakenneultra tais olla vasta 26.10. Viikkoja sillon..ööö... 20+6 tai jotain sinne päin. :)

Tuplat saatiin hankittua. ostettiin kaverin kaverilta tosi hyväkuntoset emmaljungan twin city crossit. Melko leveet nuo on, mutta eipä meijän tarvii bussiin tms. ahtaisiin paikkoihin noilla mahtuakaan. :)

Muut hankinnat on vaiheessa. Ootan rakenneultraa, että saatais sukupuoli mahdollisesti selville. Tyttöolo vaan vahvistuu. :)

Imetys vei viimeks kilot mennessään tosi nopsaan. Toivottavasti niin käy nytkin.

Olo on poikkeuksellisen normaali. Ellei maha olis jo kasvanut, niin en kyllä mistään tietäis olevani raskaana. Viimeks tässä vaiheessa tais liitoskivut olla jo vaivana. En valita, ihan kiva kun voi toimia normaalisti. :)

Ihanaa päivää teille kaikille!

Eea & Pallero 16+5
 
Pitkästä aikaa minäkin joudan koneelle!

Imetyksestä Kiloja se ei tainnut viimeksi ehtiä viedä, sitä iloa riitti 2,5vkoa ja sitten se vain loppui. Söin join ja tein kaikki temput mutta ei, esikoiselta sitä tuli maitokeittiölle luovutettavaksi asti. Joten paljon en laske sen varaan, mutta osaan myös olla stressaamasta siitä. Se onnistuu tai ei, so what!
Rakenneultra meillä on vasta marraskuussa.. Sukupuolen haluaisin kysyä, mutta aikasemmin olen jo nähnyt unta edellisistä lapsista, mutta nyt en ole. Meillä on siis 2 poikaa ennestään, tyttöä haaveilen mutta poikaan olen asennoitunut. :)

Maha on jotenkin tosi pieni. Jos oikein kuvittelee niin se näkyy, mutta tavalliset housut menee vielä jne. Onhan tuota kyllä painoa jo ennestään että sekin varmaan piilottaa vatsaa..

Mutta siinäpä meidän kuulumisia ja mietteitä, nyt aamukahville! :wave: Mukavaa loppuviikkoa mammat!

Tea ja Yllätys 15+4:heart:
 
Hei! Täällä olisi uusi jäsen maaliskuun mussukoihin: 27.3. Piula 1.lapsi OYS.
Maanantaina käytiin ultrassa ja siellähän se pienokainen piti kovaa vauhtia yllä. Pahoinvointikin tuntuu vähitellen helpottavan (ihan joka päivä ei enää tarvitse oksennella), joten iloisin mielin kohti tulevaa!
 
Rakenneultra on meillä 16.10. elikkäs oon silloin 20+5... Ja oi kyllä, aiotaan kysyä sukupuoli. Esikolta ei kysytty. Nyt on saatava tietää. :) Jos nyt näkyy sit, toivotaan...

Liikkeet on jotenkin vaimentuneet...? En kauheen usein oo tuntenu ny viime aikoina, mut en silti oo huolissaan, silloin tällöin kuitenkin. Eikös ne pitäis alkaa jo kohta tuntuun enenmmän ku puoliväli lähenee...?

(.)
Supistelut jatkuu, levostakin huolimatta, toki huomattavasti vähenevät kun lepäilee, joku päivä ei oo ollenkaan jos ottaa TOSI rauhallisesti.
Mut tänään otin sit aamusta ja siivosin pesuhuone-saunatiloja ihan tarkoituksella 2h ihan rauhalliseen tahtiin, mut kuitenkin niin et kyykittiin ja heiluttiin ihan tarpeen mukaan... Ihan vaan sen vuoksi et saa jonkinlaista tuntumaa ennen neuvolaa miten kestää liikkua ja mitä siitä seuraa koska ei oo kiva heti samana päivänä, jos palaa töihin, lähtee pois suppareitten takia kesken kaiken. Ja siis joo, meidän osasto vastaa todellakin ainaki kaks kertaa tuon siivouksen verran fyysistä rasitusta ja sitä kestää 8h.... No kuitenkin söin sit urakan jälkeen ja pötkähin sohvalle lepään (urakan aikana 1 lievähkö supistus). Hetken kuluttua alkoi tapahtua; 10min aikana 2 niin kipeää supistusta et piti olla ihan liikkumatta, kesti 30s kerrallaan. Niin tota joo... Tajuaiskohan nuo neuvolassa et ei ehkä oo viisasta palata töihin??? Toivotaan, sillä pakkohan se on mennä jos niin sanovat. Mut sit kyl pelkään ja ressaan koko ajan. Ja nyt alkaa tuntua (vaikka koko ajan jotenki aiemmin hävetti olla saikulla) et aivan sama vaikka viikkoja on "luvattoman" vähän saikkuiluun, mitä osasin ees kuvitella et nyt ois jo vaivoja, nyt pitää ajatella jo tosissaan vauvaa ja sitä et päästään sinne ens maaliskuulle... :confused: Ja tosiaan en uskalla kovin isoja urakoita kyl ottaa tääl kotonakaan enää... Vähän kerrallaan ja silleen, sillä kotityöthän on pakko kuitenkin hoitaa...

Mut nyt esikoille pitää antaa kuulemma HETI sapuskaa, kamala nälkä!

Nopponen 17+5
 
Sukupuoli tahdotaan kysyä, vaikka eihän sillä merkitystä ole :) Poikaolo on tällä hetkellä. Esikoisesta kysyttiin ja silloin kätilö oli oikeassa :)

Mä en psyty enää makaamaan selälläni. Heti alkaa huimata ja olo on ihan kamala. Esikoisesta pystyin mielestäni isommilla viikoilla selälläni olemaan, mulla oli hammaslääkärikin silloin näillä viikoilla.

Onko kellään muulla vielä vihlonut nivusista/häpyluusta? Mulla vihloo varsinkin maatessa välillä kovasti. Muistin tämänkin olevan enemmän loppuraskauden vaiva? Mut ehkä näin toista odottaessa kaikki vaivat tulee aikaisemmin..

16+5
 
Nyt se on sitte päätetty... Esikoisemme joutuu aivoleikkaukseen tässä on nyt olo aika outo... Kyseessä ei ole mikään PIKKU leikkaus. Tulossa on todellla pitkä ja mittava leikkaus. Jos pään sisälle aivoihin kosketaan on riskit todella suuret.. Olo on tosi surullinen ja niin..

Itse jouduin myöskin päivystykseen täällä nyt 6h oltu, oltiin miehen ja pojan kanssa tulossa neurologilta mulla sumeni. Johtui liian alhaisesta verenpaineesta, jännityksestä, hysteriasta ja siitä että mikään ei vieläkää oo kunnol pysyny sisäll..

Näihin tunnelmii

Juli ja Mini HUOMENNA 18+0
 
Nallu, täällä vihloo alapäätä! Ei kivaa, mut kuulemma ihan normaalia kun puoliväli jo lähestyy.

Lenkkari, minulle terkkari sanoi, että nuo polttelut voi olla sopistuksia. Periaatteessa supistuksessa pitäisi kovettua maha, mutta itse en ole tuota huomannut, niin kai nuo polttelut on vain kohdun kasvukipuja. Huomenna vissiin otetaan kuitenkin varmuuden vuoksi jo streptokokkinäyte kontrolliultran yhteydessä.

Missä teillä muilla sijaitsee pieni? Minua on alkanut häiritä, kun kaikki hehkuttavat pikkuisen löytävän ties mistä kun kohdun reuna jo navan tietämillä ja sieltä neuvolantätikin olisi kuunnellut, mutta minulla ne sydänäänet kuuluu aina edelleen ihan alhaalta. Kai se on normaalia, jos se pieni sitten vain viihtyy sieltä? Nyt kauhuskenaarit, että kun en lopettanut salilla käyntiä "ajoissa", se on jumittunut ja ties mitä sinne :/

15+6
 
Julille tsemppiä. Pään leikkaukset on aina isoja operaatioita - toisaalta pienet ihmiset on yllättävän vahvoja ja monesti myös toipuminen nopeampaa kuin aikuisilla. Vaan mikäpä sitä äidin huolta poistaisi! :/ Sinuna kävisin rohkeasti juttelemassa jollekulle teidän tilanteesta, neuvolapsykologille tai sairaalan sosiaalityöntekijälle tms. Muista pitää itsestäsi huolta!

Nallu Mulla kans vihloo alakertaa. Uskon vihlontaa liitoskivuiksi, joita itselläkin oli ensimmäisessä raskaudessa vasta loppukolmanneksella. Rasitus selvästi lisää kipuja, mutta en usko liitoskivuista suurempaa haittaa olevan, ellei niihin liity supistelua.

Muut omanapaiset Liitoskipujen ohella ei muita erityisiä oireita. Masu kasvaa, mutta epäluuloisuus palailee ajoittain, kun muut selkeät raskausoireet (oksetus ja väsymys) alkaa olla voitettuja. Kotidopplerilla haen mielenrauhaa pari kertaa viikossa, sydämen jumputus löytyy joka kerta helpommin. Olo melkolailla hyvä ja vaivaton, mutta mitään suurta keskiraskauden hehkeyttä ei kyllä ole näkynyt!

Olen kovasti miettinyt jo äitiysloman alkamista, aion jäädä pois 30 päivää ennen laskettua aikaa (helmikuun alkupuolella). Itselle oli yllätys, että Kela laskee arkipäiviksi myös lauantait eli äitiysloma koittaa aikaisemmin kuin luulinkaan. Millaisia suunnitelmia teillä on lapsen kanssa kotona olosta? Haaveilen, että voisin olla kotona kaksi vuotta, ehkä kolmekin jos talous sallii. Vaikka eipä sitä etukäteen koskaan voi ja osaa tarkkaan sanoa, miltä arki ja elämä sitten näyttää uudella kokoonpanolla. Esikoisen kanssa juoksin kaikenmaailman vauvakerhoissa ja (ylihintaisissa) muskareissa viikot läpeensä, mutta nyt toivoisin osaavani ottaa rauhallisemmin. Nautiskella äitiyslomasta/vauva-arjesta enemmänkuin suorittaa äitiyttä..

Torstain pohdintoja,
HP ja Pulla 16 + 4
 
Lenkkari Oletko tuntenut jo potkuja?? Vauvakirjat kuvaa ensipotkuja "perhosen siiven hipaisuksi tai kevyeksi kuplinnaksi", minusta osuvampi kuvaus vauvan ensipotkuille on tunne siitä, kun olisi "pieru väärässä paikassa".

Supistuksia kuvaisin sellaisena polttavana tunteena, joka ikäänkuin kovettaa vatsaa. Voi olla myös ihan vaan epäselvää kiputuntemusta, joka iskee esim. rasituksen jälkeen. Jos vertaa potkuihin, niin supparit on yleensä enemmän tai vähemmän kipeitä, potkut ei.
 
  • Tykkää
Reactions: Sone*
Piula Tervetuloa mukaan joukkoomme :)

Juli87 Raskaan päätöksen olette tehneet. Paljon voimia ja tsemppiä tulevaan koitokseen :heart:

Kilu87 Kyllä mullakin pienokainen sijaitsee selkeästi vielä tuolla alhaalla, ei navan korkeudella. Sydänäänet saan ainakin ihan alavatsalta kuuluviin.

Meillä olisi tarkoitus ottaa selville sukupuoli. Jos sieltä tyttölupaus saadaan niin voi sitten ostella kaikkea uutta ja ihanaa pikkuprinsessalle :) Ei tarvii sitten pukea isoveljen sinisiin yms. Jos poikalupaus tulee niin toki meinaan silti jotain uutta ostella, ainakin ihan pienimpiä vaatteita tarvitaan lisää.

(.) Tänään oli ensimmäinen sokerirasitus ja voi että miten järkkyä se litku oli :/ Oli muuttunut esikoisen ajalta, nyt ei meinannut millään saada sitä alas. Huomenna sitten täytyy neuvolasta soitella tuloksia. Otatin samalla kilpirauhasen arvot niin tietää täytyykö lääkitystä edelleen nostaa.
Vointi on hyvä ja välillä tulee päiviä ettei uskoisi olevan raskaana. Ensi viikolla onkin sitten seuraava neuvola. Kovasti odottelen että tulisi postissa aikaa sinne rakenneultraan.

Toiveikas84& papu 15+0 POKS :heart:
 
Juli87:lle hirveästi voimia ja tsemppiä täältäkin. Tosi raskas tilanne kyllä koko perheellä ja huoli on varmasti hirveä :(.

Sukupuoli halutaan tietää, jos vaan mahdollista. En osaa selittää, mutta alusta asti on ollut vahvasti poikaolo ja olen superyllättynyt, jos sieltä olisi tulossa tyttö! Mun äidin kanssa tehtiin vähän vanhan kansan taikoja ja ne lupasi myös poikaa ;).

Kotonaolosta mulla ei ole työpaikkaa johon palata hoitovapaalta, koska olen määräaikaisella sopparilla. Alallani on paljon osa-aikatöitä mutta kokopäiväistä ei, siksi tämän hetkinen työpätkä oli lottovoitto. Matalapalkka-alalla ollaan, joten osa-aikaisuus ei taloudellisesti kannata; päivähoitomaksujen jälkeen kouraan jäisi +-0. Eli rauhassa aion olla kotona niin kauan kuin hyvältä tuntuu.

Asiakkaiden kiukuttelua kuunneltu sen verta monta vuotta, että jos ei rahallista kannustinta ole, niin homma itsessään ei ole mitenkään "henkireikä" tai palkitsevaa. Olen muutenkin vähän sitä mieltä, että lapsi on vain hetken pieni ja haluan siitä nauttia kiireettä. Toki voi olla, että vuoden kotonaolon jälkeen tulen mökkihöperöksi ja on ikävä asiakkaiden v*ttuiluakin niin että lähden ilmaiseksi harrastamaan työntekoa ;).

Supistuksia / jotain outoa kouristusta on tuntunut mahassa eilen ja tänään. Säikäytti. Tuntuu siltä, että yhtäkkiä vihlaisee alavatsasta oikealta puolelta mutta se menee hetkessä ohi. On kipeä ja nopea vihlaisu. Mitähän lienee? Tuli aamulla kun olin pesulla vessassa ja töissä lounastauolla, ei liittynyt siis mihinkään rasitukseen. Melkein taituin kaksinkerroin.

16+6 eli huomenna paukkuu!
 
Piula tervetuloa!

Julille voimia. Pidetään peukkuja, että kaikki menee hyvin ja esikoisen vointi paranee nopeasti.

Sukupuoli me ollaan tiedetty jo pari viikkoa, tosin katsotaan pysyykö se samana.

KotonaolostaOlen ollut esikoisen kanssa vajaa 1,5 vuotta kotona. Sen jälkeen olen ollut osa-aikatöissä (keskimäärin 2pv/vk), joten saan viettää paljon aikaa kotona lapsen kanssa. Toisen kohdalla ajattelin olla kotona noin 2 vuotta. Työsuhde loppuu vuoden päästä, joten mieleisen työn löytymisestäkin on kiinni, milloin palaan töihin. Tämä lapsi on hyvin todennäköisesti viimeinen, joten en halua kiirehtiä töihin.

Supistuksia?Mäkin olen miettinyt omia tuntemuksiani. Välillä tuntuu, että ne olis supistuksia, mutta en silti ole täysin varma. Jos makaan selälläni, niin tunnen usein selkeästi missä vauva on ja vauvan liikkeet. Tuntuu epämiellyttävältä, kun vauva nousee "pintaan", mutta koko vatsa ei kovetu. Onko muilla samaa? Olen tuntenut liikkeitä pitkään, mikä mahdollisesti vaikuttaa asiaan. Mies tunsi eilen ensimmäiset potkut :heart: Välillä tuntuu, että vauva yrittää tulla läpi. Jos on kauhea vessahätä, niin silloinkin tuntuu ikävältä. Kävellessä joskus tuntuu kurjalta. Niin tuntui esikoisenkin kohdalla. Hidastaminen auttaa. En silti sanois niitä supistuksiksi, mutta en tiedä. Saan keltarauhashormonia supistuksia estämään, mutta en tiedä, että voiko niitä silti tulla jonkin verran tässä vaiheessa. Olen yrittänyt ottaa rauhallisesti ja se auttaa. Vain yhden varman supistuksen olen bongannut.

Poks 17+0
 
Julille voimia, voi kun olosi paranisi, pelottavalta kuulostaa tuo ettei mikään pysy sisällä. Se jo yksistään vie voimat puhumattakaan raskaasta tilanteestanne. Itse reagoin todella voimakkaasti stressiin, ihan fyysisillä oireilla. Ruokahalu menee ja yökkäyttää. Käy ihmeessä juttelemassa jossain jos sinulla on siihen halua ja mahdollisuus. Joskus vaikeassa elämäntilanteessa auttaa hieman kun saa purkaa tuntojaan ulkopuoliselle ihmiselle.

Piulalle tervetuloa! :wave:

Nallu Minulla oli ihan alkuraskaudesta tuota häpyluun vihlomista ja olin ihan että voi ei, nytkö se jo alkaa mutta se menikin nopeasti ohi ja nyt ei oo ollu pitkiin aikoihin mitään.

Kilu Minulla on myös kohtu vielä monta senttiä navan alapuolella että kai se on ihan normaalia.

HaaveissaPulla Minulla on vähän samanlaiset ajatukset että aion ottaa kyllä tooosi paljon rauhallisemmin tämän toisen kanssa. Esikoisen kanssa tuli juostua kerhoissa pari kertaa viikossa ja siihen vielä päälle äiti-ystävien näkemiset niin nyt varmaan viihdyn paljon enemmän kotona. Kai sitä esikoisen kanssa kaipasi sitten niin paljon (aikuista) seuraa.

Sukupuoli aiotaan mekin kysyä. Toisaalta ois kiva kun se ois yllätys mut kun ei vaan malta olla kysymättä! Jospa vauva päättäiskin pitää sen salassa... :)

Särö 17+6
 
Mulla kohtu tuntuu 2-3cm navan alapuolella, tosin en osaa sitä kunnolla tunnustella. Voi olla siis huono arvio. Pikkunen on millon missäkin, liikkuu tosi paljon paikasta toiseen. Sydänäänet kuuluu yleensä n. 5cm navan alapuolelta.

Julille Tsempit! Pienelle paljon suojelusenkeleitä matkaan :hug:

Supistukset Mietin aikaisemmin onko mulla niitä, mutta pakko kai niiden kovetusten sitä on olla. Tuntuu vaan hieman erilaiselta kuin lopussa, jolloin kohtu oli mulla todella ylhäällä. Ei onneksi satu niin ei tarvi olla huolissaan, välillä kyllä on pakko istua/maata että supistus lakkaa. Nämä "supistukset" tuntuu vähän samalta kuin loppuraskaudessa, jolloin vauva painuu lujaa masua vasten (ihan kuin puskis mahan läpi ulos). En vaan usko tän olevan sitä kun vauva on niin pieni vielä..

Äitiysloma ja kotona olo Mä aion jäädä äitiyslomalle 30 päivää ennen laskettua, se oli joskus helmikuun alussa. Toivon, että voisin olla kotona ainakin 2014 syksyyn asti. Olen tälläkin hetkellä esikoisen (pian 2v) kanssa kotona kotihoidontuella, mutta tän tokan kanssa ei varmaan niin kauan voi kotona olla kuin esikoisen.

kwaidan Jos et enää itse jaksa/halua, eikä ole muita halukkaita. Niin minä voisin tehdä ensi kuun pinon? Käyn täällä kuitenkin lähes päivittäin lukemassa ja kirjoittamassa..
 
Julille ja koko perheelle haleja! Teidän pieni on ilmeisesti sellainen taistelija, että veikkaanpa vaan että tulette hänen sitkeydestään taas yllättymään!

Odotan ensimmäistä, joten supistukset on täydellisen kokematonta osa-aluetta, mutta tänään on ollut sellasia kouristeluja vatsassa, ällöttävä tunne, niinkun maha olis irrallinen pallo ja tuntuu silloin ihankuin joku pumppais siihen ilmaa ja se paisuis. kestää ehkä puol minuuttia tuollainen:eek:

Lantiokipu on alkanut vaivaamaan täällä. Monta viikkoa on tuntu siltä, kuin lantion kuuluis jotenkin naksahtaa, ihankuin se olis hieman sijoiltaan. Nyt sitten on alkanu vasenta puolta/lantio/alaselkä kolottamaan ihan koko ajan. Iltaisin niinkun nytkin se on kamalinta, käveleminen tuntuu pahentavan ja varsinkin salilla rehkiminen. Myös tuntuu säteilevän tuonne pohkeeseen. Onko tää tuttua jollekin?

Viude pistäpä listaa tänne, mitä kaikkea pitää huomioida tossa nimenvaihdossa :LOL: Meillä häät kuukauden päästä, enkä oo jaksanu koko nimiasiaa edes miettiä:ashamed:

Tää lähtis lukemaan vielä tenttiin, blaah.

Masuihin kaikille terkkuja!

Nippatäti ja "paavo" 16+5
 
Eea
Vauvan "työnimi" vaihtui eilen Sulo-Irmeliksi. :) Rakenneultran jälkeen saadaan sit toivottavasti jättää noista toinen pois. Sukupuoli kysytään, mutta sukulaisille ei paljasteta. Niille taidetaan sanoa ettei edes tiedetä.

Kohtu tuntuu tuossa navan tietämillä, noin suunnilleen. Sydänäänet kuitenkin kuuluu aina melko alhaalta. En ole ollut huolissaan asiasta.

Huomenna taas uusi viikko. :)

Eea & Sulo-Irmeli 16+5
 
Eilen illal tuntui mahan päälle asti muutama hento tönäisy :heart:

Nyt on olo vahvistunu siitä että ei kysytä sukupuolta, jo senkin takia kun ihmiset utelee kovasti kun meillä on jo kaksi tyttöä.. ... ..

äitiysloma Yrittäjänä en siis voi olla täysiään lomalla, joitain asioita on vaan pakko hoitaa. Töihin palaan kun oma vointi sallii ja on jaksamista. Joitain iltoja silloin tällöin (?). Riippuu siitäkin saako sijaisen. Mutta oman jaksamisen myötähän se on mentävä. Ihana olis jäädä kodinhoidontuelle loman jälkeen, se tarkoittaisi sitä että tekisin 2-3 iltaa viikossa sitten töitä, kaikkia iltoja ei voi olla pois kun meillä on jo koululainen ja eskarilainen silloin, joten olisi tärkeää olla heillekkkin iltaisin läsnä. No aika näyttää..

16+5
 
emmä tiiä oonks mä tuntenu potkuja.. joskus kuplii, ja eilen oli tosiaan se pieru väärässä paikassa.. :D ehkäpä tuo teki ittelleen vaan isompaa kämppää tuolla.. siltä se lähinnä tuntui.. mä ootan innolla niitä ekoja kunnon potkuja jollon oikeesti tietää et se on nyt sitä kun se vauva potkii.. :) ensikertalaisena kun ei välttämättä ihan pienestä älyä.. välillä tuntuu et onkoha tuol ees ketään.. vaan kaipa siellä on..
 
Juli, kovasti voimia koko perheelle! :hug:

Mulla ei ole hajuakaan missä pienokainen oleskelee tai kohtukaan sijaitsee! Pitää varmaan ruveta tunnustelemaan.. :D

Ehdottomasti kysytään sukupuolta, josko se näkyisi. Mun mies ei meinaa pysyä housuissaa, kun haluis jo tietää. Mutta hänellä on vahva poikaolo, johtuneeko siitä, että hänellä on jo kaksi poikaa ennestään... Itselläni ei ole minkäänlaista oloa..

En vielä kauheasti ole miettinyt lapsen kanssa kotona oloa ja kuinka pitkään sitä voisi olla. Riippuu tilanteesta. Tiedän, että mieskin haluaa jäädä "iltatähtensä" kanssa kotiin joksikin aikaa ja äitini olisi ihan valmis tulemaan hoitamaan vauvaa, kun menemme töihin. ;) Eli vaihtoehtoja piisaa ja katsotaan tilannetta sitten joskus.

Supistuksia tai muita kipuja ei täällä ole, mutta se verenvuotelu (lähinnä pyyhittäessä) on vaivana nyt jo kolmatta viikkoa.. Taitaa tulla uniinkin, kun viimeiset kolme yötä olen nähnyt painajaisia.. Hohhoijaa.. Ja neuvola vasta 1,5 viikon päästä..

Vatsa kasvaa kyllä silmissä, on jo isompi, kuin yhdellä työkaverilla, joka jää marraskuussa äitiyslomalle.. Hui, minkäköhän kokoinen se on sitten loppuvaiheessa?! Mutta paino ei edelleenkään ole noussut ensimmäisen neuvolamittauksen yli, eli sikäli tilanne hyvä!

Ihanainen 14+5
 
Julille hirmuisesti voimia, rankat ajat teillä!

Äitiyslomalle ajattelin jäädä 30 pvä ennen laskettua aikaa, eli tammikkuun lopussa. Mulla on vielä 16 lomapäivää jäljellä, ja suunniteltiin pomon kanssa, että pidän ne jäljellä olevat lomapäivät sitten tammikuussa. Eli periaatteessa jäisin lomalle jo viikko vuoden vaihteen jälkeen.

Lapsen kanssa kotona oloa en ole vielä pahemmin ajatellut. Luulisin, että nyt osaa enemmän nauttia vauva-ajasta kuin esikoisen kanssa. Silloin jotenkin odotti niin kovasti milloin pieni oppii jotain uutta, että pieneistä jutuista ei osannut niin nauttia. Tuskin lähdetään muskareihin tms, en ollut esikoisenkaan kanssa. Olen kyllä ajatellut vauvauintiin menemistä. En vielä tiedä miten kauan aion olla kotona. Riippuu siitä, mitä päätän tehdä sitten äitiysloman jälkeen, yksi vaihtoehto on lähteä opiskelemaan ja toinen etsiä töitä, en vielä tiedä tarkkaan mitä tehdä.

Supistuksia ei ole täällä vielä ollut, siis harjoitussupistuksia, onneksi ei ole oikeitakaan.

Unista näen ihan outoja unia lähes joka yö. Päivän asiat on usein mukana unissa, mutta muuttuneina ja outoina. Välillä näen vauvasta ja peloistani unta, juuri siitä että menetän vauvan.

Kohtu en osaa tunnustella missä se menee, eli en oikeastaan tiedä. Epäilen, että hieman navan alapuolella päätellen siitä missä pikkuisen liikeet tuntuu.

(.) Mies lähti hakemaan poikaansa meille viikonlopuksi. Tänään töitä ja sitten onkin pitkästä aikaa viikonloppuvapaa, yleensä olen joka lauantai töissä.

CandleLight ja toukka 17+5
 
Rakenneultra on meillä 12.11. silloin on rv 20+5. Sukupuolta aiotaan kysyä ja tottahan pienoinen tyttötoive on 3 pojan jälkeen. Poikaan on kuitenkin asennoiduttu ja vauvasta puhutaan poikana :) Esikoinen haluaisi pikkuveljen (mutta ei kuulemma haittaa jos tulee pikkusisko), kuopus taas sanoo että vauva on tyttö. Olen nähnyt yhden synnytysunen, siinä syntyi poikavauva. Ihmettelin hieman kun unessa kaikki meni hyvin. Kuopusta odottaessani näin kauheita synnytysunia, esim. vauvan syntyvän pää irti.

Kotonaolosta en osaa sanoa, en osaa nykyään suunnitella tulevaa. Mutta ainakin 1½ vuotta olen kotona, pitempään jos ei mies halua jäädä välillä koti-isäksi. Alle 2v en laita hoitoon.

Äitiyslomalle jään 50 pv ennen laskettua, koska odotettavissa on varhainen käynnistys, ehtii sitten valmistautua hetken rauhassa.

Vatsa on huomattavan kokoinen :) Hyvänpäiväntututkin uskaltaa jo kyselemättä tulla onnittelemaan... kun sanon lasketun ajan ovat hieman hämmentyneen oloisia :) Painonnousu on silti ollut onneksi maltillista ja toivottavasti sellaisena pysyy, edellisissä raskauksissa kaikissa tullut yli 20 kiloa vaikka syntyneet hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa...

Mieliteoista Nektariinit voi hyvänen aika, voisin syödä kymmeniä päivässä, pakko hakea joka päivä kaupasta lisää :)

Katsu ja hippu 14+2
 
Olen päivittäin käynyt täällä lueskelemassa teidän ihania kirjoituksia:) oma kirjoittaminen on vaan jäänyt.

Julin perheelle paljon enkeleitä teitä suojelemaan ja vahvistamaan!!

Olen suunnitellut että olisin kotona vähintään pari vuotta mielummin kolme.Mutta katsotaan mitkä ovat ajatukset sitten kun olen kotona ollut jo jonkin aikaa. Mulla on taas ihan toisin päin kuin muilla. Toivon etten jumitu kotiin niin paljon kuin esikoisen kanssa:) No varmaan jo ihan esikoisen takiakin tulee enemmän lähdettyä kotoa, kuin silloin yhden vauvelin kanssa.

(.) Pahoinvointi on jo helpottanut, mutta vieläkin noin kerran viikossa oksu voi yllättää jos olen liian väsynyt. Väsymys on vieläkin aikamoista, ysin jälkeen on ihan pakko jo painua pehkuihin. Ja sitten posottelen aamu kasiin asti...Tosin yöt on kyllä levottomia ja usein valvoskelen siinä viiden jälkeen.

Vauvan sukupuoli haluttaisiin tietää etukäteen. Pojalle vaatteita on yllin kyllin valmiina, mutta jos tyttö tulisi niin sitten pääsisin ostoksille;) Molemmissa siis hyvät puolensa;)

Vatsa on pikkuisen jo kasvanut. Taitaa silti olla vielä turvotusta iso osa, koska iltaisin vatsa on paljon isompi kuin aamulla.

Välillä olen tuntevinani vauvan liikkeitä, mutta en ole varma. Esikoisesta tunsin viikolla 18. Siihenhän on minulla vielä aikaa.

Nippatäti kyseli lantiokivuista. Mulla tuntuu myös välillä tuolla vasemmalla ylälantiolla sellaista viiltävää kipua. Tuntuu ettei meinaa vasen jalka kantaa. Muistan että mulla oli esikoisesta ihan samanlaista, ja olinkin ihan paniikissa että paheneeko se raskauden edetessä, mutta itse asiassa se loppui aika lyhyeen. Loppuraskaudesta ei ollut enää sellaista vaivaa.Johtuisikohan lantion "löystymisestä"?

Kettuliini 14+0
 
Alisa84 On vielä auki, miten mies tulee olemaan mukana. Itsellä tällä hetkellä olo, että ei ollenkaan, mutta saa nähdä.

Supistuksista Jotain vatsankovettumista on ollut, mutta ei kivuliaita, onneksi. Keskimmäisestä annettiin "varoitus" ennenaikaisuudesta, mutta toisin kävi.

Neuvolakäynti Eilen oli neuvola ja kaikki edelleen ok, verenpaine ja pissa ok. Painoa oli tullut nyt n. 500 g/viikko, edellisellä kerralla oli miinusta. Alkaa tuo masu niin kasvaa :) Hemoglobiini oli 110 ja sanoikin että jos olo menee huonoksi tai väsyneeksi, aloittaa rautakuuri heti, muussa tapauksessa viikon 20 jälkeen. Sydänäänet löytyi helposti molemmilta, toinen oli 140-145 paikkeilla ja toinen 135-140... Seuraava kerta on sitten se lääkäriultra n. kolmen viikon päästä ja lokakuun lopulla neuvola, jossa katotaan kelan paperit.

Vauvan vaatteita sain eilen pinon ja tuolla niitä nyt pyykkinarulla kuivuu, hassua :)

SoonFab ja kaverit 17+3
 
Kävin ostamassa rintarepun kun sain 7 eurolla vaan. Ei se nyt ihan uudenveronen tietenkään ole ku kirppikseltä, mut oli pakko ostaa. Vaikken viittis vielä tässä vaiheessa oikein mitään ostella.. Kai tollasetki olis hyvä ostaa uutena mutku olen miettiny et meneekö oma selkä paskaks vauvaa kannellessa (kun oon niin lyhyt) nii nyt ei oo ainakaa reppuun tuhlattu omaisuuksia.


Mulla oli muuten sokerirasitus toissapäivänä ja joku täällä tais sanoa sitä litkua kamalaks. Ei musta kyllä yhtää kamala ollu vaik sitä vähä mietinki et onkoha miten kamala. Lähinnä tuli limska mieleen tosin kylmempää olis saanu olla. Nopeesti sain juotua. Pahin oli kyllä se kolmas verikoe, ei mulla ne aiemmat sattuneet ja varsinkaa eka ei tuntunu missää mut se kolmas sattu, revin käden pois ja sain neulasta haavan. Sanoin sitte että jos toisesta kädestä sen kolmannen ottais.

Omppis ja papu 17+3
 

Yhteistyössä