Maaliskuun mussukat 2011 *Marraskuussa*

flower niin tää lääkäri joka mut vastaanotti silloin, niin sanoi ettei ole semmonen "akuutti" keskenmeno (mikäköhän se oikee termi nyt sellaselle keskenmenolle, jossa on paikat auki ja kaikki, en muista ) niin ei saa lähetettä poriin. + kun viikkojakin oli niin "vähän", niin eihän se nyt mitään edes hyödytä sinne mennä kuulemma. Totesi vaan, että viikolla soitto sitten neuvolaan ja sieltä sitten naistenpolille jos tarvetta. On tosiaan eri lääkäreillä ihan eri tavat kanssa, että se vähän riippuu ketä siellä saa vastaansa. Tossa laitoksessa siellä voi saada vaikka pelle hermannin, never know :LOL:

Kisak Niin, että siis tässä odotuksessa. Huh, aikamoinen riski lääkäriltä sanoa tuollaista ilman mitään konkreettista todistetta kumminkaan. Siis vaikka eihän se veri mikään kiva merkki ole, mutta ei se nyt aina siltin onneksi keskenmenoa tarkoita. Aikamoista toimintaa siis vähän joka puolella...

myymimammalle: piti vielä, kun aamulla unohtu. Että sun imetyshistoria oli aika sekalaisesta päästä. :D Että ei voi kyllä ikinä näistä imetyshommistakaan ihan varma olla miten menee seuraavan kohdalla.

Mindi83 taas kerran tänään
 
FA: Ei täällä ainakaan ole kukaan mitään sokeritesteistä puhunut! Taitaa olla paikkakuntakohtaista siis tuokin, kuten moni muukin asia! Mm. täällä on yhdessä lähikunnassa isäneuvolakerta vauvan kanssa... Äidiltä pääsy kielletty =)
 
Mindi: Juu tässäpä tässä! Tosin näitä riittää... Mm. tilataan kaavintaa ja hups löydetäänkin siinä samalla sydänäänet vaikka on jo ilmoitettu et olet saanut keskenmenon ja tilataanpa sulle kaavinta! Pistää miettimään et mitäs jos ei aina ultratakaan tarpeeksi pitkään vaan tehdään hätäisiä johtopäätöksiä... :(
 
Joo, karseeta ajatellakin ja kuinka paljon tommonen virhe sitten sitä äidin henkistäpuolta verottaa. Mä ainakin tunnen koko ajan edelleen semmosta menetyksen pelkoa, jotenkin jäänyt noista verenvuodoistakin semmonen epäilys päälle. Mutta täytyy olla siihen nyt tyytyväinen, että jos täällä päin ultrassa käyn niin ultraaja on yleensä ihan pätevä tyyppi ja tk lääkärikään ei ihan heti suoralta kädeltä lähetä tyhjennykseen, kun verta tulee :headwall:

Tommonen isäneuvola ois ihana!! Täytyis laittaa täälläkin aloteboxiin.
 
ensiavusta niin ja tää ensiapu on ihan SAIRAALAN ensiapu, joku kuus vuotta sitten täällä sai vielä synnyttääkin...... on se kumma etteivät jättäneet muinaismuistoksi ees doppleria.. ja kyllä Pelle Hermannikin vois olla pätevämpi kuin moni päivystävä keikka-jannu...
Kerran menin kipeän olkapään kanssa, niin viittä vaille eläkeikäinen hoitaja totesi et no mitä sä täällä teet jos kerran on vanha vaiva, et luulis sun osaavan särkylääkettä ottaa...
et kaikkee voi kohdata :headwall:

isä neuvola-kerta mikä loistava ajatus :) vaikka saattaapa olla et tämän lapsen isä haluaisi tehdä tuon joka tapauksessa hmmmmmm... pistetääs korvan taakse muistiin ;)

sokerirasitus niin mulle sanoi hoitaja, kun ei mulla painon takia ois tarvinnu, et vissiis on paikkakuntakohtainen :)

ja kohta sitten koululaisia kuskaamaan, ja kaupoille, kyllä uus takki ja uudet toppahousut ja -hanskat saa hakea, talvihan tänne tulikin :D
 
FA: Sairaalan ensiavussa mäkin kävin. Täällä pitää käydä siellä ennen kun kun pääsee lähetteellä Yliopistollisen keskussairaalan puolelle missä on naistenpoli, ja onneksi sitten ne erikoislääkärit tekemässä diagnooseja! Tai tietty terveyskeskusten aukioloaikaan kai sitten mennään sieltä kautta. Tosin mulle toi kaupunginsairaala/kunnallissairaala on yhtä kuin terveyskeskus sekin!
 
Sokerirasituksesta Oulun seudulla suositus on kaikki yli 25 vuotiaat. Itse jouduin vahvan sukurasitteen vuoksi, mutta olisin joutunut tai ehkä pitäisi sanoa päässyt jo ikänikin puolesta. Ei siinä ole mistään "olet vanha joudut testiin" ajatuksesta kyse, mutta käytäntöjä on useita eri kaupunkien ja kuntien välillä. Taitaa olla kustannuskysymys. Vaikka ei se kovin kiva testi ollutkaan niin kyllä itse siihen todella tyytyväisin mielin osallistuin ja parin viikon kuluttua uudestaan, vaikka arvot olivatkin loistavat.

Kisak79 Vauvan liikkeistä olen sun kanssa samaa miettinyt, että mitäs tässä nyt pitäisi ajatella kun en minä ainakaan niitä tunne joka käänteessä! Istukka on edessä mullakin ja toisaalta viikkojakin vielä vähän siihen nähden, että jotkut eivät ole liikkeitä vielä tunteneet ollenkaan. Eikö se ole vasta loppuraskaudesta ne määrät per aika tarkempia?! Kun liikkeitä tunnen niin yleensä sellaisen sarjan ja sitten voi mennä monta tuntia tai jopa seuraavaan päivään ennen kuin tunnen seuraavat. Viime viikolla vasta eka kertaa ylipäätään tunsin ;) Jospa tässä antais ajan vaan kulua kun kohta voi olla sellainenkin aika, että toivon vauvan jo asettuvan mahassa :D

Kaana 22+4
 
FA huh, onneksi kaikki tuntuu olevan hyvin!

Sokerirasitusta ei täälläkään tehdä iän mukaan vaan BMI:n. En tiedä missä raja menee kun itsellä BMI 25, eikä siitä ole minulle puhuttu mitään.

Kodinhoidontukea voinko hakea kun lapsi jää pois hoidosta ja itse olen äitiyslomalla? Täyttää kesällä vasta 3v.

Vauvavakuutus on jäänyt mulla ihan unholaan. En ole tajunnut kuinka aika rientää. Viikon päästä olisi 3kk aikaa LA:n. Yritän saada vakuutuspaperit postiin huomisaamuna, toivotaan niiden vielä ehtivän.

Peppioliina rv 25+6
 
Liikkeitä en minäkään juuri vielä tunne.. Toki siis pieniä töytäisyjä sillointällöin - en edes joka päivä. Mulla istukka edessä ja sillä kaiketi vaikutusta liikkeiden tuntemiseen. Kyseessä myös ensimmäinen raskaus, joten en osaa suhteuttaa mihinkään, että paljonko pitäis tuntua ja miten..

Sokerirasitukseen minä pääsin tosiaan omasta pyynnöstäni jo ihan raskauden alkuvaiheessa.. BMI reilusti yli riskirajan ja taustalla myös sukurasite. Pitäis vissiin ensviikon perjantain neuvolassa pyydellä uutta lähetettä sokerirasitukseen.

Nyt oon minäki sitte avannu tämän talven kaatumissaldon. Meillä talo mäen päällä ja roskis tuolla alhaalla missä autotallikin.. Noh.. Ensin taistelin täpötäyden roskiksen kanssa ja yritin pussia sinne sulloa.. ja sitten saaha vielä kannen kiinni. Siinä taistellessani katkaisin toisesta kädestä kolme kynttä :D Ei sinällään.. ihan sama kynsille, mutta kävi ihan hemmetin kipeää!! Siinäpä sitte noituen lähin kipuamaan rinnettä ylös ja tattadaa, muksahdin selälleni. ONNEKSI ei käynyt ees kipeää.. mutta kyllä siinä ehti jo miettiä vaikka ja mitä.

Taas ollu päivä ku en oo saanu mitään aikaseksi.. EN YHTÄÄN MITTÄÄN! Tuntuu, että se alkuraskauden väsymys on palaamassa eikä aamulla pääse ees sängystä ylös. Jopas olikin muutaman kuukauden niin virkku olo :) Miestä oottelen töistä ja pitäs kai ruokaa tehä. Itelle ei vaan taas maistu mikkään.

-Pahkuratäti ja Santeri 21+5-
 
Istukka on mullakin edessä, ja samalla tavalla mullakin menee, että liikkeet ei oo hirveen säännöllisiä. Välillä tulee kunnon sarjoissa potkuja mutta sitten voi olla puoli päivää ettei tunne mitään. Mutta nyt oon seisoessakin alkanut tuntemaan, ennen vain selinmakuulla, sitten istualteenkin ja nyt tosiaan seisten :D Varmaan pian jo liikkuessa.. Tosiaan liikkeet ovat alkaneet myös tuntua kädellä mahan päältä. Jotenkin oon ollut paljon rennompana ja huolettomampana, kun tuntee vauvan liikkeet eikä tarvi stressata onko se hengissä, koska liikkeet tuntuu. Tosin kyllä mua heti huolestuttaa jos niitä ei tunnu pitkään aikaan. Oon huomannut että vauva liikkuu eniten silloin kun oon just syönyt.

Sokerirasitusta ei ole mulle ainakaan vielä ehdotettu vaikka lievästi on ylipainoa. Itse olen joskus (mummun mittarilla) sokereita iteltä mitannut ja ne on aina olleet ok. Voiskin huvin vuoksi mitata kun siellä taas käy :) Onhan tuo sokerirasitus siis toki eri asia mutta kumminkin.

FA: Onneksi selvisit säikähdyksellä, pelottavalta kuulosti tuo tapaus! :eek:

Tää selkäsärky on tosi inhottavaa, töissä tuntui tänään jo että mä en kertakaikkiaan pysty enää oleen jaloillani. Varmaan laiskaksi mua siellä luulevat kun menen istumaan heti kun tilaisuus on. Nappasin 1g parasetamolia kesken päivän ja ei se auttanut kyllä mitään. Onneks on viikonloppu vapaata. Supistelikin, tai jotain ikävää kipua tuntui kohdun molemmin puolin kun kävelin töistä kotiin.

Onkohan MRSA tai ESBL-bakteereista erityistä haittaa jos on raskaana.. No joo vastauksen saisin helpoiten kai neuvolasta. Noudatan siis töissä kosketuseristysohjeita noita kantavien potilaiden kanssa kuten normaalistikin, mutta silti hirvittää vähän. Ja jos mahdollista, oon ollut entistä tarkempi käsihygienian kanssa töissä ettei vaan tarttuis mitään.. Mitään sellasia rajotuksia ei oikeastaan ole. Paitsi en mene röntgeniin pitämään vanhuksia aloillaan enkä nostele mitään 200 kilosia potilaita. Yövuoroon meille oli viime viikolla ystävällisesti raahattu nojatuolit kansliaan, ja ohjaaja onneks tarjoutui vuoron päättyessä kantamaan ne takaisin kahvihuoneeseen.

Valmistujaiset on 21.12. :) Juhlat on ihan pienimuotoiset, muutamien sukulaisten kans mennään yhteen ravintolaan syömään. Kavereille sitten tarjoon pullakahvit kotona.

Mitähän mun sitte piti.. ei kai mitään, lähden kauppaan.

LD + Pikkunen 22+3
 
Moikka!

Ei se ollutkaan nyt niin paha se neuvolassa käynti... Tosin siellä oli opiskelija lisänä et ehkä se vaikutti. Samaa kaavaa mennään näimmä kuin esikonkin kanssa. Mummolan lihapadat on nostaneet viikon aikana painonkin samaan lukemaan kuin esikkoa odottaessa näillä viikoilla. Ehkä ne oli myös ne konvehdit mutta vaan ehkä :whistle:. Sf mitta on sama nyt kuin viimeksikin eli 20 mutta maha on kyllä huomattavasti suurempi nyt... Eli ehkä tosiaan nyt se lisäpaino mitä on tullut on kertynyt salakavalasti keskivartalon lihavuudeksi sen kasvavan kohdun ohella... :LOL:
Oli muuten hauskaa kun opiskelija mittasi tuon sf-mitan et se on 13... Terveydenhoitaja sitten totesi et mittaappas uudelleen ja mittasi itsekin. Samoin opiskelija oli ihan hakoteillä siitä missä vauva on kun mittaili/tunnusteli koko ajan sitä vauvaa kohdun korkeutta mitatessa... Sanoin kyllä sit et se on kyllä musta se vauva... ;).
Nyt kun muistaisi vielä täyttää kaikki paperit ja lähettää ne!
 
Heippa,

Tännekkin on vihdoin satanu lunta, on niin nättiä nyt. :)
Olin äsken kävelyllä ja saa kyl niin varovasti kulkea, kun tiet on aurattu, ni aivan älyttömän liukasta oli.

Me käytiin viikonloppuna ostamassa vaunut ja kaukalo. Nyt on neidille nätit vaunut. :heart:

Mulla olo on ihan ok. Olin viime viikon talvilomalla ja alkuviikosta ajattelin töihin palattuani, et mitenkän selviin kun iskias tuntu taas alkavan niin vaivaamaan. Mut en tiedä johtuko siitä et aloin taas käyttää sitä tukivyötä, ni sen jälkeen ei oo ollu lähellekkään niin kipee enää.

Vauva liikkuu joka päivä paljon. :)

Eipä sitte kummempia.

Nunnika+prinsessa 25+3
 
Heips,

Sokerirasituksesta: pitäsi varata aika rv 26 paikkeilla kuulemma pitäisi mennä ja ihan BMI takia kun on yli 25. Mutta esikonkin aikaan kävin, eikä mitään ihmeellistä ollut eikä se niin inhottavakaan ollut vaikka sokerilitkua juodaan... ensimmäinen lääkäriaikakin on vk 26 joten paljon raskausmenoja sille viikolle... :)

varasin juuri 4D ultran femedaan jossa kävimme esikon aikaankin. kela on kuulemma tiukentanut yksityisen rakenne ultran aikarajoja ja vk 23 on rajana että saa kelakorvauksen ultrauksesta. Tiedoksi vaan niille jotka 4D ovat ajatelleet mennä. Jospa se sukupuolikin varmistuisi 4D:ssä myöskin.

Oletteko jo vaunut hankkineet, siis ne joilla tarvetta? Millaisia olette miettineet/ hankkineet? Esikon vaunuajan jälkeen pistin kaikki myyntiin ja nyt olisi hankittava vaunut ja kaukalo uudemman kerran. haluisin että vaunut olisivat mieleiset ja käytännölliset koska niitä kuitenkin käytetään päivittäin seuraava vuosi- pari. Käytettyjäkin olen katsellut....

Omaa napaa: lomalla tosiaan tämän viikon kun ulkomaan matka peruuntui ja lääkäri kielsi lentämisen mutta mukavasti aika ihan kotosallakin on mennyt. saanut kerrankin siivota ja vaan olla :) liikkeitä tuntuu päivittäin.

eihän liukastella, tiinis 22+2
 
Sokerirasituksesta Viimeksi kun oli neuvola pari viikkoa sitten, niin oli sijainen ja sanoi, että mun oma neuvolatäti on sinne merkannut mulle sokerirasitukseen menon! Oon siitä asti sitä ärtyneenä miettinyt, että minkähän ihmeen takia?
Mun BMI on aina ollut 20-21,5, viimeisinä kahtena vuotena säännöllisissä verikokeissa paastoverensokeri ollut tasan 5, ja ainut mikä suvussa on, on edesmennyt isänisä jolla todettiin 2-tyypin diabetes joskus 60-vuotiaana. Oon katellut kaikkia syitä, miksi raskaana pitäisi siihen mennä, eikä yksikään niistä syistä sovi muhun.
En voi käsittää, enkä aio mennä : / Mulle tulee niin herkästi varsinkin tässä raskaana ollessa huono olo, jos en syö esim. 5 tunnin välein, niin saatika 12 tuntia.

misc ja 20+3
 
mulla ne vaunut on viel hakuses. muuten oonki jo hommannu lähes kaiken :ashamed:

sokerirasituksesta se on 13 päivä. ja mun ei oo tarvinnu mitään aikoja mihinkään varailla. neuvolasta oon saanu kaikki suoraan (paitsi kutsu np-ultraan tuli postis) ja nla-käynnit on noin kuukauden välein. muutenki tykkään tosta mun neukkutädistä nyt ku se lopetti mun painosta jankkaamisen. paino muuten EDELLEENKI sama kun lähtöpaino :whistle: mut BMI oliki yli 25 :headwall: pääs vähä repsahtaan ku tallityöt loppu...

nyt jos jatkas mentalistin tuijottamista (ihana patric jane) ;)
 
Sokerirasituksesta tuntuu olevan aika erilaisia käytäntöjä tällä hetkellä. Mulla on monia ystäviä jotka on siihen passitettu joilla normaali BMI yms muut jutut. Itsekin olin siinä käsityksessä, että pelkästään yli 25-vuoden ikä riittää, että siihen joutuu. Kysyin terkalta siitä viime neuvolakäynnillä ja hän oli sitä mieltä, että ei mun tarvii siihen mennä. Olin kyllä ihan varma että siihen joudun kun painoa kertyny raskauden aikana jo reilut 8kg, mutta ei väkisin :confused:

Vaunuista meillä on ollut vaunut varattuna jo reilut pari kuukautta. Meille tulee Emmaljunga duo edget:heart: Onneksi oltiin ajoissa liikkeellä ja saatiin tämän vuoden malli, muuten olis saanu maksaa hunajaa niistä 2011 malleista!

~ miraci ja mini-mies rv 23+6 ~
 
Kiitos miraci linkistä. On kyllä himppasen paremman näkönen, kun se prisman pussukka. =)

Sokerirasituksesta Täällä on käytäntönä, että sinne passitetaan jos ikä tai BMI -ennen raskautta- yli 25. Eli molempien puolesta sinne joudun. Aika on tuolla vähän ennen joulukuun puoliväliä ja muutama päivä sen perästä pääseekin sitten neuvolalääkäriin. :)

Tuo neuvolalääkäri ahistaa hirveesti, kun se on mies. Hirmusen mukava ja asiansa osaava, mutta aina ollut suuri ahdistus mennä levittämään koipensa mies lääkärille... :ashamed: Sillon pitäis viimestään tsekata tuo kohdunsuun tilanne.
Vähän kyllä miettinyt, et josko pitäisi ennen sitä käydä jossain näytillä kun nuita hirmusia sukkapuikko vihlaisuja (mitkä viime raskaudessa avasi paikkoja), nivusen kipua, menkkamaisia kipuja ja himppasen jotain paineen tunnettakin. Neuvolassa ei noista kyllä huolestunut... :whistle:
Tänään oli heti herätessänuo vasen nivunen ja häpyluu ihan tautisen kipeät. Se on sellaista koko ajan vihlovaa, polttavaa, repivää kipua. Ei hellitä on sitten missä asennossa tahansa. Eikä ole oikein vaikutusta mitä tekee tai jättää tekemättä. Yleensä joka päivä koskee enemmän tai vähemmän. Tosi ikävää... Jos oikein kovasti kipeä, ei meinaa saada jalkaa nostettua. : / Ja tähän ei mitään apua osaa neuvola eikä lääkäri tarjota. Ei kai sille vaan voi mitään... :( Hirvittää miten rampa sitä onkaan sitten kun pidemmälle pääsee vauvan painaessa enemmän. :|

Taitaa olla palannut tuo himpskatin pahoinvointikin. Oikein mikään ei meinaa maistua ja huono olo jatkuvasti.

Tulipas siinä nyt valitusta valituksen perään. Mutta kyllä se on vaan niin on, että kaikesta huolimatta on ihanaa, kun vauva kasvaa masussa. :) :heart:

Ammuska ja Touhu 21+2
 
Viimeksi muokattu:
LD. En halua sua pelotella, mutta tiedän siskoni kautta tapauksen, jossa äiti oli odottaessaan altistunut MRSA bakteerille ja vauva sitten menehtyi. Sun olis ehkä hyvä välttää tällaisia tilanteita ja jutella vaikka sun ohjaajan kanssa, että saisit välttää niitä huoneita jos vaan mahdollista... Ajattele itseäsi ja vauvaa, koska kukaan muu ei tee sitä sinun puolestasi! Ja neuvolasta varmaan saat varmempaa tietoa, mutta mä kyllä välttäisin kyseisiä bakteereita..tämä siis on mun mielipide.

Sokerirasituksesta. Miraci ja Ammuska: Täällä on ihan sama menettely tuon sokerirasituksen kanssa kuin teilläkin... joudun siis ikäni puolesta menemään, BMI mulla on 22 joten sen vuoksi en joudu. Mulla viikko ennen joulua tuo eikä asiasta sitten sen kummemmin keskusteltu... Mulle tulee herkästi huono ja heikko olo edelleen jos oon pitkään syömättä ja se oikeastaan jännittää mua, kun pitäis olla pitkään syömättä ja juomatta...ja se sokerilitkun maku... : /
 
Viimeksi muokattu:
Sokerirasituksesta mulla oli ennen raskautta bmi 21 ja ekalla nauvolakerralla täti väläytti että iän puolesta sinne kai joudun jossain välissä.

vauvan liikkeet vilkastunut huomattavasti. Se on mukavaa vaikka jo häiritseekin nukahtamista iltaisin :heart:.

Onko kellään muulla paineen tunnetta koko lantiossa? Olin eilen koko päivän koiran kanssa tallilla hommissa ja koko ajan tuntui sellainen pieni paine koko alaruumiissa. Silloin 6v. sitten oli tuota kakkosta odottaessa sama ja supistelikin kipeästi rv25 alkaen ja loppua kohti senkun voimistui. Viimeisessä lääkärissä olikin kohdunsuu auki jo 2cm ja kehoitti lääkäri lepäilemään kun viikkoja oli 35 vasta. Päivällä meni kuitenkin lasketun ajan yli mutta syntyikin sitten syöksyllä tuo poika.
Jotenkin sitä vaan murehtii ettei vaan tämä vauva syntyisi etuajassa, ainakaan kovin paljon.
Viikkoja kun saisi vaan äkkiä kasaan.

Maanantaina taas neuvola, painoa on varmaan taas tullut paljon kun oon syönyt ihan mitä sattuu :whistle:...

Mukavaa viikonloppua kaikille :hug:!

tiinelli ja vauva 22+2
 
Meille oli edellisyönä satanut lunta ja maa valkoisena :) ja kyllä heti tuli parempi mieli vaikka flunssaisena olenkin. :snotty: Lenkillä oltiinkin pojan ja koiran kanssa päivällä ja tekipä hyvää kulkea tuolla lumisessa maisemassa! Löytyi sitten virtaa tehdä vaikka mitä loppupäivän, ihanaa! Jouluisella mielellä siis täällä päässä ollaan :xmas: :LOL:

FA: onneksi selviydyit säikähdyksellä! Kuulostaa siltä, että vauvallasi on kuitenkin kaikki hyvin kun niin tiheään massussa potkuttelee. :) Kävitkö neuvolassa?
Kyllä sitä itsekin sain eilen varoa ja jännittää tuolla liukkailla teillä liikkuessani, meinasin myös kerran kaatua ja otti kyllä nivuseen aika kipeästi...

Vauvan pyykin pesusta piti kirjoitella. Meillä on käytetty vauvalla LV:n hajusteettomia tuotteita, pesupulveria ja huuhteluainetta. Silitystä inhoan ja noilla vaatteet saan pehmeiksi ja rypyttömiksi, mutta välillä olen myös vauvan pyykit silittänyt... riippuu niin ajasta ja energiasta moinen homma. :) Muuten meillä pestään pyykit sensitive tuotteilla, pesupulverilla ja huuhteluainetta laitetaan vähän. En ole silittänyt lakanoitakaan enkä osta mitään vaatteita, joita tarvitsisi silittää. Silitys ei ole mun juttuni, olen siis kai vähän laiska minäkin... ;)

Paljon piti kommentoida mutta mies oli poistanut mun muistiinpanot :kieh: joten nyt en muista enempiä...


KatsuAmsku. Jos ehdit päivittämään niin mulle POIKA lupaus! Kiitos! :flower:


dogitar ja masuasukki poika 22+4 (meniköhän oikein...)
 
Viimeksi muokattu:
mrsa niin siitä sit tiedä kun jos on töissä et mistä sen sitte voi saada. mä joudun verikokeeseen täällä, kun oon ollu pääkaupunkiseudulla sairaalassa sillon kakkosta saadessa. et kuulema voin olla sen pöpön kantaja vaikka mulla ei oireita olekaan ollut. Ihmettelin et kui ihmeessä, kun tästähän on aikaa jo melkee 9v .. sanottiin et se säilyy ihmisessä vaikka kuinka kauan, et testiin tarvii mennä, koska jos en mene, ne laittaa mut varmuuden vuoksi synnyttäessä eristyksiin. Noh, yks veriputki täyteen ja se on siinä, näyte otetaan viikon päästä, samalla kun meen tohon litkun juontiin.. :)

liitoskivuista ekaa odottaes oli ihan järkyttävät, toisesta vaan loppuvaiheessa, tästä ei sit nii minkään näköisiä vaivoja tuolla suunnalla... vissiin on sit kroppa valmis ... mutta inhottavia ne on! Iso tyyny jalkojen väliin kun menee nukkumaan ni helppaa hetkellisesti. :)

hankinnoista puhdas nolla vieläki :D tää arki vaan menee. en mä oo sit jaksanu alkaa viel ostelee mitään, kohtahan nuo joulun alennusmyynnitkin on. nii ja kun ei me tiedetä ees kumpi tulee niin tarviis löytää vaan tosi neutraalei mitkä sopii sit kummal vaan. Vaunuja joku myy täällä kirppiksellä, emmaljungat yhdistelmät, musta-hopea. vuoden 2006 mallia ja pyytää niistä 250 e. Mä en tiedä oisko ne liian synkät :O toisaalta menis sitte kummalle vaan, mut entäs kesällä? keräähän musta kaiken auringon valon ja onko ne sit ihan kamalan kuumat??? näytttivät kuvissa siisteiltä, mut en tiedä, kun ei mulla ole tilaa vielä niitä ostaa nurkkiin pölyyntymään........ mut edukkailta vaikuttivat :)

kaatumisen jälkiseuraukset no ei muuta kun vasen lonkka hiukan kipeä mut auta armias oikee käsi!!! revähtäny vissiin kunnolla kun tällä ruholla rojahtaa kumoon.... koko käsi on lihaksista niin arka etten meinannu aamulla saada peittoa vedettyä oikealla kädellä pois... jospas se siitä vertyis...

mukavaa viikonlopun aloitusta :)
 
dogitar joo soitin neuvolaan ja hän sano et jos kerran liikkeitä on tuntunu jo kovasti et enemmän kun 10 tunnissa, (siis noi 10 täyttyi jo 20 minuutissa ) niin enää ei tarvi seurata. mut et jos HALUAN niin voin men sydänäänet kuunteluttamaan. Mutta on kuulema niin hyvin suojassa kohdussa, ja lapsivesin pehmentää kaatumisia vielä, niin monesti vakavaan tilanteeseen tarvittais autokolari tms. RAJU juttu. en sit menny, ja en huolehdi, liikkuu pikkunen OIKEIN hyvin :)
 
FA hieno juttu että kaikki hyvin vauvelilla! Luinkin jo aikasemmin et soitit neuvolaan, mut ajattelin et jos kävit kuunteluttamassa, vaikka eihän se siltä kuulosta et olis ollu edes tarvetta sille.. =) Kai se käsikipukin siitä pian helpottaa, revähdys varmaan... koita vaan välttää nostelua ja anna lepoa ja sit särkylääkettä vaan jos tuntuu oikeen pahalta.
 
Huomenta!

Unohdinkin eilen sen sokerirasituksen niin terkka sanoi et sinne pitää mennä jos tosiaan tuo BMI on yli jotain, ikää yli 40v, edellisessä raskausdiabetes tai sitten on sukurasitteet. Näin siis täällä!

Liikkeet niin normisti pitäisi kerran kaksi tuntua päivässä näillä viikoilla... Siis jos joku vaikka ihmettelee tuota FA:n määrää mitä oli sanottu!!! Sillä lähinnä kai tarkoitetaan tilanteita joissa jotain on tapahtunut ja pitää koputella et kukkuu... Siis kun mä itse siitä aloin miettimään et niin paljon jo nyt et ei kai! Senkin sitten kysyin neuvolassa kun tosiaan en muista edellisestä muuta kuin et oli vilkkaampi :p

Vaunut: Eli (taas kerran) meillä on ostettu pojan Emmaljungan joggereihin citykoppa ja sitten on kaukaloksi hankittu Gracon Logico S. Tupliksi ostettiin Easywalker Duot (Ihanat :heart:). Muita hankintoja mitä löytyy niin on pinnasänky (kaverilta saatu), mobile (pojan), sitteri (pojan), rintareppu ja patapum (pojan), matkakoppa Samsoniten (pojan), pieniä vaatteita (uusia ja pojan), lämpöpussi (pojan), vauvalelut ja kaikki vaatteet koosta 74-> löytyy myös pojan peruja. Niin ja kasa kenkiä koosta 13 alkaen kun en ole yhtä paria lukuunottamatta myynyt pieniä pois... Niitä taitaa olla 30 paria :whistle: Joitakin tuttipulloja ja muita pikku juttujakin löytyy. Oikeastaan ostamatta on vielä rintapumppu, lisää vaatteita, tuttipulloja jne., harsoja, hoitoalusta ja Ikeasta semmonen leikkimatto (ei kaarta tms vaan pelkkä matto - oli tosi pitkäikäinen pojalla).

FA: Mä en usko et mustat on liian kuumat! Meillä se koppa on just lähes musta ja en ole kuullut kavereilta joilla on mustat/tummat vaunut semmosta. Tosin tästäkin varmaan joka käyttäjällä on oma mielipide!
 

Yhteistyössä