Maaliskuun mussukat 2011 *JOULUKUUSSA*

Heipsan!

Eipä ole tullut vieläkään mitään hankittua, paitsi pari vaatetta (vaikka niitä en tosiaankaan tarvitse :kieh: ) . En ole raaskinut täältä ostaa, kun hintataso on todella korkea... siihen tulee nyt tosiaan maanantaina muutos, kun lähdetään vähän ostoksille muualle. Mietin tota meidän vanhaa sitteria, että ostanko uuden kun se on vähän vinksinvonksin koko härveli, vauvahan on ihan kenossa siinä. Toisaalta aattelen kyllä, että ei mun kohdalla varmaan mitään kiirettä tässä tarvikkeiden hankkimisessa, ku onhan tohon laskettuun aikaan aikaa ja on tapana synnyttää sitten lasketun ajan jälkeen :)

Tänään ois täällä jonkinsortin tapahtuma tuolla keskustassa ja aattelin että täytyy muksujen kanssa mennä katteleen, kun on pukki ja tonttujakin paikalla. Oma olo vaan ei oo kovin kummoinen, kun eilen illalla/yöllä sain jonkun ihmeen "ahdistuskohtauksen", en oikeastaan nukkunut koko yönä yhtään, niin oli omituinen olo, joka jatkui sitten vielä aamulla, nyt vasta helpottamaan päin. Samoin kutitti ihan hirveesti masua ja reisiä... meinasin jo että pitäiskös tässä nyt huolestua, mutta vauva kyllä on potkinut ihan samalla tavalla kuin joka päivä... kai oli vaan jotain uutta vaivaa tällänen, mahakaan ei ole vielä niin iso kyllä, että pitäis hirveesti ahdistaa sen takia. Ei voi kyllä muuta sanoa, kuin että hirveen omituinen raskaus on ollut tää...

Joulua täälläkin odotellaan ja lahjat on hankittu suurinpiirtein kaikki. Osa kylläkin vielä paketoimattta, kun ei ole tullut sellasta hyvää väliä jossa paketoisi, niin ettei lapset huomaa, illalla kun oon ollut niin väsynyt ettei vaan oo jaksanut.. ihanaa kun esikoinenkin vielä niin tosissaan uskoo joulupukkiin, vaikka oon kuullut huhua, että ihan kaikki esim. eskarissa ei enää uskoisi :D Meinasin itseltä päästä aikamoinen sammakko suusta, kun pukista puheltiin mamman kanssa, että kuka tilaa... onneksi sain jotenkin korjattua sanani, ennen kuin esikoinen huomasi... en yhtään kyllä ajatellut.

Jaaha, kai tässä täytyy jotain pyykkejä mennä vielä laittamaan. Huomenna tulee vielä vieraita, toivottavasti olen saanut siihen mennessä vähän oloa paranemaan.

Todella kivaa viikonloppua kaikille maalismammoille!! :wave:

Mindi83 24+5
 
neuvolakuulumisia ihmetteli alkuun sitä kans miksei mun laskettua aikaa ole vaihdettu... todennäköisesti sitten tulee sen 27.2 olemaan, eli kun kaksi viikkoa isompi on edelleen.. seurantaan pääsen, mittaillaan tässä neuvolakäynneillä ja jos tarve vaatii niin ultraan synnärille. muutoin raskausviikolla 36 olevaan tarkastukseen ja sen yhteydessä ultra. ja näin....

Hemoglobiini edelleen sen huimat 140, eli rautaa en todellakaa tarvi ;)

Sf-mitta 27 eli hienosti yläkäyrillä huidellaan :D

painoo oli tullu 500g viikkoa kohden... ja sokereita saan siis seurata koko loppuraskauden ja vielä senkin jälkeen..

vauvan syke 130, joka sekin oli oikeen kiva.

lisäksi mulle tehtiin parisuhdeväkivalta-kysely, kuulema kaikille tehdään tässä vaiheessa odotusta, ja sitten se uusitaan kun vauva on noin 5kk. Mulla ei vaan ollu mitään sopivaa vaihtoehtoa..... kun kaikki oli niin hyvin ;) Mutta auta armias jos toi kysely ois tehty entisen miehen kanssa ollessa, kaikkiin oiski ollu kyllä- vastaus... näitä siinä jutellessa, totesin mun ja lasten kokeneen sekä henkistä että myös jossain määrin fyysistä väkivaltaa :( luojalle kiitos se on kaukana takanapäin.
Onneks tällaisia nykään tehdään... niin tarpeellista...

Influenssa-sikaflunssa-rokotteen otin samalla... Koska jos ei mun maito riitäkään, on vauvan vastutuskyky pöpöille paljon heikompi, jos vältyttäis edes noilta kamaluuksilta tämän rokotteen turvin... Terkkari sanoi muiden odottajien ottaneen, ja kertoneen et ainoastaan käsi oli tullut kipeäksi. Mut jos oikeen kovasti sitä alkaa särkeä niin voi kuulema napata sit jonki särkytabletinki..

No niin, eli tällai alkoi mun päivä, et ihan hyvissä merkeissä :)

kikemikset koittais sitä apteekin yrtti juomaa nostamaan rautaa?? siitä oon aika moneen kertaan jo vinkkiä antanu muillekin, sit lakkais alhaiset varvot ja veikkaan et viikossa saisit kohenemaan kunnolla, ja väsymys helpottais samalla :hug:

naurukohtaus kllähän sitä muutakin vois syödä kun suklaata, tai muita herkkuja, vaikka levätä täytyiski.... ;) ite joudun kans dieettaamaan noiden sokerien takia, joten porkkanat ja sokerittomat karkit on tulleet hyvinkin tutuiksi... joko sä olit sokeritestissä ollut??? kurjaa et painoa tullut noi nopeesti noi paljo... mutta koita vaan jaksaa....
Ja voimia kovasti Viron matkalle, voin kuvitella etten ite jaksais enää moiselle keikalle lähteä, tarvii päästä oikasemaan itsensä kyllä päivään mittaan, ei puhettakaan edes et huvittais pitkään matkaan edes hilautua... Mutta mielelle se sulla tekee varmasti tosi hyvää, nauti siis ja muista huilia välilläkin, pääseehän sitä vaikka johonkin kahvilaan istuksimaan välillä niin sit jaksaa taas jatkaa shoppailua :D

tetono mulla kans tää raskausdiabetes nyt sit on, vaikkakin vain paastoarvosta jäin kiinni. kotiarvot ollut kohillaan, mutta just tuo annoskoko on tarvinnu itellä muuttaa, ja karkit vähemmälle, pantteri-pussia on kyllä suunnaton ikävä ;) hiukan oon syöny silti, mut nytkin ostin sellasen fruity-pussin missä on 30 prosenttia vähemmän sokeria... vauvan takia ja kyllä itsenikin takia jaksan sinnitellä, en halua missään tapauksessa insuliinia kehiin!!!!
Ja yks mikä hoitaa tätä projektia parempaan on sit liikunta, joten siitäkään ei voi tinkiä vaikka välillä laiskottaisiki :) jatketaan siis samaan tahtiin :D

mukavaa alkavaa viikonloppua taas kaikille :)

Floweri mahoineen ja 27+2 nyt sit kuitenki, vaikka onkin sen pari viikkoa pidemmällä ;)
 
Naurukohtaus, varmaan tuntuu inhottavalta kun paino nousee, mut koita olla stressaamatta :) Mun yhdellä kaverilla on la huhtikuussa ja sille on tullut jo 20 kiloa painoa.. No joo ei tuo lohduta mut kumminkin. Itteä kans ärsyttää turvonnut olemus. Äidin piti eilen oikein huomauttaa että onpa sun naama levinnyt :mad: Ja vielä kahteen kertaan!! :headwall: Ihanku en ite sitä ois huomannut.

GCS15: Harmi kun luin sun vinkkis vasta nyt kun rasitus on ohi, todellakin olis ollut hyvä kun olis ollut vaatetta enemmän, oli kylmä :(

Kaana laitoin sulle yksäriä :)

Ja tosiaan sokerirasitus on onnellisesti ohi. Aamuseiskaksi menin sinne. Yllätävän helposti meni vaikka luulin että tekis enemmäkin pahaa. Paastoarvo oli 4,7 mutta muilla mittauskerroilla sitä verta ei laitettu vs-mittariin vaan suoraan koeputkiin niin en tiedä mitä ne arvot on, neuvolassa sitten selviää. Glukoosilitku maistui ihan kokikselta, oli jääkaappikylmänä ihan hyvääkin suorastaan :D Ekan tunnin jälkeen tuli vähän huono ja väsynyt olo, saapa nähdä vaikuttiko se sokeri sitten elimistöön epätoivotusti :/

Mullakin oli eilen niin että jo sängyssä kyljen kääntäminen aiheutti supistuksia. Ja mielestäni vauvan liikkeetkään eivät olleet tuntuneet koko päivänä kovin hyvin. Muutenkin musta tuntuu että liikkeet on vähentyneet. Tosin mä en tiedä vaikuttaako se istukka, missä lie kohdassa on. Siis edessä joo, mut ylhäällä, alhaalla, sivussa!? Olin jo ihan hermoromahduksen partaalla eilen illalla ja melkein itkin että liiku nyt vauva. Ja niinhän se kohta aloitti rymyämisen onneksi. Ja tänäänkin on liikkeitä tuntunut säännöllisesti, ja tais vauva olla pää alaspäin jossain välissä kun liikkeet tuntui ihan navan kohdalla. Ja yks päivä taisin tuntea vauvan kädellä mahan päältä! Ainakin siinä oli sellainen muhkura joka sitten katosi ja liike tuntui siinä samaan aikaan :p

Mitään imetystarvikkeita tai oikein muutakaan en ole ostellut. Jospa mä sitten ens vuoden puolella..

Sain just tietää että tää mun netti katkeaa ens maanantaina varmaankin, mulla siis on käytössä mokkula jonka oon enolta saanut ja tässä loppuu se sopimus tai joku. Apua miten mä osaan uuden hommata kun en tajua näiden päälle mitään :D Pitää käydä jossain liikkeessä kyselemässä. Mua olis kyllä myyjän helppo viilata linssiin ja kaupitella jotakin mitä lie, kun en tiedä näistä. Mut jonkun nettitikkujutun haluan kun on niin yksinkertainen kun ei tarvi johtoja tai mitään. Ja langaton nettikin on mulle ehkä vähän turha kun ei ole kun tää yks kone käytössä. Äidillä kun asuin niin oli langaton netti mutta siellä olikin neljä konetta..

Täällä onkin kunnon pakkaspäivä, aurinko paistaa ja parikymmentä astetta pakkasta.

LD + Pikkunen 25+4

ps. Nää kakskymppisviikot on menneet tosi äkkiä. Ja koko raskausaika oikeastaan! Huh huh. Onko totta että oon kantanut lasta kohta 26 viikkoa!? Tai no oikeastaan 24 mut kumminkin. Sillon alkuraskaudessa kun jonkun viikot oli yli 20, se tuntui todella paljolta, ja jos yli 30 niin se tuntui samalta kuin lapsi olis jo sylissä :p
 
Viimeksi muokattu:
Moips! Kirjoittelen uutena täällä, olis laskettu aika 11.3.2011, KAKS:lla, ikää on 26 vuotta ja tyttö lupaus. Ja eilisestä lähtien myös raskaudenajan diabetes tuli iloksi, että sit nähdään vielä vähän nälkääkin tää loppuaika :\

SuzZ 27+0
 
suzz tervetuloa, bongasinkin sut tuolta SD-pinosta :D nälkää ei todellakaan tarvii nähdä vaikka sokerit on pielessä :) aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala :D mä ainakin oon ihmetelly et koko ajan saa olla syömässä, ei vaan saa mennä liian pitkä väli aterioiden välille, jossain luki et noin kolmen tunnin välein on hyvä rytmi syöpötellä... se on sitten eri asia MITÄ syö ;) mä ainakin sain neuvolasta oppaan missä on malleja jokaiselle aterialle ja välillä tuntuu et en ees jaksa vetää sitä koko satsia mitä siinä lukee ;)

ld älä liikkeistä paniikkiin mene :hug: vauva voi tosiaan liikkua hyvin eri tavalla eri päivinä :) ja jos oot jonkun möykyn tuntenut mahan päältä, se on todennäkösesti peppu :) näin ainkin mulla tuntuu ihan selvästi, ja sen erottaa kyllä katseellakin että yhdestä kohtaa maha pullistuu ja kun koittaa niin hyvin tuntee vauvan käden alla :heart: ja mokkulasta:kyllä ne liikkeessä opastaa :)
 
Hei kaikille :heart:!

Ekana LD tuosta sossun elättinä olemisesta, älä yhtään kanna huolta siitä. Aina on olemassa ihmisiä jotka kokee olevansa parempia kun muut, taloudellinen hyvä toimeentulo antaa oivan konstin päästä toisen ihmisen yläpuolelle. Sinä ehdit tekemään töitä ja maksamaan veroja, musta on hienoa että meillä on yhteiskunta joka auttaa edes vähän heikommin toimeentulevia, kun niitä veroja pitää jokatapauksessa maksaa, niin eikö voitais kaikki olla onnellisia että osa siitä menee just sellaisille joilla ei välttämättä tuu rahaa muualta. Sinä oot ihan yhtä arvokas ihminen vaikka kävisit joka päivä sossusta hakemassa rahaa :hug:. Ja jokainenhan voi koittaa asettua samaan tilanteeseen, eipä sillä rahalla rikastu.
Sitten ajattelin sulta vielä kysyä kaikki hyvät konstit atooppiseen ihoon, mulla on tää räjähtänyt käsiin :(. Pakkanen ja raskaus =katastrofi iholle ja varsinkin päänahalle..
Mitä tököttiä sinä sinne lykkäät? Raavin kuulemma öisin ihan hirveästi, verillä on jo korvien takaa ja niska...

Raskausarvet ja painonnousu mulla repes ekalta lapselta koko maha, painoakin tuli ja reilusti. Silloinen neuvolatäti huomautteli siitä kaiken aikaa. Noh, minäpä laihdutin imetyksen jälkeen itseni alipainoiseksi. Jäi jotenkin kilohysteria päälle :whistle:. Ja maha...
Se on hoikkanakin kuin kengurun pussi eikä tissitkään enää entisenlaiset. Vaatteilla saa piiloon aika paljon :D.
Ja se että olin ekan lapsen jälkeen aika pullukka, kukaan ei tunnista edes kuvista siltä ajalta mua. Eli älkää murehtiko kiloista jos ne eivät johdu sokereista tms. Ne saa kyllä pois jos haluaa.

Asumisesta meillä oma rivarikolmio 80 neliötä mutta jos hyvin käy niin joulun jälkeen päästään omaan taloon maalle, siinä on 160 neliötä ja 500 neliön hevostalli pihassa :heart:

Supistuksista ei ole supistanut kertaakaan, hassua. Ei ole mitään oireita muuta kun painontunne lantiossa jos kauan seisoo ja vaikka tallilla touhuaa.
Toisen pojan aikana mua supisteli päivittäin rv 25 alkaen, olin tosi kipeä joka päivä ja poika sitten tulikin melkoisella vauhdilla laskettuna aikana. Silloin sanoivat että jos vielä synnytän, niin pitää heti lähteä synnärille jos supistaa että ehdin. En tiedä onko nämä 6 vuotta välissä tehnyt jotakin että olis niinkuin ensisynnyttäjä taas?

tiinelli ja Tyttö(?)vauva 25+2
 
Joo nää viikot menee kamalan nopeasti. Alussa aina odotti että menis nyt jo eteenpäin ja olispas jo joulu. Mullekkin poksahtaa tiistaina jo 27 ja vähän jo mietityttää synnytys.

Olin eilen hierojalla ja hän totesi yhdestä pisteestä, että mulla on nestettä kehossa. Sanoi että voi hyvin johtua tästä raskaudesta että on turvotusta.
Menen hänen luokseen 2 viikkoa ennen LA ja otan vyöhyketerapiaa. Auttaa kuulema sipuihin synnytyksessä. Ja jos synnytys ei alan sitten itsestään käynnistymään, niin sanoi että voi akupisteiden kautta kokeilla auttaa siinäkin.
Hieronta varmaan auttoi siihen että iskias oli viime yönä jo paljon parempi, mutta kipeytyi taas päivän aikana.


Millaisia noi liitoskivut teillä on?
Mulla on nivuset kipeät ja ihan ku häpyluuta olisi nuijittu jollain vasaralla. Ja välillä tulee kipu ku joku pistäis neulalla tonne lihaksiin.
Yöt eivät ole kovin nautinnollisia :'(
Nukun muutenkin tosi huonosti ja nää kivut vielä, niin olen töissä aivan töttöröö. En kyllä koe enää olevani kovin työkunnossa :(


Silvia ja viliAnna 26+3
 
Moikkelis!

Imetys: kahdesta en oo mitään härpäkkeitä tarvinnut, tottakai sit ostan jos jotain tulee. Eli liivinsuojuksilla mennään toivottavasti :)

Tänään oli lääkärineuvola:
painonmuutos +389g (nyt alan olee lähtöpainossa, siis paino ennen raskautta, tuli useemminkin punnittua silloin ku yritti painoa pitää kurissa)
rr 132/76
sf 26
sykkeet +155
proteiini oli pissassa kahella plussalla, pitäs käydä näyte viemässä labraan ens viikolla... Onneks verenpaineet oli ok, et ei mikään raskausmyrkytys pukkaa täs viel... Toiv. labranäyte olis sit puhdas ja tää vaan joku...ihme..

Kohdunsuulla ei ollu mitään tapahtunu. Kuukaus ennen laskettuu aikaa olis viel yks lekurikäynti.

Sokerirasitukseen soittelin aikaa, ens viikon perjantaina kasilta. Nice, en oo koskaan ollut ni pääsee senkin kokemaan. Toivottavasti selviin hengissä :D

Joulua täälläkin ootellaan, tää odotus on musta parasta joulussa :D :D lahjat on enimmikseen ostettu, mitään en oo paketoinnu kun öisin ei jaksa kun muksut nukkuu. Kai nekin jossain vaiheessa ehtii.. Kortit on askarreltu ja kirjoitusta vaille valmiit postiin, alkuviikosta käyn ne tiputtamassa laatikkoon.

Kivaa viikonloppua kaikille!

T.Peppi ja alien 28+1
 
flower again: Okei, hyvä tietää :) Ja tosiaan eihän niitä kaikkia liikkeitä välttämättä edes tunne vielä.. Kerkesinkin jo aika kauan olla stressaamatta mistään vauvan terveyteen liittyvästä :D Mut kai se on pääasia että niitä liikkeitä tuntuu, ja välillä siis tosi paljon ja välillä on sitten pitemmän aikaa hiljaisempaa. Eri tavalla tosiaan tulevat kun ennen.. on tää raskaus välillä kyllä hermoja raastavaa!

tiinelli: Kiitos :hug: Mä olenkin aina ihmetellyt ihmisiä jotka ottaa tehtäväkseen haukkua niitä tosissaan jotka saa avustuksia. Koskaan ei voi tietää milloin joku itse joutuu siihen tilanteeseen että on pakko hakea yhteiskunnalta apua. Ja on hyvä että tällanen systeemi on :) Ja luulen että aika harva tosissaan haluaa elää ja kituuttaa sossupummina, mutta joskus ei vaan muuta vaihtoehtoa ole. Ja suurimmalle osalle tt-tukiasiakkaista se asiakkuus onkin väliaikaista. Sittenhän on näitä esimerkiksi päihdeongelmaisia jotka elää melkeinpä koko ikänsä sossun rahoilla. Mutta ei sekään mua harmita vaikka mun verorahoja menis siihen. Elämiä ja kohtaloita on erilaisia.
Huvitti muuten kun sossun viimeisimmässä päätöksessä oli eka ne viralliset jutut ja litaniat, ja lopussa sitten sossutäti onnitteli valmistumisen johdosta :p
Ihon rasvoista on kyllä muutamia hyviä esimerkkejä. Mä tykkään Apo Base Oily cremestä, se on sellaisessa punaisessa tuubissa. On tosi rasvaista muttei jätä ihoa tahmeaksi. Decubal mulla toimi myös jonkun aikaa. Mutta just apteekin myyjä sanoi että rasvojakin pitäis vaihdella kun iho tottuu tiettyyn. Orionin Hydran on myös ihan hyvä, mutta mulla se jättää sellasen tahmeen tunnon ihoon.. Ja sit Ceralan on kans hyvää. Mut mulle tuo Apo Base on nyt hyvä :) Ja päänahalle, niskalle ym. mulla on tollasta Dexem-vaahtoa joka on kortisoniton ja hyvä. Sit on myös reseptillä saatavia voiteita ja liuoksia ollut, Duocortia ja Locoidia.
Tykkään myös Ahavan rasvoista, niitä saa ainakin hyvin varustelluista kosmetiikkaosastoista, ovat vaan aika hintavia. Äiti kun käy Israelissa niin tuo sieltä aina niitä kauheet läjät :D Ne valmistetaan siellä ja yks ainesosa on Kuolleen meren jotaki mineraaleja ja siks ne voiteet on siellä halpoja.
Niin joo ja Bevita B+-rasva on hyvä mulle ainakin johonkin yksittäisiin ongelmakohtiin, miksei Bepanthenkin mutta sitä nyt ei ihan koko vartalon rasvana voi käyttää.. Tai no miksei mut menis koko puteli kerralla xD

Hiivatulehdusta mulla ei ole koskaan ollut. *koputtaa puuta* Luulin kyllä että mulla oli, ja käytin Canestenia ja jotain toista - ei apua. No menin sitten lääkäriin ja selvis ettei se ollutkaan hiivaa. Joo tiedän että pitäis mennä heti lääkäriin kun epäilee eka kertaa saaneensa hiivan, mutta en viitsinyt. Mulla oli oireina kutinaa ja vuotoa, joka kyllä oli pahanhajuista. Se johtuikin emättimen ph-tasapainon muutoksista ja auttoin ne Lactal-puikot. Huomasin että oireet tuli yleensä aina yhdynnän tai menkkojen jälkeen. No, nyt ei ole kumpaakaan ollut kuukausiin niin eipä ole ollut oireitakaan :D
 
Viimeksi muokattu:
Naurunkohtaus Tiedän miltä susta tuntuu! Mulla tullut painoa tähän mennessä myös 10 kg, eikä olo todellakaan oo ku keijukaisella! : / Neuvolassa mulle ei oo oikeestaan sanottu mitään tosta painon noususta, mutta itsestä tuntuu hieman hurjalta, että paino on noussut muutamassa kuukaudessa noin paljon! Mut ihan kamalasti en nyt ala tosta stressaamaan, koska noi kilot saa luvan lähteä sit synnytyksen jälkeen aika rivakasti

Imetysvälineistöä en ole ostanut muuta kuin liivinsuojia, kun en oikein tiedä onko tarvetta esim. pumpulle yms. Meinasin ostaa ton samaisen pumpun minkä kisak oli ostanut, kun oli tosiaan niin hyvässä tarjouksessa ja myyjän mukaan kyseessä ihan kelpo pumppu, mutta en sit vielä viittinyt. Ei viittis etukäteen ostaa pumppuja sun muita jos sitten käykin niin ettei maito vaan riitä (kuten esikoisen kohdalla).

Yöt on täälläkin katkonaisia. Vessaan pitää herätä kerran tai kaksi ja muutenkin vaikee löytää hyvää asentoa kun joka asento tuntuu enemmän tai vähemmän tukalalta :|

Oon tässä muutamana viime päivänä huomannut, että hangästyn tosi helposti. Yksi päivä puhuin puhelimessa ja puhelun jälkeen läähätin kun olisin juossut pidemmänkin lenkin :LOL: On tää ihanaa!

Mukavat viikonloput kaikille!!

~ miraci ja pieni-mies rv rv 27+0 !!! ~
 
painosta sen verran että tännekkin on tullut jo se +12kg mutta toisaalta olen ihan huoleti esikoisesta tuli myös +21kg ja 7kk synnytyksestä (jolloin aloin odottaa tätä) olin jo pudottanut kaikki raskauskilot ja jopa -1,5kg ihan arkiliikunnalla. Että kyllä ne lähtee. Minulla ainakin kertyy nestettä kehoon sen verran että omasta mielestäni olen alkanut muistuttamaan jo pienen merenneidon ursula noitaa :LOL:

ON: Täällä vielläkin sairastetaan mutta onneksi olo on alkanut jo hiukka helpottamaan .. Onneksi tuli ennen joulua eikä jouluksi. Ai että ens viikko olisikin sitten vika viikko ennen jouluviikkoa eli taitaa mennä pipareita paistellessa ja joulumusiikkia kuunnellessa. Sunnuntaina poksuukin sitten jo rv 29+0 huhhui niin ne viikot vierii juurihan tämäkin pino vasta perustettii.
Mukavat viikonloput kaikille maaliskuisille :heart:

Dindei + pikku 28+5
 
Hauskaa viikonloppua kaikille! Meillä miehen firman pikkujoulut edessä huomenna. Mukava mennä edustamaan, vaikka avioliitto veteleekin viimisiä.

En saa jostain syystä toimimaan mitään korostuksia, siksi en ole kommentoinut pariin päivään.

RASKAUSARPIA ei tullut esikoisesta, mutta rasvasin Biothermin erittäin kalliilla raskausarpivoiteella. Nyt pelkään pahoin niitä tulevan kun lähtöpainoa 5kg enemmän kuin esikoisesta. Rasvaan kyllä samalla voiteella, mutta en niin tunnollisesti. Mullakin on takamus täynnä arpia jo valmiiksi teinivuosilta.

NIMIMERKKI on väännety esikoisen nimestä. Oon niin huono keksimään mitään tuommosia.

ASUTAAN omakotitalossa, jossa on noin 100 neliötä, mutta vain kaksi makkaria ja hukkatilaa paljon. Tarkoitus oli alkaa rakentamaan tai laajentamaan, mutta nyt ei sitten tarvitsekkaan. Keväällä sitten oman kolmion osto edessä. Mahdumme lasten kanssa kyllä kahteen makkariin kun miehen toimisto ei ole viemässä tilaa.

LD ei mun mielestä ole mitään pahaa jos turvautuu sosiaalihuoltoon kun sitä oikeasti tarvitsee.

Peppioliina rv 29+0 POKS!
 
Huomasin tossa et on toisilla paljon noussut paino, itsellä ei täs vaihees ole noussut ku 3kg alkupainosta, aamupahoinvoinnin takia menin kilon alle lähtöpainon.. En näe itseäni silleen suursyömärinä, kun itseäni henkisesti tosta RD:stä rankaisin syönnin takia, mut kai se ruoka ei vaan ollut sit sopivaa.. Lähtöpaino mulla oli hurjat 104kg että en ihmettele yhtään jos diabetes iskikin. Toisaalta tää oli hyvä herätyssoitto ton painon suhteen et nyt jos joskus asialle pitäisi tehdä jotain. Tänään heräsin jo 7.00 pirteänä, ilman päänsärkyä kun en ole nauttinut eilen mitään sokerillista, ja sallittuja aineita tietyn välein söin, tuli sellanen olo, että olenko mä tän kokoajan ollu niin morkkikses sokereitten takia? Mä toivon et tästä alkaa pirteempi kausi.. tosin tää Kainuun "kaamos" vähän masentaa, mut onneksi joulu on ovella ;)

SuzZ rv 27+1 x)
 
Terve tytöt! :wave:

Taas hetki vierähtänyt kun oon tänne ehtinyt kirjoitella. Mies on nyt kotona niin on tarvinnut konetta työhakemusten ym juttujen tekoon, joten multa on jäänyt surffailut vähemmälle... ;) no kait se tärkeämpää kuitenkin on kuin nämä mun jutut. :D Lukemassa olen silti käynyt joka päivä.

Mulla on joulufiilikset jo ihan täysillä päällä. En tiedä et mikä energiakärpänen muhun on iskenyt, mutta olen saanut ihan hirveesti aikaiseksi viimeisen viikon aikana... :D Olen tehnyt itse lanttu- ja porkkanalaatikot tämän viikon alussa ja pitäis viel tehdä perunalaatikoita pakkaseen odottamaan joulua. =) Sitten torttujen ja piparien paistoon sekä piparkakkutalon tekoon, aah mikä tuoksu niistä tuleekaan!! :xmas: Itsetehdyt joulukortit vielä postiin alkuviikosta ja viimeiset lahjat hankintaan niin alkaa oleen valmista...sitten saakin lopun ajan odotella joulua rauhassa.
Sokerirasitus on ens viikolla ja sitten lääkärineuvola vielä jouluviikolla...

Nimimerkistä. Tulee meidän koirasta sekä siitä, että mun lapsuudesta asti meillä on aina ollut koiria (taisin olla kolme vuotias kun eka koira tuli ja siitä asti ollut aina koira talossa). Yhtäkään vuotta en ole ilman koiraa elämässäni ollut, joten siitä tuo nimimerkkini idea on lähtöisin... :)

Asuminen. Meillä on oma rivari kolmio n.80 neliötä, jossa asuttu nyt reilu vuosi. Suunnitelmissa on omakotitalon hankkiminen joskus tässä parin vuoden sisällä sekä muutto pois tästä pienestä kaupungista. Mulla on haaveissa päästä takaisin omien sukulaisteni lähelle ja palata takaisin lapsuuden maisemiin...jotka sijaitsee turun suunnalla ja enempää en paljasta ;) :LOL: Tietysti asuinpaikan sijaintiin vaikuttaa myös miehen työt, että missä ne työt sijaitsee ja sen mukaan valitaan sitten kodinkin sijainti.

Raskausarpia tuli esikoisesta alavatsalle poikittain ja hiukan navan ympärille, jotka nyt hieman alkaneet punoittaa... :O toivoisin kuitenkin ettei hirveesti lisää enää tulisi. Mulle tuli jo murrosiän aikaan reisiin pienen pieniä arpia ja mun ihotyyppi on vaan sellainen, että jos lihoan tai laihdun niin arpia kyllä tulee ihan rasvauksestakin huolimatta, :| et se ei kyl auta mut paremman olon itselle saa ku ei kutise... Rasvailen suihkussa käynnin jälkeen ja vähän muutenkin, kun mullakin on atooppinen iho joka varsinkin talvella ja raskausaikaan kutiaa ihan älyttömästi ja raaputtaminen vaan pahentaa asiaa.

Yöt nukutaan täälläkin huonosti. Vessassa saa käydä kerran tai kaksi, tai oikeestaan pärjäisin käymättäkin mutta kun herää noihin iskias kipuihin niin on pakko yrittää vaihtaa asentoa ja siinä sitten unet karisee pois ja pissahätä vaan tulee ponnistellessa toiseen asentoon... :(

LD: kiitos munkin puolesta noista rasvojen tiedoista, kun tuntuu ettei nykyinen ole enää tarpeeksi rasvainen näin talvi aikaan vaan on vaihdettava toiseen... mulla on sellaiset kuivat läiskät nyt pohkeissa ja varsinkin selkä on herkästi kuivuva sekä noi käsivarret. Inhottavaa tuo jatkuva kutina, kun ei mikään rasvauskaan tunnu auttavan! :kieh: Taidanpa käydä vähän rasvaostoksilla...
Ja munkaan mielestä sosiaalihuoltoon turvautumisessa ei ole mitään pahaa silloin kun sitä välttämättä tarvitsee! Moni joutuu siihen tilanteeseen, että se on ainut keino pärjätä ja sitähän varten se on olemassa että sieltä sitä apua sitten saa. Turhaa sun on moista miettiä, ainahan noita mielipiteitä asioista on suuntaan jos toiseen...

Silvia logo. Ymmärrän kyllä hyvin tuntemuksesi... Mulla noi liitoskivut tuntuu just tossa häpyluun ja emättimensuulla sellaisina vihlontoina ja jomotuksina sekä häpyluu just tolta et olis vasaroitu. Välillä on vaikeeta edes istuutua kun tuntuu että koko alapää tippuu ja jos olen vähän aikaa istunut tuntuu paikat tosi aralta. :| Nivusissa kanssa tuntuu sellaista polttavaa tai kuumottavaa jomotusta aina välillä ja sit välillä ne vaan on ihan koko ajan kipeet ku on liikkeellä...itse olen huomannut että lepo auttaa parhaiten just noihin nivuskipuihin. Sitten ku on enemmän liikkeellä päivisin niin tuntuu taas kipeemmältä paikat...

Suzz tervetuloa!

Jaahas, pitää keksiä tekemistä kipeelle uhmaikäiselle pojalleni...ulkona on niin kylmä että saadaan vielä sisätiloissa aikaa kuluttaa, kun ei noin räkäistä viitsis uloskaan viedä lisää paleltumaan, puuh. : /

dogitar ja masuasukki 25+5 :heart:
 
Huomenta:wave: Tunnin päästä olis lähtö Viroon jouluostoksia tekemään :) Ihanaa!!!

Kiitos kaikille myötätunnosta tässä ihra-asiassa:stick: Nyt kun oikein olen miettinyt niin emmä sitä makeeta itseasiassa edes kauheesti syö kun tulee niin herkästi ällö olo. Muutaman konvehdin saatan syödä päivän aikana ja nytkin on itseasiassa jo yli viikko kun viimeksi on suklaa maistunut,taitaa tulla jo korvista ulos:x Mutta mun ongelma on varmaan lähinnä nuo välipalat mitä tuppaan syömään liian usein,kolmekin kertaa päivässä saattaa mennä sellanen leipä-mehusetti eli siis yksi pala leipää ja lasi mehua. Leipänä syön aina joko moniviljaa tai ruisleipää etten sentään mitään pullamössöä vedä mutta silti se näyttää tehneen tehtävänsä :( Ja flower mullahan on jo 1.tyypin diabetes niin ei tarvihe sokeritesteissä käydä ;) Verensokerit mulla ei syömisestä huolimatta ole olleet erikoisen korkeat,päinvastoin kun niitten alkuraskauden tajuttomuuksien jälkeen pääsin ´jaloilleni´niin sokeritasapaino on ollut oikein hyvä. Ja noita välipaloja tulee otettua just mataliin verensokereihin,ehkä pitäis sitten syödä vaikka hedelmää tms.

Ai että mua ärsyttää noi katkonaiset yöt!!!!|O Ei tarvi ku yks risahdus jostain kuulua niin meikä on tikkana pystyssä eikä uni tule uudestaan,ei millään|O Viime yönä mies tuli pikkujouluista joskus neljän jälkeen ja olin sanonut että ei sitten herätä mua. No pakkohan sen taas oli jotain supista mun korvaan,halus kuulemma varmistaa ettei verensokeri ole liian matala,siis mulla. No joo,ajatuksena ihana mutta siinä mä sitten valvoin kaks tuntia puol seittemään asti ja kello soi puoli 8 kun lähtö laivalle on puol 10. Nyt on sitten hippasen |O olo. No enköhän mä shoppailusta piristy :)

Ihanaa lauantainpäivää kaikille:wave:

-Naurukohtaus ja Ylläri 26+5-
 
Huomenta!

Painosta... Mä olin iloinen kun sitä ei tuntunut tulevan millään ja olin alussa koko ajan jäljessä esikon odotukseen verrattuna missä sitä tuli musta liikaa. Siis silloin lähtö oli 58kg ja ennen sairaalaan menoa tais olla 76kg... :whistle: Nyt kuitenkin mummolareissun jälkeen on alkanut tasaseen tulla ja nyt tosiaan on 7kg samaan lähtöpainoon tullut lisää, ja samoilla linjoilla ollaan taas kuin esikon kanssa. Taisi myös lomareissulta saatu viikon p*skatauti veloittaa alussa painoa kun silloin sitä lähti normista semmonen 4kg. Jänskää vaan et ollaan samassa kun kermajäätelö, suklaa ja muut herkut ei ole nyt kuuluneet ruokavalioon ja pahoinvointi jatkuu edelleen. Uskompa siis et ainakaan mulla ei toi painonnousu liity tippaakaan siihen mitä syön... Enkä normiruokaakaan, hedelmiä jne. triplana syö!!! Tuplana olen syönyt varmaan aina ilman raskauttakin kun olen aika hevonen syömään :p
*Muoks* Siis todennäköisesti se on nyt se liikunnan puute... Viimeks tein vielä jopa synnärillelähtöpäivänä metsälenkkiä koirien kanssa ja crossailin loppuun saakka joka päivä edes 20minuuttia (Salkkarit yleensä). Nyt on sit jo alusta saakka jäänyt liikkuminen kaikinpuolin vähemmälle. Ellei lasketa pojan kanssa tehtäviä säännöllisiä vaunuiluja ja perässä juoksemista jne.

Joululahjojen paketointi jatkukoon tänään ja muuta ei sitten jaksakaan... No jos joulutorttuja tekis ja glögiä nauttis =) POKS 27 viikkoa!!!
 
Viimeksi muokattu:
painosta mulla kans jo tullut jotain 12-14 kiloa, en mä kllä sitä mitenkään kyttäile, samalla tavalla molemmista aiemmista tullut ja lähteneet kans ihan arkiliikunnalla ja silleen. syömättömys ei kyllä mua laihduta, päinvastoin pitää syödä usein mutta vähän .... kuten nyt tän raskausdiabeteksenkin kanssa...

kutisevaan päänahkaan atopian vuoksi en osaa sanoa mutta näin kampaajana suosittelen hiusvettä ':) mulla itellä päänahka kutisee varsinkin talvisin paljon ja välillä ihan verille menee, just korvan takuset ja ohimot... kampaamoissa myydään erikseen eri tyypeille sopivia litkuja, suosittelen, eikä ole kalliita :)

jotta ei pääsis laiskottumaan, lähtee tää lenkille koiran kanssa :)
 
ja dogitar hei mä oon aina siinä tilanteessa tehny lapselle majan, kun ei ulos uskal viedä, mut jos muuten on kunnossa leikkimistä varten :)
Muutama tuoli ympyrään, ja sit peittoja ja vilttejä päälle, ja majaan on kiva kömpiä ite muksun viereen,voi vaikka lukea taskulampun valossa, viedä leluja sinne... tms.ja meillä jo parivuotiaana lapsi ollu ihan intona tällasesta :D koklaas :D
 
Painonnoususta Itse ajattelen että normaalipainoisen tuskin tarvii kovasti stressiä ottaa painonnoususta. Itselle on vaan jokaisen lapsen jälkeen jäänyt ylimääräistä ja nyt oli jo lähtöpaino aika reilu. :ashamed: Ylipainoa siis löytyy ihan riittämiin. PAhoinvoinnin vuoksi mulla paino putosi alussa n.5kiloa ja nyt ollaan jo kolmisen kiloa plussalla ja tuntuu että paino nousee kohisten vaikka en mitenkään ole alkanut mässäämään. Edellisissä raskauksissakin sitä painoa vaan tuli.... ekassa raskaudessa 18-20kg ja toisessa 16kg. Nyt tarvisi painonnousun pysyä alle 8 kilon niin vois olla toivoa päästä siitä eroonkin joskus.... itsellä on kova stressi tästä lihoamisesta ja neuvolan punnitukset kauhistuttaa aika tavalla. :ashamed:
Ei vaan ole se laihduttaminenkaan kovin helppoa vaikka niin ajattelisi....

(.) Täällä vauva ei tunnu nukkuvan enää lainkaan... koko ajan kauhia jumppa päällä ja tosi vahvat on pienen liikkeet. Tänään ajateltiin lähteä autokaupoille.... haluttais kauheasti tuo meidän kakkos auto vaihtaa nyt uuteen (siis meille uuteen, ei täysin uuteen! ;) ) nyt kun tuolla opn vielä jotain vaihtoarvoakin.... autokuume on melkein yhtä paha kuin vauva kuume kun oikeen iskee päälle! :D

Hyvää viikonloppua maalismasuille!!!

Liro ja papu 24+6 (Huomenna poksutaan!!!!! )
 
niin ja ne mieliteot....PIIMÄÄÄÄÄÄÄÄ :D ruisleipää jossa juustoa päällä... appelsiinit ja omenat.... ja kyllä se suklaakin kummittelee ;)

kausi-rokotteen vaikutus käsi ei varsin kipeä, tuntuu kyllä välillä että rokotteen on saanu, mutta ei vaikuta hääräilyyn saati yöuniin millää lailla.
Päätä särkeny koko tän aamupäivän ja ihan vetämätön olo, vaikka kävinkin lenkillä koiran kanssa ja tein ruuan. Eli pakolliset on suoritettu ja nyt onkin ihan tattis, väsyttää ja silmät aristaa valoja... Liekö rokotteesta vai onko muuten vaan, tiedä sitten...Mut en jaksa tehdä tänään enää htikäs mittään, loppupäivän surffailen täällä nettisivuilla ja kunhan sokerit mittaan taas tuossa tunnin päästä syömisestä, painun peiton alle sänkyyn ja vedän pimennysverhot ales....

dindeille piti toivotella paranemisia lenssuun :attn:

ja littledeath jos et vuorokauteen tunne ainuttakaan liikettä, niin sit soittaisin jonnekkin synnärille viikonloppuna, tai neuvolaan arkena, muutoin on tuhra siis huolestua. Yhdelle tiedän käyneen niin että kun esikoistaan odotti, noin kuukausi ennen laskettua aikaa liikkeet loppui kuin seinään. Se nainen odotti KAKSI VUOROKAUTTA ennenkuin soitti neuvolaan!!!
Pahin oli jo ehtinyt tapahtua, siinä vaiheessa kun synnytys käynnistettiin kiireellä... hapenpuute oli vauvalle tehnyt jo tuhojaan, eikä se tervettä päivää ole sen jälkeen nähny... kaikenlaisia vajauksia jäi aivotoimintaan, motoriikkaan sekä tuli vielä jotain muutakin..
Että toisaalta on ihan hyvä olla vähästäkin liikkeen tuntemisen puutteesta varuillaan, eikä tuudittautua em. ihmisen tavoin että liian kauan seuraa eikä soita minnekkään varalta!!
Mutta tän ei siis ollu tarkoitus synnyttää mitään hysteriaa, ainoastaan sen, että mitä tietenkin voi tapahtua, JOS odottelee liikkeitä liian kauan. Mutta juu, seurata sitä toki kannattaa, mutta liikaa stressiä ei kannata ottaa :) :hug:
Ja kiva että sait kisulin seuraksesi :) vallankin kun äitiyslomalle jäät niin on päivisin se joku seuralainen siellä kelle höpötellä tuntojaan :heart:(mä ainakin selostan täällä yksin päivät kun olen, niin koiralle kaikennäköistä ;) )

peppioliinalle tsempityksiä edustustilanteeseen ei varmaan oo kiva vetää mitään roolia pippaloissa, mut oot varsin urhea kun jaksat sen vetää :)

nyt joku leffa päälle ja lepoon :)
 
Iltapäivä.

Joululahja ostoksia tuli tänään tehtyä, sen kyllä tuntee jaloissa ja selässä, turvottaa!!
Vielä en keksinyt vanhemmille lahjaa, ehdotuksia?
Käydään huomenna kattomassa oman isän kanssa joulukuusta isän metsästä, ja valitaan meille mieleinen ja haetaan myöhemmin, kuusi tulee kyllä kotiin vaikkei itse joulua vietetäkkään, oikein kotona:)
Paino, on noussut tähän asti 3,4kg, edellisestä raskaudesta nousi koko aikana 5kg.
Otan aina pieniä lepohetkiä ja tunnustelen liikkuuko lapsi ja kuuntelen sydänääniä:)
Vielä pitäisi tänään lähteä käymään, kaverin luona:)
Kaikille ihania viikonloppuja!

Eveliina ja Elpi 28+3
 
flower again: Joo hui, kyllä mä soittaisin kiireesti neuvolaan tai johonkin jossei vuorokauteen mitään tuntis :eek: Onneks vauva parasta aikaakin liikkuu ihan niin kuin ennenkin :) Aamulla aina herättyäni kuulostelen vauvaa, että millon se heräilee (jos itelläni ei oo kiire nousta) ja niinpä se tänä aamunakin aloitti rymyämisensä :) Millä viikoilla sen liikelaskennan voi aloittaa jos joku tietää? Oon jostain lukenu että viikolta 30 vasta kannattaa mut onko täällä parempaa tietoa?

Kumma kun vauva on välillä ihan tosi alhaalla. Tänään ne liikkeet tuntui yhdessä välissä ihan siinä häpyluun luona tai jossain, kumminkin tosi alhaalla. Ja sit joskus liikkeet tuntuu ihan kummasti, osaankohan selittää ja tää kuulostaakin oudolta. Mut siis ihan kun jossain peräsuolen kohdalla? :D Siis silleen tuntuu sisälle päin napakka potku ja se tuntuu jotenkin suolessa asti. En mä sit tiedä voiko se olla jotain suolen liikettä vaan, mut ei mulla ikinä ennen ole tuollaista tuntunut ja vauvan potkulta se tuntuu. Voiko se olla jotenkin että vauva potkii sinne suuntaan ja ne liikkeet heijastuu sinne suolen luokse? Ja siihen ei siis mitään vessahädän tarpeen tuntoa kuulu.

Tuli parit kipeät supistukset tuolla kauppareissulla. Kävin eräissä joulumyyjäisissä, sitten tietokonekaupassa, vaatekaupassa, syömässä ulkona, kirjastossa ja ruokakaupassa. Kirjaston kohdalla alkoi tuntua tosi ikävältä mahassa taas ja nyt kun kotia pääsi niin oli oikeen kestosupistus :/ Hitto tässä voi tehdä mitään näköjään.. Pikkuveli onneks oli apuna kantamassa kasseja tänne ylös.
(Nyt muuten tuntui taas semmonen potku, joka tuntuu siis isona mahassa ja suolessa asti, wtf!?)
Määrättäsköhän mutkin lepoon jos töissä olisin.. Ärsyttää kun äiti lähtee matkoille ens viikolla ja ottaa auton. Meillä siis yhteinen tuo auto mutta mun käytössä se enemmän on ollut. Mutta onneks varmaan kaveri voi käyttää mua kaupassa. Eilen kävin jalkaisin ja alkoi heti vihlomaan inhottavasti. Eihän tästä tule mitään jos nää supparit tosiaan kivuliaiksi alkaa muuttumaan..

No mut, mä sain nettitikun ja liittymän hommattua, serkkupoika onneks opasti asiassa :D Ei tuo vielä toiminut mutta onneks tää entinen toimii. Ja valmistujaismekon ostin myös, ihanaa kun sekin on nyt pois päiväjärjestyksestä. En tykkää yhtään vaatekaupoista. Nytkin vaan otin ekan hyvännäkösen, sovitin, oli hyvä ja ei kun maksamaan. Mut tosta ei kyllä näy yhtään että edes olisin raskaana! On tollanen vähän tunikamallinen. Äidin mielestä kyllä näkyi, mut omasta mielestä näytän vaan tavallista lihavemmalta. Mut tuota voi hyvin käyttää raskauden jälkeenkin :)

Ja ihanaa kun on kirjoja kun pitkästä aikaa kävin siellä kirjastossa. Taidan vetäytyä tästä lukemaan :) Melkoisen omanapaista tekstiä nyt tuli kylläkin..

LD + Pikkunen 25+5
 
ja dogitar hei mä oon aina siinä tilanteessa tehny lapselle majan, kun ei ulos uskal viedä, mut jos muuten on kunnossa leikkimistä varten :)
Muutama tuoli ympyrään, ja sit peittoja ja vilttejä päälle, ja majaan on kiva kömpiä ite muksun viereen,voi vaikka lukea taskulampun valossa, viedä leluja sinne... tms.ja meillä jo parivuotiaana lapsi ollu ihan intona tällasesta :D koklaas :D
kiitos ideasta flower again! Taidetaankin kokeilla huomenna jos vielä sisällä joudutaan olemaan =) ku tänään keksittiinkin muuta kivaa tekemistä ja vasta kävin täällä viestisi lukemassa. Sinnepä vois tämäkin äippä mennä vähän pojan kanssa pötköttelemään ja lukemaan vaiks kirjoja :D
 
Painosta: esikoisesta tuli 9kg ja kuopuksesta noin 11 kg. Nyt on tullut vähän yli 3kg, ja varmaan suurinpiirtein samoihin lukemiin pääsen tässä odotuksessa. Tulleet kilot häviää kanssa nopsasti, miltein kaikki jää sinne sairaalaan. Nyt maha näyttäis olevan ehkä vähän pienempi kuin ed. odotuksissa tässä vaiheessa, kiva ois tietää tuo sfmitta mutta ei nyt vielä ole mitattu, varmaan sitten seuraavalla kerralla, toivottavasti vauva on kuitenkin kasvanut hyvin.

ON: musta tuntuu, että vauveli on kääntynyt... jos ei nyt pää alaspäin niin ainakin poikittain. Tuntuu vatsa jotenkin erimalliselta, potkuttelee runsaastikin, muttei tuonne alakertaan tunnu oikeastaan enää niin ilkeitä liikkeitä, kun vielä pari päivää sitten... Toivottavasti ei ole vaan toiveajattelua tää : / oon nukkunut nyt niin älyttömän huonosti yöni, viime yönäkin heräsin ainakin 10 kertaa ja pari kertaa kävin vessassakin ja juomassa vettä. Mies on vielä semmonen, että kun hän tulee nukkumaan niin taputtaa mua tai jotain, mihin justiinsa ihan varmaan herää :kieh: , no eihän se pahalla... tiedän...

LD: kiva jos löytyi nätti mekko valmistujaisiin, onhan se iso hetki elämässä =) Ja jos vähän isommalta näyttää, niin onhan siihen hyvä syy... Varmaan voi vauvan liikkeet tuntua siellä selän puolella noin kuin kuvailit. Liikelaskennasta, en yhtään muista millä viikoilla sen lapun neuvolasta saanut, mutta suht loppupuolella kyllä...

Suht lyhyesti nyt tällä kertaa, kivaa illan jatkoa kaikille! :wave:

24+6 (jep, huomenna poksuu JESSSS :) )
 
liikelaskennasta siis mitä??? antaako ne nykyään neuvolast oikeen jonkin seurantalapun,mihin liikkeitä pitää merkata??? valaiskaapa nyt odottajaa, jolla selkeesti liian monta vuotta edellisestä aikaa kun kaikkee uutta on tullu...
 

Yhteistyössä