~*~ MAALISKUUN MUSSUKAT 2010 ~*~ tammikuussa

Eilen kävin hierojalla ja se kai sai sit aikaan et koko loppu päivän supisteli...MUlla myös noihin supistuksiin toisinaan liittyy menkkamaista jomotusta, mut täytyy seurailla paheneeko ne...

Jau: Mulla myös tulee paljon vuotoa, mut omasta mielestä on vetistä valkovuotoa!Mulla kahdesti mennyt lapsivesi kotona ja sillon kyllä erotin heti et on vettä...Meille ne antaa täällä neuvolassa niitä tikkuja tai miksi niitä nyt sanotaa et saa kotonakin testata jos on epävarma onko vettä vai vaan valkovuotoa!Mut jos sua huolestuttaa kovasti niin käy vaan näytillä!

Mua jotenkin ruenu synnytys ja kaikki pelottaa vaik takana on neljä hyvin mennyttä synnytystä, mut jotenkin pelkään et mulle tai vauvalle käy huonosti! Viime raskaudessa kävin pelkopolilla tuon takia keskustelemassa...Ehkä se tuo pelko tulee siitä kun meillä se kolmas lapsukainen menehtyi muutaman tunnin iässä!Mutta jospa kaikki menisi hyvin!

Mun veljellä Helmikuun loppu puolella häät, niin saa nähä pääseekö sinne ite vai onko pian just sillon synnärillä!

Tervetuloa hapsiainen mukaan!
Nyt täytyy lähteä leipomaan kun sämpylätaikina kohoamassa!
 
Moikka!

POKS POKS POKS RV30![/b

Hirveesti on tullut taas tekstiä, selasin sivusilmällä nopeasti läpi.

Koirista on ollut juttua. Mulla oli berninpaimenkoira kun esikoinen syntyi. Koira otti vauvan vastaan todella hienosti. Laskin vauvan sitteriin koiran tutustuttavaksi ja itse seurasin sivusta, koira haisteli vauvan läpi ja sitten asettui makuulle vauvan viereen. Koira oli lapsiystävällinen ja rauhallinen. Meillä ei ollut koskaan mitään ongelmia koiran suhtautumisessa vauvaan. Itse mietin ennen kun vauva syntyi että mitenkähän lenkit menee vaunujen kanssa. Koira tajusi heti että sillon kun on vaunut mukana ei kuulu vetää. Se käveli nätisti vaunujen vierellä. =) Mähän hankin vaunutkin vähä niinkun koiran mukaan. Vaunut jotka ovat vankat ja kumminkin kevyet työntää.

Joku kyseli menkkamaisista kipuiluista, anteeksi kovasti en muista kuka. Olen itse miettinyt ihan samaa, mulla välillä on ja olen miettinyt mitä ne on, kun saattaa olla pari minuuttia sellasta juilimista alaselässä ja mahassa.

Mua huvittaa suuresti. Täällä on myös miehille varattu yksi neuvola käynti. Mitähän ne mahtaa siellä tehdä. Mittaavatko paineet ja kuuntelevat sydänääniä masusta. :D Onko missään muualla samaa käytäntöä?

Mutta nyt tämä mama menee hieman lepäileen. Ihan kun ein oisi muuta tehnytkään kokopäivänä. =) Oon jostain syystä aivan poikki, voisin nukkua vaan.

Moikkelis moi!

missLuupää ja Taneli
 
No niin nyt oli tullut munkin kelan päätös ja se olikin mukava juttu =) Tuli vähän enemmän kun olin laskenut. Vanhempainpäiväraha päättyy siis joulukuussa, mitä tukia sen jälkeen on saatavilla vai onko mitään? Vai päättyykö se joulukuussa, vai onko ne vaan laskenut vuoden loppuun ne. Auttakee tietämätöntä
:saint:


 
Vaateostoksilta

Kun löytä isommat farkut jotka ovat kokoa 46 niin ovat helvetin tiukat pohkeista. Paidatkin olivat rumia mahan päältä ja sopivia rintsikoita ei ollut ollenkaan.
Mä niin muutenkin vihaan shoppailuu.
No nyt mä ostin H&M:ltä collegehousut :)

Marylene ja kaks ikiliikkujaa 29+2
 
yksi maalismasu mukaan joukkoon?

Olen kahden tyttären vm01 ja 05 äiti ja odotan kolmannen syntymää rv30 (la25.3). Asuinpaikkana Keski-Suomi, joten Keski-Suomen keskussairaalassa pienokainen näkee päivänvalon.
Onko muilla samoilla viikoilla olevilla ollut ennenaikaisia supistuksia? Itse olen sairaslomalla ainakin tämän viikkoa työstäni, ja jatkoa katsotaan ensi viikolla..
Mutta olisi mukava tutustua muihin maalismasuihin! Onnea odotukseen kaikille!
 
mysti: Kiitos, niinhän se menikin.

Tervetuloa OnniManne!


Muoks. Menikö noista vanhempainrahoista nyt veroa se 20 % vai miten se menee? Verokortin mukaan mun veroprosentti on 16,5%.

Muoks 2. Joo eli niinhän se menikin että ottaa sen 20 % jos ei hae muutosverokorttia. Täytyy soittaa verotoimistoon.
 
Kelan etuuksista menee aina vähintään 20%, ellei saa sosiaalietuuksien muutosverokorttia. Kelan tukia ei voi ajatella verotuksellisesti samalla tavalla ku palkkaa, eli vaikka rahaa sais paljo vähempi ku palkkaa, veroprosentti ei välttämättä ole alhaisempi.

Mä lasketutin tänään veroprosentin uusiks ja sain täsmälleen saman prosentin ku verokortti näyttikin, mutta muutosverokortilla mulla menee kelan tuista vaan 17,5% veroa, verotoimistosta lähettävät ton sosiaalietuusmuutosverokortin suoraan Kelalle. Nyt toivon vaan, et laskettiin kaikki oikein. Normaalisti oon tykänny maksaa enempi veroa ja ottanu palautuksia, mut nyt päätin tehdä näin päin.

Olinko tarpeeks sekava? :D

Eli vaik verokortissa lukee veroprosenttina 16.5, Kela ottaa vähintään 20% ellei toisin oo sovittu. Ja verokortin veroprosenttiin tulee viel 2% korotusta, eli jos verokortin prosentti ois vaik 21%, Kela ottaa veroa 23%.

Voin yrittää selittää enempi ja selvemmin jos joku tahtoo tietää :) Oon tätä nyt niin paljo selvitelly et itellä on aika hyvin hanskassa tää :D

O.N: Voinnissa ei oikeastaan muutoksia, nyt pari päivää on taas supistellu enempi mut ei kivuliaasti. Herkemmin vaan taas supistaa. Tiistaina meillä on sairaalassa äitipolikontrolli jossa katotaan käyrät, ultra, sisätilanne jne. Toivotaan et kaikki olis hyvin siellä <3

Naureskelin kun mun blogissa oleva tickeri kertoo nyt et "Pähkinä is sleeping most of the time", hah :D Tää möyrii ja elämöi niin paljon et tuntuu ettei nukkuis ollenkaan :D Puhuttiin miehen kans et viikonloppuna pitäis yrittää saada videokuvaa möyrimisestä ku näyttää niin hurjalta :D

Kaikki siis hyvin ja tiistaita odottelen. Hyviä vointeja kaikille, erityisesti viel töissä olijoille. Sairauslomalaisille myös tietty jaksamisia. Onneks kohta alkaa lopuillaki jo äitiyslomat ja sit voidaanki viettää tääl yhessä kaikki päivät eiks vaan :D

Nojooh, jos menis hörppii kaffetta.. ->

Hali87 & Pähkinä 31+1 <3
 
OnniManne: Tervetuloa mukaan! Mulla on ollut nyt useamman viikon supistuksia ja tosinaan kipeitäkin, mut en oo ollut niist huolissaan! MUlle nämä supistukset on edellis raskauksista tuttuja ja yhdessä raskaudessa olin ennen rv 20 sairaslomalla ennen aikaisten supistusten takia ja vauva syntyi sit viikon ennen la.aikaa...Onko sulla nuo supistukset saanu kohdunsuulla aikaan mitään?
 
Tervetuloa OnniManne.
Jee, mulla alko äitiysloma eilen =) . Ei kyllä kauheesti eroo normipäivistä kun olin hoitovapaalla tähän saakka mut on se hianoo silti kun äippäloma alko. Vauvan kaikki vaatteet on nätisti kaapissa ja sänkykin pedattu. Viä täytyy ostaa rullaverho huoneeseen ja kaikkee pientä tuttia ym. Sairaalakassia en oo viä pakannu mut ens viikon aikana on suunnitelmissa se tehdä.
Hoidin tänään ristiäisjuttujakin. Kun on sukuun syntymässä kolme lasta kuukauden sisällä niin ajateltiin pitää yhteiset ristiäiset. Oli vaan aika homma saada kaikkien aikataulut sopiin mutta nyt on paikka, aika ja pappi varattu. Tosi kiva kun ristitään kaikki kolme samalla kertaa.
Mitään vaivoja ei itellä edelleenkään ole onneks. Insuliinia menee hurjat 50 yksikköö illalla :eek: mut ei voi mitään. Verenpaine on pysyny aisoissa. Ei tässä muutakun kun odotellaan vaan, seuraava saraalakeikka 26 päivä. Josko vähän sais tietää koska mahollisesti käynnisteltäis. Toivottavasti heti maaliskuun alussa.
Mut tsemppiä ja voimia kaikille kellä vaivoja on, kyllä ne kaikki unohtuu kun vaavi/vaavit syntyy.
 
Marylene, jau, Elli75, NinaRinsessa Kiitos paljon neuvoista! :flower: Mulla nuo menkkajumotukset tuntuu nimenomaan (ala)vatsassa, mutta en osaa sanoa, onko ollut harjoitussupisteluja samalla. Tuntuu siis todella nololta olla näin tietämätön... Joka tapauksessa ovat olleet niin lievä ja kestäneetkin niin lyhyesti, että luulen että on ihan harmitonta.

hapsiainen80, OnniManne Tervetuloa mukaan! :flower: Mukavaa, kun vieläkin tulee uusia.

salva75 Onnittelut äitiysloman alusta! :flower:

neuvola isille kuulosta musta todella hyvältä idealta. Saavat isätkin jutella odotuksesta ja vauvan tulosta asiantuntijan kanssa. Jotenkin tuntuu, että isien roolia odotuksen aikana väheksytään. Odottavia isiäkin/miehiä on erilaisia, mutta kun ajattelen omaa miestäni, niin hän on ollut niin mahtava miten on mua tukenut, auttanut ja ollut mukana kaikessa, että tuollainen mahdollisuus olisi sillekin hyvä.

Tänään oli aikainen herätys+huonosti nukuttu yö, ja nyt olen aikas väsynyt. Täytyy käydä hieman maate, jos sais levättyä ja vaikka otettua päiväunet.

Minna ja Emil 32+5
 
Anri82: Itselleni nämä supistukset ovat ihan uutta verrattuna edellisiin raskauksiin. Pystynyt oleen töissä normaalisti, kävelemään reippaasti ja nostelemaan. Nyt tuntuu kun kävelee rappuja ylös. Kävin tk:n päivystyksessä ja lääkäri pohdiskeli hirveen pitkään. Tutki ja pohti uudelleen, meinas jo paniikki iskeä kun niin kauan funtsi. Kohdunsuusta sanoi että on kiinteän ja pehmeän välimuoto ja että hieman paikat auki. Pitäis ottaa rauhallisemmin. Täytynee olla neuvolaan yhteydessä ja kysellä aikaa äitipolille, niin siellä tietävät paremmin. Itselle kaikki niin uutta vaikka kolmas raskaus onkin. Aiemmat kun ovat menneet "siinä sivussa" ilman kummempia kolotuksia ja oloja.
Anri82, paljonko sulla on viikkoja menossa?

Kiitos teille noista veroprossa vinkeistä. Päätöksiä mulle ei vielä tullut, mutta muistin juuri että edellisestä äippälomasta napsahti mätkyjä kun en korottanut veroprossaa.
 
Kiva kun täällä otetaan kivasti vastaan vielä tässä vaiheessakin. :)

OnniManne me saatetaan sitten hyvällä tuurilla olla yhtä aikaa laitoksella. ;)

Täällä on kyllä hurjaa miten pitkällä osa on jo, tottunut kirjoittamaan huhtikuisissa joissa itse on "askeleen" edellä muita, nyt tässä joukossa omat viikot on pienimmät mahdolliset.

Mulla on vähän samanlaista vaivaa olla kuin Minna77:llä. Mutta en mäkään tiedä oikein onko siinä samalla ollut harkkasuppareita. Mistä näitä voi ekakertalainen tietää...? ;)

Mä ajattelin ottaa huomiseksi tehtäväksi työpäivän keskelle käydä verotoimistossa. Jotenkin koen asian helpommaksi kun menen sinne paikan päälle.

Mutta nyt koneet kiinni ja töistä kotiin. Se ois selkeesti päiväunien paikka, viime yö meni jotenkin niin valvoessa erilaisten alavatsan vihlaisujen vuoksi. Tais olla eilen vähän liian rankka ilta kun ensin touhusin pitkään kotitöitä ja sen päälle lähdin lenkille. Ei tehnyt yhtään hyvää.

- Hapsiainen & Herne 29+1
 
Päivää. :)

Tännehän on tullut lisää uusia, tervetuloa vaan.

Just tulin naistenklinikalta kotio. Vauvan paino oli huimat 2106 g ja kaikki muutenkin ok. Sain saikkua äitiysloman alkuun asti tuon selkä/nivus jne kipujen takia ja supistusten kans. Nauratti, kun lääkäri tutki synnytyskanavaa ja tuumas, että sitähän on jäljellä vaikka muille jakaa.. 4cm. :p

Jotenkin siinä sitten poislähtiessä, kun lääkäri alkoi kirjoittamaan sitä sairaslomalappua, niin hän tokaisi, että hän on sitten ihan oikea lääkäri. Viittas tähän huijarilääkäriin, joka just jäi hiljattain kiinni. Mä vaan tuumasin, että okei.. :D

marcelina & taapero 31+6 :heart:
 
jau
Heipä hei!

Eilen illalla ilmaantui uusi, hiukan outo oire. Näköhäiriöitä ja päänsärkyä :eek: Silmissä näkyy vain vaaleita, hopeisia viivoja ja jos esim. lukee jotain tai kohdistaa katseensa, teksti häviää :eek: Samoin tänään, lisäksi vielä toisen käden näkeminen jotenkin outoa, ihankuin oikea käsi ei kuuluisi itselle. Pelottavaa.

Luin tänään jutun pienestä keskosesta, joka syntyi viikkolla 26+3 495g painoisena. Todella pikkuruinen tyttö kyseessä, koska tämä meidän vauveli painoi rv 26+2 1200 g :eek: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja epäusko:
Hiihtämässä kävin tänään ensimmäistä kertaa tänä talvena. Tai paremminkin se oli sellaista kävelyä hieman pidemmällä liu`ulla, mutta piristi miletä ihan hirveesti. Pitäis liikkua enemmän niin olis paremmalla tuulellakin. Oletteko muut hiihtäneet? Tykään kovasti lajista ja raittiista ilmasta. Hiukan otti nivusiin, toivottavasti en ole huomenna ihan rampa.

epäusko ja nassukka 33+1
Kiitos epäusko tuosta kun kerroit käyneesi hiihtämässä! Olen todellakin ollut kuin maani myynyt kun aattelin etten uskalla, voi mennä hiihtämään niin ihan sun kirjoituksen perusteella eilen sit meninkin! :D :D Arvatkaapas et nautinko, siis niin ihanaaaaaaaaa!!!!!!!!! Siel olis ollut sellainen tasanen 1,5km lenkki mut erehdyin siitä kun ne ladut on hieman muuteltu aikaisemmista vuosista kun asutusta tullut sinne metsikköön ;) Alussahan oli tosi tasasta sen reilu 2km mut sit tuli loivaa ylämäkee eli jatkoin vaan eteenpäin kunnes 3,5km kohdalla tajusin kavuttuani jälleen suht loiva n ylämäen et kohtahan alkaa ne järkyt alamäet eli ei muuta kuin käänny takas kun siellä todellakin ladut et toista puolta menet ja toista puolta takas, sit takas tullessa osasin mennä sit sille "suolenkillee" mistä mieheni oli jo puhunut ja sanonut et hiihdät ainoastaan sitä et muualle sit mene, kilometreä tulikin sit sen 8km mut aikaa kyl meni 1h15 :ashamed: Esikko oli kanssani mut se hiihti alun jälkeen omaan tahtiin eli samaisessa ajassa reilu 10km ja siihen sit mahtuukin 3km ainakin suht jyrkkiä nousuja ;) olin mä aika puhki mut onnellinen =) Sanoinkin et vaikka heti alussa tuntu et happi loppuu kun piti puuskuttaa et toisaalta kevyempää se oli kuin työntää rattaita, vetää tai olla koiran vedettävänä kun hyvät hajut sattuu kävelylenkillä ;) Lauantaina taas viimeistään uudestaan ;)


Uusille tervetuloa :wave:
Jaksuja kaikille ja :hug: :hug: niitä tarvitseville! Voidaanhan paksusti :heart:
Ävm70 ja "pikkukakkonen" 31+5 :heart:



 
OnniManne:Mulla on nyt viikkoja 31+2, pari viikkoa sit oli neuvolalääkäri ja sillon oli kahen vaiheilla et on onko kohdunsuu pehmeä vai kiinteä, mut sit laitto korttiin et kiinteä!Kyllä mullakin tosinaan nämä supistukset silti vähän hermostuttaa, kun ovat kipeitä!Jaksuja supistusten kanssa!

Jau: Onko sulla verenpaineet ollu koholla, ettei vaan ois raskausmyrkytys tulossa!

 
hmm.. Kaikilla muilla tuntuu olevan kaikki valmiina paitsi mulla. Toisaalta tyynnyttelen itseäni sillä et mulla toi laskettu tosiaan vasta 31.3:) Ei ole joo mitään esitieto lomaketta näkyny.. Ja päätös kelalta tuli eilen, mutta äitiys pakkausta ei näy eikä kuulu?
 
jau
anri82 ja marcelina Muuten itsekin sitä epäilisin, mutta eilen oli neuvola aamulla, ja th vielä erikseen mainitsi, että "vereenpaineet edelleen pysyttelee hyvinä". Eli 112/70.
Kuinka nopeasti se raskausmyrkytys voi tulla?! :eek:
 
jau mulla on kans noita "valoja" silmissä ja näön sumentumista välillä..eilen naikkarilla siit sanoin ni tuumas vaan et jos verenpaineet on ok ja ei oo ihmeempii turvotuksii ni ei kai sit hätää..mut ekana mäkin tota raskausmyrkytystä pelkäsin/ajattelin.. täytyy vähä seurailla et paheneeko ym ym.. :hug:
 
Tuun lukaseen huomenna paremmalla ajalla teän kuulumisia, mut nyt lyhykäisyydessäni oman päiväni kulku: Kelalta päätös, että mulle maksetaan vain ja ainoastaan vanhempainrahaa 551e miinus verot eli 440e käteen!! |O Kylläpä taas kannattaa hoitaa kahta lasta kotona :( Mut suivaannuin tosta päätöksestä siis niin, että sain varaston siivottua ja kannettua sieltä sisään kaikki vauvan tavarat :saint: En kyl ihan tyydy tohon päätökseen, koska siihen oli jostain syystä merkattu perheen kooksi 3 henkeä (jopa mun raskaudenaikasella huonolla matikkapäällä mie, mies ja meän kaks lasta tekee yhteensä 4 henkilöä :LOL: ) mutta tokkopa se asiaa muuttaa miksikään. Mutta ihan vaan v-ttuillessani tehen valituksen tosta.

Ugh, olen puhunut, toistaiseksi B)

mobic ja kevätpörriäinen 30+1 *eilen poksu kolmikymppiset :eek: * :heart:
 
Tuosta ultrasta pikaseen: niin siis sen saa milloin vaan teetettyä yksityisellä mut mun muistaakseni rv30+ sieltä ei enään välttämättä sukupuolta saa selville koska vauva on jo niin iso, mut kannattaa soittaa sinne ja kysellä et mihin viikkoihin asti sen sukupuolen vois vielä mahdollisesti nähdä.Voihan se myös olla et vauva ei oo suostuvainen näyttämään sitä ollenkaan.

sukupuolesta ootteko kuulleet että on olemassa tikkuja joilla voi muistaakseni syljestä selvittää sukupuolen=)Mahtaavatko toimia ja mistä saa?

Metsätähti ja onnenjyvä 32+1

Ai niin ja OnniMannelle tervetuloa mukaan:)
 
Ilmoittauduin tänä aamuna perhevalmennukseen. Sitä on 3 kertaa ja eka kerta on ennen synnytystä. Sairaalaan tutustuminen on 9.2. Onko muita KOKSilaisia tulossa silloin?
NinaRinsessa
Miä oon ilmoittautunut perhevalmennukseen jo syksyllä eikä kutsua vieläkään ole kuulunut. Sanoivat silloin että alkaa tammi-helmikuussa. Viime viikolla neuvolassa siitä kysyin ja sanoivat että th joka sitä pitää suunnittelee juuri aikatauluja. Katsotaan nyt kuinka kauan siihen menee...

 

Yhteistyössä