Maaliskuun mussukat 2011 *Marraskuussa*

Mä en ole huomannut muistissa mitään erikoista, mutta hyvä tietää että se kuuluu asiaan jos tulee jotain muistiongelmia :D

Suonenvedoista kyselty. Magnesium tosiaan voi auttaa. Ja itelle auttanut tukisukat ja se kun pitää jalat yöllä lämpiminä, esim. säärystimet tai villasukat :) Ne vedot on kyllä ihan kauheita.

Maitoa ei ole rinnoista tulla, vaikka oonkin yrittänyt katella jos tulis :eek: Mä muistan sellasen jutun, että äidiltä tuli rinnoista maitoa kun mä olin muutaman vuoden ikäinen, kumminkin sen ikäinen että muistan asian. En tiedä miksi, äiti ei ole raskaanakaan ollut silloin eikä hän ole muakaan pystynyt aikoinaan imettämään. Jouduin itse vajaan vrk:n ikäisenä teholle kun lapsivettä oli mennyt henkeen ja hengitys huonoa, ja olin ollut siellä jonkun aikaa ja äitiä ei oltu otettu mukaan. Eri sairaaloissa siis olimme. Imetys ei jotenkin ollut lähtenyt sitten käyntiin.
Tuolla reissulla mulla on imetty keuhkoista vettä ja se pieni reikä on vieläkin solisluiden välissä ja aiheuttaa välillä harmia. Se kun saattaa välillä tulehtua ja sieltä tulee mätää tai jotakin. Se ei mene koskaan kokonaan umpeen se reikä..

Koirista minä en ymmärrä mitään enkä niistä liiemmin pidäkään. Isot koirat on ok mutta pienet on lähinnä ärsyttäviä. Enempi oon kissaihmisiä mut tottumis- ja mielipidejuttujahan nää on :) Kyllä harmittaa kun nyt ei ole kissaa, haluaisin kovasti mutten taida nyt kumminkaan ottaa. Kattoo sitten kun lapsi on isompi. Mun äidillä on kissa ja mummolla kaksi, niissä saa lapsukainen aluksi tutustua kissoihin. Itse en nyt ota vastuksille kun en tiedä kauanko tässäkin tulee asuttua jne. Kenelläkään tuttavalla ei taida koiraa olla.. perhepiirissäkin tosiaan kissoja vaan, sukupolvittain näyttää kissainnostus menevän :D
Hevosharrastus oli aikoinaan mulle se tärkein, mutta jäi jonnekin muutamia vuosia sitten. Teini-iässä kulutin aikani talleilla. Omaa kopukkaa ei ole koskaan ollut, hoitohevosia ja vuokrahevosia kylläkin. Ratsastamassa tykkäisin kyllä käydä, mutta täällä on vain yksi talli joka on sikakallis ja mua ei kiinnostas hirveästi kiertää maneesissa vaan kehää.

Mä kuuntelen paljon musiikkia, saa nähdä tuleeko lapsesta musikaalinen. Itse olisin lapsena halunnut aina johonkin soittotunneille, mutta ei meillä ollut rahaa. Myöhemmin oon ite opetellut syntikkaa soittamaan kun kerran sain sellaisen lahjaksi, olin tosi otettu. Eihän se sama asia ole kuin tunneilla käydä mut kumminkin. Kuoroissa olen laulanut ja ottanut myös yksinlaulutunteja ja aion laulaa lapsellekin paljon. Aika hauska kuunnella kun vanhemmat on nauhoittaneet mun laulua kun oon 2v, ja ihan nuotilleen menee, se jonkun Frimanin laulamat Linnut. "Linnut lentäkää pohjoiseen, mun teitä ikävä on ja sydäntä paleltaa. Linnut tehkää pesä sydämeen ja sulattakaa tämä routainen maa" tai jotenkin noin se menee :D Hyvän kuuloista kun ässä ja ärrä ei tuu vielä oikein :D Ja en mä koskaan ole suuremmin lastenlauluja kuunnellut, iskelmää meillä kuunneltiin. Vaikka ite sanonkin niin osaan ihan hulluna kappaleita ulkoa ja ne jää heti tosi hyvin mieleen. Mua on kehotettu useasti menemään Biisikärpäseen mutta arvatkaa meenkö, en todellakaan. Siellä kameroiden edessä olis ihan lukossa ja nolais vaan ittensä.

Iästä Sillon alkaa ainakin olemaan jo liian vanha kun vaihdevuodet alkaa (tosin ei joku 12v jolla kuukautiset alkaa, ole mun mielestä vielä sopivan ikäinen äidiksi). Ja varmaan tuo 60v on hoidoilla saanut lapsen ja on mun mielestä jo liian vanha. Ei sillä tapaa liian vanha huolehtimaan, mutta on jo 70v kun lapsi on 10v, ja ei välttämättä eläkään enää kun lapsi on parikymppinen. No joo en elä välttämättä itsekään, ei sitä tiedä koskaan, mutta tajuatte varmaan mitä tarkoitan.
Mulla itellä varmaan alkaa vaihdevuodet aika aikaisin, ainakin äidillä ja mummulla on alkanut vähän päälle nelikymppisenä.

No nyt mä en jouda höpöttään enempää, pitää tehdä vielä kaikenlaista ennen töihin lähtöä!

Eiku ehkäisystä piti vielä. En tiedä otanko mitään, en kai mä tule seksiä harrastamaankaan kun ei miestä ole ja tuskin tulee mitään yhden yön säätöjäkään hommattua. Ja jos joskus tulee niin.. en varmaan uskalla enää kyllä miehiin päin edes kattoa :D Eli ei ehkä ehkäisy ole mun kohdalla ajankohtainen. Kondomia nyt muutenkin pitää käyttää kun vieraan kanssa on, mutta on TODELLAKIN tullut huomattua että siihen ei ole luottaminen, kuten ei mihinkään muuhunkaan ehkäisyyn..

LD + Pikkunen 22+1
 
Viimeksi muokattu:
Myymimamma: Sama täällä, omasta mielestä tää vatta ei kuitenkaan enää mitenkää kovin pieneltä tunnu.. Mutta onneksi nyt ku on lukenu näitä juttuja täällä keskustelupalstalla niin on saanu hieman mielen rauhoittumaan. Ja kyllähän tämä pienokainen tuolla masussa tosiaan velloo siihen malliin tänä aamunakin että kyllä se siellä ainakin elossa on :D
Ja sun yksäriinkin vastasin taas :)

Tosiaan neuvolan soitin aamulla ja sain siihen ultraan ens viikon maanantaille ajan (meiän neuvolassa kun ei oo ultraaja paikalla kun vain maanantaisin...). Tuleepahan 2 kärpästä samalla iskulla sitten, klo 8 on sokerirasitukseen aika ja klo 8.30 on sitten tuo ultra aika ja sit ton ultran jälkeen saa taas mennä oottelemaan sokerirasituksen verikokeiden ottoa.. Sekin oli nyt kuulemma muuttunut että sitä ei enää oteta sormenpäästä sitä näytettä vaan niinku tavallisesti tuosta taipeesta... Onneks ei oo piikkikammoa sinänsä ku 3 kertaa joutuvat pistää.. :p

Sasuma
 
tiinelli mä nostan kyllä hattua että vielä ratsaille nouset.. tietysti kun sen on säännöllisesti tehnyt tähänki saakka niin kevyesti varmaan hyppäset, mua lähinnä huvittaa ajatusleikki jos ITSE alkaisin tän vattan kanssa kammeta hepan selkään :D
Tiedän yhden joka ratsasti vielä oisko ollu kolme viikkoa ennen laskettua aikaa... näin kun ei vuosiin ole hevosten kanssa touhunnut niin en varmaan ite uskaltais, mut en kyllä yhtään ihmettele , että sulla se onnistuu. Hevoset on hieno henkireikä elämässä ratsailla tai ilman :heart: ja kokemus tekee varmuuden :) lykkyä siis jatkossa heppailulle, ehkä mäkin joskus vielä ;)

koirista heh kyllä ne puhuttaa aina... olipa yks kaveri kun mulle sanoikin tän tämänhetkisen hommattuani, että miks sä aina otat jonkun ison rotuisen???
niin... no miksikäs en :) tottahan se on etä isompi syö enemmän, ulostaa enemmän ja tarvii liikuntaa enemmän. mut se on mun juttu. niin, tai oikeestaan meidän molempien juttu miehen kanssa. ja näin oon kyl huomannu et kun sillä on ympärillä ihmisiä ketä siitä välittää, ei ole mitään ongelmiakaan :)
Se on hienoo et on muitakin isojen haukkujen omistajia :) ja myös niitä pikkukoirien omistajia :) kaikkia ei tosin voi leimata huonoiksi koiranpitäjiksikään :)
kissatkin on ihania, mullahan ois kyllä vaikka eläintarha jos vaan tilat ja varat riittäis :)

suonenveto no mä oon niin viluinen et mä nukun lähes aina villasukat jalassa :D mut tarttis vissii ne tukisukat antaa olla ympäri vuorokauden sitte jos kert se auttais... nii ja apteekkiin mars et saa sen magnesieumin :)

koirasta vielä sellanen piirre tässä mun uroksessa on nyt toistunut, et kaverin uroskoira kun tulee mun lähelle tai yrittää hypätä mua vasten, niin oma koira ajaa haukkuen ja muristen sen pois ja oikeen mua suojellen :) aika kiva huomata, että mahtaako se vaistota vauvan ja kokea et hänen tehtävänään sit on meidän suojeleminen :)
Eikä kyllä tule ihan kuka vaan ovesta sisään, meteli on sen verran kova, että moni sanonu et on käyny ovella, mut onneks ovi on lukossa ettei koira pääse sieltä.. juu, vaan sit jos oven avaa, niin poika on heti valmiina hellytyksille ja huomiolle, et se siitä :D pääasia et ilmottaa jos vieraita on lähistöllä :)

piikkikammo no juu ei oo täälläkään, monesti katon kun ottavat näytettä. toiset on tässä herkempiä, kuten yks tuttu et pyörtyy ressu joka kerran, ei sellasta kellekään toivo...

palsta ite kans en koe ottavani henkilökohtasesti toisten kirjottamia, eihän kukaan sormi pystyssä toiselle mitään täällä sano. kokemuksia vertaillaan ja yhet tekee yhellä tavalla ja toiset toisella tavalla. silloin kun siitä tupakoinnista oli kauhea haloo, niin joillekin se oli aihe josta kauheana puollettiin polttamista ja tuli tiukkaa tekstiä et mitäs se kelleen kuuluu.... Mielipiteitä tulee, ja näitä on kiva lukea kun voi napsia ideoita toisilta joissakin tapauksissa. Mutta juu ei muuta lisättävää kun et keskustelua kehiin vaan :)

päänsärky siis sitä on ajoittain, nyt mullakin jo toista päivää. kurjaa kyllä, mutta voi kyl johtua niska-hartia-seudustakin...
ite koitan olla ilman särkylääkkeitä,mutta pakko on joku nappula huiviin heittää jos ihan kamalaksi olo menee.

vauvan vaatteiden pesu ja huuhteluaineen käyttö hei pian tulee äitiyspakkaukset koteihin ja mitäs mieltä ootte huuhteluaineen käytöstä vauvan vaatteisiin,ja pesettekö vauvan pyykin erikseen muiden perheenjäsenten pyykistä?? kummankin aiemman lapsen kohdalla neuvolasta kehotettu et ei huuhteluainetta, mut nyt kun on monta vuotta väliä niin mikä mahtaa nyky-suositus olla,kun on niin paljon kaikkia sensitive-tuotteitakin, ettei ne vahvat pesuaineet sun muut mömmöt vauvan ihoa ala ärsyttämään... nii, et kertokaas tuosta :)
Kun kyl se huuhteluaine ne vaatteet pehmeemmiks tekee, ni luulis pienen mukavampi ollakin pehmeämmissä tamineissa :) ja taisin ekan kohdalla pestä pienen pyykin erikseen muista jonkin aikaa, mut nyt oon miettiny, et onko se oikeestaan tarpeen, kun muutenkin kontakti tulee muihin läheisiin olemaan, ja jos pesee vaikka 60 asteessa ni luulis siinä sit jo pöpötkin lähtevän huuhteluveden mukana, jos tää vaik ois se pohja-ajatus :D ääh miten vaan vaikeammin oli selitetty taas, toivottavasti ees joku nappas juonesta kiinni :D
 
Vaatteiden pesu... Mä en ole enää aikoihin käyttänyt huuhteluainetta. Käytän omoa, nestemäisenä. Ja vauvanvaatteet on tapana silittää oikealta ja nurjalta puolelta ja lakanat myös. Jotain pari kuukautta viimeksi muistaakseni. Muuten meillä ei silitellä mitään mitä pestään. Tai no joskus jtn ryppysiä juhlapaitoja (lähinnä pojan) voidaan silittää. Eikä meillä ole myöskään mankelia.
 
Heips!

Muistista: On huonontunut joo... eilenkin mies naureskeli, kun aloitin lauseen "missähän se..." ja sit tökkäs. En enää muistanut, mitä olin kysymässä saatika etsimässä :D

Maidosta: Mulla ei oo yhdessäkään aiemmassa raskaudessa tullut odotusaikana maitoa, eikä sitä ole näkynyt nytkään. Synnärillä on sit noussut aina eka yönä oikein pakkaamalla maito tisseihin. Ja auts, kun se tekee kipeää! On siis varsin yksilöllistä tämäkin :)

Huuhteluaineesta: Mulle ei oo ikinä neuvolassa sanottu, et ei sais käyttää huuhteluainetta :O Ja aina oon niitä käyttänyt, toki herkemmästä päästä. Onneks ei oo vauvoille mitään tullut - mitenkähän tää on päässy multa lipsahtamaan ohi... höh! No, itse asiassa aion kyllä varmaan käyttää tulevankin kohdalla, kun tulee siitä pehmeämpi pyykki. Etenkään, kun ei ehdi kaikkia vaatteita silittämään. Ja ihan oon muiden vaatteiden seassa pessyt vauvankin pyykin.

Nyt olis hyvät neuvot tarpeen tuohon ummetukseen. Mikä olis semmoinen hyvä, reseptivapaa (eikä pahanmakuinen) ummetuslääke, kun ei tuo eilisiltana syöty luumupussillinenkaan tuonut toivottua tulosta? Alkaa pikkuisen olla jo täys olo :D

Muutoin olossa ei isompia muutoksia, eteenpäin päivä kerrallaan ja kohta on jo maaliskuu!

lalli ja pikkuprinsessa rv 22+3
 
onko mielipidettä sit et tekeekö nestemäinen pesuaine pehmeämmän pyykin kun jauhe??? kun oon niin jämähtäny noihin pulvereihin.........

ja juu, silitinpä muuten minäkin esikoiselle ja vissii hiukan toisellekin mut kyl jäi silitykset kun vilkas arki kahden pienen kans alkoi :D öööööö, eikä tule tänä päivänäkään silitettyä edes noita lakanoita, se mankeli vois kyllä lakanoihin olla helpottava..ONKOS KELLÄÄN MANKELI-KOKEMUKSIA :D tänään on tiedonhaluinen päivä ;)
 
ummetus no muuten kehottaisin pellavansiemen-liman ottamaan aamuisin, mut sitäkään ei odottajille suositella... entä luumumehu???? viime viikolla rouskutin porkkanoita vissii 6-7 päivässä ja se kyllä sai vatsan toimimaan vaik ei ummetus vaivaa kyl. siinä ohella muutama satsuma ni jo pääs vessaan muutenkin ku aamukahvin jälkeen :D muuta vippas-konstia ei nyt tule mieleen, tietty vettähän kannattaa paljon juoda,mut ei se paljoo auta pissal juosta jos ei isompaan ongelmaan ratkaisua tuo... tsemppiä!!
 
Vauvan pyykit aion pestä tälläkin kertaa muitten pyykkien joukossa, samoissa "lioissahan" se vauva pyörii ku isommatkin eli tarkotan siis lattialla oloa ja niin päin pois, niin miksei niitä sitten myös pesis kaikkia yhdessä. Pesuaine on muutenkin hajusteetonta, että siihen ei tuu muutosta ja huuhteluainetta en käytä, koska oon kattonu sen tarpeettomaks. Pyykki on pelkällä pesuaineellakin yhtä pehmosta varsinkin kuivausrummun jäljiltä, että hyvin on pärjätty ilmankin! Silitä en muuta ku pakolliset juhlavaatteet, homma sinänsä ei oo vastenmielistä, mutta missä hemmetin välissä mä tekisin senkin vielä?!

Muisti meni esikoisen syntymän jälkeen ihan kokonaan :ashamed::D oli ihan kauheeta ku ei muistanu mitä piti tehdä tai mihin mennä tai mitä lähti hakemaan tai mihin oli vaikka avaimet jättäny! Muistan, ku monesti soitin jopa äitilleni, että tietääks se, mihin mä oon voinu kotiavaimet tunkea :LOL: autto varmaan tosi paljon soittaminen, mutta saipahan nauraa jonkun kanssa surkeelle tilanteelle!

Maitoa tuli esikoisesta himppasen jo odotusaikana, pojista ei muistaakseni niinkään....nyt on päivittäin jotain pientä ilmaantunu, mutta ei siittä sentään paita onneksi kastu.

vattihattu rv 22+1
 
flower again ja pyykistä vielä Mä en ainakaan ole huomannut, että pyykit olisivat kovia ja kuivaan pyykit narulla. Lähinnä miksi en käytä jauhetta on se, että mun mielestä se jää pyykkeihin jollei käytä huuhteluainetta.
 
Hei kaikille!
Nyt tulee tosi omanapaista tekstiä :ashamed:
Eli tänään oli kontrolliultra ja nyt lapsiveden määrä on normaali!!! Poika myös kasvanu hyvin, vastaa viikkojaan ja painoakin olis 503g. Olo on onnellinen mutta myös uupunut. neljä viikkoa sitten vedet meni ja sen jälkeen oon itkeny litratolkulla ja stressi on hiponut taivaita.
Istukka edelleen etinen eikä kuulemma näytä sieltä lääkärin arvelun mukaan nousevan, joten verenvuotoja, kontrolleja, seksikielto ja suunniteltu sektio odotettavissa. Mutta toi nyt tuntuu niiiiin pieneltä kun saan ens viikolla mennä tavalliseen neuvolaan ja jatkaa vauvan odotusta. :heart:
Urholiina ja pikku-ukko 21+5
 
Pesuaineista Siis en minäkään ole koskaan kuulutkaan ettei sais huuhteluainetta käyttää. Ihan muitten pyykkien joukossa on pojan vaatteet pesty ihan syntymästä asti ja todella hyvä iho on tuolla ollut. Ei siis olla oikeen juuri koskaan käytetty talkkeja / öljyjä / rasvoja kun iho on ollut joka paikasta kirjaimellisestikkin kuin vauvan pylly :LOL: Henkilökohtaisesti uskon että jos lasta ei pienestä asti ns.altista erinlaisille asioille niin ne lapset vasta allergisia ovatkin. Niinhän sanotaan että lapsiperheessä tulisi olla koira / kissa niin ei tulisi lemmikki allergioita. Ja aina pikkasen mielummin pölystä kun ylisiistiä. (Ei tuota suuria vaikeuksia, hahhaaha..)
Pesuaineena itse tykkään käyttää mielummin nestemäistä sen takia kun tuttuni opiskeli siivousalaa ja kertoi että niillä oli koulussa käyty sitä että tuo pulveri jättää paljon enemmän jäämiä pyykkeihin ja pesee epätasaisemmin. No paskat varmaan niin mikroskooppista hommaa tuollaiset tutkimukset mutta jotenkin nää kädet poimivat tuon tiedon jälkeen aina nestemäisen pullon kaupasta :LOL: Muutenkin todella hyvän tuoksuisia ja tuntuisia pyykit ovat kyllä olleet nestemmäiseen vaihtamisen jälkeen eivät ole enään sellaisia ns.korppuja. Täältä siis täydet suositukset.
 
Pääsin eilen sairaalasta kotiin. Vuodelepoa tosin kotonakin sen mitä pystyy. Kissakolmikko tosin juoksuttaa ja kiusaa sen mitä ehtii, kun huomaavat että minun pitäisi levätä :D Vointi on iha ok. Supisteluja tms. ei onneksi ole. Vauva painoi eilen melkein 800g. On ilmeisesti viikkoihin nähden tosi iso mutta lääkäri oli sitä mieltä, että tässä vaiheessa ollaan vaan iloisia siitä, että kasvaa koko aika hurjaa vauhtia. Mitään ei mielellään saa tehdä mitä ei ole pakko, joten odottelen miestä kotiin - Jos vaikka ruokaa saisi :D

Ikä juttuun: Minä olen lapsen syntyessä 21v enkä koe olevani liian nuori. Nuori toki mutta en kuitenkaan mikään teini enää ja se onkin se mitä me halutaan - Lapset nuorina. En omalla kohdalla osaisi kuvitella odottavani enää lähemmäs 40-vuotiaana. Joku ehkä kauhistuu, kun kerron että ehdittiin vuoden verran käydä lapsettomuushoidoissa ja olemaan ehkäisyttä sitä ennen pari vuotta. Meillä tosin se tilanne, että tiedettiin miehen suvussa olevan lapsettomuutta joten ajateltiin, että vauva on tervetullut koska vaan. Olemme mieheni kanssa molemmat rauhallisia koti hiiriä. Harvoin edes kavereitani tapaan. Kotona vaan on niin kiva olla. Tosin tykkään kierrellä kaupoissa ja käydä milloin missäkin mutta baarit eivät ole minua varten. En ole käynyt koskaan ja ajatuskin lähinnä ahdistaa. alkoholi ei meidän elämään kuulu millään tavalla. Meillä ei ole pahemmin tukiverkkoja, joten itse lapsi hoidetaan. kyllähän se helpottaisi, jos olisi. Se on niin henkilökohtainen asia, että milloin on oikea ikä saada lapsia. Pääasia, että on siihen valmis! :)

Marrr + prinsessa 25+0
 
Heipsan!

Täällä on siivouspäivä ---> toiset siivoaa ja minä käskytän kun lääkäri kielsi siivouksen minulta supistusten takia : /

Urholiinalla ihania uutisia :heart: Nyt nautit vaan sitten masun kasvatuksesta!

Ja ihana että marrr on myös päässyt kotiin lepäilemään :heart:

Pyykit pesen nestemäisellä pesuaineella, ja huuhteluainettakin tykkään käyttää, vauvojen synnyttyä on vaihdettu aineet vaan sensitive-tuotteisiin aina. Eikä ole iho-ongelmia, tai no pojalla on talvisin hippasen atopiaan taipuvainen iho, kesällä ei mitään joten en yhdistä pesuaineisiin tuota...

Eilen pyörähdettiin kaupassa pojan sairaalakontrollin jälkeen, ja ai että olen iloinen, löysin tooosi monelle läheiselle joululahjat jo :) Rahaa kyllä paloi ihan kiitettävästi :ashamed: Onneksi tulee veronpalautukset ennen seuraavaa palkkaa...

Meillä on tosi lähellä mummola ja he ottaisivat poikaa mielellään paljonkin yökylään... Mutta aika harvoin kuitenkaan on yötä, mie en jotenkin koe tarvitsevani "lepoa" hänestä tai vapaata, riittää hyvin illat kun poika on nukkumassa... Pienempänä poika oli enemmänkin yökylässä, kun mie jouduin infektiokierteisen tytön kanssa olemaan paljon sairaalassa :( Mutta kyllä meillä on joskus ollut lapset hoidossa ihan senkin takia että ollaan käyty baarissa jollain keikalla tai festareilla, ja ihan hyvillä mielein olen ollut :D Ja onhan se ihana välillä käydä jossain miehenkin kanssa kaksistaan, tai olla ihan vaan rauhassa kotona :heart:

Mie olin 22v kun poika syntyi, ja juuri täyttänyt 24 kun tyttö syntyi. Nyt sitten olen 29v. (ensi viikolla täytän :) ) kun vauva syntyy, ja kyllä kaikki iät on olleet ihan hyviä vauvan tulla :) Jokainen tyylillään, mikäpä minä olen arvostelemaan, milloin kukakin on valmis äidiksi...

Maitoa ei vielä tule, mutta välillä kyllä kihelmöi rintoja samalla tavalla kuin maidon noustessa :confused: Hyvin on kyllä imetys onnistunut molemmilla aiemmillakin kerroilla vaikka maitoa on alkanut tullakin vasta synnytyksen jälkeen. Tai no, tyttö kun syntyi, niin ei maidon tulo ollut vielä loppunutkaan kun oli sen verran lyhyt aika siitä kun lopetin pojan imetyksen :whistle:

Tarttiskohan sitä alkaa arpoa mitä ruokaa taikoisi tänään...

Teto ja Kasperi rokkitähti rv 23+3 :heart:
 
Onne hyvistä ultra uutisista niitä saaneille.
Joillakin näyttää olevan myös komea vauva maha. omanikin on iso, mut pullamasua paljon mukana.

Marrille paljon onnea kotio pääsyn johdosta.


Ehkäisystä Muutamalta olen kuullut, että on ollut ongelmia ihon alle laitetun kapselin jälkeen. Yli vuoteen ei ole tullut kuukautisia ja ollut vaikea saada hormooni toiminta uudestaan käyntiin, kun lasta ovat halunneet. Tosin muuten ovat pitäneet kovasti. Vähän haittavaikutuksia ja helppo käyttää. Tietenkään ei vaikuta kaikilla samoin tavoin. Itse haluisin minipillerit, kun tottunut lääkkeitä paljon napsimaan ja aika pian haluun lähteä perään toista lasta yrittämään. Olen jopa harkinnut, etten ottaisi mitään ehkäsyä synnytyksen jälkeen. Nyt kun reitti saatu auki, niin käyttöön vaan. Mut tuskimpa niin hyvä onni käy.

Tukiverkko Mulla on onneksi molemmat mummolat lähellä, sekä sisaruksia. Ystäviä unohtamatta. Sekä omat isovanhemmat, mut tuskimpa heistä enään lapsen vahdiksi ole. itsellä luottavainen olo, et apua saa kun pyytää.

Nyt ideaparkkiin humputteleen ja katsastaan vauva pop.

sane & toivo rv 23+4
 
Keskustelusta... Jos sitä ei olisi niin tylsää täällä olisi palstailla! En mä rehellisesti ole kiinnostunut hempoista ja mitoista tai siitä onko pissa ollut kenelläkin puhdas jne. Kyllä luen mieluummin mielipiderikasta keskustelua vaikka kaikki muut ajattelisi eri tavalla kuin itse ajattelen! Koskee ne sitten eläimiä, lastenhoitoa, tarvikkeita tai vaikka elämäntapoja :).

Pesuaineet niin nuo nestemäisethän säästää konetta. Nekin kannattaa laittaa pesupalloon eikä sinne lokerikkoon. Pidemmän päälle pesukone kestää paremmin, puhtaampana ja pesutulokset säilyy. Meillä pestään pelkästään omo pikkujätillä kun kaikki muu saa mut kutisemaan tai hajut etoo. Huuhteluaineita ei käytetä kun nekin aiheuttaa saman reaktion eikä oikeastaan niitä tarvitse. Joka koneelliseen laitan vanishia 1/4 mitallisen ja kaikki tahrat on pojan vaatteista lähteneet. (Ja mä olen tarkka tahroista... Tahra -> vaate pois).
Pesukone kannattaa myös välillä puhdistaa sitruunahapolla.

Ehkäisy... Aion pyytää sterilisaation kun täällä sen saattaa saada samalle reissulle kun synnyttää. Kätilöllekin voi mainita tikatessa et kiristää extraa jos tarpeelliseksi näkee... Tulee sit hoidettua kaks kärpästä yhdellä iskulla ja kaikki alapäähommat kerralla kuntoon :LOL:
 
Ultra kuulumisia: Siellä se pieni myllersi ja kaikki oli hyvin :heart: Verenvuotojen syyksi paljastui istukka joka on kohdunsuun edessä mutta kätilö arveli että se kyllä nousee pois eestä. viikolla 28 on uus ultra missä varmistetaan vaan istukan paikka. Sukupuolta ei saatu selville kun vaavi piilotteli ja hyöri niin kovasti tieltä pois :). Painoa pienellä 377g.
Tuli jotenkin niin hyvä ja helpottunut olo kun nyt tietää taas kaiken olevan hyvin :heart:

Minttis ja muru 20+6
 
Hei! Pakko oli tulla vilkuileen taas tänne pinoon!!!
Tässä pinossa kun olisin niin olis jo pitkällä...
Mutta nyt olen taas pääsyt tänne odotuspuolelle ja la olisi heinäkuussa!

Ihana että porukkaa on täällä pysynyt paljon!!!
Saisinko pyytää päivittäjää lisäämään tuon minunkin nimimerkin tuonne surun kohdanneisiin.. Täällä kun aluksi aika ahkeraan kirjoittelin niin olis mukava jos se mainittais tossa...

Hyviä vointeja kaikille loppuun asti!!!
 
vartin päästä pitäs töihin lähtä,mut pikasesti kommentoin...
meillä varmaan mennään kumien kans synnytyksen jälkeen. mulle ei käy pillerit tai muut jotka menee verenkiertoon.

tuki verkkoo mulla ei oo täällä. äiti asuu 400 kilometrin pääs ja tääl on muutama hyvä kaveri vaan. kaik jäi sillon kun muutin. mut en mä ny muutenkaan missään käy. ainoostaan ratsastuksen kans varmaan saa miettii minne juniori siks aikaa.

mulla maito nousee vasta synnärillä,mut sit sitä tuleeki :D

ny pitää äksään vaihtaa vaatteet ja kiirustaa ompelun salaiseen maailmaan :)

tombatar ja juniori 22+2
 
vaavimasu onnea kovasti heinäkuuta silmällä pitäen :heart: paljon meitä täällä on, vaikka muutama kokenut kamaluuksiakin :(

ketutuksen ketutus ei tänään oo vissiin mun päivä.... koira herätti yrjöämisellään viittä ennen, sitten ku pääsin takas sänkyy, neiti oli nähny pahaa unta ja sitä sitte pohdittiin hetki.. totesin et juu, tää yö tais sit olla tässä... sit pojan fillarin jarru temppuili eikä auttanu kun viedä autolla, tytön fillarin lukko hajos ja autoiluks meni sit tää päivä...... mitäs muuta, en ees uskalla ajatella mitä seuraavaks tapahtuu...
Hermo soikeena ja sit tarvii lapsille koittaa näyttää et äh pikku päähän ottaminen ei vaikuta päivään, keep smile ja sillee :D
Mut nyt kun talo on tyhjä, on hyvä vaan huokaista.... jotkut päivät vaan jo alkaessaan näyttää menevän kaikilta osin päin mäntyjä... MURRRRRR,,,,,

ja poksista vaan: 24 viikkoa ja nolla päivää.......
 
Heido!

Minttikselle onnea kivoista ultrakuulumisista! :flower:

Vaavimasulle onnea myös odotukseen! :flower:

meni täälläkin ihan persiilleen. Mä en tiedä mikä nyt on, kun olen niin hyvin yöt nukkunut, mutta nyt alkaa mennä tosi katkonaisiksi. Kuopuksella on kauhee yskä, joka kyllä myös valvottaa ja mun vasenta kylkee on alkanut särkemään. En oikeen tiedä miksi se särkee, jotenkaan en pysty nyt sillä kyljellä enää nukkumaan ollenkaan.

Pesuaineista käytän ihan vaan pulveria. Nyt voin käyttää mitä ainetta millonkin, kun kukaan meistä ei ole mikään herkkäihoinen, mutta vauvalle yleensä oon käyttänyt LV:tä tai jotain muuta herkkäihoisille käyvää. Huuhteluainetta en käytä. Vauvan vaatteet oon pessyt erikseen (jossain vaiheessa sitten kyllästyn ja alan peseen kaikkien vaatteet samassa koneellisissa ) ja 60 asteessa, muiden voin pestä 40. Tosta vanishista : meillä mies on kauheesti sitä vastaan, sanoo että ihan hirveetä myrkkyä on. No en oo sitten hänen mieliksi sitä käyttänyt.

Silitän muksujen vaatteet, joskus omatkin jos tarvitsee. On paljon nykyään jo vaatteita, jotka ei pesussa edes ryppyynny. Mulle on silleen tärkeetä, että muksuilla on siistit vaatteet, kotona voivat mun puolesta kulkee vähän huonommissakin, mutta jos ihmisten ilmoille mennään, niin yleensä laitan kyllä siistit vaatteet. Lakanoita en tod silitä!! PLääh, kuka niitä jaksaa silittää ? Mankelista täälläkin haaveillaan, sillä menis kivasti noi isot pyykit.

Maidosta aloin eilen oikeen miettimään, että mikäköhän nyt tosiaan on kun tulee jo (ei nyt varsinaisesti maitoa, vaan on sellasta kirkasta nestettä, jos puristaa niin voi olla vähän kellertävääkin ) , mutta siis esikoisen ja kuopuksen välillä 4 v, ja nyt vaan 2v, + että imetin kuopusta osittain vielä melkeen puolentoistavuoden iässä joten tuolla voi olla tosiaan vaikutusta asiaan. Mullahan on maitoa aina ennen tullut ihan hyvin, mutta ei kyllä tässä vaiheessa vielä vaan synnytyksen jälkeen. Onko kellään käynyt niin, että mennyt imetys hyvin vaikka ekan lapsen kanssa mutta ei onnistunutkaan toisen kanssa? Varmaan aika harvinaista näin päin...

Musikaalisuudesta mä oon kanssa kuunnellut aina paljon musiikkia odotusaikana, ja lapset onkin omasta mielestä tod. musikaalisia. Molemmat oon laittanut kaksivuotiaina musiikkiopistoon ja esikoinen soittaa tosiaan nyt pianoa siellä. Itse en oo kauheen musikaalinen, en osaa mitään esim. soittaa. Numerot on aina olleet jotain kasin pintaan koulussa, keskiverto.

Muutenkin haluun tarjota lapsilleni mahdollisuuden HARRASTAA, siis mitä haluavat kokeilla, niin oon yrittänyt siihen löytää seuran ja muuta. Olisin itse halunnut pienenä, että ois enemmän kannustettu harrastamaan esim. urheilua enemmän ja silleen panostamaan siihen.

Mindi83 21+3
 

Yhteistyössä