Teto: Kohdusuun tilanne on tutkittu nyt kahteen kertaan ja molemmilla kerroilla ollut kiinni eikä ole muuttunut. Supistukset rauhoittuu aina levossa, joten sen takia sairaslomaa määrätty nyt toistamiseen pari viikkoa. Lepokaan ei kuulema ole paras vaihtoehto. Lääkäri sanoi, että kaikilla ei kohdunsuu aukene vaikka kovasti supistelisikin mutta se voi myös aueta yllättäen. Lääkäri sanoi myös ,että jos verta alkaa tulemaan niin todennäköisesti vauva tulee ulos
Verta ei kuitenkaan ole tullut. Valkovuodon määrän sanoi jonkunverran kasvaneen. Huomenna saan pissanäytteen tulokset. Ettei vaan tulehdus olisi. Lääkäreillä ei kuulema ole aikaa/resursseja tutkia kohdunsuun tilannetta jatkuvasti vaikka seuranta olisikin paikallaan. Täytyy nyt siis vaan toivoa, että kiinni on ja pysyy! Viikolta 24-26 voivat antaa supistusten estolääkityksen ja tarvittaessa sairaalahoitoa. Sitä ennen ei tehdä mitään koska vauvaa ei kuulema voitaisi pelastaa.
LittleDeath: Minulla siis polttavaa selkäkipua alaselässä ja välillä koviakin kramppeja vatsassa. Tuntuvat kovilta kuukautiskivuilta lähinnä ja kestävät muutamia sekunteja. Minulla selkäkipukin tulee lähinnä kohtauksittain kovemmin mutta pieni kipuilu on koko aika ja pahenee, jos nostelen (siksi töissä olokin päiväkodissa tosi hankalaa.) Odotan esikoista, joten vaikea sanoa ovatko nämä varmasti supistuksia vai eivät mutta lääkärin/neuvolan mukaan ovat ja uskon siis heitä. Minulla on myös paineen tunnetta ja kirvelyä alapäässä.
miraci: Kannattaa varmaan käydä sinunkin tarkistuttaa kohdunsuun tilanne. Mulla ollut supistuksia varmaan joku reilu kymmenisen päivässä. Illalla niitä tulee enemmän ja yöllä myös. Selkeästi yhdistän sen kuitenkin siihen, että mitä enemmän rasitusta sen enemmän supistuksia. Mulle lääkäri sanoi, että mikäli supistuksia tulee kahden tunnin ajan max 10min välein on tilanne jo tosi huolestuttava. Itselläni ei siis ihan niin paljon/ noin kauan kestä.
Lepo siis auttaa selkeästi ja nyt olenkin rauhoittunut ihan kotioloissa. Vähän yritän voinnin mukaan liikkua, kuten lääkäri suositteli. Aika vaan käy toisinaan pitkäksi mutta nyt ovat kriittiset viikot vielä kun ei vauva selviäisi mutta kuukauden päästä tilanne on jo eri, joten vauvan parasta ajatellen pakko vaan levätä. Vähän rahatilanne painaa mieltä, ku joudun kelan sairaspäivärahoille jäädä. Töihin olisi kiva mennä mutta en halua ottaa nyt mitään riskiä. Lasten kanssa työskentely myös vaatii fyysisesti ja työkavereitakin kohtaan oikein, että siellä on nyt sijainen joka kykenee työhön. En itse pysty edes istumaan lattian rajassa/pienillä tuoleilla tämän selkäkivun kanssa. Myös yksin jääminen lasten kanssa pelottaa eikä johtajakaan pystynyt josutamaan pelkkiin välivuorojen tekoon.
Minulla on kova pelko, että mitä tapahtuu jos menetämme tämän vauvan jonka alkuunsaaminen oli muutenkin tosi hankalaa. En jaksaisi enää uudestaan lapsettomuushoito rumbaa. Se oli tosi raskasta, kun piti elää kuukautiskierron mukaan kalenteri kädessä juosten sairaalasta toiseen.
4D ultraan menemme tänne Hämeen Lääkärikulmaan ja se maksaa 160 euroa. Soitin myös helsingin/tampereen terveystaloihin mutta he eivät anna kelakorvausta, jos ei syytä tulla (eli lähetettä) ja hintaa olisi ollut 400 euroa! Se on meidän tilanteessa jo liikaa. Meillä aika on varattuna joskus rv25 tienoilla.
Liikkeet tuntuu täällä jo tosi selkeästi :heart: innolla odotellen viikon päästä olevaa rakenne ultraa.